تحقیق ارزیابی عملکرد و معیارهای مرتبط به آن و معیار ارزش افزوده اقتصادی و مزایا و محدودیتها و کاربردهای EVA

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد و معیارهای مرتبط به آن و معیار ارزش افزوده اقتصادی و مزایا و محدودیتها و کاربردهای EVA دارای ۳۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۲ مقدمه    ۵
۲-۲- ارزیابی عملکرد    ۵
۳-۲- معیارهای ارزیابی عملکرد    ۶
۴-۲- معیارهای مبتنی بر اطلاعات اقتصادی:    ۹
۱-۴-۲- سود باقیمانده    ۹
۵-۲- نرخ بازده حقوق صاحبان سهام    ۱۱
۶-۲- مدل سود اقتصادی    ۱۲
۷-۲- رویکردهای محاسبه EVA    ۱۳
۸-۲- میانگین موزون هزینه سرمایه:    ۱۵
۹-۲- میانگین منابع مالی:    ۱۶
۱-۹-۲- ساختار سرمایه بهینه:    ۱۶
۱۰-۲- هزینه حقوق صاحبان سهام عادی:    ۱۶
۱-۱۰-۲- روش مبتنی بر الگوی قیمت گذاری داراییهای سرمایه‌ای:    ۱۷
۲-۱۰-۲- روش مبتنی بر بازده اوراق قرضه به اضافه صرف ریسک:    ۱۷
۳-۱۰-۲- روش مبتنی بر ارزش فعلی جریانات نقدی:    ۱۸
۱۱-۲- هزینه دیون:    ۱۹
۱۲-۲- دامنه عملکرد    ۱۹
۱۳-۲- تعدیلات EVA:    ۲۰
۱-۱۳-۲- هزینه‌های R & D:    ۲۲
۲-۱۳-۲- مخارج بازاریابی:    ۲۲
۳-۱۳-۲- حسابداری تحصیل (سرقفلی):    ۲۲
۴-۱۳-۲- مالیات    ۲۲
۵-۱۳-۲- سرمایه‌گذاریهای قابل داد و ستد:    ۲۳
۶-۱۳-۲- تأمین مالی رایگان:    ۲۳
۱۴-۲- جمع بندی مراحل محاسبه EVA:    ۲۴
۱۵-۲- کاربردهای EVA    ۲۴
۱۶-۲- مزایای EVA    ۲۵
۱۷-۲- معایب EVA    ۲۵
۱۸-۲- ارزش افزوده بازار    ۲۶
۱۹-۲- رابطه بین MVA & EVA    ۲۶
۲۰-۲ تاریخچه EVA    ۲۷
منابع و ماخذ    ۲۹
منابع فارسی:    ۲۹
منابع لاتین:    ۳۱
منابع اینترنتی    ۳۳

منابع

رضایی،غ ر. ،۱۳۸۰،.«تاثیر وجود همبستگی بین ارزش افزوده اقتصادی و ROE در ارزیابی عملکرد شرکتهای صنعت وسایط نقلیه بورس اوراق بهادار تهران»پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه علامه طباطبایی،صفحۀ ۱۶۲٫

رهنمای رود پشتی ، ف ،۱۳۸۵، بررسی و ارزیابی کارکرد ارزشی افزوده اقتصادی و ارزش افزوده بازار جهت ارزیابی عملکرد اقتصادی شرکتها ، پژوهشنامۀ اقتصادی،صفحۀ۱۷۵-۱۵۶٫

رهنمای رودپشتی، ف. و دیگران، ۱۳۸۶، “مدیریت مالی راهبردی”، انتشارات MCG،صفحۀ۳۶۰ و۳۷۲٫

نظریه ، ز ا.،۱۳۷۹، ارزیابی رابطۀ بین سود هر سهم و ارزش افزوده اقتصادی در شرکتهای محصولات کانی غیرفلزی ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه علامه طباطبایی ،صفحۀ ۱۵۴ .

حسینی ،ع ،۱۳۸۵،«بررسی رابطه ارزش افزوده بازار با معیارهای حسابداری و ارزش افزوده اقتصادی دربورس اوراق بهادار تهران»،پایان نامه کارشناسی ارشد حسابداری،دانشگاه علامه طبا طبایی تهران،صفحۀ ۱-۱۳۹٫

خورشیدی ، ق ، ۱۳۸۱،«مدیریت سرمایه گذاری پیشرفته»،صفحۀ۲۵۴٫

دوانی، غ،ح. ؛۱۳۸۱،«بورس سهام (نحوه قیمت گذاری سهام)»، نشر مؤسسه حسابرسی،صفحۀ۷۳٫

سراجی،ح ،۱۳۸۳، « بررسی ارتباط میان ارزش افزوده اقتصادی ،سود قبل از بهره و مالیات ،جریان نقدی فعالیتهای عملیاتی با ارزش بازار سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران»مجله بررسی های حسابداری و حسابرسی،سال یازدهم-شماره ۳۷،صفحۀ ۲۱-۳٫

پارسائیان ،ع ،۱۳۸۲،.تئوری حسابداری. تالیف احمد ریاحی بلکویی،تهران:دفتر پژوهش های فرهنگی،صفحۀ ۳۸۶٫

پناهیان ،ح ،۱۳۸۳،«کاربرد ارزش افزوده اقتصادی در تصمیم گیری مالی».نشریه سرمایه،سال سوم،شماره سوم،صفحۀ ۳۵٫

۱-۲ مقدمه

ارزیابی عملکرد شرکتها از مهمترین موضوعات مورد توجه سرمایه‌گذاران، اعتبار دهندگان، مدیران و دولتها می‌باشد. در عمل معیارهای مختلفی برای ارزیابی عملکرد وجود دارد که در این تحقیق رابطه بین دو معیار ارزش افزوده اقتصادی (سود اقتصادی) و سود حسابداری با بازده حقوق صاحبان سهام عادی، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

در این مقاله سعی شده ، ضمن بیان ارزیابی عملکرد و معیارهای مرتبط به آن، به منظور ارائه تصویر روشنی از معیار ارزش افروده اقتصادی نموده محاسبه آن و چگونگی انجام تعدیلات برای رسیدن به سود اقتصادی، مزایا و محدودیتهای EVA و کاربردهای این معیار مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

۲-۲- ارزیابی عملکرد

یکی از موضوعاتی که به طور گسترده در تئوری اثباتی مورد مطالعه قرار گرفته است، قراردادهای بین مدیران و مالکان می‌باشد. در نظریه نمایندگی، شرکت به عنوان مجموعه‌ای از قراردادهای پیچیده تعریف می‌شود که براساس آن، افراد ثروت خود را به صورتهای گوناگون و در قالب قراردادهایی در اختیار شرکت قرار می‌دهند و هر یک از آنها انتظار دارند بازده مناسبی از ثروت خود بدست آورند. با تفکیک مدیریت از مالکیت واحدهای تجاری، همواره جهت کنترل و نظارت بر مدیریت مطرح بوده است. با توجه به تئوری نمایندگی و تضاد منافع بالقوه موجود بین نماینده و مالک «موکل» همواره این امکان وجود دارد که فعالیتهای مدیران در خلاف جهت منافع سهامداران و در جهت افزایش منافع خود آنها باشد. به منظور کنترل رفتار مدیران بعنوان نماینده و ارزیابی عملکرد آنها، روشهای مختلفی وجود دارد) شریعت پناهی ،۱۳۸۲،۱۰۴)۱.

ارزیابی عملکرد شرکتها از مهمترین موضوعات مورد توجه سرمایه‌گذاران، اعتبار دهندگان، مدیران و دولتها می‌باشد.

مدیران به منظور ارزیابی عملکرد خود و قسمتهای تحت پوشش از معیارهای مختلفی استفاده می‌کنند. سرمایه گذاران به منظور ارزیابی میزان موقعیت در بکارگیری سرمایه آنها و تصمیم‌گیری در مورد حفظ، افزایش و یا فروش سرمایه گذاری مزبور، به ارزیابی عملکرد مدیریت علاقه‌مندند. اعتبار دهندگان به منظور تصمیم‌گیری در مورد میزان و نرخ اعطای اعتبار، به ارزیابی عملکرد می‌پردازند. هیأت تدوین استانداردهای حسابداری در ایران نیز به این مقوله بعنوان نیاز ذینفعان توجه داشته و در تدوین هدفهای گزارشگری مالی بیان می‌دارد:

«سرمایه گذاران، اعطاء کنندگان تسهیلات مالی و سایر استفاده کنندگان اطلاعات مالی غالباً سودهای گزارش شده و عوامل تعیین کننده آن را به طرق مختلف و برای مقاصد گوناگون مورد استفاده قرار می‌دهند. برخی از مقاصد عبارتنداز:

۱- ارزیابی عملکرد مدیریت

۲- برآورد توان سودآوری واحد انتفاعی در کوتاه مدت و بلندمدت

۳- ارزیابی مخاطره، سرمایه گذاری در واحد انتفاعی یا اعطای تسهیلات مالی به آن(متن پیشنهادی استانداردهای حسابداری، ص ۳۲)۱ .

در نظر گرفتن اهداف استراتژیک شرکت برای انتخاب مجموعه‌ای از روشهای ارزیابی عملکرد مناسب، برای یک شرکت خاص ضرورت دارد. مهمترین جنبه‌ای که توسط سرمایه‌گذاران مورد توجه قرار می‌گیرد این است که آیا ارزش سرمایه‌گذاری آنها در نتیجه عملکرد مدیریت افزایش پیدا کرده است؟ به بیان دیگر آیا برای آنان ارزش خلق شده است یا خیر؟

در عمل معیارهای مختلفی برای ارزیابی عملکرد وجود دارد. در این معیارها، شاخصها و نسبت‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در محاسبه آنها از اطلاعات حسابداری، بازار، اقتصادی و یا ترکیبی از آنها استفاده می‌شود.

۳-۲- معیارهای ارزیابی عملکرد

در دهه ۱۹۸۰، انتظارات سهامداران به سطح بی‌سابقه‌ای رسید و منجر به اعمال فشار فزاینده بر شرکتها در جهت افزایش ثروت سهامداران شد. بر این اساس، قرارداد پاداش مدیران بر مبنای عوامل مؤثر در تغییر ثروت سهامداران منعقد گردید. مسأله مهمی که در طراحی این قراردادها وجود دارد این است که کدام معیار عملکرد، باید ملاک عمل قرار گیرد.

یک معیار برای قضاوت در عملکرد شرکت، قیمت سهام است «مورفی ۱۹۹۰ و میلبورن ۱۹۹۶»[۱]. با این حال، معیار قیمت از یک ضعف برخوردار است زیرا برخی عوامل مؤثر بر قیمت سهام مانند شرایط سیاسی و اقتصادی جامعه و جهان، خارج از کنترل مدیران می‌باشند. قرار دادن قیمت سهام بعنوان معیار عملکرد، می‌تواند در بر گیرنده ریسک فراوانی برای مدیریت باشد و این ریسک، قابلیت ایجاد انگیزه برای مدیران به منظور حداکثر کردن ثروت سهامداران را کاهش می‌دهد. بنابراین معیار مورد استفاده باید از دو ویژگی برخوردار باشد:

— در معرض عواملی نباشد که خارج از کنترل بوده و بر قیمت سهام تأثیر دارند.

— بیشترین رابطه را با تغییرات در ثروت سهامدار داشته باشد[۲].

برخی معیارها مبتنی بر اطلاعات تاریخی موجود در صورتهای مالی اساسی و یادداشتهای همراه است. از مزایای این معیارها اینست که قابلیت اتکا و اثبات دارند.

یکی از مهمترین این معیارها، سود می‌باشد. هندریسکون از سود بعنوان معیاری جهت ارزیابی کارایی نام برده و معتقد است عملیات کارایی یک واحد تجاری بر روند پرداخت سود سهام به سهامداران تأثیر می‌گذارد. سهامداران قبل از خرید سهام شرکت به ارزیابی کارایی مدیریت آن شرکت مبادرت می‌ورزند. یکی از مصادیق کارایی مدیریت، استفاده بهینه از منابع موجود در شرکت می‌باشد که در نهایت باعث افزایش بازدهی صاحبان سهام می‌گردد (هندریکسون، ۱۹۹۹، ص۱۴۴)[۳].

با این وجود، سود حسابداری دارای محدودیتهایی است که باعث می‌شود بعنوان معیار مناسبی برای اندازه‌گیری عملکرد در نظر گرفته نشود. از جمله این محدودیتها می‌توان به امکان بکارگیری روشهای حسابداری، اشاره کرد. مبلغ سود را نمی‌توان به تنهایی تعیین کننده ارزش یک شرکت و میزان موفقیت مدیریت آن دانست. زیرا علاوه بر مبلغ سود، کیفیت سود و اینکه با چه میزان سرمایه گذاری حاصل شده است نیز مهم است.

از لحاط تئوریکی نیز انتقاداتی به سود حسابداری وارد شده است. آقای هندریکسون عقیده دارد که مفهوم سود حسابداری هنوز به صورت واضحی فرمول بندی نشده است و رویه‌های پذیرفته شده حسابداری، اجازه می‌دهند که تفاوتهایی در اندازه‌گیری سود دوره‌ای شرکتهای مختلف وجود داشته باشد.

همچنین تغییرات سطح قیمت، مفهوم سود محاسبه شده بر مبنای تاریخی را تغییر داده است. وی عقیده دارد برای تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران، معیارهای دیگر می‌تواند مفیدتر باشد[۴].

[۱] – Murphy & Milbourn

[۲] – Bacidore J.M, op. cit, p11.

[۳] – Hendrikson,1992, P.144.

[۴]– Hendrikson, op. cit. p. 309.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق ارزیابی عملکرد و رویکردها و الگوهای آن و ارزیابی واحدهای پلیس
  • تحقیق مدیریت عملکرد، اهداف و مولفه ها و ابزار سنجش آن و تعهد سازمانی و عدالت سازمانی و ابعاد و عوامل موثر بر آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.