تحقیق یادگیری و حافظه و انواع آن و اثرات گلوکوکورتیکوئیدها بر به خاطرآوری و بازتثبیت حافظه  

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق یادگیری و حافظه  و انواع آن و اثرات گلوکوکورتیکوئیدها بر به خاطرآوری  و بازتثبیت حافظه  دارای ۲۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱-مقدمه:    ۴
۲-۱- یادگیری و حافظه:    ۴
۳-۱- انواع یادگیری:    ۴
۱- یادگیری غیر ارتباطی:    ۴
۲- یادگیری ارتباطی:    ۵
۳- یادگیری پیچیده:    ۵
۴- نقش بستن تا یادگیری تکوینی:    ۵
۴-۱- انواع حافظه:    ۶
۱-حافظه اخباری:    ۶
۱-۴-۱- حافظه کوتاه مدت و حافظه بلند مدت    ۶
۱-۴-۱-۱- رابطه بین دو نوع حافظه کوتاه مدت و حافظه بلند مدت    ۷
۱-۴-۱-۲- تفاوتهای حافظه کوتاه مدت و بلند مدت    ۸
۲- حافظه غیر اخباری:    ۸
۱-۵- مراحل حافظه:    ۹
۱-۶- ساختارهای مغزی دخیل در تشکیل حافظه اخباری و غیر اخباری    ۱۰
۱-۷- مکانیسمهای سلولی و مولکولی یادگیری و حافظه    ۱۱
۱-۷-۱- تغییرات مورفولوژیک:    ۱۱
۱-۷-۲- تغییرات الکتروفیزیولوژیک:    ۱۱
۱-۸- گلوکوکورتیکوئیدها    ۱۲
۱-۸-۱- گیرندههای گلوکوکورتیکوئیدها    ۱۲
۱-۹- گلوکوکورتیکوئیدها و حافظه    ۱۳
۱-۱۰- اثرات گلوکوکورتیکوئیدها بر به خاطرآوری    ۱۳
۱-۱۱- مکانیزمهای باز تثبیت حافظه:    ۱۵
۱۲-۱- اثرات گلوکوکورتیکوئیدها بر بازتثبیت حافظه    ۱۵
۱۳-۱- مطالعات مشابه    ۱۶
منابع    ۱۹

منابع

۱- Rashidy-Pour A, Sadeghi H, Taherain AA, Vafaei AA, Fathollahi Y. (2004) The effects of acute restraint stress and dexamethasone on retrieval of long-term memory in rats: an interaction with opiate system. Behav Brain Res; 154(1): 193-198.

۲- Richter-Levin G.(2004) The Amygdala, the Hippocampus, and Emotional Modulation of Memory. Neuroscientist; 10 (1): 31-39.

۳- Sandi C, Pinelo-Nava MT. (2007) Stress and Memory: Behavioral Effects and Neurobiological Mechanisms. Neural Plast.;2007: 78970

۴- Sandi C, Loscertales  M, Guanza  C. (1997) Experience-dependant facilitating effects of corticosteron one spatial memory formation in the water maze. European J  Neurosci; 9: 637-642.

۵- Sandi  C , Riedel  G , Platt  B, editors. (2003) Memories are made of these: from Messengers to Molecules, Eurekan.com and Kluwer Academic / Plenum Publishers; p.1-16.

۶-Mark Fbear, Barry Wconors, Michael Aparadios.(2001)  Neuroscience ,  second edition.

۷- Maroun M, Akirav I.(2008) Arousal and stress effects on consolidation and econsolidation of recognition memory. Neuropsychopharmacology; 33(2):  ۳۹۴-۴۰۵٫

۸- Sweatt  JD. (1999) Toward a molecular explanation for long term potentiation. Learning & memory; 6: 399-416.

۹-Thompson  RF , Madigan SA. Memory.(2005) The kry to consciousness. Washington DC. Joseph henry press.

۱۰- Tronel S, Alberini CM. )2007 (Persistent Disruption of a Traumatic Memory by Post-Retrieval

Inactivation of Glucocorticoid Receptors in the Amygdala, Biol Psychiatry; 62(1):-11.

۱۲- Tronson NC, Wiseman SL, Olausson P, Taylor JR. (2006) Bidirectional behavioral plasticity of memory reconsolidation depens on amygdala protein kinase A. Nat. Neuroscience; 9: 167-169.

۱-۱-مقدمه:

یکی از توانایی های موجودات زنده، اکتساب، حفظ، نگهداری و به خاطرآوری اطلاعات است.  این ظرفیت و توانایی حیاتی عمدتا از طریق سیستم عصبی هورمونی صورت می پذیرد.  بدون شک بدون وجود توانایی و سیستم یادگیری و حافظه امکان حیات باکیفیت برای موجودات زنده فراهم نمی­شد.

۲-۱- یادگیری و حافظه:

به طور مختصر می­توان گفت که یادگیری فرآیندی است که در آن، اطلاعات و دانش جدید به دست می­آید و حافظه فرآیندی است که اطلاعات فرا گرفته شده، حفظ و ذخیره می­شود تا در مواقع نیاز یادآوری شوند (۲۳،۲۴).

۳-۱- انواع یادگیری:

۱- یادگیری غیر ارتباطی:

هنگامی که یک حیوان چندین بار در برابر یک محرک قرار می­گیرد این امکان را می­یابد تا با ویژگی­های محرک آشنا شود و خواص آن را بشناسد که در اصطلاح به آن یادگیری غیر ارتباطی گفته می­شود یادگیری غیر ارتباطی می­تواند به دو شکل متداول باشد که شامل عادت کردن (غیر حساس شدن) و حساس شدن (شرطی شدن کاذب) می­باشد.

الف) عادت کردن: زمانی که حیوان در برابر یک نوع محرک که آسیب رسان نیست به طور مکرر قرار می­گیرد نسبت به آن محرک بی تفاوت می­شود و پاسخش نسبت به آن کاهش می­یابد

ب) حساس شدن: درست نقطه مقابل عادت کردن است؛ به این صورت، زمانی که حیوان در برابر یک نوع محرک که هم آسیب­رسان و هم تکراری می­باشد قرار می­گیرد،  نسبت به آن محرک پاسخ جدیدی از خود نشان می­دهد که  این پاسخ نسبت به پاسخهای قبلی نیز شدیدتر می­باشد (۵۹،۵۷).

۲- یادگیری ارتباطی:

در این نوع یادگیری حیوان یاد می­گیرد که چگونه بین حوادث مختلف ارتباط برقرار کند که می­توان آن را به دو دسته­ ی شرطی شدن کلاسیک و شرطی شدن عامل تقسیم کرد.

الف) شرطی شدن کلاسیک:

ایوان پاولف اولین دانشمندی بود که در علوم رفتار چنین یادگیری را مطرح کرد. ایشان اینگونه بیان می­دارد، هنگامی که حیوان می­آموزد بین دو محرک که یکی شرطی و دیگری غیر شرطی است ارتباط برقرار کند، شرطی شدن کلاسیک به وجود می­آید. برای محرک شرطی نیاز است که به حیوان آموزش داده شود اما محرک غیر شرطی، طبیعی بوده و خود موجب می­شود تا حیوان به طور معمول به آن پاسخ دهد البته شرط پاسخ، فاصله زمانی مشخص بین دو محرک است.

ب) شرطی شدن عامل:

در این یادگیری حیوان می­آموزد که چگونه بین یک رفتار با یک محرک با معنی ارتباط برقرار سازد. ادوارد تورنیکه اولین کسی بود که این یادگیری را کشف کرد و بعد از آن اسکینر برای توسعه این یادگیری تلاش کرد. در این فرایند رفتارهایی دخیل هستند که خود به خود اتفاق می­افتند. زمانی که تشویق صورت می­گیرد پاسخ به محرک افزایش می­یابد و برعکس زمانی که حیوان تنبیه می­شود پاسخ به محرک کاهش می­یابد، در این یادگیری فاصله زمانی اهمیت دارد و برای داشتن یادگیری موفقیت آمیز باید محرک زمان کوتاهی بعد از پاسخ صورت بگیرد (۵۹،۴).

۳- یادگیری پیچیده:

در این نوع یادگیری ما محرکها و پاسخ­های بسیار زیاد و پیچیده را می­یابیم که برای ارتباط دادن آنها با یکدیگر با مشکل رو به رو خواهیم شد.

۴- نقش بستن تا یادگیری تکوینی:

در این نوع یادگیری حیوان از محیط، گونه­هایی از رفتارهای کلیشه­ای را فرا می­گیرد مثل جوجه­های تازه متولد شده که به دنبال مادر خود راه می­افتند (۵۰).

۴-۱- انواع حافظه:

حافظه را می­توان به دو گروه براساس این­که چگونه اطلاعات ذخیره و چگونه به یاد آورده می­شوند تقسیم کرد که در این تقسیم بندی میتوان به دو حافظه اخباری و حافظه غیر اخباری اشاره کرد (۲۳).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق یادگیری سازمانی و مفهوم و ابعاد و مولفه هاو مهارت های آن ، بهره وری منابع انسانی و مفهوم و عوامل مؤثر بر آن
  • تحقیق یادگیری و حافظه حیوانات و اثرات ویتامین A و ویتامین D و کلسیم برحافظه و یادگیری و نقش هیپوکامپ در پردازش حافظه
  • تحقیق نظریه های یادگیری و انواع و سطوح یادگیری سازمانی و مفهوم و راهبرد های بهره‌وری
  • تحقیق یادگیری برنامه حرکتی تعمیم یافته، سازماندهی تمرین، تغییرپذیری تمرین و تداخل زمینه ای
  • تحقیق مفهوم روش تدریس، چندرسانه‌ای، یادگیری الکترونیک، درس‌افزار و روش‌های نوین یاددهی و یادگیری و ویژگی‌های آن و چرایی آموزش ریاضی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.