تحقیق گرایش‌های سیاسی و عدالت و دیدگاهها و نظریه های آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گرایش‌های سیاسی و عدالت و دیدگاهها و نظریه های آن دارای ۷۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول: مقدمه    ۴
مقدمه    ۴
الف: گرایشهای سیاسی    ۶
ب: عدالت    ۹
ج: تاریخ مطالعات عدالت    ۱۳
۱-۲- مرور پیشینه پژوهش    ۱۳
۱-۲-۱ پیشینه پژوهش در ایران درباره گرایشهای سیاسی    ۱۴
۲-۲-۱ پژوهش‌های خارجی مربوط به گرایش سیاسی    ۱۸
۳-۲-۱ پیشینه پژوهش‌های عدالت در ایران    ۲۵
۲-فصل دوم: گرایش‌های سیاسی و عدالت و دیدگاهها و نظریه های آن    ۳۲
۲-۱-مقدمه    ۳۳
۲-۲ دیدگاههای مربوط به گرایش‌های سیاسی    ۳۳
۱-۲-۲ تعریف مفهوم نگرش    ۳۴
۲-۲-۲ ابعاد و انواع گرایش‌های سیاسی    ۳۷
۳-۲ نظریه‌های مربوط به گرایش سیاسی    ۳۹
۱-۳-۲ نظریه های تضادگرا    ۳۹
۲-۳-۲ نظریه های کارکردگرا    ۴۵
۳-۳-۲ نظریه های مکتب کنش متقابل نمادین    ۴۸
۴-۳-۲ نظریه روانشناختی و جنبشهای اجتماعی    ۵۱
۵-۳-۲ جمع بندی نظریه های مرتبط با گرایشهای سیاسی    ۵۳
۴-۲ دیدگاههای مربوط به عدالت    ۵۴
۱-۴-۲ سنت مارکسیسم    ۵۸
۲-۴-۲ سنت فایدهگرایان    ۶۰
۳-۴-۲ سنت مساواتطلبان    ۶۱
۴-۴-۲ دیدگاه جان راولز    ۶۲
فهرست منابع    ۶۷

منابع

قاسمی، وحید؛ وحیدا، فریدون؛ ربانی، رسول؛ ذاکری، زهرا (۱۳۸۷) شناخت تأثیر طبقه اجتماعی بر نگرش نسبت به جریان نوگرایی در شهر اصفهان، جامعه­شناسی کاربردی، سال ۲۱، شماره ۳۷٫

– قاسمی، وحید (۱۳۸۰) گونه­شناسی و تبیین فرهنگ سیاسی دانشجویان شاغل به تحصیل در ایران سال تحصیلی ۸۰-۷۹، پایان­نامه دکتری، رشته جامعه­شناسی، راهنما: محمود کتابی؛ فریدون وحیدا، دانشگاه اصفهان.

– کرچ، دیوید؛ کراچ فیلد، ریچارد­ اس، بلاکی، اجرتون ال (۱۳۴۷) فرد در اجتماع، ترجمه محمود صناعی، انتشارات فرانکلین، تهران.

– واعظی، احمد (۱۳۸۸) نقد و بررسی نظریه­های عدالت، انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، قم.

– یعقوبی، داریوش (۱۳۸۸) درک ایرانیان از عدالت، انتشارات جامعه­شناسان، تهران.

– کردی، حسین (۱۳۸۸) فرهنگ سیاسی و عوامل اجتماعی آن: مطالعه موردی استان گلستان، پایان­نامه دکتری، رشته جامعه­شناسی.

– کمالی، علی (۱۳۷۹) مقدمه­ای بر جامعه­شناسی نابرابری­های اجتماعی، انتشارات سمت، تهران.

– کیخا، نجمه (۱۳۸۹) عدالت اجتماعی، چاپ اول، کانون اندیشه جوان، تهران.

– کوپر، جسیکا (۱۳۸۵) محافظه­کاری چیست؟ ترجمه­ی مریم اتابکی.

– گر، تد رابرت (۱۳۸۸) چرا انسان­ها شورش می­کنند، ترجمه علی مرشدی­زاد، پژوهشکده مطالعات راهبردی، تهران.

– Little, Daniel (1992) Jon Elster, New Horizons in Economic Thought: Appraisals of Leading Economists, edited by Warren Samuels, Edward Elgar Publishing .

– Mott, Stephen; J. Sider, Ronald (2000) Economic justice: a biblical paradigm, An international journal of holistic studies, 17: 2, 50-63.

– Pavot, William; Diener, Ed (1993) Review of the satisfaction with life scale, American Psychological Association, Vol 5, No 2, 164-172.

– Robertson, David (1993) A dictionary of modern politics, second edition, British library catalogning in publication date.

– Rousseau (2007) Political socialization and political culture.

– Sablonniere, Rexane de la; Tougas, Francine; Sablonniere, Edith de la And Debrosse, Regine (2012) Profound organizational change, psychological distress and burnout symptoms: The mediator role of collective relative deprivation, Group processes and intergroup relations, Published by SAGE.

فصل اول: مقدمه

مقدمه

در جوامع مدرن و پیچیده امروزی یکی از مهمترین نهادهای اجتماعی، نهاد یا نظام سیاسی است که نقش تعیین کننده­ای در همه ابعاد جامعه ایفا می‌کند؛ در نتیجه از جوانب مختلف، زندگی انسان­ها را تحت تأثیر قرارمی­دهد. به عنوان مثال، یکی از مهم­ترین نقش­های نظام سیاسی کنترل و توزیع منابع کمیاب اقتصادی و سیاسی در جامعه است، اما سیاست­های اتخاذ شده دولت­ها در این موارد، همه اقشار و طبقات جامعه را یکسان تحت تأثیر قرار نمی‌دهد: این سیاست­ها به بعضی از اقشار جامعه سود فراوانی رسانده، برخی دیگر را تحت فشار قرار می­دهد. این وضعیت، اقشار و طبقات جامعه را به واکنش وامی­دارد، بطوری­که برخی از افراد، از سیاست­ها و برنامه­ های دولت بسیار خشنود و راضی شده و نگرش و گرایش مثبت نسبت به آن نشان داده و از آن طرفداری می‌کنند. اقشار دیگر که سیاست­های دولت به آن­ها کمتر نفع می‌رساند، یا حتی آنها را تحت فشار قرار داده و به آن­ها آسیب می­رساند از نظام سیاسی ناراضی شده و نگرش یا گرایش منفی نسبت به آن نشان می‌دهند. گروه­های اخیر ممکن است احساس تبعیض و بی‌عدالتی کرده، خواهان تغییر در سیاست­های دولت و یا حتی خود نظام سیاسی شوند.

در نتیجه، اقشار مختلف جامعه در اثر سیاست­های مربوط به نحوه توزیع منابع و عوامل متعدد دیگر به گرایش­های سیاسی مختلفی نظیر اصلاح‌طلبی، محافظه­کاری و افراط­گرایی تمایل می­یابند، که رفتارهای شهروندان را متأثر می‌سازد. بر همین اساس، مطالعه گرایش­های سیاسی مردم برای مجریان و دست­اندرکاران برنامه­ریزی اجتماعی اهمیت و فایده چشمگیری دارد. علاوه بر این، به منظور پیش‌بینی رفتار شهروندان نیز مطالعه گرایش­های سیاسی آنان اهمیت بسزایی دارد. به علت همین گرایش‌های مختلف است که در جوامع امروزی احزاب و گروه­های سیاسی مختلفی با گرایش­ها و ایدئولوژی­های سیاسی مختلف چون احزاب رادیکال، اصلاح طلب و محافظه کار و غیره شکل می‌گیرد و بخشی از مردم از هرکدام از آن­ها طرفداری می‌کنند.

همان­طور که گفته شد، عوامل متعددی بر شکل­گیری گرایش سیاسی افراد تاثیرگذارند: عواملی چون سن، جنسیت، تمایل به سنت­گرایی/تجدد، نوع رسانه­های مورد استفاده، گروه­های مرجع و عوامل متعدد دیگر بر نوع گرایش سیاسی افراد نسبت به نظام سیاسی حاکم، که همه آن­ها در یک تحقیق قابل بررسی نمی­باشد. از این­رو تمرکز پژوهش حاضر بر احساس عدالت و تأثیر آن بر گرایش­های سیاسی افراد است. به عبارت دیگر، متغیر مستقل اصلی پژوهش احساس عدالت از سوی مردم و متغیر وابسته اصلی انواع گرایش‌های سیاسی افراد است.

موضوع عدالت از جمله مسائلی است که از دیرباز متفکران، اندیشمندان و عامه مردم را به خود مشغول کرده است. گرچه حساسیت آن در جوامع و دوران­های مختلف متفاوت بوده ولی می­توان این حساسیت را به لحاظ تاریخی و مکانی به سطح وسیعی تعمیم داد. مسأله عدالت، مربوط به چگونگی توزیع پاداش­ها، امتیازات و همه چیزهای مطلوبی است که در جوامع وجود دارند و انسان‌ها مایلند آن­ها را به دست آورند. شیوه خاصی که به موجب آن این امتیازات، منابع و مطلوبیت‌ها (ثروت، قدرت، منزلت) توزیع می­شود بازتاب گسترده­ای بر روی افراد و جامعه دارد. لذا جوامع مختلف قواعدی به­وجود می­آورند که شیوه توزیع قدرت، ثروت و پاداش­ها براساس آن تعیین می­شود و مردم نسبت به این قواعد واکنش‌های مختلف نشان می‌دهند (یعقوبی، ۱۳۸۸: ۱۵). اما مسئله صرفاً نحوه توزیع عینی منابع نیست بلکه درک و احساس عدالت یا بی‌عدالتی و واکنش عاطفی مردم نسبت به آن قواعد نیز اهمیت بسزایی دارد. حتی شاید بتوان گفت، مهمتر از عدالت (بی­عدالتی) عینی و واقعی، احساس ذهنی اعضای جامعه و ادراک آن­ها از عدالت (بی­عدالتی) است که زمینه را برای گرایش­های متفاوت سیاسی فراهم می­سازد. درواقع، افراد به ارزیابی قواعد موجود در جامعه می‌پردازند و در مورد عادلانه یا ناعادلانه بودن آن­ها قضاوت و ارزیابی کرده، متناسب با آن نسبت به نظام سیاسی و جامعه جهت­گیری احساسی و عاطفی می­کنند. بنابراین عامل مهم آن است که افراد چه تصوری از عدالت دارند و چه مولفه­ها و مشخصه ­هایی را برای یک جامعه عادلانه در نظر دارند.

 الف: گرایش­های سیاسی

گرایش به معنای جهت­گیری کلی و ارزش­گذاری نسبت به موضوع معینی نظیر موافقت یا مخالفت نسبت به چیزی، درست یا غلط پنداشتن و… است (آلافیلیپ، ۱۳۷۹: ۳۳). آن­چه در این پژوهش مورد بررسی قرار خواهد گرفت گرایش­های سیاسی افراد است. گرایش­های سیاسی متفاوتی در هر جامعه­ای وجود دارد که پیامدهای گسترده­ای برای کشور و سرنوشت آن خواهد داشت. بنا به گفته­ی مانهایم آن­چه برای هر جامعه­ای اهمیت بنیادی دارد، عبارت است از بازشناخت انواع گوناگون شناسایی، همچنین تجزیه و تحلیل تغییر جهت­های حاصل در مناسبات اجتماعی که از راه شناسایی حاصل می‌شود. فهم کامل نمودهایی از این دست به ایجاد مفهوم و دریافت دقیق­تر نقش عقاید در جنبش­های سیاسی و اجتماعی می­انجامد (مانهایم، ۱۳۵۵: ۱۹). پس یکی از کاستی‌های زمان خود را باید این بدانیم که آن شیوه­های اندیشه­ای که به واسطه­ی آن­ها به قطعی­ترین تصمیم­های خود می‌رسیم و به یاری آن­ها در پی تشخیص و هدایت سرنوشت سیاسی و اجتماعی خویشتن­ایم، همچنان ناشناخته و به همین سبب دور از دسترس کنترل عقلی و سنجش باقی مانده­اند (مانهایم، ۱۳۵۵: ۲۱). از این­رو رسالت پژوهشگر در این پژوهش، گونه­ شناسی گرایش­های سیاسی افراد در جامعه­ی ایران است تا به این طریق راهی برای هدایت سرنوشت سیاسی و اجتماعی سرزمین­مان بیابیم. بنابراین همان­طور که ذکر شد در هر جامعه­ای (متناسب با شرایط و فرهنگ­های متفاوت) گرایش­های سیاسی مختلفی نظیر محافظه­کاری، رادیکالیزم، لیبرالیسم و غیره نیز وجود دارد. در ابتدا به طور مختصر به دیدگاه مانهایم در رابطه با گرایش­های سیاسی می­پردازیم: وی با عناوین ایدئولوژی و اوتوپیا به محافظه­کاری و لیبرالیسم اشاره می­کند. به گفته­ی مانهایم از یک سو گرایش به نگاهداشت وضع موجود و از سوی دیگر، گرایش به دگرگون­سازی وضع موجود احساس می­شود. اقدام به نگاهداشت، موجب ایجاد «ایدئولوژی­ها» می­گردد؛ تا اندیشه را با آرمانی جلوه­گر ساختن و تأکید فزونمایه بر عوامل ایجادکننده­ی ایستایی و ثبات به خطا افکند. توجه به تغییر نیز بنیاد پیدایش «اتوپیا» است که هم بر آینده ارج می­نهد و هم عوامل رهبری­کننده به دگرگونی را گرامی می­دارد (مانهایم، ۱۳۵۵: ۶). حال به منظور درک عمیق­ ترگرایش­های سیاسی ناگزیریم به بحث احزاب و ایدئولوژی­های سیاسی نیز بپردازیم چراکه؛ حمایت از احزاب سیاسی متفاوت، نمود عینی گرایشات سیاسی افراد است.

منظور از حزب سیاسی؛ گروهی سازمان­یافته از مردم با حداقل عقاید و هدف­های سیاسی مشترک است که در تکاپوی تأثیرگذاری در سیاست عمومی هستند. احزاب سیاسی نقش حیاتی در ساختار دموکراسی دارند. دموکراسی بدون احزاب سیاسی غیرقابل تصور است، اما ممکن است احزاب سیاسی در کشوری وجود داشته باشند که فاقد دموکراسی است (Motlosa & Shale, 2008: 6). ایدئولوژی­­های حزبی نیز به فلسفه اجتماعی یا بینش و دیدگاه جهانی اشاره دارد که به واسطه آن موقعیت­های سیاسی، برنامه­ ها و بیانیه­ های­ احزاب حمایت می­شوند.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق عدالت به عنوان قاعده فقهی
  • تحقیق مفهومی عدالت در غرب و اسلام و عدالت در اندیشه سیاسی افلاطون
  • تحقیق عدالت و نوآوری سازمانی
  • تحقیق مفهوم شناسی عدالت و مالیات و عدالت مالیاتی و اصول مالیاتی
  • تحقیق مفهوم عدالت درازدواج مجدد و پیشینه تاریخی ازدواج مجدد
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.