تحقیق معماری و مفهوم یابی سکونت- خانه (شناخت مفاهیم و معناها نقشها و کارکردهای خانه) و بررسی خانه‌های سنتی و امروزی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق معماری و مفهوم یابی سکونت- خانه (شناخت مفاهیم و معناها نقشها و کارکردهای خانه) و بررسی خانه‌های سنتی و امروزی دارای ۳۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱-نگاهی به معماری    ۵
۲-۱-۱- رفع چند سوء تفاهم بزرگ    ۶
۲-۱-۲- عملکرد گرایی    ۷
۲-۱-۳- سردرگمی فعلی معماری    ۹
۲-۱-۴- اما اصطلاح معماری با معنا شامل چه چیزهایی است؟    ۱۰
۲-۱-۵- برای شناخت واقعی معنای معماری از کجا باید شروع کرد؟    ۱۰
۲-۱-۶- در جستجوی شناخت واقعی دو وجه غالب دوگانگی موجود (عملکردگرایی- نشانه شناسی)    ۱۱
۲-۲- معنا- زبان- الگو    ۱۲
۲-۲-۱- مقدمه    ۱۲
۲-۲-۲- رویدادها (فعالیتها- موقعیتها)    ۱۳
۲-۲-۳- الگوی رویدادها- کیفیت رویدادها- رفتارها    ۱۳
۲-۲-۴- فرهنگ    ۱۳
۲-۲-۵- رویداد- فضا    ۱۳
۲-۲-۶- نظریه میان رویداد و فضا    ۱۴
۲-۲-۷- الگوی جامع شامل فضا و رویداد    ۱۴
۲-۳- مفهوم یابی سکونت- خانه (شناخت مفاهیم و معناها نقشها و کارکردهای خانه)    ۱۵
۲-۳-۱-خانه نهاد سکونت:    ۱۵
۲-۳-۲- ارزشیابی و استنباط ما از محل سکونت: (نگرش (رضایت و اغنا شدن) رفتار- رفاه)    ۱۷
۲-۳-۲-۱- نحوه نگرش به خانه و محل سکونت    ۱۷
۲-۳-۲-۲- رفاه    ۱۸
۳-۱-مقدمه:    ۲۱
۳-۲-معماری سنتی ایران:    ۲۱
۳-۳-بررسی و مقایسه معماری سنتی و امروزی ایران:    ۲۳
۳-۴-جدول مقایسه خانه‌های سنتی و امروزی    ۲۴
۳-۵- نتیجه‌گیری تحلیلی    ۲۷
منابع    ۳۲

 منابع

-۱ کریمی . یوسف . ( ۱۳۷۵ ) روانشناسی اجتماعی – تهران – ارسباران

-۲ الکساندر ، کریستو فردچرمایف ، سرج( ۱۳۷۱ ) ، عرصه های زندگی جمعی و زندگی خصوصی ( به جانب یک معماری انسانی) – مزینی . م – دانشگاه تهران .

-۳ گروت . ل – وانگ . د – ( ۱۳۸۴ ) روش تحقیق در معماری مینی فر – ع – تهران – دانشگاه تهران .

-۴ گروتر . یورک – ( ۱۳۷۵ ) زیبایی شناسی در معماری ، پاکزاد . ج – همایون . ع – تهران انتشارات دانشگاه شهید بهشتی .

-۵ لنادر ، هنری و سواژان ( ۱۳۷۸ ) طراحی فضای شهرداری و زندگی اجتماعی – مجتبی پور – رسول – مقالات سرشت معماری – نقش خورشید

-۶ لناردسوزان کروهرست ( ۱۳۷۷ ) طراحی فضاهای شهری و زندگی اجتماعی – ترجمه مجتبی پور رسول – محله معماری و شهرسازی – شماره ۴۴ و ۴۵ – تهران

-۷ پی.سی . سینما ( ۱۳۹۰ ) گردشگری جهانی گردشگری و طبیعت گردی . قلی پور . م – مشهد – مرندیز

-۸ خدا پناهی . محمد کریم و ایروانی . محمود ( ۱۳۷۹ ) روانشناسی احساس و ادراک – ( سمت ) تهران

-۹ راپاپورت . ا موس . ( ۱۳۹۰ ) معنی محیط ساخته شده : رویکردی در ارتباط غیر کلامی – حبیب فرح – تهران –سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران .

-۱۰ شاول ، تاپین . د – شلد . س ( ۱۳۹۰ ) نگرشی نوبر تنوع فرهنگی در فضاهای عمومی – مرادی . و –رشیدپور .

۱۱- Carmona, Matthew, Heath, oc, Taner,Tiesdel, Steve, (2004), Public places – Urban

spaces, Architecture press, Oxford,England.

۱۲- Holland.Caroline; Clark. Andrew; Katz. Jeanne; Peace.Sheila, (2007), Social interacttions

in unban public places, Joseph rowntreefoumdation ,grat Britain.

۱۳- Osmond H, (1957), function as the basis of psychiatric ward design. New york. Holt

Rinehart and winston.

۱۴- Barker, Ranger.G.(1968), ecological psychology: concepts and methods for studying

the environment of Human BAhavior, Stanford, Califorbia: Stanford university press.

۲-۱-نگاهی به معماری

بهتر است در ابتدا معماری را دوباره بشناسیم: گفته شده معماری هنر و علم طراحی و بنای ساختمانها است. همینطور میتوان در این زمینه به دیدگاه ویتروویوس اشاره نمود که به عنوان یکی از مهمترین و قدیمی ترین نظریات معماری، قصد تدوین ونظام مند کردن مبانی علمی معماری دارد و آثار طرز فکر و اندیشههای او تا زمان ما ادامه داشته و دارد. در دیدگاه او عنصر تشکیل دهنده معماری عبارتند از:

ساخت به معنی پایداری و ماندگاری و مربوط به مصالح و فن کارکرد و عملکرد به معنی سودمندی و کارآیی و مربوط به نوع ساختمان و کاربری شکل به معنی زیبایی و ظاهر و نما و مربوط به تزئینات و تناسبات

این نظریه باعث به وجود آمدن سه گرایش عمده ساخت گرایی، کارکردگرایی و شکل گرایی در معماری گردید و همواره این سوال را با خود به همراه داشت که بین جنبههای هنری و علمی معماری چه رابطهای باید وجود داشته باشد. با این حال این نظریه برای ارزیابی وسنجش معماری مطلوب سه معیار را ذکر کرده است. یعنی معماری باید خوب ساخته شود و بدون هزینههای نگهداری بالا برای مدتهای طولانی پا برجا بماند، مردم بتوانند به راحتی وبطور کارآمد در آن زندگی کنند و همینطور از نظر ظاهری زیبا و خوشایند باشد.

معماری قبل از اینکه هنر یا علم باشد معنا است.

دیدگاه ویتروویوس و گرایشهای حاصل از آن در معماری

شاید واردترین ایراد بر این دسته بندی این است که معماری هنر و علم شمرده شده و به همین دلیل در ابتدا از روی عمد از معماری چنین تعریفی را ارائه کردیم. اما معماری قبل از اینکه هنر و یا علم باشد یا هر دوی اینها معنا است.

مهمترین مفهوم معماری زندگی و ایجاد محیطی برای زندگی کردن است. کار ما خلق هنر آنگونه که نقاشان و مجسمه سازان ارائه میدهند نیست. حتی ساختمانسازی نیز به طور کامل معماری محسوب نمیشود و در این رابطه گفته اتین لویی بوله کاملاً درست و بجاست. او معتقد است هنر ساختمان سازی از هنر معماری جداست و منظور او همان علم ساختمان و تکنولوژی ساخت میباشد. به گفته او ساختمان سازی بیشتر بخش علمی معماری را شامل میشود و در معماری یک هنر ثانوی محسوب میگردد. آنچه ما میسازیم شیء بیجانی نیست که صرفاً تماشایش کنیم و از مشاهده اش لذت بریم. همینطور عرصه آزمایش دستاوردهای علمی نیز نمیباشد. آنچه از کارمان و اثرمان توقع دارند تنها زندگی است. اثر ما نمیتواند نوشته یا متنی خواندنی و تصویر و سوژهای دیدنی باشد، بلکه باید اثری زنده باشد و زندگی کند و امکان زندگی را فراهم آورد و از این نظر مسئولیت این آفرینش بی شباهت به آفرینش خداوند متعال نیست. بی دلیل نیست که انسان گذشته خود را خدای خانه اش میپنداشت و خانه اش را جهانی بزرگ که خود آنرا خلق نموده است.

زندگی ما در جاها و مکانها جاری است و این جاها و مکانها (piace) در حقیقت ذات زیست جهان ما را شکل دادهاند. به طور کلی هر رویداد زمانی رخ میدهد (happen) که بر جا شود و استقرار یابد (take piace). بدین ترتیب مکان به وجود میآید.

استقرار یافتن و بر جای شدن به مکانها و مراکزی اشاره دارد که دنیای واقعی بشر را تعریف میکنند.

زمانی که میگوییم زندگی رخ میدهد و استقرار مییابد، بدین معنی است که بشر چیزی در میان چیزهای دیگر و در پیوند با آنها است. در نتیجه فضایی که محل استقرار زندگی اوست در ارتباط و وابسته به فضای واقعی عالم است.

۲-۱-۱- رفع چند سوء تفاهم بزرگ

بدین ترتیب دو نکته مهم و یا دو سوء تفاهم بزرگ وجود دارد؟

*برداشت نادرست ما از فضا * پنداشتن مفهوم نو و نوگرایی.

چرا همیشه بر سر دو راهی سازندگی و ارتباط، عملکرد و معنا باز میمانیم؟

آیا بحث درباره معنا خیالپردازی و نادیده گرفتن اولویتها است؟

آیا بهتر نیست که وقت محدود و منابع مالی مان رادر راه ایدولوژی و زیبایی شناسی صرف نماییم و تجهیزات را نسبت به مشکلات موجود کنترل نماییم؟

آیا این برداشت (این به اصطلاح نوگرایی) خود جریانی نامناسب در بازار ساختمان سازی نیست و آیا خود بجای حل مشکلات جزیی جدایی ناپذیر از آن نمیباشد؟

اصطلاح معماری با معنا شامل چه چیزهایی است؟

گروهی از ما معتقدیم که در جامعه نیاز حال حاضر چه لزومی دارد به مفاهیم ذهنی و تعابیر شاعرانه بپردازیم؟

این یک ایراد وارد و تذکری صحیح است و مردم تا زمانی که به لحاظ مادی در مضیقه و تنگنا هستند به کیفیت توجه چندانی ندارند، همانطور که بشر اولیه هم در ابتدا تنها به دنبال سرپناه بوده و به چگونگی آن نمیاندیشیده و زمانی که این نیاز مرتفع شد، کیفیت و چگونگی آنرا مطابق خواست و سلیقه اش بهبود بخشید. اما برای روشن تر کردن بحث و رفع این ایراد و شبهه باید بگوییم که مفاهیم یاد شده به هیچ عنوان به معنای رویاپردازی و مفاهیم ذهنی و دور از دسترس نیست. اصولاً ما به دنبال معماری افسانهای و خاطره انگیز نمیگردیم، بلکه اتفاقاً بر این امر اصرار داریم که باید معماری مردمی باشد و فقط مردمی و معتقدیم که مفاهیم ناب و اصیل از همان نیاز اولیه سرچشمه میگیرند و به معماری ارزش و بها میبخشند و هر جا مفاهیم جنبی و ثانویه به حوزه معماری راه یافته، از هدف اصلیش دور گرشته و به شدت اختصاصی و ویژه و دور از دسترس و در بعضی موارد مبتذل و بی ارزش گردیده است.

نباید فراموش کنیم که یک سرپناه کوچک و یا یک سایبان هم میتواند سرشار از معانی و مفاهیم برجسته باشد و اصولاً این منطقی و عاقلانه هم نیست که بخواهیم در خلق معماری وقت و انرژی و هزینه زیادی را صرف مفاهیم جنبی و خاص و رویاهای افسانهای نماییم که در همه جا و برای همه قابل دستیابی نیست.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق شبکه روی تراشه ، معماری و مسئله نگاشت در آن
  • تحقیق خاستگاه نمایش در ایران و معماری آن
  • تحقیق معماری سنتی ایران و آشنایی با هنر ومعماری در دوره قاجاریه
  • تحقیق دیدگاه سنتی و امروز آموزش و شیوۀ صحیح آموزش هنر و معماری
  • تحقیق سیستم برنامه ریزی منابع سازمان، معماری و چارچوب چرخه حیات این سیستم ها
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.