تحقیق چگونگی پیدایش داستان و انواع داستان و بررسی عناصر داستانی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق چگونگی پیدایش داستان و انواع داستان و بررسی عناصر داستانی  دارای ۳۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- چگونگی پیدایش داستان    ۶
۲-۱-۱- تعریف داستان(Story)    ۷
۲-۱-۲-انواع داستان    ۸
۲-۱-۲-۱- قصّه(Tale)    ۸
۲-۱-۲-۲- رمانس (Romance)    ۸
۲-۱-۲-۳- داستان کوتاه( Short story)    ۸
۲-۱-۲-۴- رمان(Novel)    ۹
۲-۱-۳- مهم ترین وجوه اشتراک داستان کوتاه و رمان    ۹
۲-۱-۴- تفاوت داستان کوتاه و رمان    ۹
۲-۱-۵-تفاوت رمانس و رمان    ۱۰
۲-۱-۶- پیشینه ی تاریخی رمان    ۱۱
۲-۱-۶-۱-ورود رمان به مرحله ی جدید    ۱۱
۲ -۱-۶-۲- تعریف رمان    ۱۲
۲-۱-۶-۳-انواع رمان    ۱۳
۲-۱-۶-۴-هدف رمان    ۱۴
۲-۲- بخش دوم:   عناصر داستان    ۱۵
۲-۲-۱- پیرنگ(plot)    ۱۵
۲-۲-۱-۱-عناصر ساختاری پیرنگ    ۱۶
۲-۲-۱-۱-۱-گره افکنی(Complication)    ۱۷
۲-۲-۱-۱-۲- کشمکش(Conflict)    ۱۷
۲-۲-۱-۱-۳-دروائی/هول و ولا/حالت تعلیق(Suspense)    ۱۸
۲-۲-۱-۱-۴-بحران(Crisis)    ۱۸
۲-۲-۱-۱-۵- نقطه ی اوج یا بزنگاه(Climax)    ۱۹
۲-۲-۱-۱-۶- گره گشایی(Denovement Resolvtion)    ۱۹
۲-۲-۲-شخصیّت و شخصیّت پردازی    ۲۰
۲-۲-۲-۱-شخصیّت(Character)    ۲۰
۲-۲-۲-۲-انواع شخصیت    ۲۱
۲-۲-۲-۲-۱- «شخصیت ساده»    ۲۲
۲-۲-۲-۲-۲-«شخصیت جامع»    ۲۲
۲-۲-۲-۲-۳-شخصیت اصلی (Protagonist)    ۲۲
۲-۲-۲-۲-۴- شخصیت مخالف(Antagonist)    ۲۲
۲-۲-۲-۲-۵- شخصیت مقابل(Foil character)    ۲۳
۲-۲-۲-۲-۶-شخصیت همراز(Confidnt charcter)    ۲۳
۲-۲-۲-۲-۷-شخصیت ایستا(Static character)    ۲۳
۲-۲-۲-۲-۸-شخصیت پویا(Daynamic character)    ۲۳
۲-۲-۲-۲-۹-شخصیت قالبی(Stereotype character)    ۲۳
۲-۲-۲-۲-۱۰-شخصیت قرار دادی(Stock character)    ۲۴
۲-۲-۲-۲-۱۱- شخصیت نوعی(Typical character)    ۲۴
۲-۲-۲-۲-۱۲-شخصیت تمثیلی (Allegorical  character)    ۲۴
۲-۲-۲-۲-۱۳- شخصیت همه جانبه(Full-dimensional charater)    ۲۴
۲-۲-۲-۳-شخصیت پردازی(Characterization)    ۲۴
۲-۲-۳-درون مایه(Theme)    ۲۶
۲-۲-۴- موضوع(Topic)    ۲۷
۲-۲-۵-گفت وگو(Dialoge)    ۲۸
۲-۲-۶ – زاویه ی دید(Point of view)    ۲۹
۲-۲-۶-۱-زاویه  دید درونیInternal Point of view))    ۳۰
۲-۲-۶-۲-زاویه دید بیرونی( External Point of view)    ۳۰
۲-۲-۷ حقیقت مانندی    ۳۱
۲-۲-۸- صحنه و صحنه پردازی    ۳۲
۲-۲-۸-۱-انواع صحنه    ۳۲
۲-۲-۸-۲-۱-اجزای صحنه    ۳۲
۲-۲-۸-۳- وظایف صحنه    ۳۳
۲-۲-۹- فضا و رنگ(Atmosphere)    ۳۳
۲-۲-۱۰- لحن(Tone)    ۳۴
۲-۲-۱۱-توصیف (Description)    ۳۵
منابع و مآخذ:    ۳۷

منابع :

–  داد، سیما (۱۳۸۳): فرهنگ اصطلاحات ادبی، چاپ دوم، تهران: انتشارات مروارید.

– جعفری، ‌اسدا…(۱۳۸۸): نگاهی به داستان و ریشه های آن در ادبیّات ایران، کیهان فرهنگی، فروردین و اردیبهشت، شماره ۲۷۱ -۲۷۰٫

–  میر صادقی، جمال (۱۳۸۲): ادبیات داستانی، چاپ چهارم، تهران: سخن.

– میرصادقی، جمال (۱۳۸۲): داستان نویس های نام آور معاصر ایران، چاپ اول، تهران: نشر اشاره.

– میرصادقی، جمال (۱۳۸۷): راهنمای هنر داستان نویسی، چاپ اول، تهران: انتشارات سخن.

– میرصادقی، جمال (۱۳۸۰): عناصر داستانی، چاپ سوم، تهران: بهمن.

– میر صادقی، جمال (۱۳۶۰): قصه، داستان کوتاه و رمان، چاپ اول، تهران: انتشارات آگاه.

– میرصادقی، جمال و میمنت(۱۳۷۷): واژه نامه هنرداستان نویسی، چاپ اول، تهران: مهناز.

– میرصادقی، میمنت(۱۳۷۹): رمان های معاصر فارسی، چاپ اول، تهران: نیلوفر.

– میر عابدینی، حسن (۱۳۸۳): صد سال داستان نویسی، چاپ سوم، تهران: سرچشمه.

– ایرانی، ناصر(۱۳۶۴): داستان : تعاریف، ابزارها و عناصر، چاپ اول، تهران:کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.

– ایرانی، ناصر(۱۳۸۰): هنر رمان، چاپ اول، تهران: آبانگاه.

–  مندنی پور، شهریار(۱۳۸۳): ارواح شهرزاد (سازه ها، شگردها و فرم هایی داستان نو)، چاپ اول. چاپ شمشاد، انتشارات ققنوس.

–  اخوت، احمد (۱۳۷۱): دستور زبان داستان، چاپ اول، اصفهان: فردا.

– مستور، مصطفی(۱۳۷۹): مبانی داستان کوتاه، چاپ اول، تهران: نشر مرکز.

–  اسکولز، رابرت ( ۱۳۸۳ ):عناصر داستان، ترجمه فرزانه طاهری، چاپ دوم، تهران: نشر مرکز.

– عابدی، داریوش (۱۳۷۱): پلی به سوی داستان نویسی، چاپ اول، تهران: ‌انتشارات مدرسه

۱- چگونگی پیدایش داستان

قصّه گویی و داستان سازی در سرگذشت ملّت ها، امری ابداعی نبوده است بلکه با گذشت روزگار شکل یافته. با نگاهی کوتاه به قصّه، داستان، روایات، اساطیر به این نتیجه می رسیم: «هنگامی که قوم آریایی به ایران می آمدند داستان ها، روایات و اساطیری از نیاکان خود که با آریایی های هند یکجا زندگی می کردند، به همراه آوردند. این اساطیر و روایات که در میان آریایی های شعبه ی هند نیز رایج بوده است، در بین قوم ایرانی باقی ماند و به مرور زمان تغییراتی در آن ها راه یافت.

و بدین طریق، بسیاری از روایات و داستان های اساطیری؛ چون داستان جمشید، فریدون و غیره شکل گرفت و همین طور روایات و اساطیر فراوانی که از طریق ملل بومی و همجوار، به ایران راه یافت و منشأ     داستان ها و اساطیر بسیار گردید.

روایات، اساطیر، قصّه ها و داستان هایی نیز وجود داشتند که سینه به سینه، اندیشه ی ایرانیان گذشته را همراهی کردند و بعدها منشأ پیدایش بسیاری از داستان ها و اساطیر مکتوب شدند. کتابت و گردآوری داستان ها از اواخر دوره ی اشکانی و اوایل عهد ساسانی آغاز شد.(جعفری، ۱۳۸۸: ۵۹-۵۶))

لغت داستان در زبان فارسی به معنی قصّه، حکایت، افسانه و سرگذشت به کار رفته است. واژه ی story معادل داستان به کار می رود و دریک معنی با تاریخ و سرگذشت هم قرابت دارد به خصوص که کلمه ی تاریخ در انگلیسی «history» از حیث لغوی به story بسیار نزدیک است امّا قصّه که برابر نهاد دیگری برای story است خصوصیات متفاوتی نسبت به داستان دارد. (داد،۱۳۷۵: ۲۱۳-۲۱۲)

قصّه ها وداستان های ابتدایی شکل ساده داشتند و تابع اصول و قوانین خاصّی نبودند.

۲-۱-۱- تعریف داستان(Story)

با ایجاد زمینه ی داستان نویسی در ایران، نویسندگان جهت خلق آثاری شایسته و در خور توجّه، به پرورش فکر واندیشه ی خویش، بیش از پیش پرداختند هرچند این موقعیت از آنِ داستان کوتاه بود.

تعاریف و دیدگاه های متفاوتی درباره ی داستان وجود دارد. امّا تعریف کلی و عمومی که درباره ی داستان وجود دارد می تواند تعریفی باشد که جمال میرصادقی از آن ارائه داده است: «داستان درمعنای جامع، به هر روایتی که خصلت ساختگی و ابداعی آن برجنبه ی تاریخی واقعی اش غلبه کند اطلاق می شود. درعرف نقد امروز به آثار روایتی منثور، ادبیات داستانی می گویند.» (میرصادقی،۱۳۸۰: ۲۱)

ای.ام.فورستر درکتاب «جنبه های رمان» داستان را چنین تعریف می کند: «داستان، نقل وقایع است به ترتیب توالی زمان، مثل: ناهار پس از چاشت و سه شنبه پس از دوشنبه می آید.»(فورستر،۱۳۶۹: ۳۴-۳۱)

داستان می تواند واقعی یا تخیّلی باشد و به قصد لذّت خواننده و تا اندازه ای به منظور آموزش او، ابداع شود. هدف اصلی همه ی داستان ها این است که به خواننده امکان حس کردن بدهند.(ایرانی،۱۳۶۴: ۲۸)

آن چه در نهایت مورد نظر نویسنده است به کارش جهت می دهد، واقعیّت و داستان از آشنایان کهن هستند. هر دو از واژگان لاتین گرفته شده اند. واقعیت fact از واژه ی facere لاتینی آمده و در اصل به معنای ساختن و داستان یا ادبیات داستانی fiction از واژه یfingere  گرفته شده و به معنای ساختن است. داستان نویس، واقعیت ها را مطابق الگوی عمل انسانی که او به آن معتقد است، انتخاب می کند. جهان داستانی او جهان واقع نیست.(میرصادقی،۱۳۸۷: ۱۱۷-۱۱۶)

«داستان، چشم انداز و برداشت نویسنده را از زندگی، عینی می کند. نویسنده افکار خود را به طور ملموس تصویر می کند. در این تصویر، افکار و احساسات به طور تفکیک ناپذیری به هم آمیخته اند.

۲-۱-۲-انواع داستان

مهم ترین انواع داستان شامل: قصّه، رمانس، داستان کوتاه، رمان است که در ادامه به توضیح هر یک از آن ها می پردازیم.

۲-۱-۲-۱- قصّه(Tale)

معمولاً به آثاری که در آن ها تأکید بر حوادث خارق العاده، بیشتر از تحوّل و تکوین آدم ها و شخصّیت هاست «قصّه» می گویند. شکل قصّه های عامیانه، اغلب ساده، دارای زبان نقلی و نزدیک به گفتار و محاوره ی عامّه ی مردم است.

۲-۱-۲-۲- رمانس (Romance)

شکل رمانس در قرن دوازده در فرانسه رونق گرفت. «رمانس» قصّه ی خیالی منثور یا منظومی است که به وقایع غیر عادی و ماجراهای عجیب و عشق بازی های اغراق آمیز یا اعمال سلحشورانه می پردازد و به ندرت رمانس ها محتوای اخلاقی دارد.

۲-۱-۲-۳- داستان کوتاه( Short story)

«داستان کوتاه» به شکل امروزی در قرن نوزدهم ظهور کرد. برای داستان کوتاه نیز تعاریف متعددی وجود دارد که هر کدام بر ویژگی خاصّی تأکید می کنند. داستان کوتا، روایت به نسبت خلّاقه ای است که شخصیّت ها در آن محدود هستند و قبل از ورود به داستان رشد یافته اند. در داستان کوتاه، فقط می توان به حادثــه یا واقعه ی اصلی پرداخت.

۲-۱-۲-۴- رمان(Novel)

درباره ی رمان نظریات مختلفی وجود دارد. در این قسمت به تعریف مختصری از آن اکتفا می شود. تعریف رمان در فرهنگ و بستر این گونه آمده است:

«نثر روایتی خلّاقه با طول شایان توجّه و پیچیدگی خاص که با تجربه ی انسانی همراه با تخیّل سروکار داشته باشد واز طریق توالی حوادث بیان شود ودر آن گروهی از شخصیت ها در صحنه ی مشخصی شرکت داشته باشند.»(میرصادقی،۱۳۸۰: ۲۴-۲۲)

۲-۱-۳- مهم ترین وجوه اشتراک داستان کوتاه و رمان

الف)در هر دو مضمون و درون مایه (تم) مشترک است. رمان می تواند به یک مضمون اکتفا کند یا به درون مایه های متعدد بپردازد.

ب)در هر دو تأکید به موضوع یا مسأله یا شخصیتی است که در مرکز داستان قرار دارد.

ج) در هر دو کشمکش بنیاد ماجرا را پی می ریزد.

د)در هر دو بحران، نقطه ای است که نیروهای متضاد برای آخرین بار با هم تلاقی می کنند.   (میرصادقی،۱۳۶۰: ۱۰۰-۹۸)

۲-۱-۴- تفاوت داستان کوتاه و رمان

رمان و داستان کوتاه از یک جنس هستند؛ بنابراین در یک رده قرار می گیرند. مشخص ترین و   ساده ترین تمایز داستان کوتاه و رمان، کوتاه بودن اولی و بلندبودن دومی است که این تفاوت، ناهمانندی های کیفی را هم به دنبال دارد.

در رمان فرصت بیشتری جهت شخصیت پردازی وجود دارد و همچنین شخصیت های رمان متعدّد هستند امّا شخصیت های داستان کوتاه محدود هستند. شخصیت یا شخصیت های داستان کوتاه قبلاً تکوین یافته اند وقتی در داستان کوتاه ظاهر می شوند خصوصیات و ویژگی های خود را در حین ارتکاب عمل و در جریان واقعه ی داستان، نشان می دهند. امّا در رمان تکوین شخصیت ها می تواند در طیّ داستان انجام می شود. در رمان، زاویه ی دید می تواند تغییر کند، امّا در داستان کوتاه، زاویه ی دید اغلب ثابت  می ماند.(میرصادقی،۱۳۸۲: ۲۷۱-۲۷۰)

در رمان به دلیل بلند بودنش، خواننده می تواند جریان زندگی را ازآغاز، مشاهده نماید و مفاهیم هم قابلیّت گسترش بیشتری دارند. در داستان کوتاه به یک حادثه بسنده می شود و مفاهیم هم قابلیّت گسترش رمان را ندارند.(ایرانی،۱۳۶۴: ۴۰)

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق داستان و عناصر داستانی
  • تحقیق تحلیل و بررسی شخصیتهای داستانهای کودک و نوجوان
  • پیشینه تحقیق واژه شناسی قصص در قرآن و ویژگی های داستان های قرآن کریم
  • پیشینه تحقیق رمان تاریخی و عناصر داستان در ایران
  • پیشینه تحقیق بررسی ادبیات و عناصر داستان و مکتب های ادبی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.