408 views
پیشینه تحقیق یادگیری و حافظه و انواع آن و اثرات گلوکوکورتیکوئیدها بر به خاطرآوری و بازتثبیت حافظه دارای ۲۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۱-۱-مقدمه: ۴
۲-۱- یادگیری و حافظه: ۴
۳-۱- انواع یادگیری: ۴
۱- یادگیری غیر ارتباطی: ۴
۲- یادگیری ارتباطی: ۵
۳- یادگیری پیچیده: ۵
۴- نقش بستن تا یادگیری تکوینی: ۵
۴-۱- انواع حافظه: ۶
۱-حافظه اخباری: ۶
۱-۴-۱- حافظه کوتاه مدت و حافظه بلند مدت ۶
۱-۴-۱-۱- رابطه بین دو نوع حافظه کوتاه مدت و حافظه بلند مدت ۷
۱-۴-۱-۲- تفاوتهای حافظه کوتاه مدت و بلند مدت ۸
۲- حافظه غیر اخباری: ۸
۱-۵- مراحل حافظه: ۹
۱-۶- ساختارهای مغزی دخیل در تشکیل حافظه اخباری و غیر اخباری ۱۰
۱-۷- مکانیسمهای سلولی و مولکولی یادگیری و حافظه ۱۱
۱-۷-۱- تغییرات مورفولوژیک: ۱۱
۱-۷-۲- تغییرات الکتروفیزیولوژیک: ۱۱
۱-۸- گلوکوکورتیکوئیدها ۱۲
۱-۸-۱- گیرندههای گلوکوکورتیکوئیدها ۱۲
۱-۹- گلوکوکورتیکوئیدها و حافظه ۱۳
۱-۱۰- اثرات گلوکوکورتیکوئیدها بر به خاطرآوری ۱۳
۱-۱۱- مکانیزمهای باز تثبیت حافظه: ۱۵
۱۲-۱- اثرات گلوکوکورتیکوئیدها بر بازتثبیت حافظه ۱۵
۱۳-۱- مطالعات مشابه ۱۶
منابع ۱۹
۱- Rashidy-Pour A, Sadeghi H, Taherain AA, Vafaei AA, Fathollahi Y. (2004) The effects of acute restraint stress and dexamethasone on retrieval of long-term memory in rats: an interaction with opiate system. Behav Brain Res; 154(1): 193-198.
۲- Richter-Levin G.(2004) The Amygdala, the Hippocampus, and Emotional Modulation of Memory. Neuroscientist; 10 (1): 31-39.
۳- Sandi C, Pinelo-Nava MT. (2007) Stress and Memory: Behavioral Effects and Neurobiological Mechanisms. Neural Plast.;2007: 78970
۴- Sandi C, Loscertales M, Guanza C. (1997) Experience-dependant facilitating effects of corticosteron one spatial memory formation in the water maze. European J Neurosci; 9: 637-642.
۵- Sandi C , Riedel G , Platt B, editors. (2003) Memories are made of these: from Messengers to Molecules, Eurekan.com and Kluwer Academic / Plenum Publishers; p.1-16.
۶-Mark Fbear, Barry Wconors, Michael Aparadios.(2001) Neuroscience , second edition.
۷- Maroun M, Akirav I.(2008) Arousal and stress effects on consolidation and econsolidation of recognition memory. Neuropsychopharmacology; 33(2): ۳۹۴-۴۰۵٫
۸- Sweatt JD. (1999) Toward a molecular explanation for long term potentiation. Learning & memory; 6: 399-416.
۹-Thompson RF , Madigan SA. Memory.(2005) The kry to consciousness. Washington DC. Joseph henry press.
۱۰- Tronel S, Alberini CM. )2007 (Persistent Disruption of a Traumatic Memory by Post-Retrieval
Inactivation of Glucocorticoid Receptors in the Amygdala, Biol Psychiatry; 62(1):-11.
۱۲- Tronson NC, Wiseman SL, Olausson P, Taylor JR. (2006) Bidirectional behavioral plasticity of memory reconsolidation depens on amygdala protein kinase A. Nat. Neuroscience; 9: 167-169.
یکی از توانایی های موجودات زنده، اکتساب، حفظ، نگهداری و به خاطرآوری اطلاعات است. این ظرفیت و توانایی حیاتی عمدتا از طریق سیستم عصبی هورمونی صورت می پذیرد. بدون شک بدون وجود توانایی و سیستم یادگیری و حافظه امکان حیات باکیفیت برای موجودات زنده فراهم نمیشد.
به طور مختصر میتوان گفت که یادگیری فرآیندی است که در آن، اطلاعات و دانش جدید به دست میآید و حافظه فرآیندی است که اطلاعات فرا گرفته شده، حفظ و ذخیره میشود تا در مواقع نیاز یادآوری شوند (۲۳،۲۴).
هنگامی که یک حیوان چندین بار در برابر یک محرک قرار میگیرد این امکان را مییابد تا با ویژگیهای محرک آشنا شود و خواص آن را بشناسد که در اصطلاح به آن یادگیری غیر ارتباطی گفته میشود یادگیری غیر ارتباطی میتواند به دو شکل متداول باشد که شامل عادت کردن (غیر حساس شدن) و حساس شدن (شرطی شدن کاذب) میباشد.
الف) عادت کردن: زمانی که حیوان در برابر یک نوع محرک که آسیب رسان نیست به طور مکرر قرار میگیرد نسبت به آن محرک بی تفاوت میشود و پاسخش نسبت به آن کاهش مییابد
ب) حساس شدن: درست نقطه مقابل عادت کردن است؛ به این صورت، زمانی که حیوان در برابر یک نوع محرک که هم آسیبرسان و هم تکراری میباشد قرار میگیرد، نسبت به آن محرک پاسخ جدیدی از خود نشان میدهد که این پاسخ نسبت به پاسخهای قبلی نیز شدیدتر میباشد (۵۹،۵۷).
در این نوع یادگیری حیوان یاد میگیرد که چگونه بین حوادث مختلف ارتباط برقرار کند که میتوان آن را به دو دسته ی شرطی شدن کلاسیک و شرطی شدن عامل تقسیم کرد.
الف) شرطی شدن کلاسیک:
ایوان پاولف اولین دانشمندی بود که در علوم رفتار چنین یادگیری را مطرح کرد. ایشان اینگونه بیان میدارد، هنگامی که حیوان میآموزد بین دو محرک که یکی شرطی و دیگری غیر شرطی است ارتباط برقرار کند، شرطی شدن کلاسیک به وجود میآید. برای محرک شرطی نیاز است که به حیوان آموزش داده شود اما محرک غیر شرطی، طبیعی بوده و خود موجب میشود تا حیوان به طور معمول به آن پاسخ دهد البته شرط پاسخ، فاصله زمانی مشخص بین دو محرک است.
ب) شرطی شدن عامل:
در این یادگیری حیوان میآموزد که چگونه بین یک رفتار با یک محرک با معنی ارتباط برقرار سازد. ادوارد تورنیکه اولین کسی بود که این یادگیری را کشف کرد و بعد از آن اسکینر برای توسعه این یادگیری تلاش کرد. در این فرایند رفتارهایی دخیل هستند که خود به خود اتفاق میافتند. زمانی که تشویق صورت میگیرد پاسخ به محرک افزایش مییابد و برعکس زمانی که حیوان تنبیه میشود پاسخ به محرک کاهش مییابد، در این یادگیری فاصله زمانی اهمیت دارد و برای داشتن یادگیری موفقیت آمیز باید محرک زمان کوتاهی بعد از پاسخ صورت بگیرد (۵۹،۴).
در این نوع یادگیری ما محرکها و پاسخهای بسیار زیاد و پیچیده را مییابیم که برای ارتباط دادن آنها با یکدیگر با مشکل رو به رو خواهیم شد.
در این نوع یادگیری حیوان از محیط، گونههایی از رفتارهای کلیشهای را فرا میگیرد مثل جوجههای تازه متولد شده که به دنبال مادر خود راه میافتند (۵۰).
حافظه را میتوان به دو گروه براساس اینکه چگونه اطلاعات ذخیره و چگونه به یاد آورده میشوند تقسیم کرد که در این تقسیم بندی میتوان به دو حافظه اخباری و حافظه غیر اخباری اشاره کرد (۲۳).
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر