پیشینه تحقیق مفهوم وعلل عزت نفس و رضایت زناشویی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق  مفهوم وعلل عزت نفس و رضایت زناشویی   دارای ۲۹ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱٫ تصویر بدنی    ۴
۲-۱-۱٫ علل تصویر بدنی    ۴
۲-۲٫ عزت نفس    ۷
۲-۲-۱٫ علل عزت نفس    ۸
۲-۳٫ سازگاری زناشویی    ۸
۲-۳-۱٫ علل سازگاری زناشویی    ۱۰
۲-۴٫ تحقیقات داخلی    ۱۲
۲-۵٫ تحقیقات خارجی    ۱۴
منابع:    ۱۶
REFERENCES    ۱۹

 منابع:

بختیاری مردم (۱۳۷۹) بررسی اختلالات روانی در مبتلایان به اختلال بدشکلی بدنی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی ایران، انسیتو روانپزشکی تهران.

مظاهری محمد علی، نقش دلبستگی بزرگسالان در کنش وری ازدواج. مجله روان شناسی۱۵٫ ۱۳۷۹؛ سال چهارم. شماره ۳، صفحات: ۳۱۵-۲۸۶

مظاهری، م. و. پور اعتماد، ح. (۱۳۸۰). “مقیاس باورهای ارتباطی“( چاپ نشده). تهران: پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی.

مظاهری، محمدعلی( ۱۳۷۹). نقش دلبستگی بزرگسالان در کنش وری ازدواج، مجله روان شناسی، شماره ۱۵، ص ۲۸۶٫

فتحی علی و احمدی خدابخش. بررسی عوامل مؤثر در ازدواج‌های موفق و ناموفق دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا… ۱۳۸۴، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، طرح پژوهشی.

شفیع‌آبادی، ع؛ ناصری، غ، (۱۳۸۸). “نظریه­های مشاوره روان درمانی” تهران، نشر دانشگاهی.

شفیعی، اعظم(۱۳۸۱). بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های حل تعارضات زناشویی بر بهبود روابط متقابل زن و شوهر. پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا (س)، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.

بک، آ، (۱۳۸۰). ” عشق هرگز کافی نیست” ترجمه م. قراچه داغی. تهران: انتشارات مترجم

بیابانگرد، اسماعیل، (۱۳۷۳). “روش‌های افزایش عزت نفس در کودکان و نوجوانان” تهران. انتشارات اولیاء مربیان.

جعفری، ل (۱۳۸۹) اثر قصه درمانی همراه با نمایش خلاق بر عزت نفس کودکان بی‌سرپرست پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه خاتم.

جلال طهرانی، محمدحسن (۱۳۶۸)، روان‌درمانی بر اساس نظریه آلیس، مشهد: دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه فردوسی.

ماسن، هنری پاول، کیگان، جروم، هوستون، آلتاکارول، وکانجر، جان جین وی (۱۳۸۰). “رشد و شخصیت کودک” ترجمه مهشید یاسایی، تهران. نشر مرکز. (تاریخ انتشار، زبان اصلی ۱۹۸۹).

محمد پور اهر نجانی ب، کلانتری ن، کاراندیش م، رشیدی آ، اشراقیان م ر، بررسی شیوع چاقی در دانش‌آموزان دبیرستان‌های دخترانه و پسرانه شهر تهران و برخی عوامل همراه با آن، ۱۳۷۹٫ گزارش نهایی طرح پژوهشی، انسیتو تحقیقات تغذیه­ای و صنایع غذایی کشور، تهران.

مهدویان، فاطمه (۱۳۷۶) “بررسی تأثیر آموزش و ارتباط بر رضایت‌مندی زناشویی و سلامت روانی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی”، انیستو روانپزشکی تهران.

محمدی، نورالله (۱۳۸۴). بررسی مقدماتی اعتبار و قابلیت اعتماد مقایس حرمت خود” روزنبرگ ” فصلنامه روانشناسی ایران، سال اول شماره ۴٫

۲-۱٫ تصویر بدنی

تصویر بدنی بدان چه فرد واقعاً شبیه به آنست یعنی به شکل ظاهری واقعی فرد مربوط نمی شود بلکه به ارتباط ویژه فرد با بدنش مربوط است به خصوص بر باورها، ادراکات، افکار، احساسات و فعالیتهای فرد که به ظاهر فیزیکی او ارتباط دارد (کش[۱]، ۱۹۹۷) به دیگر سخن تصویر بدنی، تصویر ذهنی فرد از اندازه شکل و فرم بدن است و شامل احساس است که فرد درباره ویژگی‌ها و ساختار و اجزای بدنش دارد. (بختیاری، مریم ۱۲، ۱۳۷۹)

از نظر sands تصویر بدنی براساس یک ساختار چندوجهی مفهوم سازی می‌شود پژوهش هانشان داد ورزش و فعالیت بدنی خود ادراکات جسمانی از جمله خود ارزشی جسمانی احساس عمومی غرور، رضایتمندی،  شادمانی، و اطمینان به خود جسمانی را بهبود می‌بخشد. (پاشا[۲] ۲۰۰۸،۸۰-۶۱).

یکی از ابعادی که در سبک معیارهای مورد قبول از نظر شکل ظاهری جایگاه ویژه دارد تمایل به داشتن وزن متناسب است. بر این اساس و با توجه به زمینه‌های روانی و اجتماعی، فرد تصویر ذهنی از وزن خویش و میزان متناسب بدون آن ترسیم می‌کند که در بسیار از موارد می‌تواند تلقی درست از وزن واقعی وی را تحت‌الشعاع قرار دهد. براساس مطالعات انجام شده در جوامع غربی،  فشار معیار‌های زیبایی حاکم و تأکید بر لاغر بودن بر دختران و نوجوانان بیشتر از پسران می‌باشد(گارنر[۳] ۱۹۸۰،۹۱-۴۸۳).به طوریکه تصویر ذهنی نامطلوب از وزن و اندام خویش در دختران شایعتر از همسالان مذکرشان گزارش شده است. (واردلی و جورج[۴]۱۹۸۳،۱۷-۲۰۹).

تصویر ذهنی بدنی (body image) از دو بُعد تشکیل شده است بُعد ادراکی(ارزیابی فرد از اندازه‌های بدنش) و بُعد احساس شناختی) نگرش فرد در مورد شکل اندامش). هنگامیکه فرد ظاهر خود را از معیارهای مطلوب یا ایده آل پایین تر بداند ممکن است با احساسات و نگرشهای نامناسب نسبت به خود مانند عزت نفس یا اعتماد به نفس پایین و یا افسردگی(پیساج[۵]۲۰۰۰،۷-۳۳۰) و حتی در مواردی افت تحصیلی(ناصر[۶] ۱۹۹۲،۴۳-۳۳۸). مواجه گردد. گزارشهای متعدد حاکی از افزایش موارد اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان بویژه در جامعه شهری است. (محمد پور اهر نجانی، کلانتری، رشیدی، اشراقیان؛۱۳۷۹)

۲-۱-۱٫ علل تصویر بدنی

تامپسون[۷] (۱۹۹۰) اشاره می‌کند که سازگار فیزیکی در برگیرنده سه مؤلفه زیر است:

مؤلفه ادراکی به عنوان ادراک دقیق اندازه (برآورد اندازه بدن) بر می‌گردد.

مؤلفه ذهنی که بر جنبه­هایی نظیر رضایتمندی، توجه و نگرانی، ارزیابی شناختی و اضطراب مربوط می‌شود.

مؤلفه رفتاری که به اجتناب از موقعیت‌ها باز می‌گردد.

موفقیت‌هایی که سبب می­شوند فرد ظاهر فیزیکی خود را به عنوان عواملی که مایه شرمندگی است تجربه کند. در بسیاری از موارد اختلال ظاهر فیزیکی مرتبط با تصویر بدنی می‌تواند شدیداً جدی باشد و آن هنگامی است که پست انگاری تصویر بدنی سه مؤلفه مطرح شده در بالا را در بر می‌گیرد که در این صورت «پدیده بدشکلی هراسی» نامیده می‌شود. (تامپسون ۱۹۹۰و لاسی[۸] ۱۹۸۶،۶۳۷-۶۲۳).

تصویر بدنی منفی سازه‌ای است که در مشکلاتی نظیر افسردگی، چاقی و طیف خوردن بیمار گونه دیده می‌شود. ( کش[۹] ۲۰۰۲،۴۵۵- ۴۶۰و لوین[۱۰] ۲۰۰۴،۷۰-۵۷).

این طیف ترکیبات متفاوت و در جاتی از پرخوری افراطی و اشکال زیان بخشی از کنترل وزن، نظیر رژیم‌های محدود کننده و وادار کردن خود برای برگرداندن غذا را در بر می‌گیرد. در انتهای پایینی طیف، نشانه­های ناشناخته‌ای وجود دارد که عبارتند از بی­اشتهایی روانی، پراشتهایی روانی و اختلال پرخوری افراطی که نه تنها مشکلات همراه این نشانه‌ها جدی و گسترده اند بلکه درمان مؤثر آنها نیز بسیار مشکل است و اثر بخش کمتری دارد. به طور کلی تصویر بدنی منفی یک پیش‌بینی کننده مستقل برای خوردن بیمار گونه است. (لوین ۲۰۰۴و استیک[۱۱]، ۲۰۰۲،۸۴۸-۸۲۵) چاقی به عنوان یکی از عوامل شناخته شده برای بیماریهای قلبی – عروقی دیابت و برخی سرطان‌های می‌باشد. به همین دلیل نیاز به راه حل‌های گسترده برای برخورد عللی و دقیق با آن به وضوح به چشم می‌خورد. همه‌گیری پدیده چاقی در بسیاری از کشورهای از جمله کشور ایران، با پژوهشگران و اندیشمندان را بر ان داشته تا عوامل اثر گذار و همبسته با این پدیده را بررسی کنند. از نظر روانشناختی ممکن است،  متغیرهای زیادی با اضافه وزن ارتباط داشته باشند. از جمله این متغیرها می‌توان به اعتماد به نفس(Self- confidence)،  سبک زندگی (Life style)، خود بدنی (self body) و میزان فعالیت بدنی اشاره کرد. این متغیرهای به شکلهای مختلف ممکن است هم از اضافه وزن تأثیر بپذیرند و هم بر آن تأثیر بگذارند. یعنی ارتباط دو سویه دارند.

تصویر بدنی مفهوم پیچیدهای است که در بر دارنده. عوامل بیولوژیکی؛ روانشناختی، درونی و عوامل اجتماعی و خارجی است. تصویر بدنی باز نمایی درونی ظاهر بیرونی فرد است که این بازنمایی ابعاد جسمانی،  ادراکی و نگرش نسبت به آنها را در بر می‌گیرد. (گل پروار[۱۲]، ۲۰۰۲) بسیاری از افراد بویژه زنان زمان،  تلاش و هزینه­های زیادی را صرف رسیدن به تصویر ایده آل بدنی می‌کنند. زنان به احتمال زیاد نسبت به مردان به علت پیامدهای اجتماعی در مورد نقش زنان و انتظارات از آنها که اغلب متناقض و گیج کننده است با تحریف تصویر بدنی در چالش هستند. (بروزیسکی[۱۳] ۲۰۰۵،۳۰۲-۲۸۹)

چاقی در کودکان و نوجوانان علاوه بر مشکلات جسمانی و افزایش امکان بروز بیماریهای و مرگ و میر (وابینس[۱۴] ۲۰۰۲و موس­بری[۱۵]، ۱۹۸۹)، با مسایل روانی متعدد، از جمله کاهش عزت نفس (پیساج ۲۰۰۷-۳۳۰ و فرنچ[۱۶]۱۹۹۶،۳۳-۲۷) و افسردگی (روس[۱۷] ۱۹۹۳،۹۱-۲۸۹) همراه می‌باشد. این مساله بویژه در نوجوانان که در جریان رشد بیولوژیکی؛ اجتماعی و روانی درگیر مجموعه‌ای از تغییرات رفتاری، از جمله تمایل به کسب استقلال، جستجو برای الگوهای بیرون از خانواده و نیاز به تایید و مورد قبول دیگران قرار گرفتن می‌باشد اهمیت بیشتری می‌یابد. (نیول[۱۸] ۱۹۹۰،۳۰-۱۱۷)

عدم رضایت از وزن یا ابعاد بدن خویش، احتمالاً رفتارهای مخاطره آمیز از نظر سلامتی، مانند رژیم‌های غذایی نادرست و در نتیجه دریافت ناکافی مواد مغذی را در این گروه افزایش می‌دهد (پیساج۲۰۰۰،۷- ۲۳۰وفرنچ ۱۹۹۶،۲۷-۳۳). ایران در زمره جوامعی تعریف شده است که در جریان سریع و شتابزده عبور از تغییرات جمعیتی و بهداشتی ناشی از شهر نشینی و توسعه اجتماعی، مرسوم به گذار تغذیه‌ای- بهداشتی قرار دارد. (قاسمی، ۲۰۰۲).

طی این گذار در نتیجه تغییرات سریع در شیوه زندگی از جمله تغییر در الگوی مصرف غذایی، عمدتاً به صورت افزایش مصرف چربی و قندهای ساده و نیز کاهش میزان فعالیت بدنی، عوامل خطر بیماریهای مزمن مانند چاقی افزایش یافته است. در این میان کودکان و نوجوانان نیز از این تغییرات در نتایج آن دور نمانده‌اند (قاسمی، ۲۰۰۲). در حالیکه تا ده اخیر، چاقی در این گروه سنی اساساً به عنوان یک مشکل بهداشت عمومی مطرح نبود. همزمان هجوم معیارهای ارزشی موجب گرایش نوجوانان بویژه دختران، به تلاش برای نزدیک شدن به این معیارها و تمایل به لاغری و متناسب بودن اندام گردیده است. یافته‌های دو مطالعه اخیر که تصویر ذهنی نوجوانان ایرانی از وزنشان را مورد ارزیابی قرار دادهاند موید وجود این مساله در نوجوانان جامعه می‌باشد، لیکن طراحی این مطالعات امکان تحلیل عوامل مؤثر بر تصویر بدنی را فراهم نمی آورد. (محمد پوراهر نجانی، کلانتری، کار اندیش، رشیدی، اشراقیان، ۱۳۷۹، معاونت بهداشتی، ۱۳۷۷)

۲-۲٫ عزت نفس

شکل­ گیری و ارتقای عزت نفس از اوان کودکی تا لحظه مرگ و مهمترین مسئله سلامت روانی و اجتماعی انسان است (مک دونالد۱۹۹۴،۲۰-۱۹). باورها و ارزشیابی­هایی که نسبت به خود در ذهنم می‌پرورانیم تعیین می‌کند که ما چه کسی هستیم، توان انجام چه کاری را داریم و چه کسی خواهیم شد(برنز،[۱۹]۲ ۱۹۸۲)

این افکارها و فشارهای داخلی نیرومندی هستند که با توسعه یک مکانیزم هدایت کننده انسان را در سراسر زندگی به سوی رشد و تعالی پیش می‌برند. عموماً برداشتها و احساسات افراد نسبت به خودشان تحت عنوان عزت نفس و خود پندار نامیده می‌شود.

[۱]. Cash

[۲]. Pasha

[۳]. Garner

[۴]. Wardle J & George

[۵]. Pesaja

[۶]. Nasser CM

[۷]. Thomson , J.K

[۸]. Lacy. J.H

[۹]. Cash, T.F

[۱۰]. Lovine, M.P

[۱۱]. Stice, E

[۱۲]. Golparvar M, Kamkar, M

[۱۳]. Borzekooski DL, Bayer AM

[۱۴]. Wabistsch

[۱۵]. Mosberg Ho

[۱۶]. Pesaja & French

[۱۷]. Ross

[۱۸]. Newel

[۱۹]. Burns

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تیز هوشی، خود پنداره تحصیلی، خودکار آمدی تحصیلی، عزت نفس، اضطراب امتحان
  • تحقیق فعالیت های ورزشی و رابطه ورزش با انواع مولفه های روان شناختی و شخصیتی و بررسی کیفیت زندگی، عزت نفس و شادکامی و نظریه های مربوط به ان
  • تحقیق سازگاری شغلی و عدالت سازمانی و عزت نفس و نظریه های ان
  • تحقیق عزت نفس و ویژگی ها و علل پیدایش و تکنیک‌های تقویت عزت نفس و اثرات و پیامدهای منفی اشتغال زنان
  • تحقیق سلامت روان، رضا‌یت زناشویی و خود کارآمدی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.