تحقیق برنج کاری و مشخصات گیاه شناسی برنج و نقش آهن و روی در گیاه

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق برنج کاری و مشخصات گیاه شناسی برنج  و نقش آهن و روی در گیاه دارای ۵۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۱-۱-سابقه برنج کاری در ایران    ۶
۱-۲-سطح زیر کشت برنج جهان و ایران    ۶
۱-۳-مشخصات گیاه شناسی برنج    ۷
۱-۴- طبقه بندی برنج های ایران    ۸
۱-۵-کاشت برنج    ۹
۱-۵-۱- آب و هوا    ۹
۱-۵-۲- نور    ۱۱
۱-۵-۳- عوامل جوی دیگر    ۱۱
۱-۵-۴- خاک مناسب برای کاشت برنج    ۱۲
۱-۵-۵- روش کاشت برنج    ۱۲
۱-۵-۶- عملیات آماده سازی بذر جهت کاشت    ۱۳
۱-۵-۷- خزانه    ۱۴
۱-۵-۸- کاشت نشاء در زمین اصلی    ۱۵
۱-۵-۹- واریته های برنج    ۱۶
۱-۶- عملیات داشت برنج    ۱۶
۱-۶-۱- دوره رشد برنج    ۱۶
۱-۶-۲- دوره آبیاری    ۱۷
۱-۶-۳- مبارزه با علف های هرز    ۱۷
۱-۶-۴- مبارزه با آفات و بیماری ها    ۱۸
۱-۷- برداشت    ۲۰
۱-۷-۱- خشک کردن محصول    ۲۰
۱-۸- عناصر غذایی ضروری گیاه    ۲۱
۱-۹-تکنیک های تشخیص احتیاج به عناصر غذایی    ۲۲
۱-۱۰-رابطه بین جذب عنصر غذایی و عملکردهای گیاهان زراعی    ۲۳
۱-۱۱-عوامل مرثربر دسترسی به عناصر غذایی    ۲۴
۱-۱۲-عناصر پرمصرف    ۲۵
۱-۱۲-۱ نیتروژن    ۲۵
۱-۱۲-۲- فسفر    ۲۷
۱-۱۲-۳- پتاسیم    ۲۸
۱-۱۲-۴- کلسیم    ۲۹
۱-۱۲-۵- منیزیم    ۳۰
۱-۱۲-۶- گوگرد    ۳۰
۱-۱۳- عناصر کم مصرف    ۳۱
۱-۱۳-۱- نقش آهن در سلامتی انسان    ۳۳
۱-۱۳-۲- آهن در خاک    ۳۳
۱-۱۳-۳- نقش آهن در گیاه    ۳۴
۱-۱۳-۴- نقش روی در سلامتی انسان    ۳۶
۱-۱۳-۵- روی در خاک    ۳۷
۱-۱۳-۶- نقش روی در گیاه    ۳۷
۲- بررسی منابع    ۴۰
منابع    ۴۹

منابع

–    کوچکی ع.و.غ. سرمدنیا ۱۳۷۷ . فیزیولوژی گیاهان زراعی (ترجمه). انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد ۴۰۰ صفحه.

–    محمدی ، ر. ۱۳۸۸٫ مقایسه اثرات کود اوره، مواد آلی و باکتری های تحریک کننده رشد گیاه بر عملکرد و برخی خصوصیات رشد گندم رقم الوند. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، ۱۱۶ صفحه.

–    معز اردلان م.و.غ. تواقبی فیروزآبادی. ۱۳۸۱(چاپ اول) مدیریت حاصلخیزی خاک برای کشاورزی پایدار (ترجمه) انتشارات دانشگاه تهران . ۳۸۷ صفحه.

–    علی عباسی، ح.ر.م. اصفهانی ، ب. ربیعی، م. کاووسی ۱۳۸۵٫ تأثیر مدریت کودهای نیتروژن در عملکرد برنج (رقم خزر) و اجزای آن در یک خاک شالیزاری استان گیلان. مجله علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی، سال دهم شماره چهارم(ب) ۳۰۶-۲۹۳٫

–    علیزاده، م.ع.و.ح.ر. عیسوند. ۱۳۸۴٫ برنج در مصر (ترجمه). تهران – وزارت جهاد کشاورزی، معاونت زراعت، دفتر برنج و حبوبات . ۵۴۱ صفحه.

–    مهربان .پ. و.ا. عبدل زاده، ۱۳۹۰٫ اثرات  سمیت آهن بر رشد چهار رقم برنج ایرانی با تأکید بر برخی  جنبه های بیوشیمیایی در محتمل ترین مجله الکترونیک تولید

–    مؤدب شبستری ، م.و.م. مجتهدی. ۱۳۶۹٫ فیزیولوژی گیاهان زراعی (ترجمه) انتشارات مرکز نشر دانشگاهی ، تهران ۴۰۰ صفحه.

–    اصفهانی ، م.م. صدرزاده . کاووسی، و.ع. دباغ محمدی نسب، ۱۳۸۴٫ اثر مقادیر کود نیتروژن و پتاسیم بر رشد، عملکرد و اجزای دانه برنج رقم خزر. مجله علوم زراعی ایران، ج هفتم، شماره ۳، ۲۴۲-۲۲۶٫

–        بلالی ، م.ر.ج ملکوتی، ح.ح. مشایعی وز. خادمی ۱۳۷۹٫ اثر عناصر ریز مغذی بر افزایش عملکرد و تعیین حد بحرامنی آن ها در خاک های تحت کشت گندم آبی ایران. تغذیه متعادل گندم. مجموعه مقالات . گردآورنده م.ج ملکوتی. مشر آموزش کشاورزی. ۵۴۴ صفحه . تهران .

 مقدمه

 برنج از غلاتی است که از زمان های قدیم به عنوان یکی از مهمترین مواد غذایی بشر مورد توجه بوده است و این گیاه پس از گندم ذرت از مهم ترین منابع تأمین انرژی محسوب می‌شود وغذای اصلی حدود نیمی از جمعیت جهان را تأمین می کند. این محصول در بیش از صد کشور دنیا کشت می‌گرددو در مقیاس جهانی ۲۱ درصد انرژی و ۱۵ درصد پروتئین مورد نیاز بشر از برنج تأمین می‌شود.(دیپار و همکاران، ۲۰۱۱). تقریباً ۹۰ درصد برنج جهان در آسیا تولید و مصرف می‌شود به نحوی که ۳۵ تا ۵۹ درصد کالری مورد نیاز ساکنین کشورهای آسیایی از برنج تأمین می‌شود.

با روند افزایش جمعیت جهان به ویژه در کشورهای آسیایی ضرورت افزایش مواد غذایی به منظور تأمین نیازهای غذایی این جمعیت اجتناب ناپذیر است. براساس آمار فائو، سرانه مصرف برنج در کشورهای مختلف بین۲/۴ تا ۱۰۲ کیلو گرم متغیر است و در کشورهای آسیایی چون بخش عمده انرژی و پروتئین مصرفی مردم از برنج به دست می آید و همچنان به عنوان غذای اصلی و غیر قابل جایگزین در سبد غذایی خانوار قرار گرفته است، ایجاد هر گونه کاهش و یا کمبود در تولید و عرضه آن ، امنیت غذایی بخش عمده ای از جمعیت را مورد تهدید جدی قرار می دهد. لذا با توجه به اینکه کشور ایران یکی از بزرگ ترین وارد گنندگان برنج در جهان به شمار می‌رود و تعادلی بین تولید و مصرف این محصول در کشور وجود ندارد، تلاش در جهت استفاده علمی و منطقی تر از اراضی مستعد برنج کاری ضروری می باشد و این در حالی است که در حال حاضر زمین و آب بیشتری برای توسعه سطح زیر کاشت برنج در کشور نیست و باید به دنیال افزایش تولید از طریق بالا بردن راندمان تولید در واحد سطح باشیم.

به منظور دستیابی به تولید غذا در یک سطح مطلوب، استفاده از کودهای شیمیایی و بهبود حاصلخیزی خاک از راهبردهای ضروری به شمار می‌روند. تخمین زده شده که ۶۰ درصد زمین های زیر کشت دچار کمبود عناصر غذایی و مشکل سمیت عناصر هستند و در حدود ۵۰ درصد جمعیت دنیا اکنون از کمبود عناصر ریز مغذی رنج می برند (کاکمک،۲۰۰۱). علاوه بر این تخمین زده شده که برای رفع نیاز غذایی آینده کل مصرف کودها از ۱۳۳ میلیون تن در سال ۱۹۹۳ به حدود ۲۰۰ میلیون تن در سال ۲۰۳۰ افزایش یابد(سازمان خوار بار کشاورز،۲۰۰۰). این خط مشی سبب شده که تحقیق روی تغذیه گیاهی در بالاترین اولویت در علوم کشاورزی قرار گیرد تا نیاز غذایی با کیفیت را در هزاره اخیر برطرف سازد.

نگرانی عمومی در رابطه کیفیت محیط وبهره وری طولانی مدت از اکوسیستم های کشاورزی نیاز به توسعه و استفاده ازراهبردهای مدیریتی برای حفظ حاصلخیزی خاک در یک سطح مناسب و بدون زوال منابع خاک و آب را مورد تأکید قرار داده است. (فاجریا و همکاران، ۱۹۹۷).

یکی از راه های افزایش راندمان تولید در واحد سطح، مدیریت حاصلخیزی خاک و تقویت آن از طریق مصرف متعادل و متناسب کودهای شیمیایی و آلی در کشور ما به دلیل آهکی بودن اراضی، میزان کم مواد آلی خاک، حلالیت کم عناصر غذایی در PH بالا، وجود یون های کربنات و بی کربنات درآب های آبیاری ومصرف زیاد فسفر در طی بیست سال گذشته کمبود عناصر به ویژه آهن،روی، منگنز و بر در اغلب مزارع و باغ ها عمومیت دارد.

به دلیل وجود همین کمبودها، عملکرد محصولات کشاورزی کم بوده ولطمات زیادی از لحاظ اقتصادی متوجه کشاورزان و بهره برداران بخش نموده است و از طرف دیگر مصرف کنندگان این محصولات نیز به لحاظ کیفیت پایین آن ها، دچار سوء تغذیه هستند و براساس اظهارات ملکوتی و طهرانی (۱۳۸۴)کم خونی ایرانی از نوعی کم خونی است که در اثر کمبود آهن همراه با کمبود روی ایجاد می‌شود و در کشور گسترش زیادی دارد. حال یکی از راه های افزایش محصولات کشاورزی و نیز افزایش کیفیت آنها، استفاده از عناصر ریز مغذی به ویژه آهن و روی می باشد. بعد از نیتروژن ، فسفر و پتاسیم کمبود روی عامل اصلی کاهش تولید و عملکرد برنج می باشد. (فاجریا و همکاران، ۲۰۰۲).

۱-۱-سابقه برنج کاری در ایران

زراعت برنج در ایران از سالیان دور معمول بوده و تاریخ کشاورزی نمایانگر آن است که در زمان هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان برنج زارهای وسیعی داشته است. نام اصلی برنج در ایران از کلمه ورنج و یارنج گرفته شده و در طول تاریخ به تدریج به برنج تبدیل گردیده است. اکثر مردم ایران از برنج در تهیه غذاهای خود استفاده می نمایند. علاوه بر غذای اصلی از برنج در صنایع الکل گیری، پارچه بافی(برای آهار پارچه) و تهیه نشاسته نیز استفاده می‌گردد. از کاه برنج برای تعلیف دام ها و پوشش سقف خانه ها استفاده می‌گردد. ساقه های این گیاه در صنعت کاغذ سازی و صنایع دستی نیز به کار می‌رود. (خدابنده، ۱۳۸۲).

۱-۲- سطح زیر کشت برنج جهان و ایران

برنج گیاهی است که به علت نیاز زیادی که اغلب مردم جهان به آن دارند، در بین غلات، بعد از گندم، در سطح بسیار وسیعی از زمین های زراعی کشورهای مختلف جهان کشت می‌گردد. سطح زیر کشت برنج در دنیا کمتر از گندم بوده، لکن مقدار تولید آن تقریباً با گندم برابر می باشد. جمع سطح زیر کشت برنج در جهان ۱۴۴۴۹۳۰۰۰ هکتار در سال ۱۹۸۵ با مقدار تولید ۴۷۲۷۱۴۰۰۰ تن و متوسط عملکرد ۳۲۷۲ کیلو گرم در هکتار بوده است. آسیا بیشترین سطح زیر کشت برنج را دارد. هندوستان، چین، بنگلادش بیشترین سطح زیر کشت برنج را دارند. ایران در سال ۱۹۸۵ سطح زیر کشت حدود ۴۸۰ هزار هکتار با مقدار تولید ۱۷۷۵۰۰۰ تن و میانگین تولید در واحد سطح ۳۶۹۸ کیلو گرم در هکتار داشته است (کاظمی اربط،۱۳۷۸).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاهشناسی برنج و شوری و تأثیر آن بر رشد گیاه برنج و رهیافت بیوتکنولوژیکی برای تحمل به شوری
  • تحقیق گیاهشناسی برنج و اهمیت عنصر فسفر در تغذیه برنج
  • تحقیق مشخصات گیاه شناسی برنج و تنش شوری و اثرات شوری در مراحل مختلف رشد گیاه برنج
  • تحقیق مشخصات گیاه شناسی و وضعیت ژنتیکی برنج و کاربرد نشانگرهای مولکولی و ریزماهواره در برنج
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.