تحقیق مفهوم روش تدریس، چندرسانه‌ای، یادگیری الکترونیک، درس‌افزار و روش‌های نوین یاددهی و یادگیری و ویژگی‌های آن و چرایی آموزش ریاضی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفهوم روش تدریس، چندرسانه‌ای، یادگیری الکترونیک، درس‌افزار و روش‌های نوین یاددهی و یادگیری و ویژگی‌های آن و چرایی آموزش ریاضی دارای ۵۶ صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱٫ مقدمه:    ۴
۲-۲٫ تعریف واژهها:    ۴
۲-۲-۳٫ روشهای تدریس سنتی و متداول:    ۸
۲-۲-۴٫ یادگیری الکترونیک:    ۱۲
۲-۲-۵٫ تعریف درس‌افزار:    ۱۳
۲-۲-۶٫ آموزش چندرسانه‌ای:    ۱۹
۲-۷) اهمیت آموزش ریاضیات    ۲۰
۲-۷-۱٫ چرا ریاضی ؟    ۲۲
۲-۸) طبقه‌بندی آندرسون:    ۲۸
سخن پایانی    ۴۷
پیشینه پژوهش    ۴۸
فهرست منابع و مأخذ:    ۸۳

منابع :

– گانیه، رابرت ام و دیگران(۱۳۷۴). اصول طراحی آموزشی،ترجمه خدیجه علی‌آبادی، دانا، تهران.( تاریخ انتشار به زبان اصلی ۱۹۹۲).

– عطاران، محمد(۱۳۸۶). تحلیل رویکردهای نقادانه بر توسعه فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش، مجموعه مقالات سومین همایش سالانه برنامه درسی، تهران، آییژ.

– سیف، علی اکبر. (۱۳۹۰). روانشناسی پرورشی نوین، ویرایش ششم، تهران، دوران.

– سیف، علی اکبر. (۱۳۶۸). طبقه‌بندی هدف‌های پرورشی، تهران، انتشارات رشد.

– محمدی، سلیمان(۱۳۸۶). ارزشیابی سایت آموزشی شبکه رشد بر اساس ملا ک‌های طراحی سایت های آموزشی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه علامه طباطبائی.

– عمادی، محمد(۱۳۷۸). اصول ساخت نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای، ‌تهران، دیباگران.

– کی نژاد، حسین(۱۳۷۸). سیستم‌های چندرسانه‌ای به عنوان ابزار تکنولوژی آموزشی، دومین همایش بررسی و تحلیل آموزش‌های علمی – کاربردی، تهران.

– غراچه داغی، مهدی(۱۳۸۳). عوامل موثر در پیشبرد اهداف آموزش ریاضی، رشدآموزش ریاضی، شماره۳٫

– میگر، رابرت اف(۱۳۵۵). تدارک هدف‌های آموزشی، ترجمه بهرام زنگنه و محمد حسن شمشیری، دانشگاه آزاد ایران، تهران.

– سیف، علی اکبر. (۱۳۸۱). روان‌شناسی پرورشی، روان‌شناسی یادگیری و آموزش، تهران، نشر آگاه، چاپ ششم.

– اسکندری، حسین(۱۳۸۸). استانداردهای درس‌افزارهای ‌یادگیری الکترونیک، تهران، دفتر توسعه فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش.

– بلوم، بنیامین و همکاران(۱۳۵۵). راهنمای ارزشیابی تکوینی و ارزشیابی مجموعی از آموخته‌های دانش‌آموزان، ترجمه‌ی ابراهیم کظیمی، تهران، انتشارات دانشگاه تربیت معلم.

– پارسا، محمد(۱۳۵۸). کاربرد روانشناسی در تدریس، چاپ پنجم، تهران، انتشارات پیوند.

– ربیع، علیرضا(۱۳۸۳). آموزش عالی در عصر مجازی، تبریز، دانشگاه بین المللی ایران.

– رشیدپور، ابراهیم (۱۳۵۶). ارتباط و تکنولوژی آموزشی، تهران، چاپ گهر.

– رشیدپور، ابراهیم (۱۳۵۵). آموزش سمعی و بصری، جلد دوم، چاپ سوم، تهران، چاپخانه آرمان.

– آزاد عبدالله‌پور، محمد(۱۳۸۴). رابطه بین سبک‌های شناختی و فراشناختی با پیشرفت تحصیلی.

فصلنامه پژوهش‌های روان شناختی. شماره (۱۶). تهران.

 ۲-۱٫ مقدمه:

در این مقاله، ابتدا مباحثی مرتبط با مفهوم روش تدریس، ویژگی‌های تدریس، روش‌های نوین یاددهی و یادگیری مورد بررسی قرار می‌گیرد و در ادامه آن مفهوم چندرسانه‌ای، یادگیری الکترونیک، درس‌افزار و ویژگی‌های آن تشریح می‌شود و هم‌چنین چرایی آموزش ریاضی بررسی می‌شود.

در بخش بعد پژوهش‌های مرتبط با موضوع که در داخل کشور و یا خارج از کشور انجام گرفته‌اند، مورد مطالعه قرار می‌گیرند.

۲-۲٫ تعریف واژه‌ها:

۲-۲-۱٫ روش تدریس: عبارت است از راه منظم، با قاعده و منطقی برای ارائه درس  و در واقع برنامه‌ای مدوّن و از پیش تعیین شده برای رسیدن به اهداف مورد نظر معلم که بر اساس آن هدف‌های کوتاه مدت و بلند مدت، محقق می‌گردد. اصطلاح تدریس، اگر چه در متون علوم تربیتی مفهومی آشنا به نظر می‌رسد، اکثر معلمان و مجریان برنامه‌های درسی با معنی و ماهیّت درست آن آشنایی دارند. برداشت‌های مختلف معلمان از مفهوم تدریس می‌تواند در نگرش آنان نسبت به دانش‌آموزان و نحوه‌ی کار کردن با آنها تأثیرمثبت یا منفی بر جای گذارد. برداشت چندگانه از مفهوم تدریس می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ از مهمترین آنها ضعف دانش پایه و اختلاف در ترجمه و برداشت نادرست معلمان از دیدگاه‌های مختلف تربیتی است. گاهی آشفتگی و اغتشاش در درک مفاهیم تربیتی به حدی است که بسیاری از کارشناسان، معلمان و دانشجویان این رشته مفاهیمی چون پرورش، آموزش، تدریس و حرفه آموزی را یکی تصور می‌کنند و به جای هم به کار می‌برند. این مفاهیم اگر چه ممکن است در برخی جهات وجوه مشترک و در هم تنیده داشته باشند، اصولاً مفاهیم مستقلی هستند و معنای خاص خود را دارند .(گانیه، ۱۹۸۵، ۹۶)

در روش تدریس نیز آشنایی با واژه‌های زیر ضرورت دارد:

روش: تلاش برنامه‌ریزی شده جهت دستیابی به مطلوب را روش گویند. بنابراین اگر تلاشی بدون برنامه‌ریزی صورت گیرد، آن کار روش‌مند نخواهد بود. همچنین برنامه‌ریزی بدون تلاش و کوشش جهت دستیابی به مطلوب نیز تحت مقوله‌ی روش‌ها قرار نمی‌گیرد.

تدریس: فعالیت دوجانبه یا کنش متقابل را بین فرادهنده و فراگیر با هدف یادگیری تدریس گویند. نکته‌ی اساسی این نوع فعالیت، دو جانبه بودن آن است که روانشناسی ارتباط، زمینه ساز این مسأله خواهد بود. گفته شده است، مجموعه‌ی اعمال سنجیده‌ی منطقی و پیوسته که معلّم به منظور ارایه درس انجام می‌دهد، فرآیند تدریس نامیده می‌شود. (گانیه، ۱۹۸۷، ۳۸ )

 چهار ویژگی خاص در تعریف تدریس وجود دارد که عبارتند از :

– وجود تعامل بین معلم و دانش‌آموزان

– فعالیت بر اساس اهداف معین و از پیش تعیین شده

– طراحی منظم با توجه به موقعیت و امکانات

– ایجاد فرصت و تسهیل یادگیری . »

۲-۲-۲٫ روش‌های نوین یادگیری و یاددهی: رویکرد یادگیری[۱] به چگونگی برخورد یادگیرندگان با مطالبی که می­خواهند یاد بگیرند اشاره می­کند.(سیف، ۱۳۸۸، ص ۲۷۱) بر این اساس یادگیری و یاددهی نوین، آن است که باعث تغییر نگرش در یادگیرنده گردیده و انطباق مطالب با شیوه‌های استاندارد آموزشی است. در واقع روش های نوین یا “فعال” آن است که در آن مشارکت دانش‌آموز و معلم محرز باشد و به جای انتقال مطالب به دانش آموز، به افزایش توانایی یادگیرنده در فرآیند یادگیری عنایت داشته باشد. امروزه شیوه های نوین و فعال تدریس، توجه مسئولان و دبیران را به خود جلب کرده است. در این شیوه فراگیر، علایق و توانمندی‌های او در مرکز توجه قرار دارد و معلّم تلاش می‌کند تا توانایی فراگیران را در مهارت‌های گوش دادن، گفتن، خواندن، نوشتن، استدلال، مقایسه، تطبیق، تجزیه و تحلیل، سازندگی و خلاقیت تقویت کند و با توجه به این موضوع محتوای درسی را در کلاس ارائه می‌دهد.[۲]

پاره‌ای از این روش‌ها در ادامه آورده شده است:

۲-۲-۲-۱٫ روش توضیحی: عبارت است از انتقال مستقیم داده به دانش‌آموزان با استفاده از مطالب چاپی (کتاب و جزوه) و یا بوسیله‌ی سخنرانی.

۲-۲-۲-۲٫ روش‌سخنرانی: در روش سخنرانی معلم کم و بیش بدون وقفه در کلاس صحبت می‌کند شاگردان به سخنان معلم گوش می‌دهند، یادداشت بر می‌دارند و سپس درباره سخنان معلم می‌اندیشند. ولی با او گفتگو نمی‌کنند هدف فقط ارائه داده از سوی معلم به دانش‌آموز است.

۲-۲-۲-۳٫ روش اکتشافی: فرآیندی است که در آن دانش آموز باید مسئله ی مورد نظر را مشخص کند راه‌حل‌های ممکن را برای مسئله در نظر بگیرد. در این روش شاگردان با راهنمایی معلم یا بدون راهنمایی او به هدف مورد نظر نائل می آید. معلم فقط اصول را شرح می دهد اما درباره ی راه حل چیزی نمی گوید.

۲-۲-۲-۴٫ حل مسئله: فرآیندی است برای کشف توالی و ترتیب صحیح راه‌هایی که به یک هدف یا یک راه حل منتهی می‌شود. عامل اصلی در روش کاربرد تجربه‌ی قبلی فرد برای رسیدن به راه حل و پاسخی است که پیش از آن برای انسان شناخته شده نبوده است.

۲-۲-۲-۵٫ روش مباحثه: روش مباحثه یکی از کهن‌ترین روش‌هایی است که در طول تاریخ تعلیم و تربیت به کار رفته است. روش‌های جدید آن عبارتند از:

الف- بحث کنترل شده توسط معلم

ب- بحث آزاد

ج- بحث گروهی

۲-۲-۲-۶٫ روش پرسش و پاسخ: فنّی است که می‌تواند در کلیه روش‌های تدریس و فعالیت‌های آموزشی به کار رود به ویژه هنگامی که معلم می‌خواهد دانش‌آموز را به تفکر درباره‌ی مفهومی جدید یا بیان مطلبی که آموخته شده است تشویق کند. این روش ممکن است برای مرور کردن مطالبی که قبلاً تدریس شده است مفید باشد و یا وسیله‌ی مناسبی برای ارزشیابی میزان درک دانش‌آموز از مفاهیم مورد نظر باشد.

۲-۲-۲-۷٫ روش آزمایشی: آزمایش فعالیتی است که در جریان آن فراگیران با به کار بردن وسایل و مواد به خصوصی درباره‌ی مفهومی خاص عملاً تجربه کسب می‌کنند. آزمایش معمولاً در آزمایشگاه انجام می‌گیرد. اما نداشتن آزمایشگاه مجهز یا وسایل مناسب در مدرسه نباید دلیلی برای انجام ندادن آزمایش باشد. در بعضی موارد حتی با وسایل بسیار ساده می‌توان در کلاس آزمایش انجام داد.

۲-۲-۲-۸٫ واحد کار (پروژه): فعالیتی است که از نظر آموزش و پرورش دارای ارزش است و متوجه هدف و مقصودی معین می‌باشد. واحد کار معمولا مستلزم بررسی جمع‌آوری داده و یافتن راه حل، مطالعه و انجام کار عملی است و اغلب در خارج از مدرسه صورت می‌گیرد. در جریان انجام واحد کار روال معمول و تصنعی کلاس از میان برداشته می‌شود. معلم و دانش‌آموز با هم همکاری می‌کنند کار فردی و گروهی جای فعالیت‌های کلاس را می‌گیرد. کلاس به صورت کارگاه در می‌آید و محدودیت زمانی برداشته می‌شود. واحد کار توسعه علایق شخصی دانش‌آموز می‌گردد و در جایی شروع می‌شود که درس خاتمه می‌یابد، ولی پایانش منوط به آن‌ است که دانش‌آموز کار را از کجا شروع کند.

۲-۲-۲-۹٫ گروه‌های کوچک: در این روش شاگردان کلاس به گروه‌های کوچک تقسیم می‌شوند و هر یک مستقلاً به فعالیت یادگیری می‌پردازند. در چنین موقعیتی معلم انتقال دهنده‌ی دانش نیست بلکه نقش هماهنگ کننده‌ی فعالیت‌ها را بر عهده دارد. در گروه‌های کوچک هر یک از شاگردان می‌توانند نقش فعالی بپذیرند. گروه‌های کوچک به شکل‌های مختلفی می‌توانند فعالیت کنند. به عنوان مثال همه‌ی گروه‌ها می‌توانند فعالیت مشترکی داشته باشند و یا اینکه هر گروهی فعالیت ویژه‌ای را متفاوت از سایر گروه‌ها انجام دهد.

۲-۲-۲-۱۰٫ روش نمایشی: روش نمایشی بر اساس مشاهده و دیدن استوار است افراد مهارت‌های خاصی را از طریق مشاهده و دیدن فرا می‌گیرند. ابتدا معلم عملاً جریان کاری را در برابر چشم فراگیران انجام می‌دهد و آنگاه فراگیران همان کار را شخصاً تکرار کرده انجام می‌دهند با استفاده از این روش می‌توانیم مهارتی را به تعداد زیادی از افراد و در طی زمانی کوتاه ارائه نمائیم. و آموزش به کم اشیا واقعی و حقیقی است برای درس‌هایی که جنبه عملی و فنی دارند بیشتر استفاده می‌شود.

۲-۲-۲-۱۱٫ گردش علمی یا فعالیت خارج از کلاس: کاری است عملی که بیرون از کلاس آزمایشگاه یا کتابخانه صورت می‌گیرد و شامل مطالعات مستقیم و دست اول درباره‌ی یک مسئله جمع‌آوری داده از طریق مشاهده پرسشنامه، مصاحبه، اندازه‌گیری، نمونه‌برداری و سایر فنون تحقیقی می‌باشد. تا از این طریق در مورد اعتبار فرضیه‌ها، تشخیص تغییرات با درستی و صحت شرایط و موقعیت‌ها اطمینان حاصل شود.

۲-۲-۲-۱۲٫ روش بازی‌های تربیتی: معمولا بازی‌های تربیتی مکمل سایر روش‌های تدریس است آموزش از طریق بازی چند حسن دارد. اول اینکه دارای پاداش ذاتی است چون شاگردان بازی را دوست دارند و از روی میل و رغبت در آن شرکت می‌کنند. دوم اینکه اغلب بازی‌ها موقعیت‌های پیچیده زندگی را که عناصر آن از زندگی واقعی گرفته شده است به شیوه‌ای ساده و قابل فهم نمایش می‌دهند. بازی موجب می‌شود که کودکان مفاهیم مربوط به زندگی را فرا گیرند از آنجایی که بازی مشارکت فعال کودکی را طلب می‌کند آنها دچار رخوت و سستی نمی‌شوند.

۲-۲-۳٫ روش‌های تدریس سنتی و متداول:

در مقابل این روش ، روش یادگیری سنتی است که یک طرفه، معلم محور و بدون انگیزش کافی از سوی دانش‌آموزان است. در این روش پل ارتباطی بین یادگیرنده و معلم، سخنرانی و متکلم‌الوحده بودن معلم است و جایی برای تفکر خلاق دانش‌آموز نیست. ویژگی روش‌های سنتی تدریس عبارت است از ارائه دروسی برای کل کلاس که نتیجه آن، صرف وقت برای کار درجا و نشستنی است نه مبتنی بر افزایش خلاقیت و اشتراک فراگیر. در طول  این مدت، دانش‌آموز به  تنهایی روی  تکالیف  تعیین  شده  کار می‌کند و طوطی‌وار از محفوظات خود که در اثر تکرار به وجود آمده برای حل مسائل و پرسش‌های معلم، استفاده می‌کند.

روش‌های سنتی به روش‌هایی گفته می‌شود که اکثر مدارس دنیا، در طول تاریخ آموزش و پرورش از آن استفاده کرده‌اند و امروزه نیز یکی از متداول‌ترین روش‌های حاکم بر مدارس هستند. مهمترین این روش‌ها، روش حفظ و تکرار، سخنرانی، پرسش و پاسخ، نمایشی، ایفای نقش، گردش علمی، بحث گروهی و روش آزمایشگاهی است.

روش حفظ و تکرار از قدیمی‌ترین روشهای آموزشی است. محور فعالیت در این روش، حفظ و تکرار مطالب آموزشی است. در این روش، انضباط بسیار سخت و آمرانه است و به علاقه، استعداد و تفاوت‌های فردی شاگردان توجه نمی‌شود.

learning approaches -[1]

[۲] اکبری شلدره‌ای، فریدون و دیگران: ۱۳۸۹ ، روش‌های نوین یاددهی یادگیری و کاربرد آن‌ها در آموزش، تهران: انتشارات فرتاب.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق یادگیری سازمانی و مفهوم و ابعاد و مولفه هاو مهارت های آن ، بهره وری منابع انسانی و مفهوم و عوامل مؤثر بر آن
  • تحقیق در زمینه برنامه ریزی ریاضی، دانه های روغنی و سیاست حمایتهای دولت و مزیت نسبی در کشاورزی
  • تحقیق یادگیری و حافظه و انواع آن و اثرات گلوکوکورتیکوئیدها بر به خاطرآوری و بازتثبیت حافظه  
  • تحقیق نظریه های یادگیری و انواع و سطوح یادگیری سازمانی و مفهوم و راهبرد های بهره‌وری
  • تحقیق یادگیری برنامه حرکتی تعمیم یافته، سازماندهی تمرین، تغییرپذیری تمرین و تداخل زمینه ای
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.