تحقیق الگوها ، دیدگاه‌ها و عوامل بر سلامت روان و نظریه های حمایت اجتماعی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق  الگوها ، دیدگاه‌ها و عوامل بر سلامت روان و نظریه های حمایت اجتماعی دارای ۵۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱- سازمان‌های(نهادهای اجتماعی) حمایت‌کننده از زنان سرپرست خانوار    ۵
۲-زنان سرپرست خانوار در ایران    ۵
۳-عوامل مؤثر بر سلامت زنان    ۶
۴- تاریخچه حمایت از زنان سرپرست خانوار در جهان    ۷
۵- الگوهای مربوط به تعریف سلامت    ۸
۵-۱-الگوی زیست‌شناختی سلامت    ۸
۵-۲-الگوی کلیت سلامت    ۹
۶-  دیدگاه‌های سلامت روان    ۹
۷-عوامل مؤثر بر سلامت    ۱۱
۸- ابعاد سلامت    ۱۳
۸-۱-سلامت جسمی    ۱۳
۸-۲-سلامت عاطفی    ۱۳
۸-۳-سلامت شغلی    ۱۴
۸-۴-سلامت روانی    ۱۴
۹- تعیین‌کننده‌های اجتماعی سلامت (دیدگاه ویلکینسون)    ۱۴
۱۰- فرایندهای کنش حمایت اجتماعی بر سلامت    ۱۸
۱۱- نظریه‌ها (مروری بر دیدگاه‌های مختلف)    ۱۹
۱۱-۱-نظریه کنش تالکت پارسونز(تطبیق، دستبابی به هدف، یکپارچگی، سکون یا نگهداشت الگو)    ۱۹
۱۱-۲- رز و وو (حمایت اجتماعی)    ۱۹
۱۱-۳- اسپینوزا و ولمن: (شیوه‌های کسب منابع)    ۲۰
۱۱-۴- تئوری توتیس (فرضیه انباشت هویتی)    ۲۱
۱۱-۵- تئوری هتفیلد (برابری ـ عدالت)    ۲۲
۱۱-۶- تئوری مازلو (نیاز)    ۲۳
۱۱-۷- مدل سپر و تأثیر کلی حمایت اجتماعی    ۲۵
۱۱-۸-مدل تأثیر مستقیم حمایت اجتماعی    ۲۶
۱۱-۹- مدل تأثیر غیرمستقیم یا فرضیه ضربه‌گیر    ۲۶
۱۱-۱۰- تئوری دورکیم (انسجام اجتماعی)    ۲۷
۱۱-۱۱- تئوری مبادله (پاداش بلاو)    ۲۷
۱۱-۱۲-تئوری هابرماس (عقلانیت نظام اجتماعی ـ عقلانیت جهان زندگی)    ۲۹
۱۱-۱۳- تئوری کییز (سلامت اجتماعی)    ۳۰
۱۱-۱۳-۱- ابعاد سلامت اجتماعی کییز:    ۳۲
۱۲- شکوفایی اجتماعی    ۳۲
۱۳- انسجام اجتماعی    ۳۳
۱۴ پذیرش اجتماعی    ۳۴
۱۵-مشارکت اجتماعی    ۳۵
۱۶-همبستگی اجتماعی:    ۳۶
۱۷- تئوری بوزان    ۳۷
۱۸-نظریه های فمینیستی معاصر( تفاوت جنسی، نابرابری جنسی و ستمگری جنسی)    ۳۷
۱۹-  فمینیسم لیبرال    ۳۸
۲۰-پیشینه پژوهشی    ۴۱
۲۰- ۱- پژوهش‌های انجام شده در داخل کشور    ۴۱
۲۰-۲- پژوهش‌های انجام شده در خارج کشور:    ۴۷
فهرست منابع و مآخذ    ۵۲

منابع

-شیری، مرتضی. (۱۳۹۰). پایان نامه کارشناسی ارشد در سال با عنوان بررسی میزان سلامت اجتماعی افراد کم توان جسمی- حرکتی و عوامل موثر بر آن در شهر تهران.

ـ توسلی، غلامعباس. (۱۳۸۲). نظریه­های جامعه شناسی، نشر نی، تهران

ـ جهانفر، محمد. (۱۳۷۶). مبانی جمعیت شناسی,ناشردهخداروبروی دانشگاه تهران.

ـ آبوت پاملا، والاس کلر. جامعه شناسی زنان. ترجمه منیژه نجم عراقی. نشر نی.

ـ آزادفلاح، پرویز.، دادستان، پریرخ.، اژه ای، جواد.، مؤذنی، سیدمحمد. (۱۳۷۸).تنیدگی، فعالیت مغزی/رفتاری وتغییرات ایمونوگلوبولین ترشحی A، مجله روانشناسی، ۱(۳)، ۲۲٫

ـ تقی پور، ملیحه. (۱۳۸۹). بررسی حمایت اجتماعی بر سلامت اجتماعی زنان سرپرست خانوار در شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد واحد رودهن.

ـ ریتزر، جورج.(۱۳۷۹). نظریه جامعه‏شناسى در دوران معاصر، ترجمه محسن ثلاثی. انتشارات علمی.

ـ لنکرانی، ملیحه سادات. (۱۳۹۰). بررسی سلامت روانی زنان سرپرست خانوار و عوامل موثر بر آن. ـ پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی.

ـ سام آرام، عزت الله. (۱۳۸۸). رابطه سلامت اجتماعی و امنیت اجتماعی. فصلنامه علمی– پژوهشی انتظام اجتماعی،۱(۱).

ـ امینی نقده، منصور. (۱۳۹۰). بررسی عوامل موثر بر سلامت اجتماعی: مطالعه موردی جوانان ۱۸ تا ۲۹ ساله شهر نقده، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی.

ـ امینی یخدانی، مریم.، سام آرام، عزت ا… (۱۳۸۸). وضعیت سلامت زنان سرپرست خانوار،  فصلنامه علمی-ترویجی بانوان، ۶، ۲۱٫

ـ سارافینو،ادوارد،پ(۱۳۸۴).ترجمه­سیدعلی­احمدی وهمکاران ،روانشناسی سلامت ؛چاپ اول ،انتشارات رشد.

ـ سرمد و همکاران. (۱۳۸۲). روش­های تحقیق در علوم رفتاری، چاپ هفتم، انتشارات آگاه، تهران.

ـ اسمایک، پاتریشا.، (۲۰۰۳). زنان و سلامت. ترجمه بتول احمدی.، حسن افتخار اردبیلی.، داود شجاعی زاده.، والهه میرزایی؛ تهران: نشردانشگاهی.

ـ ایروین جی، ساراسون، باربارا، ساراسون. (۱۳۷۵). روانشناسی مرضی، جلد اول، ترجمه بهمن نجاریان، محسن دهقان و محمدعلی اصغری، انتشارات رشد، تهران.

ـ ایمانی، رویا. (۱۳۸۲). بررسی علل و عوامل مؤثر بر دریافت حمایت اجتماعی از شبکه شخصی (روابط فردی)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.

ـ خیرالدین باباپور، جلیل. و همکاران. (۱۳۸۸). فصلنامه علمی- پژوهشی روانشناسی، دانشگاه تبریز.

ـ بلیکی، نورمن. طراحی پژوهش­های اجتماعی، ترجمه حسن چاوشیان.

۱- سازمان‌های(نهادهای اجتماعی) حمایت‌کننده از زنان سرپرست خانوار

نهادهای اجتماعی و سازمان‌های حمایت‌کننده دولتی[۱] از زنان سرپرست خانوار دارای ساختارها و ویژگیهای متفاوتی هستند. در ایران دو نوع تأمین اجتماعی وجود دارد:

الف: سازمان‌های مشارکتی مانند سازمان بازنشستگی کشوری که معمولاً درصدی از حقوق کارکنان خود را می‌گیرند و درصد بیشتری هم خود به آن‌ها می‌افزایند و سپس کارگر یا کارمند را بیمه می‌کنند. متأسفانه این سیستم کمکی به زنان سرپرست خانوار نمی‌کند زیرا زنانی از مزایای این سیستم برخوردار می‌گردند که در اثر فوت شوهر مستمری می‌گیرند و یا چون خود کار می‌کنند در صورت فوت شوهرانشان درآمدی دارند (کیهان‌نیا، ۱۳۷۸: ۳۴؛ به نقل از تقی‌پور، ۱۳۸۹).

ب:  سازمان‌های غیرمشارکتی  مانند سازمان بهزیستی، نهاد اجتماعی کمیته امداد امام خمینی، بنیاد مستضعفان، بنیاد شهید، بنیاد پانزده خرداد و هلال احمر (همان منبع).

۲-زنان سرپرست خانوار در ایران

الف ـ زنان شوهر متوفی یا همسرشهید: بیوه‌هایی که در اثر فوت همسر، نان‌آور[۲] خود را از دست داده‌اند، اعم از آنان که کار می‌کنند یا مستمری بگیرند.

ب – زنان مطلقه : بالارفتن سطح توقعات در زوجین ، افزایش سطح تحصیلات زنان، افزایش هزینه های معیشتی و فشارهای اقتصادی و بیکاری  و اعتیاد مردان باعث شده میزان طلاق در ایران روز به روز در حال افزایش باشد.

ج ـ زنان بدسرپرست (دارای شوهران معتاد[۳]): اعتیاد ، بیکاری ، مشکلات اقتصادی[۴]، شهرنشینی[۵]، و سایر عوامل عاطفی موجب شده که آمار این‌گونه مردان بیش از حد معمول باشد.

د ـ زنان دارای شوهران مهاجر: فشار اقتصادی و کمبود کار موجب مهاجرت مردان به کشورهای متفاوت جهان شده است که در این مورد اغلب آن‌ها از نظر مالی در تنگنا نیستند ولی از نظر عاطفی و اداره فرزندانشان دچار مشکلند.

هـ – زنان دارای شوهران زندانی.

و ـ زنان دارای شوهران بیکار[۶].

ز ـ زنان دارای شوهران ازکارافتاده و مریض: زنان دارای شوهران علیل، از کار افتاده و مریضی که چاره‌ای جز خانه‌نشینی و سرباری ندارند.

ح ـ زنان ازدواج نکرده[۷]: نداشتن شرایط ازدواج، داشتن نقص عضو و نیاز به استقلال موجب می‌شود که عده‌ای از زنان ازدواج نکنند.

ط ـ زنان دارای شوهران مجهول‌المکان: شامل زنان بلاتکلیفی که شوهرانشان مفقودالاثر هستند (تقی‌پور، ۱۳۸۹).

در ایران طبق اصل ۲۱ قانون اساسی، زنان و کودکان بی‌سرپرست که تحت پوشش قوانین حمایتی دیگری نیستند از حمایت‌های مقرر در قانون تأمین زنان و کودکان بی‌سرپرست بهره‌مند خواهند شد.

مشمولان این قانون عبارتند از:

زنان پیر و سالخورده: زنان بی‌سرپرست و کسانی هستند که نمی‌توانند معاش خود را تأمین نمایند.

زنان بیوه[۸]: به زنانی اطلاق می‌شود که به عقد دایم یا منقطع درآمده باشند و سپس به دلیل خاصی مثل طلاق، فوت شوهر، فسخ عقد، صدور حکم موت فرضی، بذل مدت و انقضای مدت در نکاح منقطع، شوهر خود را از دست داده باشند.

سایر زنان و دختران بی‌سرپرست: به زنان و دخترانی اطلاق می‌شود که به عللی از قبیل مفقودالاثر شدن یا کارافتادگی سرپرست، به طور دایم یا موقت بدون سرپرست (نان‌آور) می‌مانند (به نقل از تقی‌پور، ۱۳۸۹).

۳-عوامل مؤثر بر سلامت زنان

بطور کلی حمایت  از زنان و ایجاد انگیزه درزندگی شخصی زنان وبالابردن امید به زندگی در ایشان را می توان ازعوامل مهم درسلامتی زنان بویژه زنان سرپرست خانوار دانست چراکه ایشان (زنان سرپرست خانوار) در زندگیشان نسبت به سایر زنان ویانسبت به مردان سرپرست خانوار با مشکلات بیشتری روبرو هستند، همچنین زنان   بیشتر از مردان احتمال دارد فقیر و یا جزء فقیرترین فقیرها باشند. علاوه بر این، احتمال دارد که خانواده‌های تحت سرپرستی زنان در مقایسه با خانواده‌های تحت سرپرستی مردان فقیرتر باشند. فقر حق انتخاب را در زمینه‌هایی که اساس سلامت‌اند، به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد. از این رو، تأثیر فقر بر سلامت افراد را نمی‌توان انکار کرد.

کمترین پیامد این کارها، کاهش تدریجی و اجتناب‌ناپذیر شور و نشاط، و پیری زودرس است. شیوع بیشتر بیماری در میان زنان نسبت به مردان، ناشی از تفاوت‌های این دو جنس در گزارش بیماری است. زنان غالباً بیشتر از مردان در مورد احساس خود با پزشک مشورت می‌کنند و اشکالاتی را که در سلامتی‌شان رخ می‌دهد از جمله ناراحتی‌های روانی ـ زمانی که هنوز در مراحل ابتدایی هستند سریعاً پیگیری می‌نمایند، حال آنکه مردان غالباً فقط به دلیل مشکلات فیزیکی‌شان به پزشک مراجعه می‌نمایند. از این رو، نشان‌دهنده این نیست که زنان بیمارتر و یا حتی افسرده‌تر از مردان هستند (وایت[۹]، ۲۰۰۲: ۱۰۴؛ به نقل از سام آرام ـ یخدانی، ۱۳۸۸).

به جهت سادگی زندگی ووجود روابط چهره به چهره بین اعضای جامعه و محدودیت این روابط ، فر از طریق گروه های اجتماعی به سهولت مورد پذیرش قرار می گرفت و زمینه های رضایتمندی واحساس آرامش و امنیت در او پدیدار می شد (زاهدی ،۲:۱۳۷۱).

۴- تاریخچه حمایت از زنان سرپرست خانوار در جهان

حمایت از زنان بی سرپرست دارای سابقه ای بسیار طولانی است ، هرکجا که زنان تحت انقیاد بوده اند،که تقریبا همیشه و در همه جا چنین بوده است ، زنانی نیز بوده اند که این موقعیت را تشخیص داده و به صورتی آن را مورداعتراض  قرار داده اند (چافتس ودورکین،۱۹۸۶ ؛جورج ریتزر،۱۹۹۵ ).

درگذشته خانواده به مفهوم گسترده جایگاه ویژه ای داشت وبسیاری ازمسائل ومشکلات دردرون آن حل می شد. حمایت واحترام سالمندان یک امر بدیهی بوده وفرد نسبت به آینده خانواده اش زیاد نگران نبود زیرا یقین داشت که درصورت فوت او فرزندانش مورد  حمایت قرار خواهند گرفت . این شبکه حمایتی متقابل به او واعضای خانواده اش نوعی تامین اجتماعی اولیه راهدیه می کرد که رفع کننده نگرانی هاو اضطرابهای او بود .

زنان درجوامع غربی همیشه یک گروه به نسبت کم قدرت و زیر دست ، یا یک نوع ((اقلیت))بوده اند . اعتراض فمینیستی به این منزلت اقلیتی نیز همیشه ((اکثریت))قدرتمندتر و مسلط تر- یعنی مردان- را تهدید می کرده ودر نتیجه پیوسته مورد مخالفت آنها بوده است۰(اسپندر،۱۹۸۲؛جورج ریتزر ، ۱۹۹۵).

حمورابی حکمران مشهور بابل تقریبا دوهزار سال قبل ازمیلاد مسیح مراقبت اززنان بیوه وکودکان یتیم را به عهده داشت ودفاع از افراد ضعیف وبی پناه قسمتی از قوانین او را تشکیل می داد.(زاهدی۴۳:۱۳۸۱)

در واقع حمایت ازنیازمندان به دوران قبل از تاریخ بر می گردد. زمانی که کمک های دو جانبه برای بقاء نیاز بودوقبایل وطوایف، ازاعضای قبیله مراقبت می کردند. بعدها انگیزه های مذهبی یا سیاسی عامل کمک به نیازمندان شدند. تمدنهای منقرض شده ای مانند سوری ها، سازمان کمکی برای حمایت از افراد نیازمند تشکیل دادند. خدایان آنان “نانش” توجه ویژه ای به عدالت وتساوی داشتند(ماکارو،۴۲:۱۳۷۸)

این درحالی است که در ادیان الهی از جمله تعالیم اسلامی توجه  خاصی به حمایت از زنان بویژ ه زنان بی سرپرست ویتیمان وضعیفان شده است.

۵- الگوهای مربوط به تعریف سلامت

تعریف‌های موجود را می‌توان تحت دو الگوی زیست‌شناختی سلامت و الگوی کلیت سلامت دسته‌بندی کرد:

۵-۱-الگوی زیست‌شناختی سلامت

این الگو پایه نظری میکروبی بیماری‌ها بود که در آغاز سده بیستم، پزشکی را تحت‌الشعاع قرار داده بود و متخصصان، جسم انسان را مانند ماشین و بیماری را مانند اختلال در کار ماشین در نظر می‌گرفتند. این دیدگاه نقش عوامل تعیین‌کنند محیطی، اجتماعی و روان‌شناختی را دست کم گرفته و در حل بسیاری از مسائل اساسی بهداشتی انسان مانند اعتیاد، بیماری‌های روانی[۱۰] و … نارسا بوده است. مطالعات مربوط به سلامت اجتماعی با استفاده از مدل‌های زیستی بیشتر به وجه خاصی از سلامت تأکید دارند. ولی افراد در درون ساختارهای اجتماعی و ارتباط قرار دارند و با چالش‌ها[۱۱] و تکالیف اجتماعی بیشماری روبرو هستند.

۵-۲-الگوی کلیت سلامت

الگوی کلیت، ترکیبی از همه عوامل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی[۱۲]، زیست محیطی و … را شناسایی می‌کند. در این دیدگاه عوامل متعددی در تعیین سلامتی فرد دخالت دارد و سلامتی حالتی فراتر از تعادل کامل اعمال بدن به شمار می‌رود.

همچنین در تعریف سلامت می‌توان دو رویکرد بیماری محور و سلامتی محور را از یکدیگر متمایز ساخت:

رویکرد بیماری محور سلامتی را به عنوان حالتی تعریف می‌کند که علائم نشان‌دهنده بیماری (فیزیکی یا روانی) در فرد وجود نداشته باشد. مثلاً برطبق نظریه بیماری، یک فرد سالم فرض می‌شود اگر در سال گذشته از افسردگی‌های عمده در امان مانده باشد.

رویکرد سلامتی محور از سلامت به عنوان حالت برخورداری از درجه بالایی از بهزیستی (جسمی یا روانی) یاد می‌کند. برطبق نظریه سلامتی، یک فرد سالم فرض می‌شود اگر درجات عالی سلامت اجتماعی را دارا باشد، مثلاً احساس یکپارچگی در اجتماعش داشته باشد. تعریف سازمان جهانی بهداشت نیز بر اساس الگوی کلیت و رویکرد سلامتی ارائه شده است که سلامتی را فقط به عنوان نبود بیماری نمی‌داند، بلکه سلامتی، داشت قدرت و توانایی جسمی، ذهنی، معنوی و عاطفی (تصمیم‌گیری فردی و اجتماعی) در یک زندگی طولانی، پویا و مفید است (شیری، ۱۳۹۰: ۱۷).

۶-  دیدگاه‌های سلامت روان

دیدگاه رفتارگرایی[۱۳]: رفتارگرایان معتقد به این امر هستند که بهداشت روان و سلامت، به محرک‌ها و محیط وابسته است. به این ترتیب، آن‌چه مکاتب دیگر بیماری روانی به حساب می‌آورند، از دیدگاه رفتارگرایان رفتاری است که مانند سایر رفتارها آموخته می‌شود. کسی که دارای سلامت روانی است رفتارش با محیط معینی با نوعی بهنجاری رفتاری سازگاری دارد (گنجی، ۱۳۷۹: ۹۰).

اسکینر[۱۴]، صاحب‌نظر مکتب رفتارگرایی، معتقد است انسان سالم معادل با رفتار منطبق با قوانین و ضوابط جامعه است. چنین انسانی وقتی با مشکلی روبه‌رو می‌شود که جامعه، آن را نابهنجار می‌داند، از طریق شیوه اصلاح رفتار،  برای بهبود و بهنجار کردن رفتار خود و اطرافیانش به طور مداوم سود می‌جوید. انسان سالم کسی است که تأیید بیشتری را به خاطر رفتارهای مناسب از محیط و اطرافیانش دریافت می‌کند (خدارحیمی، ۱۳۷۴: ۳ ؛ به نقل از سام آرام ـ امینی یخدانی، ۱۳۸۸).

دیدگاه انسان‌گرایی[۱۵]: این دیدگاه معتقد است سلامت روانی یعنی ارضای نیازهای سطوح پایین و رسیدن به سطح خودشکوفایی. هرعاملی که فرد را در سطح نیازهای سطوح پایین نگه دارد و از خودشکوفایی او جلوگیری کند، اختلال رفتاری به وجود خواهد آورد و سلامت فرد را با مشکل مواجه می‌کند (میلانی‌فر، ۱۳۸۴: ۳۰).

در برخی نظریه‌های شخصیت، مسئله سلامت روان تحت عنوان «شخصیت سالم» مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در این نظریه‌ها، ویژگی‌های افراد سالم و ملاک‌های سلامت روانی مشخص گردیده است. در این رابطه، به چند نظریه می‌توان اشاره کرد:

شخصیت سالم از نظر راجرز[۱۶]: به نظر راجرز، اساسی‌ترین انگیزه رفتار آدمی، خودشکوفایی است. مهم‌ترین مفهوم نظریه وی خویشتن است که شامل افکار، ادراکات و ارزش‌هایی است که «من» را تشکیل می‌دهند. راجرز خویشتن را شامل خویشتن واقعی و آرمانی می‌داند. خویشتن آرمانی[۱۷] در فرد وجود ندارد، ولی ایده‌آل خود دست‌یابی به آن است. فاصله زیاد میان خود واقعی و خودآرمانی به نارضایتی منجر می‌شود. به عقیده وی، شخص سالم می‌تواند در دگرگونی‌های جدی شرایط محیطی، سازگاری بیشتری نشان دهد. این‌گونه افراد از چنان خودانگیختگی و خلاقیتی[۱۸] برخوردارند که حتی با دگرگونی‌های دردناکی همچون جنگ و بلایای طبیعی کنار می‌آیند.

۱٫Governmental Supportive Organizations

Breadwinner

Addicted Husbands

Economic proclems

Urbanization

Unemployed Husbands

Unmarried Women

Widow

White

Mental illness

Challenge

Political

Behaviorism

Skinner

Humanism

Rogers

Ideal Self

Creativity

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق معنویت ، سلامت روان و امیدواری و دیدگاه های آن
  • تحقیق سلامت روان و دیدگاههای آن و اثر ورزش بر سلامت روان
  • تحقیق تعارضات زناشویی، اعتماد به نفس، پرخاشگری و سلامت روان و نظریه ها و دیدگاه ها ی آن
  • تحقیق سلامت روان و تعارض کار-خانواده و خانواده–کار و حمایت سازمانی(اجتماعی) و نظریات مربوط به آن
  • تحقیق هوش هیجانی و رویکردها و نظریه های آن و سلامت روان و دیدگاهه ای و مدل های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.