پیشینه تحقیق تحلیل و بررسی شخصیتهای داستانهای کودک و نوجوان دارای ۱۷۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
مقدمه ۱
فصل اول ۲
کلیات ۲
۱ -۱ بخش اول: نوجوان ۳
۱-۱-۱ تعریف دوره نوجوانی ۳
۱-۱-۲ خصوصیات این دوره ۳
۱-۲ بخش دوم: تعریف ادبیات کودک و نوجوان ۵
۱-۲-۱ هدف از داستان نویسی ۶
۱-۲-۲ داستان نوجوان ۷
۱-۲-۳ وظایف ادبیات کودک و نوجوان ۸
فصل دوم ۹
شخصیت پردازی ۹
۲-۱ بخش اول: تعاریف ۱۰
۲-۱-۱ تعریف شخصیت ۱۰
۲-۱-۱-۱ تفاوت تیپ و شخصیت ۱۱
۲-۲ بخش دوم: شیوههای شخصیت پردازی ۱۲
۲-۲-۱ شیوه کلی: مستقیم، غیرمستقیم ۱۲
۲-۲-۱-۱ روش مستقیم ۱۳
۲-۲-۱-۲ روشهای غیر مستقیم ۱۳
۲-۲-۱-۲-۱ کنش ۱۴
۲-۲-۱-۲-۲ گفتار ۱۴
۲-۲-۱-۲-۳ نام ۱۵
۲-۲-۱-۲-۴ محیط و وضع ظاهری ۱۵
۲-۳-۱ کلی: پویا و ایستا (یا ساده و جامع) ۱۷
۲-۳-۲ جزئی: انواع شخصیتهای فرعی به تفصیل ۱۷
۲-۳-۱-۱ شخصیت پویا ۱۷
۲-۳-۱-۲ شخصیت ایستا ۱۷
۲-۳-۱-۳ شخصیت ساده و جامع ۱۸
۲-۳-۲ انواع شخصیتهای فرعی به تفصیل ۱۹
۲-۳-۲-۱شخصیت قراردادی: ۱۹
۲-۳-۲-۲ شخصیت نوعی: ۱۹
.۲-۳-۲-۳شخصیت نمونه: ۱۹
۲-۳-۲-۴ شخصیت شرور: ۲۰
۲-۳-۲-۵ شخصیتهای غیرواقعی: ۲۰
۲-۳-۲-۶ شخصیت تمثیلی: ۲۱
۲-۳-۳ شخصیتهای اصلی و فرعی ۲۱
۲-۳-۳-۱ شخصیت اصلی: ۲۱
۲-۳-۳-۲ شخصیت فرعی: ۲۲
فصل سوم ۲۳
تحلیل و بررسی شخصیتهای داستانها ۲۳
۳-۱ سال ۷۰ ۲۴
۳-۱-۱ زندگی نامه ۲۴
۳-۱-۲ گلهای سرخ کاغذی ۲۴
۳-۱-۲-۱ خلاصه ۲۴
۳-۱-۲-۲ درونمایه ۲۵
۳-۱-۲-۳ تحلیل کلی ۲۶
۳-۱-۲-۴ تحلیل شخصیت ۲۸
۳-۲ سال ۷۱ ۳۵
۳-۲-۱ زندگی نامه ۳۵
۳-۲-۲ دیگر از پرستوها خبری نیست ۳۵
۳-۲-۲-۱ تا صبح در باران ۳۵
۳-۲-۲-۱-۱ خلاصه ۳۵
۳-۲-۲-۱-۲ درونمایه ۳۶
۳-۲-۲-۱-۳ تحلیل کلی ۳۶
۳-۲-۲-۱-۴ تحلیل شخصیت ۳۷
۳-۲-۲-۲ یاوران حرّ ۳۹
۳-۲-۲-۲-۱خلاصه ۳۹
۳-۲-۲-۲-۲ درونمایه ۴۰
۳-۲-۲-۲-۴ تحلیل شخصیت ۴۱
۳-۲-۲-۳ انتظار ۴۴
۳-۲-۲-۳-۱خلاصه ۴۴
۳-۲-۲-۳-۲ درونمایه ۴۴
۳-۲-۲-۳-۳ تحلیل کلی ۴۴
۳-۲-۲-۳-۴ تحلیل شخصیت ۴۴
۳-۲-۲-۴ در مسیر بازگشت ۴۵
۳-۲-۲-۴-۱ خلاصه ۴۵
۳-۲-۲-۴-۲ درونمایه ۴۶
۳-۲-۲-۴-۳ تحلیل کلی ۴۶
۳-۲-۲-۴-۴ تحلیل شخصیت ۴۶
۳-۲-۲-۵ راهی برای فرار ۴۹
۳-۲-۲-۵-۱ خلاصه ۴۹
۳-۲-۲-۵-۲ درونمایه ۵۰
۳-۲-۲-۵-۳ تحلیل کلی ۵۰
۳-۲-۲-۵-۴ تحلیل شخصیت ۵۰
۳-۲-۲-۶ با پرستوهای مهاجر ۵۴
۳-۲-۲-۶-۱خلاصه ۵۴
۳-۲-۲-۶-۲ درونمایه ۵۵
۳-۲-۲-۶-۳ تحلیل کلی ۵۵
۳-۲-۲-۶-۴ تحلیل شخصیت ۵۵
۳-۳ سال ۷۲ ۶۰
۳-۳-۱ زندگی نامه ۶۰
۳-۳-۲ تحلیل کتاب ۶۰
۳-۳-۳ مشق خاکی ۶۰
۳-۳-۳-۱ آن شب عجیب ۶۰
۳-۳-۳-۱-۱خلاصه ۶۰
۳-۳-۳-۱-۲ درونمایه ۶۱
۳-۳-۳-۱-۳ تحلیل کلی ۶۱
۳-۳-۳-۱-۴ تحلیل شخصیت ۶۲
۳-۳-۳-۲ شب حادثه ۶۵
۳-۳-۳-۲-۱ خلاصه ۶۵
۳-۳-۳-۲-۲ درونمایه ۶۶
۳-۳-۳-۲-۳ تحلیل کلی ۶۷
۳-۳-۳-۲-۴ تحلیل شخصیت ۶۷
۳-۳-۳-۳ جزیره تپه ماهورها ۷۰
۳-۳-۳-۳-۱خلاصه ۷۰
۳-۳-۳-۳-۲ درونمایه ۷۱
۳-۳-۳-۳-۳ تحلیل کلی ۷۱
۳-۳-۳-۳-۴ تحلیل شخصیت ۷۱
۳-۴ سال ۷۳ ۷۴
۳-۴-۱ زندگی نامه ۷۴
۳-۴-۲ دستها پشت گردن ۷۴
۳-۴-۲-۱ خلاصه ۷۴
۳-۴-۲-۲ درونمایه ۷۵
۳-۴-۲-۳ تحلیل کلی ۷۵
۳-۴-۲-۴ تحلیل شخصیت ۷۶
۳-۵ سال ۷۴ ۸۳
۳-۵-۱ زندگی نامه ۸۳
۳-۵-۲ در سوگ سهراب ۸۳
۳-۵-۲-۱ خلاصه ۸۳
۳-۵-۲-۲ درونمایه ۸۴
۳-۵-۲-۳ تحلیل کلی ۸۴
۳-۵-۲-۴ تحلیل شخصیت ۸۵
۳-۶ سال ۷۵ ۹۷
۳-۶-۱ زندگی نامه ۹۷
۳-۶-۲ مهمان مهتاب ۹۷
۳-۶-۲-۱ خلاصه ۹۷
۳-۶-۲-۲ درونمایه ۹۸
۳-۶-۲-۳ تحلیل کلی ۹۹
۳-۶-۲-۴ تحلیل شخصیت ۹۹
۳-۷ سال ۷۶ ۱۲۱
۳-۷-۱ زندگی نامه ۱۲۱
۳-۷-۲ زمانی برای بزرگ شدن ۱۲۱
۳-۷-۲-۱ خلاصه ۱۲۱
۳-۷-۲-۲ درونمایه ۱۲۲
۳-۷-۲-۳ تحلیل کلی ۱۲۳
۳-۷-۲-۴ تحلیل شخصیت ۱۲۳
۳-۸ سال ۷۷ ۱۳۱
۳-۸-۱ نصف کشتی؟ نصف دریا! ۱۳۱
۳-۸-۱-۱ خلاصه ۱۳۱
۳-۸-۱-۲ درونمایه ۱۳۲
۳-۸-۱-۳ تحلیل کلی ۱۳۲
۳-۸-۱-۴ تحلیل شخصیت ۱۳۳
۳-۹ سال ۷۸ ۱۴۰
۳-۹-۱ زندگی نامه ۱۴۰
۳-۹-۲ گردان چهار نفره ۱۴۱
۳-۹-۲-۱ خلاصه ۱۴۱
۳-۹-۲-۲ درونمایه ۱۴۲
۳-۹-۲-۳ تحلیل کلی ۱۴۲
۳-۹-۲-۴ تحلیل شخصیت ۱۴۳
۳-۱۰ سال ۷۹ ۱۵۰
۳-۱۰-۱ زندگی نامه ۱۵۰
۳-۱۰-۲ آن مرد در باران رفت ۱۵۰
۳-۱۰-۲-۱خلاصه ۱۵۰
۳-۱۰-۲-۲ درونمایه ۱۵۲
۳-۱۰-۲-۳ تحلیل کلی ۱۵۲
۳-۱۰-۲-۴ تحلیل شخصیت ۱۵۴
فهرست منابع و مآخذ: ۱۶۷
شرفی، محمدرضا. دنیای نوجوان. تهران: موسسه فرهنگی منادی تربیت، چ۶، (۱۳۸۳).
آقایاری، خسرو. آشنایی با ادبیات کودکان و نوجوانان و معیارهای نقد و بررسی کتاب. بی جا: سرآمد کاوش، چ۳، (۱۳۷۵).
رایس، فیلیپ. رشد انسان. ترجمه دکتر مهشید فروغان، تهران: انتشارات ارجمند، چ۳، (۱۳۸۷).
سیگر، لیندا. خلق شخصیتهای ماندگار. ترجمه عباس اکبری، تهران: انتشارات سروش، چ۲، (۱۳۸۰).
حجازی، بنفشه. “رغبتهای مطالعه “. تهران: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان، چ۲، (۱۳۷۷).
حسن زاده، فرهاد.مهمان مهتاب. تهران: نشر صریر، چ۲، (۱۳۷۵).
حکیمی، محمود؛ کاموس، مهدی. مبانی ادبیات کودکان و نوجوانان. ج۱، تهران: انتشارات آرون، چ۱، (۱۳۸۲).
شفیعی، شهرام. آن مرد در باران رفت. تهران: نشر شاهد، چ۱، (۱۳۷۹).
فورستر، ای.ام. جنبههای رمان. ترجمه ابراهیم یونسی، تهران: موسسه انتشارات امیرکبیر، چ۲، (۱۳۵۲).
ابراهیمی (شاهد)، جعفر. در سوگ سهراب. بی جا: پیدایش، چ۱، (۱۳۷۵).
اخوت، احمد. دستور زبان داستان. اصفهان: نشر فردا، چ۱، (۱۳۷۱).
بارونیان، حسن. شخصیت پردازی در داستانهای کوتاه دفاع مقدس. تهران: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، چ۱، (۱۳۸۷).
از آنجا که کودکان و نوجوانان جمعیت قابل ملاحظهای را تشکیل میدهند، برنامه ریزی برای تربیت و پرورش آنها جزء ضروریات و دل مشغولیهای متولیان امر تربیت بوده و هست. البته در بسیاری موارد به جای برنامه ریزی مناسب و در خور برای این دو قشر، برنامههایی مغایر با علایق و فطرت آنها ترتیب داده میشود؛ چنین افرادی یا در پی اثبات نظریههای علمی و تئوریهای شخصی هستند و یا میخواهند به وسیله رسانههای جمعی خواستههای خود را به مخاطب القا کنند و از این طریق فرهنگی خاص را پایه ریزی نمایند؛ به طوری که بعد از چند دهه، آنچه میخواهند در جامعه به راحتی اجرا شود.
از جمله راههای ارتباط نوجوانان، خلق داستانهایی با موضوعات مرتبط با آنهاست. آنچه بیش از همه در این داستانها اهمیت دارد، چگونگی خلق شخصیتهای داستانی است.
این شخصیتها هر اندازه که واقعیتر و صمیمیتر باشند تاثیر بیشتری بر مخاطب خود خواهند گذاشت. تامل و پژوهش در این زمینه به منظور یافتن راههایی برای خلق شخصیتهایی ماندگار و تاثیرگذار از اهداف اصلی این رساله است.
از هنرهای اصلی و اساسی هر داستان نویس، ارائهی شخصیتهای داستان با توجه به دیگر عناصر متن مانند: زاویه دید، زمان و مکان، درونمایه و … است. در بین شخصیتهای گوناگون داستان، شخصیتی به عنوان عنصر کانونی یا شخصیت اصلی متن به وسیلهی نویسنده ارائه میشود. با توجه به این شخصیت کانونی، دیگر عناصر متن نیز خلق و آفریده میشوند. تحلیل و بررسی شخصیت کانونی یا اصلی داستان، توانایی و خلاقیت نویسنده را در عرضهی دیگر عناصر داستانی نیز نشان میدهد. داستانهای نوجوان مربوط به دفاع مقدس در دههی هفتاد، که موضوع پژوهش حاضر است میتواند از نظر شخصیت اصلی و هنر نویسنده در ارائهی آن بررسی شود. در این داستانها، گاه نویسنده با توجه به نام و گاهی به صورت سمبلیک و نمادین به معرفی شخصیتهای کانونی میپردازد . تحلیل کیفیات مختلف شخصیتها از نظر نام شناسی، رمزی بودن و چگونگی عرضهی مستقیم یا غیرمستقیم، کلیدی برای شناخت ویژگیهای داستان به خصوص در اینجا _ گروه سنی نوجوان_ است.
تعیین دوره نوجوانی، بسته به نوع کشور و نژاد هر فرد، متفاوت است. معمولا بین دوازده تا هجده سالگی را سن نوجوانی میگویند. «شروع آن را که همراه با بلوغ جنسی است تقریبا با قاطعیت بیشتری میتوان تعیین نمود، لکن پایان آن را بر حسب شرایط فرهنگی و محیطی نمیتوان در جوامع، یکسان دانست.»[۱]
در اینجا تعیین دقیق سن نوجوانی اهمیت ندارد بلکه آنچه به کار ما مربوط میشود شناختی دقیق از این دوره است و چند سال اختلاف مانعی ایجاد نمیکند.
وجوانی همچون پلی بین دوره کودکی و بزرگسالی است. در طی این دوره، فرد از عادات و تفکرات کودکانه دست کشیده، برای ورود به دنیای بزرگسالی آماده میشود. مهمترین تکلیف این دوره یافتن شخصیت یا خود حقیقی است. این هویت بایستی مثبت باشد تا بتواند موفقیتهای آینده فرد را رقم بزند.[۲]
میتوان خصوصیات این دوره را در سه عبارت تغییر، رشد و هویتیابی خلاصه کرد. تغییرات دوره نوجوانی شرایط خاصی را برای نوجوان ایجاد میکند و او را بر سر دو راهیها و شک و تردیدهای زیادی قرار میدهد. نوجوان بایستی با مشکلات دست و پنجه نرم کند و از میان احساسات و افکار گوناگون و نیز رفتارهای گاه متناقض خود و دیگران، هویت اصلی خود را یافته، سرانجام به رشد حقیقی و طبیعی خود برسد. انتقال، تغییر، مسئله آفرینی، هراس و آرمان گرایی از دیگر اسامی و خصوصیات این دوره است.
سنین ابتدای نوجوانی تفاوتهایی با سنین انتهایی آن دارند و بر همین اساس، ملزومات و کتابهای نوشته شده برای نوجوانان هم گاهی تفاوتهای آشکاری با یکدیگر دارند.
«خصوصیات ۱۲،۱۳،۱۴،۱۵ سالگی
در این سنین، بلوغ، رشد سریعتری مییابد و توجه نوجوانان به جنس مخالف جلب میشود. در عین توجه به کتابهای مربوط به جنسیت، تفاوت سلیقهی بیشتری در کتابهای مورد مطالعهی دو جنس بروز میکند. فعالیت بدنی در پسرها شدیدتر شده و دخترها معمولا گوشه گیر میشوند، لذا هر دو گروه به کتابهایی که تعدیل روانی به وجود آورد، نیاز فراوان دارند. به دنبال تجسس برای یافتن فلسفه صحیح زندگی، به مسائل انسانی در اجتماع توجه میکنند و به داستانهای واقعی انسانی و حتی کتابهای ساده فلسفی در اواخر این سنین، علاقهمند میشوند.»
این مطالب برگرفته از مقالهی «رغبتهای مطالعه در نوجوانان» در کتاب ۳۹ مقاله درباره ادبیات کودکان است.[۳]
کتابهای نوشته شده برای این سن، اشتراکات زیادی با کتاب کودکان دارد ولی هرچه نوجوان به سنین پایانی دوره نزدیکتر میشویم حال و هوای کتابها به آثار بزرگسالان نزدیکتر میگردد.
در طی نوجوانی اولیه (۱۲ تا ۱۴ سال) بلوغ جنسی صورت میگیرد و تفکر عملیاتی صوری آغاز میشود. نوجوانان رفتهرفته در صدد کسب استقلال و جدایی از والدین برمیآیند، و در این راستا تماس بیشتر و احساس تعلق خاطر و مصاحبت نزدیکتری با همسالان را طلب میکنند.
شکل گیری هویتی مثبت، از تکالیف عمده روانی – اجتماعی، در این مرحله است.[۴]
در تعریف ادبیات نوجوان ابتدا باید به تفاوت آن با ادبیات بزرگ سال بپردازیم، سپس به تعریفی جامع در مورد آن دست پیدا کنیم. بسیاری معتقدند در این زمینه تفاوت زیادی وجود ندارد. در عین حال، این ادبیات – مانند مخاطبانش- از حساسیت و لطافت بیشتری برخوردار است.
«ادبیات کودکان و نوجوانان، تفاوتهای عمدهای با ادبیات بزرگسالان دارد. ادبیات کودکان و نوجوانان ا ز نظر مخاطبین، شرایط و توانایی مخاطبین، اثر گذاری و عمق کاربرد آن، با ادبیات بزرگسالان تفاوت بسیار دارد.
بزرگسالان با شخصیت شکل گرفته عواطفی تعادل پذیر و کنترل شونده و از همه مهمتر با معیارهای نسبی عقلانی و اجتماعی از ادبیات بهره و تأثیر میگیرند؛ اما کودکان و نوجوانان، هنوز از معیارهای اندیشیدن بهرهای ندارند.
عواطف لطیف و دقت احساسات در کودکان و نوجوانان، باعث تأثیرپذیری بسیار عمیق در آنها است. وجود تخیل گسترده در دوران کودکی و نوجوانی باعث میگردد که کودک و نوجوان، فضای داستان را واقعی انگاشته، و رابطهای بسیار عمیق و حسی با فضای داستان، شخصیتها و قهرمانان و ماجراها برقرار سازد. تخیل گسترده و حس همانند سازی و الگو پذیری کودکان، سبب میگردد که کودک و نوجوان خود را به جای قهرمان داستان قرار داده، به تجربهی فضاها و ماجراها بنشیند و منش و شخصیت و معیارهای قهرمانان داستان را به ارث بگیرد و عامل دیگر که باعث تفاوت کاربردی ادبیات کودکان، با ادبیات بزرگسالان میگردد، احساس همزیستی در کودکان است.»[۵]
حال این سوال پیش میآید که آیا هر نوشتهای که در مورد کودک و نوجوانان، برای آنها و به زبان آنهاست، در زمره ادبیات کودک و نوجوان محسوب میشود؟ برای این مقدمه نیز معیارهایی وجود دارد. معیارهای اصلی به شرح زیر هستند:
ادبیت اثر ۲٫ محتوای کتاب
ادبیات کودک و نوجوان، قبل از هر چیز باید ادبیت خود را ثابت کند یعنی در قالبی همچون شعر، داستان یا نمایشنامه و… باشد و عنصر مهم ادبیات یعنی تخیل را هم داشته باشد. پس تعاریفی که ادبیات کودک و نوجوان را به مفهوم عام و معادل «فرهنگ» آوردهاند، از این رده خارجاند.
زبان، بیان و محتوای اثر نیز متناسب با قشر کودک و نوجوان باشد. برخی کتابها به زبان کودکانه نوشته میشوند اما مفهوم و پیام داستان سنخیتی با ذهن و درک مخاطب ندارد. این آثار در واقع کودکانه نما هستند و جزو ادبیات کودک و نوجوان محسوب نمیشوند.[۶]
قبل از آنکه به اهداف داستان نویسی و داستاننویسان بپردازیم باید بدانیم که خوانندگان به چه منظور مشغول مطالعه یک رمان میشوند. بسیاری از نویسندگان بدون توجه به رسالت هنری خود، در پی این هستند که مخاطبان بیشتر به چه موضوعاتی علاقه نشان میدهند. هرچند نباید سلایق و علایق عوام به عنوان هدف اصلی مورد توجه قرار گیرد، اما مسلما –درست یا نادرست- این موضوع مورد نظر بسیاری از مولفان و ناشران بوده و هست.
«ما به داستان از دو نظر علاقه داریم:
گذراندن اوقات فراغت و سرگرمی و لذت بردن از خیال پردازی.
کنجکاوی و آرزوی درک کنه واقعیت، به بیانی دیگر دریافت اطلاعات.»[۷]
میتوان اهداف داستان نویسی – و البته داستان خوانی – را به دو گروه اصلی و فرعی تقسیم نمود. هرچند در برخی فرهنگها لذت و سرگرمی، از مهمترین اهداف داستان برشمرده میشود لیکن در جامعه دینی ما آن چیزی سودمند به حساب میآید که به آگاهی و تجربه مفید انسان اضافه نماید؛ حتی علم آموزی نیز در این راستا قابل تقدیس و تحسین است.
اهداف اصلی و درجه یک:
اندوختن تجربه، علم و احساسات جدید و البته مفید. (این مورد شامل انواع آشنایی با آداب رسوم، تاریخ ملل، روحیات انسانها و … میشود)
اهداف درجه دو:
پر کردن اوقات فراغت، رسیدن به احساسات متفاوت و شاد، سرگرم شدن و لذت بردن.
از آنجا که داستان تاثیر زیادی بر روی ذهن و علاقه فرد – خصوصا کودک و نوجوان- میگذارد، باید بستری برای یادگیری باشد و نظریات جدید مانند هنر برای هنر و لذت گرایی صرف، نباید جایگاهی در ادبیات داستانی ما داشته باشند.
از آنجا که حدود نیمی از جمعیت جهان را کودکان و نوجوانان تشکیل میدهند برنامهریزی صحیح و مناسب برای آنها ضروری مینماید. هرچند در سدههای اخیر، رویکرد خوبی به مقوله کودک و نوجوان و نیز ادبیات خاص آنها شده است، لیکن با توجه به موانع و مشکلاتی چون حضور کمرنگ پدر و مادر در خانه و در تربیت فرزندان –نسبت به گذشته-، رشد رسانههای ارتباط جمعی و نقش مخرب آنها در تربیت غلط فرزندان، آمیختگی فرهنگها و … پرداختن هر چه سریعتر به این مقوله، اجتناب ناپذیر است.
«… این حق طبیعی کودکان و نوجوانان است که در فضای فرهنگی آشنا و مألوف خویش پرورش یابند. نویسندگان و هنرمندان، وظیفه دارند برای حفظ استقلال فرهنگی و هویت ملی پیکاری واقعبینانه را آغاز نمایند.»[۸]
در این میان، جایگاه و نقش هنر و به خصوص ادبیات در شکل دهی فکر و فرهنگ کودک و نوجوان، بر کسی پوشیده نیست.
فرهنگ سازی: این مقوله از مهمترین وظایف این ادبیات است. رشد فرهنگ همیشه با رشد علم و تکنولوژی همراه و متفق نیست پس باید به موازات دیگر عوامل، فرهنگ را هم جلو برد.
در این زمینه آموزش و پرورش بیشترین نقش را دارد اما این نهاد همه هزینهاش را برای بخش اول یعنی آموزش صرف میکند و از دومی غافل است. ضمن اینکه اجباری و یکسان بودن دروس و کتابها، خلاقیت و رغبت را از دانش آموز میگیرد. برخلاف ادبیات کودک و نوجوان که غیر رسمی و اختیاری است.
تربیت ملی، مذهبی: در هر کشور، آداب و سنن اجتماعی و بومی و مذهبی و نهادینه شدن آن در باور کودک و نوجوان، اصلیترین عامل حفظ استقلال فرهنگی و بقای آن است.
کمک به کشف خویشتن: دنیای درون انسان شگفت آور و توانمند است و کودک و نوجوان هم باید بتواند خود را کشف و باور کند. این امر باعث شکوفا شدن استعدادهای فرد میشود. ادبیات کودک و نوجوان هم بایستی در این زمینه راه گشا باشد.
معرفی الگوها: این امر به دلیل نیاز به حس همانند سازی در مخاطبین، مورد اهمیت است. پس باید برای ارائه الگوهای مثبت تلاش شود.
نیازهای عاطفی: ادبیات کودک و نوجوان بایستی برای تعدیل احساسات و عواطف گوناگون و گاه متضاد کودک و نوجوان و غنای احساسات لطیف در آنان، تلاش کند.
همچنین نشر فضایل اخلاقی، انگیزش، ارائه معیار برای اندیشیدن، استقلال، زبان و واژه سازی، حفظ محیط زیست و … از دیگر وظایف این ادبیات است.[۹]
[۱] – محمدرضا شرفی، دنیای نوجوان، چ۶، (تهران: موسسه فرهنگی منادی تربیت، ۱۳۸۳)، ص ص ۲۴-۲۳
[۲] – برای مطالعه بیشتر رجوع شود به محمدرضا شرفی،ص ۲۹۲ و فیلیپ رایس، رشد انسان، (ترجمه دکتر مهشید فروغان)، چ۳، (تهران: انتشارات ارجمند، ۱۳۸۷)، ص۲۰
[۳] – “رغبتهای مطالعه در نوجوانان”، به نقل حجازی بنفشه ، کتاب ادبیات کودکان و نوجوانان، ص ۸۰
[۴] – فیلیپ رایس، ص۲۰
[۵] – خسرو آقایاری، آشنایی با ادبیات کودکان و نوجوانان و معیارهای نقد و بررسی و کتاب، چ۳، (بی جا: سرآمد کاوش، ۱۳۷۵)، ص ص ۲۴-۲۲
[۶] – محمود حکیمی؛ مهدی کاموس، مبانی ادبیات کودکان و نوجوانان، چ۱،(تهران: انتشارات آرون،۱۳۸۲)، ص۱۵
[۷] – جمال میرصادقی، عناصر داستان، چ۴، (تهران: انتشارات سخن، ۱۳۷۶)، ص۳۹
[۸] – خسرو آقایاری، ص ص ۹-۷
[۹] – خسرو آقایاری، ص ص ۳۴-۳۰
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر