تحقیق تعاریف ، مستندات و ادله و محورها و نقش قانون تجارت الکترونیک و معاملات الکترونیکی از دیدگاه فقه شیعه

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تعاریف ، مستندات و ادله و محورها و نقش قانون تجارت الکترونیک و معاملات الکترونیکی از دیدگاه فقه شیعه دارای ۵۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
فصل اول: تعاریف ، تاریخچه ، مستندات و ادله تجارت الکترونیک    ۶
۲ ـ ۱ـ بخش اول : تعاریف واصطلاحات    ۶
۲ ـ ۱ـ۱ ـ تعاریف تجارت الکترونیکی:    ۶
۲-۱-۲-تعاریف تجارت الکترونیک از دیدگاه تجاری، علم ارتباطات، علم فناوری  اطلاعات فرد،گروه ،سازمان:    ۷
۲-۱- ۳- اهمیت تجارت الکترونیک درمعارف اسلامی:    ۱۰
۲-۲-بخش دوم:تاریخچه تجارت الکترونیک    ۱۹
۲-۲- ۱-تاریخچه پیدایش و شکل گیری تجارت الکترونیک:    ۱۹
۲-۲-۲- مستحدثه بودن تجارت الکترونیکی:    ۲۰
۲-۲-۳- تجارت الکترونیک در حقوق ایران :    ۲۱
۲-۲-۴- ویژگی ها و شاخصه های قانون تجارت الکترونیکی:    ۲۳
۲-۲-۵- قلمروشمول قانون تجارت الکترونیک ایران:    ۲۵
بخش سوم:۲-۳- مستندات و ادله حجیت تجارت الکترونیک    ۲۶
۲-۳-۱- قرآن کریم :    ۲۶
۲-۳-۲-قانون:    ۲۷
۲ـ۳ـ۳ ـ مقررات مهم پس از انقلاب اسلامی:    ۲۸
فصل دوم:محورها و نقش قانون تجارت الکترونیک ، روندهای پیدایش و شکل گیری تجارت الکترونیک    ۳۰
بخش اول:۳-۱- محورهای قانون تجارت الکترونیکی    ۳۱
۳-۱-۱-محورهای اصلی قانون تجارت الکترونیکی:    ۳۱
۳-۱-۲-پیش‌نیازهای استقرار و نهادینه شدن تجارت الکترونیک:    ۳۲
۳-۱-۲-۱-پیش‌نیازهای برونزای استقرار و نهادینه شدن تجارت الکترونیک:    ۳۳
۳-۱-۲-۲ پیش‌نیازهای درونزای استقرار و نهادینه شدن تجارت الکترونیک:    ۳۴
بخش دو: ۳-۲-نقش قانون تجارت الکترونیک    ۳۶
۳-۲-۱-نقش تصویب قانون تجارت الکترونیکی در تحقق تجارت الکترونیکی:    ۳۶
۳-۲-۲- ارکان حقوق تجارت الکترونیک ایران:    ۳۷
۳-۲-۳-چارچوب نظری تجارت الکترونیک:    ۳۸
۳-۲-۳-۱-زیر ساختار:    ۳۸
۳-۲-۳-۲-خدمات:    ۳۸
۳-۲-۳-۳-محصولات و ساختارهای تجارت الکترونیک:    ۳۸
بخش سوم:۳-۳-معاملات الکترونیکی از دیدگاه فقه شیعه:    ۳۹
۳-۳-۱- معاملات الکترونیکی بعنوان بخشی از عملیات جهانی سازی:    ۳۹
۳-۳-۱-۱-اثرات و پیامدهای جهانی سازی:    ۴۰
۳-۳-۱-۲- قاعده نفی سبیل:    ۴۱
۳-۳-۲-معاملات الکترونیکی بعنوان وسیله کسب درآمد:    ۴۲
۳-۳-۲-۱- قواعدعمومی حاکم برمعاملات:    ۴۲
۳-۳-۲-۱-۱- قاعده آزادی قراردادها:    ۴۲
۳-۳-۲-۱-۲- قاعده تراضی:    ۴۳
۳-۳-۲-۱-۳- قاعده لزوم:    ۴۳
۳-۳-۲-۱-۴-قاعده صحت:    ۴۴
۳-۳-۲-۱-۵-قاعده لا ضرر:    ۴۴
۳-۳-۲-۱-۶-قاعده همسویی سود و زیان:    ۴۶
۳-۳-۲-۱-۷-قاعده تسلیط:    ۴۷
۳-۳-۲-۱-۸-قاعده نفی سبیل:    ۴۸
۳-۳-۲-۲-قواعد ویژه دادوستد با مسلمین:    ۴۸
۳-۳-۳- معاملات الکترونیکی و مستحدثات مربوط به آنها :    ۵۰
۳-۳-۴-تجارت الکترونیکی بیع یا معاطات؟ و آیا در تجارت الکترونیکی، خیارات راه دارد؟    ۵۳
فهرست منابع :    ۵۵

منابع

۱_ علیپور حافظی، مهدی(۱۳۸۰). تجارت الکترونیکی در مراکز اطلاع رسانی، سخنرانی، همایش جهانی شهرهای الکترونیکی و اینترنتی،  جزیره کیش، ۱۱-۱۳ اریبهشت.

۲_ قرآن کریم

۳_ عرفانی،محمود(۱۳۷۲). حقوق تجارت،انتشارات جنگل.

۴_ جعفری لنگروی،دکترمحمدجعفر،ترمینولوژی حقوق،چاپ دوازدهم،۱۳۸۱

۵_ کاتوزیان،دکتر ناصر(۱۳۷۷)قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی،چاپ اول،تهران،نشر دادگستر

۶_ مظفر، محمد رضا،چ۱۳۸۵ ، اصول فقه،ج. ۳، ترجمه؛ عباس زراعت و حمید مسجد سرایی، نشر حقوق اسلامی، قم،. اول، ص. ۳۷۹

۷- نوری ،نخجوانی،محمدعلی،رضا( ۱۳۸۲). حقوق تجارت الکترونیکی،انتشارات گنج دانش.

۸- هاشمی،دکترسید محمد (۱۳۹۲). حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران،نشر میزان،تهران،نوبت چاپ دوم

۹_ طباطبائی،محمد حسین طباطبایی،دفتر نشر فرهنگ اسلامی،تاریخ چاپ ۱۳۶۳، ج ۱

۱۰_ صدر ، سید محمد، ماوراء الفقه، ج۳، ص۳۵۵، دار الاضواء، بیروت، ۱۴۲۰٫

۱۱_ صدوق، محمد بن حسین؛ من لا یحضره الفقیه، تهران، دار الکتب السلامیه،‌۱۳۹۰ق، چ پنجم، ج۴

 مقدمه

تجارت الکترونیکی به عنوان یکی از مهمترین جنبه های نوآوری در انجام فرآیندهای کسب و کار، توسط سازمانها و شرکتهای زیادی در سطح جهان به کار گرفته شده است. سازمانهای کوچک و متوسط به عنوان بخش عمده اقتصادی هر کشوری، نقش اساسی در بهبود و ارتقا شاخص های اقتصادی دارند و به همین دلیل اتخاذ روشها و ابزارهای نوآورانه و نوین انجام فرآیندها و امور کسب و کار مانند تجارت الکترونیکی نقش مهمی در موفقیت این گونه سازمانها در سطح داخلی و سطح بین المللی خواهد داشت.

فصل اول: تعاریف ، تاریخچه ، مستندات و ادله تجارت الکترونیک

بخش اول: تعاریف و اصطلاحات

بخش دوم : تاریخچه تجارت الکترونیک

 ۲ ـ ۱ـ بخش اول : تعاریف واصطلاحات

۲ ـ ۱ـ۱ ـ تعاریف تجارت الکترونیکی:

تجارت الکترونیک واژه ای است که امروزه در مقالات و ادبیات بازرگانی و تجارت و رسانه های عمومی بسیار به گوش می رسد. این پدیده نوین هم به علت نوپا بودن و هم به علت کاربردها و زمینه های بسیار متنوع فعالیت نزد مراجع گوناگون تعاریف مختلفی دارد. همچنین تجارت الکترونیک پدیده ای چند رشته ای است که از طرفی با پیشرفته ترین مفاهیم فناوری اطلاعات و از سوی دیگر با مباحثی مثل بازاریابی و فروش و مباحث مالی و اقتصادی و حقوقی پیوستگی دارد. از این رو تعابیر گوناگونی از آن پدید آمده است. برخی فکر می کنند تجارت الکترونیک به معنی انجام امور تجاری بدون استفاده از اسناد و مدارک کاغذی است. برخی دیگر تبلیغات بر روی اینترنت و حتی خود اینترنت را مترادف با تجارت الکترونیک  می دانند. برخی دیگر تصور می کنند تجارت الکترونیک یعنی سفارش دادن کالا ها و خدمات و خرید آنها به وسیله کامپیوتر، اگر چه همه این دیدگا ه ها بخشی از مفهوم تجارت الکترونیک را پوشش میدهند اما کامل نیستند.

تجارت الکترونیکی انقلاب صنعتی سده بیست و یکم نامیده می شود که با پیدایش اینترنت در سده بیستم به سرعت رو به سرعت رو به پیشرفت و گسترش نهاده است. در تجارت الکترونیکی اطلاعات و فرآورده ها و خدمات به کمک شبکه های کامپیوتری خرید و فروش می شوند و این خرید و فروش میتواند عمده یا خرده شامل کالا های فیزیکی مثل کتاب و غیر فیزیکی مانند نرم افزار و ارائه سرویس های گوناگون به خریداران مانند مشورت های پزشکی یا حقوقی و دیگر موارد بازرگانی مانند مناقصه ها و مزایده ها و یا خرید و فروش اطلاعات باشد.

به طور کلی می توان تراکنش های مالی و بازرگانی و اطلاعاتی و خدماتی میان موسسات و خریداران و جوامع مجازی را در قالب تجارت الکترونیکی گنجاند. با توجه به گستره بزرگ تجارت الکترونیکی تعابیر و تعاریف پر شماری از آن مطرح شده است که ذیلا به چند مورد اشاره می گردد:

ـ تجارت الکترونیکی عبارت است از یافتن منابع و ارزیابی و مذاکره و سفارش و تحویل و پرداخت و ارائه خدمات پشتیبانی که به صورت الکترونیکی انجام می پذیرد.[۱]

ـ تجارت الکترونیک مجموعه ای است از ارتباطات و مدیریت داده ها و سرویس های امنیتی در بزرگراه اطلاعات.

ـ تجارت الکترونیکی یعنی استفاده از کامپیوتر های یک یا چند شبکه برای ایجاد و انتقال اطلاعات بازرگانی که بیشتر با خرید و فروش اطلاعات و خدمات از طریق اینترنت مرتبط هستند. رسالت تجارت الکترونیک یک ارتباط نیست بلکه پی ریزی و تقویت روابط بازرگانی است.

ـ تجارت الکترونیکی به کارگیری مجموعه کاملی از نرم افزارها و سخت افزارها و خطوط مخابراتی و استانداردهای تبادل اطلاعات است که مجموعا امکان بازرگانی به صورت الکترونیکی در شبکه های رایانه ای را فراهم می آورند.

۲-۱-۲-تعاریف تجارت الکترونیک از دیدگاه تجاری، علم ارتباطات، علم فناوری

اطلاعات فرد،گروه ،سازمان:

ـ از دیدگاه تجاری: ابزاری است که کسب و کارهای مختلف و شرکای آنها و مشتریان آنها را قادر می سازد که موضوعاتی چون کیفیت خدمات و سرعت تحویل و… را ارتقا و مو ضوعاتی همچون هزینه ها را کاهش دهند.

ـ از دیدگاه ارتباطات: تحول خدمات و کالا و محصولات اطلاعاتی از طریق خطوط تلفن و شبکه های کامپیوتری و سایر وسائل ارتباطی.

ـ از دیدگاه فناوری اطلاعات: آن دسته از کاربردهای فن آوری اطلاعات که به صورت سیستمی برای پشتیبانی و پیشرفت دادن جریان کاری و مبادلات تجاری ایجاد شده است.

-لینچ ولیندکوئیست: تجارت الکترونیک به معنای مبادله محصولات و خدمات در مقابل پول با استفاده از توانایی های اینترنت است.

-کالا کوتا وینسون:  تجارت الکترونیک واژه معادلی است برای خرید و فروش محصولات و خدمات و اطلاعات به وسیله زیر ساخت های شبکه ای.

-ولادمیر زواس: تجارت الکترونیک به معنی سهیم شدن در اطلاعات و حفظ ارتباطات تجاری و هدایت مبادلات بازرگانی به وسیله شبکه های ارتباطی است.

-مرکز الکترونیکی بریتانیا:  مرکز الکترونیکی بریتانیا[۲] تجارت الکترونیکی را به مثابه«هر نوع تجارت یا معامله اداری یا تبادل اطلاعاتی که با استفاده از هرگونه اطلاعات و فناوری ارتباطات به اجرا در می آید»تعریف می نماید  که تجات تاجر با تاجر ،تاجر با مشتری،دولت با ملت و نیز مبادله از طریق ابزارهایی نظیر اینترنت را در بر می گیرد. تجارت الکترونیک ارتباطات و مدیریت داده ها و خدما ت ایمنی را یکپارچه می سازد تا کاربران تجاری در سازمان های گوناگون بتوانند به صورت خودکار اطلاعات را مبادله کند.

[۱] – مهدی علیپور حافظی، ۱۳۸۰، تجارت الکترونیکی در مراکز اطلاع رسانی، سخنرانی، همایش جهانی شهرهای الکترونیکی و اینترنتی  جزیره کیش، ۱۱-۱۳ اریبهشت

[۲] -UK.E.Ceenter

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تجارت الکترونیک ، دیدگاهها، محدودیتها و موانع آن و مفاهیم و رویکردهای اعتماد سازی در تجارت
  • تحقیق مفهوم عقد الکترونیک و تجارت الکترونیک و منابع حقوق تجارت الکترونیک و تعیین دادگاه صالح در عقود الکترونیک
  • تحقیق روش های پرداخت بین المللی و اعتبارات اسنادی، مزایا و معایب، اهمیت آن در تجارت الکترونیک، ماهیت حقوقی، کاربرد و پوشش آن
  • تحقیق تجارت الکترونیکی و شرکتهای کوچک و متوسط(SMEs) و کاربرد تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط
  • تحقیق تاریخچه تبلیغات اینترنتی و اشکال تبلیغات آنلاین و خریداران اینترنتی و مدلهای حاکم بر رفتار مصرف کننده
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.