تحقیق گیاه شناسی کلزا و عکس العمل کلزا در برابر تنش خشکی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گیاه شناسی کلزا و عکس العمل کلزا در برابر تنش خشکی دارای ۶۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۶
اهمیت تولید دانه های روغنی    ۸
تعریف دانه های روغنی    ۸
تولید دانه های روغنی    ۸
۱-۷ – تاریخچه و کلیاتی درباره  کلزا    ۹
۱-۸- اهمیت کلزا    ۱۳
۱-۸-۱ – کلزا به عنوان علوفه    ۱۵
۱- ۸- ۲- معیارهای اقتصادی در تولید کلزا    ۱۵
۱ – ۹- طبقه بندی کلزا    ۱۶
۱- ۹- ۱- مشخصات گیاه شناسی کلزا    ۱۶
۱- ۹- ۲- دانه    ۱۷
۱-۹- ۳- مواد متشکل دانه کلزا    ۱۷
۱- ۹-۴- ریشه    ۱۷
۱- ۹- ۵- ساقه    ۱۸
۱- ۹- ۶-  برگ    ۱۸
۱- ۹- ۷-گل آذین    ۱۹
۱- ۹- ۸- میوه    ۱۹
۱ – ۱۰- رشد کلزا    ۲۰
۱- ۱۱- موارد مهم در کشت کلزا    ۲۱
۱- ۱۱- ۱- انتخاب رقم    ۲۲
۱- ۱۱- ۲- آماده سازی زمین    ۲۲
۱-۱۱-۳- کوددهی    ۲۳
۱-۱۱-۴- تاریخ کاشت    ۲۳
۱- ۱۱- ۵- میزان بذر و تراکم بوته    ۲۴
۱ -۱۱ -۶ – عمق کاشت    ۲۴
۱-۱۲- آبیاری مزرعه    ۲۶
۱-۱۳- برداشت کلزا    ۲۶
۱-۱۴- تعریف  و تاریخچه  کشف زئولیت    ۲۷
۱-۱۴-۱- طبقه بندی زئولیت ها    ۲۸
۱-۱۴-۲- خواص زئولیت    ۲۸
۱-۱۴-۳- نقش زئولیت در کشاورزی    ۳۰
۱-۱۴-۴- کاربرد زئولیت در کشاورزی    ۳۱
۱-۱۵- سوپرجاذب ها ( هیدروژل ها)    ۳۲
۱-۱۵-۱- ساختمان سوپر جاذب های استاکوسورب    ۳۳
۱-۱۵-۲- مقدار کاربرد سوپر جاذب ها    ۳۴
۱- ۱۵-۳- روش کاربرد سوپر جاذب ها    ۳۵
۲-مروری بر تحقیقات انجام شده    ۳۶
۲-۱ – تنش    ۳۶
۲-۲ -تنش خشکی    ۳۷
۲-۳ – نقش آب در گیاه    ۳۸
۲ -۴ – تنظیم اسمزی    ۴۰
۲ –۵- عکس العمل کلزا در برابر تنش خشکی    ۴۱
۲ -۵-۱- تاثیر تنش خشکی بر تعداد دانه در خورجین    ۴۳
۲-۵-۲- تاثیر تنش خشکی بر تعداد خورجین در بوته    ۴۴
۲ -۵-۳- تاثیر تنش خشکی بر وزن هزاردانه    ۴۵
۲ – ۵- ۴- تاثیر تنش خشکی بر مقدارو درصد روغن دانه    ۴۷
۲ – ۵-۵- تاثیر تنش خشکی بر ارتفاع بوته    ۴۸
۲ – ۵-۶- تاثیر تنش خشکی بر شاخص برداشت    ۴۹
۲-۵-۷- اثر تنش خشکی بر میزان کلروفیل a + b    ۴۹
۲-۶- اثرات فیزیولوژیکی تنش آب    ۵۰
۲-۷- اثرات بیوشیمیایی تنش آب    ۵۱
۲-۷-۱- حمایت آنتی اکسیدانی در کلروپلاست ها    ۵۲
منابع مورد استفاده    ۵۵

منابع

۱- گنجی خرم دل، ن. ۱۳۸۱٫ تأثیر پلیمر سوپر جاذب بر خصوصیات فیزیکی خاک. دومین دوره تخصصی ـ‌ آموزشی کاربرد کشاورزی و صنعتی هیدروژلهای سوپر جاذب.

۲- لطیفی، ن.۱۳۸۱ . اثر کمبود آب قبل و بعد از گلدهی بر مشخصات ظاهری، تولید ماده خشک و شاخص برداشت کلزا . مجله علوم و صنایع کشاورزی جلد ۹، شماره ۲ .صفحات ۸۳ -۷۱٫

۳- پازوکی، ع .ر. ۱۳۷۹٫ بررسی و اندازه گیری اثر تنش آب بر ویژگی های فیزیولوژیک و شاخص های مختلف مقاومت به خشکی دو رقم کلزا. رساله دکتری رشته زراعت. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات. اهواز: ۲۵۲ ص.

۴- پورفاضل .م. ۱۳۸۴٫ بررسی اثر تنش خشکی در مراحل انتهایی رشد بر صفات زراعی و شاخص های رشد ارقام بهاره کلزا .پایان نامه کارشناسی ارشد رشته زراعت .دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات .تهران:۱۵۷ ص

۵-  بقایی، ن. ۱۳۸۳٫ بررسی اثر تنش کمبود آب در مراحل مختلف نمو. عملکرد و اجزاء عملکرد سه رقم لوبیا چیتی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج.

۶- بی نام. ۱۳۸۹٫  آمارنامه کشاورزی. اداره کل آمار و اطلاعات کشاورزی وزارعت کشاورزی.

۷- روشن، ب. ۱۳۸۱٫ تأثیر مصرف سوپر جاذب بر افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی. دومین دوره تخصصی. آموزشی کاربرد کشاورزی و صنعتی هیدروژلهای سوپرجاذب پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران.

۸- تایز و زایگر.۱۳۷۹٫ فیزیولوژی گیاهی. جلد دوم. ترجمه: کافی، م.، ا. زند.، ب. کامکار.، ح. شریفی و م، گلدانی. انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد.

۹- حاجی محمدی ، ع . ۱۳۸۱ . بررسی جایگاه دانه های روغنی در اقتصاد ملی . ماهنامه صنعت روغن نباتی و دانه های روغنی. پیش شماره، بهمن ۱۳۸۱٫صفحات ۱۱ تا ۱۴ .

۱۰- حجازی، ا.۱۳۷۹٫ زراعت کلزا (کاشت- داشت – برداشت). انتشارات روزنه. تهران : ۱۵۷ص.

۱۱- سیادت، ح. و م . ح ،‌عنایت. ۱۳۶۳٫ نکاتی در مورد تحقیقات موردنیاز در زمینه آب آبیاری. مجموعه مقالات کنفرانس صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی،‌ شرب و صنعت،‌ وزارت نیرو.

۱۲- شافعی، س. ۱۳۸۳٫ بررسی تأثیر تنش کم آب بر برخی از خصوصیات فیزیولوژیکی. بیوشیمیایی و زراعی ارقام مختلف سویا، پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج.

 ۱۳- Salera, E., 2001. Sunflower prodction response to different irrigiation regimes in catch crop growthy pra. 13th ineternational conference Pisa. Italy. Page 6.

۱۴- Sanchez – Diaz. M.F and P.J.Kramer. 1971. Behaviour of Corn and Sorghum under water stress and during recovery. Plant Physiology. 48: 613-16.

۱۵- Santos, M. S. and N. Ochoa-Alejo. 1994. Effect of water stress and growth, osmotic potential and solute acclimation in cell cultivars from chilipepper (Amesophyte). Plant Sci.96:21-29.

۱۶- Alscher, R.G., J.L. Donahue, C.L. Cramer, 1997. Reactive oxygen species and antioxidants:  relationships in green cells. Physiol. Plant., 100, 224-233.

۱۷- Ames, B.N., M.K.Shigena and T.M.Hegen. 1993. Oxidants, antioxidants and the degenerative disease of going. Procnat . acad , sci USA. 90-7915-7922.

مقدمه

گیاهان حدود ۴۰۰ میلیون سال است که از زمان ترک دریاها و سکنی گزیدن در خشکی‌های کره زمین همواره با تنش رطوبتی مواجه بوده اند. هنگامی که خشکی روی می‌دهد گیاهان عالی همیشه مجبورند که آن را تحمل نموده یا چرخه زندگیشان را جهت دوری جستن از آن تنظیم نمایند. برخلاف حیوانات آنها نمی‌توانند به مکان مناسب‌تری نقل مکان نمایند. بنابراین در تکامل گیاهان خشکی زی، نیاز آنها به جستجو، جذب، انتقال و نگهداری آب به عنوان یک نیروی محرک عمده عمل کرده است. با وجود این، خشکی هنوز عمده‌ترین محدودیت در تولید محصولات زراعی است(علیزاده ۱۳۷۸).

امروزه دسترسی و کنترل منابع آبی به یکی از مهمترین مسائل و موضوعات قرن اخیر تبدیل شده است. در گذشته آبیاری معمولی ترین روش برای مقابله با کم آبی بود اما امروزه با کاهش شدید منابع آب، راه حل های دیگری مورد توجه قرار گرفته است. برای مثال محققان اصلاح نباتات در حال تحقیق بر روی یافتن گیاهان سازگارتر با محیط های مستعد بروز خشکی و نیز دستیابی به گیاهان با بازده مصرف آب بالا و در عین حال ثبات عملکرد بالا می باشند (Anonymous, 2010).

طبق گزارش های سازمان مدیریت منابع آب ایران(۱۳۸۹، ۱۳۸۸)، کشور ایران به سبب واقع شدن بر روی کمربند خشک جهانی همواره در معرض خشکی می باشد(بی نام، ۱۳۸۹). نزدیک به دو سوم بارندگی سالیانه در سطح کره زمین تبخیر شده و از دسترس خارج می گردد و بیش از نیمی از آنچه باقی می ماند بدون استفاده به سمت دریاها جاری می گردد، از سوی دیگر مقدار بارندگی و توزیع آن بسیار متغیر است به طوری که در یک سال با خشکسالی مواجه بوده و سال دیگر سیل جاری می گردد. سهم آب در بخش کشاورزی در جهان، حدود هفتاد و پنج درصد است در حالیکه این رقم در ایران ۹۴ درصد است. ۶۵ درصد مناطق خشک و ۲۵ درصد مناطق نیمه خشک از اراضی کل کشور با متوسط بارندگی ۲۵۲ میلی متر در سال، در معرض بسیاری از تنش های محیطی از جمله خشکی، شوری و درجه حرارت بالا است(حیدری شریف آباد،۱۳۸۲).

بررسی ها نشان داده است که سطوح مختلف تنش خشکی می تواند تاثیرات متفاوتی بر هر یک از صفات فنولوژیک، مرفولوژیک و فیزیولوژیک گیاه بگذارد و گیاهانی که به این لحاظ تغییرات و خسارات ناخواسته کمتری را متحمل می گردند به لحاظ مقاومت به دوره های کم آبی ارجحیت داشته و پتانسیل بالاتری برای تولید در مناطق خشک و نیمه خشک (Pessarakli, 2006).

ارزیابی کلی از توان بخش کشاورزی نشان می دهد سطح زیر کشت و زمین های کشاورزی کشور چندان قابل افزایش نیست لذا بهترین راه مقابله با این وضعیت، تلاش در جهت افزایش عملکرد در واحد سطح با مدیریت صحیح در مصرف آب کشاورزی است(بقایی، ۱۳۸۳). در این راستا ضمن توجه به توسعه فیزیکی منابع تامین آب، بایستی بخش بزرگی از سیاست ها به کنترل مصرف آب در داخل مزارع معطوف شود. اتخاذ روش های مختلف به منظور استفاده صحیح و بهینه از منابع آب و همچنین شناخت روابط آب در مراحل مختلف رشد، به همراه بررسی اثرات کمبود آب بر واکنش های بیوشیمیایی و فیزیولوژیک گیاه، از لحاظ سازوکارهای مقاومت، تحمل و سازگاری در رأس تحقیقات زراعی قرار دارد(اویسی، ۱۳۸۹). یکی از چالش­های اصلی در تلاش جهت رسیدن به تولید پایدار محصولات کشاورزی، تنش­های محیطی می­باشند. واکنش­های گیاهان به تنش­های محیطی پیچیده بوده و شامل بسیاری از انواع عکس العمل­های فیزیولوژیک و بیوشیمیایی می­شود (کافی و همکاران، ۱۳۸۵). این قبیل واکنش­ها در گیاهان در معرض تنش در جهت غلبه یافتن، اجتناب و یا خنثی کردن اثرات تنش آغاز می­گردد. تحمل یا حساسیت در برابر یک نوع از شرایط پر تنش بستگی به ریخته ژنتیکی و بیوشیمیایی گونه­ها دارد(Levitt, 1980).

در سطح جهانی به آبیاری علمی و دقیق جهت افزایش بازده آبیاری و کنترل دقیق مصرف آب در مراحل رشد گیاه توجه زیادی شده است معهذا آن بخش از مدیریت مصرف آب کشاورزی که مربوط به نحوۀ استفادۀ آب در داخل مزرعه است به دلیل پیچیدگی­های زیاد روابط آب، خاک، گیاه و هوا کمتر مورد توجه قرار گرفته است(علیزاده ۱۳۷۸). بنابراین اتخاذ روش­هایی به منظور استفادۀ صحیح و بهینه از منابع آب و همچنین شناخت روابط آب در مراحل مختلف رشد، به همراه بررسی اثرات کمبود آب بر واکنشهای بیوشیمیایی و فیزیولوژیک گیاه، از لحاظ سازوکارهای مقاومت، تحمل و سازگاری اهمیت خاص داشته و بایستی مورد توجه جدی قرار گیرد. هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر زئولیت و سوپرجاذب به عنوان مواد جذب کننده رطوبت خاک و کاهش دهنده اثرات تنش خشکی در زراعت کلزا در شرایط کمبود آب می باشد.

اهمیت تولید دانه های روغنی

روغن یکی از مواد اصلی مورد نیاز انسان است و حدود ۲۰ درصد از کالری روزانه مورد نیاز انسان، بسته به رژیم های غذایی متفاوت، توسط روغن تامین می شود. روغن مورد نیاز انسان از دو منبع حیوانی و گیاهی تامین می شود که در گذشته روغن های حیوانی سهم بیشتری را در تامین روغن مورد نیاز داشتند. روغن های گیاهی مصارف خوراکی کمی داشته و اغلب از روغن های گیاهی در مصارف صنعتی و سوخت استفاده می شد(سید شریفی، ۱۳۸۸).

دانه های روغنی از محصولات با ارزش بخش کشاورزی به شمار می روند که به عنوان ماده اولیه صنایع روغن کشی و تامین کننده نیازهای چربی، پروتئین و ویتامین در حیات موجودات زنده نقش اساسی را ایفا می کنند. دانه های روغنی به عنوان گیاهان صنعتی، به دلیل کاربردهای فراوان در تغذیه انسان و کنجاله آن در تغذیه دام و طیور و مصارف متعدد صنعتی، از جایگاه ویژه ای در بین محصولات کشاورزی برخوردارند. چرخه صنعت روغن نباتی بر وجود دانه های روغنی استوار است(حاجی محمدی، ۱۳۸۸).

تعریف دانه های روغنی

دانه های روغنی به آن دسته از گیاهان اطلاق می شود که ذخیره روغن فقط در بخش اندوخته دانه صورت گیرد و مقدار روغن در دانه کم تر از ۱۵ درصد نباشد. ولی، گیاهان روغنی به گیاهانی گفته می شود که ذخیره روغن و یا چربی در اندام های مختلف گیاهی نظیر میوه، هسته و ریزوم صورت می پذیرد. در کلیه دانه های روغنی نسبت روغن به پروتئین ۲:۱ است. هر یک از این دانه های روغنی به تیره های گیاهی گوناگون تعلق داردکه در شرایط آب و هوایی و اکولوژیک مناسب می توان از آن برای تولید روغن استفاده کرد. از جمله این دانه های روغنی، به آفتابگردان، کلزا، گلرنگ، پنبه دانه، بادام زمینی، سویا، بزرک و کنجد می توان اشاره کرد(Doney, 1990).

تولید دانه های روغنی

ظرفیت و امکانات تولید دانه های روغنی را در کشور می توان در سه بخش سطح زیر کشت، افزایش عملکرد و کاهش هزینه های تولید مورد بررسی قرار داد. کشت دانه های روغنی در ایران از گذشته های دور رواج داشته و طی ده سال گذشته سطح زیر کشت آن حدود ۲۰ درصد و میزان تولید آن حدود ۱۲۰ درصد افزایش داشته است(بی نام، ۱۳۸۹).

سطح زیر کشت انواع دانه های روغنی در کشور طی سه دهه گذشته همواره رشد داشته است و از ۸۸۰۰۰ هکتار در سال ۱۳۵۶ به ۲۳۲۰۰۰ هکتار در سال ۱۳۸۲ رسیده است      (بی نام.۱۳۹۰).

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تنش خشکی و تاثیر آن بر گیاهان
  • تحقیق تنش خشکی و انواع مکانیسم های مقاومت به خشکی
  • تحقیق تنش خشکی و اثرات تنش خشکی و تراکم کاشت بر رشد و نمو گیاهان و ویژگی‌های گیاهشناسی و مورفولوژیکی سیر
  • تحقیق گیاه شناسی مورینگا و روشهای استخراج و فرآوری روغن
  • تحقیق تنش خشکی و آسیب های ناشی از آن و تاثیر تنش خشکی بر گیاه نخود
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.