پیشینه تحقیق بررسی ادبیات و عناصر داستان و مکتب های ادبی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق بررسی ادبیات و عناصر داستان و مکتب های ادبی دارای ۵۲ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- ادبیات:    ۲
۱-۱-۱- ادبیات داستانی:    ۳
۱-۱-۲- رمان:    ۳
۱-۱-۳- داستان کوتاه:    ۵
۱-۲- عناصر داستان    ۷
۱-۲-۱- زاویه دید:    ۷
۱-۲-۱-۱- زاویه دید سوم شخص:    ۸
۱-۲-۱-۲- زاویه دید اول شخص:    ۱۰
۱-۲-۱-۳- زاویه دید دوم شخص:    ۱۰
۱-۲-۲- پیرنگ:    ۱۱
۱-۲-۳- راوی:    ۱۶
۱-۲-۴- شخصیت:    ۱۷
۱-۲-۴-۱- شیوه های شخصیت سازی:    ۲۰
۱-۲-۴-۲- انواع شخصیت:    ۲۱
۱-۲-۵- صحنه:    ۲۳
۱-۲-۵-۱- وظایف صحنه:    ۲۳
۱-۲-۶- فضا:    ۲۴
۱-۳- مکتب های ادبی:    ۲۴
۱-۳-۱- رئالیسم:    ۲۵
۱-۳-۲- ناتورالیسم:    ۲۷
۱-۳-۳- سوررئالیسم:    ۲۹
۱-۳-۴- مدرنیسم:    ۳۱
۱-۳-۵- پست مدرنیسم:    ۳۲
۱-۳-۵-۱- ویژگیهای داستان پست مدرن:    ۳۳
۱-۳-۵-۲- نظریههای مهم پست مدرن:    ۳۴
۱-۴- جامعه شناسی ادبیات:    ۳۴
۱-۴-۱- مفاهیم اساسی در روش لوسین گلدمن:    ۳۷
۱-۵- روانشناسی و ادبیات:    ۳۹
۱-۵-۱- ارتباط علم روانشناسی با سایر علوم:    ۳۹
۱-۵-۲- مهمترین مکتبهای روانشناسی:    ۳۹
۱-۵-۲-۱- مکتب روانکاوی زیگموند فروید:    ۳۹
۱-۵-۲-۲- مکتب روانشناسی فردی آلفرد آدلر:    ۴۴
۱-۵-۲-۳- نظریه روانشناسی تحلیلی کارل گوستاو یونگ:    ۴۵
۲- کتابنامه:    ۴۸

منابع

داد، سیما. فرهنگ اصطلاحات ادبی. تهران: انتشارات مروارید، چاپ دوم، ۱۳۸۳

زرین­کوب، عبدالحسین. آشنایی با نقد ادبی. تهران: نشر سخن، چاپ هشتم، ۱۳۸۸

آبرامز، ام. اچ. فرهنگ توصیفی اصطلاحات ادبی. ترجمه سعید سبزیان. تهران: نشر رهنما، ۱۳۸۴

اخوت، احمد. دستور زبان داستان. اصفهان: نشر فردا، ۱۳۷۱

میرصادقی، جمال. عناصر داستان. تهران: انتشارات سخن، چاپ اول، ۱۳۶۴

میرصادقی، جمال. واژه­نامه هنر داستان­نویسی. تهران: نشر مهناز، چاپ اول، ۱۳۷۷

نجومیان، امیرعلی. درآمدی بر پست مدرنیسم در ادبیات. اهواز: نشر رسش، ۱۳۸۴

پاینده،حسین. داستان کوتاه در ایران. تهران: انتشارات نیلوفر، چاپ دوم، ۱۳۹۱

پاینده، حسین. گفتمان نقد(مقالاتی در نقد ادبی). تهران: انتشارات نیلوفر، چاپ اول، ۱۳۸۳

الهی، اصغر. بازی. تهران: انتشارات نگاه، چاپ دوم، ۱۳۵۸

الهی،اصغر. حکایت عشق و عاشقی ما. تهران: نشر چشمه، چاپ اول، ۱۳۸۹

الهی، اصغر. دیگر سیاوشی نمانده. تهران: انتشارات توس، چاپ اول، ۱۳۶۹

الهی، اصغر. سالمرگی. تهران: نشر چشمه، چاپ سوم، ۱۳۸۶

پاینده، حسین. نظریه­های رمان. تهران: انتشارات نیلوفر، چاپ دوم، ۱۳۸۹

سلدن، رامان و پیتر ویدوسون. راهنمای نظریه معاصر ادبی. ترجمه عباس مخبر. تهران: طرح نو، چاپ سوم، ۱۳۸۴

الهی،اصغر. قصه­های پاییزی. تهران: انتشارات امیرکبیر، ۱۳۵۸

۱-۱- ادبیات[۱]:

دکتر زرین­کوب بیان می­کند که ادبیات مجموعه آثار مکتوبی هستند که والاترین افکار و خیال­ها را به صورت انواع مختلف عرضه می­کنند و تعریف آن بسیار مشکل است. در جوامع ابتدایی ادبیات زودتر از هر قشر دیگری به میان روحانیون آمد تا ستایش خدایان را در­برگیرد. از این ­رو اشعار موزون زودتر از نثر جای خود را یافتند و تا مدت­ها به خصوص در یونان ادبیات تنها به آثار منظوم اطلاق می­شد. در روزگار ما ادبیات مفهوم وسیع­تری یافته است و شامل انواع مختلف نظم ونثر گردیده است و شاید یکی از مشکلات تعریف صحیح آن همین باشد. اما می­توان ادبیات را اینگونه تعریف کرد که تمام مواریث ذوقی  و فکری ملل مختلف که به صورت مکتوب در­می­آید و مردم در ثبت و ضبط آن کوشش می­کنند، شکل دهنده­ی ادبیات جهان است.( زرین­کوب،۱۳۸۸: ۲۲-۲۶)

« از نظر بیشتر ناقدان و پژوهش­گران، ادبیات در مقام اصطلاح فراگیری که موضوعات بسیار متفاوتی را در ­بر­می­گیرد، پدیده­ای در حال تحول است، درست همان­طور که نقد در حال تحول است. و هر ­مکتب انتقادی بسته به این­که فعالیت خود را چگونه تعریف کند، ادبیات را بر پایه تصورات خود بازمی­آفریند. موضوعات ادبی، موضوعاتی خاص و متمایز هستند، و به واسطه یک جوهر خاص یا دست­کم به واسطه­ی مجموعه­ای از روابط زبانی، به هم پیوسته­اند. در نتیجه می­توان گفت که ادبیات تمام ویژگی­های یک نظام نشانه­ای را داراست.

اصطلاح (لیترچر[۲]) که از واژه ی لاتین (لیترچرا [۳]) مشتق شده است، هم بر توانایی آفرینش آثار ادبی اشاره دارد و هم به طور عام­تر، ناظر بر این موضوع است که این آثار به طور گسترده خوانده می­شوند» . (مکاریک،۱۳۹۰: ۱۷)

۱-۱-۱- ادبیات داستانی[۴]:

« این اصطلاح کلاً به آن دسته از آثار روایتی منثور اطلاق می­شود که جنبه­ی خلاقه­ی آن­ها بر واقعیت غلبه دارد و شامل قصه، داستان کوتاه، داستان بلند، رمان و رمان کوتاه می­شود. موضوعات مورد توجه ادبیات داستانی، معمولاً تخیلی و ساخته و پرداخته­ی یک ذهن خلاق است و به بیان امور حقیقی یا حقایق تاریخی نمی­پردازد». (داد،۱۳۸۳: ۲۲)

۱-۱-۲- رمان[۵]:

اصطلاح «رمان» امروزه به طیف وسیعی ازآثار داستانی اطلاق می­شود که تنها ویژگی مشترک همه­ی آنها بلند و منثور بودنشان است. رمان با داستان کوتاه و رمانک تفاوت دارد. رمان داستانی است که دارای طول متوسط است. وسعت رمان در مقایسه با سبک­های داستانی کوتاه­تر و فشرده­تر است و امکان وجود شخصیت­های مختلف و متعدد، پیرنگ پیچیده­تر و فضای وسیع­تری را فراهم می­آورد. همچنین در آن مجال بیشتری برای بررسی شخصیت و انگیزه­های او وجود دارد. فرم رمان که از قرن هجدهم ظهور پیدا کرد، با وسعت تمام جایگزین گونه­های ادبی دیگر شد. اصطلاحی که در اکثر زبان­های اروپایی برای داستان بلند به کار می­رود «رومن»[۶] است که از اصطلاح قرون وسطایی رمانس مشتق شده است. از طرف دیگر عنوان انگلیسی این گونه­ی  ادبی از واژه ایتالیایی «نوولا» [۷] گرفته شده­است که از نظر لغوی به معنی«یک چیز کوچک وجدید» است و در ادبیات، نوعی قصه­ی کوتاه منثور بوده است. اخیراً اصطلاح «نوولا» به معنی رمانک به کار می رود. رمانک داستانی است با طول متوسط و در قالب نثر. (آبرامز،۱۳۸۴: ۲۳۰)

« رمان بر هر اثر منثوری گفته می­شود که گروه بیش­تری از شخصیت­ها از طریق کردار و گفتار، در خلق آن مشارکت دارند و در مجموع غرض نویسنده آن است که تمام زندگی یا بخش عمده­ای از آن را نزدیک به واقع یا چنان که در ذهن نویسنده می­گذرد، نشان بدهد. داستان کوتاه و رمان بیش­تر از آن­که از نظر تاریخی واقعیت داشته باشند، آفریده ذهن و تخیل نویسنده­اند. با این حال گاهی نویسنده می­تواند از تاریخ یا حوادث واقعی زندگی الهام بگیرد و بر اساس آن داستانی بپردازد. نویسنده می­تواند لذت خواننده و آموزش به وی را هم در نظر داشته باشد، بدون اینکه از قصد اصلی داستان غافل بماند». (یاحقی، ۱۳۷۴: ۱۹۱)

از آنجا که رمان نسبت به سایر گونه­های ادبیات داستانی بلند­تر است، برای نویسنده مجال بیشتری فراهم می­کند تا آنگونه که دوست دارد داستان را پیش ببرد و با تنگی وقت روبه­رو نباشد. علاوه بر این نویسنده قادر است شخصیت­های بیشتری را وارد داستان خود کند تا داستان از سادگی بیرون آمده و مخاطب علاقه­ی بیشتری برای ادامه خواندن داستان پیدا کند. رمان برای نمایش گونه­های مختلف مکاتب ادبی مناسب است و نویسنده با فراغ بال می­تواند نکات مربوط به مکتب ادبی مورد علاقه­اش را در روند داستان ذکر کند. مخاطبان بسیاری نیز هستند که برای خواندن کتاب رمان را ترجیح می­دهند چراکه ویژگی­های ذکر شده در سطرهای قبلی، رمان را به زندگی واقعی نزدیک­تر و باورپذیری آن را بیشتر می­کند. رمان­های «سالمرگی» و « مادرم بی­بی جان» که در فصل دوم به بررسی آن پرداخته خواهد شد از این نظر بسیار موفق بوده­اند.

« فرم رمان، در واقع برگردان زندگی روزمره در عرصه­ی ادبی است. برگردان زندگی روزمره در جامعه­ی فردگرایی که زاده­ی تولید برای بازار است. میان فرم ادبی رمان و رابطه­ی روزمره­ی انسان­ها با انسان­های دیگر در جامعه­ای که برای بازار تولید می­کند، هم­خوانی دقیق وجود دارد». ( گلدمن، ۱۳۵۲: ۲۹)

در ابتدای شکل­گیری رمان در اروپا و هنگام وارد شدن آن به ایران، استقبال زیادی از آن صورت نگرفت چرا که ادیبان و مخاطبان مختلف آن را فاقد جنبه­های زیبایی شناختی نظم می­دانستند؛ اما با رواج آن متوجه شدند که رمان با بیان ساده و بدون آرایه­های دشوار ادبی ، دارای قابلیت انتقال والاترین احساسات بشری است.

۱-۱-۳- داستان کوتاه[۸]:

داستان کوتاه نوعی اثر داستانی فشرده است و اکثر اصطلاحاتی که برای تحلیل عناصر ساختاری، انواع و شگرد­های روایی مختلف رمان به کار می­روند برای داستان کوتاه نیز مورد استفاده قرار می­گیرند. داستان کوتاه از آن جهت با نقل-شرح بسیار کوتاه از یک واقعه تفاوت دارد که مانند رمان، رفتار، پندار، و روابط متقابل شخصیت­های داستان را در قالب یک پیرنگ هنرمندانه سازمان می­بخشد. و مانند رمان، پیرنگ آن ممکن است فکاهی، اندوهبار، عاشقانه، یا طنز آمیز باشد، داستان آن نیز از طریق یکی از انواع زوایای دید به ما عرضه می­شود، و ممکن است به سبک خیالی، رئالیستی یا ناتورالیستی تألیف گردد.

داستان کوتاه از بعدی که ارسطو آن را وسعت نامید با رمان تفاوت دارد و این محدودیت گستردگی باعث می­شود که هم در حصول تأثیرات داستان و هم در گزینش، تفصیل و نحوه­ی پرداختن به عناصری که برای دست یافتن به آن تأثیرات لازمند، تفاوت­هایی ایجاد شود.

ادگار­آلن­پو که گاهی مبتکر داستان کوتاه نامیده می­شود، نخستین نظریه پرداز نقد داستان کوتاه بود. بنا به تعریف او «قصه منثور» روایتی است که در مدت زمانی بین نیم تا دو ساعت خوانده می­شود و به یک مضمون واحد یا مشخص محدود می­گردد که تمام جزییات دیگر داستان فرع بر آن هستند.

[۱] literature

[۲] literature

[۳] litteratura

[۴] fiction

[۵] novel

[۶] roman

[۷] novella

[۸] Short  story

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق داستان و عناصر داستانی
  • تحقیق ادبیات انقلاب اسلامی و بررسی محتوایی اشعار حمید سبزواری
  • تحقیق چگونگی پیدایش داستان و انواع داستان و بررسی عناصر داستانی
  • تحقیق تحلیل و بررسی شخصیتهای داستانهای کودک و نوجوان
  • تحقیق ادبیات مهاجرت و شاعران و ساختار ادبیات برون مرزی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.