تحقیق انجام شده بر روی شکاف نسلی و فرهنگ سیاسی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق  انجام شده بر روی شکاف نسلی و فرهنگ سیاسی  دارای ۵۱ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- مرور تحقیقات تجربی    ۴
۱-۱-۱- نسل و شکاف نسلی    ۴
۱-۱-۲- فرهنگ سیاسی و ارزش‌های دموکراتیک    ۶
۱-۲- مرور آثار نظری    ۱۲
۱-۲-۱- جامعه‌پذیری سیاسی    ۱۲
۱-۲-۲- دموکراسی و ارزشهای دموکراتیک    ۱۴
۱-۳- نتیجه‌گیری    ۴۱

منابع

آلموند گابریل، پاول بیگهام (۱۳۷۵) جامعه پذیری سیاسی و فرهنگ سیاسی، ترجمه علیرضا طیب، اطلاعات سیاسی اقتصادی، سال یازدهم، شماره ۵۶

مانهایم، کارل (۱۳۸۵) دموکراتیک شدن فرهنگ، ترجمه پرویز جلالی، تهران، نشر نی.

اینگلهارت، رونالد (۱۳۷۳) تحول فرهنگی در جامعه پیشرفته صنعتی، ترجمه مریم وتر، تهران، نشر کویر.

بشیریه، حسین (۱۳۷۰) “پیش درآمدی بر تاریخ اندیشه تساهل سیاسی”، نشریه دانشکده حقوق و علوم سیاسی، تهران

بشیریه، حسین(۱۳۷۸)جامعه مدنی و توسعه سیاسی در ایران، تهران، نشر علوم نوین.

ساعی، علی(۱۳۸۶) دموکراتیزاسیون در ایران (۱۲۸۵-۱۳۸۲)، تهران، آگاه.

سریع القلم، محمود(۱۳۸۷) فرهنگ سیاسی ایران، انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، تهران، چاپ دوم.

توکل، محمد، قاضی­نژاد، مریم (۱۳۸۵) شکاف نسلی در رویکردهای کلان جامعه شناسی، نامۀ علوم اجتماعی، شماره ۲۷، بهار.

توکلی، مهناز (۱۳۷۸) بررسی نظام ارزشی دو نسل دختران (نسل انقلاب) و مادران آنها، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی.

وربا، سیدنی (۱۳۸۳) مقایسه فرهنگ سیاسی، ترجمه مجید محمدی، تهران، مرکز پژوهش.

وود، ملانی (۱۹۹۹) بررسی ساختار الویت ارزشی سه نسل از آمریکاییهای ژاپنی الاصل، برگرفته از سایت گوگل.

راش، مایکل(۱۳۷۷) جامعه وسیاست، ترجمه منوچهر صبوری، انتشارات سمت، چاپ اول.

بوستان، داریوش (۱۳۷۹) بررسی تأثیر طبقه اجتماعی بر فرهنگ سیاسی افراد بالای۲۰ سال شهر شیراز، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران.

بالس، کریستوفر (۱۳۸۰) ذهنیت نسلی، ترجمه حسین پانسیو، فصلنامه ارغنون، شماره ۱۹٫

بدیع، برتران (۱۳۷۶) توسعه سیاسی، ترجمه احمد نقیب زاده، تهران، نشرقومس.

۱-۱- مرور تحقیقات تجربی

۱-۱-۱- نسل و شکاف نسلی

کاشی و گودرزی جامعه ایران بعد از انقلاب را به پنج نسل بدون خاطره از جنگ و انقلاب، دارای خاطره از جنگ و انقلاب، نسل جنگ، نسل جنگ و انقلاب، قبل از جنگ و انقلاب تقسیم کرده و معتقدند هر چه از سنین جوانی به بزرگسالی نزدیک می­شویم، الگوی رفتاری تابع ضوابط عام و کلی است. در مورد ارزش­های اخلاقی موجود در جامعه، نسل جوان پس از جنگ به ویژه نسل دارای خاطره از جنگ بیش از سایر نسل­ها بدبین هستند و نسل جنگ و انقلاب خوش­بین­ترین نسل­ها بوده­اند. در زمینه دین و سیاست هرچه بر تحصیلات افراد افزوده می­شد از تعلق مذهبی کاسته شده و تمایل به مسائل سیاسی بیشتر  می­شود (کاشی و گودرزی، ۱۳۸۴).

یکی دیگر از مطالعات تجربی در زمینه نسل­ها و ارزش­ها، پژوهشی است که توکلی بر اساس دیدگاه نسلی اینگلهارت در چهارچوب نظام ارزشی بین دو نسل انجام داده است، یافته­های این تحقیق نشان می­دهد که شکاف ‌نسلی میان مادران و دختران وجود ندارد و تفاوت­های مشاهده شده معنی‌دار نمی­باشد. تفاوت­های ارزشی دو نسل بیشتر در ارزش­های ‌معنوی و مذهبی می­باشد و بالعکس، در ارزش­های مادی این دو نسل، شباهت بیشتری را نشان می­دهد (توکلی، ۱۳۷۸).

تحقیق دیگری که در این زمینه انجام شده است، بررسی تحولات فرهنگی اجتماعی در طول سه نسل خانواده تهرانی (با تأکید بر مقایسه مراسم آداب و کارکرد‌های اجتماعی) طاهره خزائی می‌باشد. یافته­های این تحقیق نشان می­دهد که، خانواده در اجرای آداب ‌و ‌رسوم ازدواج توانسته است کارکردهای خود را حفظ کند و آن­ها را پایدار کند و به نسل­های بعدی منتقل کند. در نهایت، با این که خانواده­های تهرانی در حال ‌گذار از خانواده سنتی به مدرن می­باشد؛ اما با خانواده­های هسته­ای غرب متفاوت است و هنوز بسیاری از کارکرد و سنت‌­های خود را از دست نداده است (خزائی،۱۳۸۰).

مریم قاضی­نژاد، در پی شناخت و تحلیل پدیده تفاوت یا شکاف نسل­ها در بعد ارزش­‌ها بوده است. هدف اصلی این پژوهش شناخت درجه اهمیت و اعتبار تحولات ارزشی در میان سه نسل، بعد از انقلاب (۲۹-۱۵سال)، نسل انقلاب (۴۵-۳۰سال) و قبل از انقلاب (۶۵-۴۶سال) و شناسایی تفاوت­های معنی­داری ارزشی در بین سه نسل به صورت مقطعی بوده است. داده­های به دست­آمده گویای آن است که هر چند برخی شباهت­های ارزشی مرتبط با سطوح ‌اجتماعی و ملی مانند نظم و امنیت، همکاری و توسعه و… در سه نسل وجود دارد، اما از لحاظ جهت­گیری­‌های ارزشی فرد­گرایانه و مجموعه ارزش­های ابزاری و شیوه­های رسیدن به غایات ارزشی، بین سه نسل ‌‌‌‌و ‌عمدتاً بین نسل سوم (جوان) و نسل دوم تفاوت جدی و معنی­داری وجود دارد ولی این تفاوت­ها به حدی بزرگ نیست که از آن به شکاف یا گسست ­نسلی تعبیر نمود (قاضی‌نژاد،۱۳۸۳).

معیدفر در بررسی تطبیقی تحول ارزش­ها و نگرش­ها، از داده های طرح ملی دو سال ۱۳۸۲ و ۱۳۷۹ استفاده نمود و نتایج پژوهش نشان داده که در هر سه حوزۀ ارزش­های دینی ، سیاسی، اجتماعی ، جوانان  و بزرگسالان از جنبه اعتقادی و باورهای دینی، نگرش نسبت به رابطه دین و سیاست و مسائل اجتماعی تفاوتی وجود ندارد و یا تفاوت اندک است. اما از لحاظ پای­بندی به مناسک دینی و تساهل به دین و مذهبی بودن و خود و آینده دین با نسل بزرگسال متفاوت است و از لحاظ تعلق به جامعه و نگرش بدبینانه به حکومت و وضع موجود و اعتماد اجتماعی تفاوت زیادی با بزرگسالان نشان می­دهد و بعضاً در طی زمان افزایش یافته است و این تغییرات را نمی­توان به فرضیۀ چرخه زندگی ناشی از شرایط سنی مرتبط دانست. در حقیقت از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۲ ما با پدیده گسست فرهنگی مواجهیم نه شکاف نسلی. (معیدفر،۱۳۸۳).

ملانی­وود در سال ۱۹۹۹ در یک پیمایش به بررسی ساختار و اولویت­ها‌ی ارزشی سه نسل از آمریکاییان ژاپنی­الاصل پرداخت. این پیمایش از طریق پرسشنامه (پستی) بر روی نمونه­ای ۱۲۷۱ نفری از ژاپنی­های نسل دوم، سوم، چهارم مهاجر به آمریکا صورت گرفت و هدف آن تعیین میزان و ماهیت تغییر تفاوت ارزش­ها در سه نسل و تست تئوری و مقیاس نظام ارزش­ها شوارتز از نظر قابلیت آن در نشان‌دادن تفاوت­های ارزشی در سطح یک جامعه معین و میان نسل­های مختلف آن بوده ‌است. مهم‌ترین نتیجه­ی بدست آمده از این پژوهش آن است که بیشترین تغییر ‌ارزشی در نسل‌دوم رخ داده و‌دیگر این‌که اولویت­های ارزشی به شیوه سیستماتیک طی این نسل­ها تغییر کرده؛ اما نه به قدر مورد ‌انتظار؛ بنابراین تئوری ساختار عام نظام ارزش­های شوارتز در نسل سوم وچهارم رد می­شود (ملانی وود، ۱۹۹۹).

اسمیت برای آزمون شکاف ‌نسلی یک مجموعه­ای از گروه ‌سنی جوانان ۲۴- ۱۸ را در ۱۹۹۷ با یک گروه ‌سنی ‌مشابه در (۱۹۷۳ و ۱۹۸۵) انتخاب کرد وآنها را با نسل ‌امروزی مورد مقایسه قرار داد. یافته­های این پژوهش گویای آن ‌است که جوانان امروز بیشتر از ارزش­های جامعه در بعضی از حوزه­ها دور هستند. آنها کمتر تمایل دارند که روزنامه بخوانند،‌‌ به زمان توجه کنند یا تعلقات مذهبی داشته باشند، در رأی­گیری ریاست‌جمهوری شرکت کنند یا در یک حزب فعالیت داشته باشند. او به این نتیجه رسید که در همه اندازه­گیری­ها شکاف ‌نسلی از ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۷ بیشتر از دوره­های قبلی افزایش‌یافته است (اسمیت، ۲۰۰۴).

پیمایش دیگری که در این زمینه انجام گرفته است، بررسی شکاف نسلی در محیط کاری بین دو نسل متولدین (۱۹۴۳-۱۹۶۳) و نسل (۱۹۷۰-۱۹۸۰) می‌باشد، در این تحقیق مشخص شد که این دو نسل در برخی موارد با هم متفاوت بوده­اند، از جمله، ارزش­های شخصی، مهارت­های تکنولوژیکی، تفکرات جهانی، اتکا به نفس، تعادل شغلی، خانوادگی و زندگی، احترام، ادب، شاکی بودن. در حقیقت این دو نسل ازدیدگاه­های متفاوتی در مورد شیوۀ کارکردن، نگرش و اخلاقیات کار برخوردار بوده­اند و همین مهمترین علت برای تضاد و تنش بین دو نسل شده است. اما نکته­ای که در خور توجه است، این است که ویژگی­های شخصی، تجربیات متفاوت از گذشته در ایجاد شکاف خیلی مؤثر بوده است (گوویتوانیا، ۲۰۰۱).

یکی از پژوهش­های خارجی در مورد نسل­ها و رواج ارزش­ها در بین نسل­ها، بررسی گرایش­ها و ارزش­های جوانان و نسل بعد از جنگ ایتالیا در ۱۹۹۵ می­باشد. این تحقیق نشان می­دهد که جوانان در مقایسه با نسل پیشین، به ارزش­های سکولار تمایل داشته و در حوزۀ مسائل عقیدتی و اخلاقیات فردگرا هستند. هم چنین در حوزۀ دین، با مذهب نهادینه تعارض داشته و از دیگر سو مدافع ارزش­هایی نظیر طلاق و سقط جنین هستند (ابروز، ۱۹۹۵).

 ۱-۱-۲- فرهنگ سیاسی و ارزش‌های دموکراتیک

علی ساعی در پاسخ به سؤال درباره تبیین دموکراتیزاسیون در ایران، نقش مدرنیزاسیون را برجسته می‌سازد. شاخص دموکراتیزاسیون از طریق میانگین حسابی دو بعد میزان رقابت ‌انتخاباتی و میزان ‌مشارکت انتخاباتی ساخته شده است. به اعتقاد وی، تغییرات دموکراتیزاسیون با تغییرات میزان مدرنیزاسیون رابطه‌ای مستقیم دارد و اگر میزان توسعه مدنی افزایش یابد، دموکراتیزاسیون نیز افزایش می‌یابد (ساعی، ۱۳۸۶).

سریع‌القلم در یک پیمایش به بررسی فرهنگ سیاسی در بین نخبگان و عوامل اجرایی در ایران پرداخته است، نویسنده بر اساس تحلیل­های رفتارشناسی آلموند و وربا سه سطح تحلیل (فرد– ماهیت روابط میان شهروندان– ساختارها) برای بررسی فرهنگ ‌سیاسی در نظر می­گیرد. براساس نتایج به دست‌آمده از این تحقیق پاسخ­دهندگان سه علت ساختاری را ریشه­های فرهنگ ‌سیاسی غیرمنسجم که در تعارض با رشد، توسعه و سیستم­سازی است، مطرح کردند: ۱- فرهنگ ‌عمومی غیرعقلایی ۲- دولتی ‌بودن نظام اقتصادی ۳- بی­ثباتی نظام ‌اجتماعی (سریع­القلم،۱۳۸۷).

یکی از مهم‌ترین منابعی که می­توان در زمینه سنجش فرهنگ سیاسی و ارزش­های دموکراتیک از آن نام برد، پیمایش ملی فرهنگ سیاسی مردم ایران  است. پوشش جغرافیایی و موضوعی آن سبب شده تا نسبت به سایر پیمایش‌ها جامعیت و قابلیت تعمیم بیشتری داشته باشد. این پیمایش به بررسی نگرش­ها درباره مقولات سیاسی متفاوت، با استفاده از شیوه مطالعه فرهنگ سیاسی آلموند و وربا پرداخته است. در این پیمایش سن، جنس، تحصیلات، وضعیت تأهل و وضع فعالیت به عنوان متغیر مستقل در نظر گرفته شده است. در این پیمایش ملی اطلاعات مهمی در مورد فرهنگ سیاسی مردم ایران به دست آمده و از طرف دیگر آگاهی سیاسی، احساسات افراد و ارزیابی آنها در مورد نظام، فرایند و سیاست­های نظام سیاسی سنجش شده است (ایسپا، ۱۳۸۵).

برای بررسی رابطه نگرش اجتماعی با فرهنگ سیاسی، رضایی بر مبنای کتاب فرهنگ مدنی آلموند و وربا دست به یک پیمایش زده است. در این تحقیق فرهنگ سیاسی از نوع جهت­گیری شناخته شده و در دو سطح محلی و ملی بررسی شده­است. جهت­گیری­ها شامل طیفی از جهت­گیری بدبینانه، بی­تفاوت، فردگرایانه تا همیارانه را شامل می­شود. نتایج بدین شرح بوده است: جهت­گیری در سطح محلی در وهله اول نفوذگرا، در سطح پایین­تر بدبینانه، بعد همیارانه و در نهایت بی­تفاوت است؛ اما در سطح ملی در وهله اول فردگرایانه، مرحله بعد نفوذگرا، همیارانه و در نهایت بی­تفاوت می­باشد. به طور کلی جهت­گیری دانشجویان از نوع فعال و مشارکتی بوده است (رضایی، ۱۳۷۸).

یکی از پیمایش­ها در زمینه بررسی ارزش­های دموکراتیک در چند دوره زمانی بررسی میزان مشارکت انتخاباتی شهروندان استان کردستان در انتخابات ریاست جمهوری، توسط مهدی زاده می­باشد. ایشان در بین ارزش­های دموکراتیک به مشارکت سیاسی ( فقط مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری) پرداخته است. براساس یافته­های این تحقیق باید گفت که میزان مشارکت انتخاباتی در چند دوره ریاست جمهوری بسیار نوسان داشته است که حکایت از بحرانی بودن و مسأله­دار بودن نتایج و میزان مشارکت انتخاباتی به خصوص در دوره نهم در استان کردستان دارد، همچنین یافته­ها نشان می­دهد که در دوره هفتم ریاست جمهوری، اگر نامزدهای انتخاباتی به موضوع عناصر فرهنگ سیاسی و هویت قومی بپردازند و آن­ها را در تبلیغات خود برجسته نمایند، موجب افزایش میزان مشارکت انتخاباتی می­شود. چنان­که دولت خاتمی که به عناصر فرهنگ سیاسی دموکراتیک و هویت قومی در دوره هشتم توجه داشته و میزان مشارکت انتخاباتی به طور چشمگیری افزایش یافت (مهدی زاده، ۱۳۸۷).

در یک پژوهش دانشگاهی، به بررسی جامعه شناختی فرهنگ سیاسی در بین دانشجویان پرداخته شد. نتایج به دست آمده گویای آن است که در جهت­گیری به سمت بروندادها بیشتر پاسخگویان مشارکتی هستند، اما در جهت­گیری به سمت نقش خود به عنوان کنشگر سیاسی ارزیابی و شناخت دقیقی از این امر ندارند. در جهت­گیری به سمت نظام سیاسی به عنوان یک کل جهت­گیری از نوع تبعی است. بیشترین فراوانی به دانشجویانی اختصاص دارد که منفعل بوده و رفتارسیاسی در حد دادن رأی داشته­اند. (کریمی، ۱۳۸۶).

یکی از منابع بسیار ارزشمند که به عنوان الگویی بسیار مهم برای پژوهش­های متعدد مورد استفاده قرار گرفته است، تحول فرهنگی در جامعه پیشرفته‌صنعتی، اثری از رونالد اینگلهارت می­باشد، او در مطالعات ‌تجربی خود به روش پیمایشی در سال ۱۹۷۳ به بررسی ارزش­ها و نگرش­های افراد در طول سه ‌دهه متوالی در ده کشور پرداخت. نتایج به دست‌آمده حاکی از آن ‌است که در جوامع، نوعی دگرگونی وگذار از ارزش­های مربوط به بهزیستی ‌مادی و امنیت ‌جانی به سوی ارزش­های فرا­مادی و مرتبط با کیفیت ‌زندگی قابل مشاهده است. براساس یافته­ها مشخص شد، افرادی که دارای ارزش­های فرامادی هستند نسبت به افراد دیگر به ارزش­های ‌دموکراتیک تمایل بیشتری دارند. البته قابل ذکر است یافته­های اینگلهارت نشان می­دهد که افرادی که در دوره‌­هایی از رفاه یعنی پس از جنگ جامعه­‌پذیر شده‌اند نسبت به افراد دوره‌جنگ و قبل از آن تمایل بیشتری نسبت به ارزش­های فرا‌مادی دارند (اینگلهارت، ۱۹۷۳).

فرهنگ ‌مدنی: ایستارهای سیاسی و دموکراسی؛ کار تحقیقی مشترک گابریل آلموند و سیدنی وربا: این تحقیق در پنج کشور که توسط دانشگاه پرینستون در سال ۱۹۶۳ به چاپ رسید، بهترین اثر کلاسیک در فرهنگ‌سیاسی محسوب می­گردد که به بررسی و فهم چرایی ثبات دموکراتیک و رابطه میان فرهنگ‌سیاسی و نظام ‌‌سیاسی پرداخت.

این دو محقق بر طیفی از متغیرها متمرکز شدند: نقش آموزش، اقتدار غیر دولتی در خانواده، مدرسه، محل کار و اعتماد شهروندان به یکدیگر. به اعتقاد اکثریت مطلق مردم، افزایش سطح و کیفیت دخالت دولت رابطه معکوسی با کارآمدی و خلاقیت و رشد شهروندان دارد (آلموند و وربا، ۱۹۶۸).

بررسی باورهای دینی دانشجویان آنکارا (۱۹۹۴-۱۹۷۹)، مولتو: روش تحقیق پیمایشی، در این تحقیق باورهای اولیه دینی دانشجویان دانشگاه آنکارا در دو مقطع به شکل طولی از نوع روند پژوهی مورد مطالعه قرار گرفت. در این بررسی متغیرهایی مثل اعتقاد به خدا، بهشت و دوزخ، روز جزا، قرآن و دستوراتش مدنظر قرار گرفته و میزان گرایش به رویکردهای سکولار، بنیادگرا، اصلاح­گرا مورد تحقیق قرار گرفته است. نتایج به دست آمده بیانگر آن است که اولاً باورهای دینی دانشجویان در طی این سال­ها قوی­تر شده، اما نگرش آنها نسبت به دین سکولار و سکولارتر شده است (مولتو، ۱۹۹۴).

مطالعات موردی درباره وضعیت دموکراتیزاسیون و مدرنیزاسیون کشورهای عرب، ترکیه، آذربایجان، اندونزی، مالزی، ایران و سایر کشورهای مسلمان توسط محققان مختلف انجام گرفت و توسط هانتر و ملیک در یک کتاب تحت عنوان مدرنیزاسیون، دموکراسی و اسلام جمع­آوری شد. نتایج کلی از این پژوهش­ها در کشورهای مسلمان آن است که مدرنیزاسیون و دموکراتیک­شدن پدیده­ای یکپارچه و ایستا نیستند، بلکه نسبتاً مراحل پویایی دارند که در زمان و مکان وسعت می­یابند و از لحاظ مفهومی تفاسیر مختلفی دارند. از نظر آنان روابط علی بین مدرنیزاسیون و دموکراتیک شدن وجود ندارد، بدین معنا که وجود یکی لاجرم به وجود دیگری منجر نمی­شود. به طور مثال جوامع مدرن و با تکنولوژی پیشرفته مانند آلمان نازی دموکرات نشده­اند. تعدادی از کشورها مانند مسیحیان ژاپن و حکومت چین با وجود رژیم اقتدارگرا و استبداد مطلقه مدرنیزاسیون را به دست آورده­اند. اما بیشتر شواهد نشان می­دهد که اکثر کشورهایی که مدرن هستند، رژیم دموکراسی دارند. هم چنین بسیاری از عوامل خارجی مانند استعمار و به خصوص عوامل داخلی کشورهای مسلمان به شکل ناسازگاری بر فرایند دموکراتیک و مدرنیته اثر گذاشته­اند مانند: نقش زیاد دولت در بخش های مختلف جامعه، خانواده گسترده، شکاف جنسی، آموزه­های دین (هانتر و ملیک، ۲۰۰۵).

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق فرهنگ سیاسی و سبک زندگی سیاسی شیعه و رابطه آن دو
  • تحقیق مشارکت سیاسی و فرهنگ سیاسی و تبیین جایگاه مشارکت سیاسی زنان در ایران پس از انقلاب و عوامل مؤ ثر در افزایش آن
  • تحقیق فرهنگ سیاسی و مصلحت عمومی و نسبت میان فرهنگ سیاسی و مصلحت عمومی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.