تحقیق تجارت الکترونیک ، دیدگاهها، محدودیتها و موانع آن و مفاهیم و رویکردهای اعتماد سازی در تجارت

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تجارت الکترونیک ، دیدگاهها، محدودیتها و موانع آن و مفاهیم و رویکردهای اعتماد سازی در تجارت دارای ۷۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۲-۱ تجارت الکترونیک    ۸
۲-۱-۱تاریخچه تجارت الکترونیک    ۸
۲-۱-۲ تعاریف تجارت الکترونیک    ۹
۲-۱-۳تفاوت کسب و کار الکترونیک با تجارت الکترونیک:    ۱۱
۲-۱-۴ تجارت الکترونیک و فن آوری اطلاعات    ۱۳
۲-۱-۵تجارت الکترونیکی در برابر تجارت سنتی    ۱۳
۲-۱-۶ مشکلات تجارت الکترونیک    ۱۵
۲-۱-۷ طبقه بندی تجارت الکترونیک از دیدگاههای متفاوت    ۱۶
۲-۱-۸ محدودیتها و موانع تجارت الکترونیکی    ۲۱
۲-۱-۹ انواع بازارهای الکترونیکی: از فروشگاه ها تا پورتال ها    ۲۲
۲-۱-۱۰ مروری بر خرده فروشی الکترونیکی    ۲۷
۲-۱-۱۱ خصوصیات خرده فروشی الکترونیکی موفق    ۲۷
۲-۱-۱۲ طبقه بندی خرده فروشی الکترونیکی بر اساس کانال های توزیع    ۲۸
۲- ۱- ۱۳ انواع روش های ارائه خدمات به مشتری در اینترنت    ۳۰
۲-۱-۱۴ ابزارهای ارائه خدمات به مشتری در اینترنت    ۳۱
۲- ۱- ۱۵استراتژی های بازاریابی خرید الکترونیکی    ۳۲
۲-۱- ۱۶  استراتژی تجارت الکترونیک    ۳۳
۲- ۱- ۱۷ فرایند برنامه ریزی استراتژیک تجارت الکترونیکی    ۳۴
۲-۱ -۱۸ عوامل موثر بر بکارگیری استراتژی تجارت الکترونیک    ۳۴
۲-۲ اعتماد سازی در تجارت    ۳۶
۲-۲-۱ مفهوم اعتماد از دیدگاه صاحب نظران    ۴۰
۲-۲-۲ نقش اعتماد    ۵۰
۲-۲-۳ رویکردهای کلی اعتماد    ۵۳
۲-۲-۴ شیوه های اعتمادسازی    ۵۵
۲-۲-۵ مدیریت اعتمادساز    ۵۷
۲-۲-۶ انواع اعتماد    ۵۹
۲-۲-۷ اعتماد در بستر تجارت الکترونیکی    ۶۷
۲-۳ تحقیقات انجام شده    ۶۸
منابع    ۷۲

منابع

قاسم زاده، فریدون و صفری، حسین. (۱۳۸۰)؛ “به سوی دولت الکترونیک: برنامه ای برای ایران”، دانش مدیریت، شماره ۵۵

قلی پور آرین ،علی پیران نژاد ۱۳۸۳،”دولت الکترونیک، پویایی نهادی و بحران اعتمادسازی”

اجاقلو، سجاد و زاهدی، محمد جواد.(۱۳۸۴)؛ “بررسی اعتماد اجتماعی و عوامل موثر بر آن در بین ساکنان شهر زنجان”، مجله جامعه‌شناسی ایران؛ شماره ۴

خداد حسینی، حمید، (۱۳۸۵) کسب و تجارت الکترونیکی رویکردی مدیریتی‌، شهریارعزیزی چاپ اول انتشارات سمت.

زارعی متین، حسن، حسن زاده، حسن.(۱۳۸۳)”اعتماد درون سازمانی و بررسی وضعیت موجود سازمان‌های اجرایی کشور” فرهنگ مدیریت، شماره ۷

صنایعی ، علی. ( ۱۳۷۸ )، بازاریابی و تجارت الکترونیک، اصفهان،ناشر :جهاد دانشگاهی اصفهان- انجمن مدیران صنایع اصفهان.

عباس زاده، محمد، (۱۳۸۳)” عوامل موثر بر شکل گیری اعتماد اجتماعی دانشجویان” فصلنامه رفاه اجتماعی، سال چهارم، شماره ۱۵

اسفیدانی، محمد رحیم (۱۳۸۹). کاربردهای تجارت الکترونیک. چاپ اول. تهران: ناشر موسسه مطالعات پژوهش های بازرگانی.

Rotter, J.B.,(1967),A new scale for the measurement of interpersonal trust, Journal of Personality and Social Psychology 35(4), pp. 651–۶۶۵٫

M. Morgan, S.D. Hunt, (1994), The commitment–trust theory of relationship marketing, Journal of Marketing 58 (3) , pp.20–۳۸٫

Misztal, B.A. , (1996), Trust in Modern Societies: The Search for the Bases of Social Order, Polity Press,Cambridge, MA

مقدمه

تجارت الکترونیک هنوز برای بسیاری از مردم مفهوم جدیدی است، اما در عصر اطلاعات، هدایت فعالیتهای کسب و کار از طریق اینترنت، به ویژه برای شرکت های کوچک و متوسط که می خواهند با شرکت های بزرگتر رقابت کنند، بخش جدا نشدنی از پیکر فعالیت های تجاری سازمان است.

امروزه تجارت بیش از ۳۰ درصد از تولید ناخالص داخلی را در عرصه جهانی در بر می‌گیرد و بر اساس برآوردها پیش‌بینی می‌شود این مقدار در سال ۲۰۲۰ به بیش از ۵۰ درصد برسد. با توجه به این حجم عظیم از تعاملات تجاری، بهره‌گیری بهینه از ابزارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات اجتناب ناپذیر است. طبق بررسی های آنکتاد ( کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل)[۱] در سال ۲۰۰۶، اتلاف زمان یکی از مهمترین موانع غیر فیزیکی در تجارت است و هر روز صرفه‌جویی معادل نیم‌درصد تعرفه تجاری است و از طرف دیگر، هفت درصد تجارت بین‌المللی صرف هزینه اداری امور لجستیک می‌شود. در سال ۲۰۰۲ نیز اسکاپ (اجلاس کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل در آسیا و اقیانوسیه)[۲]طی گزارشی اعلام کرد که به‌طور کلی، هفت تا ده درصد از ارزش تجارت روزمره بین‌المللی صرف تشریفات اداری می‌شود و هر معامله تجاری مشتمل بر ۳۰ فعالیت، ۴۰ سند و ۲۰۰ عنصر اطلاعاتی است که ۶۰ درصد از آنها حداقل یک بار بازنویسی می‌شوند. (فان[۳] ، ۲۰۰۳: ۲۶).

فقدان شفافیت و دوباره‌کاری امور در تجارت سنتی باعث افزایش هزینه‌های عمومی بویژه در کشورهای در حال توسعه می‌شود. بر اساس بررسی های آنکتاد در سال ۲۰۰۶، می‌توان با بهره‌گیری از نظام های مبتنی بر فن آوری اطلاعات و ارتباطات در تجارت بین‌المللی هر ساله بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار صرفه‌جویی کرد. در مجموع، سه عامل تصمیم‌گیران، سیاست‌گذاران و ذی نفعان را بر آن داشته است تا در امور تجاری از فن آوری اطلاعات و ارتباطات استفاده کنند. این سه عبارتند از: پیشرفتهای فناوری، توسعه تجارت الکترونیک و دسترسی به روابط اقتصادی در گستره جهانی. دو عامل اول باعث کاهش چشمگیر هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری شده‌اند؛ در حالی که عامل سوم افزایش سطح دسترسی و هم نوایی بین بنگاههای اقتصادی در اقصی ‌نقاط دنیا را مورد توجه قرار می‌دهد(فان،۲۰۰۳: ۲۹).

با وجود تمام مزایای ذکر شده، تجارت الکترونیک به دلایل متعدد که شاید بتوان مهمترین انها را عدم اعتماد مشتری به این نوع معاملات دانست، در کشور ما هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است. لذا ضرورت انجام تحقیقاتی از این دست که به شناسایی موانع موجود بر سر راه نهادینه شدن این تجارت پر سود هم برای طرف تولید کننده و هم مصرف کننده، بیش از پیش به چشم می خورد.

آنچه مشخص است، این حقیقت تلخ می باشد که در کشور ما موضوع تجارت الکترونیک هنوز به خوبی نهادینه نشده و استفاده از آن به اندازه کافی و هماهنگ با تحولات عظیم جهانی به پیش نمی رود. لذا نگارنده این مقاله با ارائه این موضوع تصمیم دارد تا قدم کوچکی در جهت شناسایی موانع موجود بردارد.

امروزه رقابت شرکتها به شدت به استفاده اثر بخش فن آوریهای اطلاعات و ارتباطات بستگی دارد. اکنون مدارک زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه شرکتهای اروپایی به میزان قابل توجهی، زیر ساخت فن آوریهای اطلاعات و ارتباطات و اتصال به اینترنت خود را بهبود داده اند. به منظور کسب منافع سرمایه گذاری در فن‌آوری های اطلاعات و ارتباطات، شرکتها نیاز دارند که گامهایی فراتر از صرفا دیجیتالی شدن بردارند. آنها هم باید مهارتها کارکنان و هم کارفرمایان را  ارتقا دهند و هم فناوریهای اطلاعات و ارتباطات را وارد فرایندهای کسب و کارشان کنند. اکنون، تمرکز روی تغییر از مبادلات تجارت الکترونیکی به انجام الکترونیکی کسب و کار است. تاکید روی استفاده اثربخش از فناوریهای اطلاعات و ارتباطات در طول زنجیره ارزش با واژه کسب و کار الکترونیکی منعکس می شود (کمیسیون اروپا[۴]، ۲۰۰۵).

از طرفی، از آنجا که کسب و کار الکترونیکی، با استفاده از ابزارهای الکترونیکی به مبادلات و انجام داد و ستدهای فعالیتها می پردازد، از این رو می توان دید که کسب و کار الکترونیکی، حیطه های بسیار و گوناگونی از فعالیت اقتصادی را پوشش می دهد که شامل طیف وسیعی از کاربردهای مالی و دیگر کاربردها از قبیل مبادله دیجیتالی داده، انتقالات الکترونیکی پولی، فعالیتهای تبادل الکترونیکی موجودی، مزایده های تجاری، همکاری در طراحی و مهندسی، پیشنهادات الکترونیکی، فروش مستقیم به مشتریان و خدمات پس از فروش است که هم در بخش فروش کالاها، هم ارائه خدمات و هم تولید کالاها و خدمات دیجیتالی از قبیل کتاب، سی دی، نرم افزار، خدمات بانکداری، برنامه های تلویزیونی و رادیویی و غیره، مورد استفاده قرار می گیرد. (استانفورد و کید، ۲۰۰۰: ۷۱).

از طرفی تجارت الکترونیکی به ابزاری حیاتی در انجام کسب و کار تبدیل شده است. فرصتهایی که ارائه می کند به نظر می رسد هیچ برگشت به عقبی به شکل های سنتی کسب و کار وجود ندارد. (میلار و همکاران[۵]، ۲۰۰۵: ۵۵)

۲-۱ تجارت الکترونیک

۲-۱-۱تاریخچه تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک،از حدود سال۱۹۶۵آغاز شد که با نوآوری هایی مانند [۶]EFT به معنای انتقال الکترونیکی وجوه ، مصرف کنندگان توانستند پول خود را از طریق ماشینهای خود پردازATM[7] دریافت کرده و خرید خود را به وسیله کارتهای اعتباری انجام دهند. پیش از توسعه تکنولوژی اینترنت و در دهه ۱۹۹۰  شرکتهای بزرگ به ایجاد شبکه های کامپیوتری با ارتباطات و استانداردهای مشخص برای تبادل اطلاعات تجاری پرداختند که این روش EDI[8] به معنای مبادله الکترونیکی  داده ها بود . بعد از این،  سیستم درون سازمانیIOS[9] به منظور خرید و فروش سهام ، سیستمهای اطلاعاتی و خدمات مسافرتی به وجود آمد. یکی از اتفاقات مهم در تبادل الکترونیکی ، پدیده اینترنت بود که برای اولین بار در امریکا در سال ۱۹۶۹ پا به عرصه نهاد . رشدو توسعه اینترنت باعث بروز فرصتهایی برای توسعه زیرساخت های و کاربردهای تجارت الکترونیک گردید . به طوری که در دهه ۱۹۹۰ با تجاری شدن اینترنت ، تجارت الکترونیک به وجود آمد. در این زمان شرکتهای اینترنتی موسوم به دات کام ها رشد سریعی داشتند . از سال ۱۹۹۵ کاربران اینترنت شاهد به وجود آمدن بازارهای فروش آنی و آموزش الکترونیکی بودند .  از سال ۱۹۹۹ تجارت الکترونیک از فرآیندهای B2C[10](بنگاه به مشتری) به فرآیندهایB2B[11] (بنگاه به بنگاه) و ازسال ۲۰۰۱ از فرآیندهای B2B به فرآیندB2E[12] (بنگاه به کارکنان) و واژه هایی چون دولت الکترونیک ، آموزش الکترونیک ، موبایل الکترونیکی و … گسترش داده شده است. بنابراین جهش کلی فن آوری اطلاعات دو دوره را طی نموده است. و اکنون وارد دوره سوم شده است .

[۱] UNCTAD: United Nations Conference on Trade and Development

[۲] ESCAP

[۳] Phan

[۴] European Commission

[۵] Millar, et al.

[۶] Electronic  Fund  Transfer

[۷] Automated teller machine

[۸] Electronic data interchange

[۹] Interorganization system

[۱۰] Business To Consumer

[۱۱] Business To Business

[۱۲] Business To employers

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تعاریف ، مستندات و ادله و محورها و نقش قانون تجارت الکترونیک و معاملات الکترونیکی از دیدگاه فقه شیعه
  • تحقیق مفهوم عقد الکترونیک و تجارت الکترونیک و منابع حقوق تجارت الکترونیک و تعیین دادگاه صالح در عقود الکترونیک
  • تحقیق روش های پرداخت بین المللی و اعتبارات اسنادی، مزایا و معایب، اهمیت آن در تجارت الکترونیک، ماهیت حقوقی، کاربرد و پوشش آن
  • تحقیق تجارت الکترونیکی و شرکتهای کوچک و متوسط(SMEs) و کاربرد تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط
  • تحقیق تاریخچه تبلیغات اینترنتی و اشکال تبلیغات آنلاین و خریداران اینترنتی و مدلهای حاکم بر رفتار مصرف کننده
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.