تحقیق ارزیابی عملکرد و رویکردها و الگوهای آن و ارزیابی واحدهای پلیس

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد و رویکردها و الگوهای آن و ارزیابی واحدهای پلیس دارای ۱۳۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه:    ۷
۱-۲- تعاریف ارزیابی عملکرد:    ۹
۳-۲- سیرتطور و تکامل ارزیابی عملکرد:    ۱۷
۱-۳-۲- تاریخچه ارزیابی عملکرد در جهان:    ۱۷
۲-۳-۲- تاریخچه ارزیابی عملکرد در ایران:    ۲۰
۴-۲-  اهمیت ارزیابی عملکرد:    ۲۲
۵-۲-  ضرورت ارزیابی عملکرد:    ۲۴
۶-۲- مزایای اندازه گیری عملکرد:    ۲۵
۱-۶-۲- آیا ما به اندازهگیری نیاز داریم؟    ۲۶
۷-۲- اهداف ارزیابی عملکرد:    ۲۶
۱-۷-۲- هم راستاسازی راهبرد و فعالیت‌ها:    ۲۷
۲-۷-۲- کنترل عملیات    ۲۷
۳-۷-۲- مدیریت و تعامل با ذینفعان:    ۲۷
۴-۷-۲- کیفیت:    ۲۸
۵-۷-۲- انگیزه و پاداش‌دهی کارکنان:    ۲۸
۶-۷-۲- مسئولیت‌پذیری:    ۲۸
۷-۷-۲- افزایش مشارکت کارکنان در امور، در نهایت نهادینه شدن پذیرش تغییر  و تحول در جامعه و به تبع آن در مجموعه دولت خواهد شد (خداداد حسینی، انواری رستمی، آذر،۱۳۸۰: ۲۹).    ۳۰
۸-۲- سیستم ارزیابی عملکرد و محیط آن:    ۳۰
۱-۸-۲- محیط داخلی:    ۳۰
۲-۸-۲- محیط خارجی:    ۳۲
۹-۲- رویکردهای ارزیابی عملکرد:    ۳۲
۱-۹-۲- سیستم های ارزیابی عملکرد سنتی:    ۳۲
۲-۹-۲-  سیستم های اندازه گیری عملکرد نوین:    ۳۴
۳-۹-۲-  مقایسه دیدگاه های سنتی و نوین در ارزیابی عملکرد:    ۳۴
۱۰-۲- شاخص های عملکرد:    ۳۵
۱-۱۰-۲- مشخصات شاخص عملکرد ایده ال:    ۳۷
۲-۱۰-۲- ایجاد شاخص های عملکرد:    ۳۸
۳-۱۰-۲-راهنمایی های انتخاب شاخص ها:    ۳۸
۱۱-۲- الگوهای ارزیابی عملکرد:    ۴۰
۱-۱۱-۲-دسته‌بندی الگو ها:    ۴۰
۲-۱۱- ۲- بررسی و نقد الگوها و روش های ارزیابی عملکرد:    ۴۳
۱-۲-۱۱-۲- الگوی چرخه زمانی مبتنی بر ارزش:    ۴۳
۲-۲-۱۱-۲-نمودار نیمه عمر:    ۴۳
۳-۲-۱۱-۲-مدل اسکور:    ۴۴
۴-۲-۱۱-۲- الگوی هزینه یابی بر مبنای فعالیت (ABC):    ۴۵
۵-۲-۱۱-۲- الگوی فرآیند تحلیل سلسله مراتبی:    ۴۶
۶-۲-۱۱-۲-مدل تعالی سازمانی دمینگ (جایزه دمینگ):    ۴۹
۷-۲-۱۱-۲-الگوی ممیزی کیفیت:    ۵۱
۸-۲-۱۱-۲- الگوی مدیریت کیفیت فراگیر (جامع):    ۵۳
۹-۲-۱۱-۲- الگوی جایزه ملی کیفیت بالدریج:    ۵۵
۱۰-۲-۱۱-۲- الگوی مدل تعالی سازمانی:    ۵۹
۱-۱۰-۲-۱۱-۲-  مفاهیم عناصر ویژه RADAR که باید تحقق یابند به شرح زیر است :    ۶۰
۲-۱۰-۲-۱۱-۲- حوزه های مدل:    ۶۱
۱۱-۲-۱۱-۲- ترازیابی (بنچ مارکینگ، فرایند استراتژیک و تحلیلی اندازه گیری عملکرد):    ۶۶
۱۲-۲-۱۱-۲- سیستم اسمارتمدل هرم عملکرد (۱۹۹۱):    ۶۸
۱۳-۲-۱۱-۲- الگوی منشور عملکرد:    ۷۰
۱۴-۲-۱۱-۲- الگوی کارت امتیازی متوازن (BSC):    ۷۳
۱۵-۲-۱۱-۲- الگوی مدیریت بر اساس هدف (MBO):    ۸۰
۱۶-۲-۱۱-۲-الگوی نظام مدیریت هوشین:    ۸۱
۱۷-۲-۱۱-۲-الگوی مهندسی مجدد:    ۸۲
۱۸-۲-۱۱-۲-مدل سیستم ارزیابی عملکرد دینامیک پیتچی:    ۸۵
۱۹-۲-۱۱-۲- سینک و تاتل (۱۹۸۹):    ۸۵
۲۰-۲-۱۱-۲-  ماتریس عملکرد (۱۹۸۹):    ۸۶
۲۱-۲-۱۱-۲- مدل نتایج و تعیین کننده ها (۱۹۹۱):    ۸۶
۲۲-۲-۱۱-۲- فرایند کسب و کار (۲۰۰۲):    ۸۸
۲۳-۲-۱۱-۲- چارچوب مدوری و استیپل (۲۰۰۰):    ۸۸
۲۴-۲-۱۱-۲- روش ارزیابی بهره وری جمعی سازمان یا مدل تحلیل پوششی داده ها:    ۸۹
۲۵-۲-۱۱-۲- الگوی فیشر:    ۹۱
۲۶-۲-۱۱-۲-تحلیل ذینفعان (۲۰۰۱):    ۹۱
۲۷-۲-۱۱-۲- مدل ارزیابی عملکرد مراکز مطالعاتی سپاه:    ۹۲
۲۸-۲-۱۱-۲- الگوی ارزیابی عملکرد پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری:    ۹۳
۲۹-۲-۱۱-۲-الگوی ارزیابی عملکرد ساصد:    ۹۴
۳-۱۱-۲-  ویژگی‌های یک سیستم ارزیابی عملکرد مناسب:    ۹۴
۴-۱۱-۲- پژوهش های انجام شده برای ارزیابی واحدهای پلیس:    ۹۷
۱-۴-۱۱-۲- تحقیق های انجام شده در ناجا:    ۹۷
۳-۴-۱۱-۲- تحقیق های انجام شده برای ارزیابی واحدهای پلیس سایر کشورها:    ۹۹
۱-۳-۴-۱۱-۲- ارزیابی عملکرد پلیس در هند:    ۹۹
۲-۳-۴-۱۱-۲- ارزیابی عملکرد واحدهای پلیس در آمریکا:    ۱۰۳
۳-۳-۴-۱۱-۲- ارزیابی عملکرد در پلیس ملی ترکیه (مورد مرکز پلیس آنکارا):    ۱۰۹
۴-۳-۴-۱۱-۲- ارزیابی عملکردپلیس انگلیس وولز(مقایسه بین مدل های کارکردازراه دور):    ۱۱۳
۵-۳-۴-۱۱-۲- ارزیابی عملکرد واحدهای پلیس در برخی دیگراز کشورها:    ۱۱۸
منابع    ۱۲۴

 منابع

 زارعی، بهروز (۱۳۹۰)، پروژه طراحی مدل مفهومی سیستم نظارت همگانی شهرداری تهران، مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران.

نجمی، منوچهر و زارعی، حسین (۱۳۸۱). تعامل و تقابل، BSC، EFQM، مجموعه مقالات اولین کنفرانس ملی مدیریت عملکرد، تهران: جهاد دانشگاهی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.

واس، دی.ای د (۱۳۷۶ ). “پیمایش در تحقیقات اجتماعی” نایبی، هوشنگ(مترجم)، تهران، نشر نی

سنگه پیتر (۱۳۸۰)، “پنجمین فرمان”، ترجمه حافظ کمال هدایت و محمد روشن، سازمان مدیریت صنعتی.

سنگه، پیتر (۱۳۸۵)، “رقص تغییر”، ترجمه علی نقی مشایخی، حسین اکبری و مسعود سلطانی، انتشارات گروه پژوهشی صنعتی آریانا، چاپ سوم.

وایت، راب، هینز، فیونا، (۱۳۸۳)، جرم و جرم شناسی ترجمه علی سلیمی، انتشارات موسسه پژوهشی حوزه و دانشگاه، قم

هال، ریچارد اچ.(۱۳۸۷). سازمان، ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی.

ژیلسون، اتین،(۱۴۰۲ق).” نقد تفکر فلسفی غرب، ترجمه احمد احمدی”، تهران، حکمت،.

رشادتی، جعفر. (۱۳۸۷)، پیشگیری از جرم در قرآن، پلیس پیشگیری ناجا، تهران

دانایی فرد، حسن؛ سید مهدی الوانی و عادل آذر (۱۳۸۸)،”روش شناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع”، چاپ سوم، انتشارات صفار، تهران.

دراکر، پیتر (۱۳۹۰)اندیشه های نو در دانش مدیریت؛ مباحثی برای بهبود و کارآمدی کارکنان، مدیران و سازمانها)؛ ترجمه: حمید تنکابنی، چاپ اول، تهران: انتشارات مروارید.

دفت، ریچارد ال (۲۰۰۵)، تئوری و طراحی سازمان، ترجمه علی پارساییان و سید محمد اعرابی، چاپ چهارم، دفتر پژوهش‌های فرهنگی، تهران.

Ryan, G.W. and Bernard, H.R. (2000), Data management and analysis methods. In Denzin, N.K. and Lincoln, Y.S., editors, Handbook of qualitative research, second edition. Sage, 769_/802.

Serdar Kenan  Gul, Osman  Dolu and Cemil Dogutas (2010) Performance appraisal system in the Turkish National Police: the case of Ankara Police Department, Turkish  National  Police  Academy, Ankara, Turkey.

Soy, Susan K. (1997). The case study as a research method. Unpublished paper, University of Texas at Austin.

Drake, L. and R. Simper (2000). Productivity estimation and the size-efficiency relationship in English and Welsh Police Forces: An application of data envelopment analysis and multiple discriminant International Review of Law and Economics, 20(1), 53-73. . /10.1016/S0144-8188(00)00021-1

Drake, L. & Simper, R. (2001). The economic evaluation of policing activity: An application of a hybrid methodology. European Journal of Law and Economics, 12(3), 173-192, DOI: 1023/A:1012857523734.

Drake, L. & Simper, R. (2002). X-efficiency and scale economies in policing: A comparative study using the distribution free approach and DEA. Applied Economics, 34(15), 1859-1870.doi:10.1080/00036840210126818 .

مقدمه:

در عصرکنونی، محیط ناپایدار و پیچیده، رقابت فزاینده، تغییر و تحولات سریع و توسعه روزافزون ارتباطات. از سویی و تحولات شگرف دانش مدیریت از سوی دیگر، وجود نظام ارزیابی را اجتناب‌ناپذیر نموده است (شیخ‌زاده، ۱۳۸۸: ۲۰).

وجود ارزیابی عملکرد در ابعاد مختلف سازمان اعم از ارزیابی استفاده از منابع و امکانات، کارکنان، اهداف و راهبرد‎ها، به عنوان یکی از علائم پویایی، استمرار و سازگاری سازمان قلمداد می‎شود. هر سازمان به منظور آگاهی از عملکرد خود بالاخص در محیط‎های پیچیده پویا، نیاز مبرم به نظام ارزیابی دارد (آلن[۱]،۲۰۰۴: ۱۵۴). از سوی دیگر فقدان وجود نظام ارزیابی در یک سیستم به معنای عدم برقراری ارتباط با محیط درون و برون سازمانی تلقی می‎گردد که مشکلات زیادی را برای سازمان بوجود خواهد آورد. بنابراین، همه ی سازمان ها به نوعی درگیر مقوله ارزیابی عملکرد سازمانی هستند، اماعدم توافق ها بر سر چارچوب ها، روش ها و فرایندهاست (لوستائوس،آدرین و آندرسون[۲]، ۲۰۰۶ : ۲۱۰).

در بیشتر سازمان های متوسط و عظیم، ارزیابی برنامه های استرتژیک، صرفاً یک وظیفه ذهنی نیست. در واقع بیشتر موسسات به ندرت به ارزیابی استراتژی رسمی و مشخص می پردازند. حال آنکه، ارزیابی عملکرد برنامه های استراتژیک موجود یک فرایند مستمر است و به سختی می توان آن را از برنامه ریزی، گزارش دهی، کنترل و نظام های پرداخت مستمر مؤسسه تفکیک کرد. از این نقطه نظر، ارزیابی برنامه های استراتژیک، بیشتر یک فرایند سازمانی است تا یک عمل ذهنی (براین، مینتز برگ، جیمز، ۱۹۹۷: ۵۴).

لازمه ی بهبود عملکرد سازمان ها، ارزیابی مستمر و منظم فعالیت های آنها است. ارزیابی عملکرد این امکان را فراهم می سازد تا سازمان ها بتوانند به صورت شفاف، نقاط قوت و زمینه های بهبود خود را شناسایی نمایند، سپس برنامه هایی برای بهبود در عملکرد خود تدوین نمایند و از این طریق برای پیشرفت و ترقی سازمان گام بردارند (رحمانی، ۱۳۸۴: ۱۲).

در بسیاری از سازمان ها رویکرد نظام مندی برای طراحی و پیاده سازی سیستم های ارزیابی عملکرد وجود ندارد. در نتیجه موفقیت یا شکست بسیاری از برنامه های مدیریت، بدرستی قابل ارزیابی نیست. فقدان یا نادرستی کارکرد یک سیستم ارزیابی در یک سیستم به مفهوم عدم امکان ارتباط مناسب با محیط و درون سازمان بوده ودر دنیای امروز که تغییرات وسیعی در محیط رخ می دهد به معنای مرگ سازمان است. بنابراین ارزیابی عملکرد پایه و اساس تمامی نظام های مدیریت شناخته شده است (دراکر، ۱۹۹۵: ۱۷۸).

طبیعی است که مشارکت همه ذینفعان سازمان در فرآیند ارزیابی عملکرد ضروری می باشد. باید توجه نمود که ارزیابی عملکرد صرفاً جمع آوری داده نیست بلکه اندازه گیری و تحلیل نظام مند همه جنبه های یک سازمان می باشد و ‏در این صورت است که نتایج ارزیابی در شناخت بهتر، کنترل مؤثرتر و بهبود سازمان مؤثر می باشد (لوتانز، ۲۰۰۴: ۳۱۰).

‏بطور کلاسیک شاخص های ارزیابی عملکرد می تواند در یک سازمان شامل شاخص های اثر بخشی، کارایی، کیفیت، بهره وری و… باشد. شاخص های ایده آل، تعادل بین نیاز، انتظارات و ترجیهات ذینفعان سازمان را معلوم می کند و پایه و اساس اصول مورد توافق برای تصمیم گیری را معین می کند این شاخص ها باید با قابلیت بکار گیری گسترده، سازگاری با ابزارهای اندازه گیری، امکان فهم ساده و در عین حال دقیق را داشته و منعکس کننده جنبه های گوناگون یک سازمان باشد (آدرین[۳]، ۲۰۰۲: ۱۴۰).

در یک سیستم ارزیابی عملکرد شاخص ها ارتباط معین و روشنی با یکدیگر دارند و رفتار سازمان را بخوبی توصیف و تبیین می نمایند و اولویت بعضی از آنها نسبت به بعضی دیگر بر مبنای انتظارات سازمان تعیین می شود، به کمک چنین سیستمی می توان میزان برآورده شدن انتظارات را اندازه گیری نمود و امکان تجزیه و تحلیل فرایندها و ساختارها فراهم می آید. با تجزیه و تحلیل علل و معلولی به ریشه و به عبارت بهتر ریشه های مشکلات پی برده می شود و این اطمینان حاصل می شود که تصمیم گیری براساس حقایق نه احساسات انجام می گیرد. نقاط و جنبه های ضعیف سیستم معلوم می شود وسیاستهای بهبود براساس آن تدوین می گردد(روسی،۲۰۰۴:۱۲۰).

۱-۲- تعاریف ارزیابی عملکرد:

به منظور درک صحیح هر پدیده یا موضوع، لازم است از آن پدیده تعریف و برداشت و فهم مشترکی حاصل شود. موضوع ارزیابی عملکرد نیز از این قاعده مستثنی نیست.

لرد کلوین[۱] (۱۹۰۷-۱۸۲۴) معتقد است که اگر بتوانید آنچه را که درباره آن صحبت می کنید اندازه بگیرید، و آن را در قالب اعداد بیان کنید، شما چیزی درباره آن می دانید ، در غیر این صورت دانش شما تنها یک نوع دانش ناچیز و سطحی است. ممکن است مقدمه‌ای بر دانش باشد اما شما به مرحله علم وارد نشده اید. با اقتباس از مقدمه فوق در این بخش به تعریف برخی مفاهیم مطرح در نظام مدیریت عملکرد می پردازیم:

۱-۱-۲- ارزیابی : از واژه (ارزیابی) تعاریف بسیاری ارائه شده است، در فرهنگ دهخدا ارزیابی «عمل یافتن ارزش هر چیز» و در فرهنگ معین ارزیابی «عمل ارزش و بهای هر چیز، سنجش و بررسی حدود هر چیز و برآورد کردن ارزش آن» معنی شده است (دهخدا، ۱۳۸۵: ۴۹).

ارزیابی روشی است که به وسیله آن میزان نزدیکی عملیات انجام شده با انتظارات مورد نظر سنجیده می شود. به عبارت دیگر ارزیابی مقایسه ای است بین آنچه وجود دارد با آنچه مورد نظر و مطلوب است .به بیان دیگر ارزیابی عبارت است از تعیین ارزش، اهمیت، شایستگی یا مطلوبیت یک چیز، این امرباروش جستجوی منظم و قضاوت کردن سر و کار دارد( بازرگان،۱۳۸۰: ۵۳ ).

۲-۱-۲- عملکرد: مفهوم این واژه از آن جا حائز اهمیت است که با تعریف عملکرد می توان آن را ارزیابی یا مدیریت نمود. هولتون وبیتز[۲] خاطر نشان ساخته اندکه «عملکرد یک ساختار چند بعدی است که ارزیابی آن، بسته به انواع عوامل، متفاوت است». کین[۳]معتقد است «عملکرد چیزی است که فرد به جا می گذارد و جدای از هدف است».

بروج براچ[۴] معتقد است: «عملکرد، هم به معنای رفتارها و هم به معنای نتایج است. رفتارها از فرد اجرا کننده ناشی می شوند که عملکرد را از یک مفهوم انتزاعی به عمل تبدیل می­کنند. رفتارها فقط ابزارهایی برای نتایج نیستند، بلکه به نوبه خود نتیجه به حساب می­آیند و می­توان جدای از نتایج در مورد آنها قضاوت کرد». این تعریف از عملکرد، منجر به این نتیجه­ گیری می شود که هنگام مدیریت عملکرد گروه ها و افراد، هم ورودی ها (رفتارها) و هم خروجی ها (نتایج) باید درنظر گرفته شوند.

به طور کلی عملکرد سازمانی به عنوان توانایی سازمان در استفاده مؤثر از منابع و تولید ستاده های پایدار با در نظر گرفتن اهداف مربوط به ذینفعان، تعبیر می شود.[۵]

۳-۱-۲-ارزیابی عملکرد : عملکرد به چگونگی انجام وظایف و فعالیت ها و نتایج حاصله از انجام آنها اطلاق می شود و ارزیابی، فرایندی است که به سنجش و اندازه گیری، ارزش گذاری و قضاوت درخصوص عملکرد طی دوره ای معین می پردازد (انواری رستمی وهمکاران،۱۳۹۱ :۱۴۰).

[۱] .Lord  Kelvin

[۲] .Holton & Bitz

[۳] .Kin

[۴] .Brombrach

[۵] .www.Isnar.Cgiar.Org/Pubications

۱ . Allen

۲ . Lusthaus C, Adrien MH, Anderson G

۱ . Adrien MH

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مدیریت عملکرد، اهداف و مولفه ها و ابزار سنجش آن و تعهد سازمانی و عدالت سازمانی و ابعاد و عوامل موثر بر آن
  • تحقیق ارزیابی عملکرد ومفاهیم آن و روش تحلیل پوشش داده ها و مزایا و معایب روش و انواع مدلهای آن
  • تحقیق ارزیابی عملکرد و شاخص ها و سیستم ها و مدل های ارزیابی عملکرد
  • تحقیق ارزیابی عملکرد و معیارهای مرتبط به آن و معیار ارزش افزوده اقتصادی و مزایا و محدودیتها و کاربردهای EVA
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.