تحقیق سیر تحول بزهکاری در ادوار تاریخی و نظریه های مربوط به رفتارهای بزهکارانه

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق سیر تحول بزهکاری در ادوار تاریخی و نظریه های مربوط به رفتارهای بزهکارانه دارای ۱۷۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۶
۲-۲- سیر تحول بزهکاری در ادوار تاریخی    ۶
۲-۲-۱- بزهکاری در عهد قدیم    ۶
۲-۲-۲- بزهکاری در قرون وسطی    ۹
۲-۲-۳- بزهکاری و جرم در عصر مدرن    ۱۰
۲-۲-۴- بزهکاری و جرم در اسلام    ۱۱
۲-۳- پیشینه داخلی    ۱۲
۲-۴- پیشینه خارجی    ۲۰
۲-۵- نقد پژوهشهای پیشین    ۳۷
۳-۱- مقدمه    ۴۰
۳-۲- نظریه های مربوط به رفتارهای بزهکارانه    ۴۲
۳-۲-۱- دیدگاه جرمشناسی کلاسیک    ۴۲
۳-۲-۲- دیدگاه اثبات گرایی    ۴۴
۳-۲-۲-۱- اثبات گرایی زیستی    ۴۵
۳-۲-۲-۲- اثبات گرایی روانی    ۴۷
۳-۲-۳- نظریه های زیستی – اجتماعی    ۴۸
۳-۲-۴- نظریه های جامعه شناختی    ۵۰
۳-۲-۴-۱- نظریه های ساختار اجتماعی    ۵۴
۳-۲-۴-۱-۱- نظریه ی بیسازمانی اجتماعی    ۵۵
۳-۲-۴-۱-۱-۱- نظریه ی بوم شناختی رابرت ازرا پارک    ۵۶
۳-۲-۴-۱-۱-۲- نظریه مناطق متحدالمرکز کلیفورد شاو وهنری مک کی    ۵۷
۳-۲-۴-۱-۱-۳- نظریه ی فعالیتهای روزمره مارکوس فلسون و لاورنس کوهن    ۶۰
۳-۲-۴-۱-۲- نظریه ی فشار    ۶۳
۳-۲-۴-۱-۲-۱- نظریه ی آنومی امیل دورکیم    ۶۴
۳-۲-۴-۱-۲-۲- نظریه ی فشار رابرت مرتن    ۶۶
۳-۲-۴-۱-۲-۳- نظریه ی فشار عمومی رابرت آگنیو    ۷۰
۳-۲-۴-۱-۲-۴- نظریه ی آنومی نهادی استیون مسنر و ریچارد روزنفلد    ۷۳
۳-۲-۴-۱-۳- نظریه ی انحراف فرهنگی    ۷۵
۳-۲-۴-۱-۳-۱- نظریه ی هنجارهای رفتاری تورستن سلین    ۷۷
۳-۲-۴-۱-۳-۲- نظریه ی خرده فرهنگ بزهکارانه آلبرت کوهن    ۷۸
۳-۲-۴-۱-۳-۳- نظریه ی فرهنگ طبقه پایین والتر میلر    ۸۰
۳-۲-۴-۱-۳-۴- نظریه ی فرصت افتراقی ریچارد کلووارد و لوید اهلین    ۸۲
۳-۲-۴-۱-۳-۵- نظریه کد(رمز) خیابان الیاه اندرسون    ۸۳
۳-۲-۴-۲- نظریههای فرآیند اجتماعی    ۸۵
۳-۲-۴-۲-۱- نظریه یادگیری اجتماعی    ۸۶
۳-۲-۴-۲-۱-۱- نظریه ی همنشینی افتراقی ادوین ساترلند    ۸۷
۳-۲-۴-۲-۱-۲- نظریهی هویت پذیری افتراقی دانیل گلیزر    ۹۲
۳-۲-۴-۲-۱-۳- نظریه ی تقویت افتراقی رانلد آکرز و رابرت بورگس    ۹۳
۳-۲-۴-۲-۱-۴- نظریه ی خنثیسازی دیوید ماتزا و گرشام سایکز    ۹۴
۳-۲-۴-۲-۲- نظریه ی کنترل اجتماعی    ۹۸
۳-۲-۴-۲-۲-۱- نظریه ی بازداری والتر ریکلس    ۹۸
۳-۲-۴-۲-۲-۲- نظریه پیوند اجتماعی تراویس هیرشی    ۹۹
۳-۲-۴-۲-۲-۳- نظریه ی شرمنده سازی جان بریثویت    ۱۰۲
۳-۲-۴-۲-۲-۴- دکترین بازدارندگی    ۱۰۳
۳-۲-۴-۲-۳- نظریه ی واکنش اجتماعی یا برچسب زنی    ۱۰۴
۳-۲-۴-۲-۳-۱- نظریه نمایش شر فرانک تاننبائوم    ۱۰۷
۳-۲-۴-۲-۳-۲- نظریه انحراف اولیه و ثانویه ادوین لمرت    ۱۰۹
۳-۲-۴-۲-۳-۳- نظریه بیگانگان هوارد بکر    ۱۱۱
۳-۲-۴-۲-۳-۴- نظریه عدم مداخلهی رادیکال ادوین شور    ۱۱۴
۳-۲-۴-۲-۳-۵- نظریه فریبندگیهای جرم جک کاتز    ۱۱۵
۳-۲-۴-۳- نظریه ی تضاد اجتماعی    ۱۱۷
۳-۲-۴-۳-۱- نظریه ی تضاد کارل مارکس    ۱۱۷
۳-۲-۴-۳-۲- نظریه ی تضاد گروهی جورج ولد    ۱۱۹
۳-۲-۴-۳-۳- نظریه واقعیت اجتماعی جرم ریچارد کوئینی    ۱۲۰
۳-۲-۴-۳-۴- نظریه جرم و نظم قانونی آستین ترک    ۱۲۲
۳-۲-۴-۳-۵- نظریه مارکسیسم ساختاری ویلیام چامبلیس و رابرت سیدمن    ۱۲۳
۳-۲-۴-۳-۶- نظریه واقع گرایی چپ جان لی و جوک یانگ    ۱۲۵
۳-۲-۴-۳-۷- نظریه ی کنترل قدرت جان هاگان    ۱۲۶
۳-۲-۴-۴- نظریه های تکاملی(تلفیقی)    ۱۲۸
۳-۲-۴-۴-۱- نظریه های دوره زندگی    ۱۳۰
۳-۲-۴-۴-۱-۱- نظریه ی درجهبندی سنی رابرت سامپسون و جان لاب    ۱۳۰
۳-۲-۴-۴-۱-۲- مدل تکامل اجتماعی ریچارد کاتالانو و دیوید هاوکینز    ۱۳۳
۳-۲-۴-۴-۱-۳- نظریه ی تلفیقی دلبرت الیوت، سوزان ایجتون و راچل کانتر    ۱۳۴
۳-۲-۴-۴-۱-۴-  نظریه ی تعاملی ترنس ثورنبری، ماروین کرون، آلن لیزوت و مارگرات فارنورث    ۱۳۵
۳-۲-۴-۴-۱-۵- نظریه ی عمومی جرم و بزهکاری رابرت آگنیو    ۱۳۶
۳-۲-۴-۴-۱-۶- نظریه ی حمایت اجتماعی فرانسیس کالن    ۱۳۷
۳-۲-۴-۴-۲- نظریه های خصلت پنهان    ۱۳۸
۳-۲-۴-۴-۲-۱- نظریه ی یادگیری – سرشتی جیمز ویلسون و ریچارد هرنشتاین    ۱۳۹
۳-۲-۴-۴-۲-۲- نظریه ی عمومی جرم میشل گاتفریدسون و تراویس هیرشی    ۱۴۱
۳-۲-۴-۴-۲-۳- نظریه ی پتانسیل ضد اجتماعی شناختی تلفیقی دیوید فارینگتون    ۱۴۳
۳-۲-۴-۴-۲-۴- نظریه ی اجبار افتراقی مارک کالوین    ۱۴۵
۳-۲-۴-۴-۲-۵- نظریه تعادل کنترل چارلز تیتل    ۱۴۶
۳-۲-۴-۴-۳- نظریه های خط سیر    ۱۴۸
۳-۲-۴-۴-۳-۱- نظریه مسیرهای بزهکاری رالف لوبر    ۱۴۸
۳-۲-۴-۴-۳-۲- نظریه ی تاکسونومی دوگانهی تخلف تری موفیت    ۱۵۰
۳-۲-۴-۴-۳-۳-  نظریه ی تخلف زودهنگام و دیرهنگام جرالد پترسون و کارن یوئرگر    ۱۵۲
۳-۲-۴-۴-۴- نظریه های رفتارهای پرخطر    ۱۵۲
۳-۲-۴-۴-۴-۱- نظریه رفتار مشکل آفرین ریچارد جسور    ۱۵۲
۳-۲-۴-۴-۴-۲- نظریه زمان بندی بلوغ چارلز اروین    ۱۵۴
۳-۲-۴-۴-۴-۳- نظریه استرس اجتماعی جان رودز    ۱۵۵
۳-۳- نظریه های مهارتهای اجتماعی و ارتباطی    ۱۵۶
۳-۳-۱- نظریه های روانشناختی مهارت اجتماعی و ارتباطی    ۱۵۶
۳-۳-۲- نظریه های اجتماعی مهارت اجتماعی و ارتباطی    ۱۵۷
منابع و مأخذ    ۱۶۰
الف: منابع فارسی    ۱۶۰
ب: منابع لاتین    ۱۶۹

منابع

 سلاحی، محمد (۱۳۸۷). اساس و مبانی جرم شناسی. تهران: جاودانه، جنگل.

سلمانی، بهزاد؛ جعفر حسنی و المیرا آریانا کیا (۱۳۹۳). “بررسی نقش صفات شخصیتی(وظیفه شناسی، سازگاری و هیجان خواهی) در رفتارهای پرخطر.” تازه های علوم شناختی، سال ۱۶، شماره ۱، صص ۱-۱۰٫

محمدی اصل، عباس (۱۳۸۵). بزهکاری نوجوانان و نظریه­های انحراف اجتماعی. تهران: نشر علم.

رئیسی، حسن (۱۳۸۸). “بررسی اثر آموزش مهارت های زندگی بر آگاهی زندانیان گرگان با رویکرد کاهش رفتارهای پرخطر.” اصلاح و تربیت، شماره ۸۹، صص ۱۴-۲۲٫

زاده محمدی، علی و زهره احمدآبادی (۱۳۸۷). “هم وقوعی رفتارهای پرخطر در بین نوجوانان دبیرستانهای شهر تهران.” فصلنامه خانواده پژوهی، سال چهارم، شماره ۱۳، صص ۸۷-۱۰۰٫

گسن، ریموند (۱۳۸۸). جرم شناسی نظری. ترجمه­ی مهدی کی نیا. چاپ چهارم. تهران: مجد.

گل محمدی، احمد (۱۳۸۳). جهانی شدن، فرهنگ، هویت. چاپ سوم. تهران: نشر نی.

احمدی، حبیب (۱۳۸۴). جامعه شناسی انحرافات. تهران: انتشارات سمت.

احمدی، حبیب (۱۳۷۷). نظریه های انحرافات اجتماعی. شیراز: انتشارات زر.

احمدی، حبیب (۱۳۷۶). “رهیافت جامعه شناختی بر بزهکاری جوانان طبقه متوسط.” نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه کرمان، سال اول، شماره ۲، صص ۱-۱۳٫

احمدی، حبیب؛ بیژن خواجه نوری و سید مجید موسوی (۱۳۸۸). “عوامل مرتبط با بزهکاری دانش­آموزان دبیرستانی.” فصلنامه علمی- پژوهشی رفاه اجتماعی، سال نهم، شماره ۳۳، صص ۱۰۵- ۱۲۲٫

احمدی، حبیب و سلمان کونانی (۱۳۸۹). “اوصاف و ویژگی­های شخصیتی نوجوانان پسربزهکار.”  تعالی حقوق، سال دوم، شماره ۷، صص ۹۹- ۱۱۵٫

احمدی، حبیب؛ علی اصغر مقدس و بیژن خواجه نوری (۱۳۸۰). “بررسی تطبیقی رفتار بزهکارانه دانش­آموزان دبیرستان­های نظام قدیم و جدید شهر شیراز.” مجله علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه شیراز، شماره ۳۲، صص ۱۹۳- ۲۰۶٫

احمدی، حبیب؛ علی عربی و علی روحانی (۱۳۹۰). “اعتماد اجتماعی، رضایت از پلیس و احساس امنیت: مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه شیراز”. مجموعه مقالات برگزیده همایش علمی استان فارس، نظم و امنیت. به کوشش فرماندهی انتظامی استان فارس، دفتر تحقیقات و مطالعات کاربردی، صص ۱۰۳-۱۲۲٫ شیراز: تخت جمشید.

احمدی، حبیب و محمدتقی ایمان (۱۳۸۴). “فرهنگ فقر، حاشیه نشینی و گرایش به رفتار بزهکارانه در میان جوانان حاشیه نشین ده­پیاله شیراز.” مجله علوم انسانی دانشگاه اصفهان، شماره ۱۹، صص ۹۹- ۱۱۸٫

احمدی طهور سلطانی، محسن؛ محمد عسگری و امینه توقیری (۱۳۹۲). “اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر کاهش عوامل خطرساز و افزایش عوامل محافظت کننده سوء مصرف مواد در نوجوانان کانون اصلاح و تربیت.” اعتیاد پژوهی، سال هفتم، شماره ۲۷، صص ۱۴۹-۱۶۰٫

اعتماد، کورش؛ حسن افتخار اردبیلی؛ عباس رحیمی؛ محمد مهدی گویا؛ علیرضا حیدری و محمدجواد کبیر (۱۳۹۰). “بررسی میزان آگاهی و نگرش افراد HIV+ در مقایسه با افراد دارای سابقه رفتار پرخطر در استان گلستان و رابطه آن با مشخصه های اقتصادی-اجتماعی در سال ۱۳۸۶٫” مجله تخصصی اپیدمیولوژی ایران، دوره ۷، شماره ۱، صص ۲۳-۳۱٫

۲-۱- مقدمه

بزهکاری و رفتارهای پرخطر دارای قدمتی به درازای تاریخ بشری است. از ابتدای زندگی بشر، همواره افرادی وجود داشته­اند که مطابق با هنجارهای جامعه رفتار نکنند. در این فصل، ابتدا سیر تحول بزهکاری در دوره­های تاریخی بررسی می شود، سپس پژوهش­ها و مطالعاتی که در داخل و خارج از ایران به موضوع مهارت­های اجتماعی و ارتباطی و رفتارهای پرخطر پرداخته اند، آورده شده است. جستجوی پیشینه­ی پژوهش در داخل نشان می­دهد که پژوهشی که رابطه­ی بین مهارت­های اجتماعی و ارتباطی با رفتارهای پرخطر را مورد بررسی قرار داده باشد، انجام نگرفته است. بنابراین، پیشینه داخلی به پژوهش­هایی اشاره می­کند که یا به بررسی رفتارهای پرخطر یا مهارت­های اجتماعی و ارتباطی و یا مؤلفه­هایی از مهارت­های اجتماعی و ارتباطی و رفتارهای پرخطر پرداخته باشند. اما تعدادی از پیشینه­های خارجی به رابطه­ی هر دو متغیر پرداختند که در ادامه آورده شده است.

۲-۲- سیر تحول بزهکاری در ادوار تاریخی

۲-۲-۱- بزهکاری در عهد قدیم

به لحاظ تاریخی هرچند تخطی از هنجارها همواره با زندگی اجتماعی توأم بوده، اما آهنگ تکوین و نمود آن همراه با تبدیل جوامع سنتی به جوامع مدرن بیشتر شده و این رشد با تعدد نظریات تبیینی مسایل اجتماعی همگام گردیده است. در این رابطه، آراء تبیینی انحرافات رفتاری از تشریح تک­علی رابطه­ی انحراف با عوامل غیرفردی(تقدیر متافیزیکی و جغرافیایی و تاریخی) و فردی(سرشت پلید و کشش غریزی و ضعف شخصیت) تا آزمون رابطه­ی چند­علی انحراف با عوامل اجتماعی پیش تاخته و در این خط سیر به دقت و صحت بینشی و روشی هرچه بیشتری دست یافته است. در این میان، منابع ماقبل علمی معطوف به تعریف و توضیح رفتار انحرافی و از جمله بزهکاری شامل معرفت عامیانه، فلسفه و دین می­باشند.

در حوزه­ی معرفت عامیانه مثلاً در یونان باستان، قضا و قدر و سرنوشت را علت ارتکاب جرم و بزهکاری دانسته و معتقد بودند که اراده و اختیار انسان در آن دخالتی ندارد و مجرم را شخص بد ذاتی تلقی می­کردند که ارواح خبیث در روح او حلول کرده است. بنابراین باور داشتند اعمال مجازات­های شدید باعث تزکیه­ی نفس او شده و موجب تسکین خشم خداوند می­گردد(دانش، ۱۳۶۶: ۷؛ به نقل از محمدی اصل، ۱۳۸۵: ۹۲). در جامعه­ی ایران نیز قضا و قدر را به عنوان علت ارتکاب جرم و بزه در نظر می­گرفتند و بخشی از اعتقادات و خرافات شایع در بین مردم به توضیح چند و چون بزهکاری و پیامدهای آن اختصاص داشت؛ چنان که در این منظر اولاً بین عملکرد فردی و رخدادهای طبیعی و مصائب زندگی همایندی وجود دارد، یعنی مثلاً اگر کسی میان درگاه بایستد و دست­هایش را به دو طرف در بگذارد، دعوا می­شود. برای اینکه دعوا نشود باید دست­هایش را سه بار به هم بزند. یا تیغه­های قیچی که باز بماند یا به هم بزنند دعوا می­شود. ثانیاً بین انجام بزه و عقاب دنیوی و متافیزیکی رابطه وجود دارد، یعنی مثلاً بچه که چیزی از پدر و مادرش بدزدد، خدا خنده­اش می­گیرد. ثالثاً بر این مبنا برای یافتن بزهکارانی نظیر دزد، شمعدان یا قلیان و یا سرپوشی را آورده، روی آن اسم چهار ملک مقرب را می­نویسند، بعد اسم اشخاص مظنون را جداگانه روی کاغذهای کوچک نوشته، هر کدام از آن­ها را به نوبه می­گذارند روی سرپوش و نیت می­کنند، بعد دو نفر دستگیره سرپوش را با سرانگشتان بلند کرده یاسین می­خوانند. اگر سرپوش چرخید کسی که اسمش را روی سرپوش گذاشته­اند دزد است(هدایت، ۱۳۵۶؛ به نقل از محمدی اصل، ۱۳۸۵: ۹۲-۹۳).

انسان در عهد قدیم در رابطه با مسئله­ ی بزهکاری معتقد به جبر مطلق بود و بسیاری از جنایتکاران برای تبرئه­ی خود از جرایم ارتکابی، به آن استناد نموده و مواردی از قبیل؛ خواست خدا بود، سرنوشت این بود، و با تقدیر نمی­توان جنگید را بیان می­کردند. این رویکرد در آثار شعرا و نویسندگان هم به آن اشاره شده است، اگرچه فاقد پایه و اساس علمی است. برای نمونه در اشعار حافظ هم مواردی از جبر و تقدیر ازلی بیان شده است:

چو قسمت ازلی بی حضور ما کردند                  گر اندکی نه به وفق رضاست خرده مگیر

گناه اگرچه نبود اختیار ما، حافظ                     تو در طریق ادب باش و گو گناه من است

(سلاحی، ۱۳۸۷: ۱۱).

در عرصه­ی فلسفه، فلاسفه­ی یونان از شدت مجازات­ها انتقاد کردند و به مرور زمان از شدت آنها کاسته شد. سقراط ضمن تقبیح استفاده از مجازات­های شدید، اظهار داشت که با تبهکاران نباید با خشونت رفتار کرد بلکه باید آنان را آگاه نمود که دست به ارتکاب جرم نزنند، زیرا جرم نتیجه­ی جهل و ناآگاهی است. افلاطون علل و عوامل اجتماعی مانند فقر، ثروت و … را منشأ جرم می­دانست که این عوامل، عواطف انسان را دگرگون ساخته و او را به ارتکاب جرم سوق می­دهد. از نظر ارسطو، عوامل جسمانی و روانی در ارتکاب جرم مؤثر بوده است و جالینوس صرفاً بر ریشه­های روانی جرم و شیوه­ی درمان آنها متمرکز گردید(محمدی اصل، ۱۳۸۵: ۹۵-۹۶). برای مدت زمانی، مطالعه­ی دانشمندان درباره­ی علل ارتکاب جرم متوقف گردید و افکار خرافی مثل جن­گیری متداول شد(سلاحی، ۱۳۸۷: ۱۰).

در حوزه­ی دین با ظهور مذهب مسیحیت، عقاید فلاسفه با مسائل مذهبی ترکیب گردید و روحانیون مسیحی برای جلوگیری از وقوع جرایم خواستار تعدیل و تقلیل مجازات­ها شدند. به تدریج و با قدرت گرفتن روحانیون و به دست گرفتن سلطه­ی امور توسط آن­ها، برای حفظ قدرت خود کیفرهای بسیار شدید در مورد مجرمان اعمال می­کردند. از طرف دیگر، سلاطین و فرمانروایان نیز برای تضعیف قدرت روحانیون با آن­ها به رقابت پرداخته و تبهکاران را شدیداً مجازات می­نمودند، و مبارزه با جرم کاملاً جنبه­ی انتقام­جویی پیدا کرده و جرایم مذهبی، مجازات­های سنگینی را در بر داشت و روحانیون مسیحی فئودال­های بزرگی شده و در اعمال و رفتار، مستبد و خودرأی بودند. آداب و رسوم، موقعیت اجتماعی ستمدیده و نوع جرم در تعیین نوع مجازات و طرز اجرای آن مؤثر بود. به طور مثال مستخدمین منزل را برای سرقت ساده به مرگ محکوم می­کردند(دانش، ۱۳۵۵: ۲۸؛ به نقل از محمدی اصل، ۱۳۸۵: ۹۴).

۲-۲-۲- بزهکاری در قرون وسطی

در قرون وسطی، مطالعه و بررسی شخصیت مجرم و شناسایی علل وقوع جرم و بزهکاری و حتی رواج خرافات و اوهام به کلی متوقف گردید و جادوگری رواج پیدا کرد، ولی دانشمندان افکار بشر را برای مبارزه با اوهام و قبول مسایل علمی آماده کردند و حیله و نیرنگ جادوگران را آشکار ساختند(سلاحی، ۱۳۸۷: ۱۲).

در این دوران، جز به ندرت آن هم به وسیله­ی متفکران عمدتاً مذهبی، مطالعه­ای که در زمینه­ی جرم­شناسی ایجاد تحول نموده و یا قابل اهمیت باشد، انجام نشده است. با این حال، برخورد بعضی از فلاسفه و مذهبیون در اروپا با موضوع بزهکاری و جرم بسیار درخور توجه است. سن آگوستین[۱]، یکی از حواریون انگلستان که مقر کلیسای کانتربری[۲] را در آن کشور بنا نهاد، در کتاب شهر خدا، هرگونه امتیاز نژادی، طبقاتی و نابرابری­های اقتصادی را مردود شمرده و بیان می­کند که هر جا عدالت باشد، قانون لازم نیست زیرا عدالت، خود کار قانون را می­کند. سن توماس داکن[۳]، عالم روحانی و نویسنده­ی قرن سیزدهم میلادی، بزهکاری را معلول عواطف بشری می­داند. توماس مور[۴]، نیز از جمله افرادی است که بررسی­هایی در زمینه­ی علل جرم داشته و به عامل فقر به عنوان انگیزه­ی جرم نگاه می­کند(نجفی توانا، ۱۳۸۴: ۶۵).

در این دوره، بررسی بزهکاری به ویژه در نقاط شهری مشخص می­کند که خشونت، مشخصه­ی برجسته­ی بزهکاری است، مواردی مانند قتل­ها و زد و خوردهای جمعی در این دوره از میزان شیوع بالایی برخوردار بود. در اغلب موارد، بزهکاران از مزدوران و خدمتگزاران خانوادگی و عمدتاً از مهاجرینی بودند که تازه از روستا به شهر آمده بودند. همچنین میزان بزهکاری در شهرها به نسبت بالاتر از مناطق روستایی بوده است(گسن[۵]، ۱۳۸۸: ۶۰).

در مجموع می­توان گفت دیدگاه­های ماقبل علمی، بزهکاری را امری طبعی و ذاتی و اخلاقی و مقدر و فطری و فردی و ضروری و اجتناب ناپذیر و غیرمشروط و غیرقابل کنترل و ناشی از ناتوانی و شرارت ذاتی دانسته و ضمن ابراز محافظه­کاری در انجام اصلاحات اجتماعی، عمدتاً بر تنبیه فرد منحرف به جای ترمیم شخصیتی او تأکید می­کنند و می­کوشند بیشتر نسبت به عاملان انحراف و بزه ترحم برانگیزند، زیرا غالباً قربانی را مقصر می­دانند(محمدی اصل، ۱۳۸۵: ۹۷).

۲-۲-۳- بزهکاری و جرم در عصر مدرن

این مرحله که از شروع قرن نوزدهم تا به امروز ادامه دارد، در حقیقت زمان تولد واقعی مطالعه­ی علمی بزهکاری و جرم و دوران شکوفایی نظریه­های آن می­باشد. توجه جدی و واقعی به پدیده­ی بزهکاری و عینیت و واقعیت انگیزه­های اثربخش بر روی آن از این زمان در اروپا شروع شد. رشته­های مختلفی در رابطه با بزهکاری، در محدوده­ی علوم اجتماعی، انسانی و تجربی به وجود آمد و به تدریج توسعه پیدا کرد و برحسب ضرورت، علوم جدید دیگری نیز ایجاد شد. مطالعه­ی علمی بزهکاری و جرم از قرن نوزدهم به بعد در رشته­های زیست­شناسی، روانشناسی و جامعه­شناسی آغاز شد(نجفی توانا، ۱۳۸۴: ۶۷).

در دیدگاه مدرنیستی، جرم و بزهکاری یک واقعیت اجتماعی است، نه یک خطای فردی، واقعیتی که از شرایط جامعه نشأت می­گیرد. در واقع، جرم خصلت بهنجار زندگی اجتماعی است و اشکال و سطوح پیشرفت و توسعه­ی اجتماعی ما را منعکس می­نماید. از این دیدگاه، جرم و بزهکاری مقدمتاً مسئله­ی اجتماعی می­باشد که می­تواند به وسیله­ی علم جدید جامعه(جامعه­شناسی) مورد بررسی قرار گیرد(سامنر[۶]، ۲۰۰۴: ۵-۶).

داده­های مربوط به تحول بزهکاری قانونی در غرب، در طی سده­ی نوزدهم و نیم قرن بعد از آن نشان می­دهد که افزایشی واقعی در اغلب کشورهای اروپایی از ضرب و جرح، سوء قصد به اخلاق و مخصوصاً سرقت­ها پدید آمده و اشکال بزهکاری متقلبانه جای خود را به بزهکاری خشونت آمیز داده است. در قرن بیستم، بیشتر کشورهای اروپایی از ثبات نسبی نرخ تبهکاری قانونی برخوردار بوده­اند، البته انگلستان از ۱۹۳۱ یک افزایش خیلی مهم را تحمل می­کرد. همچنین نرخ بزهکاری بر اثر دو جنگ جهانی در قرن بیستم افزایش یافته است؛ برای مثال، در آلمان ۵/۱۳ در هزار به سال ۱۹۲۱ در مقابل ۶/۱۰ در هزار به سال ۱۹۱۱؛ ۲/۱۲ در هزار به سال ۱۹۴۶ در مقابل ۷/۹ در هزار در سال ۱۹۵۱(گسن، ۱۳۸۸: ۶۴-۶۵).

در نیمه­ی دوم قرن بیستم، بزهکاری در طی ۳۰ سال(۱۹۴۵-۱۹۷۴) به میزان زیادی افزایش پیدا کرده است. در این مدت زمان، اغلب جنایات سنتی حداقل دو برابر شده­اند. به نظر می­رسد که سال ۱۹۸۳ نقطه­ی عزیمت و تغییر گرایش عمومی است. در واقع، آن سال برای نخستین بار، پس از سال­های طولانی در ایالات متحده، آمارها پایین آمدن خفیف بزهکاری را نشان می­دهد. در فرانسه نیز از سال ۱۹۸۵، آمارهای پلیس قضایی کاهش مجموع بزهکاری را نشان می­دهد(همان: ۶۸).

۲-۲-۴- بزهکاری و جرم در اسلام

در احکام اسلام در رابطه با بزهکاری و برخورد با آن، نکات قابل تأملی مشاهده می شود. مثلاً در مورد انتساب مسؤولیت کیفری در تمام جرایم، بلوغ، عقل، اراده و قصد را از شروط ضروری دانسته است. سارق برای اینکه متحمل مجازات حد شرعی گردد، بایستی بالغ و عاقل بوده، از روی اضطرار و ناچاری و با تهدید وادار به ارتکاب عمل نشده باشد. دقت در معانی اموری چون بلوغ، عقل، اضطرار و اجبار و اکراه، تداعی کننده­ی بسیاری از مفاهیم جرم­شناسی است. کمبودها و فشارهای زندگی، علل روانی و روحی در اکثر مواقع انگیزه­های ارتکاب جرم تلقی و مجرم عمدتاً معلول و قربانی آنها می­باشد. بنابراین، قانون­­گذار اسلامی به تأثیر علل فوق در وقوع جرایم توجه داشته و در صورت احراز اثرگذاری آنها، دستور عدم اعمال مجازات را می­دهد. حتی در مواردی مانند دزدی، در صورتی که شخص تحت تأثیر نیازهای شدید مادی مرتکب آن شده باشد، ضمن این که نباید مجازات گردد، بلکه حکومت وقت موظف است که از بیت­المال مخارج زندگی وی را تأمین نماید. در مورد برخورد با اطفال بزهکار، قوانین جزایی اسلام به نحو آشکارتر و با واقع­بینی خاص، آن­ها را مشمول مقررات ویژه قرار داده و از تحمل مجازات کیفری معاف نموده است و فقط دستور اجرای تأدیب طفل را داده است، البته تأدیب باید به شکلی باشد که دیه بر آن تعلق نگیرد(نجفی توانا، ۱۳۸۴: ۶۳-۶۴).

Saint Augustine

۲٫ Canterbury

۳٫ Saint Thomas D’Aquin

۴٫ Thomas More

[۵]. Gassin

[۶]. Sumner

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق رسانه ها و مصادیق و تاثیر آن بر بزهکاری در کودکان
  • تحقیق مفاهیم و درآمدی بر رویکرد ها ی مختلف به بزهکاری زنان و اقسام ، مراحل و درآمدی به کارکردهای خانواده
  • تحقیق نقش رسانه ها درپیدایش و گسترش بزهکاری
  • تحقیق عوامل اجتماعی و خانوادگی موثر در ایجاد بزهکاری
  • تحقیق بزهکاری نوجوانان و جوانان و رویکرد ها در مورد علل بزهکاری
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.