تحقیق تأثیر تاریخ کاشت بر عملکرد و اجزاء عملکرد جو

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تأثیر تاریخ کاشت بر عملکرد و اجزاء عملکرد جو دارای ۵۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- مقدمه    ۴
۱-۲- اهمیت مصرف غلات    ۴
۱-۳- اهمیت مصرف جو    ۶
۱-۴- ارزش غذایی جو    ۸
۱-۵- وضعیت سطح زیر کشت و تولید جو در جهان، ایران و خوزستان    ۱۱
۱-۵-۱- نواحی کشت جو و موقعیت آن در جهان    ۱۱
۱- ۶- اهمیت تاریخ کاشت مناسب    ۱۸
۱-۷- عوامل اکولوژیکی مؤثر بر رشد جو    ۲۰
۱-۷-۱-  حرارت    ۲۰
۱-۷-۲- رطوبت    ۲۱
۱-۷-۳-  نور    ۲۱
۱-۷-۴- خاک    ۲۲
۲- مروری بر تحقیقات    ۲۳
۲-۱- تأثیر تاریخ کاشت مطلوب    ۲۳
۲-۲- تأثیر تاریخ کاشت و رقم بر عملکرد و اجزاء عملکرد    ۲۴
۲-۳- عملکرد و اجزاء عملکرد    ۲۹
۲-۳-۱- تعداد سنبله در واحد سطح    ۳۰
۲-۳-۲- تعداد دانه در سنبله    ۳۲
۲-۳-۳- وزن دانه    ۳۴
۲-۴- روابط بین عملکرد و اجزاء عملکرد    ۳۶
۲-۵- خوابیدگی    ۳۷
۲-۶- ارتفاع بوته    ۴۱
فهرست منابع    ۴۲

منابع

هاشمی دزفولی، ا.، ۱۳۷۵، فیزیولوژی گیاهان زراعی، جزوه درسی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول.

هاشمی دزفولی، ع.، کوچکی، ع.، نبایان اول، م.، ۱۳۷۵، افزایش عملکرد گیاهان زراعی، چاپ دوم جهاد دانشگاهی مشهد، ص: ۹-۳۵٫

واکر، هی، ر، ک، م.، ترجمه امام، ی.، و نیک نژاد، م.، ۱۳۷۳، مقدمه ای بر فیزیولوژی عملکرد گیاهان زراعی ، چاپ اول، دانشگاه شیراز.

امام، ی.، نیک نژاد، م.، ۱۳۷۳، مقدمه ای بر فیزیولوژی عملکرد گیاهان زراعی، چاپ اول جهاد دانشگاهی مشهد، صفحه: ۳۰۷-۳۳۵ .

آیت الهی، م.، امامی میبدی، م. ع.، سمیع، ع و نیکخواه، غ.، ۱۳۷۹٫ بررسی استفاده از سطوح مختلف جو بدون پوشینه در جیره طیور گوشتی. مجله پژوهشی و سازندگی، شماره ۴۸، صفحه ۱۰۳ تا ۹۸٫

بهنیا، م.، ۱۳۷۳، کتاب غلات سردسیری، انتشارات دانشگاه تهران.

بی­نام.، ۱۳۸۰، جو بدون پوشینه، دفتر نباتات علوفه ای، انتشارات معاونت زراعت.

بی نام، ۱۳۸۹، راهنمای گندم آفات و بیماری­ها و روش های مبارزه با آن­ها. تهیه و تدوین سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی اهواز.

بقایی­کیا، ر.، ۱۳۷۳، بررسی اثرات تاریخ کاشت و میزان بذر بر عملکرد جو والفجر، سومین کنگره زراعت و اصلاح نباتات ایران، دانشگاه تبریز.

۱۵-تسار، م، ب.، ۱۳۷۰، مبانی فیزیولوژی رشد و نمو گیاهان زراعی ، ترجمه: کوچکی، ع.، راشد محصل، م.، نصیری، ر.، انتشارات آستان قدس رضوی.

 Parasad, L, C., and coxy, R, A., 2008, Drought avoidance assessment for cereal crops, Agron, J, 147: 251-260.

Pinthus, M, J., 1973, Lodging in wheat, barley and oats: the phenomenon, its causes, and preventive measures, Adv, In Agron, 25 : 209 – ۲۶۳٫

Jed, L, P, E., and Helm, J, H., 1994, Assessment of western canadia barley of historical in terest: 1, Yield and agronomic traits, Cropsci 34: 922-927.

Jenner, C, F., dugulde, T., and pinall, D, As., 1991, The physiology of starch and protein deposition in the endosperm of wheat, Aust, J, plant physio, 18: 211-226.

۱- مقدمه

جو با نام علمی(Hordeum vulgare L.)  گیاهی است با سازگاری وسیع و در مقایسه با گندم تحمل بیشتری به خشکی دارد. سطح زیر کشت آن در ایران حدود سه میلیون هکتار و تولید آن در حدود چهار میلیون تن می­باشد (بی­نام، ۱۹۹۸). جو نسبت به سایر غلات کم­ توقع­­تر بوده و در مقایسه با گندم به آب کم­تری نیاز دارد، به شوری ­­و قلیایی خاک متحمل­تر و احتیاجات غذایی کم­تری دارد. این گیاه دامنه انتشار و سازش اقلیمی وسیعی دارد و به دلیل برخوردار بودن از تنوع بالای ژنتیکی در شرایط کاملاً متفاوت آب و هوایی رشد می­کند، به­طوری­­که در هر دو نیمکره شمالی و جنوبی تا ارتفاع ۵۰۰۰ متری از سطح دریا کشت می­شود. جو در مقایسه با گندم تحمل به خشکی و مقاومت به بیماری بیشتری دارد. در شرایط نا­مساعد محیطی و کمبود بارندگی عملکرد آن بیشتر از گندم است و در مناطقی که به علت کوتاه بودن فصل رشد امکان کشت گندم نیست، کشت جو امکان­پذیر است (بندیک، ۲۰۰۶). مجموع درجه حرارت مورد نیاز از زمان کاشت تا برداشت با توجه به خصوصیات ژنتیکی در حدود ۳۰۰۰-۲۵۰۰ درجه سانتی­گراد است، دوره رشد جو از سایر غلات کوتاه­تر است، به­طوری­که در نوع بهاره ۷۰-۶۰ روز و در نوع پاییزه ۱۸۰ روز است و این امر اهمیت آن را از نظر سرعت رشد در مقایسه با سایر غلات نشان می­دهد (پاراساد، ۲۰۰۸).

۱-۲- اهمیت مصرف غلات

جمعیت کره زمین به صورت تصاعدی رو به افزایش است، به­طوری­که جمعیت کره زمین از ۲ میلیارد نفر در سال ۱۹۳۰ میلادی به ۳/۵ و ۶ میلیارد نفر به ترتیب در سال­های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ رسید و پیش­بینی می­شود که این رقم در سال ۲۰۲۵ میلادی به ۵/۸ میلیارد نفر برسد (مجدم، ۱۳۷۶). بیش از ۷۵ درصد جمعیت جهان در کشور­های در حال توسعه زندگی می­کنند که امروز با مشکل گرسنگی و سوء­ تغذیه دست به گریبان هستند، به­گونه­ای که ۲۰ درصد جمعیت این کشور­­­ها دچار سوء تغذیه هستند (حق نیا، ۱۳۶۸). جهت فائق آمدن بر مشکل گرسنگی می­بایستی در ۳۰ سال آینده ۶۰ درصد به مقدار تولیدات کشاورزی خود بیفزایند (نورمحمدی، ۱۳۷۶). به­طور­کلی بیش از ۷۵ درصد انرژی و ۵۰ درصد پروتئین مورد نیاز بشر از غلات تأمین می­شود (حق پرست ۱۳۷۱). غلات، پایه اصلی تغذیه و بقاء بشر به­شمار می­­آیند (امام، ۱۳۸۳).

بر اساس گزارش سازمان خوار­بار جهانی ( (FAO در حال حاضر حدود ۸۵ میلیون تن پروتئین در جهان مصرف می­شود که حدود نصف این مقدار از غلات تأمین می­گردد (سالار دینی، ۱۳۷۲). بنابر­این پیش­بینی تأمین انرژی، پروتئین و ریز­­مغذی­ها الزامی است. در حال حاضر ۲۵ تا ۳۰ درصد از جمعیت کشور ما از نظر میزان مصرف انرژی پروتئین و ریزمغذی­ها آسیب­ پذیر هستند و ۱۰ درصد آنها دچار کمبود شدید مواد غذایی هستند، ۲۵ درصد جمعیت هم بیش از نیاز مصرف می­کنند (مجنون حسینی، ۱۳۷۵).

اگر برنامه ­های کنترل جمعیت هم به­صورت موفقیت­ آمیز اجراء گردد در آینده نزدیک به علت افزایش جمعیت لزوم به­کار­­­­گیری شیوه­های نوین در افزایش تولیدات زراعی اجتناب ناپذیر خواهد بود. با گذشت زمان، افزایش میانگین تولیدات در واحد سطح و ازدیاد عملکرد پیچیده خواهد شد (حق نیا، ۱۳۶۸). افزایش تولید از راه ازدیاد سطح زیر کشت عملی به­نظر نمی­رسد، به­همین دلیل تأکید بیشتر بر افزایش از طریق ازدیاد محصول در واحد سطح است. بنابراین با به­کارگیری ابزار­ها، اصول علمی، نتایج تحقیقات، عمل به توصیه­های فنی مربوط به آزمون خاک، انتخاب ارقام پر­محصول، به­کارگیری اصول به­نژادی و به­زراعی و مصرف بهینه کود­های شیمیایی با در نظر گرفتن نیاز واقعی گیاه به عناصر غذایی عملکرد محصولات کشاورزی در واحد سطح در دیم­زارهای کشور را به نحو چشم­گیری افزایش خواهد داد (حق نیا، ۱۳۶۸) .

یکی از عمده­ترین مشکلات تولید محصولات دامی، عدم وجود علوفه خوراکی کافی جهت تغذیه دام­ها است. مراتع ایران با مساحتی بالغ بر ۹۰ میلیون هکتار با حدود ۱۰ میلیون تن علوفه خشک در سال می­تواند غذای ۱۶ میلیون واحد دامی (۲۲ درصد دام­های کشور) را تأمین ­کند (آیت الهی، ۱۳۷۷). در حال حاضر ۵۶ میلیون واحد دامی متکی بر علوفه مراتع می­باشد. سطح زیر کشت جو نزدیک به دو میلیون هکتار و با تولید بیش از ۳ میلیون تن در سال، بعد از گندم عمده­ترین محصول زراعی کشور است.

۱-۳- اهمیت مصرف جو

از نظر سطح زیر کشت در دنیا، جو چهارمین گیاه پس از گندم، برنج و ذرت است و ۱۲ درصد کل تولید جهانی غلات را به خود اختصاص داده است. متوسط سطح زیرکشت آن طی سال­های ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۰ معادل ۳/۷۰ میلیون هکتار گزارش شده است. سطح زیر کشت جو در مقایسه با سایر غلات معادل ۳۸ درصد و سطح برداشت معادل ۳۵ درصد است. در اغلب کشور­های اروپایی سهم جو از نظر سطح زیر کشت در بین غلات بیش از ۵۰-۴۰ درصد است) رادمهر قدیری، ۱۳۷۲) .

جو از غلات مهم ایران و جهان است و در بین غلات به دلیل خوش­خوراکی و بر­خورداری از محتوای بالای انرژی قابل سوخت­و­­ساز دارای موقعیت منحصر به­فردی در تأمین انرژی مورد نیاز دام و طیور است. (کوچکی و راشد محصل و صدر آبادی، ۱۳۷۶).

دانه جو از نظر ترکیبات شیمیایی اختلاف بسیار زیادی با دیگر دانه­های غلات ندارد، با این وجود دانه­های جو به دلیل پوسته­ها دارای مقدار بسیار زیادی سلولز است، مقدار چربی در دانه­های جو کمتر از ذرت و یولاف می­باشد و از نظر مواد غیر نیتروژنه و مواد معدنی عمدتاً مشابه دیگر دانه­های غلات است (ماسکیاندارو، ۲۰۰۸). بهترین خاک­ها برای کاشت جو، خاک­های لومی و رسی با زهکشی مناسب می­باشند، به­طور کلی خاک­هایی که از حاصلخیزی کمتری برخوردارند به کشت جو اختصاص داده می­شوند (نلسون، ۲۰۰۷). جو در اکثر کشورهای تولید کننده آن سابقه طولانی دارد، این گیاه علاوه بر تغذیه دام در مصارف غذایی انسان و قنادی­ها کاربرد دارد. جو در بین غلات دانه­ریز چه در طول دوره جوانه زدن و چه در مراحل بعدی رشد خود متحمل­ترین گیاه نسبت به شوری است (کوچکی و همکاران، ۱۳۷۶). جو برای تعداد زیادی از ساکنان نواحی سردسیر و خشک دنیای قدیم (به­خصوص خاورمیانه و شمال آفریقا) یک منبع غذایی مهم به­شمار می­رود. در دنیای جدید، جو عمدتاً در تغذیه دام و در صنایع تخمیری به­کار می­رود (براون، ۲۰۰۸).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه شناسی جو و اثرات تنش خشکی بر ویژگیهای فیزیولوژیک و آناتومیک گیاه
  • تحقیق گیاه‌شناسی جو و تاثیرآبیاری با پساب فاضلاب در گیاهان
  • تحقیق گیاه شناسی جو و آسیب سرمازدگی و یخ زدگی بر گیاهان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.