تحقیق سیستم برنامه ریزی منابع سازمان، معماری و چارچوب چرخه حیات این سیستم ها

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق سیستم برنامه ریزی منابع سازمان،  معماری و چارچوب چرخه حیات این سیستم ها دارای ۵۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۵
۲-۲- تعریف سیستم برنامه ریزی منابع سازمان    ۵
۲-۳- تاریخچه سیستم برنامه ریزی منابع سازمان    ۱۰
۲-۳-۱- دوره اول: قبل از سال ۱۹۶۰ میلادی    ۱۰
۲-۳-۲-دوره دوم: بین سالهای ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی    ۱۱
۲-۳-۳-دوره سوم: بین سالهای ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی    ۱۲
۲-۳-۴-دوره چهارم: بین سالهای ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ میلادی    ۱۲
۲-۳-۵-دوره پنجم: بین سالهای ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ میلادی و پس از آن    ۱۲
۲-۴- ارتباط ERP  و سیستم های اطلاعاتی    ۱۳
۲-۴-۱- سطح عملیاتی    ۱۴
۲-۴-۱-۱- سیستمهای پردازش تراکنش    ۱۴
۲-۴-۲- سطح دانش    ۱۵
۲-۴-۲-۱- سیستمهای مدیریت دانش    ۱۵
۲-۴-۳- سطح مدیریت    ۱۵
۲-۴-۳-۱- سیستمهای اطلاعات مدیریت    ۱۵
۲-۴-۳-۲- سیستمهای پشتیبان تصمیم    ۱۵
۲-۴-۴- سطح استراتژیک    ۱۵
۲-۴-۴-۱-سیستمهای اطلاعات اجرایی    ۱۶
۲-۵- معماریERP    ۱۶
۲-۵-۱- کاربر    ۱۷
۲-۵-۲- مرورگر وب    ۱۷
۲-۵-۳- سرویس دهنده    ۱۷
۲-۵-۴- لایه پرس و جو / گزارشگیری    ۱۸
۲-۵-۵- لایه برنامه های کاربردی    ۱۸
۲-۵-۶- لایه دسترسی به پایگاه داده    ۱۹
۲-۶- چارچوب چرخه حیات سیستم ERP    ۱۹
۲-۶-۱- مراحل چرخه حیات سیستم ERP    ۲۰
۲-۶-۱-۱- مرحله اول- تصمیم گیری    ۲۰
۲-۶-۱-۲- مرحله دوم- انتخاب (فراگیری)    ۲۰
۲-۶-۱-۳- مرحله سوم -پیاده سازی    ۲۰
۲-۶-۱-۴- مرحله چهارم – کاربرد و نگهداری    ۲۰
۲-۶-۱-۵- مرحله پنجم- تکامل    ۲۱
۲-۶-۱-۶- مرحله ششم – بازنشستگی    ۲۱
۲-۶-۲- ابعاد چرخه حیات سیستم ERP    ۲۱
۲-۶-۲-۱- بعد محصول    ۲۱
۲-۶-۲-۲- بعد فرآیند    ۲۲
۲-۶-۲-۳- بعد افراد    ۲۲
۲-۶-۲-۴- بعد مدیریت تغییر    ۲۲
۲-۷- مرحله پیاده سازی ERP    ۲۲
۲-۸-  رویکردهای پیاده سازی ERP    ۲۳
۲-۸-۱- رویکردهای پیاده سازی ERP از منظر وسعت عملیات    ۲۳
۲-۸-۱-۱- رویکرد انفجاری    ۲۳
۲-۸-۱-۲- رویکرد پایلوت    ۲۳
۲-۸-۱-۳- رویکرد فازی(مرحله ای)    ۲۴
۲-۸-۲- رویکردهای پیاده سازی ERP از منظر حجم منابع و ماژول ها    ۲۴
۲-۸-۲-۱- رویکرد جامع    ۲۴
۲-۸-۲-۲- رویکرد میانه    ۲۵
۲-۸-۲-۳- رویکرد وانیلا    ۲۵
۲-۹- مزایای پیاده‌سازی ERP    ۲۵
۲-۱۰- معایب سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان    ۲۶
۲-۱۱- چالش های پیاده سازی سیستم برنامه ریزی منابع سازمان    ۲۶
۲-۱۲- مطالعات خارجی و داخلی    ۳۱
منابع و مآخذ    ۴۴

منابع

اشراق نیا جهرمی, عبدالحمید, مسعود جاودانی تبریزی نژاد, و سید فرامرز حجازی. “امکان سنجی آمادگی پذیرش ERPII در ایران.” سومین کنفرانس بین المللی مدیریت.

اشرف واقفی, سید اسحاق. “بررسی عوامل موثر در موفقیت اجرای سیستمهای برنامه ریزی منابع سازمان (ERP) در صنایع خودروسازی ایران.” پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران،

الوانچی, امین. “بررسی پیاده سازی سیستم های ‏‎ERP‎‏ در شرکت های تولیدی ایران.” پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس،

بزرگمهری, علیرضا. “مزایا و مخاطرات ERP.” سالن آمفی تئاتر سازمان مدیریت صنعتی، تهران, فروردین ماه ۱۳۸۷٫

بنی جمال, سید محمد, احمد جعفرنژاد, و میترا حق پرست. “ارائه چارچوبی به منظور ارزیابی آمادگی سازمانهای ایرانی برای پیاده سازی.” سومین کنفرانس بین المللی مدیریت.

بوجادزیف, جرج و ماریا بوجادزیف. “منطق فازی و کاربردهای آن در مدیریت.” مترجم سید محمد حسینی. چاپ اول. تهران: نشر ایشیق, ۱۳۸۱٫

پورمددکار, امین. عوامل تاثیرگذار در پیاده سازی ERP در شرکت های ایرانی، مطالعه موردی شرکت های ایران خودرو، سایپا و پارس خزر. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران, ۱۳۸۸٫

جلالی , علی اکبر. “مدیریت موثر و کارآمد لازمه ی موفقیت پروژه ERP.” نشریه تک فا شماره سوم و چهارم , تیر و مرداد ماه ۱۳۸۶: ۹۴-۹۱٫

جلالی, علی اکبر. سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان. انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران, ۱۳۸۴٫

حنیفه زاده, حمید. “امکان سنجی پیاده سازی سیستم برنامه ریزی منابع سازمان (ERP) در شرکتهای فعال در ایران.” پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی, ۱۳۸۶٫

خاکی, غلامرضا . روش تحقیق با رویکرد به پایان نامه نویسی. تهران: انتشارات بازتاب, ۱۳۸۴٫

خدایی محمودی, رضا. “مدیریت تحول در برنامه ریزی منابع سازمان.” ماهنامه تدبیر،سال هجدهم،شماره ۱۸۷, ۱۳۸۶٫

رحمتی, سید علی. “بکارگیری تکنیک های ترکیبی از مدل BSC و ANP برای انتخاب بهترین سیستم ERP در صنعت نفت (موردکاوی).” پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران،

زبردست, اسفندیار. “کاربرد فرآیند تحلیل سلسله مراتبی در برنامه ریزی شهری و منطقه ای.” پایگاه نشریات الکترونیکی دانشگاه تهران, ۱۳۸۰: سال چهاردهم، شماره

طاهری, اصغر. “دﺷﻮارﯾﻬﺎی ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺳﯿﺴﺘﻢﻫﺎی اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﯾﮑﭙﺎرﭼﻪ در اﯾﺮان.” ﻣﺎﻫﻨﺎﻣﻪ ﻋﻠﻤﯽ آﻣﻮزﺷﯽ ﺗﺪﺑﯿﺮ, ۱۳۸۵٫

عابدینی , مهدی. “شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر آمادگی صنعت خودروسازی ایران جهت پیاده سازی سیستم ERP.” پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه تهران،

عزتی, مرتضی. روش تحقیق در علوم اجتماعی. تهران: پژوهشکده اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس, ۱۳۷۶٫

۲-۱- مقدمه

در دنیای رقابتی امروز، اطلاعات درشمار عوامل تولید و به عنوان مهم­ترین مزیت نسبی بنگاههای اقتصادی محسوب می­گردد. درهمین راستا، سیستم­های اطلاعاتی یکپارچه در کشورهای پیشرفته صنعتی از سال­ها پیش و در کشور ما طی سال­های اخیر مورد توجه خاص مدیران قرار گرفته است. سیستم­های اطلاعاتی یکپارچه با حذف عملیات تکراری باعث تسهیل و تضمین صحت عملیات شده و به اطلاعات استحکام می بخشد و با تهیه اطلاعات طبقه­بندی شده و تحلیلی، مدیران عالی را در برنامه­ ریزی و اتخاذ تصمیم مناسب و به موقع یاری می­کند. به همین دلیل، استقرار یک سیستم یکپارچه و جامع کارآمد، همواره از دغدغه های اصلی مدیران شرکت­های بزرگ بوده است و مانند هر موضوع دیگری در کشور ما از شرایط بومی و فرهنگی خاص خود برخوردار است ‏[۱۵]. سیستم­های برنامه­ریزی منابع سازمان در واقع نقطه اوج و تکامل سیستم­های اطلاعاتی در عصر حاضر هستند. قابلیت­های این سیستم­ها باعث شده که علاوه بر بخش­های تجاری، سازمان­های دولتی و غیرانتفاعی نیز از آن­ها استفاده نموده و زمینه بهبود خدمات مشتریان را فراهم نمایند ‏[۸].

در این مقاله به بررسی ادبیات موضوعی سیستم برنامه ریزی منابع سازمان، تاریخچه، معماری و چارچوب چرخه حیات این سیستم ها و تحلیل و ارزیابی مطالعات داخلی و خارجی انجام گرفته در این حوزه می پردازیم.

۲-۲- تعریف سیستم برنامه ریزی منابع سازمان

صاحب­نظران تعاریف مختلفی برای ERP ارائه داده­اند که هر کدام جنبه­های خاصی از این سیستم را مورد توجه قرار می­دهد. شاید آشنایی با ویژگی­ها، قابلیت­ها و کارکردهای ERP در بخش­های مختلف سازمان در آینده بتواند کمک خوبی برای شناخت کامل این سیستم باشد اما در این بخش برای اینکه بتوانیم زمینه­های لازم را برای پرداختن به بخش­های بعدی فراهم آوریم، تعاریف مختلفی را که برای این سیستم ارائه شده است، مورد بررسی قرار می­دهیم.

براساس یک تعریف عمومی ﺳﻴﺴﺘﻢ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰی منابع ﺳﺎزﻣﺎن، ﻳﻚ ﺑﺴﺘﻪ ﻧﺮم­اﻓﺰاری ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻨﻈﻴﻢ و از ﭘﻴﺶاﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺷﺪه ﺗﺠﺎری اﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﺪف آن ﻳﻜﭙﺎرﭼﮕﻲ اﻃﻼﻋﺎت و ﺟﺮﻳﺎن اﻃﻼﻋﺎت ﺑـﻴﻦ کلیه ﺑﺨش­های ﺳﺎزﻣﺎن از ﺟﻤﻠﻪ ﻣﺎﻟﻲ، ﺣﺴﺎﺑﺪاری، ﻣﻨﺎﺑﻊاﻧﺴﺎﻧﻲ، زﻧﺠﻴﺮه ﻋﺮﺿﻪ و ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن ﺑﺎ روﻳﻜﺮد ﻣﺸﺘﺮیﮔﺮاﻳﻲ و ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ ﺑﺎزار ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ [۳۵][۴۹].

ERP، یک پایگاه داده، یک برنامه کاربردی و یک واسط یکپارچه در تمامی سازمان است [۶۷]. ERP، سیستم­هایی مبتنی­بر­رایانه هستند که برای پردازش تراکنش­های سازمان طراحی شده‌اند و هدف آنها تسهیل برنامه‌ریزی، تولید و پاسخگویی به‌موقع به مشتریان در محیطی یکپارچه است [۵۸].

ERP، به مثابه ستون فقرات[۱] اطلاعاتی یک سازمان از لحاظ پایگاه های داده و فرآیندهای سازمانی محسوب شده و به منزله نرم‌افزاری برای پشتیبانی فرآیندهای داخلی سازمان است.

سیستم برنامه­ریزی منابع سازمان را می­توان به عنوان نرم­افزار یکپارچه‌ای تعریف نمود که دارای اجزا و یا ماژول­هایی برای برنامه­ریزی، تولید، فروش، بازاریابی،‌ توزیع، حسابداری، مدیریت منابع انسانی، مدیریت پروژه، مدیریت موجودی، مدیریت خدمات و نگهداری و تعمیرات، مدیریت حمل و نقل و بازرگانی الکترونیک است [۵۶].

ERP، یک راه‌حل سیستمی مبتنی بر فناوری اطلاعات است که منابع سازمان را توسط یک سیستم به هم پیوسته، به سرعت و با دقت و کیفیت بالا در کنترل مدیران سطوح مختلف سازمان قرار می‌دهد تا به طور مناسب فرآیند برنامه‌ریزی و عملیات سازمان را مدیریت نمایند.

بسته نرم­افزاری کاربردی ERP، مجموعه­ای از ماژول­های یکپارچه آماده راه­اندازی، از پیش طراحی شده و از پیش مهندسی شده است که کلیه فرآیندهای تجاری سازمان را پوشش می­دهد.

آن­چه از مجموع تعاریف فوق برمی­آید این است که ERP یک مجموعه[۱] نرم­افزاری است. در ادبیات فناوری اطلاعات و ارتباطات، این اصطلاح به مجموعه­های نرم افزاری مستقل ولی مرتبط با یکدیگر اطلاق می شود که برای دست­یابی به مقاصد خاصی طراحی شده­اند. امکان تبادل سریع اطلاعات بین این نرم افزارها و همسانی محیط کاری در آنها، از مهمترین ویژگی­های این مجموعه هاست. از سوی دیگر رابط کاربری[۲] در کلیه آنها مشابه یکدیگر است. ERP دقیقا چنین ویژگی را دارد یعنی مجموعه ای از چندین نرم افزار مستقل ولی مرتبط به یکدیگر است که امکان تبادل اطلاعات در بین آنها به راحتی وجود دارد.

همچنین بر ساختار ماژولار ERP تاکید شده است. در ادبیات برنامه نویسی ماژول­ها به مجموعه برنامه های مستقلی اطلاق می شود که در داخل برنامه های دیگر به اجرا در می­آیند. منظور از ساختار ماژولار، بیشتر استقلال بخش­های مختلف برنامه از یکدیگر است. در این حالت می­توان به صورت انتخابی بخش­هایی(ماژول­هایی) از یک بسته نرم افزاری ERP را انتخاب و پیاده سازی کرد بدون آنکه نیاز به پیاده سازی تمامی بخش­های آن باشد. ساختار ماژولار ERP این امکان را فراهم می­کند که ماژول­های مختلف را از تامین کنندگان مختلف تهیه و سپس مجموعه آنها را در کنار یکدیگر قرار دهیم. البته رعایت استانداردهایی در تولید ERP از طرف تامین کنندگان و فروشندگان نرم­افزار باعث تسهیل در انجام این کار شده است. در حال حاضر برخی شرکت­ها بخش­های مختلف ERP خود را حتی از بیش از ۳ یا ۴ تامین کننده خریداری و سپس آنها را در کنار هم قرار داده­اند.

یکپارچگی سیستم ERP به معنای یکپارچگی از لحاظ امکان افزودن ماژول­های جدید، یکپارچگی از لحاظ پوشش دادن کلیه فرآیندهای مورد نیاز در یک بخش سازمان، یکپارچگی از لحاظ عدم تکرار برخی از فرآیندها و یا حتی بخش­هایی از یک فرآیند و یکپارچگی از لحاظ اطلاعاتی و عدم تکرار داده ها در کل سیستم می باشد. به طور کلی یکپارچگی به مفهوم پوشش کامل نرم­افزار بر روی فرآیندهایی است که نرم افزار برای آنها پیاده سازی می شود. به عنوان مثال با پیاده سازی ماژول حسابداری و مالی، تمامی فرآیندهایی که در واحد حسابداری و مالی سازمان تعریف شده اند، تحت پوشش قرار می گیرند.

از پیش طراحی، آماده و مهندسی شده بودن ERP از دیگر ویژگی­های این بسته نرم افزاری است. سیستم­های ERP براساس بهترین فرآیندهای موجود (به روش­[۳]ها) در بخش­های مختلف صنعت طراحی شده اند. به این معنا که رویه هایی که در بسته های نرم افزاری ERP برای پشتیبانی از فرآیندهای کلیدی سازمان قرار گرفته است، بر اساس رویه های استانداری طراحی شده که به تجربه ثابت شده بهترین راه برای انجام آن فرآیند خاص است. به عنوان مثال رویه های حسابداری تعبیه شده در ماژول حسابداری و مالی این سیستم از بررسی و تجزیه و تحلیل سیستم­های مالی سازمان­های بسیار گرفته شده و در نهایت رویه ای ارائه شده که آزمون­های مختلف را پشت سر گذاشته و بهترین راه برای انجام آن فرآیند است. بسته نرم افزاری ERP بصورت آماده و از پیش طراحی شده در بازار موجود است و عرضه کنندگان مختلفی آن را در اختیار سازمان­ها قرار می دهند. البته ERP عرضه شده توسط هر یک از آن­ها دارای ویژگیهای خاص خود بوده و تفاوتهایی بین آنها وجود دارد. این تفاوت اغلب ناشی از پیش زمینه شرکت­های عرضه کننده ERP است. برخی از آنها پیش زمینه حسابداری و مالی خوبی دارند و به همین جهت ماژول­های حسابداری و مالی عرضه شده توسط آنها از شهرت زیادی برخوردار است. برخی دارای زمینه تولیدی و برخی دارای زمینه تخصصی تهیه سیستمهای اطلاعاتی منابع انسانی می باشند. این تفاوت در زمینه ها از یک سو و از سوی دیگر توجه این عرضه کنندگان به صنایع خاص و نوع نگرش آنها به ERP، باعث تولید بسته های نرم­افزاری ERP متفاوتی شده است. به عنوان مثال ERP عرضه شده توسط یک عرضه کننده، مناسب صنعتخودرو است و دیگری برای مراکز آموزشی مناسب است. با وجود این تفاوت­ها از لحاظ ساختاری و ترکیبی، تفاوت چندانی بین بسته های ERP مختلف وجود ندارد. ذکر این نکته در اینجا لازم است که برخی سازمانها بسته نرم افزاری ERP را خریداری نمی کنند بلکه با توجه به تخصصی که در سازمان آنها وجود دارد، خود راسا نسبت به توسعه نرم افزار ERP اقدام می­کنند. پیاده سازی ERP در سازمان بستری یکپارچه برای تبادل سریع اطلاعات بین بخش­ها و فرآیندهای مختلف فراهم می­آورد. این یکپارچگی بیشتر از آنجا ناشی می­شود که کلیه اطلاعات سیستم تنها در یک پایگاه داده ذخیره سازی شده و مانند سیستم­های جزیره ای موجود در سازمان­ها، اطلاعات در پایگاههای داده­ای متفاوت با یکدیگر از جنبه­های مختلف، ذخیره سازی نمی­شود. یکسانی زیرساخت توسعه ERP در ماژول­های مختلف، امکان توسعه آن را در کوتاه مدت و بلند مدت فراهم می آورد. به بیانی دیگر از یک بستر[۴] و زبان برنامه­نویسی یکسان در طراحی و ساخت کلیه ماژول­های ERP استفاده می شود.

۲-۳- تاریخچه سیستم برنامه ریزی منابع سازمان

سیر تکاملی سیستمERP  از یک سو متاثر از تکامل سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای رایانه ای و از سوی دیگر متاثر از تحولات صورت گرفته در زمینه مدیریت سازمان­ها و محیط رقابتی حاکم برآنهاست.ERP  به منظور غلبه بر مشکلات سیستم­های عملیاتی موجود در سازمان­ها که از اوایل دهه ۱۹۶۰ میلادی توسعه پیدا نموده بودند بوجود آمد. در ادامه به روند توسعه و تکامل ERP  می‌پردازیم:

۲-۳-۱- دوره اول: قبل از سال ۱۹۶۰ میلادی

دراین مدت نرم‌افزارهایی به نام پردازشگر لیست مواد[۵] توسعه یافته بودند که هدف عمده آن­ها استخراج مواد لازم برای تولید تعدادی محصول بود. روش کار در این برنامه ها بدین صورت بود که مقدار مورد نیاز محصول به همراه اجزا و قطعات مورد نیاز برای تولید آن محصول به سیستم وارد می شد و سیستم می­توانست بر اساس آن، همه مواد مورد نیاز برای تولید آن مقدار محصول را محاسبه و ارائه کند. براساس این نتایج، کارکنان تدارکات قادر بودند برای خرید و تدارک مواد مورد نیاز، برنامه­ریزی لازم را بعمل آورند. این نرم‌افزارها توجه چندانی به حجم تولید[۶] نداشته و زمان تحویل این اقلام را مدنظر قرار نمی‌دادند. همچنین بر موجودی خطوط مختلف تولید و انبارها نظارتی نداشته و به همین جهت با استفاده از آنها حجم موجودی درجریان افزایش پیدا می‌نمود. از سوی دیگر زمان تاخیر در سفارش و تهیه مواد در محاسبات مدنظر قرار نمی­گرفت. بنابراین سعی در تولید نرم­افزارهایی برای کنترل موجودی انبار گسترش یافت و توجه مدیران به سوی سیستم­های برنامه­ریزی نیازمندی­های مواد[۷] سوق یافت.

[۱]  Suite

[۲] User Interface

[۳]  Best Practice

[۴]  Platform

[۵]  Bill Of Material Processors (BOMPs)

[۶]   Lot Sizing

[۷]  Material Requirements Planning (MRP)

[۱]  Back Bone

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق شبکه روی تراشه ، معماری و مسئله نگاشت در آن
  • تحقیق برنامه ریزی و انواع روش‏های آن و مدیریت استراتژیک
  • تحقیق خاستگاه نمایش در ایران و معماری آن
  • تحقیق سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP)، فرآیند ،روش های استقرار و لزوم پیاده سازی آن در سازمان
  • تحقیق معماری و مفهوم یابی سکونت- خانه (شناخت مفاهیم و معناها نقشها و کارکردهای خانه) و بررسی خانه‌های سنتی و امروزی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.