تحقیق گیاه شناسی گلرنگ و کشت مخلوط و عوامل موثر بر عملکرد گلرنگ و عملکرد در کشت مخلوط

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گیاه شناسی گلرنگ و کشت مخلوط و عوامل موثر بر عملکرد گلرنگ و عملکرد در کشت مخلوط دارای ۷۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-مشخصات گیاه گلرنگ    ۶
۱-۱- تاریخچه گلرنگ    ۶
۱-۲- گیاه شناسی گلرنگ    ۷
۱-۲-۱- ریشه    ۷
۱-۲-۲- ساقه    ۸
۱-۲-۳- برگ    ۸
۱-۲-۴- گل    ۹
۱-۲-۵- میوه    ۱۰
۱-۳- موارد مصرف گلرنگ    ۱۰
۱-۳-۱- گل گلرنگ    ۱۰
۱-۳-۲- روغن گلرنگ    ۱۱
۱-۳-۳- پوسته دانه گلرنگ    ۱۳
۱-۳-۴- استفاده از علوفه گلرنگ    ۱۳
۱-۴- ارقام گلرنگ    ۱۴
۱-۴-۱- ارقام داخلی    ۱۴
۱-۴-۲- ارقام خارجی    ۱۹
۱-۵- آفات و امراض گلرنگ    ۲۲
۱-۵-۱- آفات    ۲۲
۱-۵-۲- بیماریهای گلرنگ    ۲۲
۱-۶- شرایط مناسب کاشت    ۲۳
۱-۶-۱- شرایط محیطی    ۲۳
۱-۶-۲- خاک    ۲۴
۱-۶-۳- آب    ۲۵
۱-۷- کشاورزی پایدار    ۲۵
۱-۸- سیستم های کشت    ۲۶
۱-۸-۱- تک کشتی    ۲۶
۱-۸-۲- کشت مخلوط    ۲۷
۱-۸-۲-۱- تاریخچه    ۲۷
۱-۸-۲-۲- تاریخچه کشت مخلوط در ایران :    ۲۸
۱-۸-۲-۳- انواع چندکشتی بر اساس نحوه مدیریت گیاهان شامل :    ۲۸
۱-۸-۲-۳-۱- چند کشتی متوالی    ۲۹
۱-۸-۲-۳-۲-چند کشتی همزمان    ۲۹
۱-۸-۲-۳-۳-کشت تاخیری و یا چند کشتی پس و پیش    ۳۰
۱-۸-۲-۴- راندمان استفاده ازعوامل محیطی در کشت مخلوط    ۳۱
۱-۸-۲-۴- ۱- مکانیزم های مربوط به افزایش راندمان استفاده از آب    ۳۱
۱-۸-۲-۴- ۲-مکانیزم های مربوط به افزایش راندمان استفاده از نور    ۳۲
۱-۸-۲-۴- ۳-مکانیزم های مربوط به افزایش راندمان استفاده از جذب مواد غذایی    ۳۳
۱-۸-۲-۵-اثر مکملی یا جبرانی    ۳۳
۱-۸-۲-۶-معایب کشت مخلوط    ۳۴
۱-۸-۲-۷- رقابت در کشت مخلوط    ۳۶
۱-۸-۲-۷-۱-عوامل موثر در  رقابت در گیاهان    ۳۸
۲- مروری بر تحقیقات    ۳۹
۲-۱-  فنولوژی    ۳۹
۲-۱-۱-  مفهوم فنولوژی    ۳۹
۲-۱-۲- نمو گلرنگ    ۴۰
۲-۳- اجزاء عملکرد گلرنگ    ۴۲
۲-۳-۱- عوامل موثر بر عملکرد گلرنگ:    ۴۲
۲-۳-۱-۱- ارقام:    ۴۲
۲-۳-۱-۲- تاریخ کاشت:    ۴۳
۲-۳-۱-۳- تعداد بوته در متر مربع    ۴۴
۲-۳-۱-۴- تعداد روز تا غوزه دهی    ۴۵
۲-۳-۱-۵- تعداد غوزه در بوته:    ۴۶
۲-۳-۱-۶- تعداد دانه در غوزه:    ۴۷
۲-۳-۱-۷- عملکرد دانه در بوته:    ۴۸
۲-۳-۱-۸- ارتفاع بوته:    ۴۸
۲-۳-۱-۹- تعداد شاخه فرعی:    ۴۹
۲-۳-۱-۱۰- وزن هزار دانه:    ۵۰
۲-۳-۱-۱۱- وزن خشک بوته:    ۵۰
۲-۴- عوامل موثر بر عملکرد در کشت مخلوط    ۵۱
۲-۴-۱-گونه های گیاهی:    ۵۱
۲-۴-۲-تراکم کاشت    ۵۳
۲-۴-۳-نسبت اختلاط    ۵۴
۲-۴-۴-الگوی کشت مخلوط    ۵۵
۲-۵-مزایای کشت مخلوط    ۵۶
۲-۶- روش های متداول در کشت مخلوط:    ۵۹
منابع:    ۶۳

 منابع:

خواجه پور، م. ر. ۱۳۷۰٫ تولید نباتات صنعتی. انتشارات دانشگاه صنعتی اصفهان. ۲۵۱ صفحه.

یزدی صمدی، ب و س، عبدمیشانی. ۱۳۷۰ . اصلاح نباتات زراعی، مرکز نشر دانشگاهی تهران.

یزدی صمدی، ب و ک، پوستینی . ۱۳۷۳ . اصول تولید گیاهان زراعی، مرکز نشر دانشگاهی تهران ،ص:۳۰۰

تدین.، م. ۱۳۸۸٫ تاثیر تراکم بوته و عناصر پتاسیم و روی بر واکنش­های موفوفیزیولوژیک و عملکرد ارقام گلرنگ. نشریه زراعت(پژوهش و سازندگی). شماره ۹۱٫ تابستان۹۰

کوچکی، ع.، م. نصیری محلاتی. ح. فیضی. ش. امیرمرادی و ف. مندنی.۱۳۸۹٫ اثر کشت مخلوط نواری ذرت (Zea mays L.) و لوبیا (Phaseolus vulgaris L.) بر عملکرد ماده خشک و نسبت برابری زمین در شرایط کنترل و عدم کنترل علفهای هرز . نشریه بوم شناسی کشاورزی. جلد ۲، شماره ۲، تابستان ۱۳۸۹٫ ص ۲۳۵-۲۲۵

داداشی، ن و م. ر. خواجه پور. ۱۳۸۳٫ اثر دما و طول روز بر مراحل نمو ژنوتیپ های گلرنگ در شرایط مزرعه. مجله علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی. سال هفتم، شماره ۴٫ ص ۱۰۱-۸۳

میرزاخانی، م.۱۳۸۰٫ بررسی اثرات تاریخ کاشت بر عملکرد، اجزای عملکرد و آنالیز رشد ارقام گلرنگ بهاره در استان مرکزی. پایان نامه کارشناسی ارشد زراعت. دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان. ۱۵۰ صفحه.

میرزاخانی، م.، م. ر. اردکانی، ا. ح. شیرانی راد و ا. ر. عباسی فر، ۱۳۸۱٫ بررسی اثرات تاریخ کاشت بر عملکرد و اجزای عملکرد گلرنگ بهاره در استان مرکزی، مجله علوم زراعی ایران، جلد ۴، شماره ۲٫ صفحات: ۱۴۹-۱۳۸٫

میرزاخانی، م. و ا. ح. امیدی. ۱۳۸۷٫ بررسی و مقایسه عکس العمل به سرمای ارقام بهاره پیش سرمایی شده با ارقام گلرنگ پاییزه در فراهان. گزارش نهایی طرح تحقیقاتی خاتمه یافته درون دانشگاهی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد فراهان. ۹۳ صفحه.

میرزاخانی، م. و ا. ح. شیرانی راد. ۱۳۸۷٫ بررسی و تعیین بهترین تاریخ کاشت ارقام گلرنگ پاییزه در فراهان. گزارش نهایی طرح تحقیقاتی خاتمه یافته درون دانشگاهی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد فراهان. ۱۰۸ صفحه.

میرزاخانی، م و ع. ر. طالب نژاد.۱۳۸۶٫ اثرات تاریخ کاشت بر عملکرد و اجزای عملکرد ارقام گلرنگ پاییزه در استان مرکزی. مجله علمی _ پژوهشی دانش کشاورزی ایران. جلد۴، شماره۴، ص ۳۶۰-۳۴۹٫

 Tomar, S.S. 1993. Effect of soil hydrothermal regimes on the performance of safflower planted on different dates. Proceedings of the Third International Safflower Conference, Beijing, China. 14-18 June 1993. pp. 714-729.

Urie, A.L., and P.F. Knowels. 1977. Safflower introduction resistant to verticillium wilt. Crop Sci. 12: 545-546.

Urie, A.L., L.N. Leininger, and D.E. Zimmer. 1967. Development of safflower seed as influenced by wind growing varieties and seasons. Crop Sci. 7: 584-587

Usla, N., A. Akin, and M. B. Halitligil. 1998. Cultivar, weed and row spacing effects on some agronomic characters of safflower (Carthamus tinctorius L.) in spring planting. Turkey Journal of Agriculture and Forestry (TUBITAK). 22:533-536.

Vandermeer, J. (1989), The Ecology of Intercropping. Cam: Cambridge University Press.

۱-مشخصات گیاه گلرنگ

۱-۱- تاریخچه گلرنگ

گلرنگ یا کافشه یکی از گیاهان مهم در کشاورزی مناطق خشک[۱] و نیمه خشک[۲] است(خواجه پور، ۱۳۸۳). منشا گلرنگ جنوب آسیاست. و از دیرباز در چین، هند، ایران و مصر کشت می­شده است. این گیاه در قرون وسطی در ایتالیا، فرانسه و اسپانیا نیز کشت می شد و بعداً به امریکا، مکزیک، ونزوئلا و کلمبیا برده شد در آغاز گلرنگ به منظور استفاده از رنگ حاصل از گلبرگ های آن در رنگ آمیزی پارچه و تزئین غذا کاشته می شد، ولی امروزه علاوه بر آن، کشت این گیاه به خاطر تولید روغن، کنجاله  و تهیه مواد دارویی و لوازم آرایشی نیز انجام می­گیرد(Cho and Tae, 2000). متاسفانه با وجود آنکه گیاه زراعی گلرنگ با همه قابلیت­های ارزشمندش بومی کشور ایران می باشد اما توجه زیادی به این گیاه نشده ولی طبق تحقیقات انجام شده در اروپا و آمریکا از ۲۰۲۴ ژنوتیپ[۳] موجود ۱۹۹ ژنوتیپ مربوط به ژنوتیپ های ایرانی بوده است(نمازی و همکاران، ۱۳۹۰). سطح کشت گلرنگ در سال ۲۰۰۹ در دنیا حدود ۳/۱ میلیون هکتار  بوده که حدود ۵۰ درصد آن در هند کشت شده است.( Hanumantharaya et al., 2008). سطح زیر کشت گلرنگ در کشور ما حدود ۶۰۰۰ هکتار با متوسط عملکرد حدود یک تن در هکتار است(بی نام، ۱۳۸۹) و بالاترین سطح زیر کشت با ۹۵۰۰ هکتار مربوط به سال ۱۳۸۱  می باشد(مستوفی، ۱۳۸۷).  بعداز دهه ۵۰ ، عواملی نظیر خطر سرمازدگی و یخبندان ، عملکرد کم واریته­[۴]ها و خسارت آفات موجب کاهش نسبتاً زیاد سطح زیر کشت گلرنگ شد اما در چند سال اخیر ورود ارقام جدید زودرس به عرصه تولید موجب رونق کشت گلرنگ و افزایش سطح زیر کشت آن شده است(فروزان، ۲۰۰۵).

۱-۲- گیاه شناسی گلرنگ

گلرنگ با نام علمی(Cartamus tinctorius L.) گیاهی یکساله از خانواده (Asteraceae) است که به دلیل داشتن کیفیت بالای روغن به عنوان یک دانه روغنی مهم مطرح می باشد(احمدی و امیدی، ۱۳۷۳). بعضی سه گونه  Carthamus lanatus, C. oxyacanthaو C. plaestinus را منشاء واریته­های فعلی گلرنگ می دانند (زینلی، ۱۳۷۸). این گیاه به صورت بوته‌ای استوار رشد می‌کند و جزء گیاهان سه کربنه می باشد. گیاهی است طبیعتاً روز بلند اما بسیاری از ارقام اصلاح شده نسبت به طول روز بی تفاوت می باشند( خواجه پور، ۱۳۸۳). گلرنگ اساساً خودگشن است و باد در انتقال گرده های آن نقش ندارد، اما برای باروری مطلوب و حداکثر بازدهی معمولاً وجود زنبورها و سایر حشرات ضروری است. این مساله به نحوه باز شدن گل بستگی دارد (وایس، ۱۳۷۵). گلرنگ از نظر حرارت مطلوب رشد در گروه گیاهان سرما دوست قرار می­گیرد و در درجه حرارت ۵ درجه سانتیگراد می تواند به رشد خود ادامه دهد ولی بهترین رشد را در دمای ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتیگراد خواهد داشت (آذری، ۱۳۸۰).

۱-۲-۱- ریشه

ریشه گلرنگ قوی، توسعه یافته، راست و دارای ریشه­های جانبی زیادی است. در خاک­های نفوذپذیر، عمیق، مرطوب و گرم ریشه می­تواند تا عمق حدود ۳ متر نفوذ کند(زینلی، ۱۳۷۸). گلرنگ دارای یک ریشه اصلی است و گاهی ریشه­های فرعی زیادی که تا عمق ۶۰ تا ۹۰ سانتی متر توسعه پیدا می­کنند (زینلی، ۱۳۷۸). وجود چنین سیستم ریشه­ای عمیق، عامل اصلی سازگاری گیاه در شرایط خشک می­باشد. نقش دما در طول دوره نمو اکثر ارقام بیش از طول روز می­باشد (آذری، ۱۳۸۰).

۱-۲-۲- ساقه

ساقه گلرنگ استوانه­ای شکل، صاف و بدون کرک بوده و با افزایش شاخه دهی نازک تر شده و در زمان رسیدگی شکننده می­شود( ابوالحسنی و سعیدی، ۱۳۸۵). ساقه در اوائل رشد سبز رنگ است و در مرحله رسیدگی به رنگ کرم در آمده و در بخش بالایی ساقه اصلی شاخه­های فرعی منشعب می­شوند. ارتفاع اولین شاخه فرعی به ژنوتیپ، فضای رشد و مدیریت زراعی بستگی دارد. به طور کلی ارتفاع ساقه اصلی به ۲۰ تا ۴۰ سانتی­متر می­رسد(احمدی، ۱۳۷۱). ارتفاع نهایی بوته به شرایط محیطی، حاصلخیزی، رطوبت، شوری و عوامل زراعی مانند تراکم گیاه و تاریخ کاشت بستگی داشته که بین ۵۰ تا ۲۰۰ سانتی­متر متغییر می­باشد( ابوالحسنی و سعیدی، ۱۳۸۵)

۱-۲-۳- برگ

برگ­های گلرنگ بدون دم­برگ، بیضی شکل، بدون کرک و به رنگ سبز تیره بوده و به صورت مارپیچ روی ساقه قرار گرفته­اند. برگ­های فوقانی بوته بدون خار یا پرخار تیغی می­باشند در حالیکه برگ­های تحتانی ساده و بدون خار می­باشند(احمدی، ۱۳۷۱).صفت خار دار بودن متاثر از شرایط محیطی نمی باشد( احمدی، ۱۳۷۱). اندازه برگ بسته به رقم دارای طول ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر و عرض ۵ تا ۵/۲ سانتی­متر بوده و حاشیه آن به اشکالی نظیر مضرس، بدون بریدگی عمیق و ناقص دیده می­شود( احمدی، ۱۳۷۱).

[۱] – Arid

[۲] – Semiarid

[۳]– Genotype

[۴]– Variety

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه شناسی مورینگا و روشهای استخراج و فرآوری روغن
  • تحقیق گیاه شناسی ارزن و اثرات تنش خشکی بر روی گیاه
  • تحقیق گیاه شناسی کلزا و عکس العمل کلزا در برابر تنش خشکی
  • تحقیق گیاه شناسی گلرنگ و تاثیر تاریخ کاشت بر گیاه
  • تحقیق گیاه گلرنگ و تاثیر تنش خشکی و کود روی بر عملکرد و اجزای عملکرد گیاه
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.