427 views
پیشینه تحقیق مدیریت دانش و سرمایه اجتماعی و مفاهیم و مدلهای آن و ارتباط سرمایه اجتماعی و چرخه مدیریت دانش دارای ۷۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۱-۱مقدمه ۵
۱-۲مدیریت دانش ۶
۱-۲-۱تاریخچه ۶
۱-۲-۲ظهور ۷
۱-۲-۳تعاریف و دستهبندیها ۸
۱-۲-۳-۱تعریف دانش ۹
۱-۲-۳-۲دسته بندی دانش ۹
۱-۲-۳-۳مدیریت دانش:تعاریف ۱۲
۱-۲-۳-۴چرخه مدیریت دانش ۱۲
۱-۲-۳-۵مدلها و نگرشهای مدیریت دانش ۱۵
۱-۲-۴مدیریت دانش در سازمانهای دولتی ۳۲
۱-۲-۵مدیریت دانش و یادگیری سازمانی ۳۳
۱-۳سرمایه اجتماعی ۳۴
۱-۳-۱پیدایش سرمایه اجتماعی ۳۴
۱-۳-۲سرمایه اجتماعی: مفهوم ۳۵
۱-۳-۳مقایسه سرمایه اجتماعی با سرمایه فیزیکی و انسانی ۳۹
۱-۳-۴سرمایه اجتماعی: دیدگاهها و تعاریف ۴۰
۱-۳-۵مدل سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال ۴۸
۱-۳-۶سطوح سرمایه اجتماعی ۵۱
۱-۳-۷اهمیت مطالعه سرمایه اجتماعی در سازمان ۵۲
۱-۳-۸سرمایه اجتماعی سازمانی چیست؟ ۵۳
۱-۳-۹مدلهایی برای سنجش سرمایه اجتماعی ۵۴
۱-۳-۹-۱مدلهای کیفی سنجش سرمایه اجتماعی ۵۵
۱-۳-۹-۲مدل کمّی سنجش سرمایه اجتماعی ۵۸
۱-۴سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش ۵۸
۱-۴-۱بعد ساختار سرمایه اجتماعی و چرخه مدیریت دانش ۶۰
۱-۴-۲بعد شناختی سرمایه اجتماعی و چرخه مدیریت دانش ۶۲
۱-۴-۳بعد رابطهای سرمایه اجتماعی و چرخه مدیریت دانش ۶۳
۱-۵پیشینه تحقیق ۶۴
۱-۶منابع ۶۹
محمدی فاتح، اصغر- سبحانی، محمد صادق- محمدی، داریوش(۱۳۸۷)، مدیریت دانش رویکردی جامع، انتشارات پیام پویا، تهران، چاپ اول.
محمدی ، مهدی – باقری ،امین (۱۳۹۲) .ارزیابی مدیریت دانش فردی مدیران دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ماهنامه مدیریت اطلاعات سلامت، شماره ۳۰، ص۱۲٫
رضائیان، علی- احمدوند، علی محمد- تولایی، روحالله (۱۳۸۸)، بررسی الگوی راهبرد مدیریت دانش و راهبرد دانش در سازمانها، دو ماهنامه توسعه انسانی پلیس، سال ششم، شماره۲۷، صص۴۶-۳۵٫
رضوانی ،حمید رضا و همکاران (۱۳۹۲) ارزیابی عوامل محتوایی و زمینه ای مدیریت دانش (یک مطالعه موردی) ،نشریه راهبرد توسعه ،شماره ۳۴ ، ص۳۳٫
زعفریان، رضا- اسماعیلزاده، مونا- شفاهی، نساء(۱۳۸۷)، ارائه الگوی مدیریت دانش در کسب و کارهای کوچک و متوسط، توسعه کارآفرینی، سال اول، شماره۲، صص۱۰۲-۷۵٫
ﻗــﺎﻧﻌﯽ راد، ﻣﺤﻤــﺪ اﻣــﯿﻦ(۱۳۸۵)، ﻧﻘــﺶ ﺗﻌــﺎﻣﻼت داﻧﺸــﺠﻮﯾﺎن و اﺳــﺎﺗﯿﺪ در ﺗﮑــﻮﯾﻦ ﺳــﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ،ﻣﺠﻠﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﻨﺎﺳﯽ اﯾﺮان،دوره ﻫﻔﺘﻢ،ﺷﻤﺎره ۱، صص۲۹-۳٫
قلیچلی، بهروز- مشبکی، اصغر(۱۳۸۵)، نقش سرمایه اجتماعی در ایجاد سرمایه فکری سازمان(مطالعه دو شرکت خودروساز ایرانی)، فصلنامه دانش مدیریت، سال ۱۹، شماره ۷۵، صص ۱۴۷-۱۲۵٫
لاودن،کنث.سی- لاودن، جین. پی(۱۳۹۱)، سیستم اطلاعات مدیریت، ترجمه رودساز، حبیب- محمد نبی،سینا- بهروزف امیر حسین، چاپ سوم ، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
ﺷﺎﺭﻉ ﭘﻮﺭ، ﻣﺤﻤﻮﺩ(۱۳۸۳) ﺍﺑﻌﺎﺩ ﻭ ﻛﺎﺭﻛﺮﺩﻫﺎﻱ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻰ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺪﻫﺎﻱ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻰ ﺣﺎﺻﻞ ﺍﺯ ﻓﺮﺳﺎﻳﺶ ﺁﻥ، مسائل اجتماعی ایران، انجمن ایران جامعه شناسی ایران، تهران، ص۶۲٫
اﻟﻮاﻧﯽ، ﺳﯿﺪ ﻣﻬﺪی (۱۳۸۰)، نقش مدیریت در ایجاد و توسعه سرمایه اجتماعی، ﻓﺼلﻧﺎﻣﻪ تدبیر، شماره ۱۰۰٫
الوانی، سید مهدی- سید نقوی، میر علی (۱۳۸۱) ، سرمایه اجتماعی، مفاهیم و نظریهها، فصلنامه مطالعات مدیریت، شماره ۳۳ و ۳۴، تهران، صص۲۶-۳٫
– Egbu, charles (2004), Managing knowledge and intellectual capital for improved organizational innovations in the construction industry, Emerald site,Vol 11, No 5 .
– Jyrama, A. and Ayvari, A., (2005). Can the Knowledge-Creation Process Be Managed? A Case Study of an Artist Training Project, International Journal of Arts Management,Vol. 7, No.2, pp. 4-14.
– Krause,D.R,R.B. Handffield &B.T.Bevlerly(2006) , The relationships between supplier evelopment,commitment,social capitalaccumulation and performance improvement,journal of operations management ,Vol.25, No.2.
– Hau, Yang S., Kim, Byoungsoo, Lee, Heeseok., Kim, Young G, (2012), The effects of indi- vidual motivations and social capital on employees’ tacit and explicit nowledge sharing intentions, International Journal of Information Management Available online 25 December.
این روزها دانش بیشترین ارزش را در سازمانها دارد (بریتو[۱] وهمکاران،۲۰۱۰) و موفقیت شرکتها در قرن ۲۱ با توجه به بازارهایی که هر روز رقابتیتر میشوند منوط به استفاده از دانشی است که شرکتها در فرایندهای کلیدی خود بدان نیاز دارند (ان.دی.للا و همکاران،۲۰۰۱). و با توجه به اینکه نیاز اساسی سازمانها در این عرصه رقابتی دانش جدید و نو است، و این همان چیزی است که موجب پیشرفت سازمانها در سطح ملی و فرا ملی شده است و بوسیله همین دانش سازمان میتواند از سازمانهای دیگر پیشی بگیرد. و دانش یعنی همان چیزی که کارکنان سازمان میدانند. و کارکنان باید در پی افزایش آن در سازمان باشند. در این میان سازمانهایی که درجه بالایی از خلاقیت و عملکرد کاری دارند دانش خود را به صورت اثر بخشی مدیریت میکنند (کورادو و راموس[۲]،۲۰۱۰). بیشتر شرکتهای خصوصی به اهمیت دانش و مدیریت آن برای کسب مزیت رقابتی و بقا در صحنه رقابتی پی برده اند. سرعت بالای توسعه تکنولوژی های جدید و ارتباطات دیجیتال منجر به افزایش اهمیت مدیریت دانش به عنوان یک منبع حیاتی برای کسب مزیت رقابتی گردیده است (ان.دی للا،۲۰۱۰) تجربه نشان داده است که موضوع مدیریت دانش بحثی نیست که اهمیت خود را از دست دهد بلکه با توجه به سرعت تغییرات محیط ارزش آن روز به روز بیشتر می شود مدیریت دانش که دانش را در سازمان به حرکت در میآورد و مابین کارکنان به چرخش در میآورد و با به چالش کشیدن دانش موجب افزایش میشود و از ایستا بودن دانش که موجب از بین رفتن دانش میشود جلوگیری میکند. انتقال دانش و اطلاعات در سطح کلان و خرد بین افراد و سازمانها بستگی به افراد دارد که این انتقال را تسهیل وتسریع می کنند. در نتیجه تمام عواملی که مشوق ارتباط بین فردی و یا مانع آن باشد بر مبادلات اطلاعاتی افراد نیز تأثیرگذار خواهد بود، به همین دلیل اهمیت ارتباطات و تعاملات مبتنی بر اعتماد و هنجارها میان افراد در گسترش و کاربرد دانش مورد تاکید قرار گرفته است. و از سوی دیگر مفهوم سرمایه اجتماعی به پیوندها و ارتباطات میان اعضای یک شبکه به عنوان منبعی با ارزش اشاره دارد، و با خلق هنجارها و اعتماد متقابل موجب تحقق اهداف اعضاء میشود. در غیاب سرمایه اجتماعی، سایر سرمایهها اثر بخشی خود را از دست میدهند و پیمودن راه های توسعه و تکامل فرهنگی و اقتصادی، ناهموار و دشوار میگردد (دوستار و همکاران،۱۳۹۱). و توجه به اهمیت مدیریت دانش در سازمانها در پی دستیابی شناخت عوامل موثر بر اجرای مناسب راهبرد سازمانی را بدنبال دارد.
این مقاله به بررسی مدیریت دانش و سرمایه اجتماعی و در نهایت به پژوهشهای انجام شده داخلی و خارجی پرداخته میشود.
اساسی ترین مشخصه سازمانهای هوشمند قرن۲۱، تاکید بر دانش و اطلاعات است. برخلاف سازمانهای گذشته، سازمانهای امروزی دارای تکنولوژی پیشرفته بوده و نیازمند تسخیر، مدیریت و بهرهبرداری از دانش و اطلاعات به منظور بهبود کارایی، مدیریت و پیگیری تغییرات پایانناپذیر هستند. دانش، ابزار قدرتمندی است که میتواند تغییرات را در جهان بوجود آورده و نوآوری را ممکن سازد (نوناکا[۳] ،۱۹۸۸) در مقالهای در مجله کسب و کار هاروارد میگوید:« در یک اقتصاد که تنها اطمینان موجود، عدم اطمینان است، تنها منبع مطمئن برای ایجاد مزیت رقابتی پایدار، دانش است.» بیلی و کلارک[۴] (۲۰۰۰) مدعی هستند که دانش، مخصوصاً دانش ضمنی کلیدی برای مزیت رقابتی پایدار در آینده است. کروپلی[۵] (۱۹۸۸) با اشاره به اینکه (دانش بدون مردم هیچ است)، اهمیت جنبه انسانی مدیریت دانش را نشان میدهد. داده منتقل میشود، اطلاعات تسهیم میشود، اما دانش صفتی از افراد و جوامع است که به سادگی قابل انتقال نیست. توبیاس[۶] (۲۰۰۰) عنوان میکند که دو دارایی بزرگ وجود دارد که سازمانها صاحب آن هستند: یکی افرادی که در آن سازمان کار میکنند و دیگری دانشی که در ذهن کارکنان سازمان است. بنابراین دانش را باید خلق، ذخیره و به کاربرد که این وظیفه مدیریت دانش است. مدیریت دانش ابزار مهمی است که سازمانها از طریق آن بهتر میتوانند دانش و اطلاعات را مدیریت کنند. برخلاف دیگر تکنیکها، تعریف مدیریت دانش اغلب آسان نیست زیرا حوزه وسیعی از مفاهیم، وظایف مدیریتی، تکنولوژیها و اقدامات را با خود به همراه دارد.
محیط جهانی و پر رقابت امروزی، رشد روندهای مدیریتی مانند مدیریت کیفیت فراگیر، الگوگیری، مهندسی مجدد، ساختاربندی مجدد، کوچکسازی و برونسپاری، برنامهریزی استراتژیک، یادگیری سازمانی و مدیرت دانش را در برداشته است. در قرن ۲۱ سازمانها ذاتا رقابتی، ثابت قدم و پیشگام میباشند. ایجاد مزیت رقابتی استراتژیک نیازمند نوع جدیدی از سازمانها میباشد که قابلیت ایجاد دانش برای حداکثرسازی رقابت و موفقیت استراتژیک را داشته باشند. سازمانها باید برای ایجاد و کنترل دانش دارای ساز و کارهایی باشند. با این وجود بسیاری از سازمانها هنوز فعالیت مدیریت دانش را به طور رسمی یاآگاهانه مورد بررسی قرار ندادهاند. که احتمالا علت این بیتوجهی این است که اکثر سازمانها مفهوم مدیریت دانش و اهمیت آن را درک ننمودهاند. مدیریت دانش هنوز در حال تعیین چارچوبی برای خویش است زیرا ادبیات نظری و تحقیق در این حوزه کم است.
میزان هزینه برای مدیریت دانش در سال ۱۹۹۸ برابر ۷۷۶ میلیون دلار بوده است و این رقم در سال ۲۰۰۳ به ۸ میلیارد دلار رسید. امروزه ثروت جدید سازمانها مدیریت کیفیت فراگیر، مهندسی مجدد، سرمایه معنوی و اجتماعی است و در قرن ۲۱، سازمان هایی موفق خواهند بود که در حوزه دانش سرآمد باشند (محمدی و همکاران،۱۳۸۷،ص ۹).
تاریخچه و تکامل مدیریت دانش به لحاظ اینکه از حوزههای مختلفی ظهور یافته است، روشن و دقیق نیست. گفته میشود تعدادی از نظریهپردازان مدیریت به تجلی مدیریت دانش کمک کرده اند. در بین آنها پیتر دراکر[۷]، استراسمن[۸] و پیترسنگه[۹] در آمریکا از معروفترین پیشگامان هستند. دراکر و استراسمن به اهمیت رو به رشد اطلاعات و دانش صریح به عنوان منابع سازمانی تاکید کردند. از طرف دیگر سنگه به بعد فرهنگی دانش یعنی سازمان یادگیرنده تمرکز کرده است. در سال ۱۹۷۹ حسابدار سوئدی به نام کارل اریک سویبی که بعدها به عنوان یکی از بنیانگذاران علم مدیریت دانش معرفی شد، پی به ارزش داراییهای فکری و ناملموس که حتی نامی از آنها در دفاتر حسابداری برده نمیشد، برد. تا سال ۱۹۹۰ تعدادی از شرکتهای مشهور اروپایی، آمریکایی و ژاپنی برنامههای مدیریت دانش را نهادینه کردند. در سال ۱۹۹۱ تام استورات[۱۰] مقاله خود تحت عنوان قدرت مغز را در مجله فورچون منتشر کرد و به این ترتیب مدیریت دانش مربوط به کار نوناکا و تاکه اوچی[۱۱] (۱۹۹۵) در کتاب شرکت دانش آفرین باشد(محمدی و همکاران، ۱۳۸۷).
[۱] Brito
[۲] Curado andramos
[۳] Nonaka
[۴] Bailey & Clarke
[۵] Cropley
[۶] Tobias
[۷] Drucker
[۸] Strassmann
[۹] Senge
[۱۰] Tom Stewart
[۱۱] Nonaka & Takeuchi
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر