تحقیق گیاه‌شناسی جو و تاثیرآبیاری با پساب فاضلاب در گیاهان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گیاه‌شناسی جو  و تاثیرآبیاری با پساب فاضلاب در گیاهان دارای ۲۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱-مقدمه    ۴
۱-۲- تاریخچه:    ۶
۱-۳- سطح زیر کشت و میزان تولید جو:    ۷
۱-۴- اهمیت اقتصادی:    ۸
۱-۵- گیاه‌شناسی جو:    ۹
۱-۵-۱- مورفولوژی و آناتومی جو:    ۹
۱-۵-۲- سیستم ریشه:    ۱۰
۱-۵-۳- ساقه:    ۱۰
۱-۵-۴- برگ:    ۱۱
۱-۵-۵- سنبله:    ۱۲
۱-۵-۶- گلچه:    ۱۲
۱-۵-۷- ریشک:    ۱۲
۱-۵-۸- دانه:    ۱۲
۱-۶- پنجه زنی:    ۱۳
۱-۶-۱- پنجه زنی و عملکرد:    ۱۴
۱-۷- مواد غذایی مورد نیاز جو:    ۱۵
۱-۸- اجزای عملکرد دانه:    ۱۶
۱-۸-۱- سنبله:    ۱۶
۱-۸-۲- تعداد دانه در سنبله    ۱۷
۱-۹- اهمیت شاخص برداشت (HI)    ۱۸
۲-۱- تحقیقات انجام شده    ۲۰
فهرست منابع    ۲۴

منابع

قنبری، ا. عابدی، ج.، طایی­سمیرمی، ج. ۱۳۸۵٫ اثرات کاربرد آب پساب فاضلاب و آب چاه بر عملکرد گندم. مجله علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی. سال دهم. شماره چهارم.

مقدم، م., م. بصیرت، ف. رحیم زاده خوبی و م. شکیبا. ۱۳۷۲٫ تجزیه علیت عملکرد دانه. اجزای آن و برخی صفات موفولوژیک در گندم پائیزه و دانش کشاورزی. جلد چهارم. صفحات ۴۸-۷۵٫

پناهی کرد لاغری، خ.۱۳۶۷٫ بررسی نیاز غذایی دو رقم جو دیم (والفجر و محلی) و بخش تحقیقات خاک و آب مرکز تحقیقات کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد.

پناهی کردی لاغری، خ. ۱۳۹۰٫ تغذیه گیاهان زراعی نشر نصوح اصفهان. صفحات ۱۶- ۳۸٫

پناهی کرد لاغری، خ؛ و زارع، ش.۱۳۶۱٫ آزمایش مقایسه ارقام ۳۰۰ رقم جو دیم گزارش اداره خاک‌شناسی حاصلخیزی خاک. اداره کل کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد.

اکبر نیا، ا.۱۳۷۰٫ بررسی اثر مراحل مختلف برداشت بر خصوصیات رشد، عملکرد و ارزش غذایی واریته های جو. پایان‌نامه کارشناسی ارشد زراعت دانشکده کشاورزی دانشگاه مشهد.

نور محمدی، ق سیادت، ع. کاشانی، علی. ه (۱۳۷۶). زراعت غلات، انتشارات دانشگاه شهید چمران، چاپ سوم.

صفری سنجانی، ع. ۱۳۷۴٫ پیامد آبیاری با پساب بر برخی ویژگی­های شیمیایی خاک ناحیه برخوار اصفهان و انباشتگی عناصر در گیاه یونجه. پایان‌نامه کارشناسی ارشد خاک‌شناسی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه صنعتی اصفهان.

ولی نژاد، م.، مصطفی‌زاده، ب.، میرمحمدی میبدی، س. ع. ۱۳۸۱٫ اثر پساب تصفیه شده شاهین‌شهر بر خصوصیات زراعی و شیمیایی ذرت تحت سیستم های آبیاری بارانی و سطحی. مجله علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، سال نهم، شماره اول: ۱۰۳- ۱۱۵٫

کوچکی، ع.، زراعت غلات در مناطق خشک. انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد ۲۰۲ صفحه.

کوچکی، ع. م. راشد محصل، م. نصیری و ر. صدر آبادی مبانی فیزیولوژیکی رشد و نمو گیاهان زراعی. (ترجمه). بنیاد فرهنگی رضوی مشهد.

عابدی کوپایی، ج. افیونی، م. مصطفی‌زاده، ب. موسوی، س، ف. باقری، م.ر. ۱۳۸۲٫ تأثیر آبیاری بارانی و سطحی با پساب تصفیه شده بر شوری خاک. نشریه آب و پساب فاضلاب تصفیه شهری. شماره: ۴۵-۳۵٫

Chafai- Elalaoui A,simmons, S.R.1988.Quantitative translocation of photoassimilates from non-surviving tillers in barley. crop Sci 28:969-976.

Day, A. D., Tucker, T. C. 1977. Effect of treated wastewater on growth, fiber, protein and amino acid content of sorghum grain. J. Environ. 6: 325-327.

Holliday, R.1960. plant population and crop yield. I.Field crop Abser. 16:71-81.

JARREL, v.m. AND BEVERLY, r.b.1981. the dilution effect in plant nutrition studies Advances in Agronomy, 34:197-224.

۱-۱-مقدمه

 رشد روز افزون جمعیت جهان، همگام با گسترش فعالیت‌های کشاورزی و صنعتی در جهت افزایش تأمین مواد غذایی از یک سو و خشکسالی‌های پی در پی در سال‌های اخیر از سوی دیگر، موجب شده است که منابع موجود آب شیرین در اکثر کشورهای واقع در کمربند مناطق خشک به اوج بهره­برداری خود برسد و بالطبع فشار بیش از اندازه به منابع آب وارد آید. ایران جزء کشورهایی است که برداشت آب از منابع آب زیرزمینی آن در مقایسه با سایر کشورها به مراتب بیشتر است لذا در شرایطی که کشور به شدت از لحاظ کمبود منابع آب شیرین رنج می‌برد و در دراز مدت بحران منابع آب به صورت یک مسأله جدی مطرح است، بنابراین توجه به منابع غیر متعارف آب یک ضرورت اجتناب ناپذیر می‌باشد (عابدی و همکاران، ۱۳۷۸). هرچند مواد و عناصر موجود در پساب فاضلاب بسیار قابل توجه بوده و بررسی کلیه آن‌ها امری مشکل است، لیکن تعدادی از نمایه‌های شیمیایی و فیزیکی برای آن در نظر گرفته شده که قبل از استفاده برای کشاورزی بایستی مورد ارزیابی قرار گیرند. (دای و همکاران، ۱۹۷۵). بشر در آغاز حیات خود بر روی کره زمین زندگی غارنشینی را انتخاب کرد و برای تأمین نیازهای غذایی و پوشاک خود اقدام به شکار حیوانات وحشی و جمع‌آوری گونه‌های گیاهی می‌کرد که برای او ارزش غذایی داشت البته گونه‌های گیاهی در فاصله دور از هم قرار داشتند و به صورت متمرکز و متراکم نبودند. با گذشت زمان و افزایش جمعیت، انسان‌ها که موجودی اجتماعی بودند یکجانشینی و تمدن‌ها را ایجاد کردند و به جای شکار برای به دست آوردن نیازهای غذایی خود اکوسیستم‌های کشاورزی و دامپروری را ایجاد کردند. بشر که موجودی متفکر و خلاق است از همان دوران، با تجربه نه چندان خوبی که داشت تراکم را در حد دلخواه خود انتخاب می‌کرد. شخم با حیوانات به طور سنتی بود. عمق و دفعات شخم چندان مهم نبوده و خبری از کودهای شیمیایی نبود. چون همین کشاورزی سنتی او جوابگوی نیازهای غذایی جمعیت آن دوران بود. به تدریج با افزایش جمعیت سطح زیر کشت را بالا برد ولی افزایش سطح زیر کشت با توجه به انفجار جمعیت، نداشتن ابزار و ماشین‌آلات برای افزایش سطح زیر کشت واقعی، وجود نداشتن کود شیمیایی و نبودن راه علمی برای کنترل آفات و بیماری‌ها چندان کارساز نبود. از این دوران به بعد بشر افزایش تولید در واحد سطح را احساس کرد؛ زیرا او موجودی متفکر بود و باید به طریقی ذهن خود را درگیر تحقیقات در ارتباط با تراکم مناسب، تولید و مصرف بهینه کودهای شیمیایی، ابداع روش‌های مبارزه با آفات و بیماری‌ها و از سوی دیگر ایجاد ماشین‌آلات برای صرفه‌جویی در زمان و افزایش سرعت کار خود در ارتباط با کشاورزی می‌کرد. چون با افزایش جمعیت و ایجاد زندگی شهرنشینی و ساخت منازل و ساختمان‌ها و از سوی دیگر در اثر فرسایش‌های آبی و خاکی از سطح زمین‌های کشاورزی در واحد سطح کاسته شد؛ بنابراین از همان زمان تاکنون برای هر گیاهی تحقیقات مستقلی در محورهای مختلف از جمله به نژادی- تراکم- مصرف بهینه کودهای شیمیایی- ابداع روش‌های مبارزه با آفات و بیماری‌ها و غیره آغاز شد تا بجای افزایش سطح زیر کشت، تولید در واحد سطح افزایش یابد.

اما در ارتباط با ابداع کود و سموم شیمیایی برای تولید پایدار و حداقل خسارت آمدن به محیط زیست باید تحقیقاتی در جهت کم کردن مصرف آن‌ها و هم چنین مصرف بهینه آن‌ها صورت گیرد. جو یکی از قدیمی‌ترین گیاهان زراعی می‌باشد که توسط انسان اهلی شده و در نقاطی از خاور نزدیک که کاوش‌های باستان شناسی صورت گرفته همیشه با گندم امر و آین کورن دیده شده است (نور محمدی ۱۳۸۰). قدیمی‌ترین جو از ارقام دو ردیفه وحشی می‌باشد که در حفاری‌های جنوب اروپا به دست آمده و معلوم شده که در عصر حجر کشت شده است (خدابنده ۱۳۶۹). هارلان عقیده دارد که عموم جوهای وحشی و اهلی یک گیاه منقرض شده‌ای بوده است که در منطقه‌ای که هم اکنون هور درام اسپنانئوم دیده می‌شود روییده است. این منطقه از کوه‌های زاگرس در غرب ایران و در سرتاسر جنوب ترکیه و سمت فلسطین امتداد دارد (نور محمدی ۱۳۸۰). استفاده از پساب فاضلاب به عنوان یک منبع غذایی گیاهی در تولیدات زراعی و یا به منظور حاصلخیز کردن خاک‌ها از قدیم‌الایام در برخی نواحی آسیا معمول بوده است؛ اما اطلاعات  مدون در این زمینه و به خصوص در مورد کاربرد پساب در کشاورزی مربوطه به سال ۱۳۵۱ در بنزولای آلمان (جی هارد؛۱۹۵۹ و روچینگ، ۱۹۱۱) و سال ۱۶۵۰ در ایدرن بورف اسکاتلند است. با توسعه روش‌های تصفیه پساب فاضلاب تصفیه شهری، توجه به استفاده از پساب حاصله از تصفیه‌خانه‌ها در کشاورزی افزایش پیدا کرد (چک، ۱۹۶۶).

مسئله محدودیت منابع آب از جمله فاکتورهای مهمی است که توسعه اراضی آبی و تولید محصولات را در مناطق خشک محدود می‌سازد.  افزایش جمعیت بشر و نیاز روزافزون به غذا باعث تلاش و تکاپو در جهت تأمین نیاز غذایی بشر گردیده است. افزایش تولید محصولات از دو راه امکان‌پذیر است: ۱- افزایش سطح زیر کشت ۲- افزایش عملکرد در واحد سطح. با توجه به محدودیت اراضی زراعی، امکان افزایش سطح زیر کشت محدود بوده و باید از طریق به‌کارگیری فن­آوری­های جدید در جهت افزایش تولید در واحد سطح و تأمین غذای مردم جهان تلاش نمود. با عنایت به موارد فوق می‌توان از مصرف آب‌های با کیفیت پایین یا غیر متعارف بهره گرفت. استفاده از پساب فاضلاب شهری به عنوان یکی از منابع غیر متعارف آب، در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به وجود انواع یون‌های محلول در این قبیل آب‌ها، در پاره‌ای از مناطق به علت افزایش دمای هوا و پایین بودن میزان رطوبت نسبی، تبخیر و تعرق گیاهی زیاد بوده، لذا در این مناطق املاح زیادی در لایه سطحی خاک بر جای خواهد ماند. این امر در مناطق خشک و نیمه خشک حائز اهمیت می‌باشد. پساب فاضلاب تصفیه شهری می‌توانند نیاز آبی و غذایی گیاه را تأمین نموده و به همین علت به عنوان منابع آبی و کودی ارزان قیمت مورد توجه قرار گرفته‌اند مسئله محدودیت منابع آب از جمله فاکتورهای مهمی است که توسعه اراضی آبی و تولید محصولات را در مناطق خشک محدود می‌سازد. افزایش جمعیت بشر و نیاز روزافزون به غذا باعث تلاش و تکاپو در جهت تأمین نیاز غذایی بشر گردیده است.

۱-۲- تاریخچه:

جو یکی از قدیمی‌ترین گیاهان زراعی می‌باشد که توسط انسان اهلی شده و در نقاطی از خاور نزدیک که کاوش‌های باستان شناسی صورت گرفته همیشه با گندم امر و آین کورن دیده شده است (نور محمدی ۱۳۸۰). قدیمی‌ترین جو از ارقام دو ردیفه وحشی می‌باشد که در حفاری‌های جنوب اروپا به دست آمده و معلوم شده که در عصر حجر کشت شده است (خدابنده ۱۳۶۹). هارلان عقیده دارد که عموم جوهای وحشی و اهلی یک گیاه منقرض شده‌ای بوده است که در منطقه‌ای که هم اکنون هور درام اسپنانئوم دیده می‌شود روییده است. این منطقه از کوه‌های زاگرس در غرب ایران و در سرتاسر جنوب ترکیه و سمت فلسطین امتداد دارد (نور محمدی ۱۳۸۰). نام جو در ایران از کلمه Jav که در زبان پهلوی به این گیاه اطلاق می‌شده گرفته شده است و در هند Jvu نام دارد (خدابنده ۱۳۶۹).

بیشترین تعداد از گونه‌ها و گروه‌های گونه‌ای در جنوب غربی آسیا و جنوبی‌ترین نقطه آمریکا مشاهده شده‌اند؛ بنابراین می‌توان این دو محل را به عنوان مراکز خاستگاهی و پراکنش این گیاه معرفی نمود (سینگ ۱۹۹۶). نظریات مختلفی درباره منشأ جو زراعی وجود دارد. (دی کندول ۱۹۵۹) عقیده دارد که جوهای دو ردیفه در زمان‌های ماقبل تاریخ به جوهای چهار و شش ردیفه تکامل یافته‌اند و یا اجداد جوهای چهار و شش ردیفه قبلاً از بین رفته است.

(آبرگ ویب ۱۹۴۶) منشأ جوهای دو ردیفه و شش ردیفه را از H.agricriton L. می‌داند که مربوط به تبت می‌باشد. به عقیده وی این‌گونه از مرکز آسیا به غرب پراکنده شده و با H.spontaeum تلاقی یافته است. واویلف سه مرکز جغرافیایی را به عنوان مبدأ اولیه جو ذکر کرده است.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه‌شناسی گزنه و تاثیر اکوتیپ و ارتفاع و رویشگاه بر میزان متابولیت‌های ثانویه در گیاهان
  • تحقیق گیاه شناسی جو و اثرات تنش خشکی بر ویژگیهای فیزیولوژیک و آناتومیک گیاه
  • تحقیق تصفیه فاضلاب و واحد هایی بکارگیری و انواع فرآیندهای تصفیه زیستی فاضلاب
  • تحقیق گیاهشناسی برنج و اهمیت عنصر فسفر در تغذیه برنج
  • تحقیق مشخصات گیاه شناسی آلوئه ورا و تاثیر آبیاری با فاضلاب بر گیاهان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.