تحقیق نظریات جامعه شناسی در مورد ازدواج خویشاوندی و بیماری ژنتیکی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نظریات جامعه شناسی در مورد ازدواج خویشاوندی و بیماری ژنتیکی دارای ۲۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۲)مقدمه    ۴
۲-۲-۱)نظریات صاحب نظران جامعه شناسی در مورد خویشاوندی    ۶
۲-۲-۲)نظریه مدرنیزاسیون    ۷
۲-۲-۳)نظریه ویلیام گود در مورد مدرنیزاسیون وازدواج فامیلی    ۷
۲-۳-۱)ازدواج فامیلی در تاریخ باستان و قبل از انبیای الهی    ۸
۲-۳-۲)ازدواج فامیلی در ادیان مختلف    ۱۰
۲-۳-۳)ازدواج فامیلی در دین مسیح    ۱۰
۲-۳-۴)ازدواج فامیلی در دین اسلام    ۱۰
۲-۴)عوامل موثر برافزایش یا کاهش ازدواج فامیلی در ایران    ۱۱
۲-۵)بیماری ژنتیکی چیست؟    ۱۴
مقدمه    ۱۴
۲-۶)انواع بیماریهای ژنتیکی:    ۱۵
۲-۶-۱)بیماریهای ارثی چند ژنی(چند عاملی):    ۱۷
۲-۶-۲)بیماریهای ارثی اتوزومال غالب:    ۱۸
۲-۶-۳)بیماریهای ارثی اتوزومال مغلوب:    ۱۸
۲-۶-۴)بیماریهای ارثی وابسته به جنس:     ۱۸
۲-۷)ازدواج خویشاوندی و بیماریهای ژنتیکی    ۲۰
۲-۸)مروری بر تحقیقات    ۲۲
۲-۸-۱)مطالعات انجام شده در کشورهای مختلف    ۲۲
۲-۸-۲)مطالعات در ایران    ۲۴
منابع :    ۲۵

 منابع

کرباسی صومعه سرایی، محمد علی(۱۳۷۸)”مخاطرات ازدواج فامیلی”، همشهری، مهرماه ۷۸٫

کرلینجر،پدهازر،ترجمه حسن سرایی(۱۳۸۶)رگرسیون چند متغیری در پژوهش رفتاری، انتشارات سمت، چاپ دوم.

زینلیان،مهرداد و اشرف سموات(۱۳۸۸)”بروز بیماری بتا تالاسمی ماژورو علل آن” فصلنامه علمی- پژوهشی خون، دوره ششم، شماره ۴، صص ۲۳۸-۲۴۶

سروری، علی اصغر(۱۳۷۴)ازدواجهای فامیلی و بیماریهای ژنتیکی کودکان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان.

سروری، علی اصغر(۱۳۸۰)اصول ژنتیک پزشکی در ازدواج، انتشارات جهاد دانشگاهی اصفهان.

سروری، علی اصغر و شیداسپاهی(۱۳۸۰)”ازدواجهای فامیلی وبیماریهای ژنتیکی کودکان “، اطلاعات

سازمان بهداشت جهانی(۱۳۸۲) کنترل اختلالات مادرزادی و ژنتیک در سطح جامعه، ترجمه اشرف سموات، تهران: نشرصدرا .

مهر محمدی، مجید(۱۳۷۹)”نگرش ادیان مختلف در مورد ازدواج فامیلی”، نشریه اطلاعات علمی، سال چهاردهم، شماره ۷،صفحه۸٫

مهر محمدی، مجید(۱۳۷۹)”بررسی عوامل اجتماعی موثر بر شکل گیری و گسترش ازدواج فامیلی در ایران”، نشریه اطلاعات علمی، سال چهاردهم، شماره ۴،صفحه۴۹٫

مهر محمدی، مجید(۱۳۸۳)”ارتباط ازدواج فامیلی با معلولیت ذهنی و جسمی”، نشریه اطلاعات علمی، سال نوزدهم، شماره ۴٫

فرهود،‌داریوش (۱۳۸۰)”نگاهی به عوارض منفی ناشی از ازدواج فامیلی”نشریه انتخاب.

غفاری، سعید رضا(۱۳۸۵) درس های ژنتیک،تهران، انتشارات اندیشه سرا، چاپ اول.

کیانی آسیابر، آزیتا (۱۳۷۸)”بررسی ارتباط بین ازدواج فامیلی با مرگ جنین” ، فصلنامه دانشکده پرستاری و مامایی گیلان، سال هشتم، شماره ۳۱ و۳۰ ، صص ۵۱-۴۸٫

۱-۱)مقدمه

ازدواج عامل پیدایی خانواده است و خانواده از دیدگاهی یک نشان یا نماد اجتماعی شمرده می شود و برآیند یا انعکاسی از کل جامعه است. چون خانواده طبیعی ترین و مشروع ترین واحد تولید مثل به شمار می آید، کم وکیف فرزندانش بر تمامی ساخت جامعه اثر خواهد داشت. هرگز نمی توان انتظار داشت جامعه ای سالم باشد و حال آنکه فرزندانی ناسالم از درون خانواده بیرون آیند. در واقع می توان گفت، هیچ جامعه ای نمی تواند در برابر ازدواج – یا پدیده ای که توزیع ژن را در آن تحت تاثیر قرار می دهد، و از دیدگاهی بقای نسل و تطور کمی وکیفی آن بدان مربوط است – بی توجه باشد.

یکی از اصول کلی و جهانی ازدواج، پدیده ممنوعیت ازدواج با محارم(کسانی که ازدواج با آنها حرام)است. اگر از موارد استثنایی مانند ازدواج برادر و خواهر در مصر، پرو و ایران باستان و بومیان هاوایی و…که ازدواج با آنها به خاطر ادامه سلطه خانوادگی و یا ارث مجاز بوده، بگذریم، این ممنوعیت تقریبا در همه جوامع بشری چه ابتدایی و چه مدرن به چشم می خورد. معمولا دو شیوه همسرگزینی داریم:

برون همسری که با ممنوعیت ازدواج دریک محدوده خویشاوندی شکل می گیرد، رسم و قاعده ای است که فرد مجبور می شود خارج از گروه اجتماعی خود همسر گزینی کند. درون همسری رسم و قاعده ای است ،که فردمجبور می شود، همسر خود را، از درون گروهی که به آن تعلق دارد، انتخاب کند(ساروخانی، ۱۳۷۰: ۷۴).

یکی از اشکال ازدواج، ازدواج خویشاوندی است. یعنی ازدواج بین دو نفر که با یکدیگر خویشاوند بوده و دارای ژنهای مشابه با ساختمان یکسان هستند و ژنهای مشابه را از اجداد و گذشتگان مشترک دریافت کرده اند(سروری، ۱۳۸۰ :۱۱۰).ازدواج خویشاوندی که در حد یک معضل اجتماعی خود را نمایان ساخته با پیشرفت روز افزون علم ژنتیک، ابعاد جدی تر به خود گرفته است. چرا که علیرغم همه موفقیتهایی که محصول تلاش و پشتکار دانشمندان و پزشکان سراسر دنیاست، هنوز بسیاری از سوالات در این زمینه بی پاسخ مانده اند.

ازدواجهای خویشاوندی در وراثت انسان بسیار با اهمیتند و از آنجا که خویشاوندان نزدیک شانس بیشتری از غیر خویشاوندان برای داشتن ژنهای مشابه دارند، فرزندان حاصل از این نوع ازدواجها ژنهای مشابه بیشتری را نسبت به فرزندان حاصل از ازدواج غیر خویشاوندی دارا خواهند بود.

دانشمندان معتقدندکه در ازدواجهای خویشاوندی، وجود ژنهای معیوب در نیای مشترک، موجب انتقال ژنتیکی بیماری به فرزندان می گردد و ژنهای مشترک اختلال برانگیز، در شیوع انواع بیماریها دخیل هستند(کرباسی،۱۳۷۸).

تا یک قرن اخیر به دلیل اینکه بشر عوامل بیماریزا را نمی شناخت این نوع ازدواج ها نه تنها معضل نبود، بلکه یک امر مطلوب به شمار می آمد. با پیشرفت و بهبود شرایط اقتصادی، اجتماعی و مبارزه با بیماری های عفونی ،مرگ و میر کودکان کاهش یافته و منجر به افزایش اهمیت بیماریهای ژنتیک در جامعه شد.در حال حاضر انتقال بیماریها از بیماریهای عفونی به سمت بیماریهای ارثی و ژنتیکی می باشد. در این میان نقش ژنتیک اجتماعی در بررسی تاثیرات شهرنشینی، مدرنیزه شدن،کنترل جمعیت و نیز تمایل به داشتن خانواده های کوچکتر در میزان شیوع بیماریهای اتوزومال مغلوب[۱] مهم به نظر میرسد(اکرمی،۱۳۸۵: ۳۵۹).

در واقع می توان بیان کرد که با پیشرفت علم ژنتیک مشخص شد که ازدواج خویشاوندی یکی از عوامل مهم بیماریهای ارثی است. ازدواج های فامیلی نه تنها، احتمال مبتلا شدن فرزندان به بیماریهای ارثی را افزایش می دهد بلکه باعث ازدیاد این بیماریها و ژنهای بیماری زا در نسل های آینده می شود. بر اساس آمارهای جهانی سه تاچهار درصد مرگ و میر نوزادان به دلیل اختلالات ژنتیکی رخ می دهد. خطر ایجاد بیماری مادرزادی در هر حاملگی در جمعیت عادی حدود ۲٫۵ درصد می باشد(اکرمی،۱۳۸۵: ۳۶۰).

همچنین تحقیقات مختلف بیانگر این مطلب است که میزان معلولیت، خطر مرده زایی و مرگ نوزادان و ناهنجاری های مادرزادی در ازدواج های فامیلی بسیار بیشتر از ازدواج های غیر فامیلی است(کمیلا[۲]،۱۹۹۹: ۵۱۸). به عبارت دیگر می توان گفت احتمال تولد کودک معلول در ازدواج های فامیلی دو تاسه برابر ازدواج های غیر فامیلی است.

در حال حاضر ازدواج های فامیلی در بعضی از کشورهای پیشرفته و صنعتی ممنوع شده است. در کشورهای غربی امروزه مشکلی به نام ازدواج های همخونی و عوارض ناشی از آن وجود ندارد (سروری، ۱۳۷۴). ولی قابل ذکر است که شیوع این نوع ازدواج در کشورهای در حال توسعه بالاست. در ایران نیز اینگونه ازدواج ها شیوع بالایی دارد. نتایج تحقیقات گیونز و هیرشمن[۳] نشان می دهد که ۴۰ درصد ازدواج ها از نوع خویشاوندی است(عباسی شوازی وترابی، ۱۳۸۵: ۱۲۱).

۲-۲-۱)نظریات صاحب نظران جامعه شناسی در مورد خویشاوندی

نظریات مهم درباره خویشاوندی از قرن ۱۹ با مکتب تطور[۱] آغاز شد. در نظر پیروان این مکتب خویشاوندی یک سیستم است، یعنی مجموعه ای از عوامل مرتبط و هماهنگ با یکدیگر. هر سیستم مرحله ای را به وجود می آورد و توالی این مراحل است که سیر تحولی را سبب می شود. برای نخستین بار شاید”مورگان” [۲]باشد که در کتاب معروفش “نظام همخونی و ازدواج در خانواده بشری”(۱۸۷۱) بحث علمی را درباره خویشاوندی مطرح کرد و سپس طی چهل سال کسانی مانند “بو آس [۳]“”لوی[۴]“و ” کروبر[۵] “مونوگرافیهایی درباره قبایل مختلف جمع کردند(بهنام،۱۳۵۲: ۳۵).

همچنین راد کلیف براون [۶]که از معتقدان مکتب فونکسیونالیسم بود، از نخستین کسانی است که مفهوم ساخت را در این زمینه به کار برده است. در نظر او عوامل ساختی عبارتند ازافراد و روابط آنهاکه به طور تجربی قابل مشاهده است و اگر جوامع دوام پیدا می کند به خاطر استمرار ساخت آنهاست، درست مانند ارگانیزم انسانی سلولها دگرگون می شوند ولی ساختها به جای می مانند.

خویشاوندی نیز مشمول این تعریف است، زیرا مجموعه ای است از اعمالی که توسط افراد خویشاوند انجام می گیرد و مجموعه ای ارگانیک به وجود می آورد.

“لوی برول”بیان می کند که در جوامع ابتدایی خویشاوندی نتیجه یک پیوند مرموز و جادویی است نه یک پیوند فیزیولوژیک. مشارکتی است با یک گروه و قبول تمام ارزشهای مذهبی، اخلاقی و..آن گروه و بنابراین خویشاوندی یک مفهوم اجتماعی است(بهنام ،۱۳۵۲: ۳۶).

در نیمه اول قرن بیستم دانشمندان دیگری نیز مانند “مارگریت مید[۷]“و” روت بندیکت[۸]“خویشاوندی را با دید روان شناسی و روانکاوی مورد مطالعه قرار دادند و به وظیفه انتقال فرهنگی آن توجه کردند.(همان)

لوی اشتروس از مشهورترین محققان در زمینه خانواده و خویشاوندی است. از مهم ترین دستاوردهای لوی اشتروس در جامعه شناسی خانواده، تتبع ژرف او در زمینه منع زنای با محارم است، وی برای این منع اهمیتی بسیار قائل است.

منع زنای با محارم محور اندیشه های لوی اشتروس در باب خانواده و خویشاوندی است و از دیدگاه او این پدیده ابعاد گوناگونی دارد.

به اعتقاد او فرهنگ است که با تمهید قوانین منع زنای با محارم، بسیاری از انسانها را از برقراری روابط زوجیت با یکدیگر منع می کند و بسیاری دیگر را به برقراری چنین روابطی مجاز می دارد، سپس با استقرار روابط مشروع زوجیت، کار طبیعت آغاز می شود و انتقال ویژگیهای ارثی زوجین به فرزندانشان صورت می پذیرد(ساروخانی، ۱۳۷۰: ۱۵۵).

[۱]– Evolutionism

[۲]– Morgan

[۳]-Boas

[۴]-Lowie

[۵]-Krober

[۶]-Radcliffe-brown

۱- Margrit mid

[۸]– Rot Benedict

۱- Autosomal recessive

۲- Camila

[۳]– Givens &Hirshman

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تاثیرات ازدواج مجدد بر فرزندان
  • تحقیق اقسام ازدواج موقت و آثار و احکام ازدواج موقت و بلند مدت
  • تحقیق خانواده و ازدواج و طلاق و مفهوم آن و تحلیل و عوامل جرم شناختی در وقوع طلاق
  • تحقیق ازدواج از دیدگاه امام خمینی (رحمه‌الله) و صادقی تهرانی (رحمه‌الله)
  • تحقیق جایگاه ازدواج موقت در اسلام و نظام حقوقی ایران و دلایل مشروعیت آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.