571 views
پیشینه تحقیق گرایشهای سیاسی و عدالت و دیدگاهها و نظریه های آن دارای ۷۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
فصل اول: مقدمه ۴
مقدمه ۴
الف: گرایشهای سیاسی ۶
ب: عدالت ۹
ج: تاریخ مطالعات عدالت ۱۳
۱-۲- مرور پیشینه پژوهش ۱۳
۱-۲-۱ پیشینه پژوهش در ایران درباره گرایشهای سیاسی ۱۴
۲-۲-۱ پژوهشهای خارجی مربوط به گرایش سیاسی ۱۸
۳-۲-۱ پیشینه پژوهشهای عدالت در ایران ۲۵
۲-فصل دوم: گرایشهای سیاسی و عدالت و دیدگاهها و نظریه های آن ۳۲
۲-۱-مقدمه ۳۳
۲-۲ دیدگاههای مربوط به گرایشهای سیاسی ۳۳
۱-۲-۲ تعریف مفهوم نگرش ۳۴
۲-۲-۲ ابعاد و انواع گرایشهای سیاسی ۳۷
۳-۲ نظریههای مربوط به گرایش سیاسی ۳۹
۱-۳-۲ نظریه های تضادگرا ۳۹
۲-۳-۲ نظریه های کارکردگرا ۴۵
۳-۳-۲ نظریه های مکتب کنش متقابل نمادین ۴۸
۴-۳-۲ نظریه روانشناختی و جنبشهای اجتماعی ۵۱
۵-۳-۲ جمع بندی نظریه های مرتبط با گرایشهای سیاسی ۵۳
۴-۲ دیدگاههای مربوط به عدالت ۵۴
۱-۴-۲ سنت مارکسیسم ۵۸
۲-۴-۲ سنت فایدهگرایان ۶۰
۳-۴-۲ سنت مساواتطلبان ۶۱
۴-۴-۲ دیدگاه جان راولز ۶۲
فهرست منابع ۶۷
– قاسمی، وحید؛ وحیدا، فریدون؛ ربانی، رسول؛ ذاکری، زهرا (۱۳۸۷) شناخت تأثیر طبقه اجتماعی بر نگرش نسبت به جریان نوگرایی در شهر اصفهان، جامعهشناسی کاربردی، سال ۲۱، شماره ۳۷٫
– قاسمی، وحید (۱۳۸۰) گونهشناسی و تبیین فرهنگ سیاسی دانشجویان شاغل به تحصیل در ایران سال تحصیلی ۸۰-۷۹، پایاننامه دکتری، رشته جامعهشناسی، راهنما: محمود کتابی؛ فریدون وحیدا، دانشگاه اصفهان.
– کرچ، دیوید؛ کراچ فیلد، ریچارد اس، بلاکی، اجرتون ال (۱۳۴۷) فرد در اجتماع، ترجمه محمود صناعی، انتشارات فرانکلین، تهران.
– واعظی، احمد (۱۳۸۸) نقد و بررسی نظریههای عدالت، انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، قم.
– یعقوبی، داریوش (۱۳۸۸) درک ایرانیان از عدالت، انتشارات جامعهشناسان، تهران.
– کردی، حسین (۱۳۸۸) فرهنگ سیاسی و عوامل اجتماعی آن: مطالعه موردی استان گلستان، پایاننامه دکتری، رشته جامعهشناسی.
– کمالی، علی (۱۳۷۹) مقدمهای بر جامعهشناسی نابرابریهای اجتماعی، انتشارات سمت، تهران.
– کیخا، نجمه (۱۳۸۹) عدالت اجتماعی، چاپ اول، کانون اندیشه جوان، تهران.
– کوپر، جسیکا (۱۳۸۵) محافظهکاری چیست؟ ترجمهی مریم اتابکی.
– گر، تد رابرت (۱۳۸۸) چرا انسانها شورش میکنند، ترجمه علی مرشدیزاد، پژوهشکده مطالعات راهبردی، تهران.
– Little, Daniel (1992) Jon Elster, New Horizons in Economic Thought: Appraisals of Leading Economists, edited by Warren Samuels, Edward Elgar Publishing .
– Mott, Stephen; J. Sider, Ronald (2000) Economic justice: a biblical paradigm, An international journal of holistic studies, 17: 2, 50-63.
– Pavot, William; Diener, Ed (1993) Review of the satisfaction with life scale, American Psychological Association, Vol 5, No 2, 164-172.
– Robertson, David (1993) A dictionary of modern politics, second edition, British library catalogning in publication date.
– Rousseau (2007) Political socialization and political culture.
– Sablonniere, Rexane de la; Tougas, Francine; Sablonniere, Edith de la And Debrosse, Regine (2012) Profound organizational change, psychological distress and burnout symptoms: The mediator role of collective relative deprivation, Group processes and intergroup relations, Published by SAGE.
در جوامع مدرن و پیچیده امروزی یکی از مهمترین نهادهای اجتماعی، نهاد یا نظام سیاسی است که نقش تعیین کنندهای در همه ابعاد جامعه ایفا میکند؛ در نتیجه از جوانب مختلف، زندگی انسانها را تحت تأثیر قرارمیدهد. به عنوان مثال، یکی از مهمترین نقشهای نظام سیاسی کنترل و توزیع منابع کمیاب اقتصادی و سیاسی در جامعه است، اما سیاستهای اتخاذ شده دولتها در این موارد، همه اقشار و طبقات جامعه را یکسان تحت تأثیر قرار نمیدهد: این سیاستها به بعضی از اقشار جامعه سود فراوانی رسانده، برخی دیگر را تحت فشار قرار میدهد. این وضعیت، اقشار و طبقات جامعه را به واکنش وامیدارد، بطوریکه برخی از افراد، از سیاستها و برنامه های دولت بسیار خشنود و راضی شده و نگرش و گرایش مثبت نسبت به آن نشان داده و از آن طرفداری میکنند. اقشار دیگر که سیاستهای دولت به آنها کمتر نفع میرساند، یا حتی آنها را تحت فشار قرار داده و به آنها آسیب میرساند از نظام سیاسی ناراضی شده و نگرش یا گرایش منفی نسبت به آن نشان میدهند. گروههای اخیر ممکن است احساس تبعیض و بیعدالتی کرده، خواهان تغییر در سیاستهای دولت و یا حتی خود نظام سیاسی شوند.
در نتیجه، اقشار مختلف جامعه در اثر سیاستهای مربوط به نحوه توزیع منابع و عوامل متعدد دیگر به گرایشهای سیاسی مختلفی نظیر اصلاحطلبی، محافظهکاری و افراطگرایی تمایل مییابند، که رفتارهای شهروندان را متأثر میسازد. بر همین اساس، مطالعه گرایشهای سیاسی مردم برای مجریان و دستاندرکاران برنامهریزی اجتماعی اهمیت و فایده چشمگیری دارد. علاوه بر این، به منظور پیشبینی رفتار شهروندان نیز مطالعه گرایشهای سیاسی آنان اهمیت بسزایی دارد. به علت همین گرایشهای مختلف است که در جوامع امروزی احزاب و گروههای سیاسی مختلفی با گرایشها و ایدئولوژیهای سیاسی مختلف چون احزاب رادیکال، اصلاح طلب و محافظه کار و غیره شکل میگیرد و بخشی از مردم از هرکدام از آنها طرفداری میکنند.
همانطور که گفته شد، عوامل متعددی بر شکلگیری گرایش سیاسی افراد تاثیرگذارند: عواملی چون سن، جنسیت، تمایل به سنتگرایی/تجدد، نوع رسانههای مورد استفاده، گروههای مرجع و عوامل متعدد دیگر بر نوع گرایش سیاسی افراد نسبت به نظام سیاسی حاکم، که همه آنها در یک تحقیق قابل بررسی نمیباشد. از اینرو تمرکز پژوهش حاضر بر احساس عدالت و تأثیر آن بر گرایشهای سیاسی افراد است. به عبارت دیگر، متغیر مستقل اصلی پژوهش احساس عدالت از سوی مردم و متغیر وابسته اصلی انواع گرایشهای سیاسی افراد است.
موضوع عدالت از جمله مسائلی است که از دیرباز متفکران، اندیشمندان و عامه مردم را به خود مشغول کرده است. گرچه حساسیت آن در جوامع و دورانهای مختلف متفاوت بوده ولی میتوان این حساسیت را به لحاظ تاریخی و مکانی به سطح وسیعی تعمیم داد. مسأله عدالت، مربوط به چگونگی توزیع پاداشها، امتیازات و همه چیزهای مطلوبی است که در جوامع وجود دارند و انسانها مایلند آنها را به دست آورند. شیوه خاصی که به موجب آن این امتیازات، منابع و مطلوبیتها (ثروت، قدرت، منزلت) توزیع میشود بازتاب گستردهای بر روی افراد و جامعه دارد. لذا جوامع مختلف قواعدی بهوجود میآورند که شیوه توزیع قدرت، ثروت و پاداشها براساس آن تعیین میشود و مردم نسبت به این قواعد واکنشهای مختلف نشان میدهند (یعقوبی، ۱۳۸۸: ۱۵). اما مسئله صرفاً نحوه توزیع عینی منابع نیست بلکه درک و احساس عدالت یا بیعدالتی و واکنش عاطفی مردم نسبت به آن قواعد نیز اهمیت بسزایی دارد. حتی شاید بتوان گفت، مهمتر از عدالت (بیعدالتی) عینی و واقعی، احساس ذهنی اعضای جامعه و ادراک آنها از عدالت (بیعدالتی) است که زمینه را برای گرایشهای متفاوت سیاسی فراهم میسازد. درواقع، افراد به ارزیابی قواعد موجود در جامعه میپردازند و در مورد عادلانه یا ناعادلانه بودن آنها قضاوت و ارزیابی کرده، متناسب با آن نسبت به نظام سیاسی و جامعه جهتگیری احساسی و عاطفی میکنند. بنابراین عامل مهم آن است که افراد چه تصوری از عدالت دارند و چه مولفهها و مشخصه هایی را برای یک جامعه عادلانه در نظر دارند.
گرایش به معنای جهتگیری کلی و ارزشگذاری نسبت به موضوع معینی نظیر موافقت یا مخالفت نسبت به چیزی، درست یا غلط پنداشتن و… است (آلافیلیپ، ۱۳۷۹: ۳۳). آنچه در این پژوهش مورد بررسی قرار خواهد گرفت گرایشهای سیاسی افراد است. گرایشهای سیاسی متفاوتی در هر جامعهای وجود دارد که پیامدهای گستردهای برای کشور و سرنوشت آن خواهد داشت. بنا به گفتهی مانهایم آنچه برای هر جامعهای اهمیت بنیادی دارد، عبارت است از بازشناخت انواع گوناگون شناسایی، همچنین تجزیه و تحلیل تغییر جهتهای حاصل در مناسبات اجتماعی که از راه شناسایی حاصل میشود. فهم کامل نمودهایی از این دست به ایجاد مفهوم و دریافت دقیقتر نقش عقاید در جنبشهای سیاسی و اجتماعی میانجامد (مانهایم، ۱۳۵۵: ۱۹). پس یکی از کاستیهای زمان خود را باید این بدانیم که آن شیوههای اندیشهای که به واسطهی آنها به قطعیترین تصمیمهای خود میرسیم و به یاری آنها در پی تشخیص و هدایت سرنوشت سیاسی و اجتماعی خویشتنایم، همچنان ناشناخته و به همین سبب دور از دسترس کنترل عقلی و سنجش باقی ماندهاند (مانهایم، ۱۳۵۵: ۲۱). از اینرو رسالت پژوهشگر در این پژوهش، گونه شناسی گرایشهای سیاسی افراد در جامعهی ایران است تا به این طریق راهی برای هدایت سرنوشت سیاسی و اجتماعی سرزمینمان بیابیم. بنابراین همانطور که ذکر شد در هر جامعهای (متناسب با شرایط و فرهنگهای متفاوت) گرایشهای سیاسی مختلفی نظیر محافظهکاری، رادیکالیزم، لیبرالیسم و غیره نیز وجود دارد. در ابتدا به طور مختصر به دیدگاه مانهایم در رابطه با گرایشهای سیاسی میپردازیم: وی با عناوین ایدئولوژی و اوتوپیا به محافظهکاری و لیبرالیسم اشاره میکند. به گفتهی مانهایم از یک سو گرایش به نگاهداشت وضع موجود و از سوی دیگر، گرایش به دگرگونسازی وضع موجود احساس میشود. اقدام به نگاهداشت، موجب ایجاد «ایدئولوژیها» میگردد؛ تا اندیشه را با آرمانی جلوهگر ساختن و تأکید فزونمایه بر عوامل ایجادکنندهی ایستایی و ثبات به خطا افکند. توجه به تغییر نیز بنیاد پیدایش «اتوپیا» است که هم بر آینده ارج مینهد و هم عوامل رهبریکننده به دگرگونی را گرامی میدارد (مانهایم، ۱۳۵۵: ۶). حال به منظور درک عمیق ترگرایشهای سیاسی ناگزیریم به بحث احزاب و ایدئولوژیهای سیاسی نیز بپردازیم چراکه؛ حمایت از احزاب سیاسی متفاوت، نمود عینی گرایشات سیاسی افراد است.
منظور از حزب سیاسی؛ گروهی سازمانیافته از مردم با حداقل عقاید و هدفهای سیاسی مشترک است که در تکاپوی تأثیرگذاری در سیاست عمومی هستند. احزاب سیاسی نقش حیاتی در ساختار دموکراسی دارند. دموکراسی بدون احزاب سیاسی غیرقابل تصور است، اما ممکن است احزاب سیاسی در کشوری وجود داشته باشند که فاقد دموکراسی است (Motlosa & Shale, 2008: 6). ایدئولوژیهای حزبی نیز به فلسفه اجتماعی یا بینش و دیدگاه جهانی اشاره دارد که به واسطه آن موقعیتهای سیاسی، برنامه ها و بیانیه های احزاب حمایت میشوند.
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر