تحقیق گیاه‌شناسی کلزا و عوامل موثر بر عملکرد دانه و روغن کلزا

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گیاه‌شناسی کلزا و عوامل موثر بر عملکرد دانه و روغن کلزا دارای ۷۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۱-۴- مراکز پراکنش کلزا    ۱۱
۱-۵- کشت و کار کلزا    ۱۲
۱-۶- تولید جهانی    ۱۵
۱-۷- تحلیل تولید و سطح زیر کشت کلزا در ایران    ۱۸
۱-۸- بررسی وضعیت تولید و مصرف بذر کلزا در کشور    ۲۲
۱-۹- طبقه بندی کلزا    ۲۵
۱-۹-۱-  طبقه بندی براساس نوع مصرف    ۲۵
۱-۹-۲- طبقه بندی براساس درصد اسیداروسیک و گلیکوزینولات    ۲۶
۱-۹-۳- طبقهبندی براساس ژنوتیپ و مبدأ پیدایش    ۲۷
۱-۱۰- سیر تحولی ارقام مختلف کلزا    ۳۱
۱-۱۱-  مشخصات مرفولوژیکی و فیزیولوژیکی ارقام اصلاح شده    ۳۲
۱-۱۲- مهمترین اهداف بهنژادی برای اصلاح ارقام کلزا، خصوصاً ارقام پاییزه    ۳۳
۱-۱۳- ارقام کلزا در ایران    ۳۴
۱–۱۴- مراحل رشد و نمو کلزا    ۳۵
۱–۱۴–۱- مرحله c یا مرحله شروع رشد رویشی    ۳۶
۱– ۱۴–۲- مرحله d یا مرحله ظهور غنچههای گل    ۳۶
۱–۱۴–۳- مرحله e.f یا مرحله گلدهی    ۳۶
۱–۱۴–۴- مرحله g یا مرحله شکل گیری غلاف    ۳۶
۱-۱۵- ویژگیهای گیاهشناسی    ۴۲
۱-۱۵-۱- ریشه    ۴۳
۱–۱۵–۲- ساقه    ۴۳
۱–۱۵–۳- برگ    ۴۴
۱– ۱۵–۴- گلآذین    ۴۶
۱–۱۵–۵- کپسول    ۴۸
۱–۱۵–۶- دانه    ۵۰
۱–۱۵–۷- مراحل مختلف رسیدن دانه    ۵۱
۱–۱۵–۸- ترکیبات دانه کلزا    ۵۲
۱–۱۶- خصوصیات اکولوژیک    ۵۳
۱–۱۷- خواص تغذیهای روغن کانولا    ۵۵
۲-۱- تحقیقات انجام شده    ۵۶
فهرست منابع    ۶۶

فهرست منابع

 

ملکوتی، م. ج.، م. اسماعیلی.، ا. سپهر و ا. گلچین.، (۱۳۸۰). تغذیه بهینه دانه‌های روغنی. انتشارات خانیران. (۴۵۲ صفحه).

صلاحی، م.، و م. ج، ملکوتی. (۱۳۷۹). بررسی تأثیر برخی از عناصر غذایی بر افزایش عملکرد آفتابگردان در گنبد کاوس. مجله خاک و آب. ویژه نامه زراعت. ۱۲ (۱۳).

پهلوان راد، م. ر.، غ. ع، کیخا و م. ر، نارویی راد. (۱۳۸۶). تأثیر کاربرد روی، آهن و منگنز بر عملکرد، اجزای عملکرد، غلظت و جذب عناصر غذایی در دانه گندم. مجله پژوهش و سازندگی. (شماره ۷۹٫ ۱۵۰ صفحه).

ملکوتی، م. ج.، (۱۳۷۳). حاصلخیزی خاکهای مناطق خشک. انتشارات دانشگاه تربیت مدرس. (۴۹۴ صفحه).

بای بوردی، ا.، م. ج، ملکوتی و ح. رضایی. (۱۳۷۹). اثر بخشی روش‌های مصرف خاکی و محلول‌پاشی روی، بر و منگنز بر عملکرد و دانه کلزا در میانه. مجله علمی پژوهشی خاک و آب. ویژه‌نامه کلزا. جلد ۱۲٫ (شماره ۱۲).

عبدلی، پ.، س. ع، ساوات.، ق. فتحی و ع. فرشادفر.، (۱۳۸۳). اثر تاریخ کاشت بر اجزاء عملکرد و عملکرد دانه و روغن ارقام کلزا در کرمانشاه. مجله‌ی علمی کشاورزی. جلد۲۷٫ (شماره۱).

ضمیری، م. ع.، (۱۳۷۸). بررسی اثرات تاریخ کاشت بر روی روند رشد و عملکرد و اجزاء عملکرد سه رقم کلزا در شرایط آب و هوایی دزفول. پایان‌نامه کارشناسی ارشد زراعت. دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول. صفحه۱۳۷٫

عبدلی، پ.، (۱۳۸۱). تعیین و بررسی تأثیر تاریخ‌های کاشت بر عملکرد و فنولوژی ۵ رقم کلزا. پایان‌نامه کارشناسی ارشد زراعت. دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول. صفحه ۱۲۹٫

پیروز بخت، م.، (۱۳۷۵). کلزا به کاشت، داشت و برداشت. چاپ اول. انتشارات معاونت زراعت جهاد کشاورزی.

جرگه، ا. ر.، (۱۳۸۲). تعیین مناسبترین تاریخ کاشت ارقام امیدبخش کلزا و مطالعه همبستگی بین عملکرد با اجزاء عملکرد. پایان‌نامه کارشناسی ارشد زراعت. دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول. (صفحه ۱۵۸).

حافظیان زاده، ۱٫، (۱۳۷۸). بررسی اثرات تاریخ کاشت و تراکم بوته بر روی روند رشد و اجزاء عملکرد گیاه کلزا رقم تاور در شرایط آب و هوایی منطقه دزفول. پایان‌نامه کارشناسی ارشد زراعت. دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول.

Upadhyay, R.G. and B.B. Singh. (1995). Response of various levels of zinc and irrigation on oil content, protein content in cake and nitrogen assimilatory enzyme in Indian mustard (Brassica juncea ) Agric. Sci. D. K. 15: 219- 222.

Jones, R.J., J.A. Roessler and S. Ouattar. (1985). Thermal environment during endosperm cell division in maize: Effects on number of endosperm cells and starch granules. Crop Sci: 25: 830-834.

مقدمه

در تاریخ تکامل بشر از هزاران سال پیش تاکنون از دورانی که انسان دوران تلاش معاش حیوانی را پشت‌سر گذاشت و با نیروی اندیشه‌ی خود، هنر کاشت، داشت و برداشت را فرا گرفت و سعی بر ترسیم نیازمندی‌های بزرگ جامعه خویش نمود. علم کشاورزی به طور عام و زراعت به طور خاص دستخوش تغییرات عظیمی گردید تا هرچه بیشتر نیازمندی‌های رو به تزاید آدمی را به تبع افزایش بهره‌وری واحدهای کشاورزی تأمین نماید. در این میان بالا بردن راندمان تولید محصولات زراعی به هر نحو ضروری به نظر می‌رسد. با توجه به روند رشد سریع جمعیت درجهان که ۹۰ درصد از این افزایش متعلق به کشورهای در حال توسعه بوده و درعین حال توجه به این اصل که هیچ ملتی نمی‌تواند و نباید برای تأمین مواد غذایی اصلی خود به سایر کشورها وابسته باشد لذا نیاز به تحول در نظام کنونی کاشت و جهت‌گیری تولید محصولات کشاورزی به سمت محصولات استراتژیک امری ضروری تلقی می‌گردد (ضمیری ، ۱۳۷۸).

در واقع توسعه اقتصادی جامعه نوین وابسته به گیاهان زراعی است چرا که به طور مستقیم و غیر مستقیم برای مصرف انسان مورد نیاز می‌باشند (عبدلی ، ۱۳۸۱).

متأسفانه آمارهای موجود حاکی از عدم تناسب بین میزان تولید مواد غذایی و نیاز جامعه می‌باشند مساحت و محدوده اراضی قابل کشت و استفاده از ارقامی با پتانسیل تولید پایین یا با نیازهای آب و هوایی خاص از جمله دلایل ایجاد این عدم تناسب هستند. با توجه به موارد ذکر شده جهت دادن مطالعات به‌نژادی و به‌زراعی بسوی گیاهان جدید همراه با راندمان تولید بالا و جایگزین آنها در الگوی مصرف جامعه می‌توانند ازجمله راه‌کارهای مناسب برای رفع این معضل باشند.

هم‌اینک روغن خوراکی مورد نیاز از انواع دانه‌های روغنی مانند آفتابگردان، ذرت، سویا، پنبه، بادام زمینی، کنجد، گلرنگ، کتان و کلزا تأمین و استحصال می‌شود.

طبق مطالعات انجام شده، حجم و میزان تولید درکشور (حداقل تا سال ۱۳۸۰) از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. البته در سطح جهان علاوه بر موارد فوق محصولاتی چون هوهوبا و نخل روغنی  نیز در تأمین روغن نقش مهمی دارند (فقیه ، ۱۳۷۹).

در سالهای اخیر به منظور تأمین نیازهای جامعه با در نظر گرفتن سیاست کاهش وابستگی به کشورهای خارجی به افزایش تولید و سطح زیر کشت این قبیل محصولات بیشتر توجه شده است. در ایران مصرف روغن‌های نباتی بعنوان یک ماده غذایی همراه محصولات دیگر نظیر برنج و آرد گندم از سال ۱۳۲۵ خورشیدی وارد الگوی مصرف شده ولی در بدو با عدم استقبال مردم رو‌به‌رو شدند زیرا مردم این روغن ها را فاقد انرژی غذایی می‌دانستند ولی با آگاهی از ترکیبات و خواص مواد موجود در آنها به تدریج به مصرف روغن‌های نباتی روی آوردند و در بسیاری موارد آن را بر روغن حیوانی ترجیح دادند (فقیه ، ۱۳۷۹).

در کشور ما با توجه به فاصله روز افزون تولید داخلی دانه‌های روغنی با مصرف روغن و کنجاله که معلول رشد مصرف سرانه از ۵/۲ کیلوگرم به ۱۸ کیلوگرم و افزایش جمعیت از ۲۰ میلیون نفر به ۷۰ میلیون نفر از سال ۱۳۴۰ تا‌کنون می‌باشد منجر به تخصیص ۳۰ درصد از ارز کالاهای اساسی (معادل ۵/۱ میلیارد دلار) به واردات دانه‌های روغنی و کنجاله گردیده است (بی نام ، ۱۳۸۴).

به این ترتیب در صورتی که روند موجود ادامه یابد تنها ۱۰-۸ درصد از نیاز به دانه‌های روغنی از تولید داخل تأمین می‌گردد. برای تأمین روغن خوراکی جمعیت کشور که در ۱۰ سال آینده حدود ۸۰ میلیون نفر برآورد می‌گردد با فرض مصرف سرانه فعلی ۱۸-۱۷ کیلوگرم باید سالانه در حدود ۴/۱-۳/۱ میلیون تن واردات دانه‌های روغنی داشته باشیم که در صورت افزایش مصرف سرانه به ۲۳ کیلوگرم و حضور روغن نباتی سالم در سبد غذایی خانوار، لزوم تأمین ۷/۱-۶/۱ میلیون تن دانه های روغنی بدیهی به نظر می‌رسد که این امر با فرض حداقل ۲۰۰ هزار تن تولید داخلی در نظر گرفته شده است به این ترتیب با در نظر گرفتن قیمت هزار دلار به ازاء هرتن روغن خوراکی در طی ۱۰ تا ۲۰ سال آینده حداقل نیاز به مصرف ۵/۱ تا ۲ میلیارد دلار جهت واردات روغن خام خواهیم داشت. این امر درحالی است که آمار فوق صرفاً مربوط به روغن خام می‌باشد و شامل کنجاله مورد نیاز نمی‌باشد (بی نام ، ۱۳۸۹).

با توجه به موارد ذکر شده، وزارت جهاد کشاورزی طرح ۱۰ ساله خودکفایی دانه‌های روغنی (۱۳۹۲–۱۳۸۲) با هدف نیل به ۰۰۰,۰۷۸,۱ هکتار سطح زیر کشت دانه‌های روغنی و ۰۰۰,۳۰۰,۲ تن محصول (مجموع ۵ دانه روغنی مورد نظر) جهت دستیابی به ۷۳ درصد خودکفایی در تأمین روغن خوراکی را در دستور کار قرار داد (حافظیان زاده ، ۱۳۷۸).

اهمیت صنعتی کشت و تولید کلزا درکشور مربوط به تولید روغن آن می‌باشد که پس از غلات دومین منبع غذایی انرژی زا برای مردم جهان می‌باشد. توسعه کشت ارقام مختلف کلزای پاییزه در کشور چنانچه با هدف تولید روغن بیشتر صورت پذیرد بایستی بر مبنای عملکرد روغن ارقام باشد و در این رابطه میزان عملکرد دانه به تنهایی قادر به تعیین این شاخص نخواهد بود (نبوی محلی ، ۱۳۷۶).

روغن‌های گیاهی از مهمترین منابع تأمین انرژی برای انسان به شمار می‌روند بطوریکه امروزه صنایع روغن کشی در سطح دنیا از اهمیت خاصی برخوردار است. افزایش مصرف روغن تا حدودی با ارتقاء سطح زندگی مردم جوامع مختلف در ارتباط است. کاشت دانه‌های روغنی از دیرباز بخش مهمی از کشاورزی کشورهای مختلف از جمله کشورهای بزرگ آسیایی مثل چین و هندوستان را تشکیل می‌داده است. دانه‌های روغنی پس از غلات منبع غذایی مردم جهان را تشکیل می‌دهند این محصولات علاوه بر دارا بودن ذخایر غنی اسیدهای چرب، حاوی پروتئین نیز می‌باشند(نبوی محلی ، ۱۳۷۶).

۱-۴- مراکز پراکنش کلزا

گرچه مبدأ گونه‌های مختلف کلزا کاملاً روشن نیست. احتمال می‌رود گونه Brassica napus از تلاقی بین گونه‌های B.rapa  و B.oleracea به وجود آمده باشد. چون منشأ گونه اخیر از منطقه مدیترانه است، اعتقاد بر‌این است که گونه  B.napusباید از جنوب اروپا منشأ گرفته و از آنجا در اوایل قرن ۱۸ به آسیا وارد شده باشد (داونی و رابلین،۱۹۸۹).

به نظر می‌رسد گونه B.rapa قدیمیترین گونه و بیشترین پراکنش را داشته باشد. این گونه لااقل در ۲۰۰۰ سال قبل در ناحیه‌ای که از غرب اروپا تا شرق چین و کره و از شمال نروژ تا شمال صحرا و هند امتداد داشته، یافت شده است (هرج،۱۹۷۶). بورخیل (بورخیل،۱۹۳۰به نقل از پراکاش،۱۹۸۰)پیشنهاد کرده است که مبدأ گونه B.rapa جایی در اروپا بوده که در آنجا ابتدا به فرم دو ساله وجود داشته و بعدها فرم یکساله از آن منشعب شده است. آسیای مرکزی، افغانستان یا هند ممکن است مراکز پراکنش دیگری به حساب آیند(سینسکایا،۱۹۲۸؛ واویلوف،۱۹۴۹).

تصور عمومی بر این است که مبدأ گونه Brassica juncea خاورمیانه است که در آنجا گونه‌های  B.rapa و B.nigra در حیات وحش با هم تداخل داشته‌اند، ولی آسیای مرکزی و چین نیز به عنوان مبدأهای اولیه مطرح شده‌اند(پراکاش،۱۹۸۰ و مراجع آن). اما همینگوی (۱۹۷۶) اظهار کرده است که احتمال دارد گونه B.juncea همچنین در اثر هیبریداسیون مستقل در مراکز ثانوی در هند، چین و قفقاز به وجود آمده باشد، زیرا در این نقاط گونه B.nigra از دیر‌باز به طور گسترده‌ای مورد استفاده بوده است.

گونه‌ی Brassica carinata در شمال شرقی آفریقا جایی که گونه‌های والد آن یعنی  B.nigra و B.oleracea در حیات وحش تداخل داشته‌اند، بوجود آمده است (داونی و رابلین،۱۹۸۹). پراکنش این گونه هنوز نیز به اتیوپی و کشورهای همجوار آن محدود می‌باشد(داوتی و رابلین،۱۹۸۹).

تصور می‌رود مبدأ گونه S.alba منطقه شرق مدیترانه باشد. فرمهای وحشی این گونه که دارای رشد کم، شاخه‌دهی کم، زودرس و دارای بذور قهوه‌ای یا سیاه هستند، اغلب در کرانه‌های مدیترانه مشاهده می‌شوند(همینگوی،۱۹۷۶).

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاهشناسی برنج و شوری و تأثیر آن بر رشد گیاه برنج و رهیافت بیوتکنولوژیکی برای تحمل به شوری
  • تحقیق گیاه شناسی کلزا و عکس العمل کلزا در برابر تنش خشکی
  • تحقیق گیاه‌شناسی ذرت و تنش خشکی و تاثیر آن بر گیاه ذرت و نقش عناصر پتاسیم و روی در افزایش مقاومت به خشکی در ذرت
  • تحقیق گیاه‌شناسی کلزا و تنش خشکی و تاثیر آن بر رشد و عملکرد کلزا و نقش سالیسیلیک اسید در کاهش اثرات تنش
  • تحقیق گیاه‌شناسی میخک و ریزافزایی و کشت بافت میخک و انتقال ژن توسط اگروباکتریوم
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.