تحقیق برنامه ریزی و توسعه منطقه ای و رویکردها و راهبردهای برنامه ریزی توسعه روستایی و طرح های توسعه روستایی در ایران

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق برنامه ریزی و توسعه منطقه ای و رویکردها و راهبردهای برنامه ریزی توسعه روستایی و طرح های توسعه روستایی در ایران دارای ۲۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۲-۱ – مبانی نظری    ۵
۲-۱-۱- برنامه ریزی و توسعه منطقه ای    ۵
۲-۱-۱-۱- برنامه ریزی روستایی    ۶
۲-۱-۱-۲ – برنامه ریزی توسعه روستایی    ۶
۲-۱-۱-۳ – نظریات توسعه منطقه ای    ۶
۲-۱-۲ – رویکردها و راهبردهای برنامه ریزی توسعه روستایی    ۶
۲-۱-۲-۱ – رویکردهای فضایی – کالبدی    ۶
۲-۱-۲-۲- راهبرد مراکز رشد روستایی    ۷
۲-۱-۲-۳- نظریه قطب رشد    ۷
۲-۱-۲-۴- نظریه مرکز پیرامون    ۹
۲-۱-۲-۵- نظریه توسعه روستا– شهر    ۱۰
۲-۱-۳- طرح های توسعه روستایی در ایران    ۱۰
۲-۱-۳-۱- طرح سازماندهی فضاها و سکونتگاه های روستایی    ۱۰
۲-۱-۳-۲- طرح بهسازی    ۱۰
۲-۱-۳-۳- طرح ساماندهی نظام خدمات روستایی دهستان    ۱۱
۲-۱-۳-۴- طرح هادی روستایی    ۱۱
۲-۱-۳-۴-۱ -اهداف تهیه و اجرای طرح هادی روستایی    ۱۱
۲-۱-۳-۴-۲- ضرورت های تهیه و اجرای طرح هادی روستایی    ۱۲
۲-۱-۳-۴-۳- فرآیند تهیه و اجرای طرح هادی    ۱۳
۲-۱-۳-۴-۴- ارزیابی طرح هادی    ۱۴
۲-۱-۴- کیفیت زندگی    ۱۶
۲-۳ – پیشینه تحقیق    ۲۰
منابع و ماخذ    ۲۳

منابع

سعیدی ، عباس ، ۱۳۸۳ ، مسایل و چشم انداز عمران و توسعه روستایی در ایران ، فصلنامه مسکن و محیط روستا ، شماره ۱۰۸

سعیدی ، عباس ؛ حسینی حاصل ، صدیقه ، ۱۳۸۸ ، شالوده مکان یابی و استقرار روستاهای جدید ، تهران ، انتشارات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

عاشقی ، اردشیر ، ۱۳۸۸ ، بررسی اثرات اجرای طرح هادی روستایی در شهرستان میاندواب ، پایان نامه کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی روستایی ، استاد راهنما ، دکتر نورالدین عظیمی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت

آسایش ، حسین ، ۱۳۷۳ ، کارگاه برنامه ریزی روستایی ، انتشارات پیام نور

رضوانی ، محمدرضا و همکاران ، ۱۳۹۰ ، ارتقای روستاها به شهر و نقش آن در بهبود کیفیت زندگی ساکنان محلی ، پژوهش های روستایی ، شماره یک

رضوانی ، محمدرضا ، ۱۳۷۹ ، ارزیابی اهداف سیاستها و برنامه های عمران روستایی در برنامه پنج ساله دوم توسعه کشور با تاکید بر ساماندهی فضاها و مراکز روستایی ، پژوهش های جغرافیایی ، شماره ۳۸ .

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ، ۱۳۸۴ ، ارزیابی طرح هادی روستایی ، دفتر تحقیقات و برنامه ریزی روستایی

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ، ۱۳۸۵ ، ارزیابی اثرات اجرای طرح هادی روستایی ، معاونت عمرانی روستایی

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ، ۱۳۸۹ ، نشریه مسکن و محیط ، شماره ۱۱۲ .

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ، ۱۳۶۱ ، مجموعه قوانین و مقررات اختصاصی حوزه عمران روستایی

Bartlett , william & et al , (2010) , The Quality of life and Regional Development in FYR Macedona , Croatian Economic Survey ; Vol .12

Rahman , Tauhidurand et al , (2001) , Measuring quality of life across countries : A mulitiple indicators and multiple causes approach , The journal of socio –Economic 40

Pukeliene , Violeta and Viltorija starkauskiene , (2009) . Quality of life : Factors Determining its measurment complexity , inzinerine Ekonomika Emgineering Economics.

مقدمه

با توجه به اینکه روستاها می توانند در پیشبرد اهداف اقتصادی و اجتماعی کشور مفید واقع گردند ، اجرای طرح های هادی روستایی در بالا بردن کیفیت زندگی در نواحی روستایی و نهایتاً محقق شدن توسعه روستایی مثمر ثمر واقع خواهد شد .سکونتگاه های روستایی در کشور ما به شکل طبیعی بر اساس نیازهای جوامع انسانی ساکن در آنها شکل گرفته و گسترش یافته اند ، بنابراین شکل گیری و گسترش روستا بر اساس برنامه ریزی صحیح صورت نگرفته و عملا سکونتگاه های روستایی کشور تا قبل از طرح های هادی روستایی دارای هویت و شناسنامه نبوده اند . اهمیت تهیه و اجرای طرح های هادی روستایی به عنوان پروژه های بخشی یا مقطعی توانست ابتدا به روستاها هویت بخشیده که به عنوان یکی از پروژه های توسعه روستایی در بهبود وضعیت اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و خصوصا بخش فیزیکی و کالبدی تاثیر بسزایی داشته باشد . اهمیت و ضرورت تهیه طرح و اجرای طرح هادی این است که روستاهای دارای طرح هادی از شرایط ویژه ای در عمران و آبادی خویش از قبیل آب رسانی ، راهسازی ، اجرای طرح های عمرانی و تخصیص منابع مالی نسبت به روستاهای فاقد طرح هادی می باشند . لذا تهیه طرح های هادی روستایی و اجرای آن با توجه به ورود امکانات و خدمات زیربنایی و روبنایی بر کیفیت و بهبود زندگی اهالی در بلندمدت موثر است که نشان از اهمیت بررسی تحقیق بر تهیه و اجرای طرح های هادی روستایی است . از دیگر عواملی که روستاهای ایران همواره از آن متاثر بوده مهاجرت نیروی جوان و خلاق به دلایلی از قبیل جستجو برای کار بهتر ، زندگی با کیفیت بالاتر و درآمد بیشتر است و این واقعیت تلخ مانع پیشرفت روستاها و حتی شهرهای پیرامون می گردد .زیرا با مهاجرت این افراد نه تنها روستاها از افراد جوان و خلاق خالی گشته و پیشرفتی نخواهد داشت بلکه زندگی در شهرهای اطراف مشکلاتی از قبیل ایجاد شغلهای کاذب اضافه می گردد که باعث کاهش کیفیت زندگی در شهرها خواهد شد . برای یافتن راه حل مناسب کافی است به روستاهای کشورمان توجه بیشتری گردد. زیرا اگر کیفیت زندگی در ابعاد مختلف زندگی روستائیان افزایش یابد و آنها در محل سکونت خود احساس آرامش و آسایش نمایند ، نه تنها از روستاهای محل زندگی خود خارج نشده ، بلکه باعث برگشت مهاجرین به روستاهای خود می شود و حتی محیط روستایی چنان خواهد گشت که افراد شهرنشین به زندگی در روستا راغب شوند. از جمله عواملی که می تواند بر کیفیت زندگی روستائیان موثر باشد تهیه و اجرای طرح هادی روستایی است .

۲-۱ – مبانی نظری

۲-۱-۱- برنامه ریزی و توسعه منطقه ای

برنامه ریزی عبارت است از یک جریان آگاهانه که به منظور دستیابی به اهداف معین و مشخص ، انجام سلسله اقدامات و فعالیت های مرتبط با یکدیگر در آینده را پیش بینی می کند . برنامه ریزی توسعه منطقه ای فرآیندی است در جهت تنظیم و هماهنگ کردن برنامه های مختلف اقتصادی و اجتماعی با نیازها و امکانات محلی و منطقه ای . در این برنامه ریزی چون مشارکت مردم نیز مطرح می شود می توان آن را برنامه ریزی از پایین به بالا در جهت انطباق برنامه های کلان با ویژگیهای ناحیه ای دانست . در برنامه ریزی و توسعه منطقه ای برنامه ریزان بیشتر به فکر استفاده بهینه از منابع و قابلیت های منطقه و همچنین برطرف کردن عدم تعادل های منطقه ای هستند . در این برنامه ریزی ، برنامه ریزان باید به مشخصاتی توجه کنند که یک منطقه در آینده می تواند داشته باشد زیرا قابلیت منطقه در آینده حکایت از وجود منابع برای توسعه آن مناطق را دارد . در این صورت برنامه ریزان لازم است تا برنامه های خود را متناسب با قابلیت ها و توانایی های منطقه طراحی نمایند. در تعیین محدوده هر منطقه از معیارهای متفاوت و گوناگونی مانند منطقه جغرافیایی ، توسعه اقتصادی ، اداری ، نژادی ، اقلیتی ، مذهبی ، فرهنگی ، مرزهای سیاسی و … استفاده می شود.در برنامه ریزی منطقه ای می توان از اجزای کوچکتری مانند برنامه ریزی محلی که مربوط به یک محل خاصی از یک منطقه یا ناحیه می باشد نیز استفاده کرد که در این صورت برنامه ریزی دقیق تر خواهد شد . البته در این برنامه ریزی احتیاج به مشارکت مردمی وجود دارد ( آسایش ، ۱۳۸۱ : ۲۳ ).

رسالت و هدف برنامه ریزی منطقه ای برای عمران و توسعه مناطق تحول و دگرگونی کامل و اساسی در کلیه شئون زندگی اقتصادی ، اجتماعی هر منطقه در جهت رشد ، پیشرفت آبادانی آن منطقه در سطوح شهری و روستایی می باشد ( معصومی اشکوری ، ۱۳۶۷ : ۴۸ ).

لازم به ذکر است برنامه ریزی منطقه ای شامل برنامه ریزی شهری و برنامه ریزی روستایی می باشد . از آنجایی که جهت برنامه ریزی منطقه ای نیاز به برنامه ریزی در سطح ناحیه داریم ، زیرا هر منطقه شامل چند ناحیه می باشد و جهت برنامه ریزی ناحیه ای نیاز به برنامه ریزی در سطح پایین تر یعنی برنامه ریزی روستایی خواهیم داشت ، در این مرحله به برنامه ریزی روستایی می پردازیم ( عاشقی ، ۱۳۸۸ : ۲۱).

۲-۱-۱-۱- برنامه ریزی روستایی

برنامه ریزی روستایی فرآیندی است پیچیده که شامل گردآوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل کردن مسائل و حل آنهاست . برنامه ریزی روستایی مثل هر برنامه دیگر اقتصادی و اجتماعی شامل سه مرحله تهیه برنامه ، اجرا و ارزشیابی است ، که هر یک از این مراحل یک بخش مهم از فرآیند برنامه ریزی روستایی را تشکیل می دهد ( سعیدی ، ۱۳۹۰ : ۶۷).

۲-۱-۱-۲ – برنامه ریزی توسعه روستایی

واترسون توسعه روستایی را اینگونه تعریف می کند : توسعه و عمران روستایی یک فعالیت چند بخشی مرکب است که شامل توسعه کشاورزی و اجتماعی برای هر فرد روستایی است .

همچنین از نظر جرج اکسین توسعه روستایی عبارت است از اعلام وعده ارزشمند افزایش شخصیت و اعتبار زندگی روستایی و تغییر زارع روستایی فقیر به یک کشاورز مترقی و علمی و در همان حال تهیه کیفیت زندگی بهتر ، تغذیه مناسب تر و عرضه منظم و بیشتر مواد غذایی برای ساکنان شهرها و با قیمت ارزانتر .

اصولا هیچ کاری نمی تواند بدون اندیشه قبلی و تعیین مشی صریح برای دستیابی به هدفی از پیش تعیین شده باشد ، با در نظر گرفتن این اصل کلی ، توسعه مناطق روستایی نمی تواند بدون برنامه ریزی صورت پذیرد به همین خاطر برنامه ریزی و توسعه روستایی توام می باشند ( مولائی هشجین ، ۱۳۷۹ : ۴۵ ).

۲-۱-۱-۳ – نظریات توسعه منطقه ای

نظریه های توسعه منطقه ای به طرح هدف ها و راهبردهایی می پردازند که در چارچوب خرد و منطق نظریه مربوط تحقق توسعه امکان پذیر می شود ( صرافی ، ۱۳۷۷ : ۸۹ ) . نخستین کوشش ها برای ارائه نظریاتی در مورد توسعه منطقه ای از سوی جغرافیدانانی چون کریستالر و لوش آغاز گردید و پس از جنگ جهانی دوم نیز توسط اقتصاد دانانی چون میردال ، ایزاردو و پرو ادامه پیدا نمود ( هیلهورست ، ۱۳۷۰ : ۱۱)

۲-۱-۲ – رویکردها و راهبردهای برنامه ریزی توسعه روستایی

۲-۱-۲-۱ – رویکردهای فضایی – کالبدی

یکی از کاربردهای علوم جغرافیایی در عرصه برنامه ریزی در فضاهای محلی – منطقه ای و ملی و همچنین توسعه روستایی در حوزه مباحث کالبدی – فضایی است . البته گفتنی است که این حوزه فقط اختصاص به علوم جغرافیایی نداشته بلکه موضوعی بین رشته ای است که طیف وسیعی از علوم اجتماعی ، اقتصادی و محیطی اکولوژیک را نیز در بر می گیرد.

توجه به ابعاد مکانی و فضایی برنامه ریزی توسعه روستایی از دهه ۱۹۷۰ شروع شد و تاکنون راهبردهای متعددی در این زمینه ارائه شده است . راهبرد مراکز رشد روستایی ، راهبرد برنامه ریزی مراکز روستایی ، راهبرد توسعه روستا – شهری و راهبرد کارکردهای شهری در توسعه روستایی ، از مهمترین راهبردهای ارائه شده در این زمینه است . در برنامه های عمرانی و توسعه روستایی در ایران چه ر قالب برنامه های پنج ساله و چه در چارچوب طرح های توسعه روستایی در سطوح ملی ، منطقه ای و محلی ، از این راهبردها کم و بیش استفاده شده است.    ( رضانی ، ۱۳۸۷ : ۱۱۱ )

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مشارکت جوانان در کشاورزی و توسعه روستایی و الگوهای مطالعه تمایلات شغلی
  • تحقیق توسعه روستایی و سالخوردگی و نظریه های مرتبط آن
  • تحقیق ضرورت برنامه ریزی توسعه روستایی و توسعه اقتصادی و نظریه‎های آن و انواع سیستم های کشاورزی
  • تحقیق تعاریف و مفاهیم توسعه روستایی و اهمیت بخش روستایی و انواع برنامه های توسعه روستایی
  • تحقیق توسعه پایدار روستایی و ضرورت تأکید بر توسعه پایدار روستایی در جامعه روستایی ایران
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.