تحقیق ویژگی ها و انواع طرحواره های ناسازگار اولیه و حوزه های مربوطه و ابعاد و رویکردهای مربوط به سازگاری اجتماعی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ویژگی ها و انواع طرحواره های ناسازگار اولیه و حوزه های مربوطه و ابعاد و رویکردهای مربوط به سازگاری اجتماعی دارای ۷۸  صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

طرحواره    ۸
تعریف طرحواره    ۸
ویژگی های طرحواره های ناسازگار اولیه    ۹
ریشه های تحولی طرحواره ها    ۱۰
الف –نیازهای هیجانی اساسی    ۱۰
ب- تجربه های اولیه زندگی    ۱۱
ج-خلق وخوی هیجانی    ۱۲
انواع طرحواره ها ی ناسازگار اولیه وحوزه های مربوطه    ۱۳
حوزه اول :بریدگی وطرد    ۱۳
حوزه دوم :خودگردانی وعملکرد مختل    ۱۵
حوزه سوم :محدودیت های مختل    ۱۶
حوزه چهارم :دیگر جهت مندی    ۱۷
حوزه پنجم :گوش به زنگی بیش ازحد و بازداری    ۱۸
عملکردهای طرحواره    ۲۰
الف- تداوم طرحواره    ۲۰
ب- بهبود طرحواره    ۲۱
طرحواره های شرطی درمقابل طرحواره های غیرشرطی    ۲۳
بیولوژی طرحواره های ناسازگار اولیه    ۲۴
سیستم های مغزی درگیر درشرطی شدن ترس وحوادث آسیب زا    ۲۴
سازگاری اجتماعی    ۲۵
تعریف سازگاری اجتماعی    ۲۵
ملاکهای سازگاری    ۳۰
ویژگی های افراد دارای سازگاری اجتماعی    ۳۱
رویکردهای مربوط به سازگاری اجتماعی    ۳۲
رویکرد روانکاوی :    ۳۲
رویکردیادگیری اجتماعی    ۳۶
رویکرد بوم شناختی    ۳۶
رویکرد شناختی    ۳۷
رویکرد انسان گرایی    ۳۸
رویکرد روانشناسی فردی    ۴۰
رویکرد تحولی    ۴۱
رویکرد رفتاری    ۴۲
تاریخچه سازگاری اجتماعی    ۴۲
ابعاد سازگاری اجتماعی    ۴۳
الف- سازگاری درخانواده    ۴۳
ب-سازگاری درمدرسه    ۴۴
ج- سازگاری باهمسالان    ۴۴
عوامل مؤثر بر سازگاری اجتماعی    ۴۵
خانواده وسازگاری اجتماعی    ۴۵
مدرسه وسازگاری اجتماعی    ۴۶
هوش و سازگاری اجتماعی    ۴۶
عزت نفس وسازگاری اجتماعی    ۴۸
ناسازگاری    ۴۹
ناسازگاری منشی    ۴۹
ناسازگاری نسبی    ۴۹
ناسازگار طبیعی    ۵۰
ناسازگاری اجتماعی    ۵۰
اختلال سازگاری    ۵۰
اختلال سازگاری ناشی از بیکاری    ۵۰
اختلال سازگاری ناشی از داغدیدگی    ۵۱
اختلال سازگاری ناشی از طلاق یا جدایی    ۵۱
عوامل مستعدکننده بر اختلال سازگاری    ۵۲
ماهیت عوامل    ۵۲
تجربه بحران    ۵۲
تغییرات زندگی    ۵۳
برداشت فرد    ۵۳
تحمل فرد    ۵۴
فقدان منابع بیرونی وحمایت های اجتماعی    ۵۴
تحقیقات انجام شده درایران    ۵۵
تحقیقات انجام شده درخارج از ایران    ۶۱
فهرست منابع    ۶۶

منابع

خدایاری فرد ،م.(۱۳۸۹).بررسی عوامل موثر برسازگاری اجتماعی در دانشجویان شاهد وغیر شاهد .مجله علوم اجتماعی وانسانی دانشگاه شیراز .۳(۲۶):۲۵-۴۲٫

یانگ ،ج؛ژانت ،گ؛ویشار ،م.(۲۰۱۱).طرحواره درمانی (راهنمای کاربردی برای متخصصان بالینی ).ترجمه حمید پور ،ح ،اندوز ،ز.(۱۳۹۰).تهران :انتشارات ارجمند .

ستوده .ه.(۱۳۷۸).روانشناسی اجتماعی.تهران :آوای نور.

نوری .ر ؛محمد خانی.پ.(۱۳۷۷).برنامه آموزش مهارت های زندگی .تهران :معاونت پیشگیری سازمان بهزیستی .

والی پور .ا(۱۳۷۲).روانشناسی سازگاری .تهران :انتشارات وحید.

آهی .ق،محمدی فر .م،بشارت،م(۱۳۸۶).پایایی واعتبار فرم کوتاه پرسشنامه طرحواره یانگ .مجله روانشناسی وعلوم تربیتی .۳۷(۳):۵-۲۰

باچر.ج،مینکا.س،هولی.ج.(۲۰۱۰).آسیب شناسی روانی .ترجمه سیدمحمدی .ی (۱۳۹۰).تهران :نشر ارسباران وعلوم تربیتی

پروین .ل .ای (۱۹۸۹).روانشناسی شخصیت .ترجمه جوادی .م ؛کدیور .پ.(۱۳۷۴)تهران :انتشارات رسا

پروچاسکا .ج؛نورکراس جان .سی .(۱۹۹۹).نظریه های روان درمانی .ترجمه محمدی .ی (۱۳۸۱).تهران :انتشارات رشد .

وایتزمن ،ا.(۱۹۹۴).رشد شخصیت وبهداشت روانی .ترجمه نظری ،م .(۱۳۷۳).تهران :انتشارات انجمن اولیا ومربیان .

وظیفه شناس ،ح.(۱۳۸۰).مقایسه عزت نفس ،سازگاری اجتماعی وهوش دانش آموزان دارای پدر با دانش آموزان فاقد دختر وپسر .پایان نامه کارشناسی ارشد .دانشگاه علامه طباطبایی .

شیروانی یوسف نژاد ،م.(۱۳۹۰).رابطه رضایت از زندگی وطرحواره های ناسازگار اولیه دردانشجویان .مجله دانش وپژوهش درروانشناسی کاربردی .۲(۱۲):۴۵-۶۷٫

ذوالفقاری مطلق ،م .(۱۳۷۷).بررسی اثر بخشی درمان منطقی هیجانی برافسردگی وروابط بین فردی نامتعادل ناشی از تعارض زناشویی .پایان نامه کارشناسی  ارشد .انیسیتو روانپزشکی تهران .

ذوالفقاری ،م؛فاتحی زاده ،م؛عابدی ،م .(۱۳۸۷).تعیین رابطه بین طرحواره های ناسازگار اولیه با ابعاد صمیمیت زناشویی زوجین شهر اصفهان .فصلنامه خانواده پژوهی .۳(۴):۲۴۷-۱۶۱٫

راجرز .د.(۱۹۹۶).روانشناسی کودک .ترجمه سرمد .ع تهران :انتشارات مدرسه عالی پارس.

رحمتی .ب.(۱۳۸۷).بررسی اثر آموزشی مهارت های زندگی برمیزان سازگاری اجتماعی کودکان پایه چهارم ابتدایی شهر تهران .پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی.

پورافکاری .ن .(۱۳۸۰).فرهنگ جامع روانشناسی وروانپزشکی .تهران :انتشارات وزارت فرهنگ وارشاد .

پورشهریار ،ح.(۱۳۸۷).پیش بینی سطح سازگاری نوجوانان براساس عوامل شخصیتی با استفاده از مدل شبکه های عصبی مصنوعی ومقایسه ی آن با مدل رگرسیون لوجستیک .پایان نامه دکترای تخصصی .دانشگاه تربیت مدرس .

طرحواره

کلمه طرحواره به طورکلی ،به عنوان ساختار ،قالب یا چارچوب تعریف می شود(یانگ ،۱۹۹۰).طرحواره یک ساختار شناختی به منظور غربال کردن ،کدگذاری وارزیابی محرکی است که ارگانیزم درمعرض آن قرار گرفته است (بک وراش [۱]،۱۹۶۸).

دربافتار روانشناسی وروان درمانی ،طرحواره به عنوان هر اصل سازمان بخش کلی درنظر گرفته می شود که برای درک تجربه های زندگی فرد ضروری است(داتیلیو[۲]،۲۰۰۵).

تعریف طرحواره

سگال [۳](۱۹۹۵)طرحواره رابه عنوان عناصر نظام مندی از واکنش هاوتجربه های گذشته  می داندکه پیکره نسبتاًمنسجم وپایداری از دانش راشکل می دهد و می تواند ادراک ها وارزیابی های بعدی راهدایت کند؛ با این تعریف کلی طرحواره می تواند مثبت یا منفی ،سازگار یاناسازگار باشدوعمدتاًدرنتیجه تجارب ناگواردوران کودکی شکل می گیرد که هسته ی اصلی اختلالات شخصیت ،مشکلات منش شناختی وبسیاری ازاختلالات محورI قرار می گیرد (ریزو[۴]وهمکاران ،۲۰۰۷).

بک (۱۹۷۹) طرحواره ها را ،فرضیاتی می داند که درنتیجه تجارب پیشین فرد شکل گرفته اند ،برخی از این فرضیات غیر قابل انعطاف ،افراطی ومقاوم دربرابر تغییر ،یعنی ناکارآمد هستند (بک و راش ،۱۹۷۹)همچنین طرحواره های بدکنشی ،افکاری هستند که غیر قابل انعطاف ،خشک وسخت تر از طرحواره های طبیعی هستند (بک و راش ،۱۹۶۸). بک و راش (۱۹۶۸)طرحواره های ناسازگاراولیه مانند فقدان ،شکست ودوست نداشتن را معرفی کردند که درطی دوران اولیه کودکی شکل می گیرند وبامفاهیمی همچون یکپارچگی بیولوژیک ،مثل توانایی زنده ماندن ،صلاحیت واعتبار مراقبین ،ترک شدن وهدایت خطر فیزیکی به سمت خود ،درارتباط هستند (بک و امری[۵]،۱۹۸۵).

ویژگی های طرحواره های ناسازگار اولیه

یانگ (۱۹۹۰)بیان می دارد که طرحواره های ناسازگاراولیه دارای ویژگی های به شرح زیر هستند:

۱-الگوها یادرون مایه ی های عمیق وفراگیری هستند،

۲-ازخاطرات ،هیجان ها ،شناختواره ها واحساسات بدنی تشکیل شده اند،

۳-دردوران کودکی یا نوجوانی شکل گرفته اند،

۴-درسیر زندگی خود تداوم دارند،

۵-درباره ی خود ورابطه بادیگران هستند ،

۶-به شدت ناکارآمدند،

۷-اغلب توسط برخی تغییرات درمحیط ازجمله فقدان یاازدست دادن شغل فعال می شوند

۸- هنگامی که فعال می شوند باسطوح بالای هیجان همراه هستند

۹- معمولا ناشی از تعامل  سرشت کودک باتجارب مختلف دوره تحولی در ارتباط با اعضای خانواده یامراقبین درخانواده شکل می گیرند ( یانگ ،گلوسکو وویشار ،۲۰۰۳).

ریشه های تحولی طرحواره ها

الف نیازهای هیجانی اساسی

یانگ وگلوسکو وویشار (۲۰۰۳)،براین باورند که طرحوارها به دلیل ارضا نشدن نیازهای هیجانی اساسی دوران کودکی به وجود می آیند  که این نیازها ی هیجانی اساسی دوران کودکی شامل مواردزیر می باشد:

۱-دلبستگی ایمن به دیگران (مانندنیاز به امنیت ،ثبات ،محبت (پذیرش )

۲-خودگردانی ،کفایت وهویت

۳-آزادی دربیان نیازها وهیجان سالم

۴-خود انگیختگی وتفریح

۵- محدودیتهای واقع بینانه وخویشتن داری  ( یانگ ،۱۹۹۰).

لازم به ذکر است که  این نیازها جهان شمول هستند وهمه انسان ها ،این نیازها رادارند .اگرچه شدت این نیازها دربعضی افراد بیشتر است ،فردی که از سلامت روان برخوردار است ،می تواند این نیازها ی هیجانی اساسی رابه طور سازگارانه ای ارضا ءکند(یانگ گلوسکو وویشار ،۲۰۰۳).

علاوه بر تاکید برارضاء نشدن نیازهای هیجانی اساسی ونقش آنها درشکل گیری طرحواره های ناسازگار اولیه به دومقوله ی تجارب اولیه زندگی کودک وتعامل بین خلق وخوی فطری کودک ومحیط اولیه ،درعدم ارضاءاین نیازها اشاره می شود (یانگ ،۱۹۹۰).

ب- تجربه های اولیه زندگی

ریشه تحولی طرحواره های ناسازگار اولیه درتجربه های ناگوار دوران کودکی نهفته است (اسکین[۶] ،۲۰۰۷).

طرحواره هایی که زودتر به وجود می آیند ومعمولاٌقوی ترین هستند،از خانواده های هسته ای نشأت می گیرند.همزمان با تحول کودک ،سایر عوامل تاثیر  گذار مانند همسالان ،مدرسه ،انجمن های گروهی وفرهنگ ، درشکل گیری طرحواره ها نقش بازی می کنند (یانگ ،گلوسکو ویشار ،۲۰۰۳). یانگ (۲۰۰۳)بیان می کند ،چهاردسته ازتجارب اولیه زندگی ،رونداکتساب طرحواره ها را تسریع می کنند که این چهار دسته عبارتنداز :

۱-ناکامی ناگوار نیازها :این حالت وقتی اتفاق می افتد که کودک تجارب خوشایندی راتجربه نکند ،درمحیط زندگی چنین کودکی ،ثبات ،درک شدن یاعشق وجودندارد .

۲-تجارب اولیه زندگی که طرحواره هارابه وجود می آورند ،دربرگیرنده آسیب دیدن وقربانی شدن هستند،درچنین وضعیتی کودک آسیب می بیند یاقربانی می شود.

۳-سومین نوع تجارب ، این است که کودک ،زیادی چیزهای خوب راتجربه می کند ،والدین جهت رفاه وآسایش کودک ،همه کار می کنند،درحالی که تامین رفاه وراحتی درحد متعادل برای رشد سالم کودک لازم است.

۴- نوع چهارم تجارب زندگی، درونی سازی انتخابی یا همانندسازی با افراد مهم زندگی است .کودک به طور انتخابی با افکار ،احساسات ،تجارب ورفتارهای والدین خود همانندسازی کرده وآنهارا درونی سازی می کند (یانگ وگلوسکو وویشار ،۲۰۰۳).

ج-خلق وخوی هیجانی

پژوهش های زیادی نشان می دهندکه عوامل زیستی درشکل گیری وتحول شخصیت از اهمیت فوق العاده ای برخوردارند (تورستن وجولیا[۷] ،۲۰۰۸).پژوهش های زیادی درباره ی صفات خلق وخویی نوزادان انجام دادند وبه این نتیجه رسیدند که بیشتر این صفات حتی باگذشت زمان، ثابت می مانند (کاگان [۸] ،۱۹۸۸).

درقسمت پایین به برخی از ابعاد خلق وخوی هیجانی اشاره می شود که اکثر آنها مادرزادی هستند وغیر قابل تغییر ،مگر از طریق روان درمانی

                                 خونسرد                                                       مضطرب

پایدار                                                            بی ثبات

حواس پرت                                                         وسواسی

خوشبین                                                         افسرده خو

خلق وخوی هیجانی کودک درتعامل با وقایع دردناک دوران کودکی منجر به شکل گیری طرحواره ها می شود (یانگ ،۲۰۰۳). خلق وخوهای متفاوت ،کودکان را درمعرض شرایط گوناگونی قرار می دهد ،همچنین  ،خلق وخوی هیجانی افراطی می تواند برمحیط پیرامون چیره شود وبدون هیچ گونه توجیه آشکاری درتاریخچه زندگی فرد ،منجر به آسیب روانی گردد(یانگ ،۲۰۰۳).

۱-Beck&Rush

۲-Datilio

۳-Segal

۴-Riso

۱-Beck&Emery

۱-Skeen

۱-Thorsten&Julia

۲-Kagan

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق طرحواره ، سیمای بالینی طرحواره های فعال مربوط به افسردگی و اضطراب و علل اختلال و دیدگاه ها و نظریه های مربوط به افسردگی و اضطراب
  • تحقیق بیماری مالتیپل اسکلروزیس( ام اس ) و انواع آن، ریشه های تحولی طرحواره ها و راهبردهای تنظیم هیجان
  • تحقیق نظریه های بهزیستی روان شناختی و سازگاری اجتماعی و روان شناسی بالینی شادکامی
  • پیشینه تحقیق سازگاری اجتماعی و دیدگاه های آن، مفهوم خود کنترلی، نقش خانواده بر توانایی سازگاری کودک و نوجوان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.