پیشینه تحقیق اوقات فراغت، یادگیری و نظریه های یادگیری و افت تحصیلی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق اوقات فراغت، یادگیری و نظریه های یادگیری و افت تحصیلی دارای ۷۱ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۳
ادبیات نظری    ۵
۲-۲- اوقات فراغت    ۵
۲-۲-۱- دیدگاه نظری حاصل از تأثیر روانی و معنوی    ۷
۲-۳- استراحت    ۸
۲-۳-۱- تمایل به خواب    ۹
۲-۳-۲- تأثیر مواد غذایی در حافظه بیشتر    ۹
۲-۳-۳- عوارض کم خوابی    ۱۰
۲- ۳-۴- استراحت و تمدد اعصاب    ۱۲
۲-۳-۵- فواید استراحت عضلانی    ۱۳
۲-۳-۶- برنامه ریزی برای استراحت و تمدد اعصاب    ۱۴
۲-۳-۷- استراحت کلی بدن    ۱۴
۲-۳-۸- راه های جلوگیری از خستگی    ۱۶
۲-۴- یادگیری    ۱۷
۲-۴-۱- تعریف یادگیری  و آموزش  و تعلیم وتربیت     ۱۹
۲-۴-۲- تفاوت آموزش وپرورش ( تعلیم وتربیت )    ۲۰
۲-۴-۳- نظریه های یادگیری    ۲۱
۲-۴-۴- نظریه رفتاری ( محرک وپاسخ )    ۲۲
۲-۴-۵- نظریه یادگیری اجتماعی    ۲۳
۲-۴-۶- نظریه شناختی ( گشتالت )    ۲۴
۲-۴-۷- رشد شناختی    ۲۵
۲-۴-۸- سطوح مختلف یادگیری    ۲۶
۲-۴-۹- یادگیری تسهیلی    ۲۷
۲-۴-۱۰ – مراحل ۳۰ گانه آموزش    ۲۸
۲-۴-۱۱- راهبردهای یادگیری    ۳۱
۲- ۴- ۱۲- وضعیت آموزش راهبرد    ۳۲
۲-۴-۱۳- روشهای تدریس راهبردها    ۳۳
۲-۴-۱۴- تدریس به منظور انتقال    ۳۴
۲-۵- افت تحصیلی    ۳۸
۲-۵-۱- تعریف افت تحصیلی    ۳۸
۲-۵-۲- بیایید تا مدرسه را برای دانش آموزان جذاب کنیم :    ۴۹
پیشینه تحقیق    ۶۱
۲-۶- تحقیقات پیشین مربوط به تعطیلات    ۶۱
۲-۷- تحقیقات پیشین مربوط به اوقات فراغت    ۶۳
۲-۷-۱- تحقیقات پیشین مربوط به اوقات فراغت در داخل ایران    ۶۳
فهرست منابع فارسی    ۶۵
فهرست منابع انگلیسی    ۶۸

منابع

بیابان گرد، ح.، ۱۳۷۵، عوامل مؤثر در افت تحصیلی دانش آموزان،

ساعتچی، م.، ۱۳۷۷، روانشناسی کاربردی برای مدیران در خانه، مدرسه، سازمان ،نشر ویرایش: تهران.

ابطحی، س.ح.، ۱۳۶۸، آموزش و پرورش، منابع انسانی مؤسسه مطالعات و برنامه ریزی آموزش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران.

خباز، ث.، ۱۳۸۲، بررسی و نحوه گذراندن اوقات فراغت دانش آموزان دختر مقطع متوسطه منطقه خرامه، کارشناسی ارشد.

ابلارد، و.ت.، ۱۹۹۸، تحقیق استدلال پیشرفته با یادگیری خود تنظیم شده .

رستمی، م.، ۱۳۷۹، نحوه گذراندن اوقات فراغت دانش آموزان پسر کلاس های دوم و سوم متوسطه پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تبریز.

– رئیس دانا، ر.ل.، ۱۳۷۲، تئوریهای یادگیری و کاربرد آنها در تکنولوژی تدریس یادگیری، عنوان نشریه رشد، تکنولوژی آموزشی دوره نهم.

– پرسلی، م.، هاریس، ک.، ۱۹۸۹، مترجم فتحی و اجارگاه کورش مقاله راهبردهای یادگیری کدامند و چگونه آموخته می­شوند. نشریه رشد تکنولوژی آموزشی دوره ۹شماره۱ صفحه۱۲-۹٫

ربیعی، م.ر.، ۱۳۷۵ ، بررسی آموزش کارکنان شرکت صنایع غذایی ،پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران.

آدریز، س. ا.،۱۳۷۶، سوء مدیریت، ترجمه کاوه محمد سیروس؛ نشر اشراقیه.

-۱- مقدمه

وجود هر سازمانی بستگی به اهدافی دارد که جهت رسیدن به اهداف برنامه ریزیهای خاصی را طلب می کند لذا جهت برنامه ریزی صحیح ابعاد متعددی را در نظر باید گرفت که یکی از مهمترین عامل در هر سازمان زمان می باشد. که در واقع جهت رسیدن به اهداف سازمان باید از فرصت ها استفاده کرد.

درعصر حاضر یکی از ویژگی های آموزش و پرورش ایجاد روشهای تازه و محتوایی که متناسب با تقاضاهای عصر جدید می باشد باید مورد نظر قرار گیرد. علمای تعلیم و تربیت باید بتوانند با برنامه ریزی های اصولی امکانات و فرصتهای بیشتری برای تمام انسانها بالاخص دانش آموزان فراهم نمایند تا بتوانند از زندگی خود رضایت بیشتری داشته باشند و علایق قبلی خویش آزادتر و انسانی تر بیان کنند.

آموزش و پرورش نیز بایستی طوری طراحی نماید که بتواند انسانهایی بسازد که بتوانند از فرصتهای در شرف پیدایش، بهره کامل ببرند، وافراد مورد تعلیم بتواند از تحولات سریع اجتماعی، اهمیت تفکر عملی، تسهیلات ارتباطی و تعارفی و فرصتهای تازه برای آزادی بیان واندیشه، آگاه باشند( ابطحی، ۱۳۶۸).

آموزش و پرورش باید بتواند با برنامه ریزی صحیح خویش، رشد عقلانی را جایگزین انباشتن ذهن شاگرد از معلومات بنماید و انسان را از تربیت تک بعدی و تأکید بر ذهنیات برهاند و او را با احساس و حس مسئولیت پذیری توأم با اندیشه را در او رشد دهد. و همچنین بتواند فرصتی را در مدارس بوجود آورد که نتایج آن توان ماندن در آینده باشد(ابطحی،۱۳۷۴)، و همچنین از انعطاف ناپذیری مدارس کاسته شود وروابط شاگرد معلم و مدیریت انعطاف پذیرتر گردد .

لذا با توجه به پیشرفت دنیای صنعتی و علم تکنولوژی در جامعه امروزی آموزش و پرورش ما هم باید مطابق با آموزش و پرورش پیشرفته دنیا در حرکت باشد از آنجایی که موضوع تحقیق ما آسیب های تعطیلات بر عملکرد آموزشی و رفتاری دانش آموزان است و از طرف دیگر پرواضح است که تعطیلات و استراحت برای تجدید قوا و تمدد اعصاب برای انسان لازم و ضروری است، تعطیلات زیاد است که موجب خسارتهای جبران ناپذیر علمی و فرهنگی در آموزش و پرورش یک کشور می شود چرا که بهترین دوران نوجوانان و جوانان کشور بدون استفاده بهینه هدر می رود و در پی آن نیز خسارتهای اقتصادی بر پیکر جامعه وارد می آورد چرا مدرسه محل جذابی نباشد که دانش آموزان هر زمان تعطیل شدند به گم شده ای احساس کنند چرا به رفع نیازهای واقعی و ملموس آنها توجه ننمائیم که همیشه چشم انتظار برگشت به مدرسه به جهت رفع نیازهای خود بهترین مرجع مدرسه و محیط مدرسه بدانند(امین شایان جهرمی، ۱۳۸۶).

دراین فصل ما به توضیح و تفصیل عواملی که مربوط به تعطیلات می شوند می پردازیم از جمله اوقات فراغت واستراحت وتأثیر آن بر روی جسم و روان انسان وسپس عواملی که برعملکرد آموزشی رفتاری تأثیر می گذارند می پردازیم که یکی از عوامل بسیار مهم که رابطه­ی تنگاتنگ با عملکرد آموزشی رفتاری دارد یادگیری، استراتژیهای یادگیری و راهبردهای یادگیری که باعث تسهیل یادگیری می شود و نتیجه عملکرد آموزشی و رفتاری بهتر دانش آموزان سبب می شود و البته می دانیم که افت تحصیلی یکی از عواملی است که باعث اتلاف هم هزینه انسانی و هم مالی می شود زیرا بر اثر افت تحصیلی با وجود گذاشتن زمان لازم برای یادگیری و صرف هزینه، دانش آموزان به سطحی از دانش و معرفت که مدنظر بوده نرسیده پس برای اینکه ما در زمینه عملکرد آموزشی و رفتاری موفق تر باشیم باید عوامل مؤثر بر افت تحصیلی را بشناسیم و از آنها جلوگیری نماییم تا با صرف وقت کمتر به اهداف خود نائل شویم . ودرادامه بحث به یبان تحقیقات قبلی که درباره یادگیری اوقات فراغت و استراحت و افت تحصیلی انجام شده خواهیم پرداخت(ممتاز جهرمی ،۱۳۸۶) .

ادبیات نظری

۲-۲- اوقات فراغت

زمان چیزی است که نه قابل ذخیره است و نه قابل برگشت پس تنها جز گرانبهایی که سریعاً در حال گذر است زمان است اگر آنرا غنیمت نشاریم از دست ما خارج می شود( امین شایان جهرمی ،۱۳۸۶).

بررسی در مکاتب الهی: از دیدگاه مکاتب الهی این دنیا مقدمه حیات ابدی است و زندگی این جهانی زمینه سازندگی سراسر سعادت ویا شقاوت جهان آخرت است.

لذا انسان موحد نه تنها اوقات زندگی خود را صرفاً برای کسب لذائذ و خواسته های نفسانی و مادی صرف نمی کند ، بلکه چون این جهان را گذرگاه رسیدن به سعادت ابدی می داند و در واقع به حیات دنیا بعنوان مقدمه حیات آخرت و زندگی جاودانه می نگرد، لذا از لحظه به لحظه عمرش بیشترین استفاده و بهره وری را در جهت رشد و کمال همه جانبه خود می نماید( معصومی، ۱۳۷۲).

درواقع انسان مسلمان نمی تواند اوقات فراغت به مفهوم مادی آن داشته باشد، چرا که اگر فرصتی هم برای او فراهم شود آن را برای تجدید قوا و آمادگی روحی و جسمی پیش بینی نموده است. اگر می خورد یا می آشامد، ورزش می کند، برای این است که قادر باشد با بدنی آماده تر و توانمندی بیشتر خدمت خالصانه به خلق خدا نماید تا رضای خداوند را از این طریق حاصل نماید( قوعلی خدمتک جوارحی مفاتیح الجنان ).

افق دید یک انسان الهی و مسلمان نیست به حرمت و عمر حیات و زندگی و به تبع آن اوقات فراغت از زاویه بازتر و جامع تر در مقایسه با مکاتب مادی است چرا که از دیدگاه اسلامی:

۱- عمر و فرصت یک نعمت الهی است .

پس برای فرد مسلمان نه تنها ارزشمند است، بلکه مسئولیت آور است و روز قیامت باید پاسخگوی چگونگی استفاده از آن باشد .

۲- عمر وحیات دنیائی مقدمه جهان آخرت و حیات ابدی است ( الدنیا مزرعه الاخره).

پس از این فرصت و عمر نه تنها باید برای آسایش و سعادت دنیوی بهره گیری کرد، بلکه از آن برای رسیدن به تقرب الهی و سعادت ابدی نیز سود جست.

ولا نخستین الذین قتلو فی سبیل ا… امواناً بل احیاء عند ربهم یرزقون ( آل عمران، آیه ۱۶۹) و در تمامی لحظات عمر با هدف واحد ( ماخلقت الجن و لانس الا لیعبدون ( سوره الذاریات، آیه ۵۶)، به تلاش و فعالیت می پردازد.

که اوقات فراغت او نیز در همین راستا سپری می شود و میل و رغبت او در انتخاب فعالیت ها جهت الهی دارد نه سفمی و فردی.

۳- محدودیت کیفی ندارد ؛ زیرا یک انسان موحد از عمر و وقت خود صرفاً برای تأمین نیازهای مادی خود بهره نمی برد، بلکه تأمین نیازهای روحی و روانی و معنوی و اخلاقی خود را از ضروریاتی می داند که گاه مقدم بر نیازهای مادی و دنیوی به تأمین آنها می پردازد .

۴- به زمان و وقت بعنوان یک ارزش الهی و مهم و باعظمت می نگرد (به نقل از تفسیر نمونه، ۱۳۶)

چرا که خداوند متعال به آن قسم یاد کرده : والعصر ان الانسان لفی خسر(سوره عصر، آیه ۱ ).

۵- وقت و زمان در زندگی مسلمان باید همواره با تحریک و پویائی همراه باشد و از آن برای رشد و کمال بهره گیرد( کوهستانی، خلیل زاده امنیان، ۱۳۶۴).

اجتماع می تواند انسان بهر شکل که بخواهد بپروراند مدرسه مهمترین جایگاه در اجتماعی کردن فرزندان هرجامعه دارد. آموزش برای بزرگترین فرصت جهت رستگاری و آرامش اجتماعی است با آموزش و یادگیری ها است که ما به منطق و تعقل می پرسیم. به گفته دل کارنکی، خداوند به ما آرامش عطا نمود که چیزیکه نمی توانیم تغییر دهیم بپذیریم. خداوند به ما جرأت و شجاعت داد تا چیزیکه می توانیم عوض کنیم. خداوند به ما عقل داد تا بتوانیم تفاوتها را بپذیریم. واز هر چیزی در جای خود بهترین استفاده ببریم( امین شایان جهرمی، ۱۳۸۶ ).

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق یادگیری و اسناد و نظریه ها ی آن و نقش اسنادها در مهارت های روان شناختی و ورزشی
  • تحقیق نقش هورمون های استروئیدی و بیس فنول آ بر یادگیری و حافظه
  • تحقیق سبک های مدیریت ، یادگیری خود تنظیمی و پیشرفت تحصیلی و نظریه های آن
  • تحقیق یادگیری طبقه بندی کننده های فازی و معرفی الگوریتم رقابت استعماری
  • تحقیق یادگیری حرکتی و کانونی نمودن توجه و تئوری های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.