تحقیق ضرورت برنامه ریزی توسعه روستایی و توسعه اقتصادی و نظریه‎های آن و انواع سیستم های کشاورزی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ضرورت برنامه ریزی توسعه روستایی و توسعه اقتصادی و  نظریه‎های آن و انواع سیستم های کشاورزی دارای ۳۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۲ مقدمه    ۵
۲-۲-۱ نظریه های توسعه    ۵
۲-۲-۲ نظریه‎های توسعه اقتصادی    ۹
۲-۳ برنامه ریزی روستایی    ۱۰
۲-۴ توسعه روستایی    ۱۰
۲-۵ ضرورت برنامه ریزی توسعه روستایی    ۱۰
۲-۵-۱  بعد انسانی توسعه روستایی    ۱۱
۲-۵-۲ روستا و کشاورزی    ۱۱
۲-۵-۳  توسعه روستایی و حفظ محیط زیست    ۱۱
۲-۵-۴  توسعه روستایی و اقتصاد ملی    ۱۲
۲-۵-۵ توسعه روستایی و حفظ میراث فرهنگی    ۱۲
۲-۵-۶ پیوستگی توسعه شهری و توسعه روستایی    ۱۲
۲-۵-۷ توسعه روستایی و ملاحظات سیاسی و امنیتی    ۱۳
۲-۵-۸ تنوع نواحی روستایی    ۱۳
۲-۵-۹ برنامه ریزی روستایی و ساماندهی جمعیت    ۱۳
۲-۵-۱۰ مسائل و مشکلات روستاها و نواحی روستایی    ۱۳
۲-۶ مفهوم توسعه روستایی    ۱۴
۲-۶-۱ اهداف توسعه روستایی    ۱۵
۲-۷ توسعه اقتصادی    ۱۵
۲-۷-۱ مفهوم توسعه اقتصادی    ۱۵
۲-۷-۲ عوامل مؤثر در توسعه اقتصادی    ۱۷
۲-۸ انواع سیستم های کشاورزی    ۲۵
۲-۸-۱ سیستم های کشاورزی اکولوژیک و بشر اکولوژیک یا سنتی    ۲۵
۲-۸-۲ سیستم کشاورزی معیشتی    ۲۶
۲-۸-۳ سیستم کشاورزی تجاری    ۲۶
۲-۸-۴ سیستم کشاورزی اشتراکی    ۲۷
۲-۸-۵ سیستم کشت گیاهان قابل فروش    ۲۷
۲-۹ پرورش گُل و گیاه    ۲۷
۲-۹-۱ صنعت تولید گُل در کشورهای جهان    ۳۰
۲-۱۰ پیشینه تحقیق    ۳۱
منابع و مأخذ    ۳۴

منابع

رضوانی، محمد رضا، ۱۳۸۳، مقدمه ای بربرنامه ریزی توسعه روستایی درایران ، چاپ دوم تهران : نشر قومس

رضوانی، محمدرضا، ۱۳۸۳ ، مقدمه ای بر برنامه ریزی توسعه روستایی در ایران

سعیدی، عباس، ۱۳۷۰، مبانی جغرافیایی روستایی، انتشارات سمت.

مولائی هشجین، نصرالله، ۱۳۸۰، الگوی بهینه برای برنامه ریزی توسعه خدمات روستایی در ایران مطالعه موردی جنوب اردبیل، فصلنامه تحقیقات جغرافیایی (علمی- پژوهشی) سال هجدهم شماره

آسایش حسین ۱۳۸۳، اصول و روش های برنامه ریزی ناحیه ای، انتشارات دانشگاه پیام نور.

آسایش، حسین و استعلاجی، علیرضا، ۱۳۸۲، اصول و روشهای برنامه ریزی ناحیه ای (مدلها، روش و فنون)، انتشارات دانشگاه آزاد

مومنی،فرشاد،۱۳۸۲،جایگاه روستا در فرایند توسعه ملی از دیدگاه صاحب نظران ،موسسه توسعه روستایی در ایران نوری، شعله،۱۳۷۷، برنامه ریزی منطقه ای در گذشته، مجموعه اول سابقه برنامه ریزی منطقه ای در ایران،سازمان برنامه و بودجه

ابطالی، یحیی،۱۳۹۲، ارزش کشت گل و گیاه در استان مازندران ، منبع روزنامه خراسان ، کد خبر:۹۱۰۱

مهدوی، مسعود، ۱۳۸۵، جغرافیای روستایی ایران، انتشارات دانشگاه پیام نور، چاپ ششم

یدقار، علی، ۱۳۷۸،کاربرد GIS در برنامه ریزی مراکز روستایی(استان مرکزی)،رساله دکتری،دانشگاه تهران

انتصاری ، محمد رضا و همکاران ، ۱۳۸۶، کارایی مصرف آب در کشت گلخانه ای ، انتشارات کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران

۲-۲ مقدمه

در کشورهای کم درآمد، بخش کشاورزی به دلیل گستردگی و پیوندهای قوی با سایر بخش‌های اقتصادی، به عنوان موتور و محرک اولیه رشد اقتصادی عمل می نماید. کشاورزی در این کشورها بیشترین سهم نیروی کار را به خود اختصاص داده و با ۶۸ درصد اشتغال و ۲۴ درصد تولید ناخالص داخلی جایگاه ویژه‎ای دارد. اغلب جمعیت فقیر به طور مستقیم به این بخش وابسته بوده و از طریق کشاورزی گذران زندگی می کنند. افزایش میزان بهره وری دربخش کشاورزی باعث ارزان تر شدن مواد غذایی شده و کمک قابل توجهی به اقتصاد خانوارهای فقیر می‌کند. همچنین کشاورزی نوین با اشتغال بیشتر در واحدهای فرآوری همراه شده و عرضه خدمات و نهاده‌های بیشتری را در بازار به دنبال دارد. این روند به شکل غیر مستقیم به ایجاد اشتغال در مزارع منجر شده وبه این ترتیب بخش کشاورزی بطور مستقیم از طریق تولید بیشتر و صادرات به صورت غیر مستقیم از طریق افزایش تقاضا برای خدمات وکالاهای صنعتی در جوامع روستایی، به رشد اقتصادی کمک نموده ودر نتیجه موجب خلق فرصتهای شغلی جدید می گردد. به طورکلی رشد کشاورزی به صورت غیر مستقیم به بهبود وضعیت خانوارهای شهری و روستائی کمک کرده وبا افزایش دستمزدها، کاهش قیمت مواد غذایی و تقاضای بیشتر برای کالاها وخدمات واسطه ای همراه می‎شود.

امروز صنعت تولید گل و گیاهان زینتی به یکی از سودآورترین صنایع تبدیل شده است. به طوری که بدین شکل سالانه میلیاردها دلار سود نصیب کشورهای عمده تولیدکننده گل ها و گیاهان زینتی می شود. اما با این حال، در شرایطی که تولید گل و گیاه با توجه به ویژگی های جغرافیایی و آب و هوایی کشور، یک زمینه کاری مناسب برای ارزآوری و ایجاد اشتغال پایدار به شمار می آید اما این صنعت تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیار زیادی دارد و کشت و پرورش گل های زینتی در کشور به عنوان یک محصول صادراتی و ارزآور، سابقه ای طولانی ندارد. با این وجود امروزه با توجه به بازارهای پرمنفعت خارجی، این صنعت توجه صادرکنندگان گل و گیاه را به خود جلب کرده است که در این میان، موقعیت ایران به دلیل قرار داشتن در کنار کشورهای پرمصرف گل وگیاه از این نظر، حائز اهمیت است و همسایه های شمالی وجنوبی ایران از خریداران بسیار خوب و بازارهای مناسبی برای گل های زینتی هستند.

 ۲-۲-۱ نظریه های توسعه  

مطالعات پیرامون توسعه چنان وسیع است که گردآوری تمامی نظریات نه تنها امکان پذیر نیست بلکه حتی پژوهشگران را به هنگام انتخاب تقدم نظریه ها چه از لحاظ زمان ارائه و یا اهمیت نظریه و یا ترتیب موضوعی آن با سردرگمی بسیار مواجه می کند لذا در این جا به برخی از نظریات اشاره می شود.

ــ  روستو

تئوریهای خود را در سال ۱۹۶۰ باانتشار کتاب مراحل توسعه اقتصادی یک مانیفیست غیرکمونیستی اعلام داشت برداشت وی از تحول کشورهای جهان سوم موئد نگرش نظریه پردازان توسعه‎ای بود که گرایش به مکتب تحول و تکامل داشتند روستو معتقد است که تمامی جوامع بشری یا به عبارتی تمام کشورهای دنیا در روند توسعه مراحلی را طی می کنند که عبارتند از مرحله جامعه سنتی، مرحله مقدماتی، مرحله خیز، مرحله بلوغ و مرحله مصرف انبوه (دورفمان،۱۹۹۱، به نقل ازمطیعی لنگرودی،۱۳۸۳،ص ۱۱۸).

ــ  مایکل تودارو

از نظر وی اگر قرار است که توسعه ملی در کشورهای جهان سوم واقعیت پذیرد باید تعادل بهتری بین توسعه روستایی و شهری ایجاد شود چون اکثر پروژه های دارای اولویت دهه های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ بر نوسازی و توسعه بخش شهری متمرکز بود لذا در سالهای آینده باید تاکید بیشتری برگسترش امکانات اقتصادی و اجتماعی در مناطق روستایی شود. تودارو سه شرط لازم برای موفقیت استراتژی توسعه روستایی و کشاورزی را اصلاحات ارضی سیاستهای حمایتی وهدفهای توسعه هماهنگ می داند (تودارو به نقل ازمطیعی لنگرودی،۱۳۸۳، ص ۱۲۸).

ــ  آرتور لوئیز

از جمله افرادی است که با استفاده از دوگانگی اقتصادی یعنی وجود بخش مدرن و سنتی و وجود بخش عظیمی از عرضه نیروی کار در بخش سنتی نظریه خود را پایه گذاری می کند وی کشاورزی را اساس و محور توسعه می داند وی معتقد است فرایند توسعه تکنولوژیکی در بخش صادراتی ممالک توسعه نیافته صرفاً به سود کارگران کشورهای پیشرفته است. کشورهای توسعه نیافته ای که نسبت به جمعیت خود از منافع ناکافی کشاورزی برخوردار هستند، باید به صادرات کالاهای ساخته شده و واردات محصولات کشاورزی روی آورند (لوئیز  به نقل از مطیعی لنگرودی،۱۳۸۳، ص ۹۸).

ــ  جون رابینسون

نخستین کسی است که اصطلاح بیکاری پنهان را بکار برده است. بیکاری پنهان در کشورهای توسعه نیافته با شدت بیشتری در نواحی روستایی دیده می شود. در نظر رابنیون کشاورزی مولد دهقانی، اساس توسعه است او معتقد است که صنعت باید در خدمت کشاورزی قرار بگیرد و تولید محصولات کشاورزی را ضروری ترین وسیله برای قطع وابستگی سیاسی کشورهای جهان سوم از سلطه گران غربی می‎داند (رابینسون  به نقل از مطیعی لنگرودی،۱۳۸۳، ص ۱۰۱).

ــ  میسرا

یکی از مشهورترین نظریه پردازان توسعه روستایی است که در دهه ۱۹۸۰ نظریات خود را در مورد توسعه جهان سوم مطرح کرده است. او از روشهای جدید توسعه صحبت می کند که این روشها دارای ضوابط زیر می باشد:

باید توسعه حالت دو قطبی را تضعیف کند، باید جهت گیری آن مشکلات فقر را رفع نماید. باید باعث پیشبرد رشد اقتصادی شود. الگوی توسعه میسرا دارای فاکتورهای زیر می باشد.

قطع وابستگی یک طرفه و ایجاد وابستگی متقابل، تغییر ساختارهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در جامعه: الگوی توسعه در هر جامعه ای باید براساس میراث فرهنگی، منابع و مراحل توسعه لازم و غیره موجود در آن کشور انتخاب شود، صنعتی کردن روستا، توسعه همه جانبه روستایی (میسرا به نقل از مطیعی لنگرودی،۱۳۸۳، ص ۷۸).

ــ  ویتز

از جمله پیروان مکتب رهووت[۱] است که به طرفداران نظریه توسعه همه جانبه روستایی معروف     می باشد وی توسعه را ثمره مجموعه ای از فعالیتها می داند که توسط افراد داوطلبی که از امکانات شخصی خویش استفاده می کنند و نیز توسط دولتهایی که به وسیله اعمال قانون از امکانات عمومی استفاده می کنند آغاز می شود (حامد مقدم، ۱۳۷۰، به نقل از مطیعی لنگرودی،۱۳۸۳،  ص ۲۹۸).

۱-Rehovot  shchool

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مشارکت جوانان در کشاورزی و توسعه روستایی و الگوهای مطالعه تمایلات شغلی
  • تحقیق توسعه روستایی و سالخوردگی و نظریه های مرتبط آن
  • تحقیق توسعه ، مفهوم ، انواع و ابعاد آن و نظریه های توسعه و ارتباطات
  • تحقیق توسعه اقتصادی، تعاریف، تئوریها و معیارهای اندازه‌گیری آن و بازده سرمایه گذاری و عوامل مؤثر بر آن در محصولات مالی
  • تحقیق برنامه ریزی و توسعه منطقه ای و رویکردها و راهبردهای برنامه ریزی توسعه روستایی و طرح های توسعه روستایی در ایران
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.