تحقیق اسطوره، مفاهیم و کارکرد آن و بازتاب اسطوره در شعر شاعران مقاومت حمید سبزواری و علی موسوی گرمارودی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق اسطوره، مفاهیم و کارکرد آن و بازتاب اسطوره در شعر شاعران مقاومت حمید سبزواری و علی موسوی گرمارودی دارای ۱۰۶  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- مقدمه    ۸
فصل اول   ۹
تاریخچه‌ی دفاع مقدس و آشنایی با شاعران مقاومت    ۹
۲-۱-تاریخچه‌ی جنگ ایران و عراق    ۱۰
۲-۲-بررسی ادبیات جنگ در ایران    ۱۱
۲-۳-آغاز شعر مقاومت در ایران    ۱۳
۲-۴-شعر هشت سال دفاع مقدس    ۱۶
۲-۵-قالب‌های شعری دفاع مقدس    ۱۷
۲-۶-ویژگی‌های محتوایی شعر دفاع مقدس    ۱۹
۲-۷- حمید سبزواری    ۲۱
۲-۷-۱-نگاه حمید سبزواری:    ۲۱
۲-۷-۲-آثار حمید سبزواری:    ۲۲
۲-۷-۳- نمونه‌ای از اشعار مقاومت سبزواری    ۲۲
۲-۸-موسوی گرمارودی:    ۲۵
۲-۸-۱-آثار گرمارودی    ۲۵
۲-۸-۲-نگاه گرمارودی:    ۲۶
۲-۸-۳-نمونه‌ای از شعر مقاومت گرمارودی:    ۲۶
فصل دوم۳۱
واژه اسطوره، مفاهیم و کارکرد آن    ۳۱
۳-۱-واژه اسطوره:    ۳۲
۳-۲-اصطلاح اسطوره و نظر پژوهشگران:    ۳۲
۳-۳-طبیعت اسطوره:    ۳۴
۳-۴-اساس اسطوره    ۳۴
۳-۵-از اسطوره تا افسانه:    ۳۵
۳-۶- از اسطوره تا حماسه:    ۳۶
۳-۷-تاریخ اساطیری ایران    ۳۷
۳-۸-بن مایه‌های اسطوره‌های ایرانی    ۳۸
۳-۸-۱-اسطوره‌های باستانی پیش از زردشت    ۳۸
۳-۸-۲-اسطوره‌های زردشتی    ۳۹
۳-۹-سرچشمه‌های اسطوره‌های ایران    ۴۰
۳-۹-۱-۳-۹-۱-۱-اساطیر هند:    ۴۰
۳-۹-۱-۲-اساطیر آسیای غربی:    ۴۰
۳-۹-۱-۳-اساطیر آشور و بابل:    ۴۱
۳-۱۰-پیوند اسطوره و ادبیات:    ۴۱
۳-۱۱-پیوند اسطوره و شعر دفاع مقدس:    ۴۳
فصل سوم۴۵
بازتاب اسطوره در شعر، شاعران مقاومت،  حمید سبزواری، علی موسوی گرمارودی، و درک پیامهای آن    ۴۵
۴-۱-اسطورهی آفرینش    ۴۶
۴-۱-۱-آفرینش آسمان و زمین    ۴۸
۴-۱-۲-آفرینش ماه    ۴۹
۴-۱-۳-خورشید:    ۵۰
۴-۱-۵-آفرینش انسان    ۵۱
۴-۱-۶-آب:    ۵۲
۴-۱-۶-۱-آب حیات:    ۵۴
۴-۷-آتش:    ۵۶
۴-۲-پادشاهان اساطیری    ۵۸
۴-۲-۱-جمشید    ۵۹
۴-۲-۲-ضحاک    ۶۰
۴-۲-۳-فریدون    ۶۱
۴-۲-۴-نوذر    ۶۲
۴-۳-کی    ۶۲
۴-۳-۱-کیقباد:    ۶۲
۴-۳-۲-کیکاووس:    ۶۲
۴-۳-۳-افراسیاب    ۶۳
۴-۳-۴-سیاوش    ۶۴
۴-۳-۵- داراب و دارا:    ۶۵
۴-۳-۶- اسکندر و دارا:    ۶۵
۴-۴- قهرمانان اسطوره‌ای    ۶۶
۴-۴-۱-کاوه    ۶۹
۴-۴-۲-دودمان نریم    ۷۰
۴-۴-۳-زال    ۷۱
۴-۴-۴-رستم    ۷۲
۴-۴-۵-سهراب    ۷۳
۴-۴-۶-اسفندیار    ۷۴
۴-۴-۷-بیژن    ۷۴
۴-۴-۸-گودرز    ۷۵
۴-۴-۹-گیو    ۷۵
۴-۵-موجودات فرا طبیعی:    ۷۵
۴-۵-۱-سروش    ۷۶
۴-۵-۲-دیوان    ۷۶
۴-۵-۳- اهریمن رهبر گروه دیوان    ۷۷
۴-۵-۴- خاستگاه دیوان    ۷۷
۴-۵-۵-پری    ۸۴
۴-۵-۶-پتیاره:    ۸۴
۴-۶-جانوران اساطیری:    ۸۵
۴-۶-۱-سیمرغ:    ۸۵
۴-۶-۲-عنقا:    ۸۶
۴-۶-۳-اژدها و مار:    ۸۷
۴-۷-۱-البرز کوه یا «قاف»    ۹۰
۴-۸-اسطوره‌ی آیین‌ها و مراسم    ۹۰
۴-۸-۱-توتم:    ۹۱
۴-۸-۲-توتم شیر و پلنگ:    ۹۱
۴-۸-۳- فّر:    ۹۳
۴-۸-۴-آتشکده‌ها    ۹۳
۴-۸-۵-آتش آذر گشسب:    ۹۳
۴-۹-ابزارهای نبرد    ۹۴
۴-۹-۱-گرز گاو سر:    ۹۴
۴-۹-۲-تیغ، جوشن و خود و سپر    ۹۴
۴-۹-۳-درفش کاویان:    ۹۴
۴-۱۰-درمان اساطیری    ۹۵
۴-۱۰-۱-نوشدارو    ۹۵
۴-۱۰-۲-جشن نوروز:    ۹۵
۴-۱۱-اسطوره پیامبران    ۹۶
۴-۱۱-۱- زرتشت    ۹۶
۴-۱۱-۲-خضر:    ۱۰۰
۴-۱۱-۳- موسی:    ۱۰۱
۴-۱۱-۴- عیسی (ع):    ۱۰۲
فهرست منابع    ۱۰۴

منابع

موسوی گرمارودی، سید علی، (باغ سنگ)، ۱۳۸۹، تهران: انتشارت تکا

واحد دوست، مهوش، (نهادینهای اساطیری در شاهنامه)،۱۳۷۹، تهران: انتشارات توس

هینلز، جان راسل، (شناخت اساطیر ایران)، ۱۳۸۳، ترجمه محمدحسین فرخی، تهران: انتشارت اساطیر

یاحقی، محمدجعفر، (فرهنگ معاصر اساطیر)، ۱۳۸۶، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی سروش

الیاده، کریستوا، (جهان اسطوره‌شناسی)، ۱۳۷۹، تهران: نشر مرکز.

اسماعیل‌پور، ابوالقاسم، (زیر آ سمانه‌های نور)، ۱۳۸۲، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی.

رزمجو، حسین، (انواع ادبی)، ۱۳۷۴، مشهد: انتشارات قدس رضوی

رستگار، مهدی، (نو آمدگان شعر فارسی)، مجموعه مقاله‌های سمینار بررسی ادبیات انقلاب اسلامی ۱۳۷۳

سبزواری، حمید، (تو عاشقانه سفر کن)، ۱۳۸۹، تهران: انتشارات تکا

سبزواری، حمید، (سرود درد)، ۱۳۸۸، تهران: مؤسسه انجمن قلم ایران

سبزواری، حمید، (سرود سپیده)،۱۳۸۸، تهران: مؤسسه انجمن قلم ایران

سبزواری، حمید، (سرودی دیگر)، ۱۳۸۸، تهران: مؤسسه انجمن قلم ایران

محمدی تقی، جواهری گیلانی، (تاریخ تحلیلی شعر نو)، ،۳۷۷،تهران: مرکز نشر

روتون، کنت نولز، (اسطوره)، ۱۳۸۷، ترجمه‌ی ابوالقاسم اسماعیل‌پور، تهران: نشر مرکز

۱-۱- مقدمه

مقاومت و پایداری در دوران انقلاب و دفاع مقدس در فضای فرهنگی جامعه از هر رویداد دیگری پررنگ‌تر مؤثر‌تر بوده است. از این رهگذر ادبیات، نیز همچون دیگر پدیده‌های بزرگ تحت تأثیر قرار گرفت. شعر مقاومت، تأثیر شگرفی بر ادبیات داشته و در شعر شاعران مذکور این دوره به زیبایی بازتاب یافته است.

شعر دفاع مقدس بازتاب احساسات، افکار، ملتی است که شاعر در قالب شعر بیان می‌کند. شعر میدان جهاد و نبرد و انقلاب است. در این جستار بن مایه‌‌های اساطیری در اشعار شهریار، قیصر امین پور، سید علی موسوی گرمارودی در نظر گرفته می‌شود. اسطوره کهن الگویی است که روزگاری حقیقت داشته و امروز نماد بر جای مانده است. حاصل نگاه تازه به دنیای از دست رفته دیروزی است. اسطوره‌ی هر قوم ریشه و پیشینه‌ی کهن در ادبیات و فرهنگ آن قوم دارد فرهنگ ایران از باستان تا امروز سرشار از اساطیر ملی و میهنی است. بهره­مندی از اسطوره‌ها، قصه‌ها، داستان‌ها، قهرمانان اساطیری و … از دیرباز در ادب فارسی رواج داشته است و شاعران با استفاده از مفاهیم، اشارات و غیره برای بیان معانی، مضامین و مقاصد گوناگون سود بردند. روی هم رفته اسطوره در پیوندی تنگاتنگ با شعر مقاومت به شمار می‌آید. در شرایط جنگ و دفاع مقدس است که باورهای اساطیری نهادینه شده و جاودانه می‌گردند، این پیوستگی چنان است که مقام اسطوره را در جامعه می‌توانیم بشناسیم. اسطوره مقاومت با زمان و اوضاع اجتماعی شکل گرفته است. هیچ ملتی را نمی‌توان شناخت و به ژرفای اندیشه‌ی آن دست یافت مگر اینکه پیشینه‌ی باورهای آن را در نمادهای اساطیری دریافت. شعر مقاومت صحنه‌های اسطوره‌ای است که شاعران در آن قهرمانان و ضد قهرمانان را به تصویر می‌کشند. فریدون، ضحاک، رستم، افراسیاب، در شعرشان چهره‌هایی آشنا به نظر می‌رسند اسطوره‌های بازتاب یافته، باورها، ارزش‌های اجتماعی امروز را به تماشا می‌گذارد. اسطوره، تکرار الگوهای اسطوره‌ای، قهرمان پروری، همه از بن مایه‌های اساطیر پیشین است.

فصل اول:تاریخچه‌ی دفاع مقدس و آشنایی با شاعران مقاومت

۲-۱-تاریخچه‌ی جنگ ایران و عراق

دفاع مقدس و جنگ هشت ساله عظمت مطلقی بود که ملت ایران آفرید. درباره‌ی وقوع جنگ ایران و عراق که ما از آن به جنگ تحمیلی تعبیر می‌کنیم نظرات مختلفی داده‌اند و اسبابی را باعث این اتفاق تاریخی بر شمرده‌اند که اشاره بدان‌ها مناسب این نوشته نیست؛ اما آنچه مسلم است ایران و عراق از سال‌ها پیش از این جنگ؛ اختلافات مرزی داشته‌اند و … در زیر به تاریخچه جنگ ایران و عراق پرداخته می‌شود.

به نقل از هدایتی «شورای امنیت سازمان ملل متحد طی قطعنامه‌ی شماره‌ی ۲۴۸ مورخ ۲۸ مه ع ۱۹۷۴ از ایران و عراق خواست که اختلافاتشان را از راه مذاکره و به طور مسالمت‌آمیز حل کنند.

در ششم مارس ۱۹۷۵ اعلامیه‌ای در الجزایر صادر شده که مبنای عهدنامه‌ی ۱۹۷۵ قرار گرفت. این اعلامیه در پی دیدار شاه سابق ایران و صدام حسین با پایمردی «هواری بومدین» رئیس جمهور وقت الجزایر در خلال اولین اجلاس سران کشورهای صادر کننده‌ی نفت، اپوک صادر شد؛ و در ۱۳ ژوئن ۱۹۷۵ عهدنامه‌ی مربوط به مرز دولتی و حسن همجواری بین ایران و عراق به امضا رسید عهدنامه حاوی چهار اصل بود که بر حسب آن‌ها مرزهای زمینی دو کشور بر اساس پروتکل ۱۹۱۳ قسطنطنیه و صورت جلسه‌های کمیسیون ۱۹۱۴ و مرزهای آبی بر پایه‌ی حفظ خط تالوگ یا خط ژرفا تعیین می‌شد و در امتداد مرزهای تعیین شده، امنیت برقرار و از رخنه‌ی گروه‌های مخالف به خاک یکدیگر می‌شد. طرفین تأکید نمودند که این موارد از هم جدایی ناپذیرند و نقض هر یک از این چهار اصل، با روح توافق الجزایر مغایر دارد و اما با شکل گیری انقلاب اسلامی و پیروزی آن در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ و همچنین مسایل ناشی از گروگان گیری و تصرف سفارت آمریکا در تهران و انزوای سیاسی و بین المللی جمهوری اسلامی ایران در جهان و از طرف دیگر حقارت به ایران تحمیل شد. به عراق و شخص صدام حسین در قرار داد ۱۹۷۵ و آرزوهای وی در سیادت بر منطقه و جهان عرب، حمله به جمهوری اسلامی ایران و تجاوز به سرزمین ایران اسلامی در دستور کار دشمنان ما قرار گرفت. بدین‌سان پس از مقدمه چینی‌های لازم سرانجام در ۱۷ سپتامبر ۱۹۸۰ صدام حسین عهدنامه‌ی ۱۹۷۵ را ملغی اعلام نمود و نسخه‌ای از آن را در برابر تلویزیون پاره کرد. چند روز بعد در ۲۳ سپتامبر ۱۹۸۰ (۳۱ شهریورماه، ۱۳۵۹) نیروهای زمینی و هوایی عراق همه جانبه و از پیش سازماندهی شده وسیعی را در سرتاسر مرز مشترک به خاک جمهوری اسلامی ایران صورت دادند.» (هدایتی،۱۳۷۴: ۶۳)

دلایل عراق در توجیه لغو عهدنامه ۱۹۷۵ به ایران این بود:«

۱-نقض عهدنامه توسط ایران.

۲-عدم استرداد سرزمین‌هایی که به موجب عهدنامه ۱۹۷۵ می‌بایست به عراق باز گردانده می‌شد.

۳-رفتار ناروای ایران با اعراب خوزستان که عراق آن را عربستان می‌نامند.

۴-عدم استرداد سه جزیره­ی عربی در خلیج‌فارس.»(همان:۶۳)

۲-۲-بررسی ادبیات جنگ در ایران

ادبیات جنگ مفهومی بسیار گسترده دارد؛ و به گذشته‌ی تاریخی ایران بر می‌گردد. «تاریخ گذشته‌ی ایران نشان می‌دهد که این سرزمین هماره در معرض تهاجم و طمع و تعرض بوده است و به تبع آن تدافع و ایستادگی و پایداری بخشی از فرهنگ و زیست نامه‌ی این ملت محسوب می‌شود. قلاع و حصارها، دژها و هندسه‌ی شهرها و معماری‌ها گواه این ویژگی است. جاودانگی فرهنگی، میهنی ایران در آن است که هم از دوران باستان، کشور و ملتی دفاعی بوده است. هیچ سرزمین و مردمی دیگر در جهان چنین ویژگی ملی و تاریخی نداشته است ایران در سراسر اعصار، عظمت و اقتدار خود از حدود ۲۷۰۰ سال پیش که همواره یکی از دو ابرقدرت جهانی یعنی ابرقدرت شرق در مقابل ابرقدرت غرب روم باستان و بیزانس بوده مطلق کشوری «مهاجم» و متجاوز به شمار نیامده است.» (سنگری،۱۳۸۹: ۲۲)

جنگی که در سال ۱۳۵۹ به ایران تحمیل شد، مصائب بسیاری بر کشور وارد کرد. اما جنگ معمولاً از دو منظر نگریسته می‌شود؛ عادلانه و نا عادلانه، طبعاً ادب شکل گرفته در حوزه‌ی یک جنگ دو وجه دارد. یا ادب مقاومت، پایداری و حماسه است یا ادب جنگ. از منظر ادب مقاومت، پایداری، جنگیدن، کشتن ویران کردن و کشته شدن موضوعاتی حاوی ارزش تلقی می‌شود اما از منظر ادب جنگ همین موضوعات ضد ارزش، منفی نفرت آور است.

مفاهیمی چون دفاع مقدس ارزشی است که ریشه در اسلامی بودن انقلاب دارد و در صحنه‌های روی می‌دهد که در اثر تهاجم دشمنان انقلاب اسلامی پدید آمده است.

تقدس این دفاع از نسبت رهبر و فرماندهی کل قوا، فرماندهان عرصه‌های نبرد و رزمندگان در طیف و تشکل‌های گوناگون نظامی با منابعی نشأت می‌گیرد که در امت اسلامی قداست دارند. «قرآن، اسلام، توحید، نبوت، پیامبر اسلام، ائمه و اولیا منابع دست اول حدیثی و روایی، باور به آخرت، ارزش‌هایی چون اسلام و ایمان آوردن تا تقوی ورزیدن و یقین یافتن و همه‌ی آنچه در یک زندگی ایمانی، مستند مستقیم به وحی آن یگانه آفریدگار «قدوس» خط مشی انسان در عمل صالح و در تکالیف فردی و اجتماعی را تعیین و ترسیم می‌کند، سرچشمه‌ها و نشانه‌های تقدس در جامعه‌ای هستند که برای رسیدن به دنیا و آخرتی همراه با سعادت و رستگاری آحاد آن انقلاب اسلامی کرده‌اند.

دفاع مقدس جهاد است نه جنگ. با ذات اقدس پیوند دارد. جامعه‌ی ایران انسان‌ها را با جامعه‌ی رزمندگانی آشنا می‌کند که به برتری‌های روحی و معنوی دست یافته‌اند و انقلاب اسلامی را باور داشتند. امری فراتر از جنگ‌های نظامی بود. «رزمنده‌ای که مرتبه‌ی عبودیت را مرحله و پله‌ای برای وصل به آستان قدس الهی می‌دانست. این اشتیاق و شور فراوان برای پیوستن به ذات حق و یکی شدن با او از آن روست که بشر همواره بنا به فطرت فردی و جمعی خویش، احساس پیوستگی و وابستگی به غیبت و ساحت قدس را داشته و هرگز از این احساس جدا نبوده است.» (کاکایی،۱۳۸۰: ۱۳)

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق نماد واسطوره و نمادشناسی حیوانات در کلیله و دمنه
  • تحقیق ادبیات انقلاب اسلامی و بررسی محتوایی اشعار حمید سبزواری
  • تحقیق اسطوره ی نور و ظلمت و جهان‌شناسی گنوسی و جهان‌شناسی آیین مانوی و نور و ظلمت از دیدگاه های عرفانی
  • تحقیق انواع و کارکرد اسطوره و زندگینامه و آثار نظامی گنجوی و بررسی اسطوره در آثار نظامی
  • تحقیق اسطوره و قهرمان اسطوره ای
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.