تحقیق جایگاه ازدواج موقت در اسلام و نظام حقوقی ایران و دلایل مشروعیت آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق جایگاه ازدواج موقت در اسلام و نظام حقوقی ایران و دلایل مشروعیت آن دارای ۸۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
پیشینه  پژوهش    ۶
مبحث اول : مفاهیم و تقسیمات    ۸
گفتار اول : مفهوم نکاح    ۱۰
بند اول : مفهوم نکاح در فقه    ۱۰
بند دوم : مفهوم نکاح در حقوق موضوعه    ۱۱
گفتار دوم : انواع نکاح    ۱۵
بنداول: نکاح دائم    ۱۶
مبحث دوم : مبانی و تاریخچه ازدواج موقت    ۱۸
گفتار اول : فلسفه ازدواج موقت    ۱۹
بند اول : مبانی عام ازدواج موقت    ۲۰
بند دوم : مبانی خاص ازدواج موقت    ۲۳
گفتار دوم : پیشینه ازدواج موقت در ادیان    ۲۴
بند اول : قبل از اسلام    ۲۴
بند دوم : بعد از اسلام    ۲۵
بند سوم : ازدواج موقت در یهود    ۲۸
بند چهارم : ازدواج موقت  در زرتشتیان    ۲۹
مبحث سوم:جایگاه ازدواج موقت در اسلام ودلایل مشروعیت آن    ۳۰
گفتار اول :جایگاه ازدواج موقت در اسلام    ۳۱
بند اول : ازدواج موقت در قرآن کریم    ۳۲
ج ) متعه و ازدواج در قرآن کریم    ۳۴
بند دوم : ازدواج موقت در سنت    ۳۸
بند سوم : ازدواج موقت از نظرفقها    ۴۴
بند چهارم : ازدواج موقت و عقل    ۴۶
گفتار دوم: ادله مشروعیت ازدواج موقت از نظر شیعه    ۴۸
بند اول : قرآن مجید    ۴۹
بند دوم:  روایات    ۵۴
بند سوم : اجماع فقهاء شیعه:    ۵۸
گفتار سوم : ادلّه ی حرمت ازدواج موقت از نظر اهل سنت    ۵۹
بند اول : تحریم خلیفه دوم    ۵۹
بند دوم :  مخالفت صحابه و تابعین    ۶۰
بند سوم : اجماع صحابه بر تحریم ازدواج موقت    ۶۱
بند چهارم : نسخ ازدواج موقت به آیات قرآن    ۶۳
گفتار چهارم: نقد و ارزیابی دلایل موافق و مخالف مشروعیت  ازدواج موقت    ۶۶
بند اول : نقد مخالفین بر اساس آیات قرآن    ۶۶
بند دوم : نقد مخالفین ازدواج موقت با سنت    ۷۰
مبحث چهارم : پیشینه و جایگاه ازدواج موقت در نظام حقوقی ایران    ۷۲
گفتاراول: پیشینه درحقوق ایران    ۷۲
بند اول :‌ قبل از انقلاب    ۷۲
بند دوم : بعد از انقلاب    ۷۳
گفتار دوم :جایگاه ازدواج موقت در قوانین ایران    ۷۵
بند اول :‌ سن نکاح منقطع    ۷۵
بند دوم : اجازه ولی و مصلحت مولی علیه    ۷۷
بند سوم: حدود و قیود در ازدواج موقت    ۷۸
منابع و مأخذ    ۸۱

 منابع

حسینی، عیسی، ازدواج موقت آری یا نه ؟ ، قم انتشارات وثوق ، ۱۳۸۶٫

شفائی ، محسن، متعه و آثار حقوقی و اجتماعی آن ، تهران نشر شفائی ، ۱۳۶۲٫

محقق ، محمد باقر، حقوق زوجین ، تهران انتشارات مهر، ۱۳۸۲٫

محقق داماد ،‌ سید مصطفی ،‌حقوق خانواده نکاح و انحلال آن ،‌نشر وزارت ارشاد اسلامی ، تهران

شهابی ، محمود، ادوار فقه ، ج ۲، تهران انتشارات نور، ۱۳۸۴٫

قائمی ،علی ، تشکیل خانواده در اسلام ، چاپ سوم ، تهران انتشارات انجمن اولیا و مربیان ،‌۱۳۸۴٫

مشکینی ، علی، ازدواج در اسلام ، قم انتشارات الهادی ۱۳۶۹

ذوالمجدین ، زین العابدین ، شرح تبصره علامه حلی ، ج ۲، ترجمه علی محمدی، قم نشر دارلفکر ، ۱۳۷۶٫

حائری ،‌علی ، ازدواج موقت در حقوق ایران ، تهران انتشارات خاقانی ، ۱۳۸۰٫

مظاهری ،حسین ، اخلاق در خانواده ،ج ۱،تهران انتشارات ملل اسلامی ،۱۳۸۴٫

مروارید ، علی اصغر ، سلسله الینابیع‌الفقهیه، ج ۱۸، بیروت موسسه الداراسلامیه ، ۱۹۹۳٫

امام خمینی (ره) ، تحریر الوسیله ، انتشارات حفظ و نشر اثار امام ، تهران ، ۱۳۸۲، ص ۴۲۱

نجفی ،محمدحسن ،‌جواهر الکلام فی شرح شرایع الإسلام، ج۳۰،تهران ۱۳۹۵ ق

مقدمه

دین اسلام به عنوان یکی از کاملترین ادیان بشری ، همواره تمامی ابعاد زندگی انسان را مد نظر خود قرار داده است در این بین حفظ و بقای نسل انسان ، یکی از مواردی بوده که مد نظر پروردگار متعال قرار گرفته است و بر همین اساس، در آئین اسلام ، یک قالب و چارچوب اساسی به جهت هدفمند نمودن غریزه جنسی تدوین گردیده است که بر اساس آن ، انسان به جهت حفظ بقاء و نسل و سپس در مرحله دوم کنترل و هدایت غریزه جنسی در مسیر صحیح ، ازدواج را مد نظر قرار داده به گونه ای که پیامبر عظیم الشان اسلام آن را سنت حسنه خویش نامید. اما با توجه به این که در پاره ای از مواقع در برخی از افراد جامعه ، حضور زن دیگری در تکمیل نمودن اغنای جنسی فرد اثر گذار بوده و در این بین ، عدول و تخطی از قوانین اسلامی به هیچ عنوان پذیرفته نمی باشد، بحث وجود ازدواج موقت مطرح می گردد ، شاید زمینه سازی این نوع ازدواج بازگشت به دوران صدر اسلام است که تاجران و برخی افراد به جهت طول مسافت محل کارشان تا محل زندگی شان ، یا به جهت لشکر کشی قوای اسلام به بلاد دوردست ، وجود نهادی که بتواند علاوه بر شرعی بودن و پرهیز از هرگونه گناه و بی نظمی در جامعه اسلامی ، توانایی ارضای نیاز جنسی مسلمین را بنماید بسیار پر اهمیت به نظر می رسید ،  کما اینکه در طول تاریخ پس از رحلت پیامبر (ص) برخی از خلفای جهان اسلام حکم بر حرام بودن آن صادر کرده و مهمترین دلیل خویش را به جهت ورود سربازان به اروپا و اختلاط بین نژاد مسلمین عرب با غیر عرب می دانستند که البته مولی متقیان علی (ع) ، چنین فتاوی را مورد نکوهش و انتقاد قرار می داد. علی هذا امروزه به جهت گستردگی جوامع و پیچیدگی آن ، و لزوم ارتباط نزدیک بین آحاد جامعه، وجود چنین نهادی به جهت جلوگیری از فساد در جامعه در پاره ای از مواقع به عنوان یک داروی موقت شاید عملی مناسب به نظر برسد که اگر بخواهیم به نفس گفتار ائمه در اسلام بنگریم ، آنان ازدواج دایم را همواره بر ازدواج موقت ارجح تر دانسته و اهتمام آنان بر این بود که مسلمین در نهایت در صورتی که احساس آلوده شدن به گناه را بنماید، به عنوان آخرین چاره و راهکار ازدواج موقت را پیشنهاد می نمودند .

پیشینه پژوهش

جوزی(۱۳۸۹) در پژوهشی باعنوان ازدواج موقت در فقه امامیه عنوان می دارد ازدواج موّقت از جمله ازدواجهایی است که در دوران جاهلیت وجود داشته و اسلام با اعمال تغییراتی در مقررات و شرایط آن، این نکاح را امضا و تأیید نموده است. در این که این نوع ازدواج در صدر اسلام وجود داشته هیچ اختلافی میان مسلمین وجود ندارد و تمامی مسلمین بر این عقیده اجماع دارند که در ابتدای اسلام پیامبر(ص) صحابه را به انجام این ازدواج امر فرمودند.

حسینی(۱۳۷۰) در پژوهشی با عنوان نکاح موقت در اسلام هدف از نوشتن این رساله، اثبات یا نفی چیزی نیست ، متعه یک حکم مباح اسلامی است که از صدر اسلام تاکنون وجود داشته و با شدت و ضعف مورد توجه قرار گرفته است و همه مفسران و فقهای بزرگوار شیعه در کتب خود مفصلا راجع به قوانین و مقررات آن صحبت نموده‌اند و از نظر فقهی و احکام شرعی مربوط به آن هیچگونه نقطه ابهامی از گذشته تا بحال وجود نداشته و ندارد.

نوذری(۱۳۸۸) در پژوهشی با عنوان حکم ازدواج موقت در اسلام و اثار حقوقی آن عنوان میدارد مقدمه کتاب زیبای هستی بر اساس اصولی دقیق و نظمی عمیق با قلم قدرت و بر پایه حکمت نگارش یافته است و قانونگذار خلقت ، سرشت طبیعت را بر پایه قوانین خاص بنیان نهاده، که به رغم تحولات و تطورات دائمی و حاکمیت حرکت های گوناگون، یکی اصول ثابت و سنن لایتغیر را بر آن حاکم ساخته است. از جمله آن اصول که سیطره اش بر عالم طبیعت سایه افکنده «اصل زوجیت» و پیوند و ارتباط دو جنس مخالف است

پسندیده (۱۳۸۹) بررسی مبانی فقهی و حقوقی ازدواج موقت و احکام آن عنوان می دارد با توجه به این که ازدواج موقت از نظر فقه شیعه مباح می باشد و مستندات قرآنی و روایی آن را تائید می کند . اما در مقام عمل و اجرایی شدن آن در جامعه اسلامی با مشکلاتی روبرو می باشد که در این تحقیق سعی شد مبانی فقهی و حقوقی آن مورد دقت نظر قرار گیرد و مستندات قرآنی و روایی آن بررسی گردد. همه ی فقهای شیعه در کتب فقهی و تفسیری خود در مورد ذیل آیه ی شریفه ی ۲۴ سوره ی نساء متفق القول می باشند.

رضی(۱۳۸۹) در پژوهشی با عنوان مطالعه تطبیقی ازدواج های نوپیدا در اهل سنت و فقه امامیه عنوان می دارد اخیراً در برخی جوامع اهل سنت ازدواج‏های جدیدی رواج یافته و در حال گسترش است. ازدواج مسیار، نکاح عرفی و نکاح سرّی از جمله این ازدواج‏ها هستند. در پژوهش حاضر، ماهیت این ازدواج‏ها و آراء فقهای اهل سنت راجع به آن، به دقت بررسی گردیده است و ادله و مستندات هر گروه با موازین فقه و حقوق امامیّه مورد تحلیل و نقد قرار گرفته است

رضایی(۱۳۸۸) در پژوهشی باعنوان بررسی تطبیقی احکام دائم و موقت ازدیدگاه فقه امامیه و حقوق ایران عنوان میدارد این تحقیق راجع به احکام و اهداف ازدواج دائم وموقت از دیدگاه فقه امامیه و حقوق ایران که با بررسی تطبیقی احکام و ارکان عقد نکاح دائم و موقت ضمن اینکه اختلافات این دو نوع عقد را مشخص میکند رسالت تبیین اهداف والای ازدواج را از دیدگاه شریعت مقدس اسلام عهده دار بوده و با بررسی تطبیقی اهداف انواع ازدواج (دائم وموقت و مسیار ) برجستگیها وپیامدهای انها را بیان میکند.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تاثیرات ازدواج مجدد بر فرزندان
  • تحقیق نظریات جامعه شناسی در مورد ازدواج خویشاوندی و بیماری ژنتیکی
  • تحقیق اقسام ازدواج موقت و آثار و احکام ازدواج موقت و بلند مدت
  • تحقیق خانواده و ازدواج و طلاق و مفهوم آن و تحلیل و عوامل جرم شناختی در وقوع طلاق
  • تحقیق ازدواج از دیدگاه امام خمینی (رحمه‌الله) و صادقی تهرانی (رحمه‌الله)
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.