پیشینه تحقیق سبک های تفکر و عوامل موثر تحول در سبک تفکر و نوآوری سازمانی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق  سبک های تفکر و عوامل موثر تحول در سبک تفکر و نوآوری سازمانی  دارای ۵۷ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۵
۲-۲- تعریف سبک    ۸
۲-۳- تعریف تفکر    ۹
۲-۴-اشکال تفکر    ۱۰
۲-۵- خصوصیات تفکر    ۱۰
۲-۶- سبک تفکر    ۱۱
۲-۶-۱-  سبک تفکر قانونی    ۱۵
۲-۶- ۲- سبک تفکر قضایی    ۱۶
۲-۶- ۳- سبک تفکر کلی نگر    ۱۶
۲-۶-۴-  سبک تفکر سلسله مراتبی    ۱۶
۲-۶-۵-  سبک آزاداندیش    ۱۷
۲-۷- ضرورت توجه به سبک های تفکر    ۱۷
۲-۸- اصول مطالعه سبک تفکر    ۱۷
۲-۹- عوامل موثر تحول در سبک تفکر    ۱۸
۲-۹-۱- فرهنگ    ۱۸
۲-۹-۲- جنسیت    ۱۹
۲-۹-۳- سن    ۲۰
۲-۹-۴- سبک های تفکر والدین    ۲۰
۲-۹-۵- مدرسه و شغل    ۲۱
۲-۱۰- تعریف نوآوری    ۲۱
۲-۱۱- تفاوت خلاقیت و نوآوری    ۲۲
۲-۱۲- نوآوری سازمانی    ۲۴
۲-۱۳- نوآوری و رقابت    ۲۵
۲-۱۴- استراتژیهای نوآوری    ۲۷
۲-۱۵- فرایند نوآوری در سازمان    ۲۸
۲-۱۶-۱- فرهنگ سازمانی    ۲۹
۲-۱۶-۲- منابع انسانی    ۳۳
۲-۱۶-۳- ساختار    ۳۵
۲-۱۷- موانع نوآوری عبارتند از:    ۳۸
۲-۱۸- توصیه هایی در خصوص موفقیت نوآوری در سازمان    ۳۹
۲-۱۹- پیشینه پژوهش    ۴۰
منابع    ۴۷

منابع

حسینی, ش، یارمحمدیان, م، عجمی, س: ۱۳۸۸، رابطه بین فرهنگ سازمانی و بلوغ کارکنان بیمارستانهای علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی۱۳۸۷-۱۳۸۶, دانش و پژوهش در علوم تربیتی  برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان) , شماره۲۱٫

-ابوترابیان،م : (۱۳۸۲) ،پرورش نسل خلاق در ایران،جلد اول آسیب شناسی،انتشارات مدرسه

-الوانی، م: ۱۳۸۶، مدیریت عمومی، نشر نی

-جلالی فراهانی، م ، گودرزی،م خبیری، م،  اسدی، ح: ۱۳۸۳ ، بررسی تطبیقی ساختار سازمانی و اساسنامه فدراسیون ایران و کشورهای منتخب برای ارائه الگوی بهینه، حرکت،شماره۱۹٫

-جوکار, ب: ۱۳۸۵، رابطه ی کنش سبک های تفکر و سبک های هویت، فصلنامه علمی –پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز, سال اول, شماره۱٫

-ناطقیان,س:۱۳۸۷، پیش بینی خلاقیت ا ز سبک های تفکر در دانشجویان، مجموعه مقالات اولین کنفرانس ملی خلاقیت شناسی،TRIZ مهندسی و مدیریت نوآورانی ایران و اولین کنفرانس ملی تفکر و آثار علمی تخیلی و کاربرد های آن.

-نادری,ف،صفوی،آ:۱۳۸۹,رابطه سبک های تفکر و انعطاف پذیری کنشی با اختلال در سلامت روان زنان آسیب دیده شهر اهواز،یافته های نو در روان شناسی۵(۱۶).

-نکویی مقدم,م، حسن زاده,ع، یزدی فیض آبادی,و:ب۱۳۸۷، بررسی رابطه ی استقرار سیستم های اطلاعاتی مدیریت وساختار سازمانی در ادارات دولتی کرمان، مدیریت اطلاعات سلامت، دوره ی پنجم، شماره ی اول.

-حسینی هفشجانی, ت، صالح صدق پور, ب: ۱۳۹۰، بررسی تاثیر سبک های تفکر بر میزان یادگیری مبانی فناوری اطلاعات و ارتباطات، پژوهش در برنامه ریزی درسی، سال هشتم، دوره دوم، شماره۱و۲(پیاپی۲۹و۲۸).

-حیدری, ح، پاپ زن, ع، کرمی دارابخانی, ر: ۱۳۹۰،بررسی رابطه میان فرهنگ سازمانی و مولفه های کارآفرینی سازمانی (مطالعه موردی سازمان جهاد کشاورزی شهرستان کرمانشاه، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، سال اول، شماره۳٫

-حاجی کریمی,آ: ۱۳۸۹،رویکردهای روانشناختی منابع انسانی در سازمانها, علوم رفتاری , سال دوم, شماره چهارم.

-استرنبرگ, ر:(۱۳۸۰), سبک های تفکر, ترجمه علاءالدین اعتماد اهری و علی اکبر خسروی, تهران, نشر و پژوهش دادار.

-تفرشی, ش، سپهر, ف،کریمی,ک: ۱۳۹۱، بررسی عوامل موثر در خلاقیت و نوآوری در کتابدارن دانشگاهی اصفهان از دیدگاه آنان، پژوهش نامه کتابداری و اطلاع رسانی، سال دوم، شماره۱٫

۲-۱- مقدمه

یکی از مواهب ارزشمندی که خالق هستی به انسان ها ارزانی داشته، قدرت تفکر است. تفکر فصل ممیز انسان از حیوان های دیگر است و به او این امکان را می دهد که با استفاده از ابزارها و مقدمات لازم، به شناخت خود و واقعیت های هستی بپردازد، باورهای خود را رقم بزند، رفتارها و سلوک این جهانی خود را براساس آن سامان دهد و سیر   تکاملی خود را بر آن بنیان نهد( کلانتری،۱۳۸۶،ص۲۴).

مراد ما از «فکر کردن» یا «اندیشیدن» معمولا همانست که با عبارت «ترکیب اطلاعات موجود برای رسیدن به اطلاعات جدید» توضیح می دهیم. یعنی اگر ما بخواهیم از طریقی غیر از ترکیب اطلاعات موجود(مثلا بامراجعه به ماخذ کتابخانه ای)به اطلاعاتی جدید برسیم، دیگر نیازی به فکر کردن نداریم.(ابوترابیان،۱۳۸۲،ص۸۵)

جان دیوئی فکر را عبارت از درک  روابط می دانست و آن را چنین تعریف میکرد: «بررسی دقیق  هر نظر یا عقیده با توجه  به دلایلی که آن حمایت می کند و نتایجی  که این نظر یا عقیده متوجه آنهاست(مکتبی فرد،,۱۳۸۸,،ص۳۶۱).

استرنبرگ سبک های تفکر را یکی از شش منبع اصلی برای خلاقیت  و تولید ایده برای حل مشکلات و انطباق با تغییرات بیان می کند(ساگون و دی کارولی[۱],۲۰۰۸,ص۴). یکی از ویژگی های مهم و حیاتی انسان ، استفاده از قدرت تفکر است. انسان به دلیل فرصت قدرت تفکر خود قادر به تسلط بر محیط پیچیده و متغییر اطراف خود می باشد و می تواند زندگی خود را ادامه دهد. افراد با توجه به سبک خاص خود در مورد نحوه انجام فکر می کنند)ایرجی نقندری , همکاران,۳۱۷,۲۰۱۲).

نوآوری هم یک زمان عمل یا فعالیت نیست، بلکه یک طرز فکر است. نوآوری در دنیای کسب و کار امروز هم برای شرکت ها و افراد ضروری در نظر گرفته شده است(کاسکون اورلند۲۰۱۰[۲],ص۵۰۴۰). در دنیای پر رقابت کنونی ، ماندگاری و کامیابی در فعالیت­های  اقتصادی هرگز کار ساده ای نیست. گاهی هایی وجود دارند که باید از آنها بهره برداری نمود و مسائلی وجود دارد که باید آنها را حل و فصل کرد. برای مقابله با این گونه مسائل همواره باید در کار ، خلاقیت و نوآوری داشت. امروزه شرایط دنیای کسب و کار و قواعد بازی در رقابت، مثل گذشته نیست که با جمع آوری برخی اطلاعات بتوانیم قطعات یک پازل را طبق نقشه و طرح از پیش تعیین شده ای کنار هم قرار دهیم و به نتیجه برسیم، بلکه سازمان ها و افرادی موفق هستند که بتوانند پازلی را تکمیل کنند که قطعات آن به روش منظم و نظام مند کنار هم قرار نمی گیرد؛ یعنی هر قطعه در کنار یک قطعه به خصوص قرار نمی گیرد، بلکه ممکن است حتی با قطعات دیگری نیز جفت شود. در چنین محیطی هیچ کس نمی داند چند قطعه در اختیار دارد و طرح نهایی این پازل به چه شکلی در خواهد آمد(محمد کیا و همکاران,۱۳۸۶,ص۴۹).

مهم ترین عامل در رشد و پیشرفت بشر در تمام زمینه ها نوآوری و خلاقیت است به همین دلیل نوآوری عامل مهمی در بقای سازمان ها در محیط پر رقابت کنونی است( نیکنامی و همکاران,۱۳۸۸،ص۲). دگرگونی های پیوسته در جهان امروز، سازمان ها را وادار ساخته تا برای زیستن در چنین محیط متغییر و بی ثباتی، به خلاقیت و نوآوری بیشتر اهمیت دهند و اهداف،گرایش ها و علایق  خود را برای به کارگیری خلاقیت و نوآوری هدایت  کنند. انتشار پیشرفت و ارتقا نیز، تا هنگامی که بستر مناسب برای پرورش نیروهای خلاق و فراهم آوردن امکانات برای نوآوری مهیا نباشد، بیهوده است. ضرورت وجود خلاقیت و نوآوری به حدی است که برخی منابع نبود خلاقیت و نوآوری را با نابودی درازمدت سازمان یکی دانسته اند(تفرشی , همکاران،۱۳۹۱،ص۹۲). زیرا که در دنیایی که به سرعت در حال حرکت است، توقف، شایسته نیست و به زوال منتهی خواهد شد. سازمان های ما نیز برای حفظ بقای خود در چنین محیطی، ملزم به پذیرش تغییر و استقبال از آنند. جان لاک در مورد این گونه افراد ،اشاره جالبی دارد و میگوید: «ثبات از خواص اذهان تنگ است»و به این ترتیب ثبات را از ویژگیهای تنگ نظران میداند(زاهدی،۱۳۸۶،ص۴۰).

نوآوری یک بهره برداری تجاری از کالا، فرآیند، بازار، مواد اولیه یا سازمان جدید(احمدپور داریانی،۱۳۷۹). چرا که پیشرفتهای علمی و فنی ای که از آغاز این قرن تا کنون در جوامع بشری به وقوع پیوسته است ذهن آدمی را دچار حیرت وشگفتی می سازد. برخی از جوامع،در نتیجه این پیشرفت ها، به جامعه های پویای صنعتی متحول شده اند ؛ سطح آموزش وپرورش وسطح زندگی عمومی در آنها از حد انتظار فراتر رفته است. بخش عمده نیروی کار مورد استفاده سازمان ها تحت تاثیر مستقیم این پدیده قرار گرفته اند ( هرسی و بلانچا رد، ۱۳۸۴،ص۱۳۸).

سازمانهای موفق امروزی باید در پی نوآوری باشند و برای تداوم حیات افراد را تشویق به نوآوری نمایند و پدیده تغییر را با آغوش بازبپذیرند . همواره موفقیت نصیب سازمانهایی می شود که از انعطاف پذیری بالایی برخوردار باشند ولی چالشی که مدیران سازمان ها همواره با آن مواجه اند مقاومت کارکنان در برابر تغییر می باشد, در نتیجه باید مدیریت کارکنان را به تغییر تشویق کرده و از راهکارهایی استفاده کند که افراد سازمان در برابر این پدیده شکیبایی و بردباری بیشتری به خرج دهند(اصغری ,۱۳۸۶,ص۲۲). و کیفیت محصول و یا خدمات خود را بهبود بخشد و بتوانند در برابر رقبا که به صورت دائم کالا و محصولات یا خدمات  جدید ارائه می کنند ، مقاومت نمایند. ریشه همه این اصلاحات در نوع فکر و روش فکری  انسان نهفته است (فقیهی فرهمند،۱۳۸۲،ص۳۲۳).

سبک های تفکر  به عنوان عمل ترجیحی فرد برای استفاده از توانایی های فکری به منظور اداره فعالیت های روزانه شامل فهمیدن و حل مسائل و چالش ها تعریف شده است( مبتنی دهکردی و همکاران،ص۲). که می توانیکی از گام های اساسی در جهت افزایش بهره وری کارکنان، شناخت سبک های تفکر مدیران سازمان است. با شناخت سبک های تفکر مدیران، در می یابیم که چرا بعضی از آن ها در مشاغل خود موفق و برخی ناموفق اند.تفکر همیشه به یک شکل انجام نمی گیرد، از آنجا که مسوولیت نظام تعلیم و تربیت بخصوص معلم پرورش قوه ی تفکر فراگیران است، آن شناخت لازم و ضروری است. سبک های تفکر، ما را قادر می سازند به توانایی های خود پی ببریم و متناسب با آن عمل کنیم. افراد با سبک های تفکر متفاوت مایلند از توانایی هایشان به طرق مختلف استفاده کنند و متناسب با نوع تفکرشان ، واکنش های متفاوت ارایه دهند. افراد به مشاغلی  نیازمندند که نه تنها با توانایی هایشان بلکه به همان نسبت و شاید بیشتر با سبک تفکرشان تناسب داشته باشند(فتاح و رحمتی،۱۳۸۷,صص ۵۵و۵۴).

سازمان باید همواره کارکنان خود را به نوآوری و ایجاد تغییر تشویق و ترغیب نماید، چون در غیر این صورت با مشکلات و مسا ئلی روبرو خواهند شد . چالش، مسأ له یا مشکلی که پیش روی مدیران قرار دارد این است که باید کارکنان و اعضای سا زمان را وادار به خلاقیت بیشتر نمایند و دربرابر پدیده تغییر شکیبایی و بردباری بیشتری به خرج دهند ( رابینز[۳] ،۱۳۷۸،ص ۱۴ ) .

 ۲-۲- تعریف سبک

مطالعه در مورد سبک ها , به دلیل علاقه به تاثیر تفاوت های فردی در فرآیند یادگیری در دهه ی ۱۹۵۰ و اوایل دهه ی ۱۹۶۰ آغاز گردید(گریگورنکو و استرنبرگ[۴],۱۹۹۵). واژه سبک ، معادلstyle انگلیسی است. این واژه خارجی را در زبان و ادبیات  فارسی به شیوه، روش، خامه، سبک نگارش، سلیقه، سبک متداول، قلم و میله ترجمه کرده انددر فرهنگ لغت وبستر واژه سبک به معنای رفتار شاخت و متمایز و شیوه عمل و اجرا آمده است.در اصطلاح تخصصی، سبک شناسی شیوه ای است که فرد اطلاعات را پردازش می کند و توسط روانشناسانی که در زمینه تواناییهای حسی- حرکتی تحقیق می کرده اند توسعه داده­اند ( رضوی وشیری،۱۳۸۴،ص۸۸).

یکی از این روانشاناسان که اولین بار واژه­ی سبک راوارد ادبیات روانشناسی کرده آلپورت است که اشاره به شیوه های خاص پردازش اطلاعات افراد دارد و متاثر از صفات و تیپ های شخصیتی است. در دهه ی ۵۰و۷۰ میلادی سبک ها به عنوان متغییری، توجیه گر تفاوت های فردی و رفتاری مورد توجه اندیشمندان و محققان قرار گرفت(جوکار،۱۳۸۵،ص۳۲). و همچنین به دلیل علاقه به تاثیر تفاوت های فردی در فرایند یادگیری مورد مطالعه قرار گرفته است. سبک ها پلی را بین مطالعه و شناخت فرایند هایی نظیر ادراک، یادگیری، تفکر، مطالعه شخصیت ایجاد کردند. از نظر آلپورت[۵] سبک ها ، ابزار یا وسیله ای برای تشخیص انواع متمایز شخصیت  یا رفتار است. امروزه اصطلاح سبک  به الگو های از رفتار که در مدت زمان طولانی و در بسیاری از حوزه های فعالیت ثبات دارند، اشاره دارد. به طور کلی اصطلاح سبک  با توجه به نظریه ها و رویکرد های متفاوت به الگو های عادتی یا غالب فرد در انجام کار اشاره دارد(محمودی،۱۳۹۰ ،ص۲۸). بر این اساس مدل ها و نظریه های متعدد پیرامون آن شکل گرفت. در دهه های اخیر برخی نظریه پردازان با دو رویکرد تحقیقاتی اقدام به منسجم نمودن نظریه های موجود نمودند. در رویکرد اول تلاش شد تا چهارچوب های مفهومی موجود در نظریه ها منسجم گردند. رویکرد دوم، شامل تحقیقات تجربی پیرامون چگونگی ارتباط نظریه های مختلف بود(زانگ[۶]،۲۰۰۰). استرنبرگ[۷](۱۹۹۷)با رویکرد اول، نظریه ها و مدل های موجود در زمینه سبک های تفکر را به سه گروه دسته بندی نمود که عبارتند از: شناختی محور، شخصیت محور، فعالیت محور(جوکار،۱۳۸۵،ص۳۲).

واژه تفکر را می توان اندیشیدن، فکر کردن، تخیل، گمان کردن و مورد تامل قرار دادن و مانند اینها است. گرچه از نطر اصطلاح شناسی میان نظریه پردازان در زمینه سبک تفکر اختلاف نظر وجود دارد، اما همگی در این مورد اتفاق نظر دارند که افراد برای رمزگردانی، ذخیره و پردازش اطلاعات در ذهن، شیوه ثابت و متمایزی دارند که این شیوه  مستقل از هوش است(رضوی و شیری،۱۳۸۴،ص۸۸).

[۱]sagon-  &De Caroli

[۲] -Coskunorlandia

-[۳] -Robbins

[۴]– grigorenlo&sternberg

[۵] – Allpot

[۶] -zhang

[۷] sternberg-

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق عملکرد سازمانی و نوآوری سازمانی
  • تحقیق عوامل موثر بر اضطراب کودک ( عوامل خانوادگی و سبک های تفکر نگرش های فرزند پروری)
  • تحقیق نظریه های یادگیری سازمانی، درگیری شغلی و نوآوری سازمانی
  • تحقیق سبک تفکر و ضرورت توجه به آن و نو آوری و استراتژیها و مولفه های آن
  • تحقیق عدالت و نوآوری سازمانی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.