تحقیق عدالت به عنوان قاعده فقهی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق عدالت به عنوان قاعده فقهی دارای ۸۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
فصل اول: مفاهیم عدالت    ۶
۱-۱-معنی لغوی عدالت    ۶
۱-۱-۱- واژه هایی که در معنی عدل لغوی به کار رفته اند    ۸
۱-۱-۲-عدالت در اصطلاح علماء فقه    ۹
۱-۱-۳-تعریف فقهی عدالت    ۱۳
۱-۱-۴- عدالت از دیدگاه علما واندیشمندان    ۲۰
۱-۱-۵- سابقه تاریخی عدالت درانسان    ۲۳
۱-۲- انواع عدالت    ۲۵
۱-۳- عدالت فقهی وکلامی    ۲۸
۱-۴- عدالت در معنای عرفی    ۳۰
۱-۵-ثبات و تغییر احکام اسلام    ۳۱
۱-۶- موضوع له عدل و ظلم ، موضوع امر و نهی به عدل و ظلم    ۳۲
۱-۷-  نسبت بین عدالت فقهی واخلاقی    ۳۳
فصل دوم:عدالت به عنوان قاعده فقهی    ۳۸
۲-۱- بخش اول : عدالت به عنوان قاعده فقهی    ۳۸
۲-۱-۱- دیدگاه فقها در مسئله عدالت    ۳۹
۲-۱-۲- راههای احراز عدالت ووثاقت    ۴۴
۲-۱-۳-  مراتب جرح    ۴۵
بخش دوم: – اهمیت عدالت به عنوان  قاعده    ۴۶
۲-۲-۱-  عدالت به عنوان  قاعده    ۴۶
۲-۲-۲- فقهای شیعه ، و عنصر عدالت    ۴۶
۲-۲-۳-  ضابطه قاعده فقهی و تطبیق آن بر قاعده عدالت    ۴۷
۲-۲-۴- تقسیمات و اطلاقات عدالت    ۴۸
۲-۲-۵- نظریات مطرح در قاعده عدالت    ۴۹
۲-۲-۶-   اقسام قاعده فقهی و تبیین نوع قاعده عدالت    ۵۴
۲-۲-۷- مراتب قاعده عدالت    ۵۸
۲-۲-۸-  اطلاق و نسبیت عدالت    ۶۰
۲-۲-۹-امضایی و تاسیسی بودن عدالت    ۶۲
۲-۲-۱۰-توانایی بشر در فهم مصادیق عدالت    ۶۳
۲-۲-۱۱- نقش عدالت اجتماعی    ۷۱
۲-۲-۱۲-  عدالت در امام جماعت    ۷۳
۲-۲-۱۳-بینه یا شهادت گفتاری دو مرد عادل    ۷۴
۲-۲-۱۴- خبر واحد ثقه    ۷۶
فهرست منابع    ۷۷

 منابع

۱- قرآن کریم

۲-نهج البلاغه

۳- موسوی خمینی ،  ر .  ( ۱۳۷۳ ). الاستحصاب، چاپ اول، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی..

۴- موسوی خمینی،  ر.(۱۴۰۹).  تحریر الوسیله ، دارالکتبالاسلامیه، اسماعیلیان، قم.

۵-موسوی خمینی، ر  . ( ۱۴۱۰ ). کتاب البیع، چاپ چهارم، مؤسسه اسماعیلیان، قم .

۶-موسوی خمینی ،  ر . (  ۱۳۸۵ ).  المطبعه العلمیه ، قم.

۷-موسوی خمینی ، ر . (بی تا).   ولایت فقیه، انتشارات کاوه، تهران، ناصر خسرو.

۸-موسوی خمینی، ر.(۱۳۷۳).    صحیفه نور، ج ۱۲، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی .

۹-موسوی خمینی ،  ر .  ( ۱۳۷۱).  شرح چهل حدیث ، چاپ دوم، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.

۱۰-ابن براج طرابلس،  ر.(۱۴۰۶ )  . المهذب، تحقیق بااشراف جعفر سبحانی، مؤسسه النشر الاسلامی، قم.

۱۱-العاملی،  ش. (بی تا ). الدروس الشریعه فی فقه الامامیه، انتشارات صادقی، مطبقه مهر.

۱۲-الطباطبائی،  ع . ( ۱۴۰۴). ناشر: مؤسسه آل بیت )ع( مطبقه الشهید، قم.

۱۳-الطوسی ، م . (بی تا).  المبسوط فی فقه الامامیه، ناشر: مکتبه المرتضویه لاحیاء الاثار الجعفریه،.

۱۴-الطبرسی،  ا   .(  ۱۳۷۹ ).  مجمع البیان، من منشورات شرکه المعارف الاسلامیه.

۱۵-حلی(علامه) ،ع . ( ۱۲ ۱۴). کشف المراد فی شرح تجریدالاعتقاد، چاپ اول، مؤسسه نشرالاسلامی، قم.

۱۶-حلی(محقق)، ج . ( ۱۴۰۹). شرائع الاسلام فی مسائل و الحرام، چاپ دوم، تهران، انتشارات استقلال.

مقدمه

عدالت در لغت به معنای برابر سازی وتوازن است ودر مفهوم اجتماعی،هرگاه حق هرصاحب حقی به اوداده شود، می گویند عدالت رعایت شده است .بنابراین عدالت اقتصادی که یکی از مظاهر عدالت اجتماعی است به معنای رعایت استحقاق ها ودادن حقوق اقتصادی افراد است.تعریف عدالت کار آسانی نیست ،نه از آن رو که درست دریافت نمی شود،زیرا که عدل وظلم از مفاهیم بدیهی در حوز ه ی عقل عملی است بسان وجود وعدم در حوزه ی عقل نظری بلکه بساطت مفهومی آن این امر را سبب میشود.

تعریف هایی که اندیشمندان از عدالت ارایه کرده اند،بیشتر تعریف به مصداق است.برای مثال ،عالمان اخلاق عدالت رابه انقیاد عقل عملی برای قوه عاقله یا سیاست کردن قوه غضب وشهوت وفقیهان آن را به ملکه ای نفسانی ،که به واجب فرمان می دهد واز حرام باز میدارد  معنا کرده اند خلاصه ا گرچه تعریف وتفسیر مفهومی عدالت دشوار است،  اما می توان عدالت را چهار عرصه بر رسی کرد.

۱٫عدالت در تکوین ونظام خلقت .

۲٫عدالت در تشریع ونظام قانون گذاری.

۳٫عدالت در تدبیر ونظام اجرایی.

۴٫عدالت درمنش وروش زندگی فردی ومعاشرتی.

آنچه در اینجا مورد نظر است،دومین عرصه،یعنی عدالت در نظام قانون گذاری وتشریع، می باشد.عدالت در همه شوون زندگی ووجود آدمی وهمچنین در عرصه آفرینش ،یعنی هم در عرصه تکوین وهم در عرصه تشریع ،دارای اصالت است. ولی عدالت در همه  ی عرصه ها وصحنه ها وعلوم ومعارف بشری یا دینی والهی،قاعده واصل است.اما در فقه ،به نظر شهید مطهری،عدالت،قاعده ای مظلوم است وحق آن ادا نشده وبه عبارت دیگر،در حق عدالت بی عدالتی روا شده است .به گفته ایشان فقه به هر مناسبتی،قاعده ای شکل گرفته،اما در مورد عدالت ،غفلت یا غفلت هایی چهره بسته است. (مطهری،۱۳۸۲: ۲۵).

عدالت از نظر فقها عبارت است از ملکه ونیرویی که سبب می شود انسان واجبات را انجام دهد ومحرمات را ترک کند.اسلام برای ترویج این صفت ،امتیازات وشخصیت هایی به افرداد داده است . عدالت یا متعلق به اخلاق وافعال است و  یابه تقسیم اموال یا به معاملات وداد وستد ویابه احکام وسیاست ها مربوط  می شود،عادل در هریک از این موارد برای برقراری تساوی وتعادل ،افراط وتفریط را به اعتدال ومیانه باز می گرداند. عدالت عبارت است ازقانون طبیعی است واین قانون همه جاتغییر ناپذیر است ، وبرای همه دولت ها الزم آور است.همه قوانین برای عادلانه بودن نیازمند هماهنگی با قانون طبیعی هستند که به وسیله خداوند مقررشده است..همچنین از عدالت به میزان ومعیار تعبیر شده است .زیرا اجرای قوانین بر معیار قسط وعدل وجلوگیری ازستمگران وحکومت جائرانه وبسط عدالت فردی واجتماعی ومنع از فساد وفحشاء وانواع کجروی ها وآزادی برمعیار عقل وعدل واستقلال وخود کفایی وجلوگیری از استعمار واستثمار واستعبادوحدود وقصاص وتعزیرات برمیزان عقل وعدل وانصاف ،وصدها موارد  از این قبیل،چیزهایی نیست که بامرور زمان در طول تاریخ بشر وزندگی اجتماعی کهنه شود ،این دعوا مشابه ان است که گفته شود قواعد عقلی وریاضی در قرن حاضر باید عمل شود.وبه جای دیگر نشانده شود.( خمینی ،۱۳۶۵: ۱۷۷).

این نوشتار دردو فصل تنظیم شده است . فصل اول: مفاهیم عدالت، فصل دوم:عدالت به عنوان قاعده ی فقهی بیا ن می شود.

فصل اول: مفاهیم عدالت

۱-۱-معنی لغوی عدالت

عدالت ضد ظلم و دادگری مترادف فارسی آن است  عدل به معنای راستی ، درستی ، دادگری ، داد ، همتا ، میانه روی و مساوات آمده است  ابن منظور اعتدال را حد وسط در میان دو وضعیت یا حالت در اندازه و چگونگی می داند ، و آنچه مایه اعتدال در نفس انسانی می شود ، عدالت است.  (لسان العرب ، ۱۴۰۸، ج ۹ : ۸۳ ).

علامه طبا طبایی در المیزان می فرماید:« إنّ العدله و هی الاعتدال بین العالی و الدانی و الجانبین الإفراط و التفریط قیمه حقیقیه و وزنا عظیما فی المجتمعات الإنسانیه و الوسط العدل هو الجزء الذی یرکن إلیه الترکیب و التألیف الاجتماعی »  عدالت که در لغت به معنی اعتدال و حد بین عالی ودانی ومیانه بین دو طرف افراط وتفریط است در افراد ومجتمعات بشری که قسمت عمده اجتماع را تشکیل می دهند وآنان همان افراد متوسط الحالند . (المیزان، ج۶ :۲۰۵ ) .

این مسئله در باب عرف وقضاوتهای عرفی نسبت به افراد سخن درستی است اما از منظر قضاوت شرعی ،اکثر مردم مصداق عادل به حساب نمی آیند در معنای لغوی با حال اعم از فعل شرعی سر وکار داریم ولی در معنای شرعی ،ملاک تنها فعل واعتقاد منطبق بر امر ونهی شارع است پس چه بسا فرد در میان عوام جزو متوسطین باشد اما از نظر شرع در طیف مفرِطین یا مفَرّطین قرار داشته باشد قرآن نیز بر همین مبنا اکثریت جامعه را فاسق معرفی کرده است«وان کثیراً من الناس لفاسقون».( سوره مائده ، آیه ۴۹ ) بنابراین اگر بخواهیم عادل شرعی وفقهی را با توجه به ریشه لغوی تعریف کنیم به کسی گفته خواهد شد که دراعتقاد وعمل ،متشرع کامل باشد ومتشرع کامل به متشرع معتدل گفته می شود که مطا بق با شریعت حرکت کند نه درطیف افراط قرار داشته باشد ونه تفریط ؛نه چیزی را از عمل واعتقاد مامور به شرعی فرو گذار شود ونه از دین پیشی گیردواین به معنی وضع فعل واعتقاد در موضع شرعی است و متضاد عدالت نیز که فسق است به معنی خارج شدن چیزی از محل وجایگاه خود می باشد ودر معنای شرعی به معنی عدم وضع فعل در موضع شرعی است . باز بین عدل در معنای فقهی با عدل در معنای لغوی نیز تفاوت وجود دارد عدالت مورد بحث فقه در مقابل ظلم به معنای اعم است که از آن در فقه به فسق تعبیر می شود هم ظلم وهم عدالت در معنای شرعی اعم از معنای لغوی است عدالت، در لغت به معنی قسط وداد وظلم به معنی عدم رعایت حق نسبت به غیر است بنابراین منحصر در بعد حق الناس بوده وبیشتر هم متبادر در بعد حکومتی وقضایی است ولی در شرع ،عدل وظلم شامل حق الله وحق النفس نیز می شود یعنی وقتی انسان مرتکب فعلی شود که بواسطه آن حق الله یا حق النفس را پایمال کندکه البته تضییع حق خداوند تضییع حق نفس نیز هست  باز اینجا فعل او مصداق ظلم وخروج از عدالت است چرا که خود را در معرض عذاب ونقمت و محرومیت قرار داده ودر مقابل وقتی خود را متلبس به اوامر ونواهی شریعت کند نسبت به نفس خود وحق الله یا حق الناس رعایت انصاف را به خرج داده وعدالت ومیزان را رعایت کرده است در واقع انسان نسبت به فعل خود یک قاضی وحاکم محسوب می شود که وظیفه اش نظارت بر حیطه نفس ومراقبت از حدو مرزها ست (موسوی خمینی،۱۳۷۳: ۷۸).

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گرایش‌های سیاسی و عدالت و دیدگاهها و نظریه های آن
  • تحقیق مفهومی عدالت در غرب و اسلام و عدالت در اندیشه سیاسی افلاطون
  • تحقیق عدالت و نوآوری سازمانی
  • تحقیق مفهوم شناسی عدالت و مالیات و عدالت مالیاتی و اصول مالیاتی
  • تحقیق مفهوم عدالت درازدواج مجدد و پیشینه تاریخی ازدواج مجدد
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.