تحقیق ادبیات انقلاب اسلامی و بررسی محتوایی اشعار حمید سبزواری

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ادبیات انقلاب اسلامی و بررسی محتوایی اشعار حمید سبزواری دارای ۴۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه:    ۵
فصل اول : درآمدی بر ادبیات انقلاب اسلامی    ۷
فصل  دوم:نگاهی به احوال، افکار و اشعار شاعر انقلاب    ۱۳
(حمید سبزواری )    ۱۳
۲-۱ ) حمید سبزواری    ۱۳
۲-۱-۱) تولد، فعالیت ها    ۱۴
۲-۱-۲ ) آثار و اندیشه    ۱۴
۲-۱-۳ ) ارزیابی کلی اشعار    ۱۶
فصل سوم:بررسی محتوایی اشعار شاعر انقلاب اسلامی    ۱۸
۳-۱ ) معارف و آموزه های اسلامی    ۱۹
۳-۱-۱ ) منقبت حضرت محمد بن عبدالله (ص)    ۲۰
۳-۱-۲ ) سیمای حضرت علی (ع)    ۲۲
۳-۱-۳ )  سیمای امام رضا (ع)    ۲۴
۳-۱-۴ ) تلمیح به مضامین دینی ـ قرآنی    ۲۵
۳-۲ )  جلوه عاشورا    ۲۶
۳-۲-۱ )  فرهنگ شهادت    ۲۶
۳-۲-۲ )  فرهنگ جهاد و مبارزه (ادبیات پایداری و مقاومت)    ۲۸
۳-۲-۳ )  شعرهای عاشورایی    ۲۹
۳-۲-۴ )  امام حسین (ع) شخصیت برجسته‌ی عاشورا    ۳۰
۳-۳ ) انقلاب اسلامی    ۳۱
۳-۳-۱ )  سیاست    ۳۲
۳-۳-۲ ) شخصیت‌های برجسته‌ی انقلاب    ۳۴
۳-۳-۲-۱ ) امام خمینی    ۳۵
۳-۳-۲-۲ )  مرتضی مطهری    ۳۷
۳-۳-۳ )  مناسبت‌های مربوط به انقلاب اسلامی    ۳۷
۳-۳-۳-۱ )  انفجار حزب جمهوری    ۳۸
۳-۳-۳-۲ ) روز جهانی قدس    ۳۸
۳-۴ )  وطن پرستی (ناسیونالیستی)    ۳۹
۳-۵ )  آزادی    ۴۰
۳-۶)  عرفان    ۴۱
۳-۶-۱) حمید سبزواری و عرفان    ۴۲
۳-۷ )  عقل و عشق    ۴۴
۳-۷-۱) عشق از دیدگاه حمید سبزواری    ۴۵
۳-۸) تقابل عقل و عشق    ۴۶
۳-۹) بسامد مباحث مطرح شده در محتوی    ۴۷
۳-۹-۱) حمید سبزواری    ۴۷
فهرست منابع :    ۴۸

منابع :

۱-قرآن کریم

۲- شمیسا، سیروس ، ۱۳۷۹ ، سبک شناسی شعر، تهران، انتشارات فردوسی

۳- قاسمی، حسن، ۱۳۸۳، صورخیال در شعر مقاومت، تهران، انتشارات فرهنگ گستر

۴- کافی، غلامرضا ، ۱۳۸۹ ، ترکش کلمات (بررسی سهم فارس در شعر دفاع مقدس) شیراز، مرکز نشر زرینه

۵-شفیعی کدکنی، ۱۳۸۶، موسیقی شعر، تهران، انتشارات آگاه

۶- محقق، جواد، ۱۳۸۷، شکفتن در آتش، یادنامه قیصر امین پور، تهران، نشر رسانه اردیبهشت

۷-مولوی، جلال الدین محمد، ۱۳۸۴، مثنوی معنوی، به تصحیح محمد استعلامی، تهران، انتشارات سخن

۸-براهنی، رضا، ۱۳۵۸، طلادرمس، تهران، انتشارات کتاب زمان

۹-نظامی، الیاس بن یوسف، ۱۳۸۳، کلیات نظامی (مخزن الاسرار)، به تصحیح وحید دستگردی، تهران، انتشارات طلایه.

۱۰- یاحقی، محمد جعفر، ۱۳۷۹، جویبار لحظه ها (ادبیات معاصر فارسی)، تهران، انتشارات جام

۱۱- شفیعی کدکنی، محمدرضا، ۱۳۶۹، ادوار شعر فارسی (از مشروطیت تا سقوط سلطنت)، تهران، انتشارات توس

۱۲- حکیمی ، محمد رضا ، ۱۳۶۰، خورشید مغرب، تهران، انتشارات فرهنگ اسلامی

مقدمه:

از ویژگی های بارز و منحصر به فرد شعر معاصر این است که به شدت تحت تاثیر حوادث و اتفاقات روزگار خویش است. اگر سهراب سپهری را از شاعران معاصر مستثنی بدانیم تقریبا تمامی شاعران معاصر زبان و ادب فارسی جریانات اجتماعی و سیاسی جامعه را در شعر خود منعکس کرده اند و بعضاً پای به پای مخالفان و موافقان حکومت وقت به راه خود ادامه داده اند. از شهریور ۱۳۲۰ که تنش های سیاسی در جامعه شروع شد تا سال ۱۳۳۲ که این تنش ها به اوج خود رسید شعر معاصر هم با تاثیر از اتفاقات، روزگار پر تلاطمی را پشت سر گذاشت. بسیاری از شاعران با سلاح قلم همراه مردم و مبارزان به مبارزه پرداختند و نارضایتی خویش را از شرایط حاکم بر جامعه نشان دادند، تا اینکه با پافشاری واز جان گذشتن شمار زیادی از مردم سرانجام انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و شرایط برای بیان حرف ها و ناگفته های شاعران فرا رسید و آنها توانستنددر محیطی آرام و خوشایند شعر بسرایند و خود را به عنوان شاعران انقلاب مطرح کنند و شعر بسیاری از این شاعران به عنوان شعار و رمز پیروزی در خدمت مردم و انقلاب اسلامی قرارگرفت . این شاعران از جمله کسانی هستند که در قبل از انقلاب با حکومت وقت به مبارزه پرداختند وبعد از انقلاب با شعر و اندیشه ی خویش در خدمت انقلاب قرار گرفتند وبعد از شروع جنگ تحمیلی نیز با سرودن شعرهای انقلابی و بعضاً حماسی سعی در تشویق مردم برای مبارزه و رویارویی با دشمن را داشتند. از جمله عنوان هایی که بعد از انقلاب مشروطه وارد شعر شده و از بسامد بالایی هم برخوردار است ، می توان به آزادی، وطن پرستی، قانون و قوانین اجتماعی که در شعر انقلاب نیز جایگاه خویش را حفظ کرده اند، نام برد در این نوشتار سعی بر این است که شعر انقلاب واکاوی شود تا محتوای آن شناسایی گردد.

ادبیات معاصر بعد از انقلاب مشروطه، به شدت تحت تاثیر جریانات، تنش ها، اتفاقات و حوادث جامعه قرار گرفت. شعر فارسی که تا سالها به دور از هیاهوهای اجتماعی در فضایی دیگر سیر می کرد، در یک انقلاب ادبی نه به یک باره بلکه به مرور دچار تحولی عظیم محتوی شد. انقلاب اسلامی نیز به عنوان یک پدیده ی اجتماعی در شعر فارسی تاثیر گذاشت و محتوای اشعار بسیاری از شاعران مضمون انقلاب اسلامی و حواشی آن بود و لذا گروهی شاعر که موازی و موافق انقلابی حرکت می کردند به عنوان شاعران انقلاب اسلامی مطرح شدند. اگرچه شاعران انقلاب در ظاهر به شاعران درباری می مانند که قصدشان مدح و ستایش انقلاب و شخصیت های برجسته ی آن است، اما در نفس کار کاملاً با هم متفاوتند، زیرا اولاً شاعران درباری نان به نرخ روز می خوردند و به امید دریافت صله و سیم و زر شعر می سرودند که چه بسا در سروده های خود به گزافه گویی و دروغ می پرداختند اما شاعران انقلاب توقع چیزی را نداشتند و فقط جهت پیش برد اهداف انقلاب که در خدمت اجتماع و مردم بود شعر می سرودند. ثانیاً در شعر شاعران انقلاب یک نوع بینش اعتقادی وجود داشت که شاعران سخت به آن پای بند بودند که این مسأله در مورد شاعران درباری صدق نمی کرد. فرق این دو گروه مانند فرق مداحی است که در یک مراسم سوگواری برای پول مداحی و گریه و زاری می کند با آن کسی که برای عزیز از دست رفته ی خود. هر چند هر دو اشک می ریزند و گریه می کنند ولی برهیچ کس پوشیده نیست که تفاوت از زمین تا آسمان است.

شاعران انقلاب اسلامی، تلاش کرده اند تا پیام و رسالت انقلاب را در بین مردم رواج دهند، همان انقلابی که پایه و اساسش اسلام و آموزه های اسلامی است. لذا محتوا و فرم ذهنی اشعار شاعران انقلاب، در حالت کلی رنگ و بوی مذهبی –دینی دارد و همه از مضمون های اسلامی نشأت می گیرد. اگرچه شاعران انقلاب بخشی از اشعارشان را به مدح و ستایش اختصاص داده اند اما باید توجه داشته باشیم که همه در بزرگداشت و تکریم ائمه ی اطهار و شخصیت های بزرگ اسلامی و انقلابی است. شعر انقلاب پیام آور جریان انسان ساز اسلام ناب محمدی و هدفش رهنمونی انسان ها به کمال انسانی و اسلامی است و از هرگونه هزل، هجو، خودستایی، گزافه گویی و دروغ پردازی به دور است.

این نوشتار در سه فصل تنظیم و نگاشته شده است

فصل اول: درآمدی بر ادبیات انقلاب اسلامی است.

فصل دوم : نگاهی به احوال، افکار و اشعار شاعر انقلاب حمید سبزواری دارد.

فصل سوم: محتوای اشعار شاعر  انقلاب اسلامی را بررسی می کند.

فصل اول : درآمدی بر ادبیات انقلاب اسلامی

از زمانی که ادبیات آن هم در حوزه ی شعر از سلطه و اسارت چندین ساله ی دربار رهایی یافت و توانست در اجتماع و میان مردم عادی نفوذ پیدا کند و جایگاه خویش را به عنوان یک عامل تاثیر گذار در روند اتفاقات و حوادث ثابت کند؛ همواره با حفظ شکل و قالب، محتوای خویش را از جامعه و تنش ها، رویدادها و تحولات ناشی از آن وام گرفته است. بعد از گسستن از مالکیت انحصاری قشری اندک که بیشتر در خدمت و برای دل خوشی های آنها به کار گرفته می شد. مقبولیت عام یافت ودر خدمت عموم قرار گرفت. ادبیات ما در عمر چندین ساله ی خویش هیچ گاه از ادبیات انقلاب در معنای عام خالی نبوده است؛ زیرا محتوای خیلی از اشعار ادب فارسی سرشار از حکمت، اندیشه، حق گویی ، اخلاق وارزش های دینی و در مجموع در مسیرتعالی انسان بوده است که بسیاری از شاعران خردگرا و همچنین شاعران عارف حوزه‌ی شعر و ادب فارسی مطالب فوق را در اشعار خود بیان کرده‌اند؛ اما ادبیات انقلاب اسلامی در معنای خاص که مختص دوره‌ی تقریباً سی ساله ی انقلاب اسلامی ما باشد عمر چندانی ندارد. ادبیات در هر شکل و قالبی که باشد همچون یک پدیده‌ی زایا و فعال همواره تحت تاثیر عوامل محیطی خویش قرار می‌گیرد و نمی تواند بدون توجه به آنچه که در اطرافش می‌گذرد، بی توجه باشد؛ زیرا از وقتی که ادبیات همچون یک ابزار کارساز به خدمت اجتماع درآمد بسیاری از مسائل، کمبودها، ناهنجاری های اجتماعی، اخلاقی و اقتصادی، تنش ها، نامردمی ها و. . . در شعر نمود پیدا کردند و چه بسا بسیاری از دردها و آلام مردم ستمدیده، فقرها و بیچارگی آنها به تصویر کشیده شد و همین شعر به عنوان یک عامل تبلیغاتی قوی در بیداری و برانگیخته شدن مردم نقش به سزایی را ایفا کرده است. روی سخن ما در این نوشته با شعر آن هم شعری که هم جهت با اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی سروده شده باشد، هست. محتوای این اشعار با آنچه در سابق ما با آن سروکار داشتیم به کلی فرق می کند، که به نوعی می‌توان از آن به عنوان شعر فرا زمانی یادکرد. حمید سبزواری – شاعر معاصر- در مقدمه ی کتاب «سرود درد» سخنی از مقام معظم رهبری در مورد شعر انقلاب آورده است :

«شعر انقلاب اسلامی در میان همه ی مقاطع تاریخ طولانی ایران، این ویژگی رادارد که تقریباً یک دست و کامل در جهت آرمان ها ، هدف های والا ، سخنگوی احساسات ، افکار و جهت گیری های ملتی است که شاعر از متن آن برخاسته و بدان وابسته است. شعر دوران انقلاب، شعر زر و زور نیست، شعر احساسات سطحی و فردی و متوجه به آرزوها و امیال حقیر بشری نیست، زبان یک ملت و شرح حال یک امت است. انعکاس از روح بزرگ جامعه است که یک پارچه در جهت هدف ها و آرمان های الهی و انسانی گام برداشته و فداکاری کرده است. شعر هدفدار و سازنده ی مردمی است. شعر دربارها و میخانه ها و عشرتکده ها نیست . شعرصحنه عظیم جهاد وسیاست و انقلاب و جهان نگری است. شعر خدایی است»(سبزواری ،۱۳۷۶، ۳۷۶)

پس می توان چنین استنباط کرد که با رویداد انقلاب در سطح جامعه یک انقلاب نیز در حوزه ی ادبیات رخ داده است که قالب تقریبا همان است اما محتوا به کلی دگرگون شده است. شعری که برای خوشامد و لذت سردمداران قدرت و صرفاً در قبال مبلغی شاید هم ناچیز سروده و هم چون یک کالا خرید وفروش می شد؛ بعد از انقلاب مشروطه و مخصوصاً با آغاز انقلاب اسلامی و اندکی قبل از آن به یک شعر ارزشی تبدیل شد، که فقط در جهت ارزشها و آمال و آرزوهای یک ملت و یک جامعه بیان می شد و شاعر بدون هیچ توقع و چشم داشت مادی از سرایش شعرش، آثاری را خلق می کرد که خیلی زود برسرزبان ها می افتاد و همچون یک شعار ملی در بستر زمان جاودان باقی می ماند.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق اسطوره، مفاهیم و کارکرد آن و بازتاب اسطوره در شعر شاعران مقاومت حمید سبزواری و علی موسوی گرمارودی
  • تحقیق ادبیات مهاجرت و شاعران و ساختار ادبیات برون مرزی
  • تحقیق ادبیات تطبیقی و دستور زبان فارسی و عربی
  • پیشینه تحقیق بررسی ادبیات و عناصر داستان و مکتب های ادبی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.