تحقیق مهارت های روانی و انگیزش و اعتماد به نفس در ورزش

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مهارت های روانی و انگیزش و اعتماد به نفس در ورزش دارای ۴۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۴
۲-۲-۱- مهارت های روانی    ۵
۲-۲-۲- انگیزش    ۸
۲-۲-۲-۱- انگیزش در ورزش    ۹
۲-۲-۲-۲- انگیزش درونی و انگیزش بیرونی    ۱۰
۲-۲-۳- اعتماد به نفس    ۱۰
۲-۲-۳-۱- اعتماد به نفس و تکامل آن    ۱۲
۲-۲-۳-۲- اعتماد به نفس در ورزش    ۱۲
۲-۲-۳-۳- ابعاد اعتماد به نفس    ۱۳
۲-۲-۳-۴- تأثیر اعتماد به نفس بر عملکرد ورزشی    ۱۳
۲-۲-۴- تمرکز:    ۱۴
۲-۲-۵- کنترل حالت های روانی    ۱۵
۲-۲-۵-۱- محدوده بهینه و مطلوب انرژی روانی    ۱۶
۲-۲-۶- تصویر سازی ذهنی    ۱۷
۲-۲-۶-۱- انواع تصویر سازی ذهنی :    ۱۹
۲-۲-۶-۲- بیان نظریه ای    ۲۰
۲-۲-۷- هدفمندی    ۲۰
۲-۲-۷-۱- انواع هدف ها    ۲۱
۲-۲-۷-۲- اصول تعیین اهداف    ۲۲
۲-۲-۷-۳- مشکلات رایج در تعیین هدف    ۲۳
۲-۳- پیشینه تحقیق در داخل و خارج    ۲۳
۲-۳-۱- تحقیقات انجام شده در داخل    ۲۳
۲-۳-۲- تحقیقات انجام شده در خارج    ۲۷
۲-۴- جمع‌بندی ادبیات پیشینه    ۳۳
منابع    ۴۰

منابع

ـ فراست، روین پ ، روان شناسی ورزشی، ترجمه میدی علیخانی و مهوش نوربخش، چاپ اول، تهران، انتشارات علامه طباطبایی، ۱۳۶۶٫

-فرید خمامی، مازیار، بررسی ارتباط آمادگی روانی و آمادگی جسمانی قهرمانان رشته های رزمی استان گیلان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه گیلان، ۱۳۸۶٫

ـ مارتنز، راینر، روان شناسی ورزشی، ترجمه فرهاد هژیر ، چاپ اول، تهرانی، موسسه انتشارات جهاد دانشگاهی، ۱۳۷۲٫

ـ مارتنز، راینر، روان شناسی ورزشی راهنمای مربیان، ترجمه محمد خیبری، چاپ اول، تهران، انتشارات سازمان تربیت بدنی، دفتر آموزش و تحقیقات، ۱۳۷۰٫

ـ واعظ موسوی، سید کاظم، روان شناسی ورزشی، مقدمه ای بر دانشنامه تربیت بدنی، تهران، وزارت علوم تحقیقات و فناوری، بنیاد دانشنامه بزرگ زبان فارسی، ۱۳۷۹٫

ـ واعظ موسوی، سید کاظم، تعیین اعتبار و پایایی سه پرسشنامه آمادگی روانی، پژوهشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، ۱۳۷۹٫

ـ دباغان، ابوالقاسم، مقدمه ای بر مهارت های روانی تمرینات ورزشی ، بخش اول، مجله ورزش و ارزش، نشریه ماهانه اداره کل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش، ۱۵۴، ۱۳۷۹٫

ـ دباغان، ابوالقاسم، مقدمه ای بر مهارت های روانی تمرینات ورزشی ، بخش دوم، مجله ورزش و ارزش، نشریه ماهانه اداره کل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش، ۱۵۵، ۱۳۷۹٫

ـ رحمانی نیا، فرهاد، مبانی روانی ـ اجتماعی در تربیت بدنی، چاپ اول، انتشارات دانشگاه گیلان، ۱۳۷۷٫

– میرزایی، بهمن، مقایسه نیمرخ مهارت های روانی کشتی گیران تیم های ملی جوانان و بزرگسالان در دو رشته ی آزاد و فرنگی، نشریه حرکت، ۱۳۸۴٫

ـ پارسا، محمد، روان شناسی انگیزش و هیجان، چاپ اول، تهران، انتشارات سخن، ۱۳۷۶٫

ـ تجاری، فرشاد، توصیف نیمرخ مهارت های روانی دوچرخه سواران نخبه ایران، فصلنامه علوم ورزش دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، ۱۳۸۸٫

ـ آق باشلی، بهرام، تعیین رابطه میان مهارت های روانی قهرمانان پسر جودو با سطح عملکرد، هفتمین همایش ملی تربیت بدنی، تهران، ۱۳۸۵٫

مقدمه

توسعه معلومات و کشف مجهولات هر علم، مستلزم انجام مطالعه و پژوهش علمی می باشد. باید اذعان داشت که اصول و قوانین علمی ، بطور عمده از طریق پژوهش و تحقیق حاصل شده است . اگر کمی عمیق بیندیشیم، درمی یابیم که کلید رشد و ترقی چشمگیر جوامع پیشرفته در جهات مختلف علمی، تحقیقات و بررسی های مستند و دقیق آنها بوده است. در همین راستا، تربیت بدنی نیز به عنوان یک علم، برای حفظ پویایی و یافتن نقاط مجهول نیازمند پژوهش در ابعاد مختلف می باشد و اجرای طرح های پژوهشی در زمینه های مختلف تربیت بدنی می تواند نقش موثری در ارتقاء این علم داشته باشد.

بدون تردید، شناخت دانش و تجربیات گذشته، از ضروریات یک تحقیق علمی به شمار می رود. آگاهی از این تجربیات معلوم می دارد که این موضوع، از چه زمانی و به چه ترتیبی در جامعه به صورت مساله در آمده و متعاقب آن چه تحولی را در پی داشته است. کسب اطلاع از آنچه در گذشته روی داده است، توام با دانش موجود، ضمن افزایش آگاهی محقق از موضوع مورد تحقیق، استواری و استحکام یافته های جدید را برای افزایش بهره وری علمی تضمین می نماید. همچنین اصلاح نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت، نیازمند اطلاع دقیق از نتایج تحقیقات گذشته دارد تا بتوان با بررسی همه جانبه آنها، پیشنهادهایی اصولی و دقیق جهت بهبود و پیشرفت امور ارایه نمود.

امروزه پدیده تربیت بدنی و ورزش با استفاده از مفاهیم علمی و نظریات مختلف دانشمندان در خصوص نحوه آمادگی ورزشکاران جهت حضور در مسابقات، تحولی عظیم به وجود آورده است و همواره سعی می کند تا با بهره گیری از روش های علمی صحیح، مقادیر و نسبت های دقیقی از عوامل قابل اندازه گیری در ورزشکاران بدست آورد تا میزان آمادگی آنان را محاسبه نموده و افزایش دهد. یکی از این عوامل مهم، آمادگی روانی می باشد که تأثیر مستقیم و موثری روی آمادگی جسمانی ورزشکاران دارد (فرید، ۱۳۸۶).

اجرای بهینه مهارت های ورزشی به سه فاکتور آمادگی جسمانی، مهارتی و روانی وابسته است. با پیشرفت علم روان شناسی، بحث مهارت های روانی در اجرای مهارت های ورزشی از اهمیت بسزایی برخوردار شده است. قبلاً به اهمیت آماده سازی جسمانی تأکید می شد در حالی که امروزه، روان شناسان بیشتر بر آماده سازی روانی توجه و تأکید می کنند (هالواری[۱]، ۱۹۹۷). هم چنین، استفاده از مهارت های روانی پیشرفت قابل ملاحظه ای در عملکرد ورزشکاران حرفه ای المپیک و سطوح دانشگاهی به وجود آورده است  (مارتینز[۲]، ۱۹۸۷). به عقیده هکر[۳] (۲۰۰۰)، اغلب کمبودهای روانی است که ورزشکاران نخبه را از اجرای بهینه در تمرین و مسابقات باز می دارد نه اشتباهات و کمبودهای فیزیکی. برای نخبه شدن ورزشکار چهار عامل اساسی مورد نیاز است: استعداد جسمانی، تلاش سخت، همانند سازی و آمادگی روانی. توانایی های جسمانی و بدنی برای یک ورزشکار نخبه بسیار ضروری و اساسی است ولی کافی نخواهد بود. این توانایی ها بایستی به وسیله تمرینات مناسب و آمادگی ذهنی شکوفا شوند (فرید، ۱۳۸۶). مهارت روانی به ویژگی های ذاتی یا آموخته ورزشکار اطلاق می شود که موفقیت او را ممکن یا محتمل می سازد. روش ها و راهبردهای روانی نیز تمریناتی است که به کسب این مهارت ها منتهی می شود (واعظ موسوی، ۱۳۸۷). مهارت های روانی همچون مهارت های جسمانی آموختنی اند و با توجه به نزدیک و حساس شدن رقابت ها در رشته های ورزشی مختلف، برای پیروز شدن نیاز به آمادگی روانی است، زیرا از این طریق است که ورزشکاران می توانند روحیه خود را  برای رقابت های بزرگ حفظ نموده و از این طریق می توانند قابلیت های خود را در صحنه مسابقات ورزشی به اجرا بگذارد.

بنابراین در این بخش ابتدا ادبیات و مبانی نظری مهارتهای روانی بیان شده است و در بخش پیشینه تحقیق، چکیده ای از نتایج تحقیقات مشابه به انجام شده در داخل و خارج از کشور ارائه گردیده است.

۲-۲-۱- مهارت های روانی

با پیشرفت علم روانشناسی بحث مهارتهای روانی در اجرای مهارت های ورزشی از اهمیت به سزایی برخوردار شده است و در حالی که قبلاً به اهمیت آماده سازی جسمانی تأکید می شد، امروزه روانشناسان ورزشی ، مربیان و ورزشکاران هرچه بیشتر برای آماده سازی روانی توجه و تأکید می نمایند (هوگز[۴]، ۱۹۹۰). هر مولفه روانی می تواند جنبه های فنی و جسمانی فعالیتهای حرکتی را تحت الشعاع قرار دهند. در هر کدام از رشته های ورزشی، موفقیت یا عدم موفقیت یک ورزشکار، از ترکیبی از ظرفیتهای جسمانی (مثل قدرت، سرعت، تعادل و هماهنگی) و ظرفیتهای روانی (مثل تمرکز، اعتماد به نفس و مدیریت اضطراب) منتج می گردد. بسیاری از مربیان اذعان دارند که حداقل ۵۰ درصد فعایتهای ورزشی، به عوامل و ظرفیتهای روانی بستگی دارد و در بعضی از رشته های ورزشی مثل گلف، تنیس و اسکیت این رقم به ۸۰ تا ۹۰ درصد می رسد. جیمی کورنز ـ که در ضریب هوشی نام آور است ـ گفته است که تنیس حرفه ای به ۹۵ درصد ظرفیت روانی احتیاج دارد. هم اکنون بسیاری از ورزشکاران ده تا بیست ساعت از اوقات خود را صرف تمرینات جسمانی می کنند و اوقات بسیار کمی را به تمرینات روانی اختصاص می دهند. این امر نمی تواند تناسب خوبی را برای موفقیت ورزشکاران ایجاد کند (دباغیان، ۱۳۷۹).

بطور کلی مهارتهای روانی باعث بروز احساس پیشرفت در ورزشکار می شود و به ورزشکار اجازه می دهد تا درهنگام مسابقه، اعتماد به نفس پیدا کند. همچنین اطلاعاتی را برای او فراهم می آورد که باعث آماده شدن بدن برای اجرای بهینه فرد می شود (کاکس، ۱۹۹۶).

کوکس معتقد است ورزشکارانی که دارای مهارتهای روانی و جسمانی هستند تا حد امکان در مسابقات ورزشی خود موفق می باشند و وظایفشان را در ورزش های تیمی و انفرادی به خوبی انجام می دهند (دانگ[۵]، ۱۹۹۴) . همچنین روان شناسان ورزشی از جمله مای[۶] و همکاران در سال ۱۹۸۵، مورگان و پولک[۷] در سال ۱۹۷۷، الیگو در سال ۱۹۶۸، و مربیان و ورزشکاران در سالهای اخیر به این نتیجه رسیده اند که برای رسیدن به اهدافشان به مهارتهای روانی بیشتر از مهارت های جسمانی نیاز دارند (ماهونی[۸]، ۱۹۸۹). مهارتهای روانی یا مهارتهای ذهنی، مجموعه ای از حالت ها (مانند انگیزش)، توانایی ها (مانند تصویر سازی ذهنی) و برنامه ریزی ها (مانند تعیین هدف) می باشند که علاوه بر افزودن بهزیستی روانی به عملکرد بهتر ورزشکار کمک می کنند. همانطور که قبلاً هم گفته شد مهارتهای روانی آموخته شده و با تمرین بهتر می شوند (واعظ، ۱۳۷۹) . چند تحقیق به مقایسه اثرات استفاده از این مهارتها و متعاقب آن کسب موفقیت یا عدم موفقیت ورزشکاران پرداخته است. تحقیقات گولد و وینبرگ[۹] در سال ۱۹۹۵ نشان داد ورزشکارانی که از مهارتهای روانی استفاده می کنند بهتر می توانند تمرکز کنند، از اعتماد به نفس بالایی برخوردارند، کارایی ذهنی آنها بالا می رودو کمتر دچار هیجان می شوند و به طبع در عملکردشان موفق ترند، همچنین این ورزشکاران دارای قوه تفکر مثبت و قوه تصمیم گیری بهتری نسبت به سایر ورزشکاران می باشند (گولد[۱۰]، ۱۹۸۱). اگر مهارتهای روانی تا این حد می توانند در موفقیت ورزشکار سهیم باشند، این سوال مطرح می شد که چرا ورزشکاران اوقات کمی را برای تقویت مهارت های روانی و به تبع آن رشد فعالیت های جسمانی صرف می کنند؟ در پاسخ به این سوال سه دلیل عمده که چرا مهارتهای روانی مورد غفلت مربیان و ورزشکاران قرار گرفته است، مورد بررسی قرار می گیرد.

دلیل اول : عدم اطلاع

بسیاری از ورزشکاران و مربیان واقعاً نمی توانند که مهارتهای روانی را به چه نحو آموزش دهند و یا آنها را تمرین کنند. مثلاً بسیاری از مربیان ، تمرکز حواس را با فریاد زدن (حواست و جمع کن) آموزش می دهند. نکته اساسی در این است که ورزشکار به چگونگی تمرکز حواس آشنایی دارد ولی آن را به کار نمی گیرد. یکی دیگر از تمرینات عمومی مربیان به ورزشکاران این است که به آنها می گویند (ریلکس و راحت باش) این مربیان غافل هستند که بدون تمرین مهارتهای آرمیدگی، ورزشکاران را در این وضعیت ریلکس قرار دادن کار ساده ای نیست.

دلیل دوم: شناخت صحیح از مهارتهای روانی

به نظر می رسد کودک همراه با مهارتهای روانی پا به عرصه جهان می گذارند و این تفکر که قهرمانان، قهرمان به دنیا می آیند درست نباشد. علی رغم فرضیه های محققان و بسیاری از ورزشکاران که قهرمانان بصورت مادر زادی از موهبت صلابت روانی برخوردار بوده و حس رقابت، بخشی از شخصیت آنها است، این فرضیه مورد قبول همگان واقع نشده است. البته همه انسانها با مجموعه ای متفاوت از خصوصیات جسمانی و روانی به دنیا می آیند، امامهارت با توجه به تجربیات ما در طول زندگی، پدیده ای یاد گرفتنی و قابل رشد و بهبود است.

[۱] . Halvary

[۲] . Martinz

[۳] . Hacker

[۵] . Dong

[۶] .

[۷] .

[۸] . Gould

[۹] .

[۱۰] .

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق باورهای شناخت شناسی ، الگوهای ارتباطی خانواده و انگیزش پیشرفت
  • تحقیق انگیزش و سبک رهبری و مفاهیم و نظریه های آن
  • تحقیق انگیزش و مفاهیم و تئوریهای انگیزشی ومعرفی تئوری دو عاملی هرزبرگ
  • تحقیق تعارضات زناشویی، اعتماد به نفس، پرخاشگری و سلامت روان و نظریه ها و دیدگاه ها ی آن
  • تحقیق مدرسه هوشمند و طرح هوشمند سازی مدارس و تقابل انگیزش پیشرفت و مدارس هوشمند
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.