3,481 views
پیشینه تحقیق یادگیری برنامه حرکتی تعمیم یافته، سازماندهی تمرین، تغییرپذیری تمرین و تداخل زمینه ای دارای ۴۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
یادگیری حرکتی ۴
نظریههای کنترل حرکتی ۴
وجوه جوهری(تغییرناپذیر) ۵
پارامترهای برنامه حرکتی تعمیمیافته ۶
یادگیری حرکتی از دیدگاه نظریه طرحواره ۶
طرحواره یادآوری ۷
طرحواره بازشناسی ۸
سازماندهی تمرین ۹
تغییرپذیری تمرین ۱۰
تداخل زمینهای ۱۳
فرضیه پردازش معنیدارتر و متمایزتر ۱۴
فرضیه فراموشی و بازسازی مجدد ۱۵
فرضیه بازداری پسگستر ۱۶
عوامل مؤثر بر اثر تداخل زمینهای ۱۸
ویژگیهای روانشناختی کودکان عقبمانده ذهنی ۲۴
نقص در رشد شناختی ۲۴
محدودیتهای یادگیری ۲۵
پیشینه تحقیق ۲۵
تحقیقات داخل کشور ۲۵
تحقیقات خارج کشور ۲۶
منابع ۳۹
اشمیت، ریچارد، ای(۱۳۷۶). یادگیری حرکتی و اجرا از اصول تا تمرین، ترجمه مهدی نمازی زاده و سید محمد کاظم واعظ موسوی، تهران؛ انتشارات سمت.
اشمیت، ریچارد، ایغ تیموتی، دی، لی(۱۳۸۷). یادگیری و کنترل حرکتی، ترجمه رسول حمایت طلب و عبدالله قاسمی، تهران؛ انتشارات علم و حرکت.
لطفی، رضا(۱۳۸۵)، اثر تداخل زمینه ای بر اجرا و یادگیری پرتاب آزاد بسکتبال، پایان نامه دکتی، دانشگاه تربیت معلم تهران.
فولادیان، جواد(۱۳۸۵). اثر آرایش تمرین بر اکتساب، یادداری و انتقال برنامه حرکتی تعمیم یافته و پارامتر، پایان نامه دکتی دانشگاه تهران
کریمیان، ناصح(۱۳۸۹). اثر آرایش تمرین فزاینده نطام دار بر یادگیری برنامه حرکتی تعمیم یافته و پارامتر
مگیل، ریپارد، ای(۱۳۸۰)، یادگیری حرکتی، مفاهیم و کاربردها، ترجمه سید محمد کاظم واعظ موسوی و معصومه شجاعی،تهران؛ انتشارات پژوهشکده تربیت بدنی
عرب عامری، الهه(۱۳۸۳)، تاثیر سطح کلامی تبحر الگوی آموزش و کلامی بر اکتساب، یادداری و انتقال یک مهارت حرکتی، پایان نامه دکتری، دانشگاه تهران.
سهرابی، مهدی(۱۳۸۳). مقایسه اثر تمرین جسمانی و تصویر سازی ذهنی تصادفی قالبی بر عملکرد و یادگیری برنامه حرکتی تعمیم یافته و پارامتر زمان، پایان نامه دکتری، دانشگاه تربیت معلم تهران.
Lee, T. D., Wulf, G., & Schmidt, R.A. (1992). Contextual interference in motor learning: Dissociated effects due to the nature of task variations. The Quarterly Journal of Experimental Psychology, 44A, 627-644.
Magill R.A. & Hall K. G. A. (1990) review of the contextual interference effects in motor skill acquisition. Human Movement science. 9، ۲۴۱- ۲۸۹٫
Gentile, A. M. (1972). A working model of skill acquisition with application to teaching. Quest, 17, 3-23.
یادگیری بهطورکلی و یادگیری حرکتی بهطور ویژه، به عنوان آموختن رفتارهای ماهرانه بهصورت مختلف تعریف شدهاست(اشمیت[۱] ۲۰۰۵). این تعاریف شامل چهار ویژگی مجزا هستند: ۱) یادگیری فرایند اکتساب توانایی لازم برای انجام اعمال ماهرانه است. به عبارت دیگر یادگیری یک رشته از رویدادها و تغییراتی است که در زمان تمرین رخ میدهد و فرد را در انجام تکلیف ماهر میکند. ۲) یادگیری نتیجه تمرین و تکرار است. ۳) با توجه به دانش فعلی ما، یادگیری مستقیماً قابل مشاهده نیست، چرا که فرایندهای منتهی به تغییر رفتار، درونی بوده و معمولاً به طور مستقیم قابل بررسی نیست، چرا که فرایندهای منتهی به تغییر رفتار، درونی بوده و معمولاً به صورت مستقیم قابل بررسی نیستند. به همین خاطر، فرایند یادگیری باید بر اساس تغییرات بوجود آمده در رفتار که قابل مشاهده است، استنباط گردد. ۴) یادگیری کسب توانای نسبتاً پایدار است که به رفتارهای ماهرانه منجر میشود. به همین دلیل، تغییرات قابل برگشتی که ناشی از تغییرات در خلق و خو، انگیزش و حالتهای درونی(نظیر خستگی) در رفتار هستند، ارتباطی با یادگیری ندارند. ترکیب این چهار عامل، تعریف زیر را از یادگیری ارائه میکند: یادگیری حرکتی فرایندهای همراه با تجربه است که به تغییرات نسبتاً ثابت در توانایی انجام حرکت منجر میشود. مثلاً، یک فرد نوآموز مهارتی نظیر دوچرخهسواری در اولین تلاشهای خود برای سوار شدن بر دوچرخه در یک مرحله قدم به قدم ناشیانه به پیش می رود. به مرور که تمرین میکند شکل زمانبندی و هماهنگی بهبود مییابد. بعلاوه، دائمی یا نسبی بودن تغییرات در رفتار یا اجرا اهمیت دارد. به عبارت دیگر، مجری یا فراگیر بایستی توانایی نسبی به نمایش در آوردن مهارت را مرتباً حتی پس از گذشت یک دوره بدون تمرین دارا باشد(اشمیت[۲] ۱۹۸۷-۱۹۸۸).
محققین نظریههای کنترل حرکتی را از این جهت طبقهبندی میکنند که دستگاه عصبی چگونه حرکت هماهنگ را از لحاظ اهمیت نسبی که به اطلاعات فراهم شده توسط اجزای مرکزی دستگاه کنترل و محیط میدهد، کنترل میکند. نظریههایی که برای دستگاه عصبی مرکزی در فرایند کنترل اهمیت قائلند، عموماً دارای روش بازنمای حافظه هستند؛ به عنوان مثال، یک برنامه حرکتی، پایهای برای سازماندهی، آغاز و انجام اعمال موردنظر را فراهم میکند. در مقابل نظریههای دیگر به اطلاعاتی که به وسیله محیط مشخص شده و تعامل پویای این اطلاعات با بدن، اندامها و دستگاه عصبی اهمیت بیشتری میدهند. برنامه حرکتی در قلب نظریههایی قرار دارد که بر مبنای کنترل مرکزی جهت گرفتهاند. برنامه حرکتی، یعنی ساختاری که در حافظه قرار دارد و حرکات هماهنگ را کنترل میکند. دیدگاههای نظری مختلف، میزان متفاوتی کنترل را به برنامه حرکتی نسبت میدهد.
اشمیت عنوان کرد مشکل جدی نظریههای قبلی این است که برنامه حرکتی را به حرکت خاص یا زنجیرهای از حرکات محدود کردهاند. اشمیت برای رفع این محدودیت، فرضیه”برنامه حرکتی تعمیمیافته” را به عنوان ساز و کاری که قادر به توجیه ویژگیهای قابل تغییر و انعطافپذیر هماهنگی حرکت است، ارائه میکند. ایده برنامه حرکتی تعمیمیافته عنوان میکند که دسته خاصی از اعمال در حافظه نگهداری میشود، باید پارامترهای معینی به آن اضافه گردد تا مشخص کند که این برنامه در یک شرایط خاص اجرا گردد. از آنجایی که پرونده برنامه، یعنی حرکت اندام میتواند تا حدودی بر اساس پارامتر انتخاب شده تغییر کند، به آن برنامه حرکتی تعمیمیافته میگویند. شاید بهترین مثال در خصوص برنامه حرکتی تعمیمیافته در مورد علوم کامپیوتری باشد، بسیاری از برنامههای متفاوت کامپیوتری از شیوه آماری مشابه با برنامه حرکتی استفاده میکنند. بدون شک، این نظریه به بهترین شکل، تفکر کنونی درباره برنامه حرکتی را توصیف میکند(اشمیت[۳] ۱۹۸۷-۱۹۸۸).
به نظر میرسد که برنامه حرکتی مسئول ایجاد الگوی عمل باشد که این برنامه هم از نظر فضایی و هم از نظر زمانی کنترل میگردد. اگر الگوی عمل را به دقت بررسی کنیم، که جنبههای مختلفی از آن به راحتی تغییر نموده است. در حالیکه جنبههای دیگری از آن، از یک حرکت به حرکت دیگر کاملا بدون تغییر باقی میماند. البته همیشه کاملا مشخص نیست کدام جنبهها تغییرپذیر و کدام تغییرناپذیر هستند، اما بررسی حرکت از طریق معین و یا بوسیله مفاهیم نظری معین، این وجوه را آشکار میسازد(اشمیت، ۱۹۸۵).
تجزیه و تحلیلهای دقیق نشان میدهد که برخی از جنبههای موجود در حافظه اجرا کنندهها با هم مشابه هستند. هر چند که بسیاری از خصوصیات ممکن است جزء ویژگیهای تغییرناپذیر برنامه حرکتی تعمیمیافته باشند، ولی عموماً سه ویژگی را بیشتر پیشنهاد کردهاند. این سه ویژگی عبارتند از: زمانبندی نسبی(که مشابه ریتم است) اجزای مهارت، نیروی نسبی مورد استفاده در اجرای مهارت و ترتیب اجزا(رایت[۴] ۱۹۹۰).
نظریهپردازان برنامه حرکتی در این مورد بحث میکنند که تعداد محدودی پارامتر وجود دارد که میتوانند در برنامه حرکتی نقش داشته باشند. برخی از این پارامترها که شواهد قویتری در مورد آنها موجود است، عبارتاند از: پارامتر نیروی کلی پارامتر انتخاب عضله. اجراکننده به سادگی میتوانند این ویژگیها را از یک موقعیت به موقعیت دیگر اجرا تغییر داده، بلافاصله آنها را با نیازهای ویژه هر موقعیت تطبیق دهند؛ به عنوان مثال، یک فرد میتواند بدون تغییر ویژگیهای تغییرناپذیر برنامه حرکتی، توالی حرکت را تند کرده و نیروی کلی را افزایش دهد. ایده کلی در مورد پارامتر زمان کلی این است که برنامه حرکتی محتوای زمانبندی نسبی و اطلاعات مربوط به توالی منظم است، میتواند به آهستگی یا به سرعت وابسته به پارامتر زمان کل، اجرا گردد (اشمیت[۵] ۲۰۰۵).
مفهوم طرحواره یکی از مفاهیم قدیمی در روانشناسی است که توسط هد[۶] در سال ۱۹۲۶ مطرح گردید، و بعدها توسط بارلت[۷] به شهرت رسید. طبق نظر این محققان، طرحواره یک بازنمای خلاصه شده است که تحت عنوان یک قانون، مفهوم یا حکم کلی شناخته شده میشود. این طرحواره پاسخ حرکتی، ویژگیهای یک موقعیت خاص را برای عملی که توسط برنامه حرکتی تعمیم یافته کنترل میشود، فراهم میکند (بارلت، ۱۹۳۲).
اشمیت سعی نمود تا با استفاده از یک ایده اصلی طرحواره(قانون)، نظریه خود را در مورد چگونگی یادگیری مهارتهای حرکتی ارائه دهد. برنامه حرکتی تعمیمیافته(GMP) نیز در قلب دیدگاه طرحواره جای گرفته است. برنامه حرکتی تعمیمیافته عنوان میکند که ویژگیهای تغییر ناپذیر(وجوه جوهری) از قبیل زمانبندی نسبی، به همراه پارامترها میتوانند برنامه حرکتی را طبق هر شرایط ویژهای اجرا نمایند. پس از اینکه برنامه حرکتی انتخاب شد و حرکت از طریق اضافه کردن پارامترها به برنامه ایجاد گردید، چهار نوع اطلاعات از عبارت از: ۱) اطلاعاتی در مورد شرایط اولیه(وضعیت بدنی، وزن شی و غیره) که قبل از انجام عمل در دسترس هستند؛۲) پارامترهایی که به برنامه اضافه میشوند؛ ۳) بازخورد اضافه ناشی از نتیجه حرکت و ۴) پیامدهای حسی حرکت(چگونگی احساس حرکت، اطلاعات بینایی و شنوایی حاصل ازآن) این منبع اطلاعاتی تنها تا زمانی در حافظه کوتاهمدت باقی میمانند که اجرا کننده بتواند دو طرحواره را ایجاده کند. این انتزاعی در مورد چگونگی ارتباط منابع اطلاعاتی، طرحواره یادآوری و بازشناسی نام دارند(اشمیت[۸] ۲۰۰۵).
اولین رابطه بین اطلاعات، طرحواره یادآوری نام دارد. زیرا در ارتباط با تولید حرکت است. طرحواره یادآوری که مسئول اضافه نمودن دستور ویژگیهای خاص پاسخ به برنامه حرکتی، آغاز و اجرای یک عمل هدفمند میباشد.
افراد چگونه از طرحواره یادآوری استفاده میکنند؟ در یک کوشش که توسط برنامه حرکتی ایجاد میشود، فرد پیامد مطلوب حرکت را در نظر میگیرد. پس از آن، با استفاده از رابطه ایجاد شده بوسیله تجارب گذشته و قانون ناشی از آن، پارامتر انتخاب میگردد که توسط آن فرد تا حد امکان به پیامد حرکت مطلوب خود نزدیک میگردد. سپس این پارامتر به برنامه حرکتی اضافه میگردد تا عمل مورد ایجاد گردد (اشمیت ۱۹۷۵).
[۱] . Schmidt
[۲] . Schmidt
[۳] . Schmidt
[۴].Wright
[۵] . Schmidt
[۶] . hed
[۷] . barlet
[۸] . Schmidt
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر