تحقیق مفهوم حکومت و سیاست در نهج البلاغه

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفهوم حکومت و سیاست در نهج البلاغه دارای ۸۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
بخش اول: سیاست    ۵
۱- معناى سیاست    ۵
۲- تعریف اصطلاحى سیاست    ۸
آیت الله مکارم شیرازى:    ۹
آیه الله گرامى:    ۹
آیه الله معرفت:    ۹
علامه محمد تقى جعفرى:    ۱۰
امام خمینى قدس سره مى‌فرماید:    ۱۱
۳٫ سیاست در نهج البلاغه    ۱۴
بخش دوم: حکومت    ۲۲
۱٫ مفهوم حکومت    ۲۲
۲٫ ضرورت حکومت    ۲۹
۳٫ جایگاه حکومت    ۳۸
۶- بیعت    ۶۶
منابع    ۷۷

منابع

۱- صحیفه نور، ج ۱۴، ص ۲۲۴

۲- وصیت نامه الهى سیاسى امام خمینى (ره).

۳- پیام نوروزى سال ۱۳۷۹ مقام معظم رهبرى، حضرت آیه الله خامنه اى، روزنامه جمهورى اسلامى، ۷/۱/۱۳۷۹، ص ۳٫

۴- محمد معین، فرهنگ فارسى، ذیل ماده سیاست.

۵- المعجم الوسیط، ذیل ماده ساس.

۶- مجمع البحرین، ذیل ماده ساس.

۷- محمد معین، همان.

۸- شیخ عباس قمى، مفاتیح الجنان، ص ۹۰۱٫

۹- مجمع البحرین، ذیل ماده ساس، محدث قمى، سفینه البحار، ذیل ماده حسن.

۱۰- محدث قمى، سفینه البحار، ذیل ماده حسن.

۱۱- کلینى، اصول کافى، ج ۲، ص ۵٫

۱۲- صحیفه نور، ج ۵، ص ۴۴٫

۱۳- اءمدى، غرر الحکم و دررالکلم، ذیل ماده سیاست.

۱۴- فروغى، سیر حکمت در اروپا، فصل افلاطون، ج ۲، ص ۱۸۹٫

۱۵- کتاب سیاست، ارسطو، چاپ پنگوئن، ص ۷۸٫

۱۶- ارسطو، سیاست، ص ۱۳۲٫

۱۷- حسینى، یادنامه شهید بهشتى، ص ۱۹۶٫

مقدمه

نهج البلاغه، پس از قرآن کریم گرانقدرترین میراث اسلام است. این کتاب مجموعه اى به ابعاد وجودى یک انسان کامل مى باشد. نهج البلاغه شفاء و مرهمى براى همه دردهاى فردى و اجتماعى و راهى از ملک تا ملکوت است.

نهج البلاغه گنجینه معرفت بى انتها و دستور العملى است براى سیادت این جهانى و سعادت آن جهانى، نهج البلاغه کتاب سیاست و حکومت، ارشاد و آموزش، تشویق و تنبیه، برهان و بصیرت است. نهج البلاغه کتاب جامعى مى باشد که در همه میدانها که احیانا بعضى با بعضى متضادند تکاور بیان را به جولان درآورده است.

امام خمینى قدس سره در عظمت نهج البلاغه و جامعیت آن مى‌فرماید:

کتاب نهج البلاغه که نازل روح اوست براى تعلیم و تربیت ما خفتگان در بستر منیت و در حجاب خود و خودخواهى خود معجونى است براى شفاء و مرهمى است براى دردهاى فردى و اجتماعى و مجموعه اى است داراى ابعادى به اندازه ابعاد یک انسان و یک جامعه انسانى از زمان صدور آن تا هر چه تاریخ به پیش مى رود و هر چه جامعه ها به وجود آید و ملتها متحقق شوند و هر قدر متفکران و فیلسوفان و محققان بیایند و در آن غور کنند و غرق شوند. (۱)

و همچنین در وصیت نامه الهى، سیاسى خود آنجا که افتخارات مکتب تشیع را بیان مى‌دارد مى‌فرماید: ما مفتخریم که کتاب نهج البلاغه بعد از قرآن بزرگترین دستور زندگى مادى و معنوى بالاترین کتاب رهایى بخش است و دستورات معنوى و حکومتى آن بالاترین راه نجات است. (۲)

متاسفانه چنین گنجینه تمام نشدنى، سالها پس از استقرار حکومت علوى، هنوز در جامعه ما، خصوصا در جوامع علمى و دانشگاهى کتابى ناآشنا است. در حالیکه ما بر اساس نهج البلاغه انقلاب کردیم و امام خمینى قدس سره که از ذوب شدگان در ولایت على علیه السلام بوده با تاسى از کلام و سیره آن بزرگوار و بهره گیرى از نهج البلاغه توانسته چنین انقلاب عظیمى ایجاد نماید و حکومت علوى را تاسیس کند.

بى شک دوام و بقاء و استمرار انقلاب و حکومت اسلامى ما نیز در گرو عمل به نهج البلاغه است. این امر مستلزم شناخت و معرفت کامل و همه جانبه این کتاب عظیم مى باشد. در نظام اسلامى براى هر مسؤ ول پیش از واگذارى مسؤ ولیت خصوصا در پستهاى کلیدى باید یک دوره کلاس نهج البلاغه ترتیب داده شود تا درس حکومت دارى، شیوه برخورد با مردم و اداء حقوق مردم و توجه به بیت المال را بیاموزد.

امیرالمؤمنین علیه السلام یک الگوى کامل براى همه است، جوانى پرشور و پر حماسه او، الگوى جوانان است، حکومت سراسر عدل و انصاف او، الگوى دولت مردان است، زندگى سراپا مجاهدت و سرپا مسؤ لیت او، الگوى همه مؤمنان است، آزادگى او، الگوى همه آزادگان جهان است، سخنان حکمت آمیز و درس هاى ماندگار او، الگوى عالمان و دانشمندان و روشنفکران است. (۳)

 بخش اول: سیاست

۱- معناى سیاست

واژه سیاست از حیث لغت و کاربردهاى مختلف، معانى گوناگونى دارد، از جمله: حکم راندن، اداره کردن امور مملکت، عدالت و داورى. (۴) لغت دانان عرب در تبیین معناى کلمه سیاست مى نویسند:

ساس الناس سیاسه تولى ریاستهم و قیادتهم (۵)؛ به سیاست قوم خود پرداخت؛ یعنى رهبرى و مدیریت آنان را پذیرفت. زعامت و ریاست جمعى را به عهده گرفتن، از مفاد اساسى کلمه سیاست است.

همچنین در معناى سیاست آمده است: القیام على الشى بما یصلحه؛ (۶) اقدام به کارى بر اساس مصحلت. سیاست فاضله سیاستى است که موجب تکمیل اخلاق و سعادت انسان ها مى‌شود. (۷)

با توجه به معانى لغوى واژه سیاست، مى توان معانى ریاست، رهبرى، هدایت و مدیریت رادر تعریف سیاست اخذ کرد. در روایتى از امام هشتم علیه السلام آمده است:

امامت، سیاست است. در زیارت جامعه کبیره، در اوصاف ائمه معصومین آمده است:

السلام علیکم یا اهل بیت النبوه و موضع الرساله… و قاده لامم و اولیاء النعم و عناصر الابرار و دائم الاخیار و ساسه العباد و ارکان البلاد؛ (۸)

سلام برشما، اهل‌بیت نبوت و جایگاه رسالت و پیشوایان امت ها و اولیاى نعمت‌ها و پایه‌هاى نیکوکاران وتکیه‌گاه خوبان وسیاست‌کنندگان بندگان‌خدا و ارکان محکم شهرها…

این عبارات، به ویژه قاده الامم و ساسه العباد صریحا زمامدارى و سیاست مدارى را از صفات و شؤ ون ائمه معصومین علیهم السلام مى شمارد.

امام حسن علیه السلام مى‌فرماید: ندبنا الله السیاسه الامه؛ (۹)

امام صادق علیه السلام فرمود:

ان الله عزوجل ادب نبیه فاحسن ادبه فلما اکمل له الادب قال انک لعلى خلق عظیم ثم فوض الیه امر الدین و الامه لیسوس عباده؛ (۱۰)

خداوند پیامبرش را تربیت کرد و خوب تربیت کرد، وقتى که تربیت او را تکمیل نمود، فرمود: تو داراى اخلاق نیک و عظیمى هستى، سپس امر دین و امت را به پیامبر واگذار کرد، تا سیاست امور بندگان را به عهده بگیرد. (۱۱)

به همین جهت است که امام خمینى قدس سره مى‌فرماید:

سیاست در راءس تعلیمات انبیاء الهى بوده است. (۱۲)

در رساله حقوق امام سجاد علیه السلام مى خوانیم:

ثم حق سائسک بالملک و کل سائس امام… و اما حق سائسک بالملک فان تطیعه و لا تعصیه.

سائس، یعنى سیاست مدار که در این حدیث با امامت مساوى گرفته شده و اطاعت از وى واجب و فرض است.

کلمه سیاست در سخنان امام على علیه السلام نیز به چشم مى خورد:

بئس السیاسه الجور؛ بدترین سیاست ظلم است.

جمال السیاسه العدل فى الامره و العفو مع القدره؛

زیبایى سیاست، عدالت در حکومت و عفو هنگام قدرت است.

حسن السیاسه قواه الرعیه؛ نیکى سیاست، تقویت رعیت است.

حسن السیاسه یستدیم الریاسه؛

سیاست نیکو ریاست و حکومت را دوام مى بخشد.

من حسنت سیاسه وجبت طاعته؛

کسى که سیاستش نیکو است، اطاعتش واجب است.

من حسنت سیاسه دامت ریاسته؛

کسى که سیاستش نیکو است، ریاستش پابرجا است.

ملاک السیاسه العدل؛ ملاک و معیار سیاست عدل است.

الریاسه کالعدل فى السیاسه؛

ریاست مثل عدالت است در سیاست. (۱۳)

با توجه به معانى واژه سیاست، هدف آن در جامعه مدیریت صحیح جامعه و زعامت بر مردم مى باشد. مساءله سیاست آن قدر مهم است که افلاطون مى گوید:

سیاست و اخلاق براى تأمین سعادت بشرى ضرورى اند. (۱۴)

از این رو ارسطو مى گوید: انسان طبیعتا یک حیوان سیاسى است. (۱۵)

او همچنین مى گوید:

غایت همه دانش ها و هنرها نیکى است و غایت دانش سیاسى که از همه دانش ها ارجمندتر است، بالاترین نیکى هاست. در سیاست، نیکى جز دادگرى نیست که صلاح عامه بدان وابسته است. (۱۶)

شهید بهشتى فرمود: سیاست از دیانت، حتى از عبادت جدا نیست. (۱۷)

مدرس، قهرمان عرصه دین و سیاست گفت: دیانت ما عین سیاست و سیاست ما عین دیانت ما و منشاء سیاست ما دیانت ماست.

۲- تعریف اصطلاحى سیاست

تعریف اصطلاحى علم سیاست با معانى لغوى آن در ارتباط کامل مى باشد.

اینک به برخى از آن تعریف ها اشاره مى‌شود:

امام خمینى قدس سره: سیاست به معناى این که جامعه را راه ببرد و هدایت کند به آن جایى که صلاح جامعه و صلاح افراد هست، این در روایت ما براى نبى اکرم با لفظ سیاست ثابت شده است. در آن روایت هم هست که پیامبر اکرم مبعوث شد که سیاست امت را متکفل باشد. (۱۸)

آیت الله مکارم شیرازى:

سیاست مدیریتى است که حاکم بر زندگى دسته جمعى و گروهى انسان است. اگر این مدیریت جهت گیرى اش به سوى قرب الى الله و تربیت نفوس انسانى باشد سیاست اسلامى مى‌شود. (۱۹)

آیه الله گرامى:

سیاست در مفهوم عامش همان امامت است و در روایت از امام هشتم علیه السلام: امامت، سیاست است و شخص امام سائس است. در نهج البلاغه، عهدنامه مالک آمده است: کسى را که اعلم در سیاست است، انتخاب کن.

در زیارت جامعه کبیره ساسه العباد آمده است: سیاست به معناى عام مدیریت مجتمع است و سیاست اسلامى؛ یعنى مدیریت مجتمع اسلامى در روابط داخلى و خارجى با حفظ مبانى اسلام. (۲۰)

آیه الله معرفت:

بهترین تعریفى که در نوشته قدماء دیدیم، در نوشته ابو حامد غزالى (متوفاى ۵۰۵) است. او مى گوید: سیاست وسایل حیات انسان را در جامعه در دسترس او قرار مى دهد. ما از مجموع گفته هاى بزرگان سیاست را این طور تعریف مى‌کنیم: شناخت کامل اوضاع و احوال جامعه و آگاهى از چگونگى برقرارى روابط مسالمت آمیز بین افراد، گروه ها و ملت ها که در پیشرفت آن جامعه و آن ملت و براى تحقق یافتن هدف ها و خواسته هاى درست آن ها نقش اساسى ایفاء کنند. اما متاءسفانه عده اى خواستند سیاست را طور دیگرى معنا کنند، تا آن را از دین جدا نمایند. مثلا مى گفتند:سیاست؛ یعنى خدعه نیرنگ و دروغ. (۲۱)

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق ارتباط اجتماعی و بررسی تطبیقی آن درآثار سعدی و نهج البلاغه
  • تحقیق بررسی اخلاق کارگزاران و صفات مومنان و روش به کارگیری نفس درخوبی ها در نهج البلاغه
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.