تحقیق گیاهان دارویی و مواد موثره آن و خصوصیات گیاهشناسی و اکولوژی درختان اکالیپتوس

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گیاهان دارویی و مواد موثره آن و خصوصیات گیاهشناسی و اکولوژی درختان اکالیپتوس دارای ۳۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- مقدمه    ۵
۱-۱-۱- معرفی گیاهان دارویی:    ۵
۱-۱-۲- خصوصیات ویژه گیاهان دارویی    ۶
۱-۱-۳- طبقهبندی گیاهان دارویی بر اساس مواد موثرهشان و نحوه استفاده از آنها    ۷
۱-۱-۳-۱- گیاهان دارویی    ۷
۱-۱-۳-۲- گیاهان ادویهای    ۷
۱-۱-۳-۳- گیاهان معطر یا اسانسدار    ۷
۱-۲- مواد مؤثره گیاهان دارویی    ۷
۱-۲-۱- فرآیندهای متابولیسمی عام    ۸
۱-۲-۲- فرآیندهای متابولیسمی خاص    ۸
۱-۳- اسانسها    ۸
۱-۴- دلایل رویکرد به گیاهان دارویی    ۱۲
۱-۵- تاریخچه کاشت اکالیپتوس در جهان و ایران    ۱۲
۱-۶- خصوصیات گیاهشناسی درختان اکالیپتوس    ۱۳
۱-۶-۱- پوست    ۱۴
۱-۶-۱-۱- پوست خزانکننده    ۱۴
۱-۶-۱-۲- پوست پایدار    ۱۴
۱-۶-۲- برگ    ۱۴
۱-۶-۲-۱- برگهای دانهال    ۱۴
۱-۶-۲-۲- برگهای جوان    ۱۵
۱-۶-۲-۳- برگهای متوسط    ۱۵
۱-۶-۲-۴- برگهای بالغ یا رسیده    ۱۵
۱-۶-۳- آرایش رگبرگها    ۱۵
۱-۶-۴- گل آذین    ۱۶
۱-۶-۵- گل    ۱۶
۱-۶-۶- سرپوش    ۱۷
۱-۶-۷- پرچمها    ۱۷
۱-۶-۸- ریخت شناسی گل    ۱۷
۱-۶-۹- میوه    ۱۸
۱-۶-۱۰- بذر    ۱۹
۱-۷- گونه E. camaldulensis    ۱۹
۱-۸- گونه E. microtheca    ۲۰
۱-۹- اکولوژی اکالیپتوس    ۲۰
۱-۹-۱- مقاومت در برابر سرما و یخبندان    ۲۱
۱-۹-۲- مقاومت در مقابل خشکی    ۲۱
۱-۹-۳- مقاومت در مقابل شوری خاک    ۲۱
۱-۹-۴- نقش قارچ ریشهها    ۲۱
۱-۹-۵- نقش غدههای چوبی    ۲۲
۱-۹-۶- آفات و امراض    ۲۲
۱-۱۰- طبقه بندی ترکیبهای شیمیایی موجود در اسانسها    ۲۲
۱-۱۱- ترکیبهای شیمیایی اسانس اکالیپتوس    ۲۲
۱-۱۲- باکتریها    ۲۳
۱-۱۳- محیط و مواد مؤثّره    ۲۴
۱-۱۴- کاربرد عناصر غذایی در سطح برگها سبب افزایش جذب میشود    ۲۵
۱-۱۵- نقش عناصر معدنی در گیاهان    ۲۶
منابع    ۲۹

منابع

عیوضی، ع، ۱۳۹۰، گیاهان دارویی با تأکید بر اصلاح آنها، انتشارات جهاد دانشگاهی ارومیه،۱۸۴ صفحه.

قاسمی، ع، ۱۳۸۸، شناخت گیاهان دارویی و معطر و بررسی اثرات آنها، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد، ۵۳۶ صفحه.

امیدبیگی، ر، ۱۳۷۴، تولید و فرآوری گیاهان دارویی، جلد اول، انتشارات آستان قدس رضوی، ۳۴۷ صفحه.

بقالیان، ک، و نقدی­آبادی، ح، ۱۳۷۹، گیاهان اسانس­دار، انتشارات اندیشه، ۲۴۸ صفحه.

مومنی، ت، شاهرخی، ن، ۱۳۷۷، اسانس­های گیاهی و اثرات درمانی آنها، دانشگاه تهران، ۱۵۸ صفحه.

میرزا،م، سفیدکن، ف، احمدی، ل، ۱۳۵۷، اسانس­های طبیعی، استخراج، شناسایی کمی و کیفی و کاربرد آنها، موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع، شماره انتشار ۱۶۱٫

همتی، ا، ۱۳۷۵، نتایج نهایی سازگاری گونه های اکالیپتوس و آکاسیا در استان کرمانشاه، ۱۵۲،  مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع، تهران، ۶۴  صفحه.

حیدری، ف، زهتاب سلماسی، س، جوانشیر، ع، آلیاری، ه، دادپور، م.ر، ۱۳۸۷، تأثیر نحوه مصرف خوشخوی، م، شیبانی، ب، روحانی، ا، تفضلی، ع، ۱۳۷۶، اصول باغبانی، انتشارات دانشگاه شیراز، ۵۲۶ صفحه.

ثابتی، ح. ا.، ۱۳۷۳، جنگل­ها، درختان و درختچه­های ایران، دانشگاه یزد، ۸۱۰ صفحه.

Cha, J.D., Jeong, M.R., Choi, H.J. 2005. Chemical composition and anti microbial activity of theessential oil of Artemisia lavandulaefolia Biochemical Journal,71(6): 575-7.

Mazandarani, M., Yassaghi, S., Rezaei, M.B., Ghaemi, E.A., 2007. Ethnobotany and antimicrobial activity from essential oil of two endemic Hypericum species in North of Iran Asian Journal of plant Sciences. 6(2): 345-358.

Naderinasab M, Rashed T, Nazem M. Laboratory bacteriology In Mashhad: Imam Reza press: 1997; 24-29

۱-۱- مقدمه

۱-۱-۱- معرفی گیاهان دارویی:

قدمت شناخت خواصّ دارویی گیاهان، شاید بیرون از حافظه تاریخ باشد. یکی از دلایل مهم  این قدمت، حضور باورهای ریشه­دار مردم سرزمین­های مختلف در خصوص استفاده از گیاهان دارویی است. اطلاعات مربوط به اثرها و خواص دارویی گیاهان، از زمان­های بسیار دور بتدریج سینه به سینه منتقل گشته، با آداب و سنن قومی در آمیخته و سرانجام در اختیار نسل­های معاصر قرار گرفته است. طبق برخی «سنگ­نبشته­ها» و شواهد دیگر، به نظر می­رسد مصریان و چینیان در زمرۀ نخستین اقوام بشری بوده باشند که بیش از ۲۷ قرن قبل از میلاد مسیح، از گیاهان به عنوان دارو استفاده کرده و حتّی برخی از گیاهان را برای مصرف بیشتر در درمان دردها کشت داده­اند (امیدبیگی، ۱۳۷۴).

مردم یونان باستان، خواص دارویی برخی از گیاهان را به خوبی می­دانسته­اند. بقراط حکیم بنیانگذار طبّ یونان قدیم و شاگرد وی ارسطو و دیگران، برای استفاده از گیاهان در درمان بیماریها ارزش زیادی قایل بوده­اند. آنها علاوه بر استفاده از گیاهان یونان، از گیاهان کشورهای دیگر هم استفاده می­برده­ا­ند. پس از آنها، یکی از شاگردان ارسطو به نام «تئوفراست» مکتب «درمان با گیاه»[۱]را بنیاد نهاد. پس از آن، «دیوسکورید» در قرن اوّل میلادی، مجموعه­ای از ۶۰۰ گیاه دارویی با ذکر خواصّ درمانی هر یک را تهیّه و به صورت کتابی در آورد که این کتاب بعد­ها سرآغاز بسیاری از مطالعات علمی در زمینه گیاهان مذکور گردید، به طوری که مثلاً «جالینوس» پزشک معروف یونانی در کارهای خود به کتاب «دیوسکورید» استناد کرده است (امیدبیگی، ۱۳۷۴).

در قرون هشتم تا دهم میلادی، دانشمندان ایرانی؛ ابوعلی سینا، محمّد زکریای رازی و دیگران، به دانش «درمان با گیاه» رونق زیادی دادند و گیاهان بیشتری را در این رابطه معر­ّفی کردند و کتابهای معروفی چون «قانون» و «الحاوی» را به رشته تحریر در آوردند. پس از آن، درمان با گیاه همچنان ادامه یافت. در قرن سیزدهم، «ابن بیطار» مطالعات فراوانی در مورد خواص­ّ دارویی گیاهان انجام داد و خصوصیّات بیش از ۱۴۰۰ گیاه دارویی را در کتابی که از خود به جای گذاشته، یادآور شد. پیشرفت اروپاییان در استفاده دارویی از گیاهان در قرن هفده و هجده، ابعاد وسیعی یافت و از قرن نوزدهم کوشش­هایی همه­جانبه برای استخراج «موادّ مؤثره»[۲] از گیاهان دارویی و تعیین معیارهای معیّنی برای تجویز و مصرف آنها شروع شد (امیدبیگی، ۱۳۷۴).

کوشش­های آن زمان تا به امروز هم ادامه یافته و در حال حاضر نیز با سرعت هر چه بیشتر به پیش می­رود. اکنون با در دست داشتن نتایج آزمایش­ها و تحقیقات، با اطمینان می­توان به تشریح و تفضیل علمی مزایای موجود در موادّ مؤثره گیاهان دارویی در رابطه با انسان و حیوانات پرداخت. حقیقت این است که امروزه درباره روند متابولیسمی تشکیل موادّ مؤثره موجود در گیاهان تحت فرایندهای خاصّ زیست محیطی و تأثیر موادّ مؤثره مذکور بر انسان و حیوانات، اطلاعات بسیار زیادی وجود دارد و جنبه­های مختلف استفاده از موادّ مذکور، تنوع روزافزون دارد. تا کنون، تنها خصوصیات دارویی حدود سی­هزار گونه از ششصدهزار گونه گیاهی جهان شناخته شده و در میان بقیه، گهگاه، موادّ مؤثره جدید و بسیار ارزشمندی کشف می­گردد (امیدبیگی، ۱۳۷۴).

جمع ­آوری گیاهان دارویی بسیار مشکل است. انجام این کار با ماشین به سختی امکان­پذیر است، زیرا جمع­آوری برخی از اندام­های حاوی موادّ مؤثره (نظیر گلها، برگها و…) تنها با دست ممکن است. از این­رو، تولید گیاهان دارویی به کار بدنی زیادی نیاز دارد. با جمع­آوری گیاهان دارویی، کار به اتمام نمی­رسد (بر خلاف برخی محصولات کشاورزی)، بلکه پس از برداشت محصول، اندام­های جمع­ آوری شده را باید تحت تأثیر عملیات مناسبی قرار دارد تا به صورت قابل استفاده در­آید (خشک کردن، استخراج ماده مؤثره، بسته­بندی و…).

۱-۱-۲- خصوصیات ویژه گیاهان دارویی

در پیکر این گیاهان مواد خاصی به نام “مواد موثره” ( مواد فعال[۳] ) ساخته و ذخیره می­شود که این مواد تأثیر فیزیولوژیکی نیز بر پیکر موجود زنده بر جای می­گذارند که این گیاهان برای مداوای برخی از بیماری­ها مورد استفاده قرار می­گیرند. مواد فعال ذکر شده طی یک سلسله فرآیندهای ویژه و پیچیده بیوشیمیایی، به مقدار بسیار کم ( معمولأ کمتر از وزن خشک گیاه ) ساخته می­شوند و به “متابولیت­های ثانویه[۴]” نیز معروفند (عیوضی، ۱۳۹۰).

ممکن است فقط اندام خاصی نظیر ریشه، گل یا برگ­های آنها حاوی ماده موثره باشد.

معمولأ از اندام­های مورد نظر به صورت تازه استفاده نمی­شود و لازم است تحت عملیات خاصی نظیر تمیز شدن، هوادهی و خشک کردن قرار می­گیرند و پس از آن مورد استفاده واقع شوند. این گیاهان در مقایسه با سایر گیاهان نظیر غلات و سبزی­ها در موارد خاصی استفاده شوند (عیوضی، ۱۳۹۰).

۱-۱-۳- طبقه­ بندی گیاهان دارویی بر اساس مواد موثره­شان و نحوه استفاده از آنها

۱-۱-۳-۱- گیاهان دارویی[۵]

گیاهان دارویی به گروهی از گیاهان گفته می­شود که اندام­های آنها دارای ترکیب­های اثر بخش دارویی است و همچنین به علت اثرات درمانی که بر انسان و دام دارند در صنعت داروسازی[۶] مورد استفاده قرار می­گیرند (قاسمی، ۱۳۸۸).

 ۱-۱-۳-۲- گیاهان ادویه­ای[۷]

از مواد موثره موجود در این گروه از گیاهان، در صنایع غذایی، کنسروسازی، نوشابه­سازی و غیره به منظور بهبود در رنگ، طعم و مزه آنها مورد استفاده قرار می­گیرد. این گیاهان باعث بهتر شدن عطر و طعم مواد غذایی و بهبود کارکرد دستگاه گوارش شده و دستگاه گوارش را در برابر  بیماری­های میکروبی مقاوم می­کنند مانند نعناع و آویشن.

 ۱-۱-۳-۳- گیاهان معطر یا اسانس­دار[۸]

اندام­های خاصی در این گیاهان حاوی اسانس­اند و دارای مصارف بسیاری در صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی هستند و از راه تقطیر با بخار آب ، از آن اندام استخراج می­شوند (امیدبیگی، ۱۳۷۴).

 ۱-۲- مواد مؤثره گیاهان دارویی

در رابطه با مسیرهای تشکیل مواد مؤثره گیاهان دارویی، نظرات متفاوتی ارائه گردیده است. به عنوان مثال سنتز مواد مؤثره گیاهان ناشی از دو گروه فرآیندهای متابولیسمی متفاوت و در عین حال مرتبط با هم می­باشند که عبارتند از:

 ۱-۲-۱- فرآیندهای متابولیسمی عام[۹]

این فرآیندها در تمامی موجودات زنده در سطوح مختلف عمومیت دارند و لذا در کلیه گیاهان چه دارویی و چه غیر دارویی به وقوع می­پیوندند.

۱- Medicinial plants       ۲ – Activ substances

۳-Active principle     ۴- Secondary metabolite

۵- Medicinal plant

   ۷-Spice plants       ۶- Pharmacology

۱۰- Special processes

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه جاشیر و اثرات مواد تشکیل دهنده آن بر تخمیر ، هضم ، PH و تولید گاز در شکمبه حیوانات و تاثیر انگلها بر تکامل رفتار خود درمانی
  • تحقیق کاربرد گیاهان دارویی و اسانس ها و مکانیسم و محاسن و معایب روش اسانس گیری با امواج مایکروویو
  • تحقیق اهمیت تولید و خواص دارویی گیاه استویا و نقش و تأثیر کود نیتروژن بر گیاهان دارویی
  • تحقیق اهمیت گیاهان دارویی و اسانس گیری و اسانس آویشن و خواص آن
  • تحقیق ترکیبات طبیعی و عصاره های گیاهی گیاهان دارویی و ترکیب‌های ضد اکسیدان و فعالیت ضد میکروبی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.