تحقیق تاریخچه پیدایش و شکل گیری تجارت الکترونیک و مدل های آن و کاربرد تجارت الکترونیک در صنعت بیمه

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تاریخچه پیدایش و شکل گیری تجارت الکترونیک و مدل های آن و کاربرد تجارت الکترونیک در صنعت بیمه دارای ۴۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱) تاریخچه پیدایش و شکل گیری تجارت الکترونیک:    ۵
۲-۲) تجارت الکترونیک:    ۸
۲-۳) مزایا و معایب اینترنت و تجارت الکترونیک:    ۸
۲-۴) تجارت الکترونیکی به عنوان یک بازار:    ۱۰
۲-۵ ) اشکال مختلف تجارت الکترونیکی:    ۱۱
۲-۶ ) انقلاب و اقتصاد دیجیتالی:    ۱۳
۲-۷ ) استفاده از تجارت الکترونیکی حرکتی به سوی اقتصاد دیجیتالی:    ۱۴
۲-۸ ) مدلهای تجارت الکترونیک    ۱۶
۲-۸-۱)مدل مصرف کننده – مصرف کننده     ۱۷
۲-۸-۲ ) مدل تجارت – مصرف کننده :    ۱۷
۲-۸-۳) مدل تجارت – تجارت :    ۱۷
۲-۸-۴) مدل مصرف کننده – تجارت :    ۱۸
۲-۹) مزایای تجارت الکترونیک:    ۱۸
۲-۱۰) تجارت الکترونیک در ایران:    ۱۹
۲-۱۱) تاثیر تجارت الکترونیک بر بیمه :    ۲۰
۲-۱۲) کاربرد تجارت الکترونیک در صنعت بیمه :    ۲۱
۲-۱۳) بیمه:    ۲۲
۲-۱۴ ) مدل های بلوغ الکترونیکی:    ۲۳
۲- ۱۵ ) مدل گارتنر :    ۲۴
۲-۱۶) مدل بلوغ دولت الکترونیکی گارتنر:    ۲۵
۲-۱۷) بیمه الکترونیک:    ۲۹
۲-۱۸) تاریخچه بیمه الکترونیکی در جهان و ایران:    ۳۰
۲-۱۹ ) نحوه ی ارائه ی بیمه ی الکترونیک در شرکتهای بیمه گر منتخب و پیش نیازهای آن:    ۳۲
۲-۲۰) پیش نیازهای پیاده سازی بیمه الکترونیکی:    ۳۴
۲-۲۱ ) پیامدهای پیاده سازی بیمه الکترونیک در صنعت بیمه:    ۳۵
۲-۲۲ ) توسعه نیافتگی بیمه در ایران:    ۳۹
۲-۲۳) پیشینه تحقیق :    ۴۰
منابع و مآخذ    ۴۳
منابع فارسی    ۴۳
منابع انگلیسی    ۴۶

منابع

مقدسی، علیرضا(۱۳۸۳):«مبادله الکترونیک داده ها : مفاهیم و ضرورت ها » تدبیر، شماره ۱۵۱٫

توربان، افریم کینگ، دیوید– لی، جی و دنیس ویهلند (۱۳۸۷) تجارت الکترونیک مفاهیم و کاربردها، مترجم عباس معمار نژاد، نشر نور علم، صص ۲۳۰-۲۳۱٫

برومیده، علی اکبر و اعرابی، نرجس(۱۳۸۴)، تاثیرتجارت الکترونیک بر شرکتهای بیمه ایرانی، فصلنامه صنعت بیمه، شماره۲

معمارنژاد، عباس(۱۳۸۷)، فشارهای کسب و کار و نقش تجارت الکترونیکی، ص ۷۵٫

رحیمی صفت، محمد(۱۳۸۴)، امید به الکترونیکی شدن امید به آینده، ماهنامه توسعه و کاربری فناوری ارتباطات و اطلاعات، شماره۱۰٫

ابراهیمی، ابوالقاسم(۱۳۸۷)، عوامل موثر بر رفتار مشتریان در خرید الکترونیکی بیمه نامه های شرکت بیمه پارسیان، مجموعه مقالات پانزدهمین همایش ملی و دومین همایش بین المللی بیمه و توسعه، جلد اول

الهی و همکاران(۱۳۹۱)، بررسی تاثیر آمادگی الکترونیکی بر موفقیت بیمه الکترونیکی با استفاده از روش معادلات ساختاری، پژوهشنامه بیمه، شماره۲

شهیدی، مهدی(۱۳۸۲)، تجارت الکترونیک و بیمه، تازه های جهان بیمه، انتشارات پژوهشکده بیمه، ش ۶۲

صالحی صدقیانی، جمشید و دهقان، نبی اله(۱۳۸۴)، ارائه مدل زیرساختارهای چهارگانه در جهت پیاده سازی وتوسعه تجارت الکترونیک در صنایع غذایی تهران، ، فرهنگ مدیریت، شماره نهم ، تابستان.

صالحی، جانعلی محمود(۱۳۸۱)، حقوق بیمه، بیمه مرکزی ایران.

صنایعی، علی(۱۳۸۱):«تجارت الکترونیک درهزاره سوم »، انتشارات جهاد دانشگاهی، چاپ اول، اصفهان.

عالیخانی، علی، بهرامی، امیر (۱۳۸۶)، بررسی و شناسایی موانع پیاده سازی بیمه الکترونیکی در صنعت بیمه ایران و ارائه راهکارهای مناسب، فصلنامه صنعت بیمه غذایی تهران، نشریه فرهنگ مدیریت، شماره نهم، نوبت تابستان

عباس نژاد، آتوسا (۱۳۸۲):«مشخصات تجارت الکترونیک»،تدبیر،شماره۱۳۲٫

فنایی، محمد(۱۳۸۳)، موانع محیطی و الگوی مناسب تجارت الکترونیک در ایران ماهنامه توسعه و کاربری فناوری ارتباطات و اطلاعات،شماره۲٫

کتابچی، فریور(۱۳۸۳)، بررسی وضع موجود وچشم انداز بیمه الکترونیک در شرکت بیمه ایران.

اعرابی، محمد(۱۳۸۵)، موانع محیطی و الگوی مناسب تجارت الکترونیکی در ماهنامه توسعه و کاربری فناوری ارتباطات و اطلاعات، شماره۲

موحدی، مسعود(۱۳۸۰)، طراحی و تبیین مدلی برای تحلیل موانع فرهنگ سازمانی استقرار تجارت الکترونیکی در سازمان­های صنعتی برتر ایران، پایان­نامه جهت اخذ دانشنامه دکتری تخصصی مدیریت .

نهاوندیان، محمد (۱۳۸۱)«مالکیت فکری و تجارت الکترونیک»تدبیر، شماره ۱۲۲٫

۲-۱) تاریخچه پیدایش و شکل گیری تجارت الکترونیک:

تاریخچه تجارت الکترونیک بیشتر به تعریفی که از آن می شود ، بستگی دارد. یک عقیده این است که اولین داد و ستدی که توسط تلفن و یا فاکس انجام گرفت ، به شکل تجارت الکترونیک است اما تجارت الکترونیک به شیوه امروزی در دهه ۱۹۶۰ میلادی و بر مبنای «مبادله الکترونیک داده ها[۱] »، یعنی تبادل الکترونیک اسناد استاندارد شده از یک رایانه به رایانه دیگر شکل گرفت (مقدسی، ۱۳۸۳) مبادله الکترونیک اطلاعات زمینه انتقال الکترونیکی اسناد تجاری را برای شرکتها فراهم نمود، به گونه ای که نیاز به دخالت انسان در این فرآیند به حداقل رسید (کانیز[۲]،۲۰۰۰،ص ۱۴۱) در واقع مبادله الکترونیک داده ها را می توان پدر تجارت الکترونیک امروزی به حساب آورد (بورت و بیلفد[۳] ، ۱۹۹۸) چرا که فناوریهای انتقال پیام با کاهش کاربرد کاغذ در فرآیندهای تجاری و افزایش اتوماسیون، کم کم در تمامی فرآیندهای تجاری سازمان ها نفوذ کرد ، و به مرور زمان با ارتقای کارایی این فرآیندها ، به عنوان یکی از بخشهای لاینفک تجارت در آمد (کیمبرلی ،۲۰۰۵)     اگر چه، آنچه هم اکنون می توان نام تجارت الکترونیک سنتی بر آن نهاد ، تنها به مبادله الکترونیک داده ها محدود نمی شده است و دامنه ای گسترده تر از شکلهای گوناگون پیام ، رمزینه[۴] و پرونده ها را در کنار ارسال رایانه ای اسناد در بر می گیرد. (زوآس[۵] ،۱۹۹۸).

با گذشت زمان و پدید آمدن ابزارهای ذخیره، بازاریابی و پردازش داده ها و دسترسی عامه مردم و سازمانها و همچنین پیشرفت فناوریهای مخابراتی و شبکه های رایانه ای گسترده ، فرصتی پدید آمد که بازیگران صحنه تجارت آن را بسیار سودمند یافتند همچنین طی بیست سال گذشته یکی از روندهای عمده تجارت الکترونیک، کاهش چشمگیر قیمت سخت افزارهای رایانه ای و مهمتر از آن ایجاد استانداردهای جهانی برای توسعه   سخت افزار ها بوده است . چنین فرآیندی را «استاندارد سازی یکپارچه سیستمهای باز[۶]» می نامند درمورد    نرم افزارها نیز چنین روندی وجود داشته است، اما استانداردهای نرم افزاری هنوز به اندازه استانداردهای سخت افزاری یکپارچه ، متحد و سازگار نیستند. (توربان و دیگران[۷] ،۲۰۰۲،صص۲۳۰-۲۳۱)

نکته بعدی پس از یکپارچه سازی و استاندارد کردن ، ایجاد امکانات شبکه ای و توانایی برقراری ارتباط میان سیستم های مختلف رایانه ای بوده است. به این ترتیب شبکه های ارتباطی، همچون آرپانت در دهه ۱۹۶۰، مهمترین نقش را در تسهیم اطلاعات و اطلاع رسانی بازی کرده اند.(ونکاترام[۸] ، ۲۰۰۰) گفتنی است که پیشرفت غیره منتظره اینترنت زمانی شروع شد که در سال ۱۹۷۲ میلادی و برای اولین بار، پست الکترونیک با توسعه فناوری جدید آرپانت مورد استفاده قرارگرفت. این پدیده به طرح نسخه جدیدی از پروتکل انتقال داده به نام «پروتکل انتقال/ پروتکل اینترنت[۹] » منجر شد(ساوابینی[۱۰] ،۱۹۹۵) . ظهور اینترنت امکان انجام شکلهای جدیدی از تجارت الکترونیک نظیر خدمات را فراهم نمود (گرو[۱۱]،۲۰۰۳) امروزه به لطف کاهش چشمگیر قیمت    سخت افزارها و انعطاف پذیری و سازگاری استانداردهای نرم افزاری ، امکان مبادله اطلاعات در سطح جهان با هزینه های اندک برای عامه مردم فراهم شده است . مبنای اصلی و بنیادی تجارت الکترونیک به بیان  ساده نیز همین دسترسی سریع، ارزان و آسان به اطلاعات برای انجام داد و ستد از طریق اینترنت است (کلارک[۱۲] ، ۱۹۹۸).

به طورکلی ، روندهای پیدایش و شکل گیری تجارت الکترونیک به پنج مرحله زیر قابل تقسیم بندی است:

مرحله اول : پیدایش شبکه های خصوصی- اولین گامها در پیدایش تجارت الکترونیک دردهه ۷۰ و۸۰ میلادی و توسط برخی از دولتها و تاجران بزرگ بین المللی که می کوشیدند تا تبادل اطلاعات و امنیت مربوط به آن را توسعه بخشند ، برداشته شد. در این راستا ، مبادله الکترونیک داده ها که در محدوده شبکه های خصوصی و محدود انجام می گرفت به عنوان بستر و استاندارد اولیه برای نسل اول تجارت الکترونیک مورد استفاده قرار گرفت. البته در آن مرحله هزینه بالا و پیچیده بودن سیستم ، مانع گسترش آن شد و تنها تعداد کمی از سازمانها  نظیر شرکتهای مالی از آن استفاده می کردند( نیومن و مک گیل[۱۳] ، ۱۹۹۷).

مرحله دوم : پیدایش پست الکترونیک و چت –  این مرحله مربوط به اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ میلادی است که طی آن نسل اول مخابره اخبار همچون پست الکترونیک و چت کردن به وجود آمد . در این مرحله استفاده از وب در میان دانشگاهیان و اعضای علمی مراکز و پژوهش رواج یافت.

مرحله سوم : ظهور مرورگرها –  سال ۱۹۹۵ میلادی که ظهور مرورگرها در وب[۱۴]  براساس پروتکل انتقال فوق متن[۱۵] به وقوع پیوست و ایجاد صفحات میزبان[۱۶] به عنوان یکی از ضروری ترین بخشهای سایتهای وب در این سال انجام گرفت، به عنوان مرحله سوم پیدایش تجارت الکترونیک به شمار می رود .

مرحله چهارم: شروع فعالیتهای سایتهای خرده فروشی – این مرحله از اواسط دهه ۱۹۹۰ آغاز شد و در طی آن  اولین سایتهای خرده فروشی در تجارت الکترونیک به نام سایتهای دات کام فعالیت های خود رابرای انجام معاملات اقتصادی کوچک شروع کردند . فعالیت این سایتها و نتایج حاصل از آنها ، شرکتهای بزرگتر را تشویق کرد تا وارد عرصه تجارت الکترونیک شوند و محصولات و خدمات خود را برروی وب عرضه کنند. این مرحله اولین قدم برای توسعه واقعی تجارت الکترونیک قلمداد می گردد .

مرحله پنجم: تعریف مدلهای تجارت الکترونیک –  اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی زمان آغاز این مرحله است که طی آن ، تجار بزرگ و سازمانها دریافتند که تجارت الکترونیک به صورت مدل تجارت – تجارت همانند مدل تجارت – مصرف کننده می تواند فعال شده و مورد استفاده قرارگیرد . به این ترتیب وب به عنوان جایگاه اصلی برای نسل اولیه بازارهای حراجی ، معاملات تجارت – تجارت و همچنین تجارت با مصرف کننده معرفی گردید و مورد استفده قرار گرفت ( بخش صنعت و تجارت انگلستان[۱۷]، ۲۰۰۰، به نقل از بقائی راوری، ۱۳۸۶).

۲-۲) تجارت الکترونیک:

تجارت الکترونیک هم به علت نو پا بودن و هم به علت کاربردها و زمینه های بسیار متنوع فعالیت نزد مراجع گوناگون تعاریف مختلفی دارد (سوکول[۱۸]، ۱۹۹۵) که به تعدادی از آنها اشاره می شود.

تجارت الکترونیک به معنای مبادله محصولات و خدمات در مقابل پول و با استفاده از تواناییهای اینترنت است ( ارل[۱۹]، ۲۰۰۰).

هر شکلی از مبادله تجاری که در آن طرفین ذی نفع به جای تبادلات فیزیکی یا تماس مستقیم فیزیکی، به صورت الکترونیکی تعامل کنند را تجارت الکترونیک می نامند. )موحدی، ۱۳۸۰) که تفاوت اساسی آن با تجارت سنتی در نحوه تبادل اطلاعات می باشد. در تجارت سنتی اطلاعات از طریق ارتباطات چهره به چهره و یا حداکثر بوسیله تلفن و سیستم پستی انتقال پیدا می کند ولی در تجارت الکترونیکی توسط شبکه های کامپیوتری این فرآیند صورت می پذیرد)صدقیانی ،۱۳۸۴).

پیشرفت های عصر حاضر در تکنولوژی اطلاعات، مرزهای بین صنایع را در هم شکسته و با دسترسی مشتریان به انواع اطلاعات و تعاملات مستقیم با شرکت ها در هر زمان، بازاریابی را با چالش های گسترده ای مواجه کرده و کانون قدرت را به سوی مصرف کنندگان سوق داده است؛ به طوری که فعالیت هایی نظیر گسترش کانال های ارتباطی، شیوه های قیمت گذاری، تبلیغات و بسیاری دیگر از فعالیت های بازاریابی دچار دگرگونی شده اند.) ابراهیمی، ۱۳۸۷)

۲-۳) مزایا و معایب اینترنت و تجارت الکترونیک:

به طور کلی تجارت الکترونیک در برگیرنده انواع شکلهای مختلف انجام کسب و کار (و فعالیتهای اقتصادی) از طریق ابزارهای الکترونیکی می باشد که در آن منظور از کسب و کار، فعالیتهائی است که هم برای موسسه و هم برای مشتریان و ذی‌نفعان ارزش تولید کنند (Wigand,1997). به طور ساده‌تر تجارت الکترونیک اغلب به انجام کسب و کار به صورت الکترونیکی اطلاق می‌شود که در برگیرنده فعالیتهای مرتبط با تولید، ترویج و تبلیغ[۲۰]، فروش[۲۱] و توزیع[۲۲] محصولات از طریق شبکه‌های ارتباطی است (سازمان جهانی تجارت، ۱۹۹۸) و تفاوت در تعاریف مربوط به تجارت الکترونیک، عمدتاً ناشی از تفاوت در فناوری به کار گرفته شده می‌باشد.
به طور کلی تجارت الکترونیک ازچهار طریق (کسب و کار به کسب و کار ، کسب و کار به مشتری ، مشتری به مشتری و مشتری به کسب و کار) عملی است که در سالهای اخیر مدل B2B در مقایسه با سایر بخشها بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. به کارگیری تجارت الکترونیک همانند سایر روشهای انجام کسب و کارها، مزایا و معایب خودش را دارد. برخی از مزایای به کارگیری تجارت الکترونیک در کسب و کارها به صورت موارد در پی آمده است (برومیده و اعرابی، ۲۰۰۵، توربن و دیگران، ۲۰۰۲ و توربن و کینک، ۲۰۰۳):

o افزایش سرعت محاسبه و پردازش سریع اطلاعات و انتقال فوری آن

o افزایش حجم فروش و کاهش هزینه‌های فروش

o دستیابی به بخشهای کوچک و پراکنده بازار

o افزایش و ایجاد فرصتهای فروش

o شناسائی تامین‌‌کنندگان جدید و شرکای تجاری جدید و ارتقای همکاری با آنها

o تمهید امکانات جدید برای مشتریان و امکان مقایسه محصولات و قیمتها در کمترین زمان

o ایجاد امکان کار تمام وقت و همکاری از راه دور

o بهبود وجهه شرکت به عنوان یک شرکت پیشتاز و مدرن

o کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای ایجاد وگسترش شبکه نمایندگیها

o گسترش کسب و کار با حذف محدودیتهای جغرافیایی

o کاهش هزینه‌های تمام شده برای عرضه محصولات و خدمات

o افزایش همخوانی محصولات وخدمات با نیاز مشتریان، ازطریق نوآوری و ایجاد تنوع

o ارتقای توان تبلیغات و ترویج محصولات، با هزینه‌های کمتر

o سهولت پرداخت خسارات و تسویه حساب و شفافیت فعالیتهای مرتبط

o گسترش ارتباط با مشتریان و تسریع در ارائه خدمات مورد نظر به آنها

o ارتقای بهره‌وری کارکنان‌و افزایش توانمندی مشاغل در سطح سازمان

o تسهیل همکاری و انتقال دانش میان ذی‌نفعان (سهامداران، نمایندگیها، کارگزاری‌ها و …)

به طورکلی دو نوع محدودیت فنی و غیر فنی در پیاده‌سازی تجارت الکترونیک وجود دارد. موانع فنی دربرگیرنده مسائل مربوط به امنیت و قابلیت اعتماد به شبکه و اینترنت، سخت‌افزار، نرم‌افزارهای مورد نیاز و عدم‌سازگاری برخی از نرم‌افزارهای تخصصی با قابلیتهای شبکه می‌باشد.از طرف دیگر، زمینه‌های‌توسعه‌تجارت الکترونیک، امنیت اطلاعات کاربران، دسترسی به مشتریان، علاقه مندی مشتریان به امتحان و لمس کالاها قبل از خرید از جمله محدودیتهای غیرفنی بازدارنده گسترش تجارت الکترونیک در کسب و کارها محسوب می‌شوند (توربن و کینگ، ۲۰۰۲).

۲-۴) تجارت الکترونیکی به عنوان یک بازار[۲۳]:

بازارها با تسهیل معادله اطلاعات، کالاها، خدمات و سیستم های پرداختی نقش مهمی را در اقتصاد ایفا می نمایند. و در این فرآیند برای عواملی چون خریداران، فروشندگان، واسطه های بازار و کل جامعه ارزش اقتصادی ایجاد می کنند. بازارهای داد و ستد اعم از الکترونیکی یا غیر الکترونیکی دارای سه وظیفه اصلی هستند که عبارتند از: (معمار نژاد، ۱۳۸۷، ص ۷۵)

۱-مرتبط نمودن خریداران و فروشندگان

۲- تسهیل مبادله اطلاعات، کالاها، خدمات و سیستم های پرداختی همراه با معاملات بازار

[۱] Electronic Data Interchange

[۲] Canis

[۳] Bort and Bielfeldt

[۴] Barcode

[۵] Zwass

[۶] Standard of open systems intgration

[۷] Turban et al

[۸] Venkartam

[۹] Transfer control Protocol/Internet Protocol(TCP/IP)

[۱۰] Sawabini

[۱۱] Grove

[۱۲] Clark

[۱۳] Newman and McGill

[۱۴] Web Browser

[۱۵] HYPER TEXT Transfer Protocol(http)

[۱۶]Host Page

[۱۷] Uk Department of Trade and Industry

[۱۸] Sokol

[۱۹] Erl

[۲۰] Propaganda

[۲۱] Sale

[۲۲] Distribution

[۲۳] Software

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تجارت الکترونیک ، دیدگاهها، محدودیتها و موانع آن و مفاهیم و رویکردهای اعتماد سازی در تجارت
  • تحقیق تعاریف ، مستندات و ادله و محورها و نقش قانون تجارت الکترونیک و معاملات الکترونیکی از دیدگاه فقه شیعه
  • تحقیق مفهوم عقد الکترونیک و تجارت الکترونیک و منابع حقوق تجارت الکترونیک و تعیین دادگاه صالح در عقود الکترونیک
  • تحقیق روش های پرداخت بین المللی و اعتبارات اسنادی، مزایا و معایب، اهمیت آن در تجارت الکترونیک، ماهیت حقوقی، کاربرد و پوشش آن
  • تحقیق تجارت الکترونیکی و شرکتهای کوچک و متوسط(SMEs) و کاربرد تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.