تحقیق گیاه گلرنگ و تاثیر تنش خشکی و کود روی بر عملکرد و اجزای عملکرد گیاه

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گیاه گلرنگ و تاثیر تنش خشکی و کود روی بر عملکرد و اجزای عملکرد گیاه دارای ۳۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۱-۲- منشأ و اهمیت گلرنگ    ۶
۱-۳- خصوصیات گیاهی    ۷
۲-بررسی منابع    ۱۰
۲-۱- مراحل نمو گلرنگ    ۱۰
۲- ۲- واکنشهای گیاه به تنش    ۱۲
۲-۳- عناصر ریز مغذی    ۱۴
۲-۴- فرم های روی در خاک    ۱۴
۲-۵- نقش روی در گیاه    ۱۵
۲-۶- مکانیسم های جذب و انتقال روی    ۱۶
۲-۷- تاثیر تنش خشکی بر عملکرد واجزای عملکرد    ۱۹
۲-۸- تاثیر تنش خشکی بر درصد روغن و عملکرد روغن    ۲۱
۲-۹-تاثیر غلظت و زمان مصرف کود “روی” بر عملکرد و اجزای عملکرد    ۲۱
۲-۱۰- تاثیر غلظت و زمان مصرف کود “روی” بر درصد روغن و عملکرد روغن    ۲۲
۲- ۱۱- شاخص برداشت    ۲۳
منابع    ۲۵

منابع

رشدی، م.، ح. حیدری شریف آباد، م. کریمی، غ. نورمحمدی، و ف. درویش. ۱۳۸۵٫ بررسی اثرات تنش خشکی بر عملکرد و اجزای عملکرد دانه ارقام آفتابگردان، ویژه نامه علمی- پژوهشی، سال دوازدهم، شماره یکم، ص: ۱۰۹-۱۲۰٫

رضوانی مقدم ، پ.، ق. نوروزپور، ج. نباتی، و ع. ا. محمدآبادی، ۱۳۸۴٫ بررسی خصوصیات مورفولوژیک، عملکرد دانه و روغن کنجد در تراکم های مختلف بوته و فواصل مختلف آبیاری، مجله پژوهشهای زراعی ایران، جلد ۳، شماره۱، ص: ۵۷- ۶۸٫

زینلی، ح.، ۱۳۸۲٫ بررسی تنوع صفات زراعی، سیتوژنتیک و فیتو شیمیایی در نعناع های ایرانی، رساله دکتری اصلاح نباتات، دانشکده کشاورزی، دانشگاه صنعتی اصفهان.

زینلی، ا.، ۱۳۷۸٫ گلرنگ (شناخت، تولید و مصرف)، انتشارات دانشگاه علوم و کشاورزی و منابع طبیعی گرگان.

زینلی، ا.، ۱۳۸۰٫ گلرنگ، انتشارات دانشگاه گرگان.

اهدایی، ب. و ق. نورمحمدی، ۱۳۶۲٫ اثر تاریخ کاشت روی عملکرد دانه و سایر صفات زراعی دو رقم گلرنگ، مجله علمی کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شهید چمران، ۹: ۲۸-۴۲٫

علیزاده، ا.، ۱۳۷۵٫ رابطه آب خاک و گیاه (ترجمه)، انتشارات آستان قدس رضوی، ۷۴۴ صفحه.

کاظمی، ا.، ۱۳۵۸٫ کنجاله گلرنگ به عنوان یک منبع پروتئینی در جیره های غذایی طیور، علوم کشاورزی ایران، ۳: ۶۶-۷۶٫

کریمی، م.، ۱۳۷۶٫ گزارش آب و هوای منطقه مرکزی ایران، انتشارات جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان.

باقری، م.، ۱۳۷۴٫ اثرات تاریخ کاشت بر عملکرد ارقام گلرنگ، پایان‌نامه کارشناسی ارشد زراعت، دانشکده کشاورزی، دانشگاه صنعتی اصفهان.

Knowles, P. F. 1958. Safflower. Agron. 10: 289-323

V.‚ and N. I. Shevyakova, 1999. Proline under stress: Biological role, metabolism and regulation. RussianJ. Plant Physiol. 46: 274-287.

Li, D. and H. Henning. 1996. Safflower. International Plant Genetic Resources Institute (IPGRI).

Misra, A., and Sharma, S. 1991. Critical Zn concentration for essential oil yield and menthol concentration of Japanese mint. FertRes. 29: 261-266.

Momen, N. N., R. E. Carlson, R.H. Shaw and O. Arjmand. 1979. Moisture stress affect on the yield components of two soybean cultivars. J. 71: 87-90.

مقدمه

تنش­های محیطی، یکی از مهمترین عوامل کاهش دهنده عملکرد محصولات زراعی در سطح جهان هستند. چنانچه تنش­های محیطی وجود نداشت ، عملکرد های واقعی باید برابر با پتانسیل عملکرد های بالقوه گیاهان بود، در حالی که در بسیاری از گیا هان زراعی متوسط عملکرد واقعی گیاهان کمتر از ۱۰-۲۰ درصد ظرفیت عملکرد آنان است(کافی و رستمی، ۱۳۸۶). در نقاط خاصی از کره زمین به دلیل موقعیت جغرافیایی، عوامل تنش زا در تولید محصولات کشاورزی تاثیر منفی بیشتری دارند و کشاورزی در آن مناطق با تحمل هزینه بیشتر و در نتیجه بازده کمتری صورت می گیرد. در این میان می توان به خشکی که یکی از مهمترین عوامل محدود کننده رشد وتولید گیاهان زراعی است، اشاره داشت. خشکی در ایران پدیده ای اجتناب ناپذیر است که همه ساله با شدت متفاوتی، تولید موفقیت آمیز محصولات کشاورزی را با مخاطره روبرو می­سازد.  رشد گیاهی توسط چند عامل مهم کنترل می­شود که در این میان آب نقش حیاتی دارد. بسته به مرحله فیزیولوژیکی که گیاه درآن به سر می­برد و شدت تنش، کم آبی اثرات مختلفی برگیاه می­گذارد (کافی و دامغانی، ۱۳۷۹).

با وجود تولید سالیانه ۲۷۱ هزار تن دانه روغنی در کشور، بخش عمده ای از روغن مصرفی ار منابع خارجی تامین می شود. بنابراین توسعه کشت دانه های روغنی از اهمیت بسزایی برخوردار است(یونس سینکی، ۱۳۸۷).

گلرنگ از قدیم الایام در استان های آذر بایجان، خراسان و اصفهان به صورت زراعت فرعی و با هدف برداشت گل کشت می‌شده است. روغن دانه این گیاه کیفیت قابل ملاحظه ای دارد. میزان اسید لینولئیک آن بین ۷۳ تا ۸۵ درصد است که بالاترین مقدار در بین نباتات روغنی می‌باشد (خواجه پور، ۱۳۸۰) . وجود توده های محلی و انواع تیپ وحشی این گیاه که در سراسر ایران پراکنده اند، نشان از سازگاری این گیاه با شرایط آب و هوایی متنوع دارد. با اینکه کشور ایران نیز در محدوده جغرافیایی اهلی شدن گلرنگ قرار دارد، ولی متأسفانه در ایران مورد توجه شایسته ای قرار نگرفته است . سازگاری وسیع گلرنگ به اقلیم مختلف و تحمل زیاد آن به شرایط نامساعد ایجاب می‌نماید که مطالعات به نژادی و به زراعی در جهت گسترش کشت آن در کشور عمل آید(فروزان، ۱۳۷۸).

کمبود آب و بروز تنش خشکی در محیط رشد گلرنگ باعث کاهش اندازه گیاه، تغییر رنگ برگها، کم شدن دوام سطح برگ و کاهش عملکرد می شود. آبیاری از طریق تغییر اجزای عملکرد می تواند عملکرد را تحت تاثیر قرار دهد (یزدی صمدی، ۱۳۷۵).

خاک های زراعی کشورما به دلایل متعددی دچار کمبود شدید ریز مغذی ها به ویژه روی(Zn) می باشند . برخی از این دلایل عبارتند از :آهکی بودن خاک ها ،بی کربانته  بودن آب آبیاری ، تنش  خشکی در مزارع کشور و پایین بودن مواد آلی در خاک های زراعی.بنا دلایل فوق جذب عناصر ریز مغذی ، به ویژه روی (Zn) و آهن(Fe) ، به وسیله ی ریشه ی گیاهان یا اصلاً انجام نمی گیرد ویا در صورت جذب نیز ، به دلیل  PHبالای شیره ی سلولی با رسوب در درون آوند ها ، به قسمت های خوراکی (برگ،میوه ودانه) نمی رسند.در صورت مصرف دام یا انسان از این قسمت های خوراکی ابتلا به کمبود عناصر ریز مغذی بدیهی است.

تغذیه مناسب تحت شرایط تنش می تواند تا حدی به گیاه در تحمل تنش ها کمک کند. روی از عناصر کم مصرف ضروری است که برای رشد طبیعی و تولید مثل گیاهان زراعی ضروری است (آلووی، ۲۰۰۴) و در سنتز پروتئین ها و هورمون گیاهی اکسین به کار می رود (استمپر و همکاران، ۱۹۹۸). نیاز به روی برای رشد بهینه و مراحل فیزیولوژیکی و غلظت بحرانی آن برای عملکرد روغن ضروری گزارش شده است (مسیرا و شارما، ۱۹۹۱).

روی در چند آنزیم موجود در گیاهان شرکت داشته و بنابراین می تواند در امر سنتز پروتئین ها و کربوهیدراتها، متابولیسم سلول، محافظت غشا از رادیکال های آزاد اکسیژن و سایر فرایند های مرتبط با امر سازگاری گیاهان به تنش ها، نقش مهمی ایفا کند(همانترانجان، ۱۹۹۶).

 ۱-۲- منشأ و اهمیت گلرنگ

کشت و کار گلرنگ در ایران، افغانستان، پاکستان، هند و بسیاری از مناطق دنیای قدیم قدمتی دیرینه دارد (زینلی، ۱۳۷۸). به طوری که سابقه کشت آن در مصر به حدود ۴۰۰۰ سال و در چین به حدود ۲۰۰۰ سال پیش بر می­گردد (فروزان، ۱۳۷۸). به نظر می­رسد این گیاه در شمال شرق هندوستان و ایران یا ترکیه اهلی گردیده است. علی­رغم اینکه گلرنگ بومی ایران بوده و امکان زراعت آن در بسیاری از مناطق کشور فراهم است کشت آن در کشور رواج چندانی نداشته است (اهدایی و نورمحمدی، ۱۳۶۲).

در حال حاضر اهمیت تولید گلرنگ در درجه اول صرفاً برای تولید روغن خوراکی و در درجه بعد به عنوان دانه پرندگان دست آموز و مقدار کمی برای استفاده در صنایع است (خواجه پور، ۱۳۷۰). تا اواخر دهه ۷۰ میلادی، همه تلاشهای صورت گرفته برای کشت گلرنگ در نقاط مختلف دنیا به شکست انجامید زیرا مقدار روغن دانه گلرنگ کمتر از ۳۰ درصد بود. میزان روغن گلرنگ جهت موفقیت آن در رقابت با سایر گیاهان روغنی باید بیشتر از۴۰ درصد باشد (نولس، ۱۹۵۸). بالا بودن درصد پوسته باعث عدم اولویت گلرنگ در کشت‌های تجاری گردیده است. زیرا این عامل علاوه بر کاهش درصد روغن دانه و ایجاد اشکال در استخراج روغن، باعث کاهش پروتئین کنجاله و کاهش کیفیت مصرف آن می­شود. این عامل سبب می­شود که کنجاله گلرنگ نتواند رقیب جدی برای کنجاله‌های دارای پروتئین باشد. از کنجاله گلرنگ می­توان در تغذیه گاوهای شیری و نیز مرغ­های تخم‌گذار استفاده کرد اما جهت تغذیه جوجه‌های جوان مناسب نیست (زینلی، ۱۳۸۰).

از دانه گلرنگ می­توان به صورت خالص در تغذیه گاوها استفاده کرد. هنگامی که جو به صورت علف هرز در مزرعه گلرنگ زیاد باشد، به علت سختی جدا کردن دانه‌های این دو از یکدیگر می­توان دانه‌ها را مستقیماً به مصرف خوراک دام رساند (نولس، ۱۹۵۸). کنجاله حاصل از گلرنگ دارای ۲۴-۲۰ درصد پروتئین، ۳۳ درصد الیاف خام و ۱۰ درصد روغن است که به علت کم بودن درصد پروتئین و زیاد بودن الیاف خام، ارزش آن در تغذیه طیور کم است. هم‌چنین این کنجاله دارای کمبود‌هایی در اسید‌های آمینه لایسین و متیونین است که در صورت افزودن این اسید‌های آمینه و پوست زدائی می­تواند جایگزین کنجاله سویا در تغذیه طیور گردد (کاظمی، ۱۳۵۸).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه شناسی گلرنگ و تاثیر تاریخ کاشت بر گیاه
  • تحقیق گیاه شناسی گلرنگ و کشت مخلوط و عوامل موثر بر عملکرد گلرنگ و عملکرد در کشت مخلوط
  • تحقیق مشخصات گیاه شناسی گلرنگ و اجزای عملکرد و شاخص های رشد آن و نقش محلول پاشی بور و مولیبدن و پلی آمین بر گیاهان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.