تحقیق عدالت و نوآوری سازمانی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق عدالت و نوآوری سازمانی دارای ۳۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- عدالت    ۴
۱-۱-۱- جایگاه عدالت    ۴
۱-۱-۲- مفهوم  عدالت    ۴
۱-۱-۳- عدالت در سازمان    ۶
۱-۱-۴- تعریف عدالت سازمانی و حوزه های آن    ۸
۱-۲- نوآوری    ۱۱
۱-۳- نوآوری سازمانی    ۱۱
۱-۴- خلاقیت، نوآوری و تغییر :    ۱۱
۱-۵- انواع نوآوری :    ۱۲
۱-۶- تسهیل کننده های نوآوری :    ۱۳
۱-۷- نوآوری کارکنان :    ۱۶
۱-۸- رفتار نوآورانه کارکنان :    ۱۷
۱-۹- ابعاد رفتار نوآورانه :    ۱۸
۱-۱۰- عدالت سازمانی و رفتار نوآورانه کارکنان    ۲۰
۱-۱۱- پیشینه پژوهش در حوزه رابطه عدالت سازمانی و نوآوری    ۲۴
۱-۱۲- جنبه های نوآوری پژوهش    ۳۰
۱-۱۳- فهرست منابع    ۳۲

 منابع

رضائیان, ع. (۱۳۷۳). مدیریت عمومی. تهران: انتشارات سمت.

رضائیان, ع. (۱۳۹۰). انتظار عدالت و عدالت در سازمان. تهران: انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها(سمت).

حسین زاده, ع., و ناصری, م. (۱۳۸۶). عدالت سازمانی. تدبیر, ۱۹۰, ۳۲-۱۸٫

حق پناه, ر. (۱۳۸۰). عدالت اجتماعی در قرآن. اندیشه حوزه, ۲, ۶۴٫

حقیقی, م., و میرزاده, ل. (۱۳۸۹). جایگاه عدالت در اسلام و نقش آن در ارتقای رفتارهای شهروندی سازمانی. مشکوه, ۸۰-۵۸٫

دهخدا, ع. (۱۳۶۳). لغتنامه. تهران: انتشارات دانشگاه تهران سازمان لغتنامه دهخدا.

رابینز, ا. (۱۳۷۹). تئوری سازمان. (س. الوانی, و ح. دانایی فرد, مترجم) تهران: انتشارات صفّار.

مطهری, م. (۱۳۸۴). عدل الهی. تهران و قم: انتشارات صدرا.

معمارزاده, غ., و خدایی, ر. (۱۳۸۸). طراحی الگوی عدالت سازمانی اثربخش برای سازمان های دولتی ایران. مجله پژوهش های مدیریت, ۸۲, ۶۵-۴۹٫

ابارشی, ا., و حسینی, س. (۱۳۹۱). مدل سازی معادلات ساختاری. تهران: انتشارات جامعه شناسان.

احمدی, پ. (۱۳۸۶). ارتباط استراتژیک موثر بر نوآوری سازمانی. تدبیر, ۱۸۶٫

ازگل, م. (۱۳۸۲). سیر تاریخی نظریه ها و تحقیقات درباره عدالت سازمانی. مجله مصباح, ۱۴۳- ۱۱۵٫

علیرضایی, ا., و تولایی, ر. (۱۳۸۷). راهکارهای تقویت نوآوری و شکوفایی در سازمان. مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت, ۹۶-۶۷٫

گیتس, ب. (۱۳۸۰). کسب و کار بر بال اندیشه. (ع. رضایی نژاد, مترجم) تهران: سازمان فرهنگی فرا.

معین, م. (۱۳۶۲). فرهنگ فارسی معین. تهران: انتشارات امیرکبیر.

الوانی, س. م. (۱۳۹۰). مدیریت عمومی. تهران: انتشارات نشر نی.

حسن بیگی, ا. (۱۳۸۷). طراحی روابط راهبردی موثر بر نوآفرینی در علوم دفاعی – امنیتی. مطالعات دفاعی استراتژیک, ۷۴-۴۵٫

۱-۱- عدالت

۱-۱-۱- جایگاه عدالت

عنوان عدالت، آرمانی انسانی است و سابقه ای به قدمت عمر بشر دارد. از سپیده دم آفرینش، بشر آن را به عنوان یک گرایش باطنی شناخته و به آن روی آورده و مبنای قوانین و قضاوت قرار داده است. هیچ چیز به اندازه پایمال شدن حق ضعیف و مظلوم برای فطرت بشر زجرآور و نفرت انگیز نیست و هیچ چیز به اندازه بی عدالتی ،کینه و دشمنی در قلب ها پدید نمی آورد. (حق پناه, ۱۳۸۰) عدالت و اجرای آن یکی از نیازهای اساسی و فطری انسان و همچنین آرمانی دینی و الهی است که تمام پیامبران برای تحقق آن رسالت یافته اند. قرآن کریم در بیان هدف نبوت و رسالت پیامبران می فرماید : “همانا رسولانمان را با دلایل روشن فرستادیم و همراه ایشان کتاب و میزان را فرود آوردیم تا مردم به عدالت قیام کنند.”(سوره حدید، آیه ۲۵) عدل در مفهوم اجتماعی، هدف نبوت و به مفهوم فلسفی مبنای معاد است. (رضائیان, ۱۳۹۰) در نگاه معرفت شناسی همانطور که “خداوند به عدل و احسان امر می کند” (سوره نحل، آیه ۹۰) انسان نیز به عنوان آینه ای از وجود پروردگار خود ذاتاً به عدل تمایل داشته و در شئون مختلف زندگی به آن نیازمند می باشد. عدالت یکی از صفات خداوند است و این بدین معنی است که عدالت یکی از اصول هستی و یکی از اصول زندگی بشری است و بنابراین باید یکی از اصول اداره جامعه در تمام سطوح باشد. (شریعتی, ۱۳۵۹)

۱-۱-۲- مفهوم  عدالت

در لغتنامه دهخدا عدالت اینگونه تعریف شده است : دادگری کردن. در اصل استقامت بوده و در شریعت عبارت است از استقامت بر طریق حق با اجتناب از آنچه ممنوع است در دین. (دهخدا, ۱۳۶۳) در فرهنگ معین نیز عدالت مترادف با انصاف و دادگری تعریف شده است. (معین, ۱۳۶۲) عدل به معنی داد، مقابل ستم و بیداد و امری بین افراط و تفریط است. در مذهب تشیع عدل یکی از اصول دین بوده و امام، پیشوا، قاضی، شاهد محکمه و حاکم باید عادل باشند. (رضائیان, ۱۳۹۰)

برای عدل و عدالت تعاریف مختلفی بیان شده است. پذیرفتن هریک از این تعاریف تأثیرات وسیعی در رفتار و نگرش افراد و سازمان ها به امور مختلف خواهد داشت. به عنوان نمونه تعریف سازمان ها از عدالت در وضعیت های زیر می تواند نتایجی کاملا متفاوت در پی داشته باشد :

آیا شرکت ها و افراد اجازه دارند بعد از یک فاجعه طبیعی مانند طوفان یا زلزله، قیمت قرص های نان، بطری های آب، گالن های بنزین یا سایر محصولات و خدمات خود را که در آن منطقه حادثه دیده کمیاب شده و در دسترس عموم نیست، افزایش داده و از فرصت ایجاد شده و نیاز شدید بازماندگان حادثه برای خود سود کلانی فراهم کنند؟ حفظ جان چند نفر انسان عادی مهمتر است یا حفظ جان یک نفر که ویژگی های خاصی از نظر سیاسی یا اقتصادی دارد؟

در مکاتب مختلف ایدئولوژیک عدالت متناسب با سایر باورهای آن مکتب تعریف می شود. در متون حکمای اسلامی چهار معنی برای واژه عدل تعریف شده است :

موزون بودن : به معنای وجود تناسب در مجموعه هاست و نقطه مقابل آن عدم تناسب است و نه ظلم

تساوی و نفی هرگونه تبعیض

رعایت حقوق افراد و عطا کردن حق هر ذی حقی

رعایت استحقاق در افاضه وجود و رحمت به آنچه امکان وجود یا کمال وجود دارد.(مطهری, ۱۳۸۴)

اما در نگاه کلان به تعاریف مکاتب مختلف فکری از عدالت، سه دسته بندی کلی وجود دارد. رفاه، احترام به آزادی، ترویج تقوا.  (Sandel, 2009)

– رفاه[۱] : عدالت به معنی روش درست توزیع مواهب جامعه (درآمد، سلامت و بهداشت، وظایف و حقوق، قدرت و فرصت ها، دفاتر و افتخارات) است. (Sandel, 2009) از این دیدگاه عدالت در مکتب سرمایه داری به معنای پرداخت حق موجودیت ها به صورتی است که بیشترین سود عاید شخص توزیع کننده و صاحب مواهب شود.

– آزادی[۲] : مفهوم عدالت مبتنی بر مجموعه ای از اصول اخلاقی انتزاعی است که افراد به علت احترام به ارزش های انسانی، نسبت به آنها حساس هستند. (Ambrose, 2002)

– تقوا[۳] : عدالت انصاف همراه با معنویت است.

در تعریف اول رعایت عدالت یعنی تناسب هدفمند توزیع حقوق(مواهب) به منظور حداکثر کردن سود حاصل از آنها است. تعریف دوم(احترام به آزادی) و سوم(ترویج تقوا) اگرچه به یکدیگر از جهاتی شبیه هستند اما تعریف سوم از جامعیت بیشتری برخوردار است. توجه تعریف دوم بیشتر معطوف به جنبه های رفتاری رعایت عدالت و بررسی عدالت در تعاملات اجتماعی است. در حالی که در تعریف عدالت بر مبنای رویکرد ترویج تقوا، عدالت مفهومی مبتنی بر صداقت دارد. به عبارت دیگر، تعریف عدالت و تعهد به اجرای آن، نه به دلیل سود حاصل از آن و نه به منظور رضایتمندی انسانها از احترام و انصافی که در موردشان رعایت شده است، حائز اهمیت نیست. بلکه جایگاه رفیع عدالت در تعریفی مبتنی بر تقوا و تعالیم ناشی از معنویت الهی است. لذا بر خلاف دو تعریف ابتدایی که انحراف و سوء استفاده مجریان عدالت از این مفهوم را ممکن می سازند(مانند آنچه در کشورهای کومونیستی اتفاق افتاد) تعریف سوم علاوه بر ارزش معنایی وسیعتر ضامن حسن اجرای عدالت نیز هست.

اگرچه دراین پژوهش از آنجا که ادراک افراد از عدالت اعمال شده مورد بررسی قرار میگیرد و این ادراک، برداشت شخصی کارکنان است، لذا تعیین تعریفی خاص از عدالت و پایبندی به نوعی از آن، ضروری و موردنظر این تحقیق نیست.

۱-۱-۳- عدالت در سازمان

سازمانها شکل مهم مؤسساتی هستند که در جامعه ما وجود دارند. شما احتمالاً در بیمارستان متولد شده اید و زندگی خود را در گورستانی به پایان می برید؛ هر دوی اینها سازمانند. مدارسی که درآن تحصیل می کنیم، فروشگاههایی که غذایمان را از آنجا خرید می کنیم، شرکت هایی که اتومبیل هایمان را می سازند، همگی نوعی سازمانند. همچنین افرادی که مالیات بر درآمد را از ما اخذ می کنند، افرادی که زباله ها را جمع آوری کرده، یا افرادی که امنیت دفاعی را برایمان فراهم می سازند، و یا کسانیکه روزنامه های روزانه را چاپ می کنند، نوعی سازمان را در ذهن آدمی به تصویر می کشند. در دنیای امروزی، سازمان ها  همه جوانب زندگی را فرا گرفته اند. (رابینز, ۱۳۷۹) در دهه های اخیر توجه پیرامون عدالت سازمانی به عنوان یک ساختار مهم و حوزه تحقیقاتی در روانشناسی سازمانی/صنعتی ،افزایش یافته است. عدالت سازمانی به رفتارهای منصفانه و اخلاقی افراد درون سازمان برمی گردند. (Eberlin & Tatum, 2005)

عدالت در سازمان انسجام آفرین است. عدالت سازمانی مانند چسبی است که باعث می شود افراد دور هم جمع شوند و به طور مؤثر با هم کار کنند. در مقابل بی عدالتی سازمانی هر گونه انسجام سازمانی را از هم می پاشد. (Cropanzano, Russell; Bowen, David; Gilliland, Stephen, 2007) عدالت اقتضا می کند که یک رشد همه جانبه و همگانی برای افراد سازمان لحاظ شود، هیچ کس در یک حد نماند و زمینه ی شکوفایی استعدادها فراهم می شود. (حسین زاده و ناصری, ۱۳۸۶) مدتهاست دانشمندان علوم اجتماعی اهمیت ایده آل های عدالت را به عنوان نیاز اساسی کارکرد موثر سازمان ها و رضایت کارکنان آنها شناسایی کرده اند. (Greenberg, 1990) اصلا تعجب آور نیست که عدالت “اولین فضیلت نهادهای اجتماعی” نام گرفته است. (Rawls, 1971) باید دقت داشت جهان در حال وارد شدن به دوره ای است که مسائل انصاف و عدالت در اشکال مختلف و متفاوت به صدر موضوعات و مطالعات مطرح در حوزه تعالی سازمانی صعود خواهند کرد. (Greenberg, 1987)

همانطور که پیشتر اشاره شد، عدالت موردنظر این تحقیق اعطای منصفانه حق افراد است. براین اساس عدالت سازمانی را باید مفهومی جامع دانست که به دنبال آن است تا در یک سازمان، حق هر صاحب حقی را به صورت منصفانه و به دور از سلایق شخصی پرداخت گردد. به عبارت دیگر برای تعریف عدالت سازمانی باید تمامی موجودیت های حاضر در یک سامانه و ساختار سازمانی را شناسایی کرد و سپس بر این مبنا به تعریف عدالت سازمانی پرداخت.

در نگاه کلان هر سامانه یا سازمانی از نیاز یک مشتری و به تبع آن حمایت یک حامی(مالی یا قانونی) آغاز شده و در ادامه به اجزاء درونی سازمان(کارمندان، فرهنگ، سازوکارها و رویه ها و…) رسیده و خروجی عملکرد این سامانه دوباره به دست مشتری می رسد. با این رویکرد در هر سازمان می تواند شش موجودیت کلان درنظر گرفت. مشتری، حامی، کارکنان، تأمین کنندگان، جامعه و سازمان. اگرچه سازمان به عنوان یک کل به ظاهر تجمیعی از کارکنان است و هویت آنها با یکدیگر گره خورده اما سازمان هویتی کاملا مشخص و مختص خود دارد و از منظر حقوق و انتظارات، منافع آن با منافع کارکنان آن لزوماً یکسان نبوده و می توان حقوق ، وظایف و تعهدات کارکنان نسبت به سازمان و همینطور وظایف و تعهدات سازمان نسبت به افراد را تعریف و مطالبه نمود. از طرفی این سامانه سازمانی خود عضو محیطی است که در آن به حیات و عملکردهای خود می پردازد. لذا جامعه(عموم مردم، نهادهای اجتماعی و مدنی و حتی محیط زیست) نیز یکی از موجودیت های موثر بر سازمان است. هر سازمان علاوه بر این موارد با موجودیت های دیگری نظیر تأمین کنندگان و توزیع کنندگان نیز در طول فعالیت های زنجیره ارزش خود در ارتباط است. به این ترتیب می توان با نگاهی جامع ذینفعان یک سازمان را در یک دسته بندی مرجع برای بررسی عدالت سازمانی به صورت مشتری، حامی، کارکنان، تأمین کننده، جامعه و در نهایت خود سازمان در نظر گرفت و عدالت را در تعاملات هر یک از این موجودیت ها با سازمان مورد ارزیابی قرار داد. اما آنچه که امروزه در مدیریت و علوم سازمان نگاه رایج می باشد، عدالت معطوف به کارکنان سازمان است.

گسترش نقش و جایگاه نظریه برابری آدامز[۴] در تشریح نگرشها و رفتار کارکنان در دهه ۱۹۷۰ میلادی به حیطه ای از پژوهش به نام “عدالت در سازمان” منجر شد. “عدالت در سازمان” بیانگر ادراک کارکنان از برخوردهای منصفانه در کار است. (Cropanzano, 2001) در این پژوهش نیز منظور از “عدالت سازمانی”، نگاه رایج موجود در ادبیات رفتار و فرهنگ سازمانی یعنی عدالت معطوف به کارکنان سازمان است.

[۱] Welfare

[۲] Freedome

[۳] Virtue

[۴] Adam’s Equity Theory

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق عملکرد سازمانی و نوآوری سازمانی
  • تحقیق گرایش‌های سیاسی و عدالت و دیدگاهها و نظریه های آن
  • تحقیق عدالت به عنوان قاعده فقهی
  • تحقیق جهت گیری استراتژیک و نوآوری ، بازارگرایی و هزینه گرایی و سیستم مدیریت هزینه ، عملکرد سازمان ها
  • تحقیق مفهومی عدالت در غرب و اسلام و عدالت در اندیشه سیاسی افلاطون
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.