تحقیق گیاه شناسی مورینگا و روشهای استخراج و فرآوری روغن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گیاه شناسی مورینگا و روشهای استخراج و فرآوری روغن  دارای ۷۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱٫ مقدمه    ۷
۲-۱٫ گیاه شناسی مورینگا    ۱۰
۲-۲٫ منابع عمده دانه های روغنی    ۱۳
۲-۳٫ آماده سازی دانه برای استخراج روغن    ۱۷
۲-۳-۱٫ کاهش اندازه نمونه    ۱۷
۲-۳-۲٫ حرارت دادن و کاهش رطوبت    ۱۸
۲-۴٫ روشهای استخراج روغن    ۲۲
۲-۴-۱٫ استخراج روغن به روش سنتی    ۲۳
۲-۴-۲٫ روش استخراج مکانیکی    ۲۴
۲-۴-۳٫ استخراج با استفاده از حلال    ۲۹
۲-۴-۴٫ استخراج به روش سوکسله    ۳۲
۲-۴-۵٫ روغن گیری با استفاده از آنزیم    ۳۳
۲-۴-۶٫ روش استخراج بخش بندی سه فاز (Three Phase Partition)    ۳۶
۲-۵٫ بررسی برخی از خصوصیات روغنها    ۳۸
۲-۶٫ مواد تشکیل دهنده روغنها    ۴۰
۲-۶-۱٫ اسیدهای چرب    ۴۱
۲-۶-۲٫ استرهای گلیسرول    ۴۶
۲-۶-۳٫ لیپیدها    ۴۷
۲-۶-۴٫ فسفولیپیدها    ۴۷
۲-۷٫ فرآوری روغن    ۴۸
۲-۷-۱٫ صمغ زدایی یا دیگام کردن روغن    ۴۸
۲-۸-۲٫ اپوکسی کردن روغن    ۵۵
۲-۹٫ پایداری روغنهای مختلف    ۶۲
منابع    ۶۶

منابع

نجفی، ع. شریف، ع. ۱۳۸۶٫ دانه خربزه خاقانی به عنوان منبع روغن. همایش منطقه-ای صنایع غذایی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان.

مالک ، ف. ۱۳۷۹چربی ها و روغن های خوراکی، ویژگی ها و فراوری. انتشارات فرهنگ و قلم

سلیمانی، م. زهره وند،م .۱۳۸۶٫ مدل سازی ریاضی فراینداستخراج روغن نباتی در اکستراکتورهای افقی با جریان متقاطع ناهمسو. مرجع مهندسی عمران.

زرندی، م. ۱۳۹۰٫ بررسی و مقایسه پوست گیری مکانیکی و شیمیایی میوه زیتون تلخ و استحصال روغن از دانه آن. پایان نامه کارشناسی ارشد بخش ماشینهای کشاورزی. دانشگاه شهید باهنر.

توکلی، ج. فرهوش، ر. ۱۳۸۷٫ بررسی ساختار شیمیایی روغن بادام وحشی(Amygdalus scoparia) در ایران. کنگره علوم و صنایع غذایی.

نجفیان، ل. حداد خداپرست. م.ح. قدس ولی، ع.ر. ۱۳۸۶٫ استخراج روغن از سه رقم زیتون با استفاده از فرایند آنزیمی. فصلنامه علوم و صنایع غذایی ایران، دوره ۴، شماره ۱٫

حداد خداپرست، م. ح. ۱۳۷۳٫ تکنولوژی روغن های خوراکی، جلد اول. ناشرمولف.

حسینی، ز، ۱۳۸۶٫ روش های متداول در تجزیه مواد غذایی، انتشارات دانشگاه شیراز.ص ۱۲۱٫

 Klaas, M R. Warwel; S. Ind Crops Prod. 1999, 9, 125–۱۳۲٫

Lakkakula, N. R. Lima, M. Walker, T. 2003. Rice bran stabilization and rice bran oil extraction using ohmic heating. Bioresource Technology. 92, 157-161.

Sales J and Franken L. 1996. Ostrich fat. Australian Ostrich Association Journal 37: 39–۴۵٫

Sanchez-Machado, D.I., Lopez-Cervantes , J. and Rios , Vazquez, N.J., 2006. High-performance liquid chromatography method to measure  and -tocopherol in leaves, flowers and fresh beans from Moringa oleifera seed for turbidity and DOC removal. Bioresource Technology, 101: 6259-6261.

Mungroo, R., Narayan, C., Pradhan., Goud, V.V., Dalai A.K. 2008  Epoxidation of canola oil with hydrogen peroxide catalyzed by acidic ion exchange resin. J Am Oil Chem Soc. 85:887-896.

Najafian, l. Ghodsvali, A. Haddad khodaparast, M.H. Diosady, L.L.2009. Aqeous extraction of virgin olive oil using industrial ensymes.Food Research International.42,171-175.

 ۱-۱٫ مقدمه

مورینگا (گز روغنی) با نام علمی Moringa peregrina (Forssk.) Fiori درختی است چند منظوره، مقاوم به خشکی که به سرعت رشد کرده ودارای دانه روغنی است. این گیاه در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد می­کند و اصل آن از هندوستان منشاء گرفته شده است (Sanchez-Machado et al., 2006). درایران نیز در استان­های سیستان و بلوچستان و هرمزگان در سطح بسیار وسیع ولی با تراکم بسیار کم دیده می‌شود. این درخت در بعضی مناطق نیز با نام گازرخ شناخته می­شود. مطالعاتی در زمینه میزان و کیفیت روغن مورینگا صورت گرفته است که به واسطه روغن­گیری از آن میزان روغن بذر این گونه ۹/۵۳% بیان شده است (Kahtani et al., 1995).

اصولاً دانه­های روغنی از جمله دانه مورینگا قبل از استخراج روغن از آن­ها، فرآوری­های اولیه ای مانند تمیز کردن، جداسازی و خرد کردن روی آن­ها صورت می­گیرد. هدف از آماده سازی دانه­های روغنی ایجاد شرایطی است که بازده روغن در آن حداکثر بوده و روغن خام و کنجاله حاصل دارای کیفیت خوبی باشد. آماده سازی نمونه برای استخراج روغن به نوع خوراکی و ماهیت روغن در آن بستگی دارد.

روغن­های گیاهی دو نوع خوراکی و غیر خوراکی می­باشند. دانه­های روغنی غیر خوراکی اصولاً مصرف صنعتی دارند که در مواردی اهمیت و ارزش آن­ها بیش از دانه­های روغنی خوراکی است. برخی از روغن­های غیر خوراکی در تهیه داروها و مواد بهداشتی نقش دارند. در حال حاضر تمام کارخانه­های سازنده رنگ، رزین، مواد پاک کننده، ضد کف، لوازم آرایشی و دارویی، مواد مورد نیاز خود را از روغن­های صنعتی و یا اسیدهای چرب آزاد صمغ­های کارخانجات روغن­های خوراکی تامین می­کنند. از روغن­های گیاهی غیر خوراکی به عنوان نرم کننده در چرم­ها، چسب، رنگ­های نقاشی، تولید شمع­های بدون دود، ایجاد پوشش برای کابل­ها در پلاستیک سازی، در فلزات گران قیمت به عنوان یک پوشش دهنده مناسب (مانند موم­های سفید) و همچنین تولید سوخت بیودیزل استفاده می‌شوند.

روغن­های گیاهی دارای ناخالصی­های زیادی هستند که بعضی از این ناخالصی­ها مانند ذرات دانه در روغن نامحلول می­باشند، در نتیجه به آسانی توسط فیلتراسیون حذف می­شوند. عوامل دیگری مانند، اسیدهای چرب آزاد، هیدروکربن­ها، فسفولیپیدها، پروتئین­ها، رنگدانه­ها و رزین­ها به صورت محلول و یا سیستم­های معلق پایدار در روغن­ها تشکیل می­شوند. ناخالصی­ها اثرات نامطلوبی بر روی عطر، بو، ظاهر و عمر مفید روغن دارند. بنابراین اینگونه ناخالصی­ها باید با استفاده از مواد شیمیایی و یا تصفیه فیزیکی از روغن حذف شوند (Verleyen et al., 2002).

روغن­های گیاهی حاوی ناخالصی­های زیادی از جمله آب و بقایای معلق گیاهی می­باشند. از طرفی روغن­های گیاهی دارای انواع فسفولیپیدها می‌باشند که مشکلات زیادی در ذخیره­سازی روغن خام به وجود می­آورند (Indira et al., 2000). این ناخالصی­ها بر روی رنگ، بو و عمر مفید روغن تاثیر زیادی دارند به همین علت بهتر است به روش­های شیمیایی یا فیزیکی از روغن حذف گردند. بیشتر ناخالصی ها و صمغ­های موجود درون روغن­های گیاهی در طی فرآیندی به نام دیگام کردن، از روغن حذف می‌گردند.

اکثر روغن­های گیاهی دارای اسیدهای چرب غیر اشباع­اند که می­توانند با استفاده از روش­های اپوکسی کردن به روغن اپوکسی تبدیل شوند. امروزه اپوکسی کردن روغن­های گیاهی به علت دارا بودن پایداری، منابع تجدیدپذیر و رابطه دوستانه­ای با محیط زیست از اهمیت ویژه­ای برخوردارند. این فرآیند به عنوان ماده اولیه برای سنتز انواع مواد شیمیایی از جمله روان­کننده­ها، پلاستی سایزرها، پلیمرها و غیره می­باشند (Saurabh et al., 2011).

پیوندهای دوگانه در اسیدهای چرب غیراشباع به عنوان مکان­های واکنش و عامل اپوکسی کردن می‌باشند. اپوکسی کردن روغن­های گیاهی مستلزم اضافه کردن یک اتم اکسیژن می­باشد که این باعث ایجاد یک حلقه اکسیران می­گردد (Manthey et al., 2011). اپوکسی کردن یک واکنش مهمی است زیرا که اپوکسیدهای تشکیل شده به عنوان یک واسطه­ای، برای تبدیل به محصولات بیشماری مورد استفاده قرار می­گیرد. یکی از مهمترین روغن­های گیاهی اپوکسی شده، روغن سویا است و تولید آن در سراسر جهان در حدود ۲۰۰۰۰۰ تن در سال است(Klass & Warwei 1999) . کاربردهای موادی که بر پایه اپوکسی ساخته می‌شوند گسترده ‌است و شامل مواردی چون چسب­ها، کامپوزیت­ها (مانند موادی که برای فایبر گلاس یا فیبر کربن استفاده می‌کنند) و تقویت‌کننده‌ها می‌باشد (اگرچه پلی‌استر، وینیل‌استر و دیگر صمغ­های ترموست هم برای پلاستیک تقویت ‌شده با شیشه به کار می‌روند).گام و اپوکسی شده مورد ارزیابی قرار می گیرد.

۲-۱٫ گیاه شناسی مورینگا

مورینگا (گز روغنی) با نام علمیM. peregrina  درختی است که در استان­های سیستان و بلوچستان و هرمزگان در سطح بسیار وسیع ولی با تراکم بسیار کم دیده می­شود. این گیاه به دلیل داشتن دانه­های روغنی و شباهت ظاهری به درخت گز، در این مناطق به گز روغنی مشهور است. این درخت در بعضی مناطق نیز با نام گازرخ شناخته می­شود.

مورینگا گیاهی است که دارای ارزش اقتصادی زیادی می­باشد و دانه آن دارای مقدار زیادی روغن است که علاوه بر مصرف خوراکی، در صنعت هواپیماسازی، ساعت‌سازی، داروسازی، آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می­گیرد. این روغن به علت دارا بودن میزان اسید اولئیک بالا (۷۱ درصد) بهترین روغن از نظر مصرف خوراکی در دنیا به شمار می­رود. برگ این درخت برای خوراک انسان و دام، چوب درخت آن به دلیل بالا بودن صمغ و روغن دارای خاصیت ضد موریانه و سوخت و بذر آن برای روغن‌کشی استفاده می‌شود.

تاریخچه کشت این گونه در هند به هزاران سال قبل برمی­گردد. هندی­ها می­دانستند که بذر این گونه دارای روغن خوراکی است و از این روغن با اهداف دارویی استفاده می­کردند (اود[۱]، ۱۹۹۸). عمده مناطق انتشار این گونه گیاه در ایران به صورت طبیعی کوههای بشاگرد، نیکشهر تا جنوب جازموریان می‌باشد. این درختچه که نیاز به آب بسیار اندک دارد، تا ارتفاع ۸ تا ۱۲ متر هم قد می‌کشد. سالی ۲ بار بذر می‌دهد که از آن روغن گرفته می‌شود.

با مطالعات صورت گرفته و مشاهدات دوره­ای از مراحل مختلف رویشی روی درختان مورینگا، مراحل آن را به شرح زیر مشاهده کردند:

مرحله فعالیت­های رویشی از ماه بهمن تا آذر سال بعد (فوریه تا دسامبر میلادی).

غنچه و گلدهی: در طول ماه­های اسفند و فروردین (مارس و آوریل میلادی)، مشخص است که این مرحله در دوره­ای اتفاق می­افتد که رطوبت کافی در اختیار گیاه قرار دارد. محقق دیگری نیز با مطالعه بر روی مورینگای روییده شده در دره­های بیابانی شمال عمان نشان داد که دوره رشد، ظهور گل و دوره گلدهی این گیاه با بارندگی هم بستگی دارد (گودل[۲] و همکاران، ۱۹۹۷).

[۱] odee

[۲] Goodell et al

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه شناسی ارزن و اثرات تنش خشکی بر روی گیاه
  • تحقیق گیاه شناسی کلزا و عکس العمل کلزا در برابر تنش خشکی
  • تحقیق گیاه شناسی گلرنگ و کشت مخلوط و عوامل موثر بر عملکرد گلرنگ و عملکرد در کشت مخلوط
  • تحقیق خصوصیات گیاه شناسی پسته و سرمازدگی و واکنش بافتهای گیاهان در برابر سرما
  • تحقیق مشخصات گیاه شناسی کاهو و عوامل مخرب بیماری های گیاهی کاهو
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.