پیشینه تحقیق بررسی احکام نکاح در قرآن کریم دارای ۵۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
مقدمه ۵
فصل اول: معرفی قرآن کریم ۵
۱-۱- قرآن کریم ۵
۱-۱-۱- تاریخچه قرآن کریم ۵
۱-۱-۲- تقسیمات قرآن کریم ۶
۱-۱-۳- اسامی قرآن کریم ۶
۱-۱۱-۴- اسامی سوره های قرآن کریم ۶
فصل دوم :مفهوم شناسی ۷
۲-۱- نکاح ۷
الف) معنای لغوی نکاح ۷
انواع نکاح ۷
ب) معنای اصطلاحی نکاح ۸
۲-۲- صداق ۸
الف) معنای لغوی صداق ۸
ب) معنای اصطلاحی مهر ۹
ج) معنای اصطلاحی صداق ۹
۲-۳- نفقه ۱۰
الف) معنای لغوی نفقه ۱۰
ب) معنای اصطلاحی نفقه ۱۰
۲-۴- محارم ۱۱
الف) معنای لغوی محارم ۱۱
ب) معنای اصطلاحی محارم ۱۱
۲-۵- نشوز ۱۱
الف) معنای لغوی نشوز ۱۱
ب) معنای اصطلاحی نشوز ۱۲
۲-۶- بکارت ۱۲
الف) معنای لغوی بکارت ۱۲
ب) معنای اصطلاحی بکارت ۱۲
۲-۷- خِطبه(خواستگاری) ۱۲
الف) معنای لغوی خِطبه ۱۲
ب) معنای اصطلاحی خِطبه (خواستگاری) ۱۳
۲-۸- ربیب و ربیبه ۱۳
الف) معنای لغوی ربیب و ربیبه ۱۳
ب) معنای اصطلاحی ربیب و ربیبه ۱۳
فصل سوم:بررسی احکام نکاح در قرآن کریم ۱۴
۳-۱- طرح بحث ۱۴
۳-۲- اهمیت نکاح در قرآن کریم ۱۵
۳-۳-اهداف نکاح در قرآن کریم ۱۸
الف. محبت ومودت نسبت به همسر وفرزندان ۱۸
ب: تأمین آرامش وسکون دل ۱۹
۳-۴- معیار انتخاب همسردر قرآن کریم ۲۰
۳-۵- رضایت زن در نکاح از دیدگاه قرآن کریم ۲۱
۳-۶- سن نکاح در اسلام ۲۵
۳-۷- نکاح با محارم در قرآن کریم ۲۵
۳-۸- مهریه ونفقه در قرآن کریم ۲۹
۳-۸-۱- مهریه در قرآن کریم ۲۹
۳-۸-۲- نفقه در قرآن کریم ۳۴
۳-۸-۳- میزان نفقه ۳۸
۳-۹- چند همسری در قرآن کریم ۳۸
۳-۱۰- خواستگاری در قرآن کریم ۴۱
۳-۱۱- تحریم ایام نکاح درقرآن کریم ۴۲
۳-۱۲- نشوز در قرآن کریم ۴۳
۳-۱۲-۱- نشوز زن ۴۳
۳-۱۲-۲- نشوز مرد ۴۴
۳-۱۳- ربیب و ربیبه ۴۵
۳-۱۴- خلاصه فصل ۴۶
پ-۱ – محرمها ۴۸
پ-۲ – نامحرمها ۴۹
فهرست منابع: ۵۰
قرآن کریم.
قاروبی،ح.۱۴۲۵ ه ق. النضید، ج۱۹، قم: انتشارات داوری.
معین،م. ۱۳۸۲٫ فرهنگ فارسی. تهران: نشر راه رشد.
دهخدا،ع . ۱۳۷۷٫ لغت نامه.ج۱۴٫ تهران: ناشرمؤسسه انتشارات وچاپ دانشگاه تهران.
طبرسی،ح. ۱۳۶۰٫ مجمع البیان.مجلد ۱،۵،۶٫تهران: انتشارات فراهانی.
. طبرسی، ح.ترجمه رحیمیان، م. ۱۳۸۶، مکارم اخلاق، ج۱٫ قم: انتشارات مؤمنین
جعفری لنگرودی،م. ۱۳۸۸٫ ترمینولوژی حقوق. تهران. نشرکتابخانه گنج دانش.
میر شمسی،ف. ۱۳۸۰٫ مبانی حقوق وتکالیف زن در ازدواج ازدیدگاه فقه امامیه.تهران: نشر اسلامیه.
القمرالفومی،ا .۱۳۴۷ ه ق.مصباح المنیر. [بی جا]: [بی نا].
راغب اصفهانی، ح. ۱۳۸۷٫ مفردات الفاظ قرآن کریم. قم: نشر نوید اسلام.
معلوف،ل. ترجمه سیاح، ا. ۱۳۷۹٫ المنجد الأبجدی. تهران: نشر فرحان.
محقق داماد،م. ۱۳۶۵٫ تحلیل فقهی حقوق خانواده (نکاح وانحلال آن). تهران: نشر علوم اسلامی.
انیس،منتصر،صوالحی،ا،ع،ع.ترجمه ریگی،م. ۱۳۸۹٫ فرهنگ المعجم الوسیط. ج۱٫قم : نشراسلامی.
صادقی، ش.۱۳۹۰٫ نفقه زوجه. قم: نشر بوستان کتاب قم.
ابراهیمی، م. ۱۳۸۲٫ ازدواج با بیگانگان در فقه اسلام وسایر شرایع الهی. قم: نشربوستان کتاب قم.
ازدواج یک سنت الهی و یک میل فطری است که قبل از تشریع، به حکم طبیعت در وجود انسان قرارداده شده است؛ به طوری که نه تنها انسان بلکه همهی موجودات بطور غریزی تمایل به این مسأله داشته و آن را در رأس اهداف زندگی خود قرار میدهند. این مسأله در مورد انسان شکل ویژهای به خود میگیرد، زیرا انسان دارای شعور و آگاهی است و از طرفی دارای میل جنسی و قوهی شهوانی است، پس به شکل مطلوبتر درصدد تأمین این نیاز طبیعی بر میآید، به این صورت که مانند سایر ابعاد نیازی خود، ازدواج او هم بر اساس قواعد و ضوابطی صورت میگیرد.
این نوشتار در در سه فصل تنظیم گردیده است.
فصل اول: با عنوان معرفی قرآن کریم ارائه گردیده، و فصل دوم: با عنوان مفهوم شناسی لغوی و اصطلاحی « نکاح و…» ارائه گردیده وفصل سوم با عنوان احکام نکاح از دیدگاه قرآن کریم ارائه گردیده. است.
قرآن کریم معجزه جاویدان پیامبراسلام(ص) و کتاب شناخت معرفت که مجموعهی پیامهای الهی و وحی خداوند و حاوی دین اوست ؛ پس خواندن، فهمیدن، عمل کردن و پیاده کردن دستورات آن در جامعه، وظیفه ما در برابر آن است
قرآن کریم، درسن چهل سالگی پیامبر(ص) درآغاز بعثت، با اولین آیات اول سوره «علق» نازل شد و به تدریج در طی ۲۳ سال در شرایط گوناگون و طبق نیاز نازل شد و احکام و مقررات و عقاید و معارف اسلام، از طریق وحی به پیامبر(ص) رسید و پیامبر (ص) هم آیات را به مردم ابلاغ کرد، آنچه نازل میشد در خانه پیامبر(ص) نگهداری میشد تا بعداً به صورت یک مجموعه درآید.
آیات قرآن که نازل میشد، پیامبر(ص) آنها را بازگو میکرد تا هم خودش آنها را حفظ کند و هم نویسندگان وحی، آنها را ثبت کرده و بنویسند. نویسندگان قرآن به نام « کتاب وحی» معروف بودند که بارزترین این چهرهها، حضرت علی بن ابی طالب (ع) بود.
نویسندگان وحی، آیات نازل شده را، براساس امکانات آن دوران، روی پوست و برگ درختان، پارچه وحریر، پوست حیوانات، استخوانهای پهن، سنگ و سفال، و احیاناً کاغذ، مینوشتند.
قرآن ۱۱۴ سوره دارد و بیش از۶ هزار آیه و مجموع قرآن را هم به ۳۰ جزء تقسیم کردهاند و هر جزء هم از چهار قسمت به نام «حزب» تشکیل ده است، و هر سوره هم از چند جمله و بخش که به نام «آیه» نامیده میشود تشکیل یافته است.
سورهها (غیر از سوره نهم، توبه) با «بسمالله» شروع شده است، و طولانیترین سوره «بقره» است با «۲۸۶» آیه، و کوتاهترین سوره «کوثر» با «۳» آیه است. آیات بتدریج که نازل میشد، به دنبال هم نوشته میشد و تا وقتی که «بسمالله» نمی آمد، نویسندگان وحی، آیات را دنباله آیات قبل به عنوان ادامه همان سوره مینوشتند که این جریان عادی و طبیعی قضیه بود؛ غالباً ترتیب آیههای یک سوره، برحسب نزول بود؛ مگر در برخی از موارد، که شخص پیامبر (ص) از طریق دریافت وحی، دستور میداد که این آیات، در فلان سوره، یا پیش و پس از فلان آیه نوشته شود، که این ترتیب غیر عادی بود. وگرنه آیاتی که پشت سرهم (با فاصله زمانی یا بی فاصله زمانی) نازل میشد، کاتبان وحی، آنها را به دنبال هم ثبت میکردند تا شروع آیات دیگر، با بسم الله الرحمن الرحیم، که میفهمیدند سوره جدیدی است.
حضرت امام جعفر صادق (ع) فرمودند: «قرآنی را که علی(ع) بعداً تنظیم کرد بر اساس تاریخ نزول بود».
از خود قرآن کریم، درآیات شریفه، با عناوین و اسامی گوناگونی یاد شده است ؛ همچون: قرآن، فرقان، نور، کلام الله، ذکر، احسن الحدیث، مثانی، تنزیل، بیان، بلاغ، مبین، مجید، کریم، کتاب، و…. حضرت امام جعفر صادق(ع) فرمودند: «قرآن، به کل این کتاب آسمانی گفته میشود، ولی فرقان، به آیات محکماتی که عمل کردن به آنها واجب است».
هریک از ۱۱۴ سوره قرآن، اسمی دارد، بعضی سوره ها هم چندین نام دارد. به عنوان مثال سوره حمد، بیست و چند نام دارد. نام بعضی از سورهها به اسم اشخاص است؛ مانند سورههای یونس، هود، یوسف، ابراهیم، محمد، مریم، لقمان، نوح، و…. نام بعضی از سورهها هم از حروف مقطعه اول سوره گرفته شده، مثل سورههای طه، یس، ص، ق، و… که تعبیر کردهاند: رمزی میان خدا و پیامبر است، و اکثر سورههای دیگر، به نام پدیدههای طبیعی، حیوانات، تیپها و گروهای اجتماعی، حوادث تاریخی و… است.
نام سورهها، یک چیز قطعی و اجتناب ناپذیر نیست؛ اغلب به تناسب موضوع و مسأله ای است که در سوره مطرح شده یا از موضوعات گوناگون یک سوره، چشمگیرتر بوده است.
نکاح در لغت به معنی تقابل است، و در زبان عرب هرگاه دو کوه در مقابل یکدیگر قرار گرفته باشند گفته میشود: « تناکح الجبلان» یعنی: دو کوه در مقابل هم واقع شده اند. (قاروبی،۱۴۲۵ه ق،۱۹/۱۹)
از نظر اصطلاح در این که آیا این لفظ دلالت بر «وطی» می کند یا «عقد»، یا میان هردو مشترک لفظی است، اختلاف نظر وجود دارد. معروف ومشهور آن است که نکاح در لغت به معنی «وطی»، وشرعاً به مفهوم «عقد» است. (محقق داماد، ۱۳۶۵، ص۲۱).
واژه نکاح: نکاح مصدر ثلاثی واز ریشه نکح، ینکح می باشد. اهل لغت نیز آن را عداد مصادر ثلاثی منظور داشته اند. « نکح، ینکح، نکاحاً، نکاحاً ». (معلوف،۱۳۷۹، ص۸۷۷).
باید توجه داشت که هر چند اهل لغت نکاح را مصدر ثلاثی دانسته اند، ولی فعال، که نکاح برآن وزن است، از اوزان قیاسی مصادر ثلاثی نیست بلکه از اوزان سماعی آن به شمار می رود.
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر