تحقیق توسعه روستایی و سالخوردگی و نظریه های مرتبط آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق توسعه روستایی و سالخوردگی و نظریه های مرتبط آن دارای ۴۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- مقدمه    ۵
۱-۲- مروری بر تحقیقات    ۷
۱-۲-۱- تحقیقات داخلی    ۸
۱-۲-۲- تحقیقات خارجی    ۹
۱-۲- تعاریف و مفاهیم    ۱۱
۱-۱-۲- سالخوردگی جمعیت    ۱۱
۲-۱-۲- بازدارندگی    ۱۸
۳-۱-۲- توسعه    ۱۸
۴-۱-۲- توسعه روستایی    ۲۰
۵-۱-۲- توسعه اقتصادی    ۲۲
۶-۱-۲- توسعه اجتماعی    ۲۳
۷-۱-۲- مهاجرت    ۲۳
۱-۷-۱-۲- انواع مهاجرت    ۲۴
۲-۲- مسائل و موانع بازدارنده توسعه روستایی    ۲۵
۳-۲- ارتباط جمعیت و توسعه    ۲۶
۴-۲- رشد طبیعی جمعیت و مراحل انتقالی آن    ۲۹
۵-۲- شاخصهای اندازهگیری سالخوردگی    ۳۱
۱-۵-۲- میانه سنی    ۳۱
۲-۵-۲- میزان و درصد سالخوردگی جمعیت    ۳۲
۳-۵-۲- نسبت وابستگی    ۳۲
۶-۲- دیدگاهها و نظریه ها    ۳۳
۱-۶-۲- دیدگاهها و نظریه های مرتبط با توسعه    ۳۳
۱-۱-۶-۲- خاستگاه توسعه در مکاتب    ۳۳
۲-۱-۶-۲- تطورگرایی    ۳۳
۲-۶-۲- نظریههای مهاجرت    ۳۶
۳-۶-۲- دیدگاههای مرتبط با سالخوردگی    ۳۷
۴-۶-۲- عقاید و نظریه های جمعیتی در ارتباط با ترکیب سنی    ۳۹
جمعبندی    ۴۳
منابع    ۴۴

منابع

کتابی، ا. ۱۳۷۰٫ نظریات جمعیت‌شناسی، تهران، انتشارات اقبال.

کلانتری، خ. ۱۳۷۷٫ مفهوم و معیارهای توسعه اجتماعی، مجله اطلاعات سیاسی- اقتصادی، شماره ۱۳۲-۱۳۱، صص ۲۲۰-۲۰۲٫

_______­_. ۱۳۸۷٫ پردازش و تحلیل داده­ها در تحقیقات اجتماعی – اقتصادی، انتشارات فرهنگ صبا، ۳۸۸ ص.

اکرمی، پ. ۱۳۷۵٫ مونوگرافی شهرستان تربت حیدریه، پایان­نامه کارشناسی ارشد، رشته علوم اجتماعی، دانشگاه  فردوسی مشهد.

میرزایی، م. و شمس قهفرخی، م. ۱۳۸۶٫ جمعیت شناسی سالمندان در ایران بر اساس سرشماری­های ۱۳۸۵-۱۳۳۵، مجله سالمندی ایران، سال دوم، صص ۳۳۱-۳۲۳٫

نجفی، غ. و زاهدی، ش. ۱۳۸۴٫ مسئله پایداری در کشاورزی ایران، مجله جامعه­شناسی ایران، شماره ۲، صص ۵۷-۴۰٫

نصوحی، غ. ح. ۱۳۸۶٫ هواشناسی و محصولات کشاورزی، اصفهان، انتشارات نصوح.

نوری زمان­آبادی، ه. و امینی فسخودی، ع. ۱۳۸۶٫ سهم توسعه کشاورزی در توسعه روستایی (مناطق روستایی استان اصفهان)، مجله علوم کشاورزی ایران، شماره ۲، صص ۲۷۵-۲۶۳٫

یاگونبر، گ. و مک فارلند، ر. ۱۳۸۷٫ نظریه جامع توسعه اجتماعی، ترجمه مسعود آریایی‌نیا، تهران، انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.

ساعی ارسی، ا. ۱۳۸۷٫ پرسمان­های اقتصادی – اجتماعی جمعیت ایران: یک جستار نظری، فصلنامه تخصصی جامعه شناسی، صص۸۷-۶۸٫

سرائی، ح. ۱۳۸۲٫ روش­های مقدماتی تحلیل توزیع و ترکیب جمعیت با تاکید بر ترکیب سنی، تهران، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، ۱۹۷ص.

جمعیتی آسیا و اقیانوسیه، صص ۷۱-۵۳٫

Rodrigue. J. P. 2009. Sustainable Development, Dept. of Global Studies & Geography, Hofstra University.

Skeldon, R. 1999. Aging of Rural Population in South, East and East Asia, Women and Population.

United Nations. 2005. World Population Prospects: the 2004 revision, Vol 1, 2 and 3, New York.

Barrios, B. E .2008. Infrastructure and Rural Development: Household Perceptions on Rural Development,  Progress in Planning. Vol. 70 No. 1. pp 1–۴۴٫

Cherunilam, F. 1987. Migration, Causes. Correlates, Consequences, Trends and Policies, Himalaya Publishing House.

Madu, A. I .2007. The underlying Factors of Rural Development Patterns in The Nsukka Region of Southeastern Nigeria. Journal of Rural and Community Development. Vol. 2, No. 2, pp 110-122.

۱-۱- مقدمه

جمعیت منبع فناناپذیری است که می­تواند نقش مؤثری در تحقق توسعه­ ی اقتصادی – اجتماعی ایفا کند. رابطه ­ی منطقی بین جمعیت و توسعه باعث توسعه هماهنگ اقتصادی و اجتماعی، اعتلای سطح زندگی و بهروزی مردم می­شود (ساعی ارسی، ۱۳۸۷: ۷۰). با وجود بررسی­های علمی انجام شده در این زمینه، هنوز روابط دوجانبه جمعیت و توسعه درست شناخته نشده است. زیرا اثر آن‌ها بر یکدیگر غیر مستقیم بوده و به علت حضور متغیرهای مداخله­ گر، دارای روابطی پیچیده ­اند. جمعیت و توسعه هر یک تحت تأثیر پدیده­ها و متغیرهای اقتصادی – اجتماعی متفاوتی هستند و جنبه­ های گوناگون و اجزای بسیار دارند (پاپلی یزدی و ابراهیمی، ۱۳۸۷: ۱۴۲).

در رابطه با توسعه روستایی هدف اصلی آن باید توانا ساختن توده­های جمعیت روستایی باشد که اکنون نمی­توانند با تلاش خود نیازهای اساسی زندگی را برآورده سازند (هانتر، ۱۹۸۰: ۴). محور بودن انسان در فرآیند توسعه، ضرورت توجه به مناطق روستایی را اهمیت می­بخشد، زیرا انسان هم به عنوان هدف توسعه و هم مهم­ترین ابزار توسعه محسوب می­شود. در مناطق روستایی این نیروی انسانی که از آن به عنوان بخش مردمی یاد می­شود، به صورت سازمان نیافته و غیر متمرکز وجود دارد. اگر بهره­برداری از نیروی کار در جوامع روستایی را به عنوان عنصری مؤثر در فرآیند توسعه ملی لحاظ کنیم، نقش توسعه روستایی در فرآیند توسعه ملی جایگاه و اهمیت خود را پیدا می­کند (جمعه پور، ۱۳۸۷: ۷۴-۶۹).

از جمله مباحث مربوط به جمعیت و توسعه، بحث سالخوردگی جمعیت می­باشد. سالخوردگی به عنوان یک مسئله جمعیتی، از پدیده­های نو ظهور در کشور محسوب می­شود. از آنجا که جمعیت سالخورده بیش از آنکه تولید کننده باشند، مصرف کننده و به تبع آن وابسته به جمعیت شاغل هستند، آثار نامطلوبی در ابعاد اقتصادی و اجتماعی بر جامعه خواهند داشت. سالخوردگی جمعیت روستایی نیز یکی از مباحث مهم این مسئله مطرح بوده که با توجه به نقش جمعیت در توسعه اقتصادی – اجتماعی مناطق روستایی اهمیت دو چندان پیدا می­کند. سالخوردگی جمعیت روستایی، موانعی بر سر راه توسعه ایجاد می­کند، زیرا جمعیت سالخورده معمولاً در صدد ارزش دادن به روش­های رفتاری گذشته و مقاومت در مقابل تغییرات می­باشند (رمضانیان، ۱۳۸۰: ۲۰۹).

جمعیت سالخورده توان جایگزینی و تجدید نسل را از دست می­دهد که نتیجه آن از بین رفتن تدریجی روستاها خواهد بود. یکی دیگر از نتایج سالخوردگی جمعیت روستایی، تغییر نحوه انتقال مایملک و دارایی­ها از فرد سالخورده به وراث و نسل جوان است؛ بدین ترتیب که پدیده سالخوردگی به تدریج باعث کنار هم قرار گرفتن دو یا سه نسل شده که به طور همزمان به زندگی ادامه می­دهند. در چنین مواردی معمولاً شخص سالخورده با هدف حفظ قدرت و تداوم نظارت، حاضر نیست دارایی­اش را در اختیار فرزندان جوان خود قرار دهد؛ همچنین به لحاظ اجتماعی نیز نسل جوان را محدود می­کنند و معمولاً در فعالیت­ها و تصمیم­گیری­های مربوط به روستا مشارکت جوانان را نادیده گرفته و اجازه دخل و تصرف در امور را به آنان نمی­دهند. اینجاست که جوانان روستایی جهت حل معضل نبود کار، سرمایه و درآمد مناسب و نیز رهایی از مشکلات اجتماعی بیان شده، اقدام به مهاجرت می­نمایند (همان: ۲۳۰). در حالی که مهاجرت روستا به شهر نهایتاً سبب رشد بیکاری و فقر خواهد شد (Goldsmith, 2004: 22).

در بررسی عوامل مؤثر در توسعه جوامع، عوامل فراوانی همچون سرمایه­گذاری، جمعیت و نیروی انسانی، ثبات جوامع، نقش دولت، نوع نظام سیاسی کشور و بسیاری عوامل دیگر تاکنون مورد بررسی قرار گرفته­اند. اما در این میان یکی از عوامل مهم و اثرگذار در توسعه اقتصادی – اجتماعی که کمتر به آن پرداخته شده، ساختار سنی جمعیت است. مسلماً جوامع با ساختار سنی جوان با جوامع دارای ساختار سنی سالخورده، از سطح توسعه متفاوتی برخوردار هستند؛

در ادامه نوشتار به  بیان دیدگاه­ها و نظریه­ های مرتبط با توسعه روستایی، خصوصیات و اهداف توسعه روستایی و موانع آن پرداخته شده است.

۱-۲- مروری بر تحقیقات

در راستای ارائه سوابق تحقیق با مطالعه و کنکاش در متون علمی، به خصوص گزارش­ها، تحقیقات و پروژه­های انجام شده در ارتباط با سالخوردگی و پیامدهای آن، به موارد مرتبط با موضوع پژوهش حاضر برخوردیم که به چند مورد اشاره می­گردد.

۱-۲-۱- تحقیقات داخلی

رمضانیان (۱۳۸۰)، در پژوهشی تحت عنوان «سالخوردگی جمعیت شاغل در بخش کشاورزی ایران؛ دلایل و پیامدها»، بیان کرده که جمعیت شاغل در بخش کشاورزی ایران در مقایسه با سایر بخش­ها، سالخورده­تر شده است و در ادامه به این نتیجه رسیده که مهاجرت­های روستا به شهر به علت عدم گرایش جوانان روستایی به حرفه کشاورزی، از مهم­ترین دلایل سالخوردگی روستا می‌باشد.

کاظمی­پور (۱۳۸۹)، در پژوهشی تحت عنوان «توسعه و مناسبات جمعیتی در ایران: با رویکرد آینده­نگر»، بیان کرده که تغییرات جمعیتی ابعاد مختلف توسعه را تحت تأثیر قرار می­دهد و با بررسی جمعیت سال­های ۱۳۳۵ تا ۱۳۸۵، به این نتیجه رسیده که جمعیت ایران به پایان مرحله­ی اول گذار جمعیتی رسیده و در حال تجربه نظام جدیدی می­باشد که این وضعیت پیامدهایی از قبیل تغییرات خانواده، نابرابری جنسیتی، انتقال ساختار سنی، سالخوردگی جمعیت و … را به دنبال خواهد داشت.

پورسینا و همکاران (۱۳۸۹)، در مقاله­ای با عنوان «عوامل مؤثر بر میزان انگیزه جوانان روستایی برای اشتغال به حرفه کشاورزی در روستاهای شهرستان کلاردشت»، به نقل از آقاسی­زاده­ عوامل مؤثر بر عدم گرایش جوانان به حرفه کشاورزی را آینده شغلی نامناسب، پایین بودن درآمد، نبود امکانات لازم برای کشاورزی، عدم وجود امکانات در روستا، عدم توجه جامعه به کشاورزی و عدم توجه سیاست­گذاران و دولت به کشاورزی می­دانند؛ در ادامه اذعان داشته­اند که عدم گرایش جوانان به حرفه کشاورزی، سبب مهاجرت و به تدریج سالخوردگی فعالان این بخش و نیز کاهش فعالان روستایی می­شود.

قیصریان (۱۳۸۹)، در پژوهشی با عنوان «بررسی ابعاد اجتماعی – اقتصادی پدیده سالمندی در ایران» به بررسی اثرات نامطلوب سالخوردگی در ابعاد اقتصادی و اجتماعی پرداخته و جهت انجام پژوهش جمعیت سال­های ۱۳۴۵ تا ۱۳۸۵ را مورد بررسی قرار داده است. در نهایت به این نتیجه رسیده که سالخوردگی جمعیت، پدیده جدید و ناخوشایندی است که در کشور و مخصوصاً در روستاها رو به افزایش می­باشد.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مشارکت جوانان در کشاورزی و توسعه روستایی و الگوهای مطالعه تمایلات شغلی
  • تحقیق ضرورت برنامه ریزی توسعه روستایی و توسعه اقتصادی و نظریه‎های آن و انواع سیستم های کشاورزی
  • تحقیق برنامه ریزی و توسعه منطقه ای و رویکردها و راهبردهای برنامه ریزی توسعه روستایی و طرح های توسعه روستایی در ایران
  • تحقیق تعاریف و مفاهیم توسعه روستایی و اهمیت بخش روستایی و انواع برنامه های توسعه روستایی
  • تحقیق توسعه پایدار روستایی و ضرورت تأکید بر توسعه پایدار روستایی در جامعه روستایی ایران
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.