تحقیق سلامت روان، رضا‌یت زناشویی و خود کارآمدی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق سلامت روان، رضا‌یت زناشویی و خود کارآمدی  دارای ۴۰ صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-مقدمه    ۴
۲- سلامت روان    ۷
۲-۱-مشکلات سلامت روان    ۱۱
۳- راهبردهای مقابله  دینی    ۱۲
۴- رضایت زناشویی    ۱۵
۵- خودکارآمدی    ۱۸
۶- پیشینه    ۲۱
۶-۱- سلامت روان    ۲۱
۶-۲-راهبردهای مقابله دینی    ۲۳
۶-۳- رضایت زناشویی    ۲۵
۷-۴- خودکارآمدی    ۲۸
منابع و مآخذ    ۳۱

 منابع

موسوی،  مرضیه، اشرف سادات، موسوی، کاویانی، حسین و دلاور، علی (۱۳۸۵). اثر بخشی          زوج درمانی سیستمی‌ـ رفتاری بر افسردگی و رضایت زنان افسرده. نشریه تازه‌های علوم شناختی. ۳۰، ۱۲-۲۰٫

پروین، لارنس و جان اولیور بی (۱۳۸۱). روان­شناسی شخصیت، نظریه و پژوهش. ترجمه: محمد جعفر جوادی و پروین کدیور، تهران، انتشارات آییژ.

جعفری، اصغر، صدری، جمشید و فتحی اقدم، قربان ( ۱۳۸۶). رابطه بین کارایی خانواده و دینداری و سلامت روان و مقایسه آن بین دانشجویان دختر و پسر. نشریه تازه­ها و پژوهش­های مشاور، ۶( ۲۲). ۱۰۷-۱۱۷٫

ویسی، اسدالله (۱۳۸۸). اثربخشی رویکرد تصویرسازی ارتباطی بر رضایتمندی زناشویی، دانش و پژوهش در روان­شناسی کاربردی. ۴۲، ۹۲-۱۰۷٫

نوروزی، صفورا (۱۳۹۱). نقش رضایت زناشویی، سرسختی روانشناختی، دینداری و اضطراب صفت در پیش­بینی رشد پس از سانحه در زنان مبتلا به سرطان سینه، پایان­نامه کارشناسی ارشد روان­شناسی بالینی دانشگاه شیراز.

اخبارده، مهدی (۱۳۹۰). نقش اعتقادات معنوی و نماز در اعتلای سلامت بیماران مزمن: مطالعه کیفی، فصل­نامه قرآن و طب، ۱(۱)، ۵-۹٫

رضاپور میرصالح، یاسر، خباز، محمود، صافی، محمدهادی، عبدی، کیانوش، یاوری، مریم و بهجتی، زهرا(۱۳۹۰). بررسی همبستگی جهت­گیری مذهبی، ابعاد شخصیت و خودکارآمدی با سبک­های مقابله با استرس در دانشجویان کارورز پرستاری. نشریه پژوهش پرستاری، ۶(۲۲)، ۵۳-۶۴٫

شولتز، دوآن، سیدنی، آلن، شولتز (۱۳۸۲). نظریه­های شخصیت، ترجمه: یحیی سیدمحمدی، تهران، هما.

صابری، هایده، پاشاشریفی، حسن، افروز، غلامعلی و حسینیان، سیمین (۱۳۸۸). رابطه­ی رضایت شغلی، رضایت زناشویی و احساس خودکارآمدی با سلامت روان معلمان مدارس عادی، تیزهوشان و آهسته گام، نشریه اندیشه و رفتار، ۳(۱۲)، ۲۹-۴۴٫

کاپلان و سادوک. خلاصه روانپزشکی، علوم رفتاری- روانپزشکی بالینی (۲۰۰۳). ترجمه پورافکاری، نصرت­اله. جلد اول، انتشارات شهر آب

کجباف، محمد باقر؛ آقایی اصغر و کاویانی، رویا (۱۳۸۳). بررسی رابطه میزان رضایت زناشویی والدین و بروز اختلالات رفتاری دختران. مطالعات زنان، ۲(۴)، ۱۲۳-۱۴۸٫

گنجی، حمزه (۱۳۸۲). بهداشت روانی، تهران، انتشارات ارسباران.

لشگری، محمد (۱۳۸۱). بهداشت روانی در اسلام. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، ۶ (۴)، ۷۲-۷۶٫

۱-مقدمه

سرطان طبقه­ای از بیماری­هاست که با رشد سلولی خارج از کنترل مشخص می­شود.  بیش از صد نوع سرطان وجود دارد که هر کدام با توجه به نوع اولین سلولی که تحت تاثیر قرار می­دهد طبقه بندی می­شود. سرطان زمانی که سلول­های صدمه دیده به طور غیرقابل کنترل شروع به تکثیر می­کنند و تبدیل به غده یا بافت توده­ای (تومور) شوند، به بدن آسیب وارد می­کند.

به طور کلی پنج گروه سرطان وجود دارد:

کارسینوما[۱]: نوعی از سرطان که در سلول­هایی که بخش­های داخلی و خارجی بدن مانند ریه، پستان و روده بزرگ را پوشش می­دهد به وجود می­آید.

سارکوما[۲]: نوعی از سرطان که در سلول­های واقع در استخوان، غضروف، چربی، بافت همبند، ماهیچه و دیگر بافت­های حمایتی به وجود می­آید.

لنفوم[۳]: نوعی از سرطان که از غدد لنفاوی و سیستم ایمنی بدن شروع می­شود.

لوسمی[۴]: نوعی از سرطان که در مغز استخوان شروع می­شود و اغلب در جریان خون تجمع می­یابد.

آدنوم[۵]: نوعی از سرطان که از غده تیروئید، غده هیپوفیز، غده آدرنال و دیگر بافت­های غددی ناشی می­شود (کراستا[۶]، ۲۰۱۳).

بیماران مبتلا به سرطان به انواع گوناگون روش­های درمان سرطان نیاز دارند که یکی از روش­های متداول درمان سرطان شیمی درمانی می­باشد. شیمی درمانی روشی است که  از داروهای شیمیایی به منظور جلوگیری از رشد و گسترش سلول­های آسیب دیده و سرطانی  استفاده می­کنند. شیمی درمانی می­تواند اثرات جانبی بسیاری در وضعیت جسمانی( مانند خستگی، بی­اشتهایی، تهوع، استفراغ، زخم دهان و کاهش گلبول­های سفید خون، کاهش پلاکت­های خون و خونریزی)، روانی، اجتماعی و رفتارهای خود مراقبتی بیمار داشته باشد (چاردسمون[۷]، ۲۰۱۲).

بیش از ۲۵ میلیون نفر در سراسر جهان با سرطان زندگی می­کنند که این رقم روبه افزایش است (گریمت[۸]، ۲۰۱۳). با پیشرفت در تشخیص زودهنگام و درمان این بیماری، بیماران نیز زندگی طولانی­تری بعد از تشخیص سرطان دارند. بنابراین شناسایی نیازهای این جمعیت و مداخلات موثر برای حل و فصل و یا درمان حمایتی برای مشکلات مرتبط با سرطان از اهمیت بالایی برخوردار است.

بررسی شیوع اختلالات روانی در افراد مبتلا به سرطان نشان می­دهد که این افراد معیارهای تشخیصی برای اختلال روانی خاصی را برآورده نمی­کنند، با این حال بسیاری از این بیماران واکنش­های هیجانی متنوع دشواری را تجربه می­کنند (بیسن[۹] و همکاران، ۲۰۰۲). زمانی که افراد با تشخیص سرطان مواجه می­شوند ممکن است استرس شدید، خشم، احساس غمگینی و یا هیجانات شدید دیگری را تجربه کنند. و این درحالی است که این احساسات به مرور زمان از شدت آن­ها کاسته می­شود و به افسردگی تبدیل می­شود، بنابراین درمان افسردگی بیماران مبتلا به سرطان حتی زمانی که تحت درمان­های پیچیده سرطان می­باشد از اهمیت زیادی برخوردار است ( چیدا[۱۰]و همکاران، ۲۰۰۸).

بهداشت روانی در بیماران مبتلا به سرطان برای اولین بار توسط گالن[۱۱] در سده ۲۰۰-۳۰۰ میلادی مطرح شد، و از ارتباط بین ملانکولیا و سرطان صحبت شد. و همچنین گادمن[۱۲](۱۷۰۱) مطرح کرد که سرطان ممکن است با حوادث زندگی مرتبط باشد. اینگونه تصور می­شود که ۸۵ درصد از سرطان­ها قابل پیشگیری هستند. بنابراین در این شرایط روان­شناسی در باورها و نگرش­ها در مورد سرطان و رفتارهای قابل پیش­بینی مانند سیگار کشیدن، رژیم غذایی و غربالگری نقش ایفا می­کند.

عوامل موثر در آغاز و افزایش سرطان:

عوامل رفتاری: اسمیت و جاکوبسن[۱۳] (۱۹۸۹)گزارش کردند که ۳۰ درصد سرطان­ها با استعمال دخانیات، ۳۵ درصد با رژیم غدایی، ۷ درصد ناشی از رفتار جنسی و باروری و ۳ درصد ناشی از الکل است.

استرس: لادنسلگر[۱۴] و همکاران (۱۹۸۳) در مطالعه­ای که بر روی موش­های مستعد سرطان انجام دادند دریافتند که اگر استرسورها کنترل شوند رشد تومورها کاهش می­یابد. با این وجود اگر استرسورها غیر قابل کنترل ادراک شوند نتیجه افزایش رشد تومورهای سرطانی است.

شخصیت: تمشوک و فوکس[۱۵](۱۹۸۴)، نشان دادند که افراد مبتلا به سرطان دارای تیپ شخصیتی C”” می­باشند. تیپ شخصیتی C به عنوان افرادی منفعل، آرام، درمانده، وابسته به دیگران، ناتوانی در غلبه بر رفتارهای روانی-عصبی، مهربانی بیمارگون، صبوری مفرط، بدون ابراز هیجان، خصوصاٌ هیجانات منفی توصیف می­شوند.

افسردگی: بیلاسکاس[۱۶] (۱۹۸۰) ارتباط بین افسردگی و سرطان را به صورت برجسته نشان داد، البته او افسردگی خفیف مزمن را و نه افسردگی کلینیکی را، با سرطان مرتبط دانست. همچنین حوادث زندگی، سبک­های مقابله­ای و سرسختی[۱۷] از دیگر عوامل روان­شناختی در شروع و افزایش سرطان می­باشد.  مالاموس[۱۸] (۲۰۱۰) می­نویسد: بیماری در ایجاد آسیب­های روانی نسبت به متغیرهای دیگر که تا کنون بررسی شده­اند نقش مهمی دارند.

عوامل روانی و تخفیف علائم در سرطان: عوامل روانشناختی در کاهش علائم و افزایش کیفیت زندگی بیماران سرطانی نقش دارد. کارترایت و همکاران[۱۹](۱۹۷۳) تجارب مبتلایان به سرطان را اینگونه توصیف کردند: درد خیلی ناراحت کننده، مشکلات تنفسی، استفراغ، بی­خوابی، کاهش مزاج و کنترل مثانه، از دست دادن اشتها و آشفتگی روانی. بنابراین مداخلات روان­شناختی می­تواند با استفاده از روش­های مدیریت درد، مداخلات حمایتی اجتماعی، درمان حالت تهوع و استفراغ، مشاوره تصویر بدنی، راهبردهای سازگاری شناختی و روش کار سیمونتن[۲۰]( درمان بیماران سرطانی به وسیله آرام­سازی، تصویرسازی ذهنی و برنامه­های تمرینی) به کاهش علائم و بهبود کیفیت زندگی مبتلایان به سرطان کمک کند.

پیامدهای روان­شناختی سرطان عبارت­اند از واکنش­های هیجانی مانند افسردگی، غم، عدم کنترل، تغییرات شخصیتی، خشم و اضطراب؛ و واکنش­های شناختی. هنگامی که بیماران مبتلا به سرطان برای اولین بار تشخیص سرطان دریافت می­کنند به طور بالقوه تقریبا تمام ابعاد زندگی فرد را شامل جنبه­های فیزیکی، روان­شناختی، میان فردی، شغلی و معنوی تحت تاثیر قرار می­دهد (عزیز[۲۱]، ۲۰۰۷).

برای بیماران سرطانی تحت درمان، اضطراب می­تواند ادراک درد را افزایش دهد، سایر علائم اضطراب و اختلال خواب می­تواند عامل اصلی در شروع زودتر تهوع و استفراغ بیماران سرطانی باشد. اضطراب بدون توجه به شدت آن به طور قابل ملاحظه­ای می­تواند بر کیفیت زندگی بیماران سرطانی و خانواده­های آنها تاثیرگذار باشد، به همین دلیل باید مورد بررسی و درمان قرار گیرد (پین[۲۲]، ۱۹۹۲). امروزه سرطان به عنوان یک بیماری مزمن، مشکلات هیجانی بسیاری مانند، تغییر در قابلیت عملکرد افراد، تصویر بدنی، نقش خانوادگی و اجتماعی ا در بیماران مبتلا بوجود می­آورد و همچنین افسردگی  در بیماران سرطانی تحت شیمی درمانی  شیوع بسیاری دارد؛ بنابراین باید متخصصان بهداشت روان به نقش مسائل روان­شناختی در همه­ی مراحل درمان و ابعاد زندگی فرد مبتلا به سرطان آگاه باشند.

۲- سلامت روان

اگرچه مفهوم سلامت روان سال­ها موضوع مورد بحث در میان روان­پزشکان، روان­شناسان و دیگر دانش­مندان علوم اجتماعی بوده است، با این وجود، هنوز تعریف جامع و قابل قبولی برای سلامت روانی وجود ندارد. این امر تاحدودی ناشی از فقدان تعریف قابل قبول و کاملی از بهنجاری است و در بسیاری از موارد، به زمینه­های مربوط می­شود که نویسندگان مختلف به سلامت روانی پرداخته­اند (گنجی، ۱۳۸۲).

طبق نظر وایت (۲۰۰۱، به نقل از طیبی خرمی، ۱۳۸۷)، افراد دارای سلامت روان، چندین ویژگی دارند که عبارتند از:

الف- پذیرفتن خود و دوست داشتن خویشتن: این ویژگی دربرگیرنده دو مفهوم خودپنداره (تصوری که فرد از خودش دارد)، و عزت نفس (پذیرش و قبول خود) است. چنانچه این دو مفهوم با هم باشند تکمیل کننده اولین بخش از سلامت روان (پذیرش و دوست داشتن خود) هستند.

ب- برقراری ارتباط با دیگران: زمانی که افراد دارای خودپنداره­ی مثبت و عزت نفس بالا باشند، می­توانند به خوبی با دیگران ارتباط مناسب برقرار کنند.

ج- مقابله با نیازهای زندگی: مقابله با نیازها و احتیاجات زندگی و کنترل الزامات و چالش­های زندگی، بخشی از سلامت روانی است. این الزامات از جانب والدین خانواده، دوستان، مدرسه، فعالیت­ها و مشاغل می­باشد. نکته اساسی در این زمینه موضوع مدیریت استرس است، زمانی که افراد تحت استرس هستند باید مهارت­های مقابله­ای لازم را داشته باشند تا بدین وسیله بتوانند اثرات استرس را بر جسم و روان کاهش دهند. چنانچه استرس مدیریت شود (کاهش یابد و کنترل شود) و مهارتهای مقابله­ای موثر موجود باشد، قطعاٌ فرد بهتر می­تواند با نیازها و چالش­های زندگی مقابله کند.

[۱] . Carcinomas

[۲] . Sarcomas

[۳] . Lymphomas

[۴] . Leukemias

[۵] . Adenomas

[۶] . Crosta

[۷] . Chardsumon

[۸] . Grimmett

[۹] . Bisson

[۱۰] . Chida

[۱۱] . Galen

[۱۲] . Gedman

[۱۳] . Smith& Jacobson

[۱۴] . Laudenslager

[۱۵] . Temoshok & Fox

[۱۶] . Bieliauskas

[۱۷] . Hardiness

[۱۸] .Malamous

[۱۹] . Cartwright

[۲۰] . Simonton

[۲۱] .  Aziz

[۲۲] . Payne

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق معنویت ، سلامت روان و امیدواری و دیدگاه های آن
  • تحقیق سلامت روان و دیدگاههای آن و اثر ورزش بر سلامت روان
  • تحقیق تعارضات زناشویی، اعتماد به نفس، پرخاشگری و سلامت روان و نظریه ها و دیدگاه ها ی آن
  • تحقیق سلامت روان و تعارض کار-خانواده و خانواده–کار و حمایت سازمانی(اجتماعی) و نظریات مربوط به آن
  • تحقیق هوش هیجانی و رویکردها و نظریه های آن و سلامت روان و دیدگاهه ای و مدل های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.