تحقیق گیاهشناسی برنج و شوری و تأثیر آن بر رشد گیاه برنج و رهیافت بیوتکنولوژیکی برای تحمل به شوری

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گیاهشناسی برنج و شوری و تأثیر آن بر رشد گیاه برنج و رهیافت بیوتکنولوژیکی برای تحمل به شوری دارای ۷۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- مقدمه    ۵
۱-۲- آشنایی باگیاه برنج    ۱۱
۱-۲-۱- تاریخچه کشت برنج    ۱۱
۱-۲-۲- پیشینه برنج درایران    ۱۱
۱-۲-۳- سطح زیر کشت برنج در ایران    ۱۱
۱-۲-۴- ژنتیک و گیاهشناسی برنج    ۱۲
۱-۲-۵- طبقهبندی زراعی برنج    ۱۳
۱-۲-۶- واریتههای محلی و پرمحصول    ۱۴
۱-۲-۷- اندامهای رویشی گیاه برنج    ۱۴
۱-۲-۸- اندامهای زایشی گیاه برنج    ۱۵
۱-۲-۹- خواص دانه برنج    ۱۶
۱-۲-۱۰-مدت رویش گیاه    ۱۷
۱-۲-۱۱- شرایط محیطی مناسب برای رویش برنج    ۱۷
۱-۲-۱۲- اهمیت اقتصادی برنج    ۱۹
۱-۳- مروری بر شوری    ۱۹
۱-۳-۱- تعریف شوری    ۲۰
۱-۳-۲- مشکلات ناشی از شوری در گیاهان    ۲۱
۱-۳-۳- اثرات شوری    ۲۲
۱-۳-۴- چگونگی درک تنش در گیاه    ۲۴
۱-۳-۵- مکانیسمهای تحمل به شوری    ۲۵
۱-۳-۶- علایم شوری و تأثیر آن بر رشد گیاه برنج    ۲۹
۱-۳-۷- تحمل به شوری در گیاه برنج    ۳۰
۱-۳-۸- اصلاح تحمل به شوری    ۳۳
۱-۳-۹- ضرورت اصلاح تحمل به شوری    ۳۴
۱-۳-۱۰- تنوع ژنتیکی در تحمل به شوری    ۳۵
۱-۳-۱۱- ارزیابی تحمل به شوری    ۳۶
۱-۳-۱۲- رهیافت بیوتکنولوژیکی برای تحمل به شوری    ۳۷
۱-۴- نشانگرهای مورد استفاده در تجزیه QTL    ۳۹
۱-۴-۱- نشانگر‌های ژنتیکی    ۴۰
۱-۴-۱-۱- نشانگر‌های مورفولوژیکی    ۴۰
۱-۴-۱-۲- نشانگرهای مولکولی    ۴۱
۱-۵- نشانگرهای SSR    ۴۴
۱-۵-۱- مزایا و خصوصیات نشانگرهای SSR    ۴۶
۱-۵-۲-کاربرد‌های مارکر SSR    ۴۶
۱-۶- نشانگرهای مبتنی بر ژن‌های کاندید    ۴۷
۱-۸- تجزیه ژنتیکی صفات کمی    ۴۹
۱-۹- اصول مکانیابی QTL    ۴۹
۱-۹-۱- جمعیتهای در حال تفرق    ۵۰
۱-۹-۲ مقایسه انواع مختلف جمعیتهای نقشهیابی    ۵۲
۱-۹-۳- روشهای آماری برای مکانیابی QTL:    ۵۴
۱-۱۰- روش تجزیه تک نشانگری    ۵۵
۱-۱۱- روش نقشهیابی فاصلهای    ۵۵
۱-۱۲- نقشهیابی فاصلهای مرکب    ۵۶
۱-۱۳- نرمافزارهای مورد استفاده در تجزیه QTL    ۶۱
۱-۱۴- انتخاب به کمک نشانگر    ۶۳
۱-۱۵- تنوع هاپلوتیپی    ۶۴
منابع    ۶۵

منابع

کاووسی، م. ۱۳۸۰٫ بررسی اثرات متقابل بین سطوح مختلف نیتروژن و پتاسیم بر عملکرد برنج، مؤسسه تحقیقات برنج کشور- رشت. ۲۴

محمدی­نژاد، ق. ۱۳۸۶٫ شناسایی و اعتبارسنجی QTL­های کنترل­کننده صفات مرتبط با تحمل به شوری در برنج، رساله دکترای اصلاح­نباتات، دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان.

محمدی­نژاد، ق. ارزانی, ا. رضایی, ع. سینگ, ر. ک. صبوری, ح. مجیىی, م. فتوکیان. م. مومنی, ع. و گریگوریو, گ. ۱۳۸۸٫ مکان­یابی ژن­های کمی کنترل نسبت سدیم به پتاسیم در برنج تحت تنش شوری. مجله بیوتکنولوژی کشاورزی, شماره ۱, جلد ۱٫

مقدم، م. س. ا. محمدی­شوطی، م. آقایی سربرزه، آشنایی با روش‌های آماری چند متغیره (ترجمه)، انتشارات پیشتاز علم، ۱۳۷۳٫

دهداری، ا. ۱۳۸۳٫ تجزیه ژنتیکی تحمل به شوری در تلاقی­های گندم نان، رساله دکتری، دانشگاه صنعتی اصفهان.

ربیعی، ب. و صبوری، ح. ۱۳۸۷٫ مکان­یابی ژن­های کنترل­کننده صفات کمی. انتشارات دانشگاه گیلان، ۳۹-۱۵۲٫

سلطانلو، ح.، نقوی، م. و مرتضویان، م. ۱۳۸۸٫ نشانگرهای مولکولی در ژنتیک و بیوتکنولوژی گیاهی. دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، مرکز نشر دانشگاه. ۱۹۹-۲۳۵٫

صبوری، ح. و همکاران. ۱۳۸۸٫ ارزیابی روابط بین ارقام برنج در مرحله گیاهچه تحت شرایط شور، مجله الکترونیک تولید گیاهان زراعی، شماره ۴، ۲۲-۱٫

اخوت، س.م. و وکیلی، د. ۱۳۷۶٫ برنج:کاشت، داشت، برداشت. انتشارات فارابی، ۲۳-۲۸٫

میرمحمدی­میبدی، س. ع. م. و قره­یاضی، ب. ۱۳۸۱٫ جنبه­های فیزیولوژیک و بهنژادی تنش شوری گیاهان. مرکز نشر دانشگاه صنعتی اصفهان. شماره ۷۸، ۹۹-۱۶۳٫

Kuwada, Y. 1910. A Cytological Study of Orysa sativa L. Shokubutsugaku zasshi. 24:267-281.

Lang, N.T., S. Yanagihara and B.C. Buu. 2001a. A microsatellite marker for a gene conferring salt tolerance on rice at the vegetative and reproductive stages. Breed. Genet. 33: 1-10.

Lang, N.T., S. Yanagihara and B.C. Buu. 2001b. QTL analysis of salt tolerance in rice (Oryza sativa L.). Breed. Met. 33: 11-20.

Singh, R.K, Gregorio, G.B., Javier, E.L., and Toledo, M.C. 2001. International rice soil stress tolerance observational nursery revisited from 1975-2000. International Rice Research Institute, Laguna, Los Banos, Philippines.

Singh, K.N., and Sharma, P.C. 2006. Salt tolerant varieties released for saline and alkaline soils. Central Soil Salinity Research Institute. Karnal, 13,2001, India.

۱-۱- مقدمه

طبق آخرین پیش­بینی‌های سازمان ملل متحد، جمعیت جهان تا سال ۲۰۲۵ به ۸ میلیارد نفر و تا سال ۲۰۵۰ به ۹/۸ میلیارد نفر خواهد رسید. سالانه حدود ۸۰ میلیون نفر به جمعیت جهان افزوده می­شود و۹۷ درصد افزایش جمعیت در کشورهای در حال توسعه می­باشد. بنابراین تا سال ۲۰۲۵ نیاز به تولید غذا دو برابر خواهد شد. این پدیده منجر به افزایش فشار به محیط زیست می­گردد و امنیت غذایی کشورهای در حال توسعه بیش از سایر کشورها تحت تأثیر قرار می­گیرد. تنش­های غیرزنده عامل مهم کاهش ۷۱ درصدی عملکرد محصولات زراعی در سطح جهان بوده که برای تنش خشکی ۱۷ درصد، شوری ۲۰ درصد، دمای بالا ۴۰ درصد، دمای پایین ۱۵ درصد و سایر عوامل ۸ درصد تخمین زده شده است (کافی، ۲۰۰۹).

به منظور افزایش بهره­ وری در کشور ایران نیز باید به بخش کشاورزی به عنوان یکی از بخش­های مهم و عمده فعالیت اقتصادی در کشور توجه داشت. زیرا این بخش در حال حاضر حدود ۱۵ درصد از تولید ناخالص داخلی، ۲۱ درصد از اشتغال و ۲۲ درصد از صادرات غیر نفتی کشور را به خود اختصاص می دهد. همچنین طبق گزارش شبکه خبری صنایع غذایی ایران در سال ۱۳۸۶، حدود ۸۰ درصد عرضه مواد غذایی و ۹۰ درصد نیازهای واحدهای صنایع تبدیلی را طی دهه اخیر تأمین کرده است (تهامی­پور و شاه­مرادی، ۱۳۸۶). در این راستا بهره­گیری از منابع حاشیه­ای و غیر متعارف، از جمله منابع آب و خاک شور در دستور کار اغلب کشورهای جهان که دارای این منابع عظیم بوده قرار گرفته است. پیشرفت­ها و توسعه فن­آوری­های مختلف در امور کشاورزی می­تواند بهره­وری از این منابع محدود را بهبود بخشد (فلاورز، ۲۰۰۴).

شوری یکی از چالش­های مهم جهت تولید محصولات زراعی به ویژه در کشورهایی است که کشاورزی از طریق آبیاری انجام می­گیرد (کافی، ۲۰۰۹). نزدیک به یک سوم زمین‌های تحت آبیاری جهان شور است و خاک­های تحت تأثیر شوری حدوداً ۱۰۶×۹۵۰-۴۰۰ هکتار تخمین زده می‌شوند که این میزان به دلیل کمبود آب­های شیرین و استفاده از آب­های با کیفیت پایین، همواره در حال افزایش است (شانون، ۱۹۸۴ و فلاورز، ۲۰۰۴). در واقع پنج درصد اراضی زراعی دنیا و نود درصد شالیزارهای دنیا به­نوعی تحت تاثیر شوری هستند (فلاورز و همکاران، ۱۹۸۶) که بیشتر آن در آسیا است (اکبر و همکاران، ۱۹۸۶).

ایران از جمله کشورهایی است که در بسیاری از نقاط آن مشکل شوری و عدم زه­کشی مناسب اراضی دیده می­شود. تقریباً ۱۵ درصد سطح اراضی ایران با ۲۵ میلیون هکتار تحت تأثیر نمک با درجات مختلف قرار گرفته است (پذیرا و صادق زاده، ۱۹۹۸). بخش اعظم خاک­های شور کشور و خصوصاً اراضی تحت کشت برنج، دارای غلظت بالایی از نمک­های محلول مثل سدیم و پتاسیم هستند (فتوکیان، ۱۳۸۴). این امر می­تواند کشت بسیاری از محصولات زراعی را محدود کند و با توجه به مشکلات ذکر شده کمبود مواد غذایی و انرژی و نیز این­که فقط ۲۰ گونه زراعی، بخش عمده انرژی مورد نیاز دنیا را تأمین می­کند و ۵۰ درصد این نیاز نیز از ۸ گونه از غلات تأمین می­شود لذا، توجه به افزایش تولید غلات خصوصاً گندم و برنج که بیش از یک سوم زمین­های زیرکشت به تولید آن اختصاص یافته­است، مدنظر می­باشد. ازطرفی رشد و عملکرد گیاهان زراعی در بسیاری از مناطق دنیا توسط تنش­های محیطی زنده و غیرزنده متعدد محدود می­گردد. در چنین شرایطی ساده ترین راه استفاده از اراضی شور (انصاری و همکاران، ۲۰۰۱)، شناخت، انتخاب و اصلاح گیاهان زراعی مقاوم به شوری است که در این راستا اصلاح تحمل به شوری توسط محققین زیادی مطالعه شده است (مونز و همکاران، ۲۰۰۸).

برنج از غلات بسیار مغذی و پرمصرف‌ترین غذای دو سوم جمعیت جهان محسوب می­‌شودکه پس از گندم یکی از مهم­ترین محصولات زراعی است و تولید آن بخش قابل توجهی از برنامه تأمین غذایی و خودکفایی را در بر دارد. ویژگی­های خاص برنج، آن را به یک ماده‌ی غذایی پرمصرف، برای تأمین نیازهای غذایی تبدیل کرده­است (اسمیت و دیلدی، ۲۰۰۲). برنج غذایی از دسته­‌ی کربوهیدرات‌های پیچیده است که نسبت به غذاهای کربوهیدراتی ساده، حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر بیشتری می­باشد. حداقل نیمی از کالری مصرفی، باید از کربوهیدرات‌های پیچیده مانند برنج تأمین گردد. در واقع ۹۰ درصد کالری برنج ناشی از کربوهیدرات آن است و در هرم غذایی جزء گروه “نان و غلات” محسوب می­شود (یزدی­صمدی، ۱۳۸۰).

آشنایی باگیاه برنج

۱-۲-۱- تاریخچه کشت برنج

موطن اصلی برنج آسیای جنوب شرقی است. به عقیده ژوکوفسکی، هند و چین و اندونزی موطن اصلی برنج است. شلتوک از هند و برمه (میانمار) به­تدریج به سایر نقاط جهان راه یافته است. کشت برنج که امروزه جزء لاینفک حیات میلیون­ها مردم در سراسر جهان است، درچین و هند سابقه­ای هفت هزار ساله دارد و پس از آن کشورهای تایلند، فیلیپین، ژاپن، ویتنام، کره­شمالی وجنوبی، مالزی و تایوان نیز در آسیای جنوب شرقی به این مجموعه اضافه شده­اند. در حال حاضر ۹۰ درصد برنج دنیا در چین، هندوستان، ژاپن، کره، جنوب شرقی آسیا و جزایر مجاور اقیانوس آرام (قاره آسیا) و ۱۰ در صد بقیه در دیگر قاره­ها کشت می­شود (آمارنامه کشاورزی، ۱۳۸۲).

۱-۲-۲- پیشینه برنج درایران

بر اساس نظر لائوفر، کشت برنج درایران پس از تسلط اعراب به ایران، رونق گرفته است، به نظر وی، در دوره ساسانیان برنجکاری وجود نداشته است. پیگولیوسکایا با توجه به اسناد مکتوب، کشت برنج درایران را به دوره ساسانیان منتسب می­داند. میسون نیز در تاریخ گسترش شلتوک درکشورهای خاورمیانه، کشت برنج در ایران را از اوایل قرن اول میلادی می­داند. اگر چه شلتوک در ایران، اوایل قرن اول میلادی کشت می­شد، لیکن کشت و گسترش آن درسطح وسیع، به احتمال زیاد از قرن ۶ تا ۷ میلادی آغاز شده­است. این گیاه از ۴۵ درجه شمالی تا ۴۰ درجه جنوبی عرض جغرافیایی و تا ارتفاع ۳۰۰۰ متر از سطح دریا کشت می­گردد. در ایران این ارتفاع حدود ۱۴۰۰ متر می­باشد (آمارنامه کشاورزی، ۱۳۸۲).

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاهشناسی برنج و اهمیت عنصر فسفر در تغذیه برنج
  • تحقیق برنج کاری و مشخصات گیاه شناسی برنج و نقش آهن و روی در گیاه
  • تحقیق گیاه‌شناسی کلزا و عوامل موثر بر عملکرد دانه و روغن کلزا
  • تحقیق گیاه‌شناسی ذرت و تنش خشکی و تاثیر آن بر گیاه ذرت و نقش عناصر پتاسیم و روی در افزایش مقاومت به خشکی در ذرت
  • تحقیق مشخصات گیاه شناسی برنج و تنش شوری و اثرات شوری در مراحل مختلف رشد گیاه برنج
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.