تحقیق گیاه شناسی گلرنگ و تاثیر تاریخ کاشت بر گیاه

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گیاه شناسی گلرنگ و تاثیر تاریخ کاشت بر گیاه دارای ۴۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

-مقدمه    ۵
۲-۱- نام‌های گلرنگ    ۷
۲-۲- تاریخچه کاشت گلرنگ در ایران و جهان    ۷
۲-۳- مشخصات گیاهشناسی گلرنگ    ۸
۲-۳-۱- ریشه:    ۸
۲-۳-۲- برگها:    ۸
۲-۳-۳- ساقه:    ۸
۲-۳-۴- طبق:    ۹
۲-۳-۵- گل:    ۹
۲-۳-۶- دانه:    ۹
۲-۳-۷- ترکیبات دانه گلرنگ:    ۹
۲-۴- مراحل نمو گلرنگ    ۹
۲-۴-۱- مرحله رویشی شامل  Veتا  Vn    ۹
۲-۴-۲- مرحله زایشی شامل R1 تا R6    ۱۰
۲-۵-گیاه زراعی    ۱۱
۲-۶- ارقام گلرنگ    ۱۲
۲-۶-۱- ارقام داخلی    ۱۳
۲-۶-۱-۱- رقم محلی ۲۸۱۱ (اراک)    ۱۳
۲-۶-۱-۲- رقم محلی اصفهان    ۱۳
۲-۶-۱-۳- رقم محلی ۳۱۴۷ (ارومیه)    ۱۳
۲-۶-۱-۴- رقم محلی ۲۸۱۹    ۱۴
۲-۶-۱-۵- رقم محلی ۳۱۴۸    ۱۴
۲-۶-۱-۶- رقم محلی ۳۱۵۰ کرمانشاه    ۱۴
۲-۶-۱-۷- سایر ارقام    ۱۴
۲-۶-۲- ارقام خارجی    ۱۵
۲-۶-۲-۱- ژیلا۱    ۱۵
۲-۶-۲-۲- فریو    ۱۵
۲-۶-۲-۳- یو.اس- ۱۰۱    ۱۶
۲-۶-۲-۴- یوت    ۱۶
۲-۶-۲-۵- آ-۱۰۱ و آ-۱۲۴۱۷    ۱۶
۲-۶-۲-۶- ان-۱۰    ۱۷
۲-۶-۲-۷- رقم ۱-VC    ۱۷
۲-۶-۲-۸- نبراسکا-۱۰    ۱۷
۲-۷- تاریخ کاشت    ۱۸
۲-۷-۱- اجزای موثر بر عملکرد دانه    ۱۹
۲-۷-۲- تاثیر تاریخ کاشت بر عملکرد دانه    ۲۱
۲-۷-۳- تاثیر تاریخ کاشت بر تعداد دانه در طبق    ۲۴
۲-۷-۴- تاثیر تاریخ کاشت بر تعداد طبق بارور    ۲۵
۲-۷-۵- اثر تاریخ کاشت بر ارتفاع بوته    ۲۷
۲-۷-۶- تأثیر تاریخ کاشت بر درصد روغن    ۲۸
۲-۷-۷- تاثیر تاریخ کاشت بر عملکرد بیولوژیک و شاخص برداشت و عملکرد دانه    ۳۱
۲-۷-۸- تاثیر تاریخ کاشت بر وزن هزار دانه    ۳۳
۲-۸- کشت دوگانه    ۳۴
۲-۹- همبستگی بین عملکرد و سایر صفات کمی و کیفی گلرنگ    ۳۶
منابع    ۴۱

منابع

زینلی، ا. (۱۳۷۸). گلرنگ (شناخت، تولید و مصرف). انتشارات دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان. ۱۴۴ صفحه.

سرمدنیا، غ. ح. و کوچکی، ع. (۱۳۶۸). فیزیولوژی گیاهان زراعی. انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد. ۴۰۰ صفحه.

میرزاخانی، م.، م. ر. اردکانی، ا. ح. شیرانی راد و عباسی فر، ا. ر. (۱۳۸۱). بررسی اثرات تاریخ کاشت بر عملکرد و اجزای عملکرد ارقام گلرنگ بهاره در استان مرکزی. مجله علوم زراعی ایران. ۴ (۲): ۱۴۹-۱۳۸٫

ناصری، ف. (۱۳۷۰). دانه های روغنی (ترجمه). انتشارات آستان قدس رضوی. صفحات ۳۶۰-۲۸۰٫

یزدی صمدی، ب. و عبدمیشانی، س. (۱۳۷۰). اصلاح نباتات زراعی، چاپ اول، مرکز نشر دانشگاهی تهران.

سعیدی، ق. ا. (۱۳۸۲). تاثیر تاریخ کاشت زود هنگام بهاره و تابستانه بر صفات زراعی ژنوتیپ‌های بذرک با  کیفیت روغن خوراکی در اصفهان. مجله علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی. (۳): ۱۴۴-۱۲۹٫

سعیدی، ق.، ح. طوفی و میرلوحی، ا. (۱۳۸۳). تنوع ژنتیکی و روابط بین صفات در تعدادی از توده‌های بومی گلرنگ ایران. مجله علوم کشاورزی و منابع طبیعی. ۱۱ (۲): ۱۱۶-۱۰۷٫

برزگر، ا. ب. و رضایی، ع. (۱۳۷۷). بررسی عملکرد، اجزای عملکرد و الگوهای توزیع آن در گلرنگ. صفحه ۴۶۰٫ چکیده مقالات پنجمین کنگره زراعت و اصلاح نباتات ایران، موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کرج.

پارسا، م. (۱۳۷۰). مقایسه ارقام سویا در تراکم‌های مختلف به عنوان کشت دوم در منطقه مشهد. پایان نامه کارشناسی ارشد زراعت، دانشگاه فردوسی مشهد.

Cassato, E., P. Ventricelli and A. Corlto. (1997). Response of hybrid and open pollinated safflower to increasing doses of nitrogen fertility. Proceeding of the 4th International Safflower Conference. Italy, Bari, 2-7 June. pp. 98-103.

Dajue, L. (1989). Study of germplasm collection of safflower (Carthamus tinctoreus L.) screening for long days. sesame and safflower newsletter. 4: 213-218.

De la Vega, A. J. and A. J. Hall. (2002). Effects of planting date, genotype, and their interaction on safflower yield: II. Components of oil yield. Crop Science. 42: 1202-1210.

Ehdai, B., A. Ghaderi and N. A. Ghanavati. (1977). Adaptation of safflower genotypes Crathamus tinctrious L. Theoritical Applied Genetics. 49: 157-163.

۱-۱-مقدمه

روغن‌های خوراکی از منابع مهم تامین انرژی برای فرآیندهای حیاتی در بدن انسان هستند و به خاطر نقشی که این مواد در تامین نیازهای چربی و ویتامین‌ها دارند، پس از مواد نشاسته‌ای در زمره‌ی مهمترین کالاهای ضروری محسوب می‌گردند. با توجه به روند رو به افزایش مصرف روغنهای نباتی و هزینه زیاد تامین روغن مورد نیاز کشور از طریق واردات، توسعه کشت گیاهان دانه روغنی سازگار به شرایط اقلیمی کشور و همچنین گسترش برنامه‌های تحقیقاتی در این زمینه حائز اهمیت است.

خوشبختانه به دلیل تنوع آب و هوایی در ایران امکان کشت بسیاری از دانه‌های روغنی با کیفیت مناسب، که از ارزش اقتصادی بسیاری برخوردارند، وجود دارد. در این ارتباط کشت گیاهان روغنی نظیر گلرنگ که از نظر صنعتی و دارویی نیز مهم هستند می‌تواند مدنظر قرار بگیرد. گلرنگ گیاهی است که از دیر‌ باز در مناطق خشک و نیمه خشک و نیز در هندوستان و دیگر نقاط خاورمیانه و شرق آفریقا کشت می‌شده است. خصوصیات مطلوب و خاص این گیاه نظیر خواص طبی، صنعتی، غذایی، کیفیت بالای روغن به جهت وجود بیش از ۸۰ درصد اسید‌های چرب غیر اشباع بخصوص اسید چرب لینولئیک و اولئیک، مقاومت بالا به شوری و خشکی، نیاز رطوبتی کم، سازگاری وسیع به درجه حرارت‌‌های پایین زمستان و بالای تابستان و فصل رشد و نمو کوتاه در کشت بهاره و تابستانه از جمله مواردی است که گلرنگ را به عنوان یک گیاه روغنی با ارزش مطرح ساخته است.

انتخاب تاریخ‌کاشت مناسب یکی از فنون زراعی است که با رعایت آن حداکثر محصول بدست خواهد آمد. از آنجایی که طول مراحل مختلف نمو تابعی از دو عامل اصلی حرارت و طول روز است؛ ممکن است تاریخ‌کاشت را به نحوی تغییر داد که مراحل مختلف نمو گیاه با وضعیت حرارت و طول روز موجود طی فصل رشد انطباق مناسبی یافته و میزان رشد رویشی و زایشی مطلوبی بدست آید. بدین لحاظ لازم است اطلاع کامل و صحیحی از خصوصیات رشد و نمو و نیازهای اکولوژیک محصول مورد کاشت و عوامل محیطی داشت تا بتوان تاریخ‌کاشت مناسبی را انتخاب نمود.

کاشت دو یا چند محصول در سال، موجب استفاده مؤثر از منابع طبیعی موجود در بخش کشاورزی و افزایش بازدهی اقتصادی آنها می‌شود و در بسیاری از مناطق کشور مورد توجه قرار گرفته است. انتخاب ژنوتیپ‌های مناسب گلرنگ از لحاظ صفات زراعی و اقتصادی جهت کاشت به عنوان محصول دوم بسیار حائز اهمیت است. در این زمینه، انتخاب گیاه مناسب و با دوره رشد کوتاه به عنوان محصول دوم پس از برداشت گندم و جو اهمیت دارد. ترکیب مناسبی از ژنوتیپ و تاریخ کاشت در گیاهان زراعی یکی از مهمترین عوامل مؤثر در کسب عملکرد مطلوب و اقتصادی است. در تاریخ کاشت مناسب مراحل رویشی و زایشی گیاه با شرایط مطلوب محیطی منطبق شده و موجب افزایش بازدهی فتوسنتز و سرانجام انتقال و ذخیره مواد فتوسنتزی در دانه‌ها و افزایش عملکرد می‌گردد. نتایج مشابهی در گیاهان مختلف از قبیل‌ آفتاب‌گردان و گلرنگ در ارتباط با اثر متقابل ژنوتیپ و تاریخ کاشت بر عملکرد دانه و برخی خصوصیات فیزیولوژیکی گزارش شده است. در مواقعی که تاخیر در کاشت بهاره گلرنگ، با افزایش دما در طی دوران رشد رویشی و زایشی گیاه همراه باشد، موجب تسریع نمو شده و در نهایت عملکرد و اجزای عملکرد را کاهش می دهد. ولی چنانچه تاخیر در کاشت، موجب انطباق مرحله گلدهی و پر شدن دانه‌ها با هوای نسبتاً خنک اواخر تابستان باشد، افزایش عملکرد دانه را نسبت به تاریخ‌های کاشت زود هنگام به دنبال خواهد داشت.

با توجه به امتیازات ارزشمند گیاه گلرنگ و بومی بودن و سازگاری آن، شایسته است که مطالعات بیشتری برای شناخت بهتر این گیاه انجام شود. در هر حال با آزمایش‌های بسیار معدودی که در کشور بر روی این گیاه صورت گرفته و همچنین محدودیت نسبی ارقام مناسب اصلاح شده، بدون توجه اساسی در زمینه به‌نژادی و به‌زراعی نمی‌توان امید چندانی به بهبود وضعیت گلرنگ در ایران داشت. با توجه به خصوصیات ارزشمند این گیاه، به ویژه سازگاری با شرایط محدودیت رطوبت و امکان کشت بهاره آن در بسیاری از مناطق کشور و همچنین اثرات مفید قرار دادن آن در تناوب زراعی و استفاده از این گیاه به عنوان کشت دوم بعد از برداشت غلات دانه ریز مثل گندم و جو، امید است که این گیاه در آینده بیشتر از گذشته، مورد توجه پژوهشگران و سیاست گذاران کشاورزی کشور قرار گیرد.

۲-۱- نام‌های گلرنگ

گلرنگ گیاهی است که از سالیان بسیار دور در کشورهای مختلف جهان رشد و نمو نموده است. این گیاه در کشورهای مختلف به اسامی مختلف نامیده می‌شود. نام علمی گلرنگ یا گل رنگCarthamus tinctorius  L. می‌باشد. این گیاه در زبان فارسی علاوه بر گلرنگ یا گل رنگ اسامی متعدد دیگری نیز دارد که کافشه، کاجیره، کاچیره، کاژیره و کازیره بیش از سایر اسامی محلی مصطلح هستند. در زبان انگلیسی به این گیاه Safflower و در زبان فرانسه Carthame می‌گویند. عرب‌ها این گیاه را به اسامی قرطوم[۱]، کرتوم[۲] و عصفر[۳] می‌شناسند. گفته شده است که Carthamus (نام جنس) برگردان لاتین کلمه عربی قرطوم است که به ماده رنگی گلها اشاره دارد و عصفر به احتمال زیاد منشأ نام انگلیسی آن یعنی Safflower است. این گیاه عضوی از خانواده گیاهی کاسنی(مرکبان یا مرکبه) یا (Compositae) Asteraceae می‌باشد ( ناصری، ۱۳۷۰؛ Chapman and Carter, 1976). گونه زراعی گلرنگ یکساله است؛ اما در این جنس گونه‌های وحشی چند ساله نیز وجود دارد (یزدی صمدی و عبدمیشانی، ۱۳۷۰).

۲-۲- تاریخچه کاشت گلرنگ در ایران و جهان

گلرنگ سالیان درازی است که از حالت وحشی خارج شده است. این گیاه از ۴۰۰۰ سال قبل به دلیل استفاده از گلچه‌های آن در مصر کشت می‌شده است. این محصول احتمالاً از فرات به مصر برده شده است؛ اما روغن‌کشی و استفاده از روغن آن بعدها در آنجا متداول گردید. در طی بررسی‌های باستان شناسی دسته‌هایی از گل‌های مجزای گلرنگ در میان پاکتی از جنس برگ بید همراه جسد مومیایی آمنوخیس اول از سلسله هجدهم (۱۶۰۰ قبل از میلاد) کشف شد، که دقیقاً قابل تشخیص نبود.

[۱] Qortum.

[۲]Kurthum

[۳]Osfur

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه گلرنگ و تاثیر تنش خشکی و کود روی بر عملکرد و اجزای عملکرد گیاه
  • تحقیق گیاه شناسی گلرنگ و کشت مخلوط و عوامل موثر بر عملکرد گلرنگ و عملکرد در کشت مخلوط
  • تحقیق مشخصات گیاه شناسی گلرنگ و اجزای عملکرد و شاخص های رشد آن و نقش محلول پاشی بور و مولیبدن و پلی آمین بر گیاهان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.