تحقیق بورس اوراق بهادار و حاکمیت شرکتی و اهمیت سهامداران نهادی در حاکمیت شرکتی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق بورس اوراق بهادار و حاکمیت شرکتی و اهمیت سهامداران نهادی در حاکمیت شرکتی دارای ۲۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۲ مقدمه    ۴
۲-۲ بورس اوراق بهادار    ۵
۳-۲ سابقه بازار سرمایه در ایران    ۵
۴-۲ تاریخچه ایجاد بورس اوراق بهادار تهران    ۶
۵-۲ اهمیت حاکمیت شرکتی    ۷
۶-۲ گونه شناسی علمی حاکمیت شرکتی    ۸
۷-۲ سرمایه گذاران نهادی (حقوقی)    ۹
۱۰-۲ پیشینه تحقیق    ۱۲
۱-۱۰-۲ تحقیقات انجام شده در سایر کشورها    ۱۲
منابع و ماخذ    ۱۸
منابع فارسی:    ۱۸
منابع لاتین:    ۱۹

 منابع :

نوروش،ا. و قاسم ابراهیمی کردلر.،۱۳۸۴ ،”بررسی و تبیین رابطه ترکیب سهامداران با تقارن اطلاعات و سودمندی معیارهای حسابداری عملکرد” بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره ۴۲، صفحه ۱۲۴ ، ۹۷ .

زنجیردار ،م. و مجید زمانی،۱۳۸۹،”بررسی رابطه بین سازو کارهای راهبری شرکت و مدیریت سود در بازار سرمایه ایران”، نشریه مهندسی مالی ، شماره سوم ،ص ۱۶-۱ .

فروغی ،د، و همکاران ،۱۳۸۸ ،”تاثیر سهامداران نهادی بر سیاست تقسیم سود در شرکتهای پدیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ” . فصانامه علمی تحقیقات حسابداری ،شماره دوم ، ص ۱۵-۱

احمدوند،ژ .، ۱۳۸۵، ” بررسی تاثیر ساختار مالکیت بر عملکرد شرکت های پدیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران”، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران ، صفحه ، ۳۴ ،۲۸ ،۲۴،۱۱

نمازی،م .وامیر کرمانی،۱۳۸۷ ،”تاثیر ساختار مالکیت بر عملکردهای شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران “،مجله بررسی های حسابداری و حسابرسی،شماره ۵۳، صفحه ۸۶

Shleifer, , Vishney, R.W,(1986),”Large shareholders and corporate control”. Journal of political Economy 94,461-488.

Cornett, M.M, Marcus, A.J.,saunders,A., Tehranian, H,(2007),”The impact of institutional ownership on corporate operating performance”. Journal of banking and Finance 31, 1771-1794.

McConnell, J., Muscarella, C ,(1985),” Corporate Capital expenditure decisions and the market value of the firm”. Journal of Financial Economics 14, 399-422.

Wahal, S., McConnell, J.J., ,(2000),” Do institutional investors exacerbate managerial myopia?”, Journal of Corporate Finance 6, 307-329.

   ۱-۲ مقدمه

از زمان ارائه مباحث مربوط به حاکمیت شرکتی وساختارمالکیت وتاثیرآن برروی عملکرد شرکتها ، بررسی تاثیر تغییرات آنها و رسیدن به یک معیار معقول و مناسب درجهت افزایش بازده عملیاتی ومالی، موضوع بسیاری ازتحقیقات گشته است. وجود هزینه های گزاف برای کنترل تصمیمات و فعالیتهای مدیریت به دلیل وجود تضاد منافع بین مدیریت ومالکان شرکت، ساختار مالکیت و سیستم حاکمیت شرکتی را به عنوان یک راه حل مناسب درجهت کاهش هزینه های فوق موضوع توجه محققان قرار داده است .

ازآنجایی که افزایش طول مدت حضور سهامداران به عنوان مالک و سهامدار شرکت، باعث افزایش حس مسئولیت پذیری مالک(سهامدار) نسبت به کنترل و نظارت بر تصمیمات اتخاذ شده از سوی مدیریت و نحوه اجرای برنامه های  مدیریت می شود وآشنایی بیشترآنها با ویژگی های شرکت و شناخت بیشتر فرصتها و تهدیدهای پیش روی شرکت نسبت به سایر سهامداران با عمر مالکیت کم و موقت و اهمیت افزایش ارزش سهام در بلند مدت، باعث خواهد شد که نسبت به تصمیمات مدیریت و کنترل بر نامه های آن حساسیت بیشتری را از خود نشان دهند. از سوی دیگر سهامداران موقتی وجود دارند که به دلیل تغییرات کوتاه مدت قیمت سهام اقدام به خرید و فروش آنها میکنند و در جهت تکمیل سبد سهامشان و کنترل ریسک ، مالک شرکتها می شوند ، به نظر می رسد چنین سهامدارانی نسبت به تصمیمات اتخاذ شده و رویه های موجود در شرکت علاقه ی زیادی نشان نمی دهند چرا که کنترل و نظارت بر فعالیت های شرکت و تصمیمات و برنامه های مدیریت نیازمند صرف زمان، هزینه ، نفوذ ، حضور مستمر و نهایتاً شناخت از شرکت می باشد که به لحاظ کوتاه مدت بودن طول عمرمالکیت چنین سهامدارانی انجام چنین اقداماتی با صرفه نیست. مسئله از زمانی اهمیت پیدا می کند که در عصر حاضر یکی از اهداف مدیریت و سازمانها و حتی دولتها تسهیل سازی خرید و فروش سهام شرکت ها می باشد.(یکی از نمونه های بارز این تسهیل سازی بکارگیری اینترنت و خرید و فروش اینترنتی می باشد)  به دلیل اینکه اولاً این امر باعث افزایش بیشتر و راحتتر جذب سرمایه برای شرکت ها می شود و از سوی دیگر افزایش قیمت سهام شرکت را منجر می شود و نهایتا به عنوان یک عامل در جهت افزایش بازده مالی شرکت ها می باشد، لذا این امر افزایش سهامداران و مالکان با ثبات کمتر و عمر مالکیت کم را افزایش می دهد و مالکان با ثبات کمتر می شوند. حال مساله این است که ثبات و افزایش طول عمر مالکیت سهامداران چه تاثیری می تواند روی عملکرد مالی شرکت  داشته باشد یعنی آیا تفاوت ثبات سهامداران بر روی عملکرد مالی شرکت تاثیر دارد. لذا در این مقاله به تاریخچه بورس اوراق بهادار است ، مباحث مربوط به ثبات سهامداران ، و پیشینه های موجود در ارتباط با موضوع ارائه شده است تا دیدگاه بهتر و واضح تری نسبت به مساله تحقیق کسب شود .

۲-۲ بورس اوراق بهادار

بورس اوراق بهادار به معنی یک بازار متشکل و رسمی سرمایه است که در آن خرید و فروش سهام شرکتها یا اوراق قرضه دولتی یا مؤسسات معتبر خصوصی، تحت ضوابط وقوانین ومقررات خاصی انجام می شود.مشخصه مهم بورس اوراق بهادار، حمایت قانون از صاحبان پس اندازها و سرمایه های راکد و الزامات قانونی برای متقاضیان سرمایه است.

بورس اوراق بهادار از سویی مرکز جمع آوری پس اندازها و نقدینگی بخش خصوصی به منظور تامین مالی پروژه های سرمایه گذاری بلند مدت است واز سوی دیگر، مرجع رسمی و مطمئنی است  که دارندگان پس اندازهای راکد می توانند محل نسبتاٌ مناسب و ایمن سرمایه گذاری را جستجو و وجوه مازاد خود را برای سرمایه گذاری در شرکتها بکار انداخته و یا با خرید اوراق قرضه دولتها و شرکتهای معتبر، از سود معین و تضمین شده ای برخوردار شوند.

۳-۲ سابقه بازار سرمایه در ایران

بازار متشکل سرمایه ایران کاملاً نوپاست. بازار سرمایه به معنای بازاری که درآن تقاضای وجوه بلندمدت تامین می گردد، با تاسیس بانک برنامه درسال ۱۳۲۵ که بعدها بانک اعتبارات صنعتی نامیده شد، بوجود آمد. پیش ازآن اعتبارات بلندمدت که مقدار آن ناچیز بود،عمدتاً از طریق وامهای بانک ملی ایران تامین می شد.اما تنظیم اولین برنامه عمران هفت ساله واجرای آن از ۱۳۲۸ ، لزوم ایجاد بانکهای توسعه ای و تخصصی برای تامین مالی بلندمدت را نمایان ساخت. جریانات سیاسی اواخر دهه ۱۳۳۰ و خصوصاً قطع درآمد ارزی حاصل از صادرات نفت درسالهای ۳۲-۱۳۳۰ عملیات اجرایی برنامه مذکور را متوقف کرد.در سال ۱۳۳۸ بانک توسعه صنعتی ومدنی ایران با مشارکت بخش خصوصی وموسسات خارجی به عنوان اولین بانک تخصصی تامین شد که هدف از ایجاد آن کمک به گسترش فعالیتهای بخش خصوصی در صنعت ومعدن بود. پس از آن بانکهای تخصصی دیگری بوجود آمدند وبازار سرمایه بتدریج در مسیر توسعه و تحول نام نهاد.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق سرمایه فکری و حاکمیت شرکتی
  • تحقیق بورس اوراق بهادار و سرمایه گذاری خارجی و چالش های سرمایه گذاری خارجی در بورس اوراق بهادار
  • تحقیق مفاهیم و نظریه های حاکمیت شرکتی و هموارسازی سود و کیفیت اقلام تعهدی
  • تحقیق حاکمیت شرکتی و اصول راهبری شرکتی و سیستم های مختلف آن و مفاهیم سیاست تقسیم سود و تئوری های آن
  • تحقیق حاکمیت شرکتی و مدیریت سود و ساختار هیأت مدیره و ساختار مالکیت و سرمایه گذاران نهادی
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.