پیشینه تحقیق عوامل اجتماعی و خانوادگی موثر در ایجاد بزهکاری دارای ۷۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
فصل اول:تعاریف و تاریخچه ۵
مبحث اول: بزهکاری کودک و نوجوان ۵
بند اول: تعریف بزهکاری ۶
بند دوم: تعریف کودک ۷
بند سوم: تعریف نوجوان ۷
مبحث دوم:طـلاق ۸
بند اول: تعریف طلاق ۹
بند دوم: تاریخچه طلاق ۹
بند سوم: طلاق در اسلام ، قرآن و احادیث ۱۰
مبحث سوم: اعتیاد ۱۴
بند اول: تعریف اعتیاد ۱۵
بند دوم: انواع اعتیاد ۱۶
بند سوم: تاریخچه اعتیاد ۱۷
فصل دوم:عوامل ایجاد بزهکاری ۲۴
مبحث اول: عوامل اجتماعی موثر در افزایش بزهکاری کودکان و نوجوانان ۲۴
گفتار اول: فقـر ۲۴
بند اول: نظرات دانشمندان در مورد فقر و بزهکاری ۲۵
بند دوم : فقر اقتصادی عامل بزهکاری است یا خیر؟ ۲۶
بند سوم : آیا همه افرادی که دچار فقر هستند مرتکب جرم میشوند؟ ۲۸
گفتار دوم:مشکلات آموزشی ۲۹
بند اول: عملکرد و شکست تحصیلی و بزهکاری ۳۰
بند دوم: مدرسه گریزی و بزهکاری ۳۴
بند سوم: نقش مدرسه در برنامه های پیشگیری از بزهکاری ۳۵
گفتار سوم: مهاجرت ۳۸
بند اول: پیامدهای مهاجرت ۳۹
بند دوم: چگونه مهاجرت باعث افزایش جرایم میگردد؟ ۴۰
گفتار چهارم:رسانههای گروهی ۴۱
مبحث دوم: عوامل خانوادگی موثر در بزهکاری ۴۴
گفتار اول: اختلافات خانوادگی ۴۴
بند اول: مشاجرات لفظی والدین ۴۵
بند دوم: نزاع ۴۷
گفتار دوم:مجرم بودن والدین ۴۹
گفتار سوم: عدم ایفای نقش والدین ۵۲
بند اول : عدم حضور پدر و مادر در خانواده ۵۳
بند دوم: فوت والدین ۵۶
بند سوم : کمبود محبت و محبت افراطی ۵۹
منابع و مآخذ ۶۴
۱- قرآن کریم
۲- نجفی توانا،علی،(۱۳۸۲)،نابهنجاری وبزهکاری اطفال ونوجوانان ازمنظرجرم شناسی،تهران،انتشارات راه تربیت.
۳ـ محمدی اصل،(۱۳۸۵)، عباس، بزهکاری نوجوانان و نظریههای انحراف اجتماعی،چاپ اول، تهران،انتشارات علم.
۴ـ آقاجانی، حسین،(۱۳۷۹)، جامعه شناسی، همسر گزینی، ازدواج و طلاق ،چاپ اول،تهران، انتشارات فردا.
۵ـ فرجاد،محمدحسین،(۱۳۸۳)، آسیب شناسی کج روی اجتماعی،چاپ اول،تهران،مرکزمطبوعات وانتشارات قوه قضاییه.
۶ـ تمیمی،امری،عبدالواحد بن محمد،(۱۳۸۱)،عزرالحکم ودرالکلم،ترجمه مصطفی درایتی،چاپ اول،مشهد،انتشارات ضریح آفتاب.
۷- دانش،تاج زمان،(۱۳۸۱)،مجرم کیست،جرم شناسی چیست،چاپ نهم،تهران،انتشارات کیهان.
۸ـ گواهی، زهرا،(۱۳۷۳)،بررسی حقوق زنان درمساله طلاق،چاپ اول،تهران،مرکز چاپ ونشرسازمان تبلیغات اسلامی.
۹ـ حرعاملی،محمدبن حسن،(۱۳۸۹)، وسائل الشیعه،جلد۷،قم،انتشارات جامعه مدرسین حوزه علمیه ،دفترانتشارات اسلامی.
۱۰ـ بهشتی،احمد،(۱۳۷۷)، خانواده درقرآن،چاپ اول،قم،مرکزانتشارات دفترتبلیغات اسلامی.
۱۱ـ زارعی،کاظم،(۱۳۸۲)، اعتیادمساله روز،چاپ اول،تهران،انتشارات مکنون.
۱۲ـ زراعت،عباس،(۱۳۸۶)،حقوق کیفری موادمخدر،چاپ اول،تهران،انتشارات ققنوس.
۱۳ـ ستوده،هدایت الله،(۱۳۸۹)،آسیب شناسی اجتماعی،چاپ نوزدهم،تهران،انتشارات آوای نور.
۱۴ـ شامبیاتی،هوشنگ،(۱۳۷۰)، بزهکاری اطفال ونوجوانان،چاپ اول،تهران،انتشارات پاژنگ.
۱۵ـ شامبیاتی،هوشنگ(۱۳۸۹)،بزهکاری اطفال ونوجوانان،چاپ یازدهم،تهران،انتشارات مجد.
۱۶ـ شرام،ویلبر،لایل،جک وپاکر،ادوین بی،(۱۳۷۷)،تلویزیون درزندگی کودکان ما،ترجمه محمود حقیقت کاشانی،چاپ اول،تهران،مرکزتحقیقات صدا وسیما.
موضوع بزهکاری کودکان و نوجوانان ،یک حوزه مطالعاتی مهم و گسترده است که کمتر به آن پرداخته شده است .اگرچه شمار اندکی از دانشگاهیان، متخصصین تعلیم و تربیت ، روانشناسان و حقوقدانان ، توجه خود را به سئوالات اساسی در مورد ماهیت جرایم کودکان و نوجوانان معطوف نمودهاند، اما بخش اصلی سیاستگذاران جامعه نسبت به این امر مهم بیتوجه بوده و یا اساساً قادر به درک یکی از مهمترین قشر جامعه یعنی کودکان و نوجوانان نبوده و نیستند .همواره بزهکاری در بین کودکان و نوجوانان وجود داشته ، ولی از اوخر قرن ۱۹، تخلف و قانون شکنی این گروه سنی در کشورهای بزگ صنعتی، جلب توجه نموده است. مفهوم بزهکاری در اوایل قرن ۲۰ شکل گرفت، تا قبل از آن ، با متخلفین جوان و مجرمین بزرگسال، رفتاری تقریباً یکسانی میشد. جایگاه ویژه برای «کودکی»، در طول قرنها و به آهستگی تکوین یافت. زندگی خانوادگی اولیه شامل رسومی چون اقتدار بیچون و چرای پدر و انضباط شدید و جدی بود. از کودکان انتظار میرفت که در سن کم، نقشهای بزرگسالانه را به عهده گیرند. باظهور هر نشانهای از عدم اطاعت یا بدرفتاری ، کودکان به شدت مجازات میشدند. در چنین وضعیتی طبیعی بود که با قانون کلی آنان با شدن بیشتر برخورد شود. با گذشت زمان و تحول فکر و اندیشه و تغییر در ساختار خانوادگی ، همچینن تغییرات نظری در عرصههای جرم و بزهکاری ، گامهایی در جهت کاهش مسئولیت کودکان در قوانین جزایی برداشته شد و با ایجاد دسته بندی مجزا برای بزهکاری ، از بزهکاری در برابر تأثیرمنفی مجرمان بزرگسال حمایت گردید. مطالعه بزهکاری کودکان و نوجوانان، هنگامی اهمیت مییابد که به ماهیت پویای نوجوانی و فشار موجود در جامعه بر نوجوانان توجه کنیم. مواد مخدر، تضاداقتصادی و اجتماعی، فقر، جنگ ، بیکاری و … همگی از جمعیت نوجوان قربانی میگیرند.کودکان و نوجوانان به دلایل خانوادگی ، تربیتی، فرهنگی حتی سیاسی ممکن است به رفتارهای بزهکارانه ، سوق داده شوند. [۱] آنچه مسلم است بزهکاری کودکان و نوجوانان در سطح جامعه پراکنده است و مختص گروه و طبقه خاصی نیست و به علاوه برخلاف بزرگسالان، بزهکاری از پلیدی فکر آنان نشأت نمیگیرد بلکه عوامل خانوادگی و تربیتی ، معظلات اجتماعی و اقتصادی و سیاسی و در بسیاری از موارد هم بیتجربگی و جوانی ، سادگی و یا شیطنتهای کودکی و جوانی که اقتضای سن آنان است، علت قانون شکنی آنان است. هرگاه خانواده و جامعه نسبت به کودکان و نوجوانان ، بیتوجه و سهلانگار باشند و کودکی به بزهکاری روی آورده و به زندگی ناسالم عادت کند ، در بزرگسالی احتمال بازگشت به اجتماع و اصلاح وی تقریباً غیر ممکن است به همین جهت است که تمام تلاش حقوقدانان، جرم شناسان و جامعه شناسان، یافتن نظام قضایی و تربیتی ویژهای برای بزهکاری خردسال و نوجوان است و این تلاش ها ارائهی راه حلها و الگوهای خاصی برای تربیت و جایگزینی مجازات است که منجر به تصویب مقررات خاصی در قوانین کشورها و قوانین بین المللی شده است. بزهکاری نوجوانان به دلیل اهمیت ویژهای که دارد، تحت نظارت مجریان قانون، دادگاه اطفال و دستگاههای اصلاح و تربیت که در مجموع «نظام دادرسی نوجوانان» را تشکیل میدهند، قرار میگیرد. آنها ممکن است توسط پلیس بازداشت شوند، پروندههایشان در دادگاه اطفال یا دادگاه خانواده مورد رسیدگی قرار گیرد و به محلی که برای اصلاح کودکان دچار مشکل، تأسیس شده است، فرستاده شوند.
بزه، عبارت است از: اقدام به عملی است که بر خلاف موازین، مقررات، قوانین و معیارهای ارزشی
و فرهنگی جامعه باشد و لذا اقدام به عملی که بر خلاف موازین، مقررات و معیارهای ارزشی فرهنگ هر جامعه باشد، در آن جامعه بزهکاری یا جرم تلقی میشود و کسانی که مرتکب چنین عمل خلافی شوند، مجرم یا بزهکار نامیده میشوند [۲] با این وجود در کتب جرمشناسی، بزهکار به کسی گفته میشود که متهم به ارتکاب رفتار ضد اجتماعی و یا قانون شکنی است، ولی به علت آنکه به سن قانونی (معمولاً ۱۸ سالگی) نرسیده است، مانند یک مجرم بزرگسال مجازات نمیشود. ممکن است بزهکاری یک نوجوان، مقدمهای برای یک جنایت باشد اما قلمرو بزه و جرم متفاوت است زیرا برخی بزهها، جرم تلقی نمیشوند. گاهی فرد بزهکار به طور کلی فردی سرکش و ضد اجتماع است و مرتکب اعمالی میگردد که اگر بزرگسال مرتکب شود، مجرم شناخته نمیشود مثل فرار از خانه، تخریب اموال و … هرچند بزرگسالان میتوانند همچون نوجوانان بزهکاری کنند، اما بزهکاری نوجوانان نسبت به جرائم بزرگسالان در تمام دنیا تقریباً محدود میباشد.[۳]
در کنوانسیون حقوق کودک سازمان ملل متحد ، کودک به هرانسانی که زیر ۱۸ سال تمام باشد گفته
میشود، مگر اینکه مطابق قانون حاکم بر آن شخص، سن کمتری برای رشد او مقرر شده باشد.[۴]
در حقوق ایران، دوره کودکی، به دو دوره تقسیم میشود:
ـ دوره عدم تمیز
ـ دوره تمیز
در حقوق ایران، تعریف قانونی از دوره تمیز نشده است. کودکی که در دوره تمیز باشد، کودک ممیز گفته میشود و آن عبارتند از کودکی است که گرچه سن و سال کمی دارد، ولی شعورش به امور روزمره میکشد
و سرش در خرید و فروشهای عادی کلاه نمیرود و هنجارهای روزمره مردم را تا حد متعارف میداند. کودک غیر ممیز نیز کسی است که پا به دوره تمیز نگذاشته باشد پس دوره عدم تمیز، به دوره زندگانی کودک، پیش از دوره تمیز گفته میشود. در برخی از کشورها، برای دوره تمیز، سنی معین شده و اگر کودک به آن سن رسیده باشد، ممیز محسوب میگردد. در اصطلاح حقوقی منظور از کودک، کسی است که به حد بلوغ شرعی نرسیده باشد و در صورت ارتکاب جرم مبرا از مسئولیت کیفری هستند.[۵]
نوجوانی به دورهای اطلاق میشود که بین دوره کودکی و جوانی قرارگیرد. حد و مرز و حقوق آن مشخص نیست و بستگی به افراد و جوامعی است که در آن قرار دارد و معمولاً نوجوانی همراه با بلوغ جنسی میباشد و این نیز در همه جوامع یکسان نیست. دوران نوجوانی برای بسیاری از جوانان زمان آزمودن و عدم اطمینان است. آنها ممکن است نسبت به بحرانهای عاطفی، بسیار حساس و آسیبپذیر شوند و اضطراب، تحقیر و تغییر حالات را تجربه کنند. روانشناسان به این نتیجه رسیدهاند که اواخر دوران نوجوانی زمانی است که احساس بینیازی به والدین بر آن حاکم است.در جوامع و فرهنگهای مختلف تعریف از نوجوان متفاوت است. معمولاً سن ۱۸-۱۵ سال را نوجوان مینامند.[۶]
طلاق، به عنوان یک مسأله اجتماعی، یکی از مهمترین پدیدههای حیات انسانی است. میتوان گفت که کمتر پدیده اجتماعی به پیچیدگی طلاق باشد. طلاق در ابعاد گوناگون ،تأثیر فزایندهای برزندگی انسانها میگذارد. طلاق در طبقات اجتماعی ،پدیدهای است مؤثر که برتمامی جوانب جمعیت در یک جامعه تأثیر میگذارد. درسالهای اخیر، شاهد افزایش میزان طلاق در تهران و شهرهای مختلف بودهایم . عوامل متعددی در گسترش طلاق نقش داشتهاند . این عوامل مربوط به تغییرات اجتماعی میباشند. طلاق به عنوان یک آسیب اجتماعی ، برساختار خانواده اثر گذاشته و پیامهای متعددی از آن در جامعه بر جای میگذارد و کارکردهای مناسب را به کارکردهای نامناسب تبدیل نموده و مسائل بی شماری را بوجود میآورد. علاوه بر کاهش ازدواج ،مسائل متعددی را برای جامعه بوجود آورده است. زیرا طلاق در طبقات اجتماعی به یک مسأله جدی تبدیل شده وبا گسترش خود ،مشکلاتی را به جامعه تحمیل نموده است.
بارزترین نتیجه منفی طلاق در طبقات اجتماعی، اثر آن بر فرزندان خانوادههای ناسازگار به شمار میرود.مشکلات متعدد شخصیتی، افت تحصیلی، تنهایی، از خود بیگانگی،بزهکاری،اعتیاد وصدها آسیب اجتماعی دیگر در کنار سایر عوامل به طلاق مربوط است . گسترش طلاق و افزایش آن موجب شده تا جامعه دچار مشکل شود، بالا بودن دادخواستها و طلاقهای واقع شده، گویای این مسأله است. در نتیجه از آنجا که فرزندان، یکی از آسیبپذیرترین اعضای خانواده در وضعیت نابسامان و آشفته هستند،به همین منظور ، خانواده میتواند عاملی تعیین کننده برای متمایل شدن آنها به سمت رفتارهای بزهکارانه باشد. طلاق ، شاید برای والدین ، راه گریز یا موفقیت محسوب شود، ولی برای کودکان ، همراه با فاجعه است.[۷] بنا بر تحقیقات محققان در سراسر جهان، در میان مؤلفههای مرتبط با خانواده که در بزهکاری کودکان مؤثر است، طلاق، از نظراثرگذاری در رده اول قرار دارد.اگر طلاق، تنها راه حل موجود باشد ، وظیفه داریم اثرات مخرب آن را به حداقل برسانیم. کودکان ، قربانیان بلافسق طلاق والدین خویشند. اگرنتوانیم فضای مطلوب و شادی بخش خانوادگی را برایشان فراهم کنیم ، دست کم باید بیاموزیم که چگونه آنان را ازصدمات ناشی از طلاق تا حدامکان درامان داریم. لذا تضمین حقوق کودک و نوجوان ، باید ازهمان آغاز زندگی شروع و گزینشهایی که طی این دوره حساس، بادر نظر گرفتن مصالح آنان انجام میگیرد و تدابیری که در این جهت اتخاذ میشود، نه تنها بر چگونگی رشد کودک، بلکه بر سرشت یک کشور تأثیر میگذارد. [۸]
واژه طلاق درلغت، به معنی رهایی، ترک کردن و آزاد کردن است. در لغت عرب، واژه تطلیق بیشتر برای گسستن پیوند زناشویی به کار میرود. طلاق در اصطلاح، این چنین تعریف شده است« و شرعاً ازاله قیدالنکاح بصیغه طالق و شبهها» ترجمه طلاق عبارتاند از: زایل کردن قید ازدواج با لفظ مخصوص. طلاق، انحلال عقد نکاح دائم است. با توجه به این نکته لازم است که طلاق«ایقاع» میباشد و آن عبارت است از لفظی که بر انشاء مخصوص از سوی طرف واحد دلالت دارد. به عبارت دیگر، عقد نیازمند ایجاب و قبول است و ایقاع نیازی به قبول ندارد. [۹]در اصطلاح حقوقی طلاق عبارت است از جدا شدن زن از مرد، به سبب انحلال نکاح دایم، با شرایط و تشریفاتی خاص از جانب مرد یا نماینده قانونی او، که با حکم دادگاه انجام
میشود. در اصطلاح حقوقی، طلاق اینگونه تفسیر شده است. «طلاق، ایقاعی است که به موجب آن، مرد به اذن یا حکم دادگاه، زنی را که به طور دائم در قید زناشویی اوست، رها میسازد.»[۱۰]
تاریخچه طلاق به تاریخچه ازدواج برمیگردد به همان علت بشر بنا به خواست طبیعی خود پیوند ازدواج می بندد تا در کانون گرم خانواده و در کنار همسر خود به سکون و آرامش برسد به همان گونه هم ممکن است بنا به دلایلی از ادامه این زندگی خودداری کرده و طلاق را بپذیرد .
ولنر می گوید: طلاق و ازدواج در یک زمان در عالم پدید آمد .[۱۱]
قدر مسلم این است که طلاق در بسیاری از ادیان الهی و غیر الهی پیش از اسلام هم وجود داشته است بنابراین به تاریخچه طلاق در روزگاران گذشته اشاره ای خواهیم داشت.[۱۲]
در اعصار گذشته زن آلت دست شیطان به حساب می آمد ، بنابراین به اندازه یک کالا ارزش داشت و خرید و فروش ومعامله می شد و هر چیزی به جز خانه داری و تربیت کودکان بر او ممنوع بود .
مرد می توانست او را بفروشد یا هدیه کند یا وصیت کند که متعلق به هر کسی که می خواهد باشد . قطعاً حق طلاق هم از او سلب شده بود .
در آن روزگاران حتی سخن از این به میان می آمد که آیا اصلاً زن روح دارد یا نه؟ اگر روح دارد آیا روح او انسانی است یا حیوانی؟ آیا شایستگی دارد که جزء اجتماع انسانی باشد یا نه؟[۱۳]
در ایران مثل کشورهای جهان، طلاق سابقه ای طولانی دارد و می توان گفت که سابقه ی این امر به نخستین روزهای تشکیل خانواده و ایجاد جوامع انسانی بازمیگردد . همچنین ناگفته پیداست که در ادوار مختلف تاریخی برای طلاق در ایران مقررات و قوانین متعددی وجود داشته که معرف نگرش جامعه نسبت به این امر بوده است.[۱۴] طلاق در ایران باستان جایز بود و به دست مرد انجام می گرفت و زنان در جامعه بسیار مورد ستم قرار می گرفتند. حتی شوهر می توانست همسرش را برای همیشه حبس کند یا به قتل برساند.[۱۵]
[۱]– نجفی توانا، علی، نابهنجاری و بزهکاری اطفال و نوجوانان از منظر جرم شناسی، تهران، انتشارات راه تربیت، ۱۳۸۲، ص ۲۵ .
[۲] – محمدی اصل، عباس، بزهکاری نوجوانان و نظریه های انحراف اجتماعی، چاپ اول،تهران، انتشارات علم، ۱۳۸۵،ص ۱۱٫
[۳] – ربانی، عفت، تاثیر طلاق در بزهکاری کودکان و نوجوانان، پایاننامه کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرمشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، ۱۳۹۰٫
[۴] – کنوانسیون حقوق کودک، ماده ۱، مصوب ۲۰ نوامبر ۱۹۸۹٫
[۵] – قانون مجازات اسلامی، مصوب ۱۳۹۲، مواد ۱۴۶و۱۴۷٫
[۶] – ربانی، عفت، تاثیر طلاق در بزهکاری کودکان و نوجوانان، پیشین.
[۷] – آقاجانی، حسین، جامعه شناسی، همسر گزینی، ازدواج و طلاق ، چاپ اول،تهران،انتشارات فردا، ۱۳۷۹، ص ۲۵ .
[۸] – فرجاد، محمد حسین، آسیب شناسی کج روی اجتماعی، چاپ اول،تهران، مرکز مطبوعات و انتشارات قوه قضائیه، ۱۳۸۳، ص ۶۷ .
[۹] – نجفی، شیخ محمد حسن، جواهر الکلام، تصحیح محمد قوچانی، چاپ بیروت، ج ۳۲، ۱۹۸۱ م. ص ۲٫
[۱۰] -.نصوحی، احسان، تعریف طلاق، ۱۳۹۰،
[۱۱] – عبدالامیرمنصور الحمیری، المرأه فی ظل الاسلام، ص ۱۵۶٫
[۱۲] – گواهی، زهرا ، بررسی حقوق زنان در مسأله طلاق، چاپ اول،تهران،ناشر: سازمان تبلیغات اسلامی، معاونت پژوهشی ، ۱۳۷۳، ص ۱۵ .
[۱۳] – فان شاد، گذری بر تاریخچه طلاق، ۱۳۹۱،
[۱۴] – تمیمی. امری، عبد الواحد بن محمد- عزرالحکم و درالکلم ،ترجمه مصطفی درایتی ،مشهد، انتشارات ضریح آفتاب، ۱۳۸۱، ص ۶۰۸ .
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر