تحقیق مفاهیم نکاح و ازدواج و ازدواج بابیگانگان و شرایط آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفاهیم نکاح و ازدواج و ازدواج بابیگانگان و شرایط آن دارای ۷۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول: مفاهیم نکاح و ازدواج و ازدواج بابیگانگان    ۵
مبحث اول : واژگان کلیدی    ۵
گفتار اول : تعریف نکاح و ازدواج    ۵
بند اول : اهمیت ازدواج    ۶
بند دوم : اهمیت خانواده    ۸
گفتار دوم : تعریف تابعیت    ۹
بند اول : تعریف اتباع    ۱۱
بند دوم : تعریف بیگانه    ۱۳
بند سوم: تعریف احوال شخصیه    ۱۴
مبحث دوم: بیگانه در اسلام    ۱۵
گفتار اول : حضور بیگانگان در ایران    ۱۶
گفتار دوم : وضعیت حقوقی بیگانگان در ایران    ۱۹
گفتار سوم : فلسفه ممنوعیت ازدواج با بیگانگان    ۲۱
گفتارچهارم: انواع بیگانه در ایران    ۲۳
بند اول) مهاجرین    ۲۴
الف: دارندگان کارت آبی ( افغانیها)    ۲۴
ب) دارندگان کارت سبز (عراقی ها)    ۲۴
بند دوم : دارندگان دفترچه پناهندگی    ۲۵
بند سوم : مقیمین و جهانگردان    ۲۷
الف: دارندگان پروانه اقامت    ۲۷
ب: بیگانه جهانگرد    ۲۸
فصل دوم : شرایط ازدواج با بیگانه    ۲۸
مبحث اول : ازدواج مسلمان با غیر مسلمان    ۲۹
گفتار اول : ازدواج زن مسلمان با مرد غیرمسلمان :    ۲۹
گفتار دوم : ازدواج مرد مسلمان با زن غیرمسلمان    ۳۱
گفتار سوم : رویه قضایی و اندیشه های حقوقی    ۳۳
مبحث دوم : ازدواج زن ایرانی با مرد تبعه بیگانه    ۳۵
گفتار اول : اجازۀ دولت برای ازدواج    ۳۵
گفتار دوم : آیین نامه زناشویی بانوان ایرانی با اتباع بیگانه مصوب ۱۳۴۵    ۳۶
بند اول : مرجع صدور پروانه زناشویی    ۳۸
بند دوم: نحوۀ صدور پروانه زناشویی    ۳۸
گفتار سوم : ضمانت اجرای شرایط قانونی ازدواج با تبعه بیگانه    ۳۹
بند اول: ضمانت اجرای کیفری :    ۴۰
بند دوم) ضمانت اجرای مدنی    ۴۱
گفتار چهارم) ارزیابی نظریات ابرازی    ۴۲
گفتار پنجم : نظریه عدم قابلیت استناد    ۴۵
گفتار ششم : ازدواجهای غیررسمی از لحاظ حقوق ایران    ۴۷
گفتار هفتم: ثبت ازدواج    ۴۸
بنداول : تشریفات ثبت ازدواج مرد بیگانه با زن ایرانی    ۵۱
بند دوم : رویه قضایی و اندیشه های حقوقی    ۵۴
گفتار هشتم : ازدواج زن ایرانی با مرد بیگانه در داخل ایران    ۵۷
بند اول : ازدواج دارندگان روادید با زن ایرانی    ۵۷
بند دوم : ازدواج دارندگان گذرنامه    ۵۸
بند سوم : ازدواج دارندگان پروانه اقامت با زن ایرانی    ۵۹
بند چهارم : ازدواج دارندگان دفترچه پناهندگی با زن ایرانی    ۵۹
بند پنجم : ازدواج دارندگان کارت سبز با زنان ایرانی    ۶۰
گفتار نهم : ازدواج زن ایرانی با مرد بیگانه در خارج از ایران    ۶۱
بند اول : ازدواج زن ایرانی با مرد بیگانه با هماهنگی نمایندگان سیاسی و کنسولی در خارج از کشور    ۶۱
بند دوم : ازدواج زن ایرانی با مرد بیگانه بدون هماهنگی نمایندگان سیاسی و کنسولی ایران در خارج از کشور    ۶۲
مبحث سوم : ازدواج مرد ایرانی با زن تبعه بیگانه    ۶۲
گفتار اول: ازدواج مرد ایرانی با زن بیگانه در داخل کشور    ۶۳
بند اول : ازدواج دارندگان روادید با مرد ایرانی    ۶۳
بند دوم : ازدواج دارندگان پروانه اقامت با مرد ایرانی    ۶۳
بند سوم : ازدواج دارندگان دفترچه پناهندگی با مرد ایرانی    ۶۴
گفتار دوم : ازدواج مرد ایرانی با زن بیگانه در خارج از ایران    ۶۴
بند اول: ازدواج مرد ایرانی با زن بیگانه با هماهنگی سیاسی و کنسولی ایران در خارج از کشور    ۶۴
بند دوم : ازدواج مرد ایرانی با زن تبعه بیگانه بدون هماهنگی نمایندگی سیاسی و کنسولی ایران در خارج از کشور    ۶۵
گفتار سوم : کارمندان وزارت امور خارجه    ۶۵
بند اول : سابقه قانونگذاری    ۶۶
بند دوم : قانون منع ازدواج کارمندان وزارت امور خارجه با اتباع بیگانه مصوب ۲۵/۱۰/۱۳۴۵    ۶۷
فهرست منابع    ۷۰

منابع

۱) کاتوزیان، ناصر، حقوق مدنی حقوق خانواده، جلد اول، نشر شرکت سهامی انتشار، چاپخانه بهمن، چاپ هفتم، ۱۳۸۵

۲) —–، —-، حقوق مدنی در نظم کنونی، نشر دادگستر، چاپ پنجم، تابستان ۱۳۸۰

۳) —–، —-، قواعد عمومی قراردادها، جلد اول، نشر شرکت سهامی انتشار، چاپخانه بهمن، چاپ سوم، ۱۳۷۴

۴) نصیری، محمد، حقوق بین الملل خصوصی، نشر موسسه انتشارات آگاه، چاپ طیف نگار، چاپ بیست و دوم، ۱۳۸۹

۵) ارفع نیا، بهشید، حقوق بین الملل خصوصی، جلد اول، نشر بهتاب، چاپ کمالی، چاپ اول، ۱۳۸۶ و جلد دوم، انتشارات آگاه، چاپ مروی، چاپ اول، پاییز ۱۳۶۹

۶) دهخدا، علی اکبر، لغت نامه، جلد چهارم (بسیطه، تبورک) نشر موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، ۱۳۷۷

۷) صفائی، حسین، و اسدالله لطفی، مختصر حقوق خانواده، نشر دادگستر، حروفچینی دادگستر، چاپ اول، ۱۳۷۶

۸) آل کجبافت، حسین، بایسته های حقوق بین الملل خصوصی، نشر جنگل، جاودانه، چاپ هشتم، ۱۳۹۰

۹) ابراهیمی، محمد، ازدواج با بیگانگان، نشر مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، چاپخانه دفتر تبلیغات اسلامی، چاپ اول،  ۱۳۷۷

۱۰) محمدزاده، شهرام. غلامرضا اخلاقی، حقوق ایرانیان مقیم خارج و بیگانگان مقیم ایران، نشر انتشارات فکرسازان، چاپخانه نگین قم، چاپ اول، ۱۳۸۴٫

فصل اول: مفاهیم نکاح و ازدواج و ازدواج بابیگانگان

در این فصل به مفاهیم و کلیات می پردازیم.

مبحث اول : واژگان کلیدی

گفتار اول : تعریف نکاح و ازدواج

نکاح یا ازدواج در قانون مدنی ایران و بسیاری از کشورها تعریف نشده است. گرچه ممکن است تصور شود بداهت امر مقنن را از تعریف بی نیاز کرده است ولی شاید متنوع بودن آثار و نتایج نکاح و روشن نبودن ارکان و عناصر اصلی آن مقنن را از تعریف این تأسیس حقوقی مهم، منصرف کرده باشد.

نکاح مصدر ثلاثی و از ریشه نکَحَ می باشد و در لغت به معنی تقابل است و در زبان عرب هرگاه دو کوه در مقابل یکدیگر قرار گرفته باشد گفته می شود و ازدواج مصدر ثلاثی مزید از باب افتعال است و در اصطلاح فقهی و قانونی، به معنای رابطه ای است حقوقی که لازمه آن، جواز کامجویی بین زن و مرد
می باشد هر چند از نظر لغت، ازدواج به معنای متحد شدن دو انسان و نکاح به معنای همخوابگی آن دو
می باشد. برخی از استادان حقوق نکاح را چنین تعریف کرده اند: نکاح عقدی است که به موجب آن زن و مرد، به منظور تشکیل خانواده و شرکت در زندگی، با هم متحد می شوند.[۱]

این تعریف جامع و کامل نیست، شرکت در زندگی و تشکیل خانواده و اتحاد زن و مرد، اهدافی است که معمولاً در ازدواج دائم مطرح است و نکاح منقطع که از نظر فقهی و قانون مدنی که مسلماً مشمول عنوان کلی نکاح است را در بر نمی گیرد؛ چرا که در ازدواج موقت یا ازدواج با کنیزان که در اسلام و بسیاری از شرایع دیگر مطرح است هدف اصلی کامجویی است، بنابراین چنین قصدی در عقد ازدواج شرط نیست.

عده ای دیگر از حقوقدانان نکاح را رابطۀ حقوقی می دانند که به وسیله عقد بین زن و مرد حاصل می گردد و به آنها حق زندگی با یکدیگر را می دهد و مظهر بارز این رابطه را حق تمتع جنسی می دانند.[۲]

ایرادی که به این تعریف می توان گرفت آن است که تمتع جنسی جزء ماهیت نکاح نیست و بدون آن نیز نکاح می تواند تحقق پیدا کند. البته تمتع جنسی از مهم ترین اغراض نکاح است و شاید مهم ترین هدفی است که اشخاص را به عقد نکاح وا می دارد، ولی اغراض دیگر مانند توالد و تناسل و همکاری در زندگی نیز در نکاح وجود دارد و در عین حال هیچ یک از این اغراض جزء ماهیت نکاح نیست و بدون هر یک از آنها تحقق نکاح ممکن است. اگر بخواهیم از تعاریف یاد شده الهام بگیریم می توانیم نکاح را چنین تعریف کنیم: نکاح رابطه ای است حقوقی یا عاطفی که به وسیله عقد بین زن و مرد حاصل می گردد و به آنها حق زندگی با یکدیگر و کامجویی را می دهد. در این که آیا این لفظ (نکاح) دلالت بر همخوابگی است یا عقد، یا میان هر دو مشترک لفظی است اختلاف نظر وجود دارد. بنابراین مراد از نکاح، همان حق همخوابگی است و مجازاً به عقد ازدواج اطلاق می گردد این به جهت علاقه سببیّتی است که بین عقد خاص با حصول این حق وجود دارد و ازدواج به معنی به وحدت رسیدن است که معنای است لغوی و عقد عامل پیدایش این حق است؛ هر چند فقها و حقوقدانان مقصودشان از نکاح و ازدواج عقد خاص می باشد. [۳]

بند اول : اهمیت ازدواج

در عالم بشریت، ازدواج یک سنت فطری و طبیعی است که از دیرباز به عنوان یک نهاد اجتماعی شناخته شده و همه شرایع و قوانین آن را ترغیب کرده اند. مصلحت فرد و اجتماع در این است که زن و مرد پیمان زناشویی ببندند و خانواده تشکیل دهند. زن و مردی که خود را آماده پذیرفتن مسؤولیت می بینند، کسانی که خود را شایسته پدر و مادر شدن می دانند و آنان که عشق خود را بهم جاودانه می پندارند، به امضای این پیمان تن در می دهند. ازدواج نخستین گام در راه لجام زدن به خودخواهی ها و پذیرفتن بار مسؤولیت های اجتماعی است، مانع آلودگی فرد و غوطه ور شدن او در ورطه فساد است. کسی که به تنهایی زندگی می کند و از ازدواج می گریزد و به ارضاء غریزه جنسی، نظمی صحیح و اخلاقی نمی دهد دستخوش فساد و تباهی و بیماری است و نمی تواند سلامت جسمی و روحی خود را حفظ کند. تردیدی نیست ازدواج موجب آسایش و آرامش انسان وموجب دلبستگی بیشتر به زندگی است و قرآن کریم[۴] در این باره می فرماید: از آیات خدا این است که برای شما از خودتان همسرانی آفرید تا بدانها آرام گیرید و میان شما دوستی و مهربانی نهاد که در این، برای گروهی که اندیشه می کنند آیتهاست.

از لحاظ اجتماعی ازدواج را ارزشی فراوانی است جامعه ای سعادتمند می شود که رابطۀ جنسی و توالد و تناسل در آن منظم و براساس اصول صحیح استوار باشد جامعه ای که در آن رابطۀ جنسی، در آن آزاد و
بی بند بار باشد با فساد و تباهی دست به گریبان خواهد بود؛ چرا که هسته مرکزی جامعه خانواده است که با ازدواج شکل می گیرد. جامعه ای که افراد آن از تشکیل خانواده و قبول مسئولیتهای ازدواج شانه خالی
می کنند روی خوشبختی و ترقی را نخواهد دید.

فرزندان ناشی از ازدواج و تربیت شده در خانواده هستند که می توان در گرداندن چرخهای اجتماع و بهسازی اجتماعی و اقتصادی به آنها امید بست. بقاء نوع انسان به نحوی که شایسته او باشد فقط در پرتو ازدواج در روابط صحیح زن و مرد میسر است. ازدواج در توسعه اقتصادی یک ملت نیز مؤثر است چه آنانکه ازدواج می کنند و خانواده تشکیل می دهند، فعالیت اقتصادی بیشتری از خود نشان می دهند و بیشتر و بهتر کار می کنند بیشتر پس انداز می کنند تا بتوانند زندگی خود و خانواده شان را به نحو بهتری تأمین کنند و این در توسعه اقتصادی کشور نقش مؤثری خواهد داشت.

ازدواج پیش از آنکه سازان حقوقی باشد، پیوند اخلاقی و مذهبی است پیمان مقدسی که تجاوز از آن چندانی ساده نیست، بیهوده نیست که پیامبران و عالمان اخلاق در لزوم آن پافشاری کرده اند، چون نیک
می دانستند که این پیمان آغاز اجتماعی شدن انسان و نشانۀ احترام به نظام های اخلاقی است همچنان که پیامبر اسلام فرمود: ازدواج سنت من است هر که از این سنت سرپیچی کند از من نیست و بشارت می دهد کسی که ازدواج نموده نیمی از حقیقت دین را یافته است و خداوند وعده داده که از فضل خود او را
بی نیاز می کند. ازدواج قراردادی بسیار مهم است از لحاظ فردی و اجتماعی قابل مقایسه با قراردادهای دیگر نیست؛ از این رو قانونگذار شرایط و آثار خاصی برای آن قائل شده و آزادی اراده افراد را در این زمینه محدود کرده است مثلاً آثار ازدواج را خود تعیین کرده و ارادۀ افراد نمی تواند این آثار را تغییر دهد. در حالیکه بیشتر قواعد راجع به قراردادهای مالی، تفسیری است. تقریباً همه قواعد ازدواج امری و مربوط به نظم عمومی است و توافق اراده افراد بر خلاف آنها نمی تواند ارزش و اعتباری داشته باشد. بنابراین در عقد ازدواج باید بیش از سایر عقود التفاف نمود. [۵]

۱ – ناصر کاتوزیان، حقوق خانواده، جلد اول، نشر شرکت سهامی انتشار، چاپخانه بهمن، چاپ هفتم، ۱۳۸۵،  ص ۲۰

۲ – سید مصطفی محقق داماد، حقوق خانواده، نشر علوم اسلامی، چاپخانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ چهارم، ۱۳۷۲، ص ۲۲

۱- محمد ابراهیمی، ازدواج با بیگانگان، نشر مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، چاپخانه دفتر تبلیغات اسلامی، چاپ اول، ۱۳۷۷،  ص ۱۷

۲ – آیه ۲۱ از سوره روم.

۱- حسین صفایی و اسدالله امامی، مختصر حقوق خانواده، نشر دادگستر، حروف چینی دادگستر، چاپ اول، ۱۳۷۶، ص ۳۰

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تاثیرات ازدواج مجدد بر فرزندان
  • تحقیق نظریات جامعه شناسی در مورد ازدواج خویشاوندی و بیماری ژنتیکی
  • تحقیق اقسام ازدواج موقت و آثار و احکام ازدواج موقت و بلند مدت
  • تحقیق خانواده و ازدواج و طلاق و مفهوم آن و تحلیل و عوامل جرم شناختی در وقوع طلاق
  • تحقیق ازدواج از دیدگاه امام خمینی (رحمه‌الله) و صادقی تهرانی (رحمه‌الله)
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.